هدایت شده از پژوهش اِدمُلّاوَند
💌درود بر جناب آقای حاج محسن داداش پور باکر
✍هر از گاهی پژوهش های جنابعالی را در #پژوهش_ادملاوند می خوانم به یاد این دو بیت در آغازِ شاهنامه می افتم که از کسی یاد می شود که اقدام به گردآوری داستانهای باستانی کرده بود :
یکی پهلوان بُود دهقان نژاد
دلیر و بزرگ و خردمند و راد
پژوهندهٔ روزگارِ نخست؛
گذشته سخن ها همه باز جُست؛
و جنابعالی یکی از مصداق این ابیات هستید.
ارادت
🖊محمدبابانتاج ملکشاه دیوا
۱۴۰۳/۰۷/۰۸
🌹🌹🌹🌹💐💐
https://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/3437
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
📑#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
هدایت شده از پژوهش اِدمُلّاوَند
ٱللَّهُمَّ صَلِّ عَلَىٰ مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّل فَرَجَهُم💕
💛 #امام_رضا علیه السلام :
🔸بکوشید که زمانتان را به چهار بخش تقسیم کنید:
۱- زمانی برای مناجات با خدا
۲- زمانی برای تأمین معاش [کسب روزی]
۳- زمانی برای معاشرت با برادران و معتمدانی که عیب هایتان را به شما می شناسانند و در دل شما را دوست دارند.
۴- و ساعتی برای کسب لذّت های حلال. با بخش چهارم توانایی انجام دادن سه بخش دیگر را به دست می آورید.
📚فقه الرّضا علیه السلام، ص۳۳۷
🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄﷽🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄•
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
@edmolavand
#قرارگاه_فرهنگی_سیده_میر_مریم
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
هدایت شده از پژوهش اِدمُلّاوَند
📜#اسناد_بندپی
📩شناسه ۱۴۰۳۰۷۲۹۱۶۲۷
📝#انجامه
📖انجامه ملا زین العابدین گورزن [#گاوزن]
{{کهف الحاج حاجی ملا هادی ولد آقا بزرگ مینکلی استعداد دیا [#دیوا] به مصحف الله تعالی [#قرآن] بیاراست و به جماعت ملکشاهی و عمرانی و پاتی و گت که و باکر و گیل و نسج [بافت] داد و فرق ریئو [روار] و خشنو و لترز و زرشای و فله بن [#فیلبند] و گل بن و سوبار و جورسر [#جورسره] و شاهی و کلارو و تررو و هرروش [رودخانه #هَردِرو] و دزرو [از شاخه های کلارو] و طاق هور [نام قلعه ای در دزرو] و سنگچال و اشدکت و اده ملا [ادملا] استسعاد [نیکبختی و خواستن] داد و ملک شاهی [املاک ملکشاهی در آن زمان] را به فرمان عزت آثار سلطان کاظم ملکشاهی و تمیشت عمرانلو به مدافعه اقدام نمود و ابواب قبض و برنشستن به پی خال، خورپشته، تیربرگ، کول چال، کریک، شمرون، درکامیان، اوجابن، درّه قدیم، موزی لو، تلی کا، دروک، تنوسرک، کرت کوتی، فتین، درشکان، میانسر، خردیم، خردمک، هلی کتی، چارک، چرچیم، خورمن، اغوزبن برگشادند. }}
🖊روخوانی و خوانش
#محسن_داداش_ادملاوند_باکر
۱۴۰۳/۰۷/۲۹
📌هیچ نمایه ای از این سند در اختیار #پژوهش_ادملاوند نیست و این محدودیت از سوی دارندگان آن اثر
فاخر اعمال شده است.
https://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/3539
🟡تمامی حقوق برای محسن داداش پور باکر محفوظ است .
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ❅𖣔༅═─
💥#پژوهش_اِدمُلّاوَند
@edmolavand
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
هدایت شده از پژوهش اِدمُلّاوَند
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌍#کرازمین
روز پاییزیتون قشنگ
این ویدئو برای آذر ماه سال ۱۴۰۱ هست که از #روستای_ییلاقی_کرازمین گرفتم، یه روز پاییزی خاص و متفاوت🤗🤗
تقدیم نگاههای قشنگتون🥰
به نظرتون این روزا کرازمین چهجوریه؟؟؟
من که حسابی حال و هوای ییلاق زده بسرم و دلم میخواست الان اونجا باشم😌
شما چهطور؟
✍#سیده_بنفشه_حسینی
🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄﷽🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄•
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
@edmolavand
#قرارگاه_فرهنگی_سیده_میر_مریم
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
هدایت شده از پژوهش اِدمُلّاوَند
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#ادملا
۱۴۰۳/۰۸/۰۴
🌨بارشهای پاییزی
📹#سیده_بنفشه_حسینی
🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄﷽🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄•
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
@edmolavand
#قرارگاه_فرهنگی_سیده_میر_مریم
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
هدایت شده از پژوهش اِدمُلّاوَند
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
.
♨️ما در خانههای خودمان و در امنیت نشستهایم از مرز چه خبر داریم!
🌷برای شادی روح شهدای مرزبان صلوات هدیه کنید.
┅═✧☫پژوهش ادماوند☫✧═┅
@edmolavand
هدایت شده از پژوهش اِدمُلّاوَند
1_7540366213.mp3
6.73M
🎙#آهنگ #موسیقی
🌹🎼🎧لال اِنه لال اِنه
🌹🎤تیر ماه سیزه شو
●━━━━━──────
⇆ ◁ ㅤ❚❚ㅤㅤ▷ㅤ ↻
💠#فرهنگ_عامه
💥#جشن
❤️#تیرماه_سیزده_شو
🌙#لال_شو
🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄﷽🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄•
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
@edmolavand
#قرارگاه_فرهنگی_میر_مریم
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
هدایت شده از نگارخانه ادملا
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴#فاطمیه
🌍آغاز مراسمات فاطمیه سلام الله علیها در #ادملا
۱/نصب پرچم عزا
۲/برگزاری مراسمات خانگی
۳/برگزاری مراسمات ویژه بانوان در مسجد حضرت ولیعصر عجل الله تعالی فرجه الشریف
۴/برگزاری سفره نذری در بارگاه مطهر امامزادگان #سیدیحیی_رضی و #پادشاه_علی
۵/توزیع بسته های نذری
@EDMOLLA1400
هدایت شده از پژوهش اِدمُلّاوَند
#فیروزکوه #مشهد
#نویسنده #سفرنامه
#کتاب #مطلع_الشمس
✍از جمله رجال دربار دوره ی #قاجار و عهد ناصرالدین شاه اعتمادالسلطنه؛ محمدحسن [بن علی] خان مقدم مراغهای (۲۱ شعبان ۱۲۵۶ مراغه، ۱۳ فروردین ۱۲۷۵ تهران) می باشد. او که ملقب به صنیعالدوله و سپس اعتماد السلطنه، نویسنده، و سیاستمدار نامدار عصر ناصری و صاحب تألیفات بسیاری در زمینههای گوناگون بود.
📌مطلع الشمس یکی از آثار مهم اعتمادالسلطنه و بنا به گفته ی نویسنده، دنباله ی کتاب مرآت البلدان ناصری در معرفی خراسان و مشهد مقدس، به خصوص حرم مطهر امام رضا علیه السلام است. او مرآت البلدان را در جغرافیای ایران و شهرهای آن به صورت الفبایی در دست نگارش داشت و بعد از اتمام حرف «ج»، در اثنای جمع آوری حروف «ح» و «خ» بود که سفر دوم ناصرالدین شاه به خراسان و زیارت مشهد مقدس پیش آمد. بنابراین، نویسنده از فرصت همراهی شاه در این سفر استفاده کرد تا برای تکمیل کتاب مطلعالشمس «معلومات سابق را بر مشهودات لاحق بیفزاید و کتابی تألیف نماید و به همین مناسبت و ملاحظۀ احوال ایالات شرقی، آن را مطلعالشمس نام دهد».
✍نخستین چاپ این اثر تاریخی در سالهاى ۱۳۰۱ تا ۱۳۰۳ هجرى قمری، هنگامى که نویسنده تصدى امور وزارت انطباعات و دارالترجمه شاهى را عهده دار بود، صورت پذیرفت.
📚شرح مختصر از کتاب مطلع الشمس:
این کتاب سه جلدی در قالب یک کتاب راهنمای سفر از تهران به مشهد شروع شده و سپس در بخش معرفی مشهد به صورت گزارشی اختصاصی به بیان تاریخ و جغرافیای این شهر میپردازد.
📘جلد نخست کتاب مطلعالشمس گزارش سفر کاروان ناصرالدینشاه از زمان ترک دارالخلافه (تهران) تا رسیدن به شهر مشهد را در برمی گیرد.
در این جلد شرح سفر کاروان شاه با گذر از شهرهای #دماوند و #فیروزکوه تا قوچان و سپس رسیدن به مشهد گزارش شده است.
📘جلد دوم کتاب مطلع الشمس به معرفی شهر مشهد و آثار و ابنیه و اماکن مهم آن با تأکید بر حرم رضوی و بقاع و ابنیهٔ وابسته به آن میپردازد.
📘سومین و آخرین مجلد کتاب مطلع الشمس به بیان سفر بازگشت کاروان ناصرالدین شاه به تهران از مسیر نیشابور و سبزوار پرداخته است.
📘در بخشی از کتاب مطلع الشمس آمده است:
{{فیروزکوه سه حمام و شش یا هفت باب مسجد، یک تکیه و سه آسیا و سی کاروانسرای بارانداز و پنجاه باب دکان دارد و سکنه آن تقریبا ۱۲۰۰ خانوار و هفت #طایفه اند: طایفه شیرازی، طایفه کیائیه، طایفه شهرآشوب، طایفه رئیسی، طایفه کاردگر، طایفه فخرآور و طایفه بابتیه که میرزا فضل الله خان و میرزا امان الله، مستوفی این شهر از این طایفهاند.}}
✍کتاب مطلع الشمس در حقیقت دایرةالمعارف بزرگی است که به لحاظ دارا بودن اطلاعات بسیار گسترده و متنوع در جغرافیا و تاریخ و فرهنگ و هنر آستان قدس، مشهد و خراسان ، از اهمیت و اعتبار بیمانندی برخوردار است.
{{ اعتمادالسلطنه درباره ی این کتاب نوشته است:
«جغرافی مشهد و شرح بقاع و اماکن و رجال و اعاظم و مبانی مشیّده و ابنیه مزیّنه آن و وقایع و سوانح مهمّه واقعه در این ناحیه مقدسه با اعلی درجه اهمیت و زاید الوصف جالب نظر دقت است ... و تا امروز احدی استیفاء این حق ننموده ...».}}
📌در این کتاب «مطلع الشمس» به ذکر جغرافیای مشهد، تاریخ آن از زمان شهادت امام رضا (ع) بر اساس کتابهای جغرافیا و تاریخ قدیم سفرنامه های مسافران خارجی همچون فریزر و خانیکوف پرداخته است.
همچنین در این کتاب بناهای مشهد از جمله مدارس و کاروانسراهای آن همچنین تاریخ روضه منوره حضرت رضا (ع) و بناهای متعلق به آن همچون توصیف حرم مطهر رضوی، شرح کتیبههای حرم مطهر از جمله احادیث، آیات و کلمات قصار، امثال و نصایح درج شده در کاشیکاری ها آزاره حرم، قصیدههای مسطور بر در و دیوارها، ذکر اشعار در های حرم و تاریخ های آن اشاره شده است.
توصیف رواقهای حرم مطهر امام رضا(ع)، ضریح، گنبد مطهر، صحن قدس و مسجد گوهرشاد نیز به زیبایی در کتاب مطلع الشمس بیان شده است.
اعتمادالسلطنه در ادامه این کتاب به ذکر افراد مدفون در حرم مطهر امام رضا(ع) همچون قبر شاه تهماسب اول صفوی و خطوط و الواح آن پرداخته است.
در فصل دیگری از کتاب مطلع الشمس جمعی از مشاهیری که در دوره قاجاریه مباشر امر تولیت آستان قدس رضوی شده را با ذکر برخی از اقدامات آنها بیان کرده است. سپس به جغرافیای شهر مشهد مقدس اشاره و در ادامه کتیبه مساجد، مدارس و کاروانسراهای شهر مشهد و اطراف آن به تفضیل بیان شده است.
در ادامه این کتاب تاریخ مشهد به صورت سال شمار، شرح حال رجال مشهد مقدس، شرح زندگی امام رضا(ع) بیان شده است. این کتاب با فهرست کتابهای کتابخانه آستان قدس رضوی و نقشه ای از حرم مطهر امام رضا (ع) به اتمام رسیده است.
🖊گردآورنده
#محسن_داداش_پور_باکر
۱۴۰۳/۰۹/۱۹
https://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/3857
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
📑#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
﷽ن و القلم و ما یسطرون
📩شناسه۱۴۰۳۰۷۲۷۱۲۵۹
🌸#شیخ_موسی
📑#اسنادبندپی | #لزور
#اسنادحاجی_شیخ_موسی
💠#علما 📜#انجامه #خوانش
🔲#ملانجف
📜گزارش #آخوند ملانجف لزوری در سنه ۱۱۲۱ قمری
📌برابر با سال ۱۰۸۸ شمسی
🔎پژوهش ادامه دارد...
📑در بخشی از نوشته های وی آمده است:
{{...در وصف #دزاغبن [دوزاقبن] طریق العجز عن درک الادراک ادراک سوی جانب عالی مآب #موسی بن فیض الله بن علی بن تقی بن حسن [ظاهرا باید منظور حاجی شیخ موسی باشد] به لباس کرامتی و از حقیقت اشرف #بن_پی [بندپی] است که شمع شب ایشان بَر ورزیان [ییلاق ورزنه] بر فروخت که در که ز این فعل و قیل خزانه مضاعف حظ داری.
زمین را به شریعت گسترد و پریجان [#پریجایی] را همت ز #بن_پی جان روحانی امر کرد...[ناخوانا].
بسم الله الرحمن الرحیم الله
القدیم ازلی یزیل هو قائم ازلی بالازلیه یزیل العلل لم یزل و لا یزال برحمتک یا ارحم الراحمبن یا حی یا قیوم یا رئوف یا رحیم یا حافظا یا حفیظ یا قهارا یا جبار .....[در ادمه متن اشکال علم عظام و حروف ابجد بکار رفته است] #پرمی [پرمینا] #اونی [اون کنار] #سیجی [سیجج] #درکلوم [درکامیان] اقریب #چاچی [چاچلل] #خمن [سبزه خامن] #کلارزین [کلارزمین=کرازمین #باکر] #ویطاق [ویتله] #سرجی [سرجیکلا] #شاه_پی [شال درکا] که هزار سال به سنگ یاقوت اظهار قدرت و ودیعت نهاد...[ناخوانا]
خمسه قرار تیول محمدعلی #پریجان ولد ابراهیم باشلق [#باشلق شاخه ای از ایل پریجا] در مجمر #لتی [ییلاق لتی]... [ناخوانا] فی شهر شعبان المعظم فلسنه ۱۲۱ [سال ۱۱۲۱ قمری] کتبه اقل الطلاب لزور ملانجف غفرالله...[ناخوانا] لوالدیه و لمن له حق علیه تمت بعون الله.}}
🔎خوانش:
🖊#محسن_داداش_پور_باکر
۱۴۰۳/۰۷/۲۷
🔴 به منظور حفظ حریم شخصی، انتشار نمایه یا اصالت سند و یا نام دارنده ی این اسناد به خودشان واگذار شده است.
https://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/3865
https://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/528
📌نکته ۱:
نویسنده ی اصلی این متن شخصی دیگری است که نامش رویت نشد. وی به نقل از ملا نجف این روایت نوشته است.
📙📘📓📗📒📕📔
📄#منشور_پژوهش_ادملاوند
💌چاپ و نشر مطالب #بدون_نام بردن از منبع#پژوهش_ادملاوند مجاز نبوده و درج منبع الزامی است.
🟠با توجه به نسبی بودن علم تاریخ، این مطالب تا زمانی اعتبار دارد که سند اصیل و متقنی آن را نفی نکند.
در صورتی که اسناد جدید و دارای اصالتی به دست آید که با مطالب موجود در این پژوهش تعارض داشته باشد، نگارنده بدون هیچ گونه تعصبی ، آن را خواهد پذیرفت.
🟡تمامی حقوق برای محسن داداش پور باکر محفوظ است .
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ❅𖣔༅═─
💥#پژوهش_اِدمُلّاوَند
@edmolavand
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
#مقاله
#شیخ_موسی
#امامزاده_عبدالله
#بندپی
📄زندگی نامه #امامزاده عبدالله و حاجی شیخ موسی علیهماالرحمه بندپی
🖊مهدی رمضانپور تشونی
سه شنبه ۲۵ شهریور ۱۳۹۳
📝فهرست مطالب
آشنایی با حضرت امامزاده عبدالله(ع) بندپی شرقی
مختصری از زندگانی حضرت حاج شیخ موسی(ره)
محلههای اطراف حاج شیخ موسی(ره)
علف چراهای چهارپایان ییلاقیهای بندپی شرقی
خرابۀ شهر قدیمی در آبندان
حضرت حاجی شیخ موسی(ره) از نگاه دیگر
دعا به هنگام ورود به قبرستان
🕌آ شنایی با حضرت امام زاده عبدالله (ع) بند پی شرقی
✍یکی از امام زاده های معروف بندپی شرقی حضرت امامزاده عبدالله (ع) می باشد. که در کنار شخص متدین و محترمی بنام حاج شیخ موسی (ره) که در روستائی بنام حاجی شیخ موسی (ره) می باشد مدفون است. درواقع این دو مزار ومقبره نزدیک به هم قرار گرفته اند.
🕌مرقد امامزاده عبدالله (ع) در بنایی هشت ضلعی با بامی سفالپوش بوده است که صندوقی به درازای ۲۲۴ و پهنای ۱۳۳ و بلندی ۱۳۸ سانتی متر مرقد را پوشانده، بوده است که بر قسمت بالای بدنۀ #صندوق عبارت زیر حک شده بود:
«بِسمِ الله الرَّحمنِ الرَّحیم وَ بِهِ نَستَعَین، اِنَّا فَتَحنالکَ فَتحاً مُبیناً، اللهمَّ اَغفِرلنا -وبرحاشیۀ بالای بدنۀ غربی آیـة الکرسی نوشته شده است: «وَسِعَ کُرسِیُّهُ السَّمواتِ وَالأرضِ.... وَاللهُ سَمیعٌ عَلیمٌ». و بر میانه بدنۀ جنوبی نوشته که این کار با سعی وهمت وسعادت مردان بزرگ همچون، #آخوندملاآقای_متولی مزار و به حمایت طایفۀ #فیروزجایی و به نجاری استاد عباسقلی نجارباشی تمام شده است.
کلمۀ حرّره ابراهیم فیروزجایی در سال ۱۳۰۶ که بر نیمهای از صندوق حک شده و کنده کاری شده، وجود دارد که خط کتیبه های آن به ۱۵ سانتی متر میرسد.
بر بالوهای کنده کاری شده و متن در قاب و گره است که بر قسمت بالای لنگۀ سمت راست عبارت زیر حک شده است.
عمل این کار استاد عباسقلی و علی اکبر غفرالله و بر پارسار پایین همین لنگه نوشته حَرَّرهُ موسی پسر ابراهیم فیروزجایی در سال ۱۳۱۸ بر پاسار لنگۀ سمت چپ «نَصرٌمِنَ اللهِ وَ بَشَرِ المُؤمِنین». و بر پاسار پایین همین لنگه نوشته شد: «اَلبانی الحَقیِر آقا اکبر فضل الله کاظم پسر رضا قلی»..
🕌مختصری از زندگانی حضرت حاج شیخ موسی (ره)
✍در ییلاق بندپی شرقی، دهات مختلفی وجود دارد که یکی از آنها بنام شخص محترم و متدین به نام حاجی شیخ موسی (ره) می باشد.
ناگفته نماند که قبر مرحوم مغفور جنت مکان خلد آشتیان حضرت حاج شیخ موسی (ره) تقریباً متصل به قبر مطهر حضرت امامزاده عبدالله (ع) می باشد.
مرقد حضرت حاج شیخ موسی (ره) در اطاقی مستطیل شکل است که یکی از دربهای آن به مسجدی بزرگ باز می شود.
ضریح مُشَبّک مانندی در وسط اطاق است که بر چهار حاشیۀ بالای آن آیة الکرسی به خط نسخ نوشته شده است که کار این ضریح منور و مطهر حضرت حاجی شیخ موسی (ره) (رأقم الحروف آقا محمد در سال ۱۳۲۰ می باشد.)
بر دو لنگه ی درب ورودی حاجی شیخ موسی (ره)، آیةالکرسی از ابتدا تا انتها حک شده است و بر لنگۀ سمت راست و حاشیۀ بالای آن نیز این عبارت خوانده میشود:
«بِسمِ الله الرَّحمنِ الرَّحیم، هُوَالله تعالی وإنَّهُ للهَ نَستُعین الأمرِ اِلَیهِ ...»
📌بر پاسار وسط لنگۀ سمت چپ این عبارت نیز مشاهده میشود: «اَلباقی اینکار به همت آقای اکبر و فضلالله و کاظم پسر آقا رضاقلی فیروزجاهی با همکاری استاد عباسقلی و علی اکبر و ابراهیم که در سال ۱۳۱۸ انجام گرفت و کاتب آن از لطف خداوند کریم، هست موسی پسر ابراهیم فیروز جایی در سال ۱۳۱۸»
...(منظور از پاسار آنچه را که در کتاب لغت آمده است، تخته هایی است که در فاصله های تنگه دو درب و یا تختههای زیرین درب از چوب های دیگر قطورتر که در دو طرف بالا و پایین میان هر دو تنگه افقی و عمودی آن بکار میروند قرار گرفته است میباشد. و منظور از بالویی، همان چهارچوب دو طرف درب میباشد.
📘به نقل ازکتاب فرهنگ جغرافیایی ایران جلد سوم
📌در همین مسجد متصل به قبر حاجی شیخ موسی سنگ قبری بود که بر روی دیوار نصب شده بود که بلندای آن ۴۵ و پهنایش ۳۰ سانتی متر است که این عبارت برآن خوانده میشود:
{بِسمِ الله الرَّحمنِ الرَّحیم، لا اِلَهَ اِلَّا الله، مُحَمَّدً رَسولُالله(ص)،عَلِیٌ وَلیِالله(ع)، وکُلُ مَن عَلیها فانِ}.
https://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/3866
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
📑#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
ادامه👇👇
#مقاله
#شیخ_موسی
#امامزاده_عبدالله
#بندپی
(۲)
🌍محله های اطراف حاج شیخ موسی(ره)
۱. لِهِه؛ ۲. کِتی؛ ۳. پَریجون (پاریجوُن)؛ ۴. استه چال؛ ۵. تَرّاجِه (تَرجِه)؛ ۶. سَبراخِمِن (سِبزخامن)؛ ۷. شاه لینگچال (بالا وپایین)؛ ۸. نِراسم؛ ۹. دِزاَقابِن؛ ۱۰. چِلیاسَر ؛ ۱۱. اَنیجدان؛ ۱۲. سِلُه بُن؛ ۱۳. وَنه بِن؛ ۱۴. کِرات زمین [#کرازمین].
🌱علف چراهای چهارپایان ییلاقی بندپی شرقی:
۱/ شال دَرکا؛ ۲/ اسبُو؛ ۳/ کَمرپِشت؛ ۴/ کتیُوک؛ ۵/ وِسیه ؛ ۶/ کَت پَلی؛ ۷/ خینُو؛ ۸/ کتراچال؛ ۹/ سیُوجی
📜خرابۀ شهری قدیمی در #آبندان :
✍بر سر راه دهکدۀ حاجی شیخ موسی (ره) به نشل پس از اینکه از تنگه خارج شدیم، طرف دست چپ، تپۀ عظیمی است که بر دامنه های آن قرار دارد و در سمت راست آن دره، سفال و آجرهای فراوان دیده میشود. از قبوری که در این تپه کشف شد. گردنبد و دستبند و کوزه های سفالین بیرون آورده اند.
📌سنگ قبری در لیسَر که نزدیک آبندان است دیده شده است . این سنگ را از آبندان به اینجا آورده بودند که طول این سنگ ۷۷ و پهنای آن ۴۶ سانتی متر است که بر یک طرف آن علامت و طرف دیگر آن خطی نوشته شده که قابل خواندن نبود.
📌یکی از مکانهای سیاحتی و زیارتی بندپی، تکیۀ #فیلبند (فِلبَن) از دهکده های تابستان نشین [طایفه #ملکشاه] بندپی هاست. مانند روستاهای دیگر در فصل تابستان پرجمعیت می باشد ولی در فصل پاییز و زمستان کمتر به آنجا میروند.
این تکیه کرامات و معجزات زیادی دارد که مورد احترام و علاقۀ فراوان عموم مردم بندپی شرقی و غربی، و حومه میباشد. در این تکیّه، بسیاری از بیماران شفا پیدا کرده اند و حاجت های فراوانی روا شده است. و زنانی نازا دارای فرزند شده اند. مردم نذورات زیادی در این تکیه میگذارند و اعتقاد خاصی به این تکیه دارند.
[﷽ن و القلم و ما یسطرون
از آنجایی که نکارنده به اسناد متعلق به حضرت حاجی شیخ موسی علیه الرحمه دسترسی نداشت لذا جهت تکمیل بخشی از مقاله ی ارزشمند ایشان مطلب ذیل را بارگذاری نمودم.
👇👇
📩شناسه۱۴۰۳۰۷۲۷۱۲۵۹
📜گزارش #آخوند ملانجف لزوری در سنه ۱۱۲۱ قمری برابر با سال ۱۰۸۸ شمسی
📑در بخشی از نوشته های وی آمده است:
{{...در وصف #دزاغبن [دوزاقبن] طریق العجز عن درک الادراک ادراک سوی جانب عالی مآب #موسی بن فیض الله بن علی بن تقی بن حسن [ظاهرا باید منظور حاجی شیخ موسی باشد] به لباس کرامتی و از حقیقت اشرف #بن_پی [بندپی] است که شمع شب ایشان بَر ورزیان [ییلاق ورزنه] بر فروخت که در که ز این فعل و قیل خزانه مضاعف حظ داری.
زمین را به شریعت گسترد و پریجان [#پریجایی] را همت ز #بن_پی جان روحانی امر کرد...[ناخوانا].
بسم الله الرحمن الرحیم الله
القدیم ازلی یزیل هو قائم ازلی بالازلیه یزیل العلل لم یزل و لا یزال برحمتک یا ارحم الراحمبن یا حی یا قیوم یا رئوف یا رحیم یا حافظا یا حفیظ یا قهارا یا جبار .....[در ادمه متن اشکال علم عظام و حروف ابجد بکار رفته است] #پرمی [پرمینا] #اونی [اون کنار] #سیجی [سیجج] #درکلوم [درکامیان] اقریب #چاچی [چاچلل] #خمن [سبزه خامن] #کلارزین [کلارزمین=کرازمین #باکر] #ویطاق [ویتله] #سرجی [سرجیکلا] #شاه_پی [شال درکا] که هزار سال به سنگ یاقوت اظهار قدرت و ودیعت نهاد...[ناخوانا]
خمسه قرار تیول محمدعلی #پریجان ولد ابراهیم باشلق [#باشلق شاخه ای از ایل پریجا] در مجمر #لتی [ییلاق لتی]... [ناخوانا] فی شهر شعبان المعظم فلسنه ۱۲۱ [سال ۱۱۲۱ قمری] کتبه اقل الطلاب لزور ملانجف غفرالله...[ناخوانا] لوالدیه و لمن له حق علیه تمت بعون الله.}}
🔎خوانش:
🖊#محسن_داداش_پور_باکر
۱۴۰۳/۰۷/۲۷
🔴 به منظور حفظ حریم شخصی، انتشار نمایه یا اصالت سند و یا نام دارنده ی این اسناد به خودشان واگذار شده است.
https://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/3865
https://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/528
📌نکته:
نویسنده ی اصلی این متن شخصی دیگری است که نامش رویت نشد. وی به نقل از ملا نجف این روایت نوشته است.
💌چاپ و نشر مطالب #بدون_نام بردن از منبع#پژوهش_ادملاوند مجاز نبوده و درج منبع الزامی است.]
https://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/3866
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
📑#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
ادامه 👇👇
#مقاله
#شیخ_موسی
#امامزاده_عبدالله
#بندپی
(۳)
🟢حضرت حاجی شیخ موسی (ره) از نگاه دیگر:
✍حضرت حاج شیخ موسی (ره) نامدارترین شخص منطقه بندپی است که در بین مردم دارای ارج و احترام خاصی است. ولی با این حال در هیچ یک از منابع رجال و تاریخ از او نامی برده نشده است. عدم منابع موثّق و مکتوب، ما را ناچار می سازد تا به گفته های مردم بسنده کنیم. علیرغم آنکه این مسیر نیز خالی از لطف نخواهد بود آنچه از حافظۀ مردم حاصل میشود این است که حضرت حاجی شیخ موسی (ره) وقتی که به مازندران مهاجرت کرد. ابتدا در نزدیکی شهرستان #آمل سکونت داشتند و سپس به همراه مادر خود (معروف به #آقامار) که زنی متقی و پرهیزکار بود به #فیروزجاه [#پریجا] رحل اقامت افکند. میگویند به هنگام عبور از ملک و جنگلهای مردم، توبره بر دهان چهار پایان میزد تا سبزه های ملک دیگران را نچرند.
📌آوازۀ زهد و تقوای حاج شیخ به گوش شاه وقت منطقه رسید و شاه مشتاق دیدار او می شود تا آنچه را که شنیده بود با چشم خود ببیند. سپس تصمیم گرفت که حاج شیخ را امتحان کند. شخصی را فرستاد تا شیخ را با خبر سازد که در فلان زمان شاه به سویش میرود حاج شیخ هم به تدارک میزبانی درآمد. حیوانی به اذن خدا رسید و حاج شیخ، شیرش را دوشید. و آن روز مخصوص، مادر شیخ در دیگچه ای غذا طبخ میکند. شاه به همراه همراهان خود به منزل حاج شیخ آمدند و «آقا مار» همان مادر حاج شیخ ناهار را حاضر نمود و از همان دیگ کوچک برای همه غذا کشیده و هر چه می ریخت غذا پایانی نمی یافت تا آنکه همه سیر شدند. شاه و اطرافیانش از این پذیرایی متحیّر شدند. (از آن زمان دیگچۀ مادر حاجی شیخ موسی (ره) ضرب المثل مردم منطقه گردید).
شاه از حاج شیخ خواست تا تدبیری کرده و منطقه را از دست دشمنان مهاجم در امان دارد. وی قبول کرد و از شاه تقاضا کرد، تا زن و مردی با او همراهی کند.👈 (می گویند که طایفۀ فیروزجایی از نسل آن دو هستند). شیخ با جمعی اندک بر دشمن غلبه پیدا کرد و از آن پس مورد علاقۀ شاه قرار گرفت. شاه از شیخ خواست تا چیزی از او طلب کند. حاج شیخ در جواب گفت:
{خوامِه دتا نِماز کروُن
اَتا کوُه اَتَا مازرُون.}
{فقط دو تا مکان برای نماز خواندن میخواهم که غصبی نباشد، یکی در ییلاق و یکی در قشلاق).}
📌شاه مراتع و زمین های بسیار زیادی را در آن دو منطقه به وی هدیه کرد و شیخ نیز آنها را #وقف عموم آن منطقه کرد تا همۀ مردم بطور مساوی از آن استفاده کنند و بهره ببرند. که بعد از این بزرگوار، متاسفانه خواسته واقعی وحقیقی ایشان عملی نشد.( والله العالم)
📌حضرت حاج شیخ موسی(ره) پس از عمری تلاش در ارشاد و ترویج شعائر اسلامی، دعوت حق را لبیک گفت و بنا به سفارش خودش، پیکر مقدسش را در کنار امامزاده عبدالله (ع) که خودش آن را شناسایی کرده بود، با احترام به خاک سپرده شد. و از آن پس آن منطقه به نام شیخ موسی (ره) مشهور گردید.
📌حضرت حاج شیخ موسی در فرآیند اعتقادی مردم بندپی تأثیر بسزایی داشته و دارد و اندرزهایش سینه به سینه و نسل به نسل روان و جاری است که به برخی از آنها به اختصار اشاره می شود:
۱- احترام نهادن به آل الله و اولیاء الهی و سادات.
۲- صلۀ ارحام و مهمان دوستی .
۳- ساده پوشی (که این توصیه، حتی خوانین بندپی را وادار میکرد که از پوشش پوشاک زربافت دوری کنند.).
۴- خود کفایی ( از لحاظ خوراک، پوشاک، مسکن و انتخاب همسرازداخل طایفۀ خود.).
۵- پوشش زنان تا قبل از عروسی به رنگ سبز و تیره و پس از عروسی به رنگ سرخ می باشد.
📌همه ساله یک روز قبل از جشن باستانی ۲۶ عیده ماه مراسم بزرگداشت آن دو بزرگوار یعنی امامزاده عبدالله (ع) و حاجی شیخ موسی (ره) با عنوان دعوت یا به اصطلاح محلی #داوِت، در منطقۀ حاجی شیخ موسی، با استقبال فراوان انجام می شود.
(الهم صل علی محمد وآل محمد و عجل فرجهم)
📩ارسال نظر برای این مطلب این نظر توسط احسان عرب تبار در تاریخ
۱۳۹۴/۰۵/۱۴ و ۱۲:۴۹ دقیقه ارسال شده است
https://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/3866
"زندگی نامه امام زاده عبدالله(ع) و حاجی شیخ موسی" http://kofe.rzb.ir/post/3
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
📑#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
﷽ن و القلم و ما یسطرون
📩شناسه ۱۴۰۳۰۹۲۳۱۱۱۶
#فیروزکوه
#لزور
(صفحه اول)
✍قلل مرتفعی همچون میشینه مرگ #لزور (۴۰۷۶ متر) همچون دیواری شهرستان فیروزکوه را از مناطق شمالی کشور جدا میکند که در بین این قلل سرشاخههای رود خانه حبله رود جاری است. [قله میشینه مرگ، بلندترین قله رشته کوه البرز بوده که ارتفاعی حدود چهار هزار متر دارد و در شمال غرب روستای لزور واقع است.]
🌍شهرستان فیروزکوه بدلیل موقعیت خاص همواره مورد توجه اقوام و گروههای انسانی بوده، به همین جهت شاهد آثار زیادی در نقاط مختلف آن هستیم که از آن جمله میتوان به ، ۳۵ امامزاده و بقعه متبرکه ، ۲۸ قلعه، یک خانه تاریخی ،۷ گورستان و زیارتگاه ، ۱۸ محوطه باستانی تاریخی و اسلامی ،۳ غار و دژ طبیعی ، ۲ پل تاریخی، یک مسجد تاریخی ، ۸ کاروانسرا ،۱۸ برج آرامگاهی و ... اشاره کرد.
📌فیروزکوه شهری قدیمی است که برخی آن را با حوادث مرتبط با دماوند هم چون افسانه فریدون و ضحاک مرتبط میدانند.
📌یکی از نوشتههای معتبر درباره تاریخ این شهر به نوشته محمدبن جریر طبری (۳۱۰-۲۲۶ ه.ق) در کتاب «تاریخ الرسل و الملوک» باز میگردد. در این نوشته طبری مینویسد: «فیروز پسر یزدگرد، پسر بهرام بود و پادشاهی وی پس از آن بود که برادر و سه تن از خاندان خویش را کشت. گویند در ملک وی هفت سال پیاپی قحطی شد و در آن دوران سخت، رعیت را چنان راه برد که هیچ کس از گرسنگی نمرد مگر یکی و او به خداوند نالید که رحمت خویش از او و رعیت او دریغ ندارد و باران ببارد و خدای اجابت کرد ولایت مانند پیش پرآب شد و درختان جان گرفت. فیروز بگفت تا به ری شهری بسازند و آن را فیروز نام کرد و مابین گرگان و دربند نیز شهری بساختند و آن را فیروز نام کردند و...»
📌شهر فیروزکوه همان شهری است که طبری احداث آن را به فیروز ساسانی در ری نسبت دادهاست . به دلیل همین قدمت فیروزکوه از شهرهایی است که تپههای باستانی زیادی دارد. نام قدیمی فیروزکوه دیمه بوده است؛ که به معنی طبیعت خودرواست.
📌ساکنین اصلی فیروزکوه از شاخههای ۱۶ گانه قوم آریایی میباشند علاوه بر آن اقوامی از کردان ایل پازوکی از حوالی ارومیه حدود چهارصد سال قبل در زمان صفویه تبعید شدهاند و برخی از افراد ایل اصانلوی گرمسار و تیرههای غندالی الیکایی وشاه حسینی الیکایی و کردها در این شهرستان سکنی گزیدهاند .فیروزکوه ازدیربازییلاق عشایر الیکایی بوده است.
📜آثار باستانی تنگه واشی
تنگه واشی علاوه بر طبیعت زیبا، دارای آثار باستانی نیز میباشد. یکی از سه #کتبیه معروف دوره قاجار در این تنگه واقع شدهاست. دو کتبیه دیگر در چشمه علی شهر ری و تونل وانا در جاده هراز واقع شدهاند. هر سه این کتیبهها به دستور #فتحعلی_شاه_قاجار حکاکی شدهاست. فتحعلی شاه که دوران پیش از پادشاهی خویش را در شیراز گذرانده بود، با دیدن نقش برجستههای آن دیار، سه نفر به نامهای حجارباشی، نقاش باشی و معمارباشی را مسئول ساخت این سه کتبیه در تهران کرد. کتیبه واقع در تنگه واشی دارای ابعاد شش در هفت متر است که وقایع زمان فتحعلی شاه دور تا دور کتیبه روایت شدهاست. بزرگترین نقش برجسته این کتیبهها، نقش شکارگاه با تصویر اسب، نیزه و شکارهایش است که در اطراف آن میتوان عباس میرزا، علی قلی میرزا و علی نقی میرزا پسران فتحعلی شاه و همچنین نوادگانش را در حال شکار دید. این کتیبه که حدودا ۱۸۵ سالهاست به گونهای در دل کوه حک شده که از بارش باران و تابش آفتاب در امان بودهاست اما صنعت گردشگری به آن آسیب وارد نمودهاست.
🖊بازنگری:
#محسن_داداش_پور_باکر
۱۴۰۳/۰۹/۲۳
https://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/3867
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
📑#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
ادامه👇👇
#فیروزکوه
#لزور
(صفخه دوم)
📜کهن روستای لزور
✍روستای لزور در دهستان #قزقانچای و بخش ارجمند شهرستان فیروزکوه قرار گرفته است. لزور با تهران و شهرستان فیروزکوه بهترتیب ۱۶۵ و ۴۵ کیلومتر فاصله دارد. موقعیت مکانی روستای لزور با قرارگرفتن در ۴۷.۵ کیلومتری کوه دماوند خاصتر و باارزشتر شده است. امامزاده خوشنام، تنگه فرحرود، قله میشینه مرگ، سد لزور، قلعه قلدوش، پل سنگی و منطقه لاسک از جمله جاهای دیدنی نزدیک تهران و روستای لزور هستند.
📌مردم روستای لزور به گویش فیروزکوهی که یکی از گویشهای اصیل مازندرانی است، صحبت میکنند و بیشتر آنها به شغلهای کشاورزی، دامداری، نجاری و خیاطی مشغول هستند. دشتهای سرسبز و رودهای جاری پرآب در روستای لزور انگیزهای قوی برای مردم این روستاست تا به کشاورزی و دامداری بپردازند.
در زمینهای روستای لزور محصولات کشاورزی مثل گندم، جو، سیبزمینی و میوههای گیلاس، گلابی و آلبالو کاشت و برداشت میشود.
📜پیشینه ی روستای لزور:
✍به گزارش خبرنگار ایرنا «گری لوییس» كه اهل كشور «باربادوس» در آمریكای جنوبی است، سه شنبه شب در جریان دیدار یك روزه از روستای لزور در فیروزكوه افزود: این پیشینه كهن در مقایسه با قدمت فقط ۴۰۰ ساله كشورم ، بسیار بالا و ارزشمند است و حاكی از عمق فرهنگ، تاریخ و آداب و سنن در ایران دارد. ۱۳۹۳/۱۱/۲۹ ساعت ۰۹/۲۰
کدخبر: ۸۱۵۱۰۷۳۷
📌روستای لزور جزو روستاهای اطراف تهران با قدمت تاریخی ۴۰۰ ساله است و به این روستا در قدیم #دارالمومنین میگفتند. ماجرای استفاده از روستای لزور از این قرار بوده که در زمانهای خیلی قدیم که وسایل حمل و نقل به شکل امروزی نبوده، در مسیر جنوب به شمال و شمال به جنوب این روستا محلی برای توقف و استراحت بوده است. این ماجرا تا زمانی ادامه پیدا کرد که راهآهن تهران- فیروزکوه هنوز افتتاح نشده بود، اما همین که این راهآهن شروع بهکار کرد، دیگر خبری از توقف در روستای لزور نشد.
لزور در زبان مازندرانی بهمعنای انسانی با شکل و شمایل درشت و قوی است که زیاد غذا میخورد.
👇
📝[اما من معتقدم افزون بر ظاهر مردمانِ تنومند این دیار، واژه ی #لزور می تواند اقتباس از فرهنگ اصیل و باستانی آن باشد. طوری که با کنکاش در طبیعت و حتی واژگان آسمانی و همچنین سلسله حمکرانی در این منطقه پی به چرایی این نام پرده برداشت. در میان اهالی #بندپی همواره مردمان لزور حاضر در این خطّه به معمّرین و افراد خلاق و سختکوش معرفی شدند که قطعا این آوازه حاکی از اصالت قومی ایشان است. روزگاری مسیر قدیمی شرق به غرب چارویداران بندپی که به جاده ی قدیم شاه عباسی تهران در مسیر آمل پیوند می خورد از ابتدا به دیار کهن لزور نیز متصل بوده است. محسن داداش پور باکر]
🖊#بازنگری:
#محسن_داداش_پور_باکر
۱۴۰۳/۰۹/۲۳
https://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/3867
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
📑#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
ادامه👇👇
#فیروزکوه
#لزور
(صفحه سوم)
✍در برخی از نوشتار های مربوط به این روستا آمده است:
روستای لزور در گذشته و در غیاب وسایل حمل و نقل نوین، یکی از توقفگاه های اصلی در مسیر گذر از جنوب به شمال و بالعکس قرار داشت. این ارتباط از طریق مسیر مال رویی برقرار می شد که میان لزور و روستاهای نشل و ورزنه از توابع بابل وجود داشت. اما پیشرفت صنایع و ورود راه آهن، سرنوشت این روستا را تغییر داد. با افتتاح راه آهن تهران – فیروزکوه، راه جنوب به شمال تغییر مسیر داد و به این ترتیب لزور از مسیر رفت و آمد خارج شد.
📌پژوهش های باستان شناسی، نشانه هایی با قدمتی چندین هزار ساله از سکونت بشر در این منطقه را آشکار کرده است.
این نشانه ها از اهمیت دیرپای این منطقه حکایت دارد. از آنجا که عمده ساکنان این منطقه از #سادات هستند، این ناحیه از دیرباز با لقب دارالمومنین هم شناخته می شد.
📌علاوه بر این ساکنان این روستا اهمیت فراوانی برای علم آموزی قائل بوده اند و به همین دلیل این روستا جایگاه چندین و چند مکتبخانه هم بوده است. از دیرباز پیشه اصلی مردمان این دیار کشاورزی و دامداری بوده است. به دلیل وجود مراتع و دشت های سرسبز، دامداری این منطقه از رونق خاصی برقرار بوده است. پشتوانه کشاورزی این منطقه رودخانه فرح رود است، که منبع اصلی آب شرب منطقه هم محسوب می شود. عمده محصولات کشاورزی این منطقه شامل گندم، جو، سیبزمینی، گیلاس، گلابی و آلبالو است. از دیگر مشاغل پر رونق این منطقه می توان به خیاطی و نجاری هم اشاره کرد. از جمله محله های قدیمی لزور که هنوز هم محل سکونت اهالی روستا است می توان به محله هایی مانند کشک ریز، اوپه، کلاً چین و شجاع خلیل اشاره کرد. مردمان این منطقه به گویش لزوری که یکی از گویش های مازنی است صحبت می کنند.
👈واژه لزور هم در این گویش به معنای « فردی قوی هیکل که بسیار غذا میخورد» است.
📌از جمله دلایل قدمت بالای این روستا وجود برج نیمه است.
قدمت این برج که متاسفانه تا حد زیادی تخریب شده است، به حدود قرن ۷ یا ۸ هجری باز می گردد. این برج باستانی دلیلی بر قدمت روستای لزور است.
از دیگر بناهای باستانی این منطقه می توان به قلعه قل دوش و پل سنگی هم اشاره کرد.
🕌#امامزاده
وجود پر طنین شهدای گرانقدر لزور و همچنین اماکن مذهبی هم می توانند
در پی بردن به اسرار شگفت انگیز آن نقش مهمی ایفا کنند. بقاع متبرکه امامزاده معصوم و امام زاده خوشنام در آن حومه شاخص و مورد توجه هستند. در امام زاده خوشنام، بقعه متبرکه ای وجود دارد که بنابر بعضی روایات قدمت آن به قرن ده یا یازده باز میگردد. بر طبق اسناد موجود، این امام زاده مدفن بانویی سیده است.
📌از جمله امر پژوهشی در این سامان پرداختن به #قلعه_قلدوش روستای لزور است که مربوط به سدهٔ ۵ و ۶ ه.ق است.
📌در هر صورت روستای کهن و پر رمز و راز لزور نیاز به همت جدی پژوهشگران در راستای شناخت عمیق و معرفی آن دارد. بر اساس تحقیقات بعمل آمده در پژوهش ادملاوند خوانش از سند خطی ملانجف لزوری مربوط به سال ۱۱۲۱ قمری می باشد که حکایت از حضور نخبگان فقهی و علمی در آن سامان را دارد. این سند خطی اشاره به شخصیت مطرح بندپی؛ حاجی #شیخ_موسی بن فیض الله بن علی بن تقی بن حسن علیه الرحمه مدفن روستای شیخ موسی بندپی شرقی بابل دارد.
🖊بازنگری:
#محسن_داداش_پور_باکر
۱۴۰۳/۰۹/۲۳
https://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/3867
https://mrbilit.com/mag/lazoor/#comment-24251
rasekhoon.net/article/amp/show/1641170/ایرانگردی" https://rasekhoon.net/article/amp/show/1641170/%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86%DA%AF%D8%B1%D8%AF%DB%8C https://firoozkooh.farhang.gov.ir/fa/tarekchai
https://www.alibaba.ir/mag/tehran/firuzkuh/lazur-lake/
+📘#کتاب گویش فیروزکوه (روستای لزور) اصغر اسفندیار
https://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/3867
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
📑#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
﷽ن و القلم و ما یسطرون
📩شناسه ۱۴۰۳۰۹۲۴۱۳۱۱
💠#علما
[همواره نخبگان و علمای دین، یکی از مهمترین ارکان جامعه دینی و فرهنگ عامه بودند. تبیین نقش سازنده ی عرفا، مبلغین و علمای عامل در سلامت ایمان و دیانت مردم ضرورت دارد. بنحوی که این مقوله منتج به چگونگی شکلگیرى انقلاب اسلامى از طریق ابزارهاى جامعهپذیرى سیاسى با مدیریت و نقش آفرینی عالمان دین واضح و پذیرفته می شود. جمعیت روحانیت؛ این عالمان دین در کشور ایران همواره به عنوان مجموعه ی تاثیرگذار، راهبر بوده و در این مسیر پایدار و ثابت قدم است. محسن داداش پور باکر]
#ملاهادی_سبزواری
✍ملا هادی سبزواری فرزند میرزا مهدی در دوران سده ی سیزدهم هجری (۱۲۱۲–۱۲۸۹ هجری قمری) دانشمند علوم اسلامی و فیلسوف و عارف و شاعر و فقیه ایرانی است.
📌ملا هادی سبزواری در سال ۱۲۱۲ ق. در شهر سبزوار به دنیا آمد. پدر او حاج میرزا مهدی از تجار سبزوار و از خیرین آن شهر بود که مسجد و آب انبار متصل به هم واقع در کوچه «حمام حکیم» یکی از آثار به جا مانده از اوست. ملا هادی ۷ ساله بود که پدرش از دنیا رفت و سرپرستی اش را پسر عمه او ملاحسین سبزواری بر عهده گرفت.
📌ملاهادی ۸ سال داشت که به جمع محصلان علوم مقدماتی پیوست و در اوان نوجوانی ادبیات عرب را فراگرفت و در ده سالگی به همراه ملاحسین سبزواری راهی مشهد شده و در حوزه علمیه مشهد مشغول به تحصیل شد. او ده سال در کنار بارگاه امام رضا علیهالسلام به تحصیل پرداخت. سپس شهرت حکمای اصفهان او را برای تحصیل عرفان و فلسفه به اصفهان کشانید. حضور ملا هادی در حوزه اصفهان از روزی آغاز شد که وی در سفر حج از راه اصفهان گذر میکرد و چون هنوز موسم حج نبود مدتی در این شهر اقامت گزید.
📌حکیم ملا هادی با همه شخصیت علمی خویش روح بلندی داشت و زندگی را تنها از دریچه حکمت و فلسفه نمینگریست؛ به گونهای که گاهی همصحبتی با فقرا و همنشینی با طبقات دیگر جامعه را مغتنم میشمرد. زاهدانه میزیست و به اشراف و حتی شخص شاه نیز بیتوجه بود.
💌عناوین ایشان:
علامه دهر، حاجی، خاتم الفلاسفه، اعظم الفلاسفه، فقیه، حکیم سبزواری، استاد الحکما و المتالّهین
🖤وفات:
مرحوم حکیم سبزواری در عصر روز ۲۸ ذی الحجه سال ۱۲۸۹ قمری دار فانی را وداع گفت. پیکر مطهر آن عالم فرزانه با شرکت اقشار مختلف مردم سبزوار، تشییع شد و در بیرون دروازه سبزوار به نام دروازه نیشابور (معروف به فلکه زند) مدفون گردید. مرحوم میرزا یوسف فرزند میرزا حسن مستوفی الممالک وزیر اعظم ایران، در سال ۱۳۰۰ قمری آرامگاهی در آنجا احداث نمود که در اطراف صحن آن حجرههای متعددی برای سکونت زوار ساخته بودند.
📚آثار معروف:
وی مجموعهای از منطق، الهیات و طبیعیات، علم النفس و فقه را به صورت منظوم فراهم آورده و آن را شرح کرده است. این کتاب شرح المنظومه نام گرفته است.
برخی از آثار ایشان عبارتند از:
👇
اسرار الحکم،
النبراس فی اسرار الاساس (منظومه فقه و شرح آن)،
#منظومه حکمت و شرح و حاشیه زدن بر آن،
منظومه منطق و شرح آن،
الراح القراح،
مفتاح الفتاح و مصباح النجاح،
رسائل حکیم سبزواری،
شرح حدیث علوی،
دیوان اشعار،
الرحیق
📜این عالم وارسته غزلهای حکمی و عرفانی سروده است و در شعر «اسرار» تخلص میکرد.
گلچینی از اشعار عرفاتی ایشان بدین شکل است:
شورش عشق تو در هیچ سری نیست که نیست منظر روی تو زیب نظری نیست که نیست
ز فغانم ز فراق رخ و زلفت به فغان سگ کویت همه شب تا سحری نیست که نیست
نه همین از غم او سینه ما صد چاک است داغ او لاله صفت بر جگری نیست که نیست
موسی ای نیست که دعوی انا الحق شنود ورنه این زمزمهاندر شجری نیست که نیست
گوش «اسرار» شنو نیست وگرنه اسرار برش از عالم معنی خبری نیست که نیست
📚منابع پژوهش:
۱/گلشن ابرار، جلد ۱، زندگی نامه "حاج ملاهادی سبزواری" از سید حسین قریشی.
۲/شرح زندگانی حاج ملا هادی سبزواری، ولیالله اسراری، ص۱
۳/مطلع الشمس، ج ۳، ص ۹۸۴
۴/دیوان اشعار حاج ملا هادی سبزواری.
🖊#گردآورنده:
#محسن_داداش_پور_باکر
۱۴۰۳/۰۹/۲۴
https://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/3871
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
📑#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
﷽ن و القلم و ما یسطرون
🌺#امام_علی علیه السلام:
((هیچ راهی برتر از تحقیق و حقیقت جویی نیست.))
🌸رویکرد مصرف کنندگی علم را باید به رویکرد تولید علم تبدیل کنیم.
مقام معظم رهبری الامام خامنه ای مدظله العالی (مدظلهالعالی)
🔻۲۵ آذرماه، روز پژوهش گرامی باد.
✍سپاس بیکران خداوند متعال را که بار دیگر شاهد درک در عرصه ی پژوهشی هستیم و قلم را به یافته ها جانی بیش از معمول تقدیم میشود.
📌قرار گرفتن قلم کهن ز آبای ادملاوند در بین صفوف برتر دوستداران به فرهنگ عامه، تاریخ پژوهان و احراز رتبه ی ارادت مخاطبین پژوهشی به حسب اهتمام و پیگیری های مشهود در استان مازندران و دیگر بلاد که برگ زرین دیگری بر افتخارات این رسانه افزود را ارج می نهیم.
📌تلاش همه ی همکاران، همراهان و دوستداران حوزه ی پژوهش به ویژه گروههای محترم خوانش اسناد، اعضای محترم پژوهشگر، همکاران مصاحبه و روابط عمومی پژوهش و سایر همکاران #پژوهش_ادملاوند در کسب این اعتماد و اعتبار ارزشمند، شایسته ی تقدیر و سجده ی شکر به درگاه الهی است.
📌بیتردید جهتگیری سیاستهای پژوهشی #ادملاوند در راستای خوانش اسناد، جمع آوری اسناد از راه مشروع، تقویت فعالیتهای میدانی گروههای داوطلب، بسترساز مجموعه داری و احداث ساختمان اسناد انحصاری و ظرفیتهای آموزش و نمایشگاههای تخصصی خواهد شد که امید است این چشم انداز با کمک مسئولین، مردم و کارگروههای تخصصی ادملاوند تحقق یابد.
📌حال با عنایت بر اینکه اختصاص یکهفته از سال تحت عنوان #هفته_پژوهش برای ترویج فرهنگ پژوهشگری و تکریم پژوهشگران کشور، به شان والای امر پژوهش و نیز پژوهشگران اشاره دارد.
📌امروزه سرمایه گذاری در پژوهش از روش های شناخته شده برای توسعه کشورها است. بسیاری از توفیقات به دست آمده در کشور ما نیز مرهون انجام پژوهش ها و فعالیت پژوهشگران می باشد.
📌پژوهش فعالیتی منسجم برای رسیدن به شناختی روشن است. پژوهش راهی برای گسترش مرزهای علم و دانش و گشودن افق های درخشان است.
📌اینجانب محسن داداش پور باکر به مناسبت روز و هفته ی پژوهش، از زحمات محققیقن، نویسندگان و پژوهشگران ، فعال در عرصه ی پژوهش که با روحیه ی جهادی در راستای پیشبرد اهداف متعالی ایران اسلامی بویژه صیانت از #اسناد_خطی تلاش می کنند تشکر کرده و از خداوند متعال توفیقات روزافزون را برای شما نازنینان بی ادعا خواستارم.
🖊#محسن_داداش_پور_باکر
۱۴۰۳/۰۹/۲۵
https://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/3873
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
📑#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─