🌹#شهدا
📌به مناسبت تعطیلی مدارس در چند روز گذشته و آموزشهای مجازی👇
این روزها به هر گوشه که مینگری تصویری از شهدا میبینی:
❤️شهید مدافع حرم
❤️شهید مدافع حریم
❤️شهید مدافع سلامت
❤️شهید گمنام امام زمان...
📌اما یادی از شهیدان زندهی مدافع آموزش نمیشود،
شهیدانی که شاهد قد کشیدن و بزرگ شدن نسلی عجیب در جامعهاند...
شهیدانی که ایستادهاند و شهادت میدهند که آموزش تعطیل نمیشود...
شهیدانی که از جسم و روح خود گذشتند و با تمام توان در دنیای مجازی سوختند تا دنیایی جدید ساختند...
📌شهیدانی که چراغ هنرهای خود را افروختند تا هنرِ آموختن در کودکانمان خاموش نگردد...
شهیدانی که به دیده شدن فکر نکردند...
شهیدان همیشه زنده!
شاهدان آموزش و پرورش!
وجودتان سبز❤❤
🖊#سیده_بنفشه_حسینی
۱۴۰۳/۰۹/۲۸
https://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/3891
🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄﷽🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄•
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
@edmolavand
#قرارگاه_فرهنگی_میرمریم
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
﷽ن و القلم و ما یسطرون بنویس
📩شناسه ۱۳۹۹۰۴۱۱۰۸۵۲
#علما #باکر #ادملا #بندپی (۱)
📜علما و روحانیون باکر | ادملا از صفویه تا عصر پهلوی
🔲علمای باکر:
مستندات حضور و فعالیت علمای باکر در ادملا:
🕌#امامزاده:
🟢#پادشاه_علی_مرعشی بن #اده_ملا اسکندر
🟢#امامزاده_یحیی بن رضی ادملا
الف)ملاآقابابابیک باکر در حاشیه کتاب خطی مرحوم ملاشاه بابا باکر می نویسد: «هو الله سبحانه تعالی الحکیم. در بلوک بندپی دهات آدملا و بتیار و تهمتن و دیوا ملک شاهان و دیار رجال کثیرااعلام بودند. رسالت هبه نمودند و به فضل طریقت سپردند. وقتی محمدشاه قاجار پای در سرزمین باکرمحله آدمل نهاد صفربیک باکر امر به سنت کرد و از آن #علمای_باکر وی میرزامحمدشفیع اصفهانی تبار را به ارادت پی ایشان توصیه کرد و لوحی با خون از ابدان باکر مکتوب و ممهور شد و وفادار بمانند...» | کتاب اسناد بارفروش، از صفویه تا پهلوی، حامد ابراهیم زاده بازگیر، چاپ اول، بهار ۱۴۰۳،صص ۳۱۳،۳۱۴
ب)در بخشی از کتاب خطی «التاریخ العزا الحسین علیه السلام فی بلوک البندپی» مرحوم ملانورعلی کرد در سنه ۱۳۴۱ق آمده است: «ده تن #عالمان و مخلصین ائمه هدی ده ملا بندپی با فوجی از جماعت باکر...بهر تعظیم و تعزیه یوم السابع محرم الحرام سنه ۱۲۷۱ ق سنت سلام و ارادت خالصانه به مزار کثیرالانوار شاه علی خادم الفقرا حاضر آمدند...»| ک «انجامه نامه محسن» ص ۱۴
ج)نقش علما در آئین و رخدادها در ادملا:
ملااسماعیل باکر [۲۱ محرم ۱۲۱۹ ق] مینویسد:
«...چهار تن #عالم و اطهر نفس اسباب آب طاهر به زمزم نشان از جوی جاریه نیای باکر روآر چادرکا به چهار دلو فرصت و رخصت دادند تا محرم و صفر سنه جاریه پسندیده نظر آید.»
| ک «انجامه نامه محسن» ص ۱۱
د)مزار علمای باکر:
۱/ادملا: قبرستان های امامزاده سیدیحیی رضی، پادشاه علی مرعشی و پیت قبرستان
۲/قبرستان مزار سیده میرمریم حسنی کرازمین بندپی
۳/قبرستان محله پاشا امیر بندپی
۴/قبرستان باکرده انندسواده کوه
۵/قبرستان خِرنوای [خرم آباد] باکر دودانگه ساری
۶/قبرستان باکرکلا بابل
۷/قبرستان باکرمحله گرگان
۸/قبرستان وادی السلام اعراق
۹/قبرستان روستای هلی کتی آمل
۱۰/شهرستان قزوین و ....
📌نکته: شوربختانه مزار علمای باکر بصورت دقیق واضح و معین نیستند.
۱/#آخوندملامحمدباکر:
مدفن پیت قبرستان ادملا|فاقد اطلاعات | فرزندش ملا اسماعیل باکر از علمای به نام و موثر در بندپی و ادملا بود.| ک «انجامه نامه محسن» صص ۹ و ۳۳
۲//#آخوندملااسماعیل_باکر بن ملامحمدباکر:
متوفای سنه ۱۲۶۴ ق | اثر خطی وی در شش نسخه اصیل مربوط به ۲۱ محرم الحرام سنه ۱۲۱۹ ق میباشد که در ید مرحوم حسین باکری بن سلمان باکر ادملایی بوده و در تاریخ ۱۳۸۴/۱۱/۱۲ رویت و خوانش شد.| در کتاب خطی «التاریخ العزا الحسین علیه السلام فی بلوک البندپی» مرحوم ملانورعلی کرد از او یاد کرده است.| ک «انجامه نامه محسن» صص ۹،۱۱،۱۲،۳۳
۳/#آخوندملاعلی_باکر بن گرشاسب باکر:
فاقد اطلاعات | بر اساس گزارش ملا اسماعیل وی در سنه ۹۴۲ ق از جمله پیش تازان سنت آئین گل مالی اول محرم در ادملا بود.| نامش در سند خطی «قسم نامه» در سنه ۱۰۰۰ ق ادملا برجسته و موثر است.| ک «انجامه نامه محسن» ص ۹
۴/#آخوندملاحسن_باکر بن جمال باکر:
وی به مدت ۹ سال در اصفهان به تحصیل و تدریس مشغول بوده است.
او مدفن کرازمین بندپی شرقی بابل است. | بر اساس گزارش ملا اسماعیل وی در سنه ۹۴۲ ق از جمله پیش تازان سنت آئین گل مالی اول محرم در ادملا بود.| نامش در سند خطی «قسم نامه» در سنه ۱۰۰۰ ق ادملا برجسته و موثر است.| ک «انجامه نامه محسن» ص ۹
۵/#آخوندملافتح_اله_باکر بن اسکندر باکر:
متولی برجسته مزار پادشاه علی مرعشی ادملا و مدفن در همین بقعه اما محدوده قبرش نامشخص است| معروف به درویش فتح الله| امین ادملا| وی به مدت ۱۷ سال در اصفهان به تحصیل و تدریس مشغول بوده است. او اما ۹ سال در یزد اقامت داشت و با دو همسر یزدی و اصفهانی خویش به زادگاهش ادملا بازگشت. | مدفن کربلا معلی می باشد.| بر اساس گزارش ملا اسماعیل وی در سنه ۹۴۲ ق از جمله پیش تازان سنت آئین گل مالی اول محرم در ادملا بود.| نامش در سند خطی «قسم نامه» در سنه ۱۰۰۰ ق ادملا برجسته و موثر است.| ک «انجامه نامه محسن» ص ۹
🔲نکته: «برخی از علمای ادملا دارای اثر خطی و حتی تالیفات نیز بودند»
🖊#محسن_داداش_پور_باکر
🟡تمامی حقوق برای محسن داداش پور باکر محفوظ است .
https://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/15
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
📑#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
ادامه👇👇
﷽ن و القلم و ما یسطرون بنویس
📩شناسه ۱۳۹۹۰۴۱۱۰۸۵۲
#علما #باکر #ادملا #بندپی (۲)
۶/#آخوندملامحسن_باکر بن درویش عباس باکر:
فاقد اطلاعات | محل تدفین قبرستان امامزاده یحیی ادملا | بر اساس گزارش ملا اسماعیل وی در سنه ۹۴۲ ق از جمله پیش تازان سنت آئین گل مالی اول محرم در ادملا بود.| نامش در سند خطی «قسم نامه» در سنه ۱۰۰۰ ق ادملا برجسته و موثر است.| ک «انجامه نامه محسن» ص ۹
۷/#آخوخدملامحمدفاضل_باکر بن حاجی آقالر باکر ادملائی:
نام و سجع مهرش در سند استشهادیه درویش سهراب بن فیروز در حدود ۱۱۲۹ ق بعنوان سجلات مشهود است.
(کتاب پادشاه امیر، معرفی امازاده سیدنطام الدین بندپی بابل، نبی اله باقری زاد گنجی، چاپ اول، تهران ۱۳۹۳، صص ۱۲۲ و ۱۲۳)
شجره نامه: ملامحمدفاضل باکر بن حاجی آقالر بن ملاشاه بابابیک (اول) بن نامدارخان بن خان داش خان بن جانبرار خان بن فرج خان بن میرعلی خان بن میرزا آقاخان باکر بن جانقلی داش بن رخش سوار قلیخان باکر بن بابا کریم باکر بن غفران پناه علیشاه باکر | وی در برخی اسناد فاضل باکر و در تعدای از اسناد به نام محمدرضا باکر شهرت و ثبت شده است. | فرزندش ملا احمد باکر از روحانیون باسواد منطقه بوده است. | این عالم برجسته بندپی به اتفاق برادرش #آخوندملابهرام_باکر بمدت ۱۱ سال در نجف مشغول به تحصیل بوده اند. | وی از جایگاه اجتماعی خاصی برخوردار بود بنحوی که از او بعنوان «معتمد» نام می بردند. | فعالیت در مدرسه ی علمیه پاشاامیر، اظهار نظر در امورات دراویش بارگاه حضرت سید نظام الدین علیه الرحمه ، حل دعاوی، ایجاد مکتب خانه در ادملا ، تعلیم و تبلیغ احکام دین در ادملا و منطقه و... از جمله فعالیت های ایشان بود. | وی متوفای سنه ۱۱۴۱ قمری و مدفن امامزاده سیدیحیی رضی ادملا می باشد ولی احدی از مکان دقیق مزار ایشان مطلع نیست.| ک شجره نامه اشاداد ۲، محسن داداش پور باکر، صص ۲۵ و ۵۷
۸/#آخوندملابهرام_باکر بن حاجی آقالر باکر ادملایی:
وی برادر ملامحمدفاضل باکر است که جماعت باکر آنان را دوقلو بر می شمارند. | وی به همراه برادرش به مدت یازده سال در حوزه های علمیه ی اعراق مشغول به تحصیل بوده و حتی تدریس نیز می نمود. | متوفای سال ۱۱۳۲ قمری و مدفن در قبرستان پادشاه علی مرعشی ادملا در محلی موسوم به شهر اما مزارش مشخص نیست.| ک شجره نامه اشاداد ۲، محسن داداش پور باکر، صص ۲۵ و ۵۷
۹/#آخوندملامحمدشفیع_باکر بن میرزاآقا باکر ادملائی:
نام وی در ابتدای کتاب خطی ملاشاه بابابیک باکر بصورت حاشیه نویسی چنین نامیده است: «تاریخ تولد جان عموی محمد شفیع باکر طول الله عمره ... [ناخوانا] در یوم جمعه بیست دوم محرم الحرام فی شهور سنه ۱۲۵۹ ق» همچنین در ذیل این متن نوشته شده است: «تاریخ مرحوم شدن جناب آقا میرزا شفیع جنت مکان در شب دوشنبه پنجم شهر شعبان سنه ۱۳۳۲ ق» | وی مدت ۱۲ سال مقیم باکرمحله گرگان بوده است. | مدفن قبرستان امامزاده سیدنظام الدین پاشاامیر بندپی ولی مزارش معین نیست.| فرزندش آخوند ملااسماعیل باکر از علمای باکر بود. | شجره نامه: ملامحمدشفیع باکر بن میرزاآقا بن حاجی آقالر بن ملاشاه بابابیک باکر (اول) | ک خطی شجره نامه اشاداد ۲ ، محسن داداش پور باکر ص ۵۷
🔲نکته: «برخی از علمای ادملا دارای اثر خطی و حتی تالیفات نیز بودند»
🖊#محسن_داداش_پور_باکر
🟡تمامی حقوق برای محسن داداش پور باکر محفوظ است .
https://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/15
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
📑#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
ادامه👇👇
﷽ن و القلم و ما یسطرون بنویس
📩شناسه ۱۳۹۹۰۴۱۱۰۸۵۲
#علما #باکر #ادملا #بندپی (۳)
۱۰/#آخوندملاعلی_باکر بن میرزاآقا باکر ادملائی:
شجره نامه: آخوند ملاعلی باکر فرزند میرزا آقا باکر بن حاجی آقالر بن ملاشاه بابابیک باکر (اول) | وی واقف زمین تکیه ی امام حسین علیه السلام در ادملا می باشد. | ملا علی باکر از جمله عالم برجسته، خلاق بوده که توانست در ادملا در منزل و تکیه ی محل اقدام به آموزش قرآن و احکام شریعت نماید. از جمله شاگردان او اما میرزامحمدشفیع اصفهانی تبار [صدراعظم دولت قاجار] بود که در زمان حضور آقامحمدخان قاجار در قریه ادملا توسط ایشان به حضورش معرفی گردید. | وی به رسم اجدادش متولی امور بقاع متبرکه ی ادملا بود.|در سرودن شعر مهارت داشت و دارای خط خوش بود.| این شخصیت وارسته در تولید زنبور عسل، کشت برنج، دامداری خوش روزی و مهارت کافی داشته است. | ملاعلی باکر در ترویج دین بویژه آیین #چهارشمین در ایام محرم و صفر سرآمد و پیشکار بوده است.| حسب نذر مرحوم ملا شاه بابابیک باکر اول [تهیه و اهدا سدر و کافور و کفن] کلیه ی امور غسل و تکفین و تدفین مردگان جماعت باکر به عهده ی ایشان بود که او در انجام آن ممتاز و متعهد بوده است.| وی متوفای سنه ۱۲۰۷ ق و در ضلع جنوبی مزار امامزاده یحیی رضی ره ادملا به خاک سپرده شد. امروزه قبر ایشان بصورت دقیق مشخص نیست. | وی برادر ملامحمدشفیع باکر و پدر ملاشاه بابابیک باکر دوم است که نوه اش نیز #آخوندملاقاسم_باکر نیز از علمای جماعت باکر بود. | ک خطی شجره نامه اشاداد ۲، محسن داداش پور باکر ، ص۵۷ | در سند خطی ملاآقابابابیک باکر در چهارم محرم سنه ۱۲۲۲ ق آمده است: «...چهار مِن روغن دروازه تکیه ملاعلی باکر» | فرامرز عمران به نقل از کتاب التاریخ العزا الحسین ع فی بلوک البندپی می نویسد: «در تکیه ی بسیار قدیمی ادملا صندوق چوبی قرار دارد که بر آن چنین حک شده است: بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ وَ بِه نَحمده و نستعین
إِذَا جَاءَ نَصْرُ اللَّهِ وَالْفَتْحُ. اللهم اغفرلنا. راقم الحروف ملاعلی باکر ولد میرزاآقا باکر عن بطن حاجی آقالر» | همچنین در همین کتاب آمده است: «اعیان و معارف بن پی و سوات کوه چون چندی از تبعید کیومرث و قشونش به... اده ملا و....به حکنی قاطع فی سنه ۱۱۹۴ ق ملاسلمان عابد و ملاعلی باکر و ملا کاظم قزومچاهی و ملاسهراب باکر و ملاعلاالدین بارفروش و ملاصادق لفوری و ملاعلی پرجایی و میرزااحمد عمران و میرزامحمودملکشاه ... سر جهاد بر آن خبیث نهادند...» | در طومار وقفنامه سنه شش محرم ۱۲۰۱ قمری روستای ادملا آمده است:
«بعدالحمد و الصلواه نظر به خط و ختم رضوان جایگاه قدوسی الصفات ملاعلی باکر ولد میرزاآقا باکر بن عزت آثار حاجی آقالر باکر ادملا ...»| ک خطی انجام نامه محسن، ص ۱۲،۱۳،۱۶،۴۰،۶۳
۱۱/#آخوندسیدمیرزامحمدحسینی:
وی متوفای ۱۱۶۷ ق و مدفن جوار بقعه سیده میرمریم در ییلاق کرازمین بندپی شرقی بابل است.| مزارش مشخص نیست. | این سید بزرگوار عموی ناتنی سیده میر مریم محسوب می شود.| این عالم وارسته مورد توجه و احترام خاص جماعت باکر بوده است بگونه ای که در تصمیمات کوچک و بزرگ خانوادگی و اجتماعی از ایشان مشورت می گرفتند.| از این عالم فرهیخته یک نسخه کتاب خطی با محتوای چهارده معصوم علیهم السلام باقی مانده است. شوربختانه ابتدا و انتهای کتاب امحاشده و تنها در یک صفحه سجع مهر آن عالم مندرج است. | در سند خطی #کرازمین رجب ۱۱۴۷ آمده است: «عالیجناب مقدس القاب حقایق و معارف اکتساب سلاله السادات العظام آقامیر سید محمدادملایی که از هر جهت خالص عیار و همه نوع عمل رجا و وثوق و توجهات شرعیه اهالی بندپی...[ناخوانا] جماعت باکر...[ناخوانا] به هیچ وجه علف چرا کلارزمین ممانعت نکرده و امر به...» | ک خطی انجام نامه محسن صص ۹۶ و ۹۷
🔲نکته: «برخی از علمای ادملا دارای اثر خطی و حتی تالیفات نیز بودند»
🖊#محسن_داداش_پور_باکر
🟡تمامی حقوق برای محسن داداش پور باکر محفوظ است .
https://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/15
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
📑#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
ادامه👇👇
﷽ن و القلم و ما یسطرون بنویس
📩شناسه ۱۳۹۹۰۴۱۱۰۸۵۲
#علما #باکر #ادملا #بندپی (۴)
۱۲/#آخوندملاآقابابابیک_باکر بن جانی سلطان باکر
۱۳/#آخوندملااحمدباکر بن ملا محمد فاضل باکر
۱۴/#آخوندملاشاه_بابابیک باکر (دوم) بن ملاعلی باکر
۱۵/#آخوندملافاضل_باکر بن علیجان باکر
۱۶/#آخوندملاشیخ_قاسم_باکر بن شاه بابا باکر
۱۷/#آخوندملاسهراب_باکر
۱۸/#آخوندملاشیخ_اسدالله_باکر بن صفر
۱۹/#آخوندملامیرزامحمدشفیع_ادملایی اصفهانی تبار [صدراعظم حکومت قاجار]
۲۰/#آخوندملامحمدحسن_باکر
۲۱/#آخوندملامحمدعلی_باکر
۲۲/#آخوندملاحیدرعلی_باکر
۲۳/#آخوندملاقاسمعلی_باکر
۲۴/#آخوندملامصطفی_باکر
۲۵/#آخوندملامحمدیوسف_باکر
۲۶/#آخوندملاحیدرقلی_باکر [پدرزن ملانورعلی کرد صاحب کتاب تاریخ العزا الحسین علیه السلام فی بلوک البندپی]
۲۷/#آخوندملاابوطالب_باکر
۲۸/#آخوندملافرج_الله_باکر [نام وی در اسناد ملکشاه و عمران صراحت دارد]
۲۹/#آخوندملادرویش_عباس_باکر [اسناد وی را عارف باالله لقب داده اند]
۳۰/#آخوندملاشاه_باباببک_باکر (اول) بن نامدارخان باکر
۳۱/#آخوندملاذکریاباکر
۳۲/#آخوندملاهادی_طالقانی_ادملایی بن ملامحمدآقا [نسل وی بدلیل اینکه جده ی مادریشان از باکر بود لذا پسوند شناسنامه ای این خاندان رسما #کامیابی_باکر شده است] | اینان مهاجر از روستای کرکبود طالقان هستند | تیره ای از اینان در روستای رزکه ی آمل مقیم هستند.
۳۳/#آخوندملامحمدآقاطالقانی_ادملایی بن حاجی کامیار کرکبودی [نسل وی بدلیل اینکه جده ی مادریشان از باکر بود لذا پسوند شناسنامه ای این خاندان رسما #کامیابی_باکر شده است] | اینان مهاجر از روستای کرکبود طالقان هستند | تیره ای از اینان در روستای رزکه ی آمل مقیم هستند. | وی شاعر، درویش، عارف و اهل سلوک بود.
۳۴/#آخوندملاکامیاب_طالقانی_ادملایی بن ملااحمد (اول)
[نسل وی بدلیل اینکه جده ی مادریشان از باکر بود لذا پسوند شناسنامه ای این خاندان رسما #کامیابی_باکر شده است] | اینان مهاجر از روستای کرکبود طالقان هستند | تیره ای از اینان در روستای رزکه ی آمل مقیم هستند.
۳۵/#آخوندملامیرزامعصوم_طالقانی_ادملایی بن کربلایی خِدّاد
۳۶/#آخوندملاکربلایی_آقاکوچک_زاده_موسوی بن سیدگت آقا بن سیدمحسن
۳۷/سایر علما
📌در حال تکمیل اطلاعات هستیم.
🔲نکته: «برخی از علمای ادملا دارای اثر خطی و حتی تالیفات نیز بودند»
🖊#محسن_داداش_پور_باکر
۱۳۹۹/۰۴/۱۱
https://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/15
📙📘📓📗📒📕📔
📄#منشور_پژوهش_ادملاوند
💌چاپ و نشر مطالب #بدون_نام بردن از منبع#پژوهش_ادملاوند مجاز نبوده و درج منبع الزامی است.
🟠با توجه به نسبی بودن علم تاریخ، این مطالب تا زمانی اعتبار دارد که سند اصیل و متقنی آن را نفی نکند.
در صورتی که اسناد جدید و دارای اصالتی به دست آید که با مطالب موجود در این پژوهش تعارض داشته باشد، نگارنده بدون هیچ گونه تعصبی ، آن را خواهد پذیرفت.
🟡تمامی حقوق برای محسن داداش پور باکر محفوظ است .
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ❅𖣔༅═─
💥#پژوهش_اِدمُلّاوَند
@edmolavand
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
﷽ن و القلم و ما یسطرون بنویس
📩شناسه ۱۴۰۳۰۹۲۸۱۷۳۷
#علما #بندپی #پریج #کاسی #افغان #آرا #پراجی #باکر #بازیران #قلعه #گلیا #اده_ملا #سنگ_پراشت #لارک_کوه #قره_داغ #لزر #بن_پی #پادشاه_امیر #السعاده
📜علما و روحانیون بندپی از صفویه تا عصر پهلوی
🔲#آخوندملادرویش_پیران_حاجی بن ورداسف بن پی:
✍صاحب کتاب خطی «السعاده» که تاریخ نگارش آن ۲۲ محرم سنه ۱۰۱۸ قمری میباشد.| کتاب السعاده دارای ۲۷ صفحه بوده که در شهرستان سمیرم منطقه پادنا رویت و بخش هایی از آن توسط محسن داداش پور باکر مورد خوانش قرار گرفت.
| وی می نویسد:
«...این فقیر عبدالراجی پیران بن ورداسف بن پی که این سواد برای طالبان ارادت و سالکان سبیل سعادت ذکر کردم در آن بنحو طوایف و قبایل ولو به اجمال و عیون و اتقان بما رسیده از اعمال از دراویش از ملک فیض آثار سلطان العارفین پادشاه امیر علیه الرحمه در ایامی که سلطان داعی بود و ذکر ادب داشتیم به نواب و دست جماعت بن پی به آن میرسد ان شاالله که این کتاب محفوظ است عندالله بتوفیق ملک العزیز العلام....» | این کتاب فاخر به نوعی شباهت به کتاب تاریخ العزا الحسین علیه السلام فی بلوک البندپی مرحوم ملانورعلی کِرد دارد له شکلی که به نظر می رسد مولف دوم از او اقتباس کرده باشد.| در این کتاب به نام برخی از امامزادگان، اسامی مقدس مطرح [مانند حاجی شیخ موسی] مراتع و محلات بندپی اشاره شده است.| در برخی از صفحات این کتاب آمده است:
«...چون شاه پریج سر غفلت سپاه کاسی را دریافت به نقش مصلحت به استیناف حشر و استجماع لشکر شد و با جمعی از افغان و آرا و پراجی آهنگ صوب باله بازیران کردند و وقتی به قلعه رسیدند منازع و معارض حالی سرآمد و طهماسب آرا در مخالفت پیش گرفت و با اندک سپاه خویش به گلیا رفت. جمشید افغان که از اسرار اده ملا آگاه بود نیک و بد ایام جماعت باکر دیده گفت تعرض و ازعاج رواست و گریخت. شاه پریج با قامت به سنگ پراشت رجوع کرد و از اثر جور و بیداد به رسم جبر و توقف در لارک کوه منزل کرد که باد بر چشم حرام است و از این پس قره داغ و لزر دینام بن پی را حاکمی باید بعدل آراسته....»| از وضعیت زندگی، تولد و وفات این عالم وارسته اطلاعاتی کسب نشده است. |ک خطی انجام نامه محسن، صص ۲۴ و ۲۵ و ۴۷ و ۴۸
🔎#خوانش:
🖊#محسن_داداش_پور_باکر
۱۴۰۳/۰۹/۲۸
https://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/3893
🔴 به منظور حفظ حریم شخصی، انتشار نمایه یا اصالت سند و یا نام دارنده ی این اسناد به خودشان واگذار شده است.
📙📘📓📗📒📕📔
📄#منشور_پژوهش_ادملاوند
💌چاپ و نشر مطالب #بدون_نام بردن از منبع#پژوهش_ادملاوند مجاز نبوده و درج منبع الزامی است.
🟠با توجه به نسبی بودن علم تاریخ، این مطالب تا زمانی اعتبار دارد که سند اصیل و متقنی آن را نفی نکند.
در صورتی که اسناد جدید و دارای اصالتی به دست آید که با مطالب موجود در این پژوهش تعارض داشته باشد، نگارنده بدون هیچ گونه تعصبی ، آن را خواهد پذیرفت.
🟡تمامی حقوق برای محسن داداش پور باکر محفوظ است .
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ❅𖣔༅═─
💥#پژوهش_اِدمُلّاوَند
@edmolavand
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🇮🇷#ایران_شناسی
♦️بوستان قیطریه در گذشته باغی متعلق به خواهر ناصرالدین شاه قاجار بود
🔹در ابتدا این باغ بافتی جنگلی داشته است و در سال ۱۳۵۶ این باغ به یک پارک بزرگ و دل انگیز برای عموم مردم تبدیل شد.
#تهرانگردی
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
💥#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🇮🇷#ایران_شناسی
⛰#قله
🏔#دماوند
♦️قله باشکوه دماوند نماد عظمت ایران
🔹ثبت از: محمدرضا عرفانی
#دماوند
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
💥#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#فرهنگ_عامه
#چله_شو
#یلدا
#مادر
🌹 زیباترین نقاشی خدا لبخند مادر است ...
💌پیشاپیش
میلاد با سعادت حضرت زهرا (سلام الله علیها )
و روز زن گرامی باد 🌿🌹
🧕شعرخوانی مازنی مادری از سرزمین تاریخی و کهن #ادملا
🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄﷽🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄•
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
@edmolavand
#قرارگاه_فرهنگی_میرمریم
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#فرهنگ_عامه
#چله_شو
#یلدا
استادعلی اکبررستگار🎤
-چله شو -
کی گنه برمه درد چاره وونه
فنر سو مگه اساره وونه
هزاران چش اگه چشمک بوارن
مگه اتا ته اون اشاره پونه
🖊شاعر: خانم #مریم_شیروانی
#مازندران
https://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/3898
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
📑#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#فرهنگ_عامه
#چله_شو
#یلدا
🍉يلدا، تكرار خاطره های شيرين با سنت های قديمی
🔸 « چله شو» دورهمی با طعم یلدا در قائمشهر برگزار شد
📩سرکارخانم سهیلا نادم_نوشهر
https://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/3898
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
📑#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#فرهنگ_عامه
#چله_شو
#یلدا
#مهدویت
یلداتون🍉مهدوی
.
فرقے نمےڪند
اول زمستان باشد یا اول بهار،
بےتو هرشب
شب یلداست براے ما...
#امام_زمان
https://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/3898
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
📑#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
✍ بنام خدا
🌼 پیشاپیش فرا رسیدن آئین سنتی شب یلدا، بلندترین شبِ سال که سرشار از صفا و صمیمیت، دوستی ، مهر و محبت، همدلی و همزبانی است را خدمت یکایک شما عزیزان تبریک و شادباش می گوییم.
🌼از واژه های شب #یلدا #چلّه_شو ذکر شد، چله بزرگ از اولین شب دیماه آغاز و چهل روز تداوم دارد و به اصطلاح سوز ننه سرما از راه میرسد، زمستان شروع میشود، سفیدی برف بر قلبها مینشیند و گرمای زیر کُرسی، گرمی بخش دلها و جانهای مالامال از عشق به همدیگر میشود.
🌼از قدیم الایام و به رسم پیشینیان، جمع شدن در منزل بزرگترها، بویژه پدربزرگ و مادر بزرگ، شب نشینی و گویش قصه و خاطرات در این شبِ بلند انجام میشود.
🌼شب یلدا نزدیکی قلوب را به همراه دارد، امیدواریم همه عزیزان و خانواده ها با خوبی و خوشی در کنار هم باشند و از صمیم قلب دوستدارتان هستیم.
🌼لازمست یاد همه عزیزان آسمانی را زنده نگهداریم و برای همه خانواده های معزا آرزوی سرسلامتی و عاقبت بخیری داریم.
🌼از همین جا از انفاس پاک شما خوبان بهره میگیریم و برای بیماران عزیز که در کُنج بیمارستان بستری هستند، بالاخص برای مریض و مریضان مورد نظر که شرایط خاصی دارند دعاگو باشیم.
🌼کاش شادیها و لذت و جشن و سرورِ شب یلدا را با هم تقسیم کنیم و با صرفه جوئی، به فکر نیازمندان و همسایگان و نزدیکان باشیم.
🌼خدا یارو یاور و نگهدارتان باد.
🌼 در زیباترین و طولانی ترین لحظات، دعا برای ظهور امام مهدی عجل الله را فراموش نکنیم.
https://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/3898
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
📑#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#فرهنگ_عامه
#چله_شو
#یلدا
#سنتها #رسوم
🎥 سنتها و آیین شب یلدا در مازندران
مناطق مختلف مازندران در درازترین شب سال یا چله شو، دارای آداب و رسوم خاصی هستند.
https://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/3898
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
📑#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
#فرهنگ_عامه
#چله_شو
#یلدا
📌️از واژه چلّه استفاده کنیم، نه از واژه یلدا...
࿐჻ᭂ⸙❤️ ❤️⸙჻ᭂ࿐
در آستانه شب چله جا دارد یادی کنیم از یکی از کهنترین میوههای ایرانی یعنی انار
انار و گل انار (گلنار) جایگاه ویژهای در تاریخ و فرهنگ ایرانیان دارد..
پن: نقشبرجسته خشایارشاه و ولیعهدش داریوش با گل انار در دست/تخت جمشید
─┅─═इई 🌹
🔹نام درست این شب چلّه است؛ نه یلدا. یلدا یک واژه ای سریانی است، به معنی میلاد. نام پارسی و درست این جشن، چلّه است.
🔹این شب، آغاز چلّه بزرگ است که از یکم دیماه آغاز شده و تا دهم بهمن ماه که جشن سده میباشد، ادامه می یابد. چلّه کوچک نیز پس از آن است که از جشن سده است تا پایان بهمن.
🔹 این تقسیم بندیهای نیاکانمان، بر اساس اخترشناسی و شرایط اقلیمی فلات ایران تعیین شده است.
─┅─═इई 🌹
جشن شب چله از ۷ هزار سال پیش تاکنون درمیان ایرانیان برگزارمیشود
جشن شب چله درراه است با بزرگداشت شکوهمند آن ایرانمان و ایرانی بودنمان را پاس بداریم
جناب آقای حبیب محسنی_روستای ولم
https://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/3898
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
📑#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
mahe-shabe-yalda.mp3
3.73M
#فرهنگ_عامه
#چله_شو
🎙سرود «ماه شب یلدا»
#یلدا
متن سرود:
عاشقا، شبای یلدا
خیلی بیشتر، بیقرارن
بیقرارترن اونا که
عمریه چشم انتظارن
فال حافظ که میگیرن
یوسف گمگشته میاد
دلشون حتی بهارو
بی گل نرگس نمیخواد
اهل نوریم، نمیبندم
دل به دنیا و به بازیش
محکمیم، خام نمیشیم
با سرابای مجازیش
عَظُمَ البلا، الهی!
ضاقَتِ الارض، خدایا!
شب طولانی دوری
کی به سر میرسه آیا؟
دلا بیقرار یارن
عاشقا، چشم انتظارن
توی این شبا دعایی
غیر دیدارش ندارن
این همه جنگ، این همه خون
این همه ظلم، این همه درد
شده طولانی ترین شب
شب دوری از تو، ای مرد!
تو که دریای تو چشمات
رنگ آرامش دنیاست
تو بیا، که تنها با تو
شب یلدای ما، زیباست
ای خدای خالق نور!
قبلهی قلبای بیدار!
پرچم این انقلابو
برسون به دولت یار
عَظُمَ البلا، الهی!
ضاقَتِ الارض، خدایا!
شب طولانی دوری
کی به سر میرسه آیا؟
دلا بیقرار یارن
عاشقا، چشم انتظارن
توی این شبا دعایی
غیر دیدارش ندارن
💚الّلهمّ عَجَّل لِوَلیکَ الفَرَج
💚امام زمان
🌹خشنودی آقاامام زمان صلوات
🌹اَللّهُمَّ _صَلِّ_ عَلی _مُحَمَّدٍ _وَ_
🌹آلِ _مُحَمَّدٍ _وَ_عَجِّلْ _فَرَجَهُم_
@edmolavand
#فرهنگ_عامه
#چله_شو
#یلدا
🌸یلدا در مازندران :
✍شب یلدا از زمان داریوش یکم یعنی سال ۵۰۲ قبل از میلاد در تقویم ایرانیان باستان ثبت گردیده است
و در سال ۱۳۸۸در فهرست آثار معنوی کشور ثبت شده است ...
📌شب یلدا یا آنگونه که در میان مردم مرسوم است ((شب چله)) یا ((چله شو)) بقول مازندرانیها
یکی از قدیمی ترین جشن های ماندگار ایرانی ها است که از دیر باز گرامی داشته میشود و طولانی ترین شب سال - آغاز فصل زمستان با آیین و رسومات خاص و نزدیک به هم هر قوم و منطقه و دیار جلوه دو چندان گرفته است ...
📌شب یلدا یا چله شو -نمادی بر غلبه نور بر تاریکی و گرما بر سرما بشمار میرود ...
📌به این شب - شب تقویت پیوندهای اجتماعی هم گفته میشود چون خانواده ها دور هم جمع میشوند از بزرگ و کوچک ،دورو نزدیک تا شاید بهانه ای باشد برای تازه شدن دیدارها ...
📌استان مازندران با طبیعتی مثال زدنی و فرهنگی غنی و بلند آوازه ، همواره به مهمان نوازی و پایبندی به رسوم کهن و سنتی شهره و معروف است و در آن آیین ها و رسومها منحصر به فرد ایران کهن بدلیل مقاومت در مقابل تهاجم فرهنگ ریشه ای ستورگ دارد که شب یلدا یا چله شو هم از این قاعده مستثنی نیست ...
📌یلدا در مازندران همچون سایر نقاط ایران با دورهمی و شب نشینی خانواده و دوستان آغاز می شود ...
در این شب بزرگ های فامیل بعنوان میزبان معمولا وظیفه پذیرایی و صاحب سفره بودن را بر عهده دارند و با آماده کردن محیط خانه و تهیه سفره شب چله به استقبال مهمانان میروند ...
📌در گذشته مردم مازندران در شب یلدا آتش روشن میکردند و با خواندن آواز و اشعار و شاهنامه و قصه های قدیمی شب را به صبح میرساندند ، هر چند امروز این رسوم کمتر رایج است زیرا آمدن وسایل ارتباط جمعی و رسانه های تصویری و شنیداری این فرصت را کمتر به دیدن چهره به چهره و شنیدن لحظه به لحظه می دهد ولی دورهمی و شب نشینی هنوز رایج است...
🍉🍌🍋🍊🍐🍎🍏🍓🍒
❤️سفره [چله شو] یلدا در مازندران ...
سفره ای رنگارنگ شامل خوراکی ها محلی و فصلی
در کنار میوه های رایج در شب یلدا مثل انار و هندوانه و خرمالو و مرکبات بومی ...
ازگیل -کندس (زالزالک وحشی ) - پرتقال و نارنگی در این سفره جایگاه ویژه ای دارند ...
همچنین آجیل و خشکبار متشکل از تخم کدو و هندوانه -گردو - کشمش- قیصی و انجیر خشک
و شیرینیهایی مثل پشت زیک (کنجدی) - آب دندان - کماج- لوه نون و نان حلوایی و قماق را شامل میشود...
📌علاوه بر میوه و تنقلات
مردم مازندران در چله شو خوراکیهای خاصی راهم تهیه می کنند مانند آش ترش ، آش دوغ و آش کدو که شامل کدوی حلوایی ، عدس، لوبیا ،باقلا
ماش، و انواع سبزیجات معطر کوهی و مقوی و محلی است
و همچنین ته چین مازندرانی که با گوشت مرغ یا گوسفند و یا شکار -برنج و زعفران طبخ و آماده می شود از غذاهای شب یلدا است
📌در بعضی از مناطق مازندران هم قیماق که نوعی حلوا است که شامل شیر و آرد گندم یا برنج ،شیره خرما و گردو است تهیه می شود ...
📜آیین شب یلدا در مازندران :
در گذشته [تفاعل به قرآن] قصه گویی ،شاهنامه خوانی و امیری و طالبا خوانی به همراه خواندن حافظ و سعدی خوانی رواج داشته که امروزه بدلیل حضور رسانه های ارتباط جمعی تنها به فال حافظ بسنده شده و قصه گویی و مراسمات دیگر به ندرت انجام می شود ...
📌در این شبها در گذشته بازی هایی هم رواج داشت که بازهم امروزه کمرنگ شده
مثل کشتی لوچو که با گرفتن کمربند یکدیگر شروع و زمین خوردن یا خاک شدن یکی از دو نفر به اتمام میرسید
و یا چلیک بازی که با استفاده از یک چوب و یک توپ چوبی سعی می شد توپ را بسمت هدف پرتاپ کنند...
🌸باورهای موجود در مازندران:
در مورد شب یلدا این بود که نباید در این شب خوابید تاغم و اندوه از انسان دور بماند و برکت و سلامت به زندگی وارد شود ...
خوردن انار در چله شو عامل افزایش باروری و سلامت قلمداد میشد و میشود ...
🟩 امید است این سنت کهن ایرانی به شیوه قدیمی اش که همانا گذراندن شب با قصه گویی و شاهنامه خوانی و داستان سرایی و خاطره گویی و سعدی و حافظ خوانی و آواز خوانی محلی و بومی بود حفظ و تنها به گرفتن فالی از حافظ به انتها نرسد ...
📌چله شو یا شب یلدا فرصتی است تا خاطره سازی کنیم با آنهایی که شاید سال بعد در کنارمان نباشند و تنها سخنی یا پندی یا اندرزی از آنها تا ابد برایمان به یادگار بماند و مانا باشد ...
🟡پس خواهشاً تلفن همراه را حداقل در آن شب فراموش کرده و از در کنار هم بودن و خندیدن و ماندن لذت دو چندان ببرید ..
🟣یلدایتان مبارک
و دلتان تا همیشه خدا گرم
✍🏽نویسنده و پژوهشگر :
#مهدی_کوه_بر
https://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/3894
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ 📚 ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
💥#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand ﷽
#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
#فرهنگ_عامه
#چله_شو
#نهج_البلاغه
🏮ایده شب #یلدا
🌕 شب یلدا دور هم جمع می شید بالای میز خوراکی های خوشمزه نهج البلاغه هم بذارید.
📖به مهمونا و بچه ها بگید به نوبت هر نفر، از عدد ۱ تا ۴۸۰ یه عدد انتخاب کنن.
⁉️۴۸۰ رو از کجا آوردیم ؟
💌ما ۴۸۰ حکمت نهج البلاغه داریم که حکمت های امام هم مثل خود امام مظلوم موندن. بعد کتاب رو بردارین و با آب و تاب عدد انتخابی رو پیدا کنید و بلند بخونید تا همه گوش کنن. بعد بگید این رزق امشب تو از امام علی (علیه السلام) بود.👌
📌 اگر ده نفر دور هم باشید ده حکمت باهم مرور کردید خیلی تاثیر گذاره و یه قدم هم جهت ترویج کتاب نهج البلاغه برداشتید.
https://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/3897
🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄﷽🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄•
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
@edmolavand
#قرارگاه_فرهنگی_میرمریم
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
#فرهنگ_عامه
#چله_شو
#یلدا
🔎یلدا یا هِلِندا!
✍..."یلدا "از یک واژه ای "سریانی" مترادف واژه ی عربی " ولد" در معنای زایش و تولد باشد.
📌در باور ایرانیان کهن آغاز دی ماه تا دهم بهمن ماه را چله بزرگ می گفتند که خورشید با طلوعش شب را کوتاه می کرد و آغاز این چله، اول دی ماه بود که خورشید اندکی زودتر طلوع می کرد و این صبح زود را جشن می گرفتند وبه آن زایش خورشید یا" یلدا" می نامیدند.
ونیز واژه ی یلدا از" هلندا" باشد که واژه ی "هلن" در معنای خورشید باشد و چنین شبی که فردایش خورشید زودتر طلوع می کرد تولد خورشید یا یلدا "و یا "هلندا "می گفتند.
📌و مردم این شب را با انواع خشکبار تا به بامداد زنده نگه می داشتند و در خانه و کاشانه آتش روشن می کردند تا به استقبال خورشید بروند.
و بعدها هندونه به سبب شباهت درونش به دو قرص خورشید، نیز به سفره ها رفت که در گذشته های دور نبود.
و این زایش خورشید بعدها با فرهنگ یونان و روم گسترش پیدا کرد و با تولد عیسای مسیح یا کریسمس آمیخته شد و تا حدودی همزمان شدند.
📌#هلندا یا زایش خورشید بر همه خجسته باد.
🖊دکتر #مهدی_زاده_آری
https://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/3899
🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄﷽🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄•
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
@edmolavand
#قرارگاه_فرهنگی_سیده_میر_مریم
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
#تاریخ
#آگاهی_بخشی
❤️ستارخان در خاطراتش می گوید:
من هیچوقت گریه نکردم ، چون اگر گریه می کردم آذربایجان شکست می خورد و اگر آذربایجان شکست می خورد ایران شکست می خورد.
📌اما یک بار گریستم و آن زمانی بود که ۹ ماه در محاصره بودیم بدون آب و بدون غذا
از قرارگاه آمدم بیرون، مادری را دیدم با کودکی در بغل، کودک از فرط گرسنگی به سمت بوته علفی رفت و بدلیل ضعف شدید بوته را با خاک ریشه می خورد.
📌با خودم گفتم الان مادر کودک مرا ناسزا می دهد و می گوید لعنت به ستارخان. اما مادر، فرزند را در آغوش گرفت و گفت: "اشکالی ندارد فرزندم، خاک می خوریم، اما خاک نمی دهیم." آنجا بود که اشک از چشمانم سرازیر شد ...
#ستارخان
#باقرخان
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
💥#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
شور مستی.mp3
5.93M
🔅حسام الدین سراج
🎼 شور مستی
🎼#نوای_ایرانی
🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄﷽🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄•
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
@edmolavand
#قرارگاه_فرهنگی_سیده_میر_مریم
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─