#بقیة_الله_خیر_لکم_إن_کنتم_مؤمنین
✨️ بِأَبِي أَنْتُمْ وَأُمِّي وَنَفْسِي وَأَهْلِي وَمالِي، مَنْ أَرادَ اللّٰهَ بَدَأَ بِكُمْ
«پدر و مادر و جان و خانواده و مالم فدای شما (ائمه طاهرین علیهم السلام)، هرکه آهنگ خدا کند، به وسیله شما آغاز میکند.»
📃فرازی از زیارت جامعه کبیره
@BahrulEilm
⚜⚪️⚜⚪️⚜⚪️⚜
⚜⚪️⚜
#تبیانا_لکل_شئ
#سوره_مبارکه_توبه
ا❁﷽❁ا
✨ وَ لا تُصَلِّ عَلى أَحَدٍ مِنْهُمْ ماتَ أَبَداً وَ لا تَقُمْ عَلى قَبْرِهِ إِنَّهُمْ كَفَرُوا بِاللهِ وَ رَسُولِهِ وَ ماتُوا وَ هُمْ فاسِقُونَ
﴿هرگز بر مردهی هيچيك از آنان، نماز نخوان و بر كنار قبرش، [براى دعا و طلب آمرزش] نايست، چرا كه آنها به خدا و پيامبرش كافر شدند و درحالىكه فاسق بودند از دنيا رفتند.﴾
(آیه ۸۴ - سوره مبارکه توبه)
۱)💠 العسکری (علیه السلام)- عَنْ أَحْمَدَبْنِمَحَمَّدِ بْنِمَطَهَّرٍ قَالَ: کَتَبَ بَعْضُ أَصْحَابِنَا إِلَی أَبِیمُحَمَّدٍ (علیه السلام) مِنْ أَهْلِ الْجَبَلِ یَسْأَلُهُ عَمَّنْ وَقَفَ عَلَی أَبِیالْحَسَنِ مُوسَی (علیه السلام) أتَوَالَاهُمْ {أَتَوَلَّاهُمْ} أَمْ أَتَبَرَّأُ مِنْهُمْ فَکَتَبَ أَتَتَرَحَّمُ عَلَی عَمِّکَ لَا رَحِمَ اللَّهُ عَمَّکَ وَ تَبَرَّأْ مِنْهُ أَنَا إِلَی اللَّهِ مِنْهُمْ بَرِیءٌ فَلَا تَتَوَالَاهُمْ {تَتَوَلَّاهُمْ} وَ لَا تَعُدْ مَرْضَاهُمْ وَ لَا تَشْهَدْ جَنَائِزَهُمْ وَ لا تُصَلِّ عَلی أَحَدٍ مِنْهُمْ ماتَ أَبَداً سَوَاءٌ مَنْ جَحَدَ إِمَاماً مِنَ اللَّهِ أَوْ زَادَ إِمَاماً لَیْسَتْ إِمَامَتُهُ مِنَ اللَّهِ وَ جَحَدَ أَوْ قَالَ ثَالِثُ ثَلَاثَهًٍْ إِنَّ الْجَاحِدَ أَمْرَ آخِرِنَا جَاحِدٌ أَمْرَ أَوَّلِنَا وَ الزَّائِدَ فِینَا کَالنَّاقِصِ الْجَاحِدِ أَمْرَنَا وَ کَانَ هَذَا السَّائِلُ لَمْ یَعْلَمْ أَنَّ عَمَّهُ کَانَ مِنْهُمْ فَأَعْلَمَهُ ذَلِکَ.
⚜ احمدبنمحمّد بنمطهر میگوید: یکی از یاران و اصحاب نامهای برای امام عسکری (علیه السلام) نوشت. او از اهالی جبل (همدان) بود. در نامه سؤال کرده بود: «آیا ما میتوانیم کسانی را که واقفی مذهب هستند و در امامت حضرت موسیبنجعفر (علیه السلام) توقّف کردهاند را دوست داشته باشیم، یا باید از ایشان تبرّی نماییم و بیزار باشیم»؟ حضرت در جواب نوشت: «دلت به حال عمویت میسوزد؟ خدا عمویت را رحمت نکند و از او بیزار باشد! من از آنها بیزارم تو نیز از آنها کناره بگیر. به عیادت مریضشان نرو و تشییع جنازهی ایشان را نکن و هرگز بر مرده آنها نماز نخوان. کسی که امامی را به امامت بپذیرد که امام نباشد، با کسی که منکر امامی شود که از طرف خدا به امامت تعیین شده، مساویست! او مثل همان کسی است که برای خدا شریک قائل است و معتقد به سه خدا است. کسی که امامت امام آخر را منکر باشد، مثل کسی است که امامت امام اوّل ما را منکر شود و کسی که دیگری را به تعداد ائمّه (اضافه نماید، مثل کسی است که یکی از امامان را قبول نداشته باشد». سؤالکننده اطّلاع نداشت که عمویش واقفی مذهب است. امام (علیه السلام) بدینوسیله به او اطلاع داد که عمویت دارای چنین اعتقادی است».
📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۶، ص۲۷۶/بحار الأنوار، ج۵۰، ص۲۷۴
۲)💠 عَنْ أَبِی أُمَیَّهًَْ یُوسُفَ بْنِ ثَابِتِ بْنِ أَبِی سَعِیدَهًَْ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ (علیه السلام) ... ثُمَّ قَالَ: وَ اللَّهِ لَوْ أَنَّ رَجُلًا صَامَ النَّهَارَ وَ قَامَ اللَّیْلَ ثُمَّ لَقِیَ اللَّهَ عَزَّوَجَلَّ بِغَیْرِ وَلَایَتِنَا أَهْلَ الْبَیْتِ لَلَقِیَهُ وَ هُوَ عَنْهُ غَیْرُ رَاضٍ أَوْ سَاخِطٌ عَلَیْهِ ثُمَّ قَالَ وَ ذَلِکَ قَوْلُ اللَّهِ عَزَّوَجَلَّ وَ لا تُصَلِّ عَلی أَحَدٍ مِنْهُمْ ماتَ أَبَداً وَ لا تَقُمْ عَلی قَبْرِهِ إِنَّهُمْ کَفَرُوا بِاللهِ وَ رَسُولِهِ وَ ماتُوا وَ هُمْ فاسِقُونَ* وَ لا تُعْجِبْکَ أَمْوالُهُمْ وَ أَوْلادُهُمْ إِنَّما یُرِیدُ اللهُ أَنْ یُعَذِّبَهُمْ بِها فِی الدُّنْیا وَ تَزْهَقَ أَنْفُسُهُمْ وَ هُمْ کافِرُونَ.
⚜ ابوامیّه یوسفبنثابت بنابیسعیدهًْ از امام صادق (علیه السلام) روایت میکند: ... فرمودند: «به خدا قسم! اگر مردی روز را روزه بدارد و شب را به عبادت به سر برده سپس خدای عزّوجلّ را بدون ولایت و دوستی ما خاندان دیدار کند درحالی او را دیدار کرده که از او خشنود نیست و بلکه بر او خشمناک است». سپس فرمود: «و این است گفتار خدای عزّوجلّ: هرگز بر مرده هیچ یک از آنان، نماز نخوان! و بر کنار قبرش، [برای دعا و طلب آمرزش،] نایست! چرا که آنها به خدا و رسولش کافر شدند و درحالیکه فاسق بودند از دنیا رفتند! مبادا اموال و فرزندانشان، مایه شگفتی تو گردد! [این برای آنها نعمت نیست بلکه] خدا میخواهد آنها را به این وسیله در دنیا عذاب کند، و جانشان برآید درحالیکه کافرند!. (سوره توبه/آیات ۸۵_۸۴)».
📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۶، ص۲۷۶/الکافی، ج۸، ص۱۰۷/ تأویل الآیات الظاهرهًْ، ص۲۱۴
⚜⚪️⚜
⚜⚪️⚜⚪️⚜⚪️⚜
@BahrulEilm
▫️▪️▫️▪️
▪️
#جمادی_الثانی
#الکوثر
#شرح_حدیث_شریف_کساء
☑️ «شرح حدیث شریف کساء»
📜 قسمت یازدهم (۳)
⚪️🍃 ثمَّ اَتَیْتُ نَحْوَ الْکِساَّءِ وَقُلْتُ اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا اَبَتاهُ یا رَسُولَ اللَّهِ اَتَاْذَنُ لى اَن اَکُونَ مَعَکُمْ تَحْتَ الْکِساَّءِ قالَ وَعَلَیْکِ السَّلامُ یا بِنْتى وَیا بَضْعَتى قَدْ اَذِنْتُ لَکِ فَدَخَلْتُ تَحْتَ الْکِساَّء فَلَمَّا اکْتَمَلْنا جَمیعاً تَحْتَ الْکِساَّءِ
✍ در ادامه فراز شریف فوق به واژه "بضعة" می پردازیم.
🖋معنای واژه الْبَضْعَةُ:
القطعة من اللحم، و الجمع بُضَعٌ و بَضَعَاتٌ.
«التحقيق في كلمات القرآن الكريم، ج۱، ص: ۲۸۴»
➖عبارت «بَضْعَةٌ مِنِّی» در احادیث یعنی اینکه او جزئی از من است، همانگونه که تکهای از گوشت، جزئی از بدن است.
«طریحی، فخر الدین، مجمع البحرین، ج ۴، ص ۳۰۰»
⚜ در جوامع روائی شیعه، روایات مشهور متعددی بدین مضمون وجود دارد که پیامبر (صلیاللهعلیهوآله) فرموده است:
«فاطمه پاره تن من است، هر کس او را بیازارد من را آزرده است»؛
«انما فاطمة بضعة منی يؤذينی ما آذاها.»
📗عوالم العلوم ج ۱۱، ص ۷۰۲
📗بحار الأنوار ج ۲۹، ص ۳۳۷
⚜ «فاطمة بضعة منی، فمن أغضبها فقد أغضبنی»
📗إثبات الهداة ج ۳، ص ۳۵۹
📗بحار الأنوار ۲۹، ص ۳۳۶
و طبق آیه شریفه، حضرت قرآن:
✨«إِنَّ الَّذِينَ يُؤْذُونَ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ لَعَنَهُمُ اللَّهُ فِي الدُّنْيَا وَ الْآَخِرَةِ وَ أَعَدَّ لَهُمْ عَذَابًا مُهِينًا
«کسانی كه خدا و پيامبرش را اذيت میكنند، خداوند آنها را از رحمت خود در دنيا و آخرت دور میسازد و برای آنان عذاب خوار كنندهای آماده كرده است.» (سوره مبارکه احزاب، آیه۵۷)
☑️ لذا هر کس حضرت فاطمه (علیهاالسلام) را بیازارد، مورد خشم و لعن و عذاب خداوند متعال در دنیا و آخرت قرار میگیرد.
💠 پیامبر (صلیاللهعلیهوآله) عبارت «بضعة منی» را با تعابیر مختلف، در مواقع و موارد متعدد بیان فرموده است که هدفش معرفی و بیان جایگاه حضرت فاطمه(علیهاالسلام) نزد خداوند و رسولش بود.
عطف قلب و روح بعد از بضعه از باب ذکر خاص پس از عام است
یعنی یکی از شئونات بضعه، مربوط به «قلب» و دیگری به «رُوحِيَ الَّتِي بَيْنَ جَنْبَيَّ» ارتباط دارد.
▫️▪️▫️▪️
@BahrulEilm
▫️▪️▫️▪️
#جمادی_الثانی
#الکوثر
#شرح_حدیث_شریف_کساء
🖋 در بسیاری از منابع چون زیارت حضرت زهرا (علیها السلام) و روایات وارده از جانب حضرت رسول (صلوات الله علیه)، به لقب بضعة تصریح شده است. از آن جمله عبارتست از:
⚜ منْ جَفَاكِ فَقَدْ جَفَا رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ، وَ مَنْ آذَاكِ فَقَدْ آذَى رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ، وَ مَنْ وَصَلَكِ فَقَدْ وَصَلَ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ، وَ مَنْ قَطَعَكِ فَقَدْ قَطَعَ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ، لِأَنَّكِ بَضْعَةٌ مِنْهُ...
📗عوالم العلوم ج ۱۱، ص ۱۱۴۰
📗بحار الأنوار ج ۹۷، ص ۱۹۹
⚜ فَاطِمَةَ بِنْتِ رَسُولِكَ وَ بَضْعَةِ لَحْمِهِ، وَ صَمِيمِ قَلْبِهِ ، وَ فِلْذَةِ كَبِدِهِ...
📔إقبال الأعمال ج ۲، ص ۶۲۴
📔بحار الأنوار ج ۹۷، ص ۱۹۹
⚜ أمَّا ابْنَتِي فَاطِمَةُ فَإِنَّهَا سَيِّدَةُ نِسَاءِ الْعَالَمِينَ مِنَ الْأَوَّلِينَ وَ الْآخِرِينَ وَ هِيَ بَضْعَةٌ مِنِّي وَ هِيَ نُورُ عَيْنِي وَ هِيَ ثَمَرَةُ فُؤَادِي.
📗بشارة المصطفی ج ۱، ص ۱۹۷
📗الأمالی (للصدوق) ج ۱، ص ۱۱۲
⚜ فقَالَ يَا عَلِيُّ إِنَّ فَاطِمَةَ بَضْعَةٌ مِنِّي وَ هِيَ نُورُ عَيْنِي وَ ثَمَرَةُ فُؤَادِي يَسُوءُنِي مَا سَاءَهَا وَ يَسُرُّنِي مَا سَرَّهَا.
📗بحار الأنوار ج ۴۳، ص ۲۴
📗عوالم العلوم ج ۱۱، ص ۱۲۸
⚜ سمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ (صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ) يَقُولُ: فَاطِمَةُ بَضْعَةٌ مِنِّي، مَنْ سَرَّهَا فَقَدْ سَرَّنِي، وَ مَنْ سَاءَهَا فَقَدْ سَاءَنِي، فَاطِمَةُ أَعَزُّ الْبَرِيَّةِ عَلَيَّ.
📔الأمالي (للطوسی) ج ۱، ص ۲۴
📔المحتضر ج ۱، ص ۲۴۰
⚜ قال (صلوات الله علیه): «فاطمة بضعة منّي يؤلمني ما يؤلمها».
📗بحار الأنوار ج ۴۳، ص ۱۲۴
📗کشف الغمة ج ۱، ص ۳۵۳
☑️ خاتم الانبیاء محمد مصطفی (صلوات الله علیه) بدان سبب آن حضرت (سلام الله علیها) را "بضعة الرسول" می خواندند که ایشان ينبوع الأسرار و شمس العصمة، و مقرّ الحكمة بودند:
⚜ أنّها بضعة النبي (صلّى اللّه عليه و آله) و حبيبة الولي، و معدن السرّ الإلهي، فمن غضبت عليه أمّ الأبرار، فقد غضب عليه نبيّه و وليّه، و من غضب عليه النبي و الولي، فهو الشقي كل الشقي.
📔مشارق أنوار اليقين في أسرار أمير المؤمنين عليه السلام، ص ۳۶
🖋 در جمیع مواردی که حضرت لولاک لما خلقت الافلاک، حضرت أم الائمه (سلام الله علیها) را "بضعه" خویش خوانده اند، تصریح داشته اند که هر آنکه سیدة نساء العالمین را ایذاء نماید، خود پیامبر اکرم (صلوات الله علیه) را ایذاء نموده است، رضایت و سخط الهی و نبوی در گرو رضایت حضرت فاطمه (سلام الله علیها) است.
⚜ و قد قال اللّه تعالى: «إِنَّ الَّذِينَ يُؤْذُونَ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ لَعَنَهُمُ اللَّهُ فِي الدُّنْيا وَ الْآخِرَةِ وَ أَعَدَّ لَهُمْ عَذاباً مُهِيناً.»
«آنها كه خدا و پيامبرش را آزار مى دهند، خداوند آنان را از رحمت خود در دنيا و آخرت دور ساخته، و براى آنها عذاب خواركننده اى آماده كرده است.»
(سوره احزاب،آیه ۵۷)
🖋 با اینحال أصل أشرار؛ دومی و أولی (لعنة الله علیهما) اساس ظلم و ایذاء الهی و نبوی را بنیان گذاشته و حرمت الهی را هتک نمودند.
➖ آنگونه که حضرت صدیقه طاهره (علیها السلام) در کلام خود پس از استناد به این لقب، خطاب به غاصبین ملعون چنین فرمودند:
⚜ قالَتْ: نَشَدْتُكُمَا بِاللَّهِ هَلْ سَمِعْتُمَا رَسُولَ اللَّهِ يَقُولُ: «فاطِمَةُ بَضْعَةٌ مِنِّي فَمَنْ آذَاهَا فَقَدْ آذَانِي»
➖ قالا (لعنة الله علیهما) : نَعَمْ.
➖ فرَفَعَتْ (علیها السلام) يَدَهَا إِلَى السَّمَاءِ فَقَالَتِ:
اللَّهُمَّ إِنَّهُمَا قَدْ آذَيَانِي، فَأَنَا أَشْكُوهُمَا إِلَيْكَ وَ إِلَى رَسُولِكَ ، لَا وَ اللَّهِ لَا أَرْضَى عَنْكُمَا أَبَداً حَتَّى أَلْقَى أَبِي رَسُولَ اللَّهِ وَ أُخْبِرَهُ بِمَا صَنَعْتُمَافَيَكُونَ هُوَ الْحَاكِمَ فِيكُمَا... .
⚜ حضرت فاطمه سلام الله علیها فرمود: شما را به خدا سوگند! آيا از رسول خدا شنيديد كه فرمودند: فاطمه پارۀ تن من است هر كس او را بيازارد مرا آزرده؟ گفتند: آرى! حضرتش دست به آسمان بلند كرد و فرمود: پروردگارا! اين دو مرا آزردند، از اين دو به تو و رسولت شكايت مىكنم، نه به خدا هرگز از شما دو تا راضى نخواهم شد تا كه پدرم را ملاقات كنم و از آنچه كردهايد حضرتش را با خبر نمايم تا او در بارۀ شما حكم كند.
📔 كتاب سليم بن قيس الهلالي، ج ۲، ص ۸۶۹
▪️
▫️▪️▫️▪️
@BahrulEilm
#بقیة_الله_خیر_لکم_إن_کنتم_مؤمنین
✨️ وَمَنْ وَحَّدَهُ قَبِلَ عَنْكُمْ، وَمَنْ قَصَدَهُ تَوَجَّهَ بِكُمْ
«هرکه خدا را به یکتایی پرستد، طریق توحیدش را از شما (ائمه طاهرین علیهم السلام) میپذیرد و هرکه قصد حق کند به شما توجه مینماید.»
📃فرازی از زیارت جامعه کبیره
@BahrulEilm