مردانی از جنس حاج حسین یکتا
ستودنی هستند
کسانی که بدون هیچگونه چشم داشتی، بدون هیچگونه سودی، بدون هیچگونه انتظاری، خودشون رو در راه خدمت به مردم و کشور وقف کرده اند...
نباید به بودن این افراد عادت کنیم...
عادی شدن آفت تکثیر و تکامل است...
همانطور که به شهادت حاج قاسم و حججی نباید عادت بکنیم...
همانطور که به عبادات نباید عادت کنیم
قیصر چقدر خوب گفته که:
......
تمام عبادات ما عادت است
به بیعادتی کاش عادت کنیم
چه اشکال دارد پس از هر نماز
دو رکعت گلی را عبادت کنیم؟
به هنگام نیّت برای نماز
به آلالهها قصد قربت کنیم
چه اشکال دارد که در هر قنوت
دمی بشنو از نی حکایت کنیم؟
چه اشکال دارد در آیینهها
جمال خدا را زیارت کنیم؟
مگر موج دریا ز دریا جداست؟
چرا بر «یکی» حکم «کثرت» کنیم؟
.....
📝 ناصر قیلاوی زاده
▫️▪️▫️▪️▫️▪️▫️▪️▫️▪️▫️
@bayyenatt
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
یا حسین
شب جمعه است هوایت نکنم قلبم میمرد...
محفل روضه خانگی اصفهان، با روضه خوانی سید رضا نریمانی، رعنایی، علیمی و...
#شب_زیارتی #شب_جمعه
@bayyenatt
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 شبهه ای در باب تاریخ حماسه عاشورا و نقد آن
💠 نکته: الزاما گوینده در مقام شبهه پراکنی نیست لکن از مطلب ایشون در فضای مجازی این استفاده شده است.
✅ پاسخ در صوت بعدی
#شبهه
▫️▪️▫️▪️▫️▪️▫️▪️▫️▪️▫️
@bayyenatt
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 شبهه ای در باب تاریخ حماسه عاشورا و نقد آن
✅ 8 نکته در باب شبهه مطرح شده و کیفیت پرداختن با تاریخ اهل بیت و حماسه عاشورا
#پاسخ_به_شبهه
▫️▪️▫️▪️▫️▪️▫️▪️▫️▪️▫️
@bayyenatt
بسم الله الرحمن الرحیم
🔷 پنج شب اول محرم توفیق داشتم تا در جمع هیئت روضه العباس مسجد #شهید_مسعود_توتونچی شهرستان دزفول باشم.
🔶 برای تعیین و تنظیم موضوع گفتگوهای نسبتا مفصلی با مخاطبین داشتم و در نهایت 5 جلسه با موضوع "روزمرگی دینی" که از موضوعات بکر و پر ابتلا هست داشتم.
🔷 اهمیت این موضوع به نسبت سایر مسائل خرد و جزئی معارف اسلامی بسیار بسیار بیشتر است و از زمره مسائل بنیادین یک انسان مومن به شمار می رود که علت آن را در ضمن جلسات بیان کردیم.
🔶 این موضوع و جلسات جای تبیین و تشریح بیشتر دارد که ان شاء الله در ضمن جلسات دیگری بیشتر به آن خواهیم پرداخت، اما در این جلسات به روزمرگی دینی در اصل ارتباط #بنده_و_خدا و ارتباط #فرد_و_اجتماع در دو حوزه اجتماع #خانوادگی و #مدنی پرداخته شده است.
⚫️ دست مایه اصلی این جلسات روح حاکم بر تفکرات #استاد_شهید_مرتضی_مطهری می باشد.
📝 قیلاوی زاده
#سخنرانی #روزمرگی_دینی
▫️▪️▫️▪️▫️▪️▫️▪️▫️▪️▫️
Eitaa.com/Bayyenatt
14000518_01.mp3
15.76M
#گزارش_صوتی
▪️مراسمشباولدههاولمحرم۱٤۰۰
▫️#هیأت_روضه_العباس_دزفول
🎵#حجة_الاسلام_قیلاوی
@Roozevasl
Eitaa.com/bayyenatt
14000519_01.mp3
19.81M
#گزارش_صوتی
▪️مراسمشبدومدههاولمحرم۱٤۰۰
▫️#هیأت_روضه_العباس_دزفول
🎵#حجة_الاسلام_قیلاوی
@Roozevasl
Eitaa.com/bayyenatt
14000520_01.mp3
20.97M
#گزارش_صوتی
▪️مراسمشبسومدههاولمحرم۱٤۰۰
▫️#هیأت_روضه_العباس_دزفول
🎵#حجة_الاسلام_قیلاوی
@Roozevasl
Eitaa.com/bayyenatt
14000521_01.mp3
21.66M
#گزارش_صوتی
▪️مراسمشبچهارمدههاولمحرم۱٤۰۰
▫️#هیأت_روضه_العباس_دزفول
🎵#حجة_الاسلام_قیلاوی
@Roozevasl
https://eitaa.com/BAYYENATT
14000522_01.mp3
26.02M
#گزارش_صوتی
▪️مراسمشبپنجمدههاولمحرم۱٤۰۰
▫️#هیأت_روضه_العباس_دزفول
🎵#حجة_الاسلام_قیلاوی
@Roozevasl
https://eitaa.com/BAYYENATT
بسم الله الرحمن الرحیم
در کانال بینات تلاش دارم مبتنی بر نگرش امامین انقلاب، شهید مطهری و علامه طباطبایی که حقیقتا بینات و معجزات عصر حاضر هستند، به دنبال تبیین معارف الهی و نمایاندن بینات اسلامی باشم.
در این بستر مطالعات و مباحثات و تاملاتی رو که در باب مسائل اسلامی و مطالب روز وجود داره رو منتشر می کنم.
👌 برای جلوگیری از تعدد مطالب، صوت ها و برخی محتواها رو که گاهی نیاز به بازتکرار دارند یا جنبه پژوهشی دارند نه ترویجی، در کانال پشتیبان👇 بارگزاری میکنم.
🔷 @P_BAYYENATT کانال پشتیبان
📝 ناصر قیلاوی زاده
➖➖➖➖➖➖➖
🔷 https://eitaa.com/BAYYENATT کانال بینات
📌ارزش کار در جمهوری اسلامی
🔰مقام معظم رهبری:
❇️چند ماه قبل از رحلت امام (رضوان اللّه عليه)، مرتب از من مى پرسيدند كه بعد از اتمام دوره ى رياست جمهورى مى خواهيد چه كار كنيد. من خودم به مشاغل فرهنگى زياد علاقه دارم؛ فكر مى كردم كه بعد از اتمام دوره ى رياست جمهورى به گوشه اى بروم و كار فرهنگى بكنم.
🔹وقتى از من چنين سؤالى كردند، گفتم اگر بعد از پايان دوره ى #رياست_جمهورى، #امام به من بگويند كه بروم رئيس عقيدتى، سياسى گروهان ژاندارمرى #زابل بشوم حتّى اگر به جاى گروهان، پاسگاه بود من دست زن و بچه ام را مى گيرم و مى روم!
🔹 #و_اللّه_اين_را_راست_مى گفتم و از ته دل بيان مى كردم؛ يعنى براى من زابل مركز دنيا مى شد و من در آنجا مشغول كار عقيدتى، سياسى مى شدم!
🔹به نظر من بايستى با اين روحيه كار و تلاش كرد و زحمت كشيد؛ در اين صورت، خداى متعال به كارمان بركت خواهد داد.
🔆در جمهورى اسلامى، هرجا كه قرار گرفته ايد، همانجا را مركز دنيا بدانيد و آگاه باشيد كه همه ى كارها به شما متوجه است.
🔰بینات:
حضرت آقا یک خاطره کوتاه بیان می کنند اما سرشار از نکات ارزشمند و سازنده است.
1️⃣اولا هرکسی باید تکلیفی را که بعهده دارد به بهترین وجه انجام دهد و اینچنین است که یک کار به ظاهر کوچک تاثیری عمیق و ماندگار خواهد داشت. عمل #شهید_حججی را به خاطر بیاوریم!
2️⃣ثانیا که مجموعه مرکب از اجزا کوچک و بزرگ است گاهی اختلال در مراکز تصمیم گیری فرهنگی است و بسیاری از اوقات نیز اختلال در انجام عمل از دامنه این مجموعه است.
3️⃣ثالثا آن چیزی که در این خاطره موج می زند حیث #تکلیف_مداری و #ولی_مداری حضرت آقا می باشد که می فرمایند اگر امام بگوید کوچکترین کار را انجام بده با عظیم ترین قدرت آن کار را انجام خواهم داد و آن وظیفه را مهمترین وظیفه عالم خواهم دانست.
ای سربازان و جان فدائیان مقام معظم رهبری!
ای جوانان مورد خطاب ولی امر زمان!
حضرت آقا فرمان گام دوم انقلاب را صادر کرده است،
🔸آیا یکبار کامل آن را خوانده ایم؟!
🔸تکلیف خویش را مبتنی بر آن معلوم کرده ایم؟!
🔸حرکتمان رو شروع کرده ایم؟!
❌ در اهمیت این بیانیه همین بس که حضرت آقا حکم مسئولیت بسیاری از افرادی که بعد از بیانیه گام دوم مسئولیت پذیرفته اند را معطوف به این بیانیه می کند، بعنوان مثال وقی که حکم فرمانده سپاه را ابلاغ می کنند در این حکم به ایشان می فرمایند:
«بهرهگیری از ظرفیتهای گسترده و توانمندیهای ژرف در جامعه بویژه علماء دینی و نخبگان فرهنگی و جوانان جهادی و انقلابی برای گسترش و تبیین معارف انقلاب اسلامی بر پایه خطوط ترسیم شده در #بیانیه_گام_دوم، با برنامهریزی عالمانه و مدبرانه و تعامل و همافزایی با مجموعههای فرهنگی سپاه و بسیج از جنابعالی انتظار میرود.»
❌حضرت آقا دستور العمل را صادر کرده است، نکند سالها بعد مورد تعجب شیعیانی باشیم که می پرسند این مدعیان ولایت مداری چگونه به فرمان ولی عمل نکردند!!!
#بیانیه_گام_دوم #جوان_مومن_انقلابی #حضرت_آقا
https://eitaa.com/BAYYENATT
📌تا جوانید فکری کنید!
🔰امام خمینی (ره):
✳️جوانان ننشينند كه #گرد_پيرى سر و روى آنان را سفيد كند. (ما به پيرى رسيدهايم و به مصايب و مشكلات آن واقفيم) شما تا جوان هستيد مى توانيد كارى انجام دهيد؛ تا نيرو و اراده جوانى داريد مىتوانيد هواهاى نفسانى، مشتهيات دنيايى، و خواسته هاى حيوانى، را از خود دور سازيد.
✳️ولى اگر در جوانى به فكر اصلاح و ساختن خود نباشيد، ديگر #در_پيرى_كار_از_كار_گذشته_است. تا جوانيد فكرى كنيد؛ نگذاريد پير و فرسوده شويد.
❇️قلب جوان لطيف و ملكوتى است و انگيزه هاى فساد در آن ضعيف مىباشد؛ ليكن هر چه سن بالا رود ريشه گناه در قلب قويتر و محكمتر مىگردد؛ تا جايى كه كندن آن از دل ممكن نيست.
✅چنانكه در روايت است: #قلب انسان ابتدا مانند آينه صاف و نورانى است. و هر گناهى كه از انسان سربزند، يك نقطه سياه بر روى قلب فزونى مىيابد، تا جايى كه قلب را سياه كرده، ممكن است شب و روزى بدون معصيت پروردگار بر او نگذرد. و به پيرى كه رسيد، مشكل است قلب را به صورت و حالت اول باز گرداند.
❇️شما اگر خداى نخواسته خود را اصلاح نكرديد و با قلب هاى سياه، چشم ها، گوش ها، و زبان هاى آلوده به گناه از دنيا رفتيد، خدا را چگونه ملاقات خواهيد كرد؟ اين امانات الهى را كه با كمال طهارت و پاكى به شما سپرده شده چهگونه با آلودگى و رذالت مسترد خواهيد داشت؟
📝 کتاب جهاد اکبر
#اخلاق #در_مکتب_خمینی
#جوان_مومن_انقلابی
https://eitaa.com/BAYYENATT
🔵مدیریت رشد و کادرسازی ناحیه بسیج دانشجویی استان آذربایجان غربی برگزار می کند:
✅ نشست مجازی اول:
*ارتقاء سطح علمی-معرفتی دانشجو معلمان نسبت به شخصیت های کربلا
✅نشست مجازی دوم:
نش تربیتی معلم در فرایند نهضت حسینی
🔰 با حضور #حجت_الاسلام_ناصر_قیلاوی_زاده, استاد حوزه و دانشگاه و پژوهشگر آثار استاد
🔰زمان: *سه شنبه 23 و چهارشنبه 2 شهریور ماه
🔰مکان: اسکای روم و به صورت مجازی
https://daneh.ir/demo2/mod/lmskaranskyroomtwo/view.php?id=20308&forceview=1
🆔 @BSOurmia
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰موضوع: ارتقا سطح دانشی دانشجو معلمان نسبت به شخصیت کربلا
🏛 مکان: آذربایجان غربی-خوی | سال شهریور 1400
♨️ #جلسه_اول
⏱ زمان: 58 دقیقه
🔰رئوس مطالب:
🔸عظمت تعلیم و تربیت در قرآن
🔸 تفکیک جهت نظری و عملی مباحث تربیتی
🔸 کیفیت تحلیل مبحث اجتماعی و تفاوت با مسائل تجربی
🔸ابعاد تاریخی عصر کربلا و تشابه به عصر حاضر
🔸نقش مثبت و منفی کوفیان در صحنه کربلا
🔸غرض از پیگیری تاریخ و انحراف از غرض اصلی
🔸سه محور اصلی تحلیل
1️⃣شخصیت شناسی امام
2️⃣ هدف اجتماعی - دینی امام حسین در مسئله خروج از مدینه
3️⃣ شیوه شناسی فعالیت های اجتماعی-انقلابی امام حسین
#فرهنگیان #محرم #دانشجو_معلم
Eitaa.com/bayyenatt
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰موضوع: نقش تربیتی معلمان در نهضت حسینی
🏛 آذربایجان غربی-خوی | شهریور 1400
♨️ #جلسه_دوم
⏱ زمان: 83 دقیقه
🔰رئوس مطالب:
🔸تفاوت تعلیم و تربیت و تاثیر این مساله
🔸 دقت به مساله ربوبیت الهی
🔸 نقش معلمان در سازندگی اجتماعی و ایجاد تمدن نوین اسلامی
🔸مواجهه تمدنی خدا باوران و تفاوت نیروهای انسانی و تکنولوژی در رشد جامعه ایرانی اسلامی
🔸ضرورت دارا بودن خود معلم برای توانایی انتقال به متربیان
🔸کیفیت ایجاد رابطه بر اساس محبت با متربی
🔸اهمیت ایجاد بستر رشد تفکر به جای حافظه در مخاطبین تربیتی
🔹ایجاد موقعیت تفکر در پروسه تربیت متربیان
🔹التفات به وضعیت متربی و شرایط او
🔹حفظ شرایط تعادلی مخاطبین تربیتی
🔹 مقابله با پوچی و سردرگمی متربیان + تعیین اهداف در زیست اجتماعی
🔹کیفیت برنامه ریزی تحصیلی
#فرهنگیان #محرم #دانشجو_معلم
Eitaa.com/bayyenatt
Sibsorkhi - Ghalbe Zaro Hazinam.mp3
4.16M
اللّٰهُمَّ إِنِّی أُشْهِدُکَ أَنِّی وَلِیٌّ لِمَنْ والاهُ ، وَعَدُوٌّ لِمَنْ عاداهُ ، بِأَبِی أَنْتَ وَأُمِّی یَا ابْنَ رَسُولِ اللّٰهِ
➖➖➖➖➖➖
در ساحتی که جز عجز از کس نمی خریدند
ما از سیاه بختی بیچاره هم نبودیم
➖➖➖➖➖
یاحسین بسه طاقت ندارم
من به دوریت عادت ندارم
زیر این آسمون خدا من
آرزو جز زیارت ندارم
حالا می فهمیم معنای این جمله را که سخت ترین عذاب ادمیان در قیامت حسرت است...
http://Eitaa.com/bayyenatt
#امام_خامنه_ای
🔰ظرفیت شناسی علوم اسلامی در تمدن سازی
🔆نخستين فرآورده ى سياسى انسانى اسلام، امّت اسلامى است كه از مدينه النّبى آغاز شد و به صورتى حيرت آور و افسانه وار، قدم در راه رشد كمّى و كيفى نهاد.
🔆هنوز نيم قرن از ولادت اين پديده ى مبارك نگذشته بود كه نزديك به نيمى از تمامى قلمرو سه #تمدّن بزرگ باستانىِ همسايه ى خود، يعنى #ايران، #رم و #مصر را درنورديد و يك قرن پس از آن، تمدّنى درخشان و حكومتى عزيز و مقتدر در مركز جهان پديد آورد كه از شرق به ديوار #چين و از سوى ديگر به سواحل اقيانوس اطلس و از شمال تا استپ هاى سيبرى و از جنوب تا جنوب اقيانوس #هند مى رسيد.
🔆قرنهاى سوم و چهارم هجرى و پس از آن، مزيّن به تمدّنى آنچنان مشعشع است كه پس از هزار سال، هنوز بركات علمى و فرهنگى آن را در مدنيّت كنونى جهان، مى توان به وضوح ديد.
🔆اگرچه مورّخان غربى به هنگام حكايت تاريخ علم و تمدّن، اين رستاخيز عظيم و بى سابقه ى علم و فرهنگ و تمدّن را يكسره در بوته ى اجمال و اهمال مى نهند و سرگذشت علم را از #يونان و رم باستان، يكسره به #رنسانس متصل مى كنند! گويى علم و تمدّن، هزار سال مرده بود و يكباره در رنسانس تولّد يافت!
🔆ليكن حقيقت آن است كه قرون وسطى، فقط براى غرب و اروپا دوران تاريكى و جهالت و وحشت بود، ولى براى دنياى اسلام با گسترهاى چندين برابر اروپا يعنى از اندلس تا چين دوران تشعشع و بيدارى و عروج علمى شمرده مى شد.
🔆غرض از اين يادآورى، تفاخر به گذشته نيست. غرضِ يادآورى اين حقيقت است كه آنچه آن تمدّن را پديد آورد يعنى اسلام و معارف زندگى ساز آن هم اكنون نيز در اختيار ماست و به ما هشدار مى دهد:
كه «يا أَيُّها الّذِينَ ءامَنُوا اسْتَجِيبُوا للّهِ وَ لِلرَّسُولِ اذا دَعاكُمْ لِما يُحْيِيكُمْ». (165)
📌اسلام ثابت كرده است #ظرفيت آن را دارد كه امّت خود را به اعتلاى مدنى و علمى و عزّت و قدرت سياسى برساند.
#تمدن_اسلامی #رنسانس
#تولید_علوم_اسلامی
http://eitaa.com/bayyenatt
حکیم_1.0.apk
27.74M
📱نام نرم افزار: حکیم
📝 مجموعه آثار آیت الله جوادی آملی
📒 حجم: 26 مگابایت
http://eitaa.com/bayyenatt
📌درس خارج مسیحیت شناسی آیت الله بروجردی
استاد #شهید_مطهری:
🔸من در سال 22 این توفیق را پیدا كردم كه رفتم بروجرد در خدمتشان (ایشان در زمستان 23 به قم آمدند و در سال 22 هنوز در بروجرد بودند) . ماه شعبان بود.
🔹پانزدهم شعبان كه شد طبق سنت آن درسی را كه می گفتند (خارج مكاسب بود) تعطیل كردند، گفتند: این پانزده روز را می خواهم یك بحث كوچكی بكنیم، و یادم هست بحث #مسیحیت را پیش كشیدند و گفتند: من این مسأله را در حدود چهل و چند سال پیش كه در اصفهان بودم یك بار مطالعه كرده ام، تحقیق كرده و نوشته ام، و نوشته ام را دارم، و بعد از آن دیگر به این مسأله مراجعه نكرده ام. حالا می خواهم بعد از چهل و چند سال بار دیگر روی این مسأله مطالعه كنم. بعد خودشان گفتند: می خواهم به نوشته های خودم مراجعه نكنم بلكه از نو مطالعه كنم و سپس مراجعه كنم، ببینم آیا با آن وقت فرق كرده یا نه؟ بعد از ده پانزده روز كه بحث كردند، رفتند آن جزوه ی خودشان را آوردند.
🔸وقتی خواندند دیدند تمام آنچه كه حالا به ذهنشان رسیده است، در چهل و چند سال پیش نیز رسیده، با این تفاوت كه ذهن حالا پخته تر و ورزیده تر شده و آن وقت اصولی تر و قاعده ای تر بوده، حالا به متن اسلام واردتر است. گفتند: از نظر تحقیق فرق نكرده، فقط ذهن ما #فقاهتی تر شده است.
🔹این، مقام یك #مرجع_تقلید است و باید هم چنین باشد. و من از این می ترسم كه جامعه ی ما این را فراموش كند، مردم افرادی را كه صلاحیت ندارند بپذیرند. ولی این مقام محفوظ است و باید هم محفوظ باشد.
مجموعه آثار شهید مطهری ، ج17، ص413
#اساتید_شهید #تفقه
http://eitaa.com/bayyenatt
🔰 ذهن فقاهتی در مقابل ذهن اصولی
🔷 این مطلب شهید مطهری یکی از ناب ترین نکاتی است که می توان در راستان جریان فقاهت و درک فقهی عمیق شهید مطهری بدان اشاره کرد.
🔷 استاد فرحانی در کلاس درس الفائق امسال خود مطالبی را بعنوان مقدمه بیان کردند که بعد از مرور آنها، میتوان توضیح شهید مطهری را مویدی بر صدق آنها انگاشت.
🔶استاد در سه جلسه اول تدریس خود، چند مطلب به عنوان مقدمه بیان کردند که به دو مورد از آنها اشاره می کنیم.
1️⃣ نکته اول در باب چگونگی ایجاد علم اصول فقه بود، استاد بیان کردند که علم اصول فقه از دل فقه متولد شده است و عبارت است از مسائل و عناصر مشترکه فقه ، البته این عناصر و مسائل مشترکه به صورت نظامند و سیستمی در کنار هم قرار گرفته اند نه به صورت مسائل شتی و غیر مرتبط.
🔹 این چنین نگاهی به علم اصول فقه باعث شد تا در مرور زمان فقها دارای مبانی و اسلوب های معینی باشند و از ابتلا به تهافت گویی در فتاوا و نتایج فقهی در امان باشند.
🔹در واقع علم اصول فقه باعث شد هر فقیه یک اسلوب و نظام فقهی معینی داشته باشد. ثمره این نظام فقهی این است که وقتی یک موضوع معین با شرایط و لوازم ثابت به فقیه عرضه شود، فقیه همیشه حکم واحد به دست آورده و استنباط واحدی هم خواهد داشت.
2️⃣ دومین نکته ای که استاد بیان کردند در مورد وجود دو سبک فقاهت بود که ناشی از دو نوع نگاه به این عناصر مشترکه یا همان علم اصول فقه بود.
🔸 یک مدل و سبک متکی به نظریات آخوند خراسانی و من تبع ایشان است که در این سبک، علم اصول فقه به صورت یک سری ضوابط خشک و منطقی و لایتغیر دیده می شود که نتیجه چنین نگاهی به علم اصول فقه، ورود خشک، سخت و قاعده ای در فقه است. تفقه برخی از اعلام همانند آیت الله خویی اعلی الله مقامه الشریف از این جنس است.
🔸نگاه دوم مربوط به شیخ انصاری و قدمای از فقها و تابعین شیخ انصاری است. (شیخ انصاری بعنوان شاخص بیان شده است نه اینکه منحصر در شخص شیخ باشد یا ایشان ایجاد کننده این مدل باشند) در این سبک از نگاه به علم اصول فقه و در نتیجه فقه، فقیه از نرمش بیشتری برخوردار است و فقه را خشک و دارای اسلوب سخت غیر منعطف نمی بیند بلکه در این منظر فقه روح حاکمی دارد که مبتنی بر استنباط و استشمام از فضای فقه و فقهاست. البته به معنای نگاه ذوقی به ضابطه ای که منتهی به تهافت گویی در مرور زمان می شود، نبست بلکه در درون این دستگاه فقهی ابزاری برای این رویکزد جایگزاری شده است. (برای توضیح تفصیلی به صوت های جلسه دوم و سوم درس الفائق استاد مراجعه کنید.)
➕ برای توضیح این مطلب به بیان آیت الله بروجردی استناد می کنیم که می فرماید ذهن فرد ممکن است از نظر تحقیقی تفاوتی نکرده باشد اما #فقاهتی تر می شود. یعنی یک فقیه زبر دست در عین اینکه دارای نظریات خاص در علم اصول فقه است و مبتنی بر آنها استنباط می کند اما در راستای استنباط و فهم صحیح از منابع، بعد از فقاهت و بکار گیری اصول فقه در فقه، بازهم افزوده هایی دارد.
🔷 حالا با التفات به این دو مسئله متن شهید والا مقام شهید مطهری را دوباره مطالعه بفرمایید.
📝 ناصر قیلاوی زاده 1400/7/25
http://eitaa.com/bayyenatt