هدایت شده از پژوهش اِدمُلّاوَند
📜#اسناد_بندپی
📌سندی که در آن نام روستای #ادملا به صورت #اَدامَ_الله ثبت شده است.
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
📑#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
هدایت شده از پژوهش اِدمُلّاوَند
💧💧💧💧💧
#آب_آشامیدنی_استاندارد
یکی از فاکتورهای اصلی و شاخصهای مهم آب آشامیدنی، میزان سختی آب میباشد.
سختــی آب مربوط به املاح خاصی است که در آب وجود دارد. این املاح شامــل کاتیــونهایی مثل منیزیم، کلسیم، آهن و ... بوده که با آنیـــونهایی مانند بی کربنات، کلرید و ... به صورت محلول در آب وجود دارند.
وجود این املاح به میزان مشخص، برای بدن انسان لازم است.
به زبان سادهتر میتوان اینطور بیان کرد:
وقتی این املاح وجود نداشته باشند، سختی آب صفر است( آب مقطر) و هر چه مقدار این املاح بیشتر باشد آبِ به اصطلاح سختتری خواهیم داشت.
آب استاندارد به آبی گفته میشود که سختی آن بین ۵۰ تا ۵۰۰ باشد و آبی برای نوشیدن مناسب است که سختی آن کمتر از ۱۵۰ باشد( آب آشامیدنی).
جالب است بدانیم:
در تحقیق میدانیای که چند روز پیش اینجانب در #روستای_ییلاقی_کرازمین انجام دادم، مشاهده شد که سختی آب چشمهی اصلی تامین کنندهی آب روستا، حدود ۱۰۰ ( در فواصل زمانی مختلف بین ۹۰ تا ۱۰۵ با مقدار میانگین ۹۸) میباشد و این مقدار یعنی " آب کاملا مناسب شرب " " . . . 🤗🤗🤗
ولی متاسفانه همانطور که در تصویر مشهود است، گنجایش منبع آب مربوط به این چشمهی ارزشمند، پاسخگوی ورودی آب در فصول پربارش سال نیست( ظرفیت منبع پنجاه هزار لیتر اعلام شده است) و مازاد این مقدار هر ساله به هدر رفته و اهالی این روستا، با وجود چشمهای استاندارد و پر آب، در فصول گرم سال دغدغهی کم آبی و حتی بیآبی را دارند و همین امر موجب شده که رغبت کوچ تابستانی به این ییلاق خوش آب و هوا کم گردد...
بنفشه حسینی
#کرازمین
@edmolavand
هدایت شده از پژوهش اِدمُلّاوَند
💧💧💧💧💧
#آب_آشامیدنی_استاندارد
یکی از فاکتورهای اصلی و شاخصهای مهم آب آشامیدنی، میزان سختی آب یا همان TDS میباشد.
سختــی آب مربوط به املاح خاصی است که در آب وجود دارد. این املاح شامــل کاتیــونهایی مثل منیزیم، کلسیم، استرانسیم، آهن، آلومینیم، منگنــز و مس بوده که با آنیـــونهایی مانند بی کربنات، کربنات، کلرید، سولفات، سیلیکات و نیترات به صورت محلول در آب وجود دارند.
وجود این املاح به میزان مشخص، برای بدن انسان لازم است، اما وجود بیش از حد آنها باعث ایجاد آسیبهای جبران ناپذیر در بدن خواهد شد.
به زبان سادهتر میتوان اینطور بیان کرد:
وقتی این املاح وجود نداشته باشند، سختی آب صفر است( آب مقطر) و هر چه مقدار این املاح بیشتر باشد آبِ به اصطلاح سختتری خواهیم داشت.
آب استاندارد به آبی گفته میشود که سختی آن بین ۵۰ تا ۵۰۰ باشد و آبی برای نوشیدن مناسب است که سختی آن کمتر از ۱۵۰ باشد( آب آشامیدنی).
متاسفانه آب تصفیه شدهای که از طریق لوله کشی به منازل ما میرسد معمولا سختی بالای ۱۵۰ دارد و برای همین این روزها از دستگاههای تصفیهی آب در منازل استفاده میشود که البته این دستگاهها هم سختی آب را بسیار پایین میآوردند( در حد زیر ۱۰) و ناخواسته خودمان باعث میشویم که املاح لازم به بدنمان نرسند و مجبور میشویم با قرصهای مکمل به جبران این کمبودها بپردازیم.😔😔
جالب است بدانیم:
در تحقیق میدانیای که چند روز پیش اینجانب در #روستای_ییلاقی_کرازمین انجام دادم، مشاهده شد که سختی آب چشمهی اصلی تامین کنندهی آب روستا، حدود ۱۰۰ ( در فواصل زمانی مختلف بین ۹۰ تا ۱۰۵ با مقدار میانگین ۹۸) میباشد و این مقدار یعنی " آب کاملا مناسب شرب " " . . . 🤗🤗🤗
ولی متاسفانه همانطور که در تصویر مشهود است، گنجایش منبع آب مربوط به این چشمهی ارزشمند، پاسخگوی ورودی آب در فصول پربارش سال نیست( ظرفیت منبع پنجاه هزار لیتر اعلام شده است) و مازاد این مقدار هر ساله به هدر رفته و اهالی این روستا، با وجود چشمهای استاندارد و پر آب، در فصول گرم سال دغدغهی کم آبی و حتی بیآبی را دارند و همین امر موجب شده که رغبت کوچ تابستانی به این ییلاق خوش آب و هوا کم گردد...
امید اینکه دستاندرکاران این مجموعه مجدانه پیگیر این موضوع باشند🙏🏻🙏🏻
با تشکر
🖊بنفشه حسینی
عضو کوچکی از اهالیِ
۱۴۰۳/۰۷/۰۵
#کرازمین #ادملا
#کرازمین_روستای_ییلاقی_جماعت_باکر_مقیم_بندپی
http://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/3417
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
📑#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
هدایت شده از پژوهش اِدمُلّاوَند
💌درود بر جناب آقای حاج محسن داداش پور باکر
✍هر از گاهی پژوهش های جنابعالی را در #پژوهش_ادملاوند می خوانم به یاد این دو بیت در آغازِ شاهنامه می افتم که از کسی یاد می شود که اقدام به گردآوری داستانهای باستانی کرده بود :
یکی پهلوان بُود دهقان نژاد
دلیر و بزرگ و خردمند و راد
پژوهندهٔ روزگارِ نخست؛
گذشته سخن ها همه باز جُست؛
و جنابعالی یکی از مصداق این ابیات هستید.
ارادت
🖊محمدبابانتاج ملکشاه دیوا
۱۴۰۳/۰۷/۰۸
🌹🌹🌹🌹💐💐
https://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/3437
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
📑#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
هدایت شده از پژوهش اِدمُلّاوَند
ٱللَّهُمَّ صَلِّ عَلَىٰ مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّل فَرَجَهُم💕
💛 #امام_رضا علیه السلام :
🔸بکوشید که زمانتان را به چهار بخش تقسیم کنید:
۱- زمانی برای مناجات با خدا
۲- زمانی برای تأمین معاش [کسب روزی]
۳- زمانی برای معاشرت با برادران و معتمدانی که عیب هایتان را به شما می شناسانند و در دل شما را دوست دارند.
۴- و ساعتی برای کسب لذّت های حلال. با بخش چهارم توانایی انجام دادن سه بخش دیگر را به دست می آورید.
📚فقه الرّضا علیه السلام، ص۳۳۷
🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄﷽🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄•
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
@edmolavand
#قرارگاه_فرهنگی_سیده_میر_مریم
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
هدایت شده از پژوهش اِدمُلّاوَند
📜#اسناد_بندپی
📩شناسه ۱۴۰۳۰۷۲۹۱۶۲۷
📝#انجامه
📖انجامه ملا زین العابدین گورزن [#گاوزن]
{{کهف الحاج حاجی ملا هادی ولد آقا بزرگ مینکلی استعداد دیا [#دیوا] به مصحف الله تعالی [#قرآن] بیاراست و به جماعت ملکشاهی و عمرانی و پاتی و گت که و باکر و گیل و نسج [بافت] داد و فرق ریئو [روار] و خشنو و لترز و زرشای و فله بن [#فیلبند] و گل بن و سوبار و جورسر [#جورسره] و شاهی و کلارو و تررو و هرروش [رودخانه #هَردِرو] و دزرو [از شاخه های کلارو] و طاق هور [نام قلعه ای در دزرو] و سنگچال و اشدکت و اده ملا [ادملا] استسعاد [نیکبختی و خواستن] داد و ملک شاهی [املاک ملکشاهی در آن زمان] را به فرمان عزت آثار سلطان کاظم ملکشاهی و تمیشت عمرانلو به مدافعه اقدام نمود و ابواب قبض و برنشستن به پی خال، خورپشته، تیربرگ، کول چال، کریک، شمرون، درکامیان، اوجابن، درّه قدیم، موزی لو، تلی کا، دروک، تنوسرک، کرت کوتی، فتین، درشکان، میانسر، خردیم، خردمک، هلی کتی، چارک، چرچیم، خورمن، اغوزبن برگشادند. }}
🖊روخوانی و خوانش
#محسن_داداش_ادملاوند_باکر
۱۴۰۳/۰۷/۲۹
📌هیچ نمایه ای از این سند در اختیار #پژوهش_ادملاوند نیست و این محدودیت از سوی دارندگان آن اثر
فاخر اعمال شده است.
https://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/3539
🟡تمامی حقوق برای محسن داداش پور باکر محفوظ است .
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ❅𖣔༅═─
💥#پژوهش_اِدمُلّاوَند
@edmolavand
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
هدایت شده از پژوهش اِدمُلّاوَند
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌍#کرازمین
روز پاییزیتون قشنگ
این ویدئو برای آذر ماه سال ۱۴۰۱ هست که از #روستای_ییلاقی_کرازمین گرفتم، یه روز پاییزی خاص و متفاوت🤗🤗
تقدیم نگاههای قشنگتون🥰
به نظرتون این روزا کرازمین چهجوریه؟؟؟
من که حسابی حال و هوای ییلاق زده بسرم و دلم میخواست الان اونجا باشم😌
شما چهطور؟
✍#سیده_بنفشه_حسینی
🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄﷽🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄•
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
@edmolavand
#قرارگاه_فرهنگی_سیده_میر_مریم
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
هدایت شده از پژوهش اِدمُلّاوَند
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#ادملا
۱۴۰۳/۰۸/۰۴
🌨بارشهای پاییزی
📹#سیده_بنفشه_حسینی
🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄﷽🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄•
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
@edmolavand
#قرارگاه_فرهنگی_سیده_میر_مریم
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
هدایت شده از پژوهش اِدمُلّاوَند
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
.
♨️ما در خانههای خودمان و در امنیت نشستهایم از مرز چه خبر داریم!
🌷برای شادی روح شهدای مرزبان صلوات هدیه کنید.
┅═✧☫پژوهش ادماوند☫✧═┅
@edmolavand
هدایت شده از پژوهش اِدمُلّاوَند
1_7540366213.mp3
6.73M
🎙#آهنگ #موسیقی
🌹🎼🎧لال اِنه لال اِنه
🌹🎤تیر ماه سیزه شو
●━━━━━──────
⇆ ◁ ㅤ❚❚ㅤㅤ▷ㅤ ↻
💠#فرهنگ_عامه
💥#جشن
❤️#تیرماه_سیزده_شو
🌙#لال_شو
🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄﷽🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄•
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
@edmolavand
#قرارگاه_فرهنگی_میر_مریم
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
هدایت شده از نگارخانه ادملا
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴#فاطمیه
🌍آغاز مراسمات فاطمیه سلام الله علیها در #ادملا
۱/نصب پرچم عزا
۲/برگزاری مراسمات خانگی
۳/برگزاری مراسمات ویژه بانوان در مسجد حضرت ولیعصر عجل الله تعالی فرجه الشریف
۴/برگزاری سفره نذری در بارگاه مطهر امامزادگان #سیدیحیی_رضی و #پادشاه_علی
۵/توزیع بسته های نذری
@EDMOLLA1400
هدایت شده از پژوهش اِدمُلّاوَند
#فیروزکوه #مشهد
#نویسنده #سفرنامه
#کتاب #مطلع_الشمس
✍از جمله رجال دربار دوره ی #قاجار و عهد ناصرالدین شاه اعتمادالسلطنه؛ محمدحسن [بن علی] خان مقدم مراغهای (۲۱ شعبان ۱۲۵۶ مراغه، ۱۳ فروردین ۱۲۷۵ تهران) می باشد. او که ملقب به صنیعالدوله و سپس اعتماد السلطنه، نویسنده، و سیاستمدار نامدار عصر ناصری و صاحب تألیفات بسیاری در زمینههای گوناگون بود.
📌مطلع الشمس یکی از آثار مهم اعتمادالسلطنه و بنا به گفته ی نویسنده، دنباله ی کتاب مرآت البلدان ناصری در معرفی خراسان و مشهد مقدس، به خصوص حرم مطهر امام رضا علیه السلام است. او مرآت البلدان را در جغرافیای ایران و شهرهای آن به صورت الفبایی در دست نگارش داشت و بعد از اتمام حرف «ج»، در اثنای جمع آوری حروف «ح» و «خ» بود که سفر دوم ناصرالدین شاه به خراسان و زیارت مشهد مقدس پیش آمد. بنابراین، نویسنده از فرصت همراهی شاه در این سفر استفاده کرد تا برای تکمیل کتاب مطلعالشمس «معلومات سابق را بر مشهودات لاحق بیفزاید و کتابی تألیف نماید و به همین مناسبت و ملاحظۀ احوال ایالات شرقی، آن را مطلعالشمس نام دهد».
✍نخستین چاپ این اثر تاریخی در سالهاى ۱۳۰۱ تا ۱۳۰۳ هجرى قمری، هنگامى که نویسنده تصدى امور وزارت انطباعات و دارالترجمه شاهى را عهده دار بود، صورت پذیرفت.
📚شرح مختصر از کتاب مطلع الشمس:
این کتاب سه جلدی در قالب یک کتاب راهنمای سفر از تهران به مشهد شروع شده و سپس در بخش معرفی مشهد به صورت گزارشی اختصاصی به بیان تاریخ و جغرافیای این شهر میپردازد.
📘جلد نخست کتاب مطلعالشمس گزارش سفر کاروان ناصرالدینشاه از زمان ترک دارالخلافه (تهران) تا رسیدن به شهر مشهد را در برمی گیرد.
در این جلد شرح سفر کاروان شاه با گذر از شهرهای #دماوند و #فیروزکوه تا قوچان و سپس رسیدن به مشهد گزارش شده است.
📘جلد دوم کتاب مطلع الشمس به معرفی شهر مشهد و آثار و ابنیه و اماکن مهم آن با تأکید بر حرم رضوی و بقاع و ابنیهٔ وابسته به آن میپردازد.
📘سومین و آخرین مجلد کتاب مطلع الشمس به بیان سفر بازگشت کاروان ناصرالدین شاه به تهران از مسیر نیشابور و سبزوار پرداخته است.
📘در بخشی از کتاب مطلع الشمس آمده است:
{{فیروزکوه سه حمام و شش یا هفت باب مسجد، یک تکیه و سه آسیا و سی کاروانسرای بارانداز و پنجاه باب دکان دارد و سکنه آن تقریبا ۱۲۰۰ خانوار و هفت #طایفه اند: طایفه شیرازی، طایفه کیائیه، طایفه شهرآشوب، طایفه رئیسی، طایفه کاردگر، طایفه فخرآور و طایفه بابتیه که میرزا فضل الله خان و میرزا امان الله، مستوفی این شهر از این طایفهاند.}}
✍کتاب مطلع الشمس در حقیقت دایرةالمعارف بزرگی است که به لحاظ دارا بودن اطلاعات بسیار گسترده و متنوع در جغرافیا و تاریخ و فرهنگ و هنر آستان قدس، مشهد و خراسان ، از اهمیت و اعتبار بیمانندی برخوردار است.
{{ اعتمادالسلطنه درباره ی این کتاب نوشته است:
«جغرافی مشهد و شرح بقاع و اماکن و رجال و اعاظم و مبانی مشیّده و ابنیه مزیّنه آن و وقایع و سوانح مهمّه واقعه در این ناحیه مقدسه با اعلی درجه اهمیت و زاید الوصف جالب نظر دقت است ... و تا امروز احدی استیفاء این حق ننموده ...».}}
📌در این کتاب «مطلع الشمس» به ذکر جغرافیای مشهد، تاریخ آن از زمان شهادت امام رضا (ع) بر اساس کتابهای جغرافیا و تاریخ قدیم سفرنامه های مسافران خارجی همچون فریزر و خانیکوف پرداخته است.
همچنین در این کتاب بناهای مشهد از جمله مدارس و کاروانسراهای آن همچنین تاریخ روضه منوره حضرت رضا (ع) و بناهای متعلق به آن همچون توصیف حرم مطهر رضوی، شرح کتیبههای حرم مطهر از جمله احادیث، آیات و کلمات قصار، امثال و نصایح درج شده در کاشیکاری ها آزاره حرم، قصیدههای مسطور بر در و دیوارها، ذکر اشعار در های حرم و تاریخ های آن اشاره شده است.
توصیف رواقهای حرم مطهر امام رضا(ع)، ضریح، گنبد مطهر، صحن قدس و مسجد گوهرشاد نیز به زیبایی در کتاب مطلع الشمس بیان شده است.
اعتمادالسلطنه در ادامه این کتاب به ذکر افراد مدفون در حرم مطهر امام رضا(ع) همچون قبر شاه تهماسب اول صفوی و خطوط و الواح آن پرداخته است.
در فصل دیگری از کتاب مطلع الشمس جمعی از مشاهیری که در دوره قاجاریه مباشر امر تولیت آستان قدس رضوی شده را با ذکر برخی از اقدامات آنها بیان کرده است. سپس به جغرافیای شهر مشهد مقدس اشاره و در ادامه کتیبه مساجد، مدارس و کاروانسراهای شهر مشهد و اطراف آن به تفضیل بیان شده است.
در ادامه این کتاب تاریخ مشهد به صورت سال شمار، شرح حال رجال مشهد مقدس، شرح زندگی امام رضا(ع) بیان شده است. این کتاب با فهرست کتابهای کتابخانه آستان قدس رضوی و نقشه ای از حرم مطهر امام رضا (ع) به اتمام رسیده است.
🖊گردآورنده
#محسن_داداش_پور_باکر
۱۴۰۳/۰۹/۱۹
https://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/3857
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
📑#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
﷽ن و القلم و ما یسطرون
📩شناسه۱۴۰۳۰۷۲۷۱۲۵۹
🌸#شیخ_موسی
📑#اسنادبندپی | #لزور
#اسنادحاجی_شیخ_موسی
💠#علما 📜#انجامه #خوانش
🔲#ملانجف
📜گزارش #آخوند ملانجف لزوری در سنه ۱۱۲۱ قمری
📌برابر با سال ۱۰۸۸ شمسی
🔎پژوهش ادامه دارد...
📑در بخشی از نوشته های وی آمده است:
{{...در وصف #دزاغبن [دوزاقبن] طریق العجز عن درک الادراک ادراک سوی جانب عالی مآب #موسی بن فیض الله بن علی بن تقی بن حسن [ظاهرا باید منظور حاجی شیخ موسی باشد] به لباس کرامتی و از حقیقت اشرف #بن_پی [بندپی] است که شمع شب ایشان بَر ورزیان [ییلاق ورزنه] بر فروخت که در که ز این فعل و قیل خزانه مضاعف حظ داری.
زمین را به شریعت گسترد و پریجان [#پریجایی] را همت ز #بن_پی جان روحانی امر کرد...[ناخوانا].
بسم الله الرحمن الرحیم الله
القدیم ازلی یزیل هو قائم ازلی بالازلیه یزیل العلل لم یزل و لا یزال برحمتک یا ارحم الراحمبن یا حی یا قیوم یا رئوف یا رحیم یا حافظا یا حفیظ یا قهارا یا جبار .....[در ادمه متن اشکال علم عظام و حروف ابجد بکار رفته است] #پرمی [پرمینا] #اونی [اون کنار] #سیجی [سیجج] #درکلوم [درکامیان] اقریب #چاچی [چاچلل] #خمن [سبزه خامن] #کلارزین [کلارزمین=کرازمین #باکر] #ویطاق [ویتله] #سرجی [سرجیکلا] #شاه_پی [شال درکا] که هزار سال به سنگ یاقوت اظهار قدرت و ودیعت نهاد...[ناخوانا]
خمسه قرار تیول محمدعلی #پریجان ولد ابراهیم باشلق [#باشلق شاخه ای از ایل پریجا] در مجمر #لتی [ییلاق لتی]... [ناخوانا] فی شهر شعبان المعظم فلسنه ۱۲۱ [سال ۱۱۲۱ قمری] کتبه اقل الطلاب لزور ملانجف غفرالله...[ناخوانا] لوالدیه و لمن له حق علیه تمت بعون الله.}}
🔎خوانش:
🖊#محسن_داداش_پور_باکر
۱۴۰۳/۰۷/۲۷
🔴 به منظور حفظ حریم شخصی، انتشار نمایه یا اصالت سند و یا نام دارنده ی این اسناد به خودشان واگذار شده است.
https://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/3865
https://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/528
📌نکته ۱:
نویسنده ی اصلی این متن شخصی دیگری است که نامش رویت نشد. وی به نقل از ملا نجف این روایت نوشته است.
📙📘📓📗📒📕📔
📄#منشور_پژوهش_ادملاوند
💌چاپ و نشر مطالب #بدون_نام بردن از منبع#پژوهش_ادملاوند مجاز نبوده و درج منبع الزامی است.
🟠با توجه به نسبی بودن علم تاریخ، این مطالب تا زمانی اعتبار دارد که سند اصیل و متقنی آن را نفی نکند.
در صورتی که اسناد جدید و دارای اصالتی به دست آید که با مطالب موجود در این پژوهش تعارض داشته باشد، نگارنده بدون هیچ گونه تعصبی ، آن را خواهد پذیرفت.
🟡تمامی حقوق برای محسن داداش پور باکر محفوظ است .
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ❅𖣔༅═─
💥#پژوهش_اِدمُلّاوَند
@edmolavand
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
#مقاله
#شیخ_موسی
#امامزاده_عبدالله
#بندپی
📄زندگی نامه #امامزاده عبدالله و حاجی شیخ موسی علیهماالرحمه بندپی
🖊مهدی رمضانپور تشونی
سه شنبه ۲۵ شهریور ۱۳۹۳
📝فهرست مطالب
آشنایی با حضرت امامزاده عبدالله(ع) بندپی شرقی
مختصری از زندگانی حضرت حاج شیخ موسی(ره)
محلههای اطراف حاج شیخ موسی(ره)
علف چراهای چهارپایان ییلاقیهای بندپی شرقی
خرابۀ شهر قدیمی در آبندان
حضرت حاجی شیخ موسی(ره) از نگاه دیگر
دعا به هنگام ورود به قبرستان
🕌آ شنایی با حضرت امام زاده عبدالله (ع) بند پی شرقی
✍یکی از امام زاده های معروف بندپی شرقی حضرت امامزاده عبدالله (ع) می باشد. که در کنار شخص متدین و محترمی بنام حاج شیخ موسی (ره) که در روستائی بنام حاجی شیخ موسی (ره) می باشد مدفون است. درواقع این دو مزار ومقبره نزدیک به هم قرار گرفته اند.
🕌مرقد امامزاده عبدالله (ع) در بنایی هشت ضلعی با بامی سفالپوش بوده است که صندوقی به درازای ۲۲۴ و پهنای ۱۳۳ و بلندی ۱۳۸ سانتی متر مرقد را پوشانده، بوده است که بر قسمت بالای بدنۀ #صندوق عبارت زیر حک شده بود:
«بِسمِ الله الرَّحمنِ الرَّحیم وَ بِهِ نَستَعَین، اِنَّا فَتَحنالکَ فَتحاً مُبیناً، اللهمَّ اَغفِرلنا -وبرحاشیۀ بالای بدنۀ غربی آیـة الکرسی نوشته شده است: «وَسِعَ کُرسِیُّهُ السَّمواتِ وَالأرضِ.... وَاللهُ سَمیعٌ عَلیمٌ». و بر میانه بدنۀ جنوبی نوشته که این کار با سعی وهمت وسعادت مردان بزرگ همچون، #آخوندملاآقای_متولی مزار و به حمایت طایفۀ #فیروزجایی و به نجاری استاد عباسقلی نجارباشی تمام شده است.
کلمۀ حرّره ابراهیم فیروزجایی در سال ۱۳۰۶ که بر نیمهای از صندوق حک شده و کنده کاری شده، وجود دارد که خط کتیبه های آن به ۱۵ سانتی متر میرسد.
بر بالوهای کنده کاری شده و متن در قاب و گره است که بر قسمت بالای لنگۀ سمت راست عبارت زیر حک شده است.
عمل این کار استاد عباسقلی و علی اکبر غفرالله و بر پارسار پایین همین لنگه نوشته حَرَّرهُ موسی پسر ابراهیم فیروزجایی در سال ۱۳۱۸ بر پاسار لنگۀ سمت چپ «نَصرٌمِنَ اللهِ وَ بَشَرِ المُؤمِنین». و بر پاسار پایین همین لنگه نوشته شد: «اَلبانی الحَقیِر آقا اکبر فضل الله کاظم پسر رضا قلی»..
🕌مختصری از زندگانی حضرت حاج شیخ موسی (ره)
✍در ییلاق بندپی شرقی، دهات مختلفی وجود دارد که یکی از آنها بنام شخص محترم و متدین به نام حاجی شیخ موسی (ره) می باشد.
ناگفته نماند که قبر مرحوم مغفور جنت مکان خلد آشتیان حضرت حاج شیخ موسی (ره) تقریباً متصل به قبر مطهر حضرت امامزاده عبدالله (ع) می باشد.
مرقد حضرت حاج شیخ موسی (ره) در اطاقی مستطیل شکل است که یکی از دربهای آن به مسجدی بزرگ باز می شود.
ضریح مُشَبّک مانندی در وسط اطاق است که بر چهار حاشیۀ بالای آن آیة الکرسی به خط نسخ نوشته شده است که کار این ضریح منور و مطهر حضرت حاجی شیخ موسی (ره) (رأقم الحروف آقا محمد در سال ۱۳۲۰ می باشد.)
بر دو لنگه ی درب ورودی حاجی شیخ موسی (ره)، آیةالکرسی از ابتدا تا انتها حک شده است و بر لنگۀ سمت راست و حاشیۀ بالای آن نیز این عبارت خوانده میشود:
«بِسمِ الله الرَّحمنِ الرَّحیم، هُوَالله تعالی وإنَّهُ للهَ نَستُعین الأمرِ اِلَیهِ ...»
📌بر پاسار وسط لنگۀ سمت چپ این عبارت نیز مشاهده میشود: «اَلباقی اینکار به همت آقای اکبر و فضلالله و کاظم پسر آقا رضاقلی فیروزجاهی با همکاری استاد عباسقلی و علی اکبر و ابراهیم که در سال ۱۳۱۸ انجام گرفت و کاتب آن از لطف خداوند کریم، هست موسی پسر ابراهیم فیروز جایی در سال ۱۳۱۸»
...(منظور از پاسار آنچه را که در کتاب لغت آمده است، تخته هایی است که در فاصله های تنگه دو درب و یا تختههای زیرین درب از چوب های دیگر قطورتر که در دو طرف بالا و پایین میان هر دو تنگه افقی و عمودی آن بکار میروند قرار گرفته است میباشد. و منظور از بالویی، همان چهارچوب دو طرف درب میباشد.
📘به نقل ازکتاب فرهنگ جغرافیایی ایران جلد سوم
📌در همین مسجد متصل به قبر حاجی شیخ موسی سنگ قبری بود که بر روی دیوار نصب شده بود که بلندای آن ۴۵ و پهنایش ۳۰ سانتی متر است که این عبارت برآن خوانده میشود:
{بِسمِ الله الرَّحمنِ الرَّحیم، لا اِلَهَ اِلَّا الله، مُحَمَّدً رَسولُالله(ص)،عَلِیٌ وَلیِالله(ع)، وکُلُ مَن عَلیها فانِ}.
https://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/3866
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
📑#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
ادامه👇👇
#مقاله
#شیخ_موسی
#امامزاده_عبدالله
#بندپی
(۲)
🌍محله های اطراف حاج شیخ موسی(ره)
۱. لِهِه؛ ۲. کِتی؛ ۳. پَریجون (پاریجوُن)؛ ۴. استه چال؛ ۵. تَرّاجِه (تَرجِه)؛ ۶. سَبراخِمِن (سِبزخامن)؛ ۷. شاه لینگچال (بالا وپایین)؛ ۸. نِراسم؛ ۹. دِزاَقابِن؛ ۱۰. چِلیاسَر ؛ ۱۱. اَنیجدان؛ ۱۲. سِلُه بُن؛ ۱۳. وَنه بِن؛ ۱۴. کِرات زمین [#کرازمین].
🌱علف چراهای چهارپایان ییلاقی بندپی شرقی:
۱/ شال دَرکا؛ ۲/ اسبُو؛ ۳/ کَمرپِشت؛ ۴/ کتیُوک؛ ۵/ وِسیه ؛ ۶/ کَت پَلی؛ ۷/ خینُو؛ ۸/ کتراچال؛ ۹/ سیُوجی
📜خرابۀ شهری قدیمی در #آبندان :
✍بر سر راه دهکدۀ حاجی شیخ موسی (ره) به نشل پس از اینکه از تنگه خارج شدیم، طرف دست چپ، تپۀ عظیمی است که بر دامنه های آن قرار دارد و در سمت راست آن دره، سفال و آجرهای فراوان دیده میشود. از قبوری که در این تپه کشف شد. گردنبد و دستبند و کوزه های سفالین بیرون آورده اند.
📌سنگ قبری در لیسَر که نزدیک آبندان است دیده شده است . این سنگ را از آبندان به اینجا آورده بودند که طول این سنگ ۷۷ و پهنای آن ۴۶ سانتی متر است که بر یک طرف آن علامت و طرف دیگر آن خطی نوشته شده که قابل خواندن نبود.
📌یکی از مکانهای سیاحتی و زیارتی بندپی، تکیۀ #فیلبند (فِلبَن) از دهکده های تابستان نشین [طایفه #ملکشاه] بندپی هاست. مانند روستاهای دیگر در فصل تابستان پرجمعیت می باشد ولی در فصل پاییز و زمستان کمتر به آنجا میروند.
این تکیه کرامات و معجزات زیادی دارد که مورد احترام و علاقۀ فراوان عموم مردم بندپی شرقی و غربی، و حومه میباشد. در این تکیّه، بسیاری از بیماران شفا پیدا کرده اند و حاجت های فراوانی روا شده است. و زنانی نازا دارای فرزند شده اند. مردم نذورات زیادی در این تکیه میگذارند و اعتقاد خاصی به این تکیه دارند.
[﷽ن و القلم و ما یسطرون
از آنجایی که نکارنده به اسناد متعلق به حضرت حاجی شیخ موسی علیه الرحمه دسترسی نداشت لذا جهت تکمیل بخشی از مقاله ی ارزشمند ایشان مطلب ذیل را بارگذاری نمودم.
👇👇
📩شناسه۱۴۰۳۰۷۲۷۱۲۵۹
📜گزارش #آخوند ملانجف لزوری در سنه ۱۱۲۱ قمری برابر با سال ۱۰۸۸ شمسی
📑در بخشی از نوشته های وی آمده است:
{{...در وصف #دزاغبن [دوزاقبن] طریق العجز عن درک الادراک ادراک سوی جانب عالی مآب #موسی بن فیض الله بن علی بن تقی بن حسن [ظاهرا باید منظور حاجی شیخ موسی باشد] به لباس کرامتی و از حقیقت اشرف #بن_پی [بندپی] است که شمع شب ایشان بَر ورزیان [ییلاق ورزنه] بر فروخت که در که ز این فعل و قیل خزانه مضاعف حظ داری.
زمین را به شریعت گسترد و پریجان [#پریجایی] را همت ز #بن_پی جان روحانی امر کرد...[ناخوانا].
بسم الله الرحمن الرحیم الله
القدیم ازلی یزیل هو قائم ازلی بالازلیه یزیل العلل لم یزل و لا یزال برحمتک یا ارحم الراحمبن یا حی یا قیوم یا رئوف یا رحیم یا حافظا یا حفیظ یا قهارا یا جبار .....[در ادمه متن اشکال علم عظام و حروف ابجد بکار رفته است] #پرمی [پرمینا] #اونی [اون کنار] #سیجی [سیجج] #درکلوم [درکامیان] اقریب #چاچی [چاچلل] #خمن [سبزه خامن] #کلارزین [کلارزمین=کرازمین #باکر] #ویطاق [ویتله] #سرجی [سرجیکلا] #شاه_پی [شال درکا] که هزار سال به سنگ یاقوت اظهار قدرت و ودیعت نهاد...[ناخوانا]
خمسه قرار تیول محمدعلی #پریجان ولد ابراهیم باشلق [#باشلق شاخه ای از ایل پریجا] در مجمر #لتی [ییلاق لتی]... [ناخوانا] فی شهر شعبان المعظم فلسنه ۱۲۱ [سال ۱۱۲۱ قمری] کتبه اقل الطلاب لزور ملانجف غفرالله...[ناخوانا] لوالدیه و لمن له حق علیه تمت بعون الله.}}
🔎خوانش:
🖊#محسن_داداش_پور_باکر
۱۴۰۳/۰۷/۲۷
🔴 به منظور حفظ حریم شخصی، انتشار نمایه یا اصالت سند و یا نام دارنده ی این اسناد به خودشان واگذار شده است.
https://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/3865
https://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/528
📌نکته:
نویسنده ی اصلی این متن شخصی دیگری است که نامش رویت نشد. وی به نقل از ملا نجف این روایت نوشته است.
💌چاپ و نشر مطالب #بدون_نام بردن از منبع#پژوهش_ادملاوند مجاز نبوده و درج منبع الزامی است.]
https://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/3866
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
📑#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
ادامه 👇👇
#مقاله
#شیخ_موسی
#امامزاده_عبدالله
#بندپی
(۳)
🟢حضرت حاجی شیخ موسی (ره) از نگاه دیگر:
✍حضرت حاج شیخ موسی (ره) نامدارترین شخص منطقه بندپی است که در بین مردم دارای ارج و احترام خاصی است. ولی با این حال در هیچ یک از منابع رجال و تاریخ از او نامی برده نشده است. عدم منابع موثّق و مکتوب، ما را ناچار می سازد تا به گفته های مردم بسنده کنیم. علیرغم آنکه این مسیر نیز خالی از لطف نخواهد بود آنچه از حافظۀ مردم حاصل میشود این است که حضرت حاجی شیخ موسی (ره) وقتی که به مازندران مهاجرت کرد. ابتدا در نزدیکی شهرستان #آمل سکونت داشتند و سپس به همراه مادر خود (معروف به #آقامار) که زنی متقی و پرهیزکار بود به #فیروزجاه [#پریجا] رحل اقامت افکند. میگویند به هنگام عبور از ملک و جنگلهای مردم، توبره بر دهان چهار پایان میزد تا سبزه های ملک دیگران را نچرند.
📌آوازۀ زهد و تقوای حاج شیخ به گوش شاه وقت منطقه رسید و شاه مشتاق دیدار او می شود تا آنچه را که شنیده بود با چشم خود ببیند. سپس تصمیم گرفت که حاج شیخ را امتحان کند. شخصی را فرستاد تا شیخ را با خبر سازد که در فلان زمان شاه به سویش میرود حاج شیخ هم به تدارک میزبانی درآمد. حیوانی به اذن خدا رسید و حاج شیخ، شیرش را دوشید. و آن روز مخصوص، مادر شیخ در دیگچه ای غذا طبخ میکند. شاه به همراه همراهان خود به منزل حاج شیخ آمدند و «آقا مار» همان مادر حاج شیخ ناهار را حاضر نمود و از همان دیگ کوچک برای همه غذا کشیده و هر چه می ریخت غذا پایانی نمی یافت تا آنکه همه سیر شدند. شاه و اطرافیانش از این پذیرایی متحیّر شدند. (از آن زمان دیگچۀ مادر حاجی شیخ موسی (ره) ضرب المثل مردم منطقه گردید).
شاه از حاج شیخ خواست تا تدبیری کرده و منطقه را از دست دشمنان مهاجم در امان دارد. وی قبول کرد و از شاه تقاضا کرد، تا زن و مردی با او همراهی کند.👈 (می گویند که طایفۀ فیروزجایی از نسل آن دو هستند). شیخ با جمعی اندک بر دشمن غلبه پیدا کرد و از آن پس مورد علاقۀ شاه قرار گرفت. شاه از شیخ خواست تا چیزی از او طلب کند. حاج شیخ در جواب گفت:
{خوامِه دتا نِماز کروُن
اَتا کوُه اَتَا مازرُون.}
{فقط دو تا مکان برای نماز خواندن میخواهم که غصبی نباشد، یکی در ییلاق و یکی در قشلاق).}
📌شاه مراتع و زمین های بسیار زیادی را در آن دو منطقه به وی هدیه کرد و شیخ نیز آنها را #وقف عموم آن منطقه کرد تا همۀ مردم بطور مساوی از آن استفاده کنند و بهره ببرند. که بعد از این بزرگوار، متاسفانه خواسته واقعی وحقیقی ایشان عملی نشد.( والله العالم)
📌حضرت حاج شیخ موسی(ره) پس از عمری تلاش در ارشاد و ترویج شعائر اسلامی، دعوت حق را لبیک گفت و بنا به سفارش خودش، پیکر مقدسش را در کنار امامزاده عبدالله (ع) که خودش آن را شناسایی کرده بود، با احترام به خاک سپرده شد. و از آن پس آن منطقه به نام شیخ موسی (ره) مشهور گردید.
📌حضرت حاج شیخ موسی در فرآیند اعتقادی مردم بندپی تأثیر بسزایی داشته و دارد و اندرزهایش سینه به سینه و نسل به نسل روان و جاری است که به برخی از آنها به اختصار اشاره می شود:
۱- احترام نهادن به آل الله و اولیاء الهی و سادات.
۲- صلۀ ارحام و مهمان دوستی .
۳- ساده پوشی (که این توصیه، حتی خوانین بندپی را وادار میکرد که از پوشش پوشاک زربافت دوری کنند.).
۴- خود کفایی ( از لحاظ خوراک، پوشاک، مسکن و انتخاب همسرازداخل طایفۀ خود.).
۵- پوشش زنان تا قبل از عروسی به رنگ سبز و تیره و پس از عروسی به رنگ سرخ می باشد.
📌همه ساله یک روز قبل از جشن باستانی ۲۶ عیده ماه مراسم بزرگداشت آن دو بزرگوار یعنی امامزاده عبدالله (ع) و حاجی شیخ موسی (ره) با عنوان دعوت یا به اصطلاح محلی #داوِت، در منطقۀ حاجی شیخ موسی، با استقبال فراوان انجام می شود.
(الهم صل علی محمد وآل محمد و عجل فرجهم)
📩ارسال نظر برای این مطلب این نظر توسط احسان عرب تبار در تاریخ
۱۳۹۴/۰۵/۱۴ و ۱۲:۴۹ دقیقه ارسال شده است
https://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/3866
"زندگی نامه امام زاده عبدالله(ع) و حاجی شیخ موسی" http://kofe.rzb.ir/post/3
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
📑#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
﷽ن و القلم و ما یسطرون
📩شناسه ۱۴۰۳۰۹۲۳۱۱۱۶
#فیروزکوه
#لزور
(صفحه اول)
✍قلل مرتفعی همچون میشینه مرگ #لزور (۴۰۷۶ متر) همچون دیواری شهرستان فیروزکوه را از مناطق شمالی کشور جدا میکند که در بین این قلل سرشاخههای رود خانه حبله رود جاری است. [قله میشینه مرگ، بلندترین قله رشته کوه البرز بوده که ارتفاعی حدود چهار هزار متر دارد و در شمال غرب روستای لزور واقع است.]
🌍شهرستان فیروزکوه بدلیل موقعیت خاص همواره مورد توجه اقوام و گروههای انسانی بوده، به همین جهت شاهد آثار زیادی در نقاط مختلف آن هستیم که از آن جمله میتوان به ، ۳۵ امامزاده و بقعه متبرکه ، ۲۸ قلعه، یک خانه تاریخی ،۷ گورستان و زیارتگاه ، ۱۸ محوطه باستانی تاریخی و اسلامی ،۳ غار و دژ طبیعی ، ۲ پل تاریخی، یک مسجد تاریخی ، ۸ کاروانسرا ،۱۸ برج آرامگاهی و ... اشاره کرد.
📌فیروزکوه شهری قدیمی است که برخی آن را با حوادث مرتبط با دماوند هم چون افسانه فریدون و ضحاک مرتبط میدانند.
📌یکی از نوشتههای معتبر درباره تاریخ این شهر به نوشته محمدبن جریر طبری (۳۱۰-۲۲۶ ه.ق) در کتاب «تاریخ الرسل و الملوک» باز میگردد. در این نوشته طبری مینویسد: «فیروز پسر یزدگرد، پسر بهرام بود و پادشاهی وی پس از آن بود که برادر و سه تن از خاندان خویش را کشت. گویند در ملک وی هفت سال پیاپی قحطی شد و در آن دوران سخت، رعیت را چنان راه برد که هیچ کس از گرسنگی نمرد مگر یکی و او به خداوند نالید که رحمت خویش از او و رعیت او دریغ ندارد و باران ببارد و خدای اجابت کرد ولایت مانند پیش پرآب شد و درختان جان گرفت. فیروز بگفت تا به ری شهری بسازند و آن را فیروز نام کرد و مابین گرگان و دربند نیز شهری بساختند و آن را فیروز نام کردند و...»
📌شهر فیروزکوه همان شهری است که طبری احداث آن را به فیروز ساسانی در ری نسبت دادهاست . به دلیل همین قدمت فیروزکوه از شهرهایی است که تپههای باستانی زیادی دارد. نام قدیمی فیروزکوه دیمه بوده است؛ که به معنی طبیعت خودرواست.
📌ساکنین اصلی فیروزکوه از شاخههای ۱۶ گانه قوم آریایی میباشند علاوه بر آن اقوامی از کردان ایل پازوکی از حوالی ارومیه حدود چهارصد سال قبل در زمان صفویه تبعید شدهاند و برخی از افراد ایل اصانلوی گرمسار و تیرههای غندالی الیکایی وشاه حسینی الیکایی و کردها در این شهرستان سکنی گزیدهاند .فیروزکوه ازدیربازییلاق عشایر الیکایی بوده است.
📜آثار باستانی تنگه واشی
تنگه واشی علاوه بر طبیعت زیبا، دارای آثار باستانی نیز میباشد. یکی از سه #کتبیه معروف دوره قاجار در این تنگه واقع شدهاست. دو کتبیه دیگر در چشمه علی شهر ری و تونل وانا در جاده هراز واقع شدهاند. هر سه این کتیبهها به دستور #فتحعلی_شاه_قاجار حکاکی شدهاست. فتحعلی شاه که دوران پیش از پادشاهی خویش را در شیراز گذرانده بود، با دیدن نقش برجستههای آن دیار، سه نفر به نامهای حجارباشی، نقاش باشی و معمارباشی را مسئول ساخت این سه کتبیه در تهران کرد. کتیبه واقع در تنگه واشی دارای ابعاد شش در هفت متر است که وقایع زمان فتحعلی شاه دور تا دور کتیبه روایت شدهاست. بزرگترین نقش برجسته این کتیبهها، نقش شکارگاه با تصویر اسب، نیزه و شکارهایش است که در اطراف آن میتوان عباس میرزا، علی قلی میرزا و علی نقی میرزا پسران فتحعلی شاه و همچنین نوادگانش را در حال شکار دید. این کتیبه که حدودا ۱۸۵ سالهاست به گونهای در دل کوه حک شده که از بارش باران و تابش آفتاب در امان بودهاست اما صنعت گردشگری به آن آسیب وارد نمودهاست.
🖊بازنگری:
#محسن_داداش_پور_باکر
۱۴۰۳/۰۹/۲۳
https://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/3867
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
📑#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
ادامه👇👇