eitaa logo
باکرمحله
6 دنبال‌کننده
87 عکس
14 ویدیو
0 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
﷽ن و القلم و ما یسطرون بنویس 📩شناسه ۱۳۹۹۰۴۱۱۰۸۵۲ (۴) ۱۲/ بن جانی سلطان باکر ۱۳/ بن ملا محمد فاضل باکر ۱۴/ باکر (دوم) بن ملاعلی باکر ۱۵/ بن علیجان باکر ۱۶/ بن شاه بابا باکر ۱۷/ ۱۸/ بن صفر ۱۹/ اصفهانی تبار [صدراعظم حکومت قاجار] ۲۰/ ۲۱/ ۲۲/ ۲۳/ ۲۴/ ۲۵/ ۲۶/ [پدرزن ملانورعلی کرد صاحب کتاب تاریخ العزا الحسین علیه السلام فی بلوک البندپی] ۲۷/ ۲۸/ [نام وی در اسناد ملکشاه و عمران صراحت دارد] ۲۹/ [اسناد وی را عارف باالله لقب داده اند] ۳۰/ (اول) بن نامدارخان باکر ۳۱/ ۳۲/ بن ملامحمدآقا [نسل وی بدلیل اینکه جده ی مادریشان از باکر بود لذا پسوند شناسنامه ای این خاندان رسما شده است] | اینان مهاجر از روستای کرکبود طالقان هستند | تیره ای از اینان در روستای رزکه ی آمل مقیم هستند. ۳۳/ بن حاجی کامیار کرکبودی [نسل وی بدلیل اینکه جده ی مادریشان از باکر بود لذا پسوند شناسنامه ای این خاندان رسما شده است] | اینان مهاجر از روستای کرکبود طالقان هستند | تیره ای از اینان در روستای رزکه ی آمل مقیم هستند. | وی شاعر، درویش، عارف و اهل سلوک بود. ۳۴/ بن ملااحمد (اول) [نسل وی بدلیل اینکه جده ی مادریشان از باکر بود لذا پسوند شناسنامه ای این خاندان رسما شده است] | اینان مهاجر از روستای کرکبود طالقان هستند | تیره ای از اینان در روستای رزکه ی آمل مقیم هستند. ۳۵/ بن کربلایی خِدّاد ۳۶/ بن سیدگت آقا بن سیدمحسن ۳۷/سایر علما 📌در حال تکمیل اطلاعات هستیم. 🔲نکته: «برخی از علمای ادملا دارای اثر خطی و حتی تالیفات نیز بودند» 🖊 ۱۳۹۹/۰۴/۱۱ https://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/15 📙📘📓📗📒📕📔 📄 💌چاپ و نشر مطالب بردن از منبع مجاز نبوده و درج منبع الزامی است. 🟠با توجه به نسبی بودن علم تاریخ، این مطالب تا زمانی اعتبار دارد که سند اصیل و متقنی آن را نفی نکند. در صورتی که اسناد جدید و دارای اصالتی به دست آید که با مطالب موجود در این پژوهش تعارض داشته باشد، نگارنده بدون هیچ گونه تعصبی ، آن را خواهد پذیرفت. 🟡تمامی حقوق برای محسن داداش پور باکر محفوظ است . ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ❅𖣔༅═─ 💥 @edmolavand 📚ܐܡܝܕ 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
هدایت شده از پژوهش اِدمُلّاوَند
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌹 زیباترین نقاشی خدا لبخند مادر است ... 💌پیشاپیش میلاد با سعادت حضرت زهرا (سلام الله علیها ) و روز زن گرامی باد 🌿🌹 🧕شعرخوانی مازنی مادری از سرزمین تاریخی و کهن 🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄﷽🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄• 📚ܐܡܝܕ @edmolavand 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
هدایت شده از نگارخانه ادملا
🏛 زندان ادملا کجاست؟ https://baker1400.blogfa.com/post/181 https://edmollah.blogfa.com/post/248 ✍️ رسانه برتر ✔️ 💞دید و بازدید مجازی👇 📲رسانه 🌱‌🔷⚘๛ @EDMOLLA1400
هدایت شده از پژوهش اِدمُلّاوَند
🏛قلعــه ‌هـای قـدیـمـی بـابــل  ✍قلعــه ‌هـای قـدیمی  بـابــل   عمـومـاً  در  منطقـه   واقـع  شده‌انـد .  زیـرا  مـوقعـیت خـاص  جغـرافیـایی  منطقـه  همیشـه  پنـاهـگاه منـاسبی  بـرای  شخصـیت‌های سیـاسی  بـوده  است .  اكثـر  این قلعــه ‌هـا  بـه  دوران  پس از  اسـلام  تعلـق  دارنـد. 🏛قلعــه فیـروزجـاه ✍قلعـه‌ فیـروزجـاه در ۳۹ کیلـومتـری جنـوب شهـرستـان بـابــل  در وسـط جنـگل  واقـع شده است  و  از معـروف‌تـریـن قلعـه‌هـا  در گـذشتـه بـوده است .   چنـانکـه    گفتـه است :  " قلعـه فیـروزجـاه  از مشـاهیـر آن ولایـت بـود "  و  در سرتـاسر ایـن کتـاب  از آن  نـام بـرده شده است . 📌ایـن قلعـه  تحـت تصـرف امـرای مـازنــدران بـود و  گاهـی آن را  بـعنـوان  زنـدان  بـرای مخـالفیـن خـود  استفـاده می‌کـردنـد .    بـعنـوان مثـال  همـان کتـاب گفتـه است :  " آقـا میـر سلطـان مــراد ... !!  میــرعلـی را  در قیـد سـلاسـل در آورده  بـه قلعـه فیـروزجـاه  فـرستـاده "  و  در جـای دیگـر  آورده است : ((فـرستـاد نـامــه بـر قلعـــه‌دار  کـه آن نـوجـوان را بـه نـزد مـن آن آر در افتـاد شـادی بــه فیــروزجـاه کـه یـوسف بـرون آمـد از  قعـر چـاه)). 📌زمـانی ایـن قلعـه را بـه عنـوان محـل خـزانـه حکـومتی استفـاده می‌کـردند ،  دلیلـش هـم ایـن بـود کـه  از نظـر استـراتـژیکی در نقطـه‌ای واقـع شده  کـه  بـا وسـایـل آن روزگار  دستیـابی بـه آنجـا مشـکل بـوده است . 📌چنـانکـه  کتـاب مـزبـور تـوضیـح داده ،  زمـانی کـه یکی از امـرای مـازنــدران  خـواستـه آنجـا را  فتـح کنـد ، چـون یکی از مخـالفینـش بـه آنجـا پنـاه بـرد ،  بـه حیلـه‌هـای فـراوان متـوسل شد و  عـاجـز مـاند .  لـذا  از قـوای قـزلبـاش درخـواست کمـک کـرد و  سـرانجـام  بـا مسـدود کـردن  آب قلعــه  تـوانست  اهـل قلعـه را بـه ستـوه  آورده و آنهـا را وادار بـه تسلیـم نمـوده  و  قلعـه را  فتـح کنـد کـه  تـاریـخ آنرا  روز پنـج‌شنبـه  ۲۴ ربیـع‌الثـانی  سـال ۹۸۷ هجـری قمـری ذکـر کـرده است  و غنـایمی را  کـه  از آنجـا  بـدست می‌آیـد  بـه ایـن صـورت  شـرح می‌دهنـد :   " نقـد  و  جنـس  شصـت هـزار تـومـان ،  سـوای کتـابخـانــه   مملـو از  کتـاب‌هـای نفیـس کـه  میـرسلطـان مـرادخـان  تحصیـل نمـوده بـود " 📌اکنـون  ایـن قلعــه  بـه صـورت مخـروبـه‌ای در میـان جنـگل  بیش نیسـت و اکـثر مـردم منطقـه  اصـلاً نمی‌داننـد در کجـا  بنـا شده است  و  از آن  فقـط اسمـی  بـه یـاد دارنـد .   آنچـه کـه  در روی زمیـن بـوده را  از بیـن بـرده‌انـد و متـاسفـانـه  آجـرهـا  و  سفـال‌هـایش را  بـه روستـاهـای اطـراف حمـل کـرده  و  از آن  مـریضخـانـه سـاختنـد ،  فقـط  آب انـبار قلعـه  و  یک بـرج نیمـه خـراب  و  قسمـت‌هـایی کـه  زیـر زمیـن بـوده  بـاقی مـانـد و روی زمیـن  جـز سفـال‌هـای شکستـه  و  سنـگ‌هـا  اثـر دیگـری  دیـده نمی‌شود ...! 🖊جواد جلالی نیا "بـابــل ، دیـار همیشـه جـاویــد" http://babol-javid.loxblog.com/profile.php https://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/3901 ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─ 📑 @edmolavand 📚ܐܡܝܕ 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─ ادامه 👇👇
هدایت شده از پژوهش اِدمُلّاوَند
🏛 🔲قلعــه  پیــروزی ✍این قلعــه  كـه  بــه  قلعــه    نیـز  معـروف  بـوده است  در    و  در  كنـار سجـادرود [] و  بر بـالای كـوه  واقـع  بوده است .  📌قـدمت این قلعــه  بـه  پیش از  قـرن دهـم  می‌رسد .  اين قلعــه  كـه  بـه مـرور زمـان  متـروك  شده بـود  در حـدود سال  ۹۳۹ شمسی  در عهـد شاه طهمـاسب صفـوی  تـوسط  یكـی از  اعضـای  خـاندان مـرعشی  بـه نـام  میـرعلی خـان  تعمیـر  و  از نـو  آبـاد  شد .    📌در عهد سلطان محمد خدابنده   قلعه پیروزی توسط سلطان  مـرادخان فتـح شد .    📌میـرعلی خـان مدتهـا  بعـد ، پس  از کشاکـش فـراوان  آن  را  از  میـرزاخـان  پسر سلطـان مـرادخـان پس گـرفت .  پس از  فتـح  قلعــه  كتـابخـانــه‌  آن  را  كـه  مملـو  بـوده  از  كـتب نفیـس خـطی  ، تمـام  را  سیـاهـه كـرده و بـه  درگاه  سلطـان محمـد خـدابنـده  فـرستـادند . 🔲قلعــه  جـخــرود ✍این قلعــه  در  لمسـو كـلای  بنـدپی  واقـع است  و  بـه  مـوزی كتی  شهـرت دارد .  این  قلعــه  در  زمـان  نـاصرالـدین شاه  قـاجـار   پـا برجـا  بوده  است .  ساختمـان  آن  از  گـچ  و  آجـر  ساختـه  شده بود  و  حمـام  و  حـوضی  نیـز  در آن  وجـود  داشتـه است . 🔲قلعــه  كــتی قلعــه كـتی  در  میـان  دهكـده ‌ بـُزرود پی  و  شـانـه تـراش  بنـدپی  واقـع است .  این  قلعـه  كـه  در  گـذشتـه  بــه  قلعــه  شـرك  معـروف بـوده ،  اكنـون  زیـر خـاك  مـدفـون است . 🔲قلعــه  تـوجــی ✍ایـن قلعـه  كـه  در واقـع  شهـركی  آبـاد  بـوده است  در  منـابـع  بـه صـورت   تـُـرجی  ،  تـُرنجـه  ، ‌ تـُـژیـر   نیـز  ضبـط  شده است .    📌بــه قــول  مـؤلـف  حـدودالعــالم  ،  تــُوجی  قـدیمي تـرین  شهـر مـازنـدران  بـوده است .   بنـای  این شهـر  كـه  شهـری  سـاسـانی بود و پیش از  آن  تـوران جیـر  خـوانـده می‌شد،  سرانجـام  بـا  قلعـه‌اش  تـوسط  تیمـور لنـگ  در ۸۸۰ هجـری قمـری  ویـران شد  و  دیگـر  اثـری  از آن  بـاقی نمـاند .    اكنـون  بـرخی محـل  آن را در روستـای  ابـوالحـسن‌كلا (در جنوب بـابــل)   و   بـرخی دیگـر  در  نـواحی  اطـراف  شمـال بـابــل می‌داننـد. 🏛بـرخی  از  قلعــه‌هـای  تـاریخـی  شهـرستـان بـابــل  : 🔲-  قلعـه  ‌كـوپی سـرا در حـوالی  روستـای  كـوپی‌سـرای  بنـدپی    🔲-  قلعـه  عمـوان بـر فـراز كـوهی  در  حـوالی   روستـای عمـوان  بنـدپی 🔲-  قلعـه  خوشـرود پی    در  نـزدیـكی  روستـای  خـوشـرودپی 🔲-  قلعــه  كـش     در غـرب   روستـای  سـوتـــه 🔲-  قلعـه  ولـوكـلا     در  روستـای  ولــوكـلا 🔲-  قلعـه  پیـل پـاهـان    بیـن  روستـای  نشـل   و   لــزور  بنـدپی 🔲-  قلعـه      در  دو  فـرسنـگی  روستـای  شیـخ مـوسی [مشهور است به دو قلعه فریدون و قلعه شاهنشیر] 🔲-  قلعـه  پـا قلعــه     در  یـك  فـرسنـگی   روستـای  لمسـوكـلا 🔲-  قلعـه  مـرزنــاك     در  حـوالی  روستـای  مـرزنـاك   و    گـرد رودبـار [🏛- قلعه زندان این زندان زیرزمینی در مرتع جنگلی موسوم به قرق یونس ادملا نزدیک به رودخانه مربوط به عصر ساسانیان و به گمان برخی هخامنشیان بوده است. 📌شوربختانه این اثر فاخر به مرور ویران و امحا شده است، بگونه ای که هیچ اثری از آن در حال حاضر وجود ندارد. 📌برخی از صاحب نظران با استناد نامه ی آقا محمد خان قاجار در سنه ۱۲۰۴ قمری که به صراحت از توقف [بازداشت] بودن وی در این روستا حکایت دارد، محل حبس وی را در همین قلعه برمی شمارند.] 🟡از  ایـن  قلعــه‌ هـا  جـز  تلـی  از  خـاك  اثـری  بـاقـی  نمـانـده  است 🖊جواد جلالی نیا "بـابــل ، دیـار همیشـه جـاویــد" http://babol-javid.loxblog.com/profile.php https://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/3901 ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─ 📑 @edmolavand 📚ܐܡܝܕ 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
🔲مراسم سنتی « » در شهرستان کمیجان 📌شب یلدا در کمیجان به چیله گئجه سی شهرت دارد که نمادی از مهربانی، صمیمیت و دورهمی و صله رحم است. 📌خوراکی‌های سفره شب چله در این منطقه از دیرباز متفاوت بوده است. کشمش، نخودچی، گندم، جو، عدس و برنج برشته ، مغز گردو، بادام، تخمه کدو، قیسی، سنجد و کدو، چغندر و... پای ثابت سفره شب چله بوده است. 📌همچنین در این شب مردم در کمیجان اشعار محلی بایاتی می‌خوانند و گل یا پوچ بازي میکنند. 💠 مردم آذربایجان چیلله گجه سی آیین مردم آذربایجان در آخرین شب آذرماه و درازترین شب سال است، که در این شب مرم آذربایجان به جشن شب نشینی می پردازند. 🔲آئین های شب یلدا در آذربایجان شرقی ✍جشنی که در شب یلدا برگزار می شود یک سنت باستانی دارد و از زمان های گذشته تا به امروز در میان مردم مرسوم بوده و مردم آذربایجان شرقی نیز برای زنده نگه داشتن این شب به یاد ماندنی طبق آداب و رسوم خود جشنی را بر پا می کنند. به عنوان مثال در این استان اهالی شب آخر چله، رسمی دارند به نام "چله قاشدی" که جوانان و بچه های یک کوچه یا هر خانواده، بالای پشت بام یا در یک جای وسیع جمع می شوند و اتش بزرگی درست می کنند و از روی آن می پرند و در همان حال می خوانند، می رقصند و شادی می کنند و در موقع پریدن از روی آتش این شعر را به زبان ترکی می خوانند: چله قاشدی ها چله قاشدی ها        ( چله فرار کرد ها چله فرار کرد) با این رفتار و گفتار، چله را از خانه و دیار خود بیرون می رانند. برخی ها نیز در شب چله تپانچه دستی درست می کنند تا با صدای آن چله را بترسانند که زودتر فرار کند. 📌همچنین مردم آذربایجان در شب یلدا ""  می خورند و بر این باور هستند که با خوردن هندوانه در این شب سرمای زمستان را حس نمی کنند و بعد از شام انواع تنقلات همانند لبو، باقلا، انواع میوه های خشک همانند انجیر، آلبالو و آلو، انواع میوه شامل انار، هندوانه در سفره های خود می گذارند و در شب نشینی های طولانی شرکت کرده و برای یکدیگر چیستان، مثل، داستان تعریف کرده و با گرفتن فال حافظ شب خاطره انگیزی را در کنار خانواده در طولانی ترین شب سال به ارمغان می آورند. 💝فرستادن یا برای نو عروسان ✍رسم بردن اول زمستانی یا چله ای برای نو عروس و یا تازه داماد در این شب رایج است و در قدیم برای نوعروسان هدایایی شامل شیرینی، میوه، یک دست لباس، یک جفت کفش، پارچه های رنگارنگ و... می فرستادند که شاید امروزه این رسم تغییر کرده و لباس های زمستانی، زیور آلات و یا لوازم خانگی با برند خارجی جایگزین آن شده است. چیلله یک کلمه تورکی است به معنای نهایت کشیدگی به کنار و این شب به خاطر کشیدگی یعنی طولانی بودن آن بدین صورت نامگذاری شده است. 🔎 که جمعا ۶۰ روز است ۴۰ روز چله بزرگ (بؤیوک چیلله ) و ۲۰ روز چله کوچک (کیچیک چیلله ) البته بعد از بؤیوک چیلله و کیچیک چیلله ، قاری ننه چیلله سی هم از اول اسفند تا ۱۰ اسفند ادامه می یابد و بعد از آن بایرام آیی شروع می شود... 🔲 رسمی کهن در آذربایجان غربی ✍از قدیمی‌ترین رسم‌های منطقه آذربایجان در شب چله برگزاری جشن خدر نبی و (عید نجات) است که ریشه در باورهای ایرانیان باستان دارد که تا حدودی از بین رفته ولی خاطرات آن هنوز در اذهان مادربزرگ‌ها و پدربزرگ‌ها به جا مانده است. 📌در عید خدر نبی جوانان دم بخت هر روستا حبوباتی نظیر نخود، گندم، ذرت، تخم هندوانه و خربزه از منازل اهالی روستا جمع می‌کردند و پس از پختن و خشک کردن، همراه نمک در هاون می‌کوبیدند که در اصطلاح محلی «قووت» نامیده می‌شود. 📌هر یک نفر از جوانان به اندازه هفت ناخن از این قاووت را زیر زبان خود گذاشته و می‌خوابیدند و خواب‌هایی که می‌دیدند توسط بزرگ‌تر ها تعبیر می‌شد، همچنین دختران دم بخت از حبوبات جمع آوری شده آش پخته و بین همسایه‌ها تقسیم می‌کردند. که در واقع نوعی نذری برای باز شدن بختشان بود. 📌یکی دیگر از رسم‌های زیبای مردم این استان در شب یلدا متل خوانی بزرگترها برای کوچک ترها بود که این رسم دیگر با آمدن تلویزیون به خانه‌ها برچیده شد و جوانان بیشتر جذب برنامه‌های تلویزیونی شده و توجهی به داستان فلکلور و پندآموز بزرگترها نشان نمی‌دهند. 📚اقتباس از کتاب جشن ها و شادی های کهن در ایران و جشن شب یلدا در ایران به قلم حمید سفیدگر شهانقی، انتشارات ائلشن، ۱۳۹۳ 📑گردآورنده: 🖊 ۱۴۰۳/۰۹/۲۸ https://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/3908 ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─ 📑 @edmolavand 📚ܐܡܝܕ 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
﷽ن و القلم و ما یسطرون 📩شناسه ۱۴۰۳۱۰۰۲۲۱۴۸ 📜 📄 ❤️ {{ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ بَلَىٰ وَهُوَ الْخَلَّاقُ الْعَلِيمُ _ إِنَّمَا أَمْرُهُ إِذَا أَرَادَ شَيْئًا أَنْ يَقُولَ لَهُ كُنْ فَيَكُونُ _ فَسُبْحَانَ الَّذِي بِيَدِهِ مَلَكُوتُ كُلِّ شَيْءٍ وَإِلَيْهِ تُرْجَعُونَ _ وَإِلَـهُكُمْ إِلَهٌ وَاحِدٌ لاَّ إِلَهَ إِلاَّ هُوَ الرَّحْمَنُ الرَّحِيمُ _ ٱللَّهُ لَآ إِلَٰهَ إِلَّا هُوَ ٱلۡحَيُّ ٱلۡقَيُّومُ...[ناخوانا] _ هُوَ ٱلَّذِي يُصَوِّرُكُمۡ فِي ٱلۡأَرۡحَامِ كَيۡفَ يَشَآءُۚ لَآ إِلَٰهَ إِلَّا هُوَ ٱلۡعَزِيزُ ٱلۡحَكِيمُ _ شَهِدَ اللّهُ أَنَّهُ لاَ إِلَـهَ إِلاَّ هُوَ وَالْمَلاَئِكَةُ وَأُوْلُواْ الْعِلْمِ قَآئِمَاً بِالْقِسْطِ لاَ إِلَـهَ إِلاَّ هُوَ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ _ إِنَّ الدِّينَ عِنْدَ اللَّهِ الْإِسْلَامُ _ اللَّهُ لا إِلهَ إِلاَّ هُوَ لَيَجْمَعَنَّكُمْ إِلى‏ يَوْمِ الْقِيامَةِ لا رَيْبَ فيهِ وَ مَنْ أَصْدَقُ مِنَ اللَّهِ حَديثاً _ ذَلِكُمُ اللّهُ رَبُّكُمْ لاَ إِلَهَ إِلا هُوَ خَلِقُ كُلِّ شَىْءٍ فَاعْبُدُوهُ _ وَاتَّبِعْ مَا يُوحَى إِلَيْكَ مِن رَّبِّكَ _ لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ وَأَعْرِضْ عَنِ الْمُشْرِكِينَ _ وَسَلَامٌ عَلَى الْمُرْسَلِينَ _ وَالْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ. ...[ناخوانا] حضرتش به ادب زیارت صاحب داوِت عالی شان العظام الکرام الحاج الخیر موسی [به نظر می رسد منظور نگارنده حاجی باشد] مرجع معظّمات شریعت اهالی پریج [ایل ] و جماعت بن پی [] ...[ناخوانا] فقرا و ضعفا و ایتام و قُربا به اشارت و امر پادشاه که آن حضرت سالک چون حارسش خالق قادر بود "و کفی بالله وکیلا" عزت بیفزود به حبس ملک [ملک را وقف کرد] و از آن سلطان سلیم النفس [به نظر می رسد وی باید همان پادشاهی باشد که در قصه ها نقل و قول میشود که او با جناب شیخ موسی علیه الرحمه مواجهه شده است] حیات شریعت سرآمد ...[ناخوانا] قنبرعلی پریج مشیر و مشاور کار استمداد از روان مطهر علّام آن مقصود محبوب به قله خجیر اسب وار ملک شتافت. سلطان عزم ...[ناخوانا] به اتفاق....}} 🔎خوانش: 🖊 ۱۴۰۳/۱۰/۰۲ https://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/3912 📝پانویس: ۱/: رودخانه در بندپی شرقی ۲/: اسبار ملک لمسوکلا بندپی شرقی ۳/: قلعه پریجا [] که در واقع همان شاهنشیر لمسوکلا می باشد. ۴/: به نظر می رسد با توجه به قرائن و اطلاعات دقیق در همین نوشتار باید منظور نگارنده ایل باشد. ۵/: به نظر می رسد وی در این نوشتار باید از معتمدین جناب حاجی شیخ موسی علیه الرحمه باشد. ۶/داوِت: به نظر می رسد منظور دعوت باشد | آیین سنتی ۲۶ عیدماه که در زمانهای قدیم در تاریخ۲۵ عیدماه فرس قدیم در محوطه ی مزار امامزاده عبدالله و حاجی شیخ موسی برگزار میشد. ۷/: بندپی ۸/متن عربی ابتدای نوشتار: آیات ۸۲ و ۸۳ یس، ۱۶۳ بقره، آیات ۱۸ و ۱۹ ال عمران، آیات ۱۰۲، ۱۰۶ انعام، آیات ۱۸۱ و ۱۸۲ صافات ۹/تاریخ نگارش انجامه: سنه ۱۲۱ قمری برابر با آبان ماه ۱۰۸۸ خورشیدی 👇👇 {...فی شهر شعبان المعظّم فلسنه ۱۲۱ کتبه اقل الطلاب لزور ملانجف غفرالله ...[ناخوانا] لوالدیه و لمن له حق علیه تمّت بعون الله} 📚ک خطی انجام نامه محسن صص ۹۸ و ۹۹ 📙📘📓📗📒📕📔 📄 💌چاپ و نشر مطالب بردن از منبع مجاز نبوده و درج منبع الزامی است. 🟠با توجه به نسبی بودن علم تاریخ، این مطالب تا زمانی اعتبار دارد که سند اصیل و متقنی آن را نفی نکند. در صورتی که اسناد جدید و دارای اصالتی به دست آید که با مطالب موجود در این پژوهش تعارض داشته باشد، نگارنده بدون هیچ گونه تعصبی ، آن را خواهد پذیرفت. 🟡تمامی حقوق برای محسن داداش پور باکر محفوظ است . ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ❅𖣔༅═─ 💥 @edmolavand 📚ܐܡܝܕ 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
هدایت شده از پژوهش اِدمُلّاوَند
﷽ن و القلم و ما یسطرون 📩شناسه ۱۴۰۳۱۰۰۲۲۱۴۸ 📜 📄 {{ ابوالفرج که در اسبنجان ذلیل ماند با معدودی از ترکمان به صنقک شبیخون بردند و جانب اندریه بکثرت عداوت راند و بر آسوریان و زرمان به شقاوت عنان تاخت "وَ لاَ تَحْسَبَنَ‌ اللَّهَ‌  غَافِلاً عَمَّا يَعْمَلُ‌ الظَّالِمُونَ‌ إِنَّمَا يُؤَخِّرُهُمْ‌ لِيَوْمٍ‌ تَشْخَصُ‌ فِيهِ‌ الْأَبْصَارُ" و به اردوی قادرخان شبیخون بردند. "أقبَلَ الأَعداءُ حَتّى أحدَقوا بِالخَیمَهِ" ...[ناخوانا] آن خبیث در قبضه اختیار ابلیس در کسوت تجهیز و تزیور حیلت کفر روانه خمد گشت. مهدی خان العارف ...[ناخوانا] که کار خصم به آشوب دید جهد بر انوار عقول تمسک کرد و در جامه عرفان نهاد و باغ وجود خمد را به بنیاد دانش نهاد و به مساعدت شجاع المظفر بر افروخت که ...[ناخوانا] "الشَّيْطَانُ يَعِدُكُمُ الْفَقْرَ وَ يَأْمُرُكُمْ بِالْفَحْشَاءِ" ...[ناخوانا] سلطان اسفندیار آن حاکم ملک نوبهار، ناطق پرگار، افضل کاتبان بر تقدیر به خرم و دوراندیشی جمع خرد لزُر را مشاورت گرفت. آن شامخ الالقاب ولد گلستان فیروز در فضیلت جلوس آل الله علیهم السلام تمسک کرد "وَأُفَوِّضُ أَمۡرِيٓ إِلَى ٱللَّهِۚ إِنَّ ٱللَّهَ بَصِيرُۢ بِٱلۡعِبَادِ" به مجتمع فنون حکمت ...[ناخوانا] قوت ملک اسباب عالمان و روندگان و ایتام برگشود...[ناخوانا] اسفند خان با استجماع لشگر به مقاتلت با خنزیر الماوا به تعجیل تاخت...[ناخوانا] ابوالفرج که به عیش و جهل آوازه داشت از روی تکبر به حرب آمد. به تیغ میرمحمود آن خنزیر مآب در کمند اسار اسفندیار آمد...[ناخوانا] از بیم جانش به قلدوش گریخت...[ناخوانا] به فرمان سلطان اسفندلزور علی الصباح ابوالفرج که محتوی بر سو عقیدت و حیلت جبلت بود وقوف یافته بساط در چیده و به لَتیبار عزیمت شد.}} 🔎خوانش: 🖊 ۱۴۰۳/۱۰/۰۲ https://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/3915 📝پانویس: ۱/: از هویت شخصی و خانوادگی وی اطلاعاتی به دست نیامد.| در این نوشتار وی متخاصم و متجاوز معرفی شده است. ۲/: به نظر می رسد که باید آبادی سمنان باشد. ۳/: گروهی از ترکمن ها یا ترکها که در خدمت ابوالفرج بودند. ۴/: به نظر می رسد که باید منظور نگارنده چشمه صندوقک در آبادی فیروزکوه باشد. ۵/: آبادی اندریه در فیروزکوه ۶/: آبادی در فیروزکوه ۷/: آبادی فیروزکوه ۸/: احتمالا وی دارای سمت حکومتی بود و در منصب نگهبان منطقه بوده که دارای معدودی از سربازان بوده است. ۹/: به نظر باید آبادی فیروزکوه باشد. ۱۰/: به نظر باید وی از حاکمان آبادی خمده فیروزکوه باشد که فردی عارف و عالم بوده است. ۱۱/: از بزرگان منطقه و به نظر می رسد وی باید از نیای خاندان در آبادی فیروزکوه باشد. ۱۲/: وی در آن عصر حاکم لزور بوده و بر اساس نوع متون در این نوشتار او شخصیتی متدین، شیعه و دانا بوده است. از طرفی به گمان اینجانب وی باید از نیای خاندان در آبادی لزور فیروزکوه باشد. ۱۳/: خوک/خی ۱۴/: به نظر می رسد وی باید از نیای برخی از خاندان های سادات در آبادی لزور فیروزکوه باشد . ۱۵/: اسارت ۱۶/: به نظر می رسد که باید آبادی لزور فیروزکوه باشد. ۱۷/: لزور ۱۸/: آبادی لتیبار سمنان ۱۹/ در نوشتار: آیات ۲۶۸ سوره بقره _ ۴۰ غافر _ ۴۲ ابراهیم _ مقتل الحسین علیه السلام خوارزمی ۲۰/تاریخ نگارش انجامه: سنه ۱۲۱ قمری برابر با آبان ماه ۱۰۸۸ خورشیدی 👇👇 {...فی شهر شعبان المعظّم فلسنه ۱۲۱ کتبه اقل الطلاب لزور ملانجف غفرالله ...[ناخوانا] لوالدیه و لمن له حق علیه تمّت بعون الله} 📚ک خطی انجام نامه محسن ص ۱۰۰ 🔴 به‌ منظور حفظ حریم شخصی، انتشار نمایه یا اصالت سند و یا نام دارنده ی این اسناد به خودشان واگذار شده است. 📙📘📓📗📒📕📔 📄 💌چاپ و نشر مطالب بردن از منبع مجاز نبوده و درج منبع الزامی است. 🟠با توجه به نسبی بودن علم تاریخ، این مطالب تا زمانی اعتبار دارد که سند اصیل و متقنی آن را نفی نکند. در صورتی که اسناد جدید و دارای اصالتی به دست آید که با مطالب موجود در این پژوهش تعارض داشته باشد، نگارنده بدون هیچ گونه تعصبی ، آن را خواهد پذیرفت. 🟡تمامی حقوق برای محسن داداش پور باکر محفوظ است . ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ❅𖣔༅═─ 💥 @edmolavand 📚ܐܡܝܕ 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
هدایت شده از پژوهش اِدمُلّاوَند
محله استانبول را بشناسید👇👇 https://aria-pardis.com/istanbul-bakerkoy-neighborhood/
محله استانبول را بشناسید👇👇 https://aria-pardis.com/istanbul-bakerkoy-neighborhood/ 📩محسن داداش پور باکر گفت: آذر 14, 1403 در 12:58 ب.ظ 🌍شهر توریستی ترکیه 📝بنا به پژوهش ادملاوند به نظر می رسد محل اقامت است که در زمانی دیلمیان بنا به اقتضا در این سرزمین حضور داشته و موجب رخدادی برجسته شدند. 📌تبار مقیم استان های مازندران [ادملا بندپی _ باکرکلا بابل باکرمحله بندپی _ باکرسره و خرم آبادباکر دودانگه ساری]، گلستان [باکرمحله]، آذربایجان غربی [مرحمت آباد]، تهران و… ممکن است مرتبط با این منطقه باشند. محسن داداش پور باکر
هدایت شده از پژوهش اِدمُلّاوَند
محله استانبول را بشناسید👇👇 https://aria-pardis.com/istanbul-bakerkoy-neighborhood/ 📩محسن داداش پور باکر گفت: آذر 14, 1403 در 12:58 ب.ظ 🌍شهر توریستی ترکیه 📝بنا به پژوهش ادملاوند به نظر می رسد محل اقامت است که در زمانی دیلمیان بنا به اقتضا در این سرزمین حضور داشته و موجب رخدادی برجسته شدند. 📌تبار مقیم استان های مازندران [ادملا بندپی _ باکرکلا بابل باکرمحله بندپی _ باکرسره و خرم آبادباکر دودانگه ساری]، گلستان [باکرمحله]، آذربایجان غربی [مرحمت آباد]، تهران و… ممکن است مرتبط با این منطقه باشند. محسن داداش پور باکر "محله باکرکوی استانبول را بشناسید - آریا پردیس" https://aria-pardis.com/istanbul-bakerkoy-neighborhood/
هدایت شده از پژوهش اِدمُلّاوَند
﷽ن و القلم و ما یسطرون 📩شناسه ۱۴۰۳۱۰۰۵۱۳۱۱ 🟦 📜تاریخچه آخرین و اولین آب بندان زراعی ادملا که هنوز نفس میکشد. 🔷این آب بندان قدیمی در جنوب ادملا در ((جورسره)) واقع شده است. در ضلع شمالی آن بقعه ی امامزاده پادشاه علی علیه الرحمه و در ضلع شرقی مرتع اطاقسر قرار دارد. 🔷در سنه ۱۰۹۳ قمری مرحوم صفرعلی مسئول حفاظت از این آب بندان بوده است. 🔷بر اساس تحقیقات میدانی و یافته های شفاهی این مخزن آبی در گذشته ی دور و نامشخص توسط جماعت باکر در ابعاد حدود ۱۰۰ متری احداث شده بود. 🔷جماعت باکر با احداث نهر روار( یا چهارشمین) و همچنین با احداث نهری موسوم به آبی را از چشمه های کیمون سَره و اِشکارچشمه جهت تامین این آب بندان حفر نمودند. 🔷با توجه به شرایط اقلیمی و رشد جمعیت، کشاورزان ادملا در صدد توسعه ی این آب بندان برآمدند. لذا با دعوت از و چند تن از همراهان وی که همگی مقیم لزیر [لزور] فیروزکوه بودند در سال ۱۳۲۶ خورشیدی با ابزار کاملا سنتی اقدام به گسترش ابعاد این آب بندان نمودند. 📌آنان با کمک کدخدا آقاجان باکریان بن کربلایی داداش باکر که نجار قادری بود پس از ورود به جنگل ادملا از درختان مناسبی چون اقدام به ساخت ابزاری چون گِرباز، فی یِه [بیل] و... می نمودند. 📌هنووز هنوزه اهالی ادملا میگویند: ((لزیری ها با دست آننون را کندن)) 🔷استاد برارجان لزوری با همسرش حلیمه و فرزندش هادی در منزل مرحوم میرزاجان داداش زاده باکر در کشکا ادملا بصورت موقت تا پایان عملیات بهسازی و گسترش آننون اقامت داشتند. ولی سایر کارکنان لزوری در منزل مرحوم مصطفی باکر و همسرش ایرون لزوری مهمان بودند. 🔹تعداد کارکنان لزوری در این طرح [گسترش و بهسازی آننون ادملا] هشت نفر گزارش شده است. 🔹اکنون حدود تقریبی این بستر آبی [آب بندان] حدود ۲۵۰۰ متر مربع گزارش شده است. 🔹در ضلع شمالی این آب بندان خانه سرای مرحوم مصطفی باکر و همسرش ایران لزوری بنا شده بود. مصطفی اما مادرزی نابینا بود و ایران خانم همواره تا پایان عمر به وی وفادار ماند. 🌸این بانوی خوشنام لزوری مسبب حضور اقوامش [استادبرارجان و خانواده و همکارانش] به ادملا جهت توسعه ی این آب بندان شد. به تعبیری این آبندان یادگار زحمات آن مرحومه می باشد. درود بر نیاکان خردمند سرزمینم. 🖊 ۱۴۰۳/۱۰/۰۵ https://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/3922 🗓تاریخ مصاحبه: از سال ۱۳۷۸ تا ۱۴۰۳ 🔲مصاحبه شونده گاان: ۱/سلیمان داداش زاده باکر بن میرزاجان باکر متولد ۱۳۱۹ ش از معتمدین ادملا ۲/مهدی حسین پور باکر دهیار سابق ادملا ۳/نامدار داداش پور باکر بن الهوردی باکر متولد ۱۳۱۵ ش از معتمدین ادملا ۴/کریم ادبی فیروزجایی ساکن اطاقسر ۵/نرگس [مشهدی ننه] داداش زاده باکر بن میرزاجان متولد ۱۳۱۲ ش ۶/هاشم علیجان زاده باکر از اعضای شورای اسلامی ادملا ۷/محمدحسین پور باکر بن حسن از اعضای شورای اسلامی ادملا ۸/سیف الله همایونی باکر بن الهقلی متولد ۱۳۳۰ ش از معتمدین ادملا ۹/قدرت ابوالقاسمی باکر بن عبدالحسین متولد ۱۳۲۰ ساکن بابل ۱۰/نورمحمد ابوالقاسمی باکر بن عبدالحسین متولد ۱۳۱۰ ش از معتمدین ادملا ۱۱/جمشیدحسین پور باکر بن اسماعیل متولد ۱۳۲۱ش از معتمدین ادملا ۱۲/اصغر اصغری باکر بن محمدجان از معتمدین ادملا ۱۳/و..... 📙📘📓📗📒📕📔 📄 💌چاپ و نشر مطالب بردن از منبع مجاز نبوده و درج منبع الزامی است. 🟠با توجه به نسبی بودن علم تاریخ، این مطالب تا زمانی اعتبار دارد که سند اصیل و متقنی آن را نفی نکند. در صورتی که اسناد جدید و دارای اصالتی به دست آید که با مطالب موجود در این پژوهش تعارض داشته باشد، نگارنده بدون هیچ گونه تعصبی ، آن را خواهد پذیرفت. 🟡تمامی حقوق برای محسن داداش پور باکر محفوظ است . ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ❅𖣔༅═─ 💥 @edmolavand 📚ܐܡܝܕ 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
🔲 ◻️صفحه ۱ 🌍آبادی تجنک دهستان جلال ازرک بابل [شهرستان بين ۳۶ درجه و ۵ دقيقه و ۳۶ درجه و ۳۵ دقيقه عرض شمالي از خط استوا (مدار مبدأ) و ۵۲ درجه و ۳۰ دقيقه و ۵۲ درجه و ۴۵ دقيقه طول شرقي از نصف النهار گرينويچ واقع شده است.] 📌رابینو در سفرنامه ی خود از سه آبادی در مازندران در شهر های آمل، بابل و ساری نام برده است: ۱/تجنک. [ ت َ ج ِ ن َ ] ( اِخ ) دهی از دهستان اهلمرستاق در بخش مرکزی شهرستان  است که در پنج هزار و پانصدگزی باختر آمل و سه هزار و پانصدگزی باختر شوسه آمل به محمودآباد قرار دارد. دشتی است معتدل و مرطوب و ۱۳۰ تن سکنه دارد. آب آن از چشمه آغوزکتی و نهر لکونی و محصول آنجا برنج و کنف و مختصری غلات است. شغل اهالی زراعت است و راه مالرو دارد. ( از فرهنگ جغرافیایی ایران ج ۳ ). 📘سفرنامه مازندران رابینو ترجمه وحید ص ۱۵۱ ۲/تجنک. [ ت َ ج ِ ن َ ] ( اِخ ) دهی از دهستان شهرخواست در بخش مرکزی شهرستان است که در هفت هزار و پانصدگزی شمال ساری و چهارهزارگزی باختر شوسه قرار دارد. دشتی است معتدل و مرطوب و ۷۰ تن سکنه دارد. آب آن از چشمه و محصول آن برنج و غلات و شغل اهالی زراعت است و راه مالرو دارد. ( از فرهنگ جغرافیایی ایران ج ۳ ). 📘سفرنامه مازندران رابینو ترجمه وحید ص ۱۶۱ ۳/تجنک. [ ت َ ج ِ ن َ ] ( اِخ ) دهی از دهستان جلال ازرک در بخش نور  شهرستان  است که در سیزده هزار و پانصد گزی باختر بابل قرار دارد. دشتی معتدل و مرطوب است و ۴۹۵ تن سکنه دارد. آب آن از رودخانه کاری و محصول آنجا برنج و صیفی کاری و کنف و مختصری غلات و نیشکر و شغل اهالی زراعت است و راه مالرو دارد. ( از فرهنگ جغرافیایی ایران ج ۳ ). 📘سفرنامه مازندران رابینو ترجمه وحید ص ۱۶۰ ✍اکثر مردم روستای خوش نام تجنک سادات علوی بوده و دارای اسم فامیلی (کیانژاد) می‌باشند که کلمه (کیا) از نام امامزاده محله (سیدعلی کیا) گرفته شده [و به نظر می رسد] تمام سادات روستا از نسل ایشان می‌باشند. 📌این روستا به سه قسمت بالا محله - میان محله - پایین محله تقسیم شده‌ است که هر کدام دارای مسجد مستقل زمین‌های جدا و تشکیلات عزاداری مخصوص به خود در ماه محرم می‌باشند.اما با این وجود دارای ارتباط تنگاتنگ و مثال زدنی می‌باشند. 📌محله ی تجنک در سال ۱۳۹۰ به شهر جدید زرگرشهر پیوست و اکنون دارای خدمات شهرداری می‌باشد. 📌این روستا به علت دارا بودن مدارس دخترانه تا مقطع متوسطه از مراکز آموزشی بخش محسوب می‌شود. 📜تاریخچه روستا به گفته ی بزرگان و ریش سفیدان این است: 《روستای تجنک در گذشته دور شامل سه روستا به نام‌های ، و می‌شد که این سه روستا گردآوری شده بود و به یک نام (به محلی گت تیجنک) مشهور گردید. چون در آن زمان بزرگراه جدید بابل _ آمل وجود نداشته روستاها به هم متصل بوده‌اند اما پس از احداث بزرگراه جدید بابل _ آمل که از وسط این آبادی عبور کرده بنابراین موجب گردید که دو روستای مستقل از هم بوجود آیند. 📌برخی اما علت نامگذاری این روستا را وجود به نام تجن می‌دانند که شبیه سرخس می‌باشد. 📌عده ای اما نیز معتقدند که عبور کوچکی به نام تجن در گذشته دور علت نام گذاری این محله بوده‌است. 🕌 سیدعلی کیا از نوادگان امام موسی ابن جعفر علیه السلام یا به روایتی از نوادگان امام حسن مجتبی علیه السلام است. آرامگاه این امام زاده ی محلی آرام وبا معماری سنتی است. درختی در حیاط بارگاه این امامزاده وجود دارد که نزدیک به صد سال عمر دارد. بازنگری: 🖊 ۱۴۰۳/۱۰/۱۰ https://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/3937 ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─ 📑 @edmolavand 📚ܐܡܝܕ 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
🔲 ◻️صفحه ۲ ✍پژوهشگر پویاحاجی: محدوده ای از موقوفات وسیع مسجد و تکیه بیجن حاجی بابل بنا به نقل متولی. 📌نام بیجی کلا و شنیدن نقل ارتباط آن با بیجن در آبادی حاجیکلا بابل قابل تامل است. 📌نقل شفاهی ارتباط بیجی کلا با امامزاده بیجن در قابل تامل است. 📌برخی به اشتباه به بیجی کلا، پیچی کلا یا پیچاکلا میگویند، ایندو دو آبادی سوا از هم هستند، که میانشان در تجنک مزار امامزاده ای بنام وجود دارد که از نسلش در همان منطقه زندگی می کنند و میگویند از نسل سید علی کیا سلطان هستیم، اینان نام کیا را در فامیلشان داشته و نیمی از آنها ثبت سیادت شناسنامه ای داشته و فاقد نسب نامه بی اشکال هستند، 📌این منطقه از املاک ۳ برادر بخصوص مرادبیک و ۴ فرزندش بوده که اسنادش هم موجود است، 📌 از پژوهشگران منطقه به من گفتند به دلایل متعدده بعید نیست این سید علی همان بن کمال الدین باشد که ما او را جد میدانیم، 👈این فرمایش درست است، در آنجا ملک اجدادی کیا بیجن که دلیل فامیلی ما هم هست وجود دارد. 🟢کشف مزار شهید سیّدعلی کیا در تجنک لاله‌آباد در نواحی که ملک اجدادی کاظم بیک، مرادبیک، فرزندانشان و سید بیجن وجود دارد. 🔎تجنک یکی از محلّه های زرگرشهر است که تا چند سال پیش یکی از روستاهای دهستان جلال ازرک از بخش لاله آباد بابل بود. این محلّه در فاصلة یک کیلومتری غرب واقع شده است. 📌طول این روستا حدود ۳ کیلومتر است و امام‌زاده سیّد علی‌کیا (ع) تقریباً در انتهای روستا واقع شده است. 💠روایت‌های مختلفی از سیّدعلی‌کیا (ع) وجود دارد که ایشان را از نسل امام موسی کاظم (ع) و گاهی از نسل امام حسن (ع) دانسته اند؛ امّا زیارت‌نامة حرم امام‌زاده، نشانه‌ای از زیارت امام سجّاد (ع) دارد. ✍دکتر درباره ی این بقعه چنین مینویسد: «از این بقعه در متولّیان دوران صفوی یاد شده است. در این طومار این بقعه به نام امام‌زاده سیّدعلی‌کیا در جلال‌ازرک آمده است. ظاهراً در این زمان این بقعه اهمّیتی داشته است. نام متولّی آن درست خوانده نمی‌شود. این بقعه امروز بنایی است ساده، چهار گوشه با بامی سفال[به]سر و در و صندوقی ساده که هیچ گونه آثار تاریخی و هنری ندارد». ✍دکتر طومار مورد اشاره را این گونه خوانده است: «مزار کثیرالانوار امام‌زاده واجب التّعظیم و التّکریم امام‌زاده سیّد علی‌کیا واقع در جلال‌ازرک به تولیّت درویش [ناخوانا] مقرّر است به موجب خطاب: شلتوک‌زار اربابی ۶ جریب و ۵ قفیز، ۷۱۵۰ دینار.» 📌هم‌چنین در اسناد نیاک به امام‌زاده کارکیا واقع در جلال‌ازرک اشاره شده که گمان می‌رود منظور سیّدعلی کیا باشد. 💚 تجنک خود را از نسل این امام‌زاده می‌دانند و به همین دلیل نام خانوادگی آن‌ها «» است و غیر سادات اغلب نام خانوادگیِ «زاهدیان» دارند. بازنگری: 🖊 ۱۴۰۳/۱۰/۱۰ https://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/3937 ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─ 📑 @edmolavand 📚ܐܡܝܕ 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
🔲 ◻️صفحه ۳ 📌نقل است که سال‌ها پیش شخصی از سادات با در دست داشتن امام‌زاده سیّدعلی‌کیا خود را از نوادگان این امام‌زاده و متولّی این بقعه معرّفی کرده و مورد اعتماد مردم تجنک بوده است. 📌از طرفی در زمان‌های گذشته اهالی جلال‌ازرک برای رفتن به بابل و بابلسر از رودخانه ی بابل در امیرکلای پازوار عبور کرده و همین مسأله موجب ارتباط نزدیک میان اهالی جلال‌ازرک و پازوار بوده است. 👈بنابراین، به احتمال زیاد این امامزاده است که در تاریخ مازندران از وی چنین یاد شده است: «در قریه در زمان حکّام، سیّدی بود که وی را میرعلی‌خان حسینی میگفتند. برای او صبح و شام کَرنای می‌کشیدند چنان که در گیلان کسی را سپه‌سالاری چند دیه می‌دادند نقاره می‌زدند و در مازندران نقاره برای حاکم می‌نواختند و به هرکه چند دیه می‌دادند کَرنای رخصت بود که صبح و شام بنوازند.» ✍ نیز درباره وی مینویسد: «امّا میرعلی پازواری بعد از وفات میر عبدالکریم [مرعشی در سال ۹۳۲ ق]، میر سلطان‌محمود را به تخت نشانیده، سکّه و خطبه به نام او جاری ساخت ... . آقامحمد [روزافزون]، اشرف کری‌کلا را بفریفت تا میرعلی حسینی پازواری را در حمّام به قتل آورد.» 📌بنا به ادّعای یکی از اعضای هیئت امنای امام‌زاده، شجره‌نامه امام‌زاده در اختیار یکی از خانواده‌های امیرکلایی است که خود را از نوادگان سیّد علی‌کیا می‌دانند. 📌احتمال دیگری از نسب این امام‌زاده، نسبت وی با سادات آل‌کیای گیلان است. آن چه این گمان را تقویت می‌کند، مشابهت اسمی امام‌زاده با سیّدعلی‌کیای گیلانی است که در قرن ۸ به کمک میر قوام‌الدّین مرعشی رهبری قیام گیلان را بر عهده گرفت و به همین دلیل سادات آل‌کیا رفت و آمدهایی به آمل داشته اند. بنابراین، ممکن است این امام‌زاده یکی از بازماندگان آل‌کیا باشد. 📚منبع: ، کتاب آماده‌ی انتشار ✍آقای پویاحاجی در ادامه مینویسد: 《ایشان همانی است که به نقل مکتوب تاریخ به دره بلده پناهنده شد و باعث حضور نسل های بعدش در آنجا شد، او در سال ۱۰۰۷ قمری با حمایت شاه عباس صفوی از ارتفاعات نور پایین آمد، ایشان جد اعلای تمام طوایف مازندرانی منسوب به ماست.》 بازنگری: 🖊 ۱۴۰۳/۱۰/۱۰ https://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/3937 ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─ 📑 @edmolavand 📚ܐܡܝܕ 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─