از اینجا درباب فقه و اصول نکاتی گفته شد
مطالب با هشتگ #استاد رو حتما مطالعه کنید
یکی از عزیزان درباره داروی های جامع با اسم ائمه پرسید که تا اومدم بخونم چون تعداد پیامهای ارسالی بالاست گم شد
یه پيام بفرسته با هشتگ امام کاظم که ببینم
🔴داروهای امام کاظم ع و جامع امام رضا ع و ... (که خودم هم برخیشون رو استفاده میکنم البته با تجویز پزشک متخصص)
اینکه ائمه اطهار علیهم السلام روایتی یا مطلبی در باب درمانهای طبی مطرح میکنند اسمش طب اسلامی نیست بلکه توصیه هایی است که در صورت تایید صحت روایت نشان از این است که ائمه علیهم السلام نیز آشنایی با مسائل طبی داشتند که گاهی در برخی موقعیت های خاص(غيرقابل تعمیم به همه) ذکر میفرمودند، از جمله مثل گفتگوی مأمون با امام رضا علیه السلام و ...
لذا وجود روایات این چنینی که آيت الله جوادی
https://eitaa.com/BDON_SANSOR/22026
در این باب نکاتی فرمودند اسمش #علم نيست بلکه توصیه های درمانی و یا پیشگیری است(به شرط تایید صحت سند
✅با بدون سانسور متفاوت بیاندیشید👇
http://eitaa.com/joinchat/404946944Ceab6f2b794
هدایت شده از نکاتنابو حکمتهای آیت الله حائری شیرازی
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹
🔸طب اسلامی نداریم | روایات طبی برای اثبات حقانیت ائمه بوده نه نفی ارزش تجربه بشری🔸
اینهایی که می گویند ما طب جدید را قبول نداریم و فقط طب قال الصادق و قال الباقر را قبول داریم، اشتباه می کنند. ائمه این جراحی ها را قبول ندارند؟ خیلی هم #قبول_دارند! گاهی این آقایان افراط و تفریط می کنند. کل علوم تجربی را می گویند باید اسلامی باشد.
این روایات طبی برای این بوده که ائمه بگویند ما هم بلدیم و از شما هم بهتر بلدیم، [نه اینکه بخواهند ارزش تجربۀ بشری را نفی کنند]. ما اگر از #طب_اسلامی صحبت می کنیم به خاطر این است که در لسان ائمۀ اطهار برای مداواها، برای بیماری ها هم ارشاداتی شده، ما هم این ارشادات را جمع آوری می کنیم و از آنها استفاده می کنیم. اما آن ها اصلاً نیامده اند برای پزشکی. این جزء رسالت ائمه و انبیاء نیست. برای این ها باید از راه خودش که تجربه هست وارد بشویم، اگر انبیاء و اولیاء در این زمینه مطلبی بگویند حاشیه ی وظائف شان است، متن کارشان جای دیگر است.
اینکه ائمه گاهی در پزشکی مطالبی می فرمودند مثل این بوده که شما یک سری معلومات را به بچه ات نشان بدهی تا بفهمد که بابایش هم بلد است. از معلمش هم بهتر بلد است. اما اگر تکلیف های بچه ات را خودت انجام بدهی بچه چیزی یاد نمی گیرد و رشد نمی کند.
ائمه این علوم را به مردم نشان می دهند، برای اینکه وقتی می خواهند نصیحت کنند، مردم نصیحت ها را قبول کنند. امام رضا وقتی که به مامون می گوید من مزاجت را بهتر از این چیزی که اطبا بلدند درست می کنم، با این کار می خواهد قبضه اش کند [نه اینکه ارزش طب تجربی را نفی کند].
در #تعارضاتی که دستورات طبی ائمه با طب جدید دارد، اولویت با دستورات ائمه است. ائمه ما در طبی که دارند، استادند. اما ما که می خواهیم روال کار را طی کنیم، باید از راه #تجربه برویم. از راه تعبد نباید برویم. بدانید که در علوم تجربی بر مبنای تعبد به جایی نمی رسید.
@haerishirazi
هدایت شده از نکاتنابو حکمتهای آیت الله حائری شیرازی
🔹#مصاحبه دکتر #علی_حائری پیرامون نگرش مرحوم استاد (ره) به طب سنتی و پزشکی جدید🔹
مرحوم آیت الله حائری شیرازی به شدت نسبت به علم پزشکی سنتی و جدید علاقه مند بود. نزدیکترین افراد به آیت الله حائری شیرازی، پزشکان بودند که از جمله این افراد می توان به دکتر ملک حسینی، دکتر ملک زاده و دکترکامران لنکرانی و دکتر ایمانیه اشاره کرد. حتی وصی خود بعد از وفات، برای اداره امور را دکتر ایمانیه رییس پیشین دانشگاه علوم پزشکی شیراز مشخص کردند و این نشان می دهد آیت الله حائری نسبت به پزشکان یک حسن ظن وافری داشتند.
پدرم در سال های ۱۳۸۶-۱۳۸۷ متوجه بیماری خود شد و از ابتدا نیز خود را به طور کامل در اختیار پزشکان قرار داد و داروهایی برای ایشان تجویز شد که حدود یک سال با شیمی درمانی درصدد درمان بودند، اما بیماری برگشت. پزشکان گفتند در این شرایط که بیماری برمی گردد باید عضو برداشته شود که پدرم از دکتر ملک حسینی و دکتر صالح پور که پزشکانش بودند، عوارض را سوال کرد و آنان پاسخ دادند یکسری تحرکات شما کم می شود و عوارضی دارد. با توجه به اینکه فعالیت اجتماعی مرحوم آیت الله حائری شیرازی گسترده بود و ایشان جزو روحانیونی بودند که فعالیت و عملکرد اجتماعی زیادی داشتند و هم امام جمعه شیراز و نمایندگی ولی فقیه در استان فارس بودند و هم به نقاط مختلف کشور برای سخنرانی رفت و آمد می کردند، برای ورود ایشان به وضعیت جدید نیاز به فرصت بود. پدرم نیاز به فرصت داشت تا استعفا دهد چون ایشان اعتقاد داشت با توجه به اینکه یک نقص عضوی برای من حاصل می شود، من نباید در جایگاه امام جمعه شیراز و نماینده ولی فقیه در استان قرار داشته باشم تا این که استعفا دادند و استعفای ایشان پذیرفته شد.
آیت الله محی الدین حائری شیرازی تا شرایط جدید را بپذیرند، در کمتر از ۲ سال روش های درمانی دیگری را انتخاب کردند، به عنوان مثال پرتونگاری کردند و رژیم های غذایی خاصی را مدنظر قرار دادند، بین گوشت ها تنها گوشت پاچه را می خوردند و بین نان ها تنها نان سنگک را استفاده می کردند و لبنیات و برنج را به هیچ عنوان مصرف نمی کردند.
این روند ادامه داشت تا یکی از روحانیون، آقای حسین روازاده (کارشناس طب اسلامی) را معرفی کرد و گفت ایشان طبابت هایی برای آیت الله شاهرودی داشته که موثر بوده است.
آیت الله حائری شیرازی تنها یک یا دو بار آقای روازاده را ملاقات کرد که آقای روازاده بابت معاینه هیچ هزینه ای دریافت نکرد اما تجویزی کرد که بعدها پزشکان گفتند این تجویز باعث بدتر شدن بیماری ایشان شده است.
این که بگوییم پزشک معالج آیتالله حائری شیرازی، آقای روازاده بود، درست نیست چرا که تنها یک الی دو بار همدیگر را ملاقات کردند. آنچه پزشکان در تمام دنیا به آن باور دارند این است که استفاده از طب مکمل از حقوق تمام بیماران است، این را یک امر شخصی میدانند که هر بیمار در کنار پزشکی جدید، طب مکمل نیز استفاده کند.
آیتالله حائری شیرازی در کنار اینکه پزشکی جدید را در مواقع ضروری و حاد مرجع می دانست، از یک طب مکمل نیز استفاده می کرد. مدتی که پدرم از رژیم خاص استفاده کرد، مدت طولانی نبود و بعد از آن نیز طبق نظر پزشکان جراحی کرد و هفت سال پس از این جراحی نیز برنامه های بسیار متعدد و وسیعی در سطح کشور داشت و از ایشان برکات و آثاری زیادی به جا ماند که این آثار مربوط به بعد از جراحی ایشان بود و این نشان میدهد که ایشان به پزشکان تمکین داشتند.
@haerishirazi
هدایت شده از نکاتنابو حکمتهای آیت الله حائری شیرازی
🔴 خلاصه و جمع بندی مهمترین نکات آیت الله حائری شیرازی پیرامون #طب_سنتی، #طب_اسلامی و #طب_جدید:
1️⃣ طب، حیطه کار خود بشر است. اگر پزشکی جدید، صدها اشتباه هم بکند، حق دارد و نباید به او خرده گرفت. اشتباهات را در طی تکامل علم پزشکی، بالاخره جبران خواهد کرد.
2️⃣ چیزی به نام طب اسلامی [به عنوان یک شاخه علمی] نداریم. روایات طبی برای اثبات حقانیت ائمه و نشان دادن دانش وسیعشان به مردم بوده نه نفی ارزش تجربه بشری. هرچند که در تعارضات طب جدید و توصیه های طبی ائمه، اولویت با دستورات ائمه است [به شرط صحت روایت].
3️⃣ وزارت بهداشت باید به اطبای سنتی، کرسی تدریس بدهد. ممانعت از انتقال تجربیات طب سنتی، رفتاری فرعونی است.
4️⃣ طب سنتی اگر بی حساب و کتاب و بی ضابطه باشد، باعث سوء استفاده سودجویان خواهد شد.
5️⃣ بعضی از پزشکان جدید مترصد فرصتی برای مچ گیری از طب سنتی هستند و اشتباهات طب سنتی را بزرگنمایی می کنند. درحالیکه خود پزشکی جدید هم اشتباهات زیادی دارد.
❌ از اعضای محترم کانال تقاضا داریم، اگر قصد فوروارد کردن مطالب مربوط به طب را دارند، بصورت یک سویه و گزینشی نباشد. زیرا همانطور که پیداست، آیت الله حائری نه متعصب نسبت به طب سنتی هستند و نه طرفدار صد درصد طب جدید. ایشان معتقد به احترام به تجربه بشری در زمینه طب و پزشکی هستند؛ چه این تجربه ناشی از طب جدید باشد و چه ناشی از طب سنتی.
@haerishirazi
نظر استاد عزيز و عالم بزرگ مرحوم آيت الله حائری شيرازي(ره)
ایشون هم قائل به وجود شاخه #علمی به نام طب اسلامی نیستند.
تا ساعتی ديگر هم نظر حضرت علامه مصباح یزدی(ره) رو هم میذارم
باشد که درس بگیریم
🔴 چند سالی میشود که که در محافل پزشکی و عموم مردم درگیریهایی بر سر طب سنتی و طب اسلامی وجود دارد. با ورود و شیوع ویروس کرونا در کشور تعدادی از افراد منتسب به طب اسلامی با تجویز داروهای گیاهی مدعی درمان این ویروس شدند. اظهارات این افراد سوالاتی را در افکار عمومی جامعه منتشر کرده است که برای پاسخ به این سوالات به مطالبی ازدحضرت علامه مصباح یزدی(ره) رجوع کردیم.
مرحوم حضرت آيت الله علامه مصباح یزدی(ره) در زمینه طب اسلامی چنین می نویسند:
🔹آيا پيغمبر اكرم و ائمه اطهار(ع) در زمينه «طب»؛ مطلب جديدي آوردهاند يا آنچه نقل شده[مثلاً در کتابهای طب النبی و طب الرضا]، كم و بيش در كتابهاي پيشينيان و هم دورههاي آنان هست؟
🔹 آيا آنها [منقولات از پیامبر اکرم و اهل بیت]همان دستوراتی است كه در طبهای قديم باستانی نظير طب يونانی، طب ايرانی، هندی و چينی مطرح بوده است؟! به هر حال نخستين پرسش در اين باب اين است كه بين آنچه در روايات اهل بيت(ع) راجع به مسائل طبی آمده، با آنچه در كتب يونانی يا كتب ايرانی يا ساير تمدنهای كهن وجود داشته، چه تفاوتی است؟
🔹اگر قرار است به مسأله طب اسلامی بها دهيم، و آن را بكاويم و بررسی كنيم كه در اين ميراث دينی، چه چيزهايی وجود دارد كه میتوان از آن استفاده كرد، بايد طرح تحقيقی عالمانهای برای اين كار طراحی كنيم.
🔹صرف قرائت چند آيه و روايت و نقل یک داستان، مشكل ما را در تحقيق طب اسلامی يا طب نبوی حل نمیكند. روايات در دسترس است، كتابهايی هم نوشته شده و شرحهايی نيز برای آن، نگاشتهاند، اينها اگر كارآيی داشت، تا به حال از آن استفاده میكردند.
🔹 آيا تعريف از طب بوعلی و محمدبن زكريا رازی، مفهوم طب النبی را شرح میكند؟ آيا طب النبی همان است كه آنها گفتهاند؟! درحالی كه بيشتر مطالب آنان[طب بوعلی و رازی] از يونانيان گرفته شده و براساس نظر و روش آنها پيش رفته و تحقيق شده است. مبانی طب بوعلی همان اصول موضوع يونانيان است. مطالبی از قبيل: عناصر اربعه و اخلاط اربعه كه در بدن موجود است مثل: خون، صفرا، بلغم و سودا در طب يونانی و طب باستانی وجود دارد.
🔹پس نمیتوان مطالب ذكر شده را #طب_اسلامی ناميد؛ چرا كه در آنها نه از اسلام اثری پيدا است، نه وحی در آن مطالب نازل شده و نه بر تحقيقاتی كه ديگران كردهاند مطلب خاصی اضافه شده است. گاهی مفاهيم براي ما خلط ميشود.
🔹اگر گفتيم طب اسلامی همان طب يونانی است ــ يا چيزي شبيه آن يا با يكي از طبهای باستانی شباهت دارد ـ تحقيق درباره طب اسلامی(به عنوان اسلامی) ديگر جايگاهی نخواهد داشت، و اگر بخواهيم تحقيق كنيم بايد در همان طب سنتی تحقيق كنيم.
🔹وقتی میتوانيم طب اسلامی را به عنوان یک موضوع ويژه تحقيق كنيم كه، بر اين باور باشيم اسلام موارد خاصی را در اين زمينه آورده است و اين میتواند پيشفرض تحقيق باشد، يعنی بدانيم كه اسلام مطلب جديدی را در اين زمينه آورده كه بايد آن را كشف كرد. برای مثال صرف اين كه روايتی را پيدا كنيم كه مسألهای را مورد تأكيد قرار داده كه هم در قانون بوعلی، هم در كتاب جالينوس، هم در كتاب بقراط و... نشانهای از اشاره به آن مسأله ديده میشود نمیتوان اظهار داشت كه آن را اسلام آورده است.
🔹مرتبه و شأن پيغمبر(ص) هيچ وقت بيان مطالب طبی يا مطالب فيزيكی نبوده، بلكه شأن او هدايت است. دليلي كه ما برای نبوت اقامه ميكنيم اين نيست كه نيازهاي مادی بشر را رفع كند. بشر با تحقيقات علمی خود و به همراه انگيزههای كه در نهان دارد، ميتواند راه زندگی دنيایی و راه تأمين سلامتی خود را كسب كند.
🔹 اگر پيغمبر اكرم و ائمه اطهار مطالبی را در اين زمينههایی فرمودهاند، برای اين نبوده كه وظيفه نبوت و رسالت آنان اقتضاء میكرده است؛ بلكه آن مسائل مصالحی بوده از روی تفضل و كمک به مردم، عنايت میفرمودند، بيان و راهنمایی میكردند. وظيفهی اسلام اين نيست كه مطالب طبی بيان كند.
🔹در حقيقت، ما اگر طبی به عنوان طب اسلامی نداشته باشيم، هيچ نقصی در دين اسلام يا در انجام وظيفه پيغمبر نيست. اگر در اين زمينه میخواهيم تحقيقی كنيم، برای دانستن اين مهم است كه بدانيم پيامبر و امامان علاوه بر وظيفه نبوت و رسالت چه كمکهایی به انسانيت كردند و چه مواريث علمی و گرانبهایی برای ما جهت بهرهگيری برجا گذاشتند. پس اولين اصلی كه ما بايد به عنوان یک اصل و پيشفرض تحقيق درباره طب اسلامی يا طب النبی بپذيريم اين است كه پيغمبر مطالب جديدی آورده باشد.
منبع: استاد محمد تقی مصباح یزدی، پيشفرضهای طب اسلامی: پرسشهايی برای پژوهش، همايش طبالنبی(ص) _ سالن همايشهای رازی دانشگاه علوم پزشكی تهران _85/12/10
مطالعه متن کامل👇
https://mesbahyazdi.ir/node/309/%D9%BE%DB%8C%D8%B4%E2%80%8C%D9%8
✅با بدون سانسور متفاوت بیاندیشید👇
http://eitaa.com/joinchat/404946944Ceab6f2b794
🔴یکی از عزیزان گفت چرا بعد از این همه سکوت اینقدر جدی وارد شدی که تا این حد بهت اهانت بشه و ...
پاسخ
امروزه عده ای به نام اسلام و طب سنتی و طب مدرن دعواهایی راه انداخته اند که مردم مضرر این لجبازی ها هستند و خیلی درک نمیکنند حال مردم رو متاسفانه
و صرفا با خوب حرف زدن مطالبی رو مطرح میکنند که امروز شاهد این دعواها هستیم.
حالا از دیروز تصمیم گرفتم با مراجعه به منابع و اساتید مرجع در حوزه فقه و علوم اسلامی به این دعوای کانال دارها خاتمه بدیم.
البته بعد از این مطالب دیدم برخی واکنش نشون دادن و برخی عقب نشینی کردند و برخی هم حرف مارو زدند که اسمش هرچه هست باشه
خب الحمدلله که برخی عزیزان فهمیدن که اشتباه کردند و خوشحالیم که این مطالب باعث بیدار شدنشون شده که دست از جدال های بی مورد بردارند.
لذا جمع بندی👇
ما ۲ طب داریم
طب سنتی و طب مدرن که هر دو جز علوم تجربی هستند و از این به بعد هم کسی بی خود به اسم اسلام جولان داد تکلیفش مشخصه
ما شاخه ای #علمی به نام علم طب اسلامی نداریم.
مطالعه بیشتر👇
https://eitaa.com/BDON_SANSOR/22077
https://eitaa.com/BDON_SANSOR/22083
https://eitaa.com/BDON_SANSOR/22026
https://eitaa.com/BDON_SANSOR/22027
https://eitaa.com/BDON_SANSOR/22045
✅با بدون سانسور متفاوت بیاندیشید👇
http://eitaa.com/joinchat/404946944Ceab6f2b794