#بقیة_الله_خیر_لکم_إن_کنتم_مؤمنین
✨️" هَلْ مِنْ جَزُوع فَاُساعِدَ جَزَعَهُ اِذا خَلا"
آيا بيتابي هست؟كه او را در بي تابي اش،هنگامي كه خلوت كند ياري رسانم.
📔 فرازی از دعای ندبه
@BahrulEilm
✨◻️✨◻️✨◻️✨
✨◻️✨
#تبیانا_لکل_شئ
#سوره_مبارکه_بقره
ا❁﷽❁ا
✨ إِنَّ الَّذينَ كَفَرُوا وَ ماتُوا وَ هُمْ كُفَّارٌ أُولئِكَ عَلَيْهِمْ لَعْنَةُ اللهِ وَ الْمَلائِكَةِ وَ النَّاسِ أَجْمَعينَ
كسانى كه كافر شدند، و در حال كفر از دنيا رفتند، لعنت خداوند و فرشتگان و همهي مردم بر آنها خواهد بود.
(سوره مبارکه بقره ، آیه ۱۶۱)
۱)💠 امام عسکری (علیه السلام) فرمود:
⚜ إِنَّ الَّذِینَ کَفَرُوا بِاللَّهِ فِی رَدِّهِمْ نُبُوَّهًَْ مُحَمَّدٍ (صلی الله علیه و آله) وَ وَلَایَهًَْ عَلِیِّبْنِأَبِیطَالِبٍ (علیه السلام) وَ آلِهِمَا (علیه السلام) وَ ماتُوا عَلَی کُفْرِهِمْ وَ هُمْ کُفَّارٌ أُولئِکَ عَلَیْهِمْ لَعْنَةُ اللهِ یُوجِبُ اللَّهُ تَعَالَی لَهُمُ الْبُعْدَ مِنَ الرَّحْمَهًِْ وَ السَّحْقَ مِنَ الثَّوَابِ وَ الْمَلائِکَةِ وَ عَلَیْهِمْ لَعْنَهًُْ الْمَلَائِکَهًِْ یَلْعَنُونَهُمْ وَ النَّاسِ أَجْمَعِینَ کُلٌّ یَلْعَنُهُمْ لِأَنَّ کُلًّا مِنَ الْمَأْمُورِینَ الْمُنْتَهِینَ یَلْعَنُونَ الْکَافِرِینَ وَ الْکَافِرُونَ أَیْضاً یَقُولُونَ لَعَنَ اللَّهُ الْکَافِرِینَ فَهُمْ فِی لَعْنِ أَنْفُسِهِمْ أَیْضاً.
🔆 آیهی إِنَّ الَّذِینَ کَفَرُوا، دربارهی کسانی آمده که نبوّت محمّد (صلی الله علیه و آله) و ولایت علیّابنابیطالب (علیه السلام) را نپذیرفتند و با همین حال از دنیا رفتند. آنها از جملهی کافرانند و لعنت خداوند بر ایشان است و خداوند دوری از رحمت و پاداش را بر ایشان واجب نموده و فرشتگان بر ایشان لعنت میفرستند و مردم همه لعنشان میکنند؛ چرا که تمامی فرمانبران نهیکنندهی [از فعل خطا،] کافران را لعن میکنند و کافران نیز میگویند: «خدایا! بر کافران لعنت فرست»! پس خودشان هم بر خویش لعنت میفرستند. (یعنی همهی مردم اعم از مؤمنین و کافران، کافران را لعنت میکنند)».
📔تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱، ص۷۶۲
📔بحارالأنوار، ج۶، ص۱۸۹
📔الإمام العسکری، ص۵۷۲
✨◻️✨
✨◻️✨◻️✨◻️✨
@BahrulEilm
✨✨💎✨✨💎✨✨
✨✨💎✨✨
✨✨💎
#بحر_العلم
#رمضان_الکریم
⚜ اَعُوذُ بِجَلالِ وَجْهِكَ الْكَريمِ، اَنْ يَنْقَضِيَ عَنّي شَهْرُ رَمَضانَ، اَوْ يَطْلُعَ الْفَجْرُ مِنْ لَيْلَتي هذِهِ وَلَكَ قِبَلي تَبِعَةٌ، اَوْ ذَنْبٌ تُعَذِّبُني عَلَيْهِ.
«به عظمت ذات كريمانه ات پناه مي آورم،از اينكه ماه رمضان از من بگذرد، يا سپيده اين شب بدمد،و هنوز نزد من حقي براي تو يا گناهي مانده باشد،كه بر آن عذابم كني.»
💐 حلول ماه رمضان الکریم را به ساحت کبریایی حضرت صاحب الزمان (ارواحنا فداه) و شیعیان و محبین آل الله (علیهم السلام) تهنیت عرض می نماییم.
📣 همراهان گرامی کانال جامع قرآنی
«بحر العلم»
🔆 ضمن عرض قبولی طاعات و عبادات ایام ماه شعبان المعظم ، همزمان با فرا رسیدن ماه رمضان الکریم ، ماه نزول حضرت قرآن ، با عناوین جدید در خدمت شما عزیزان هستیم:
💎#مراتب_انس_با_حضرت_قرآن
در هر مرتبه از مراتب مأنوس شدن با حضرت قرآن ، برکاتی شامل حال مؤمنین میگردد که در این بخش به این حظ و بهره می پردازیم.
💎#انس_با_حضرت_قرآن
#آیات_منتخب
هر روز چند آیه از آیات شریفه جزء حضرت قرآن با تفسیری از لسان نورانی حضرات مفسرین قرآن علیهم السلام در این بخش ارائه میگردد.
💎#قرآن_شناسی
#احادیث_قرآنی
معرفت حضرت قرآن تنها از طریق حضرات عدیل القرآن صلوات الله علیهم حاصل میگردد. در این بخش از لسان نورانی اهل بیت علیهم السلام کسب طریق میکنیم.
💎#قرآن_شناسی
#اسامی_شئونات_صفات_فضائل_حضرت_قرآن
حضرت قرآن فضائل ، شئونات ، اسامی و صفاتی دارد که طریق کسب معرفت به آن است. در ماه بهار قرآن ادامه این مبحث را خواهیم داشت.
💎#رمضان_الکریم
#شریك_القرآن
حضرات معصومین علیهم السلام و خاصه حضرت ابا عبدالله علیه السلام و حضرت حجت ارواحنا فداه با لقب شریک القرآن خوانده میشوند. در این بخش به مفهوم این کلام می پردازیم.
💎#ادعیه_رمضان
در این بخش فرازهایی از ادعیه ماه مبارک رمضان ارائه میگردد.
✅ و کلیپها ، مداحی ها و ویژه برنامه های مناسبتی دیگر..
✨لا حول و لا قوة الا بالله
🍃 با ما همراه باشید.
👈لینک کانال جامع قرآنی «بَحر العِلم» در تلگرام
🆔https://t.me/BahrulEilm
👈لینک کانال جامع قرآنی «بَحر العِلم» در ایتا
🆔https://eitaa.com/BahrulEilm
✨✨💎✨✨💎✨✨
@BahrulEilm
⚜✨⚜✨⚜
⚜✨⚜
⚜
#قرآن_شناسی
#اسامی_شئونات_صفات_فضائل_حضرت_قرآن
#آمر_و_زاجر
ا❁﷽❁ا
❇️ فضیلت حضرت قرآن: «آمِرٌ و زَاجِرٌ »
✍ یکی از فضائل حضرت قرآن، «آمر و زاجر » یعنی امر کننده و نهی کننده بودن آن است.
💠چنانچه حضرت جعفر صادق (علیه السلام) به حدیث جدشان امیر المومنین علی (علیه السلام) در این خصوص اشاره و فرمودند:
⚜خَطَبَنَا أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ علیه السلام خُطْبَةً فَقَالَ فِيهَا:
..فَالْقُرْآنُ آمِرٌ وَ زَاجِرٌ حُدَّ فِيهِ الْحُدُودُ وَسنن فیه السنن
📔بحار الأنوار ، ج۸۹ ص: ۲۶
📔تفسير العياشي، ج۱ ص: ۷
🖋 از نظر لغوی، آمر به معنی فرمان دهنده بودن و زاجر به معنی باز دارنده بودن است. اما موضوع مورد امر و زجر حضرت قرآن چیست؟
💠عَنْ أَبِي بَصِيرٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ (علیه السلام) قَالَ: سَمِعْتُهُ يَقُولُ :
إِنَّ الْقُرْآنَ زَاجِرٌ وَ آمِرٌ يَأْمُرُ بِالْجَنَّةِ وَ يَزْجُرُ عَنِ النَّار
حضرت قرآن ، بندگان را به جنت امر می کند و از نار باز می دارد.
📔تفسير القمي، ج۲ ص ۴۵۱
📔تفسیر کنز الدقایق و بحرالغرائب ج ۳ ص ۴۳
🔹در معنای ظاهر، امر به جنت، امر به دخول به جنت است و زجر از نار، زجر از دخول به نار. لذا حضرت قرآن امر می کند به تمامی اعمال نیک و مصادیق مأمورٌ به که سبب دخول به جنت می شود و زاجر است از تمامی اعمال منهیٌ عنه که سبب دخول به نار می گردد.
🔆چنانچه خداوند عزوجل در آیات حضرت قرآن، بندگان را به «عدل و احسان و ایتاء ذی القربی» امر می کند و از «فحشاء و منکر و بغی» باز می دارد.
✨إِنَّ اللَّهَ يَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَ الْإِحْسانِ وَ إيتاءِ ذِي الْقُرْبى وَ يَنْهى عَنِ الْفَحْشاءِ وَ الْمُنْكَرِ وَ الْبَغْيِ يَعِظُكُمْ لَعَلَّكُمْ تَذَكَّرُون
(سوره نحل،آيه ۹۰)
🔰اما تمامی مصادیق مأمور به و منهی عنه، علاوه بر ظاهر، دارای معنایی باطنی هستند و به حقیقت واحدی برمی گردند. حضرت باقرالعلوم (علیه السلام) ذیل این شریفه فرمودند:
💠عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيٍ علیه السلام قَالَ :
..« إِنَّ اللَّهَ يَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَ الْإِحْسانِ وَ إِيتاءِ ذِي الْقُرْبى »
الْعَدْلُ رَسُولُ اللَّهِ صلی الله علیه و اله و سلم
وَ الْإِحْسانِ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ عَلِيُّ بْنُ أَبِي طَالِبٍ (علیه السلام)
وَ إِيتاءِ ذِي الْقُرْبى فَاطِمَةُ الزَّهْرَاءُ (علیها السلام) وَ أَوْلَادُهَا (علیهم السلام)
➖منظور از عدل، رسول اکرم (صلی الله علیه و اله و سلم) است و منظور از احسان، امیرالمومنین علی (علیه السلام) و منظور از ذی القربی ، حضرت زهراء (سلام الله علیها) و اولاد ایشان هستند
📔تفسير فرات الكوفي ؛ ص۲۳۶
💠و در روایت دیگر حضرت صادق الائمه (علیه السلام) تفسیر آيه را ادامه داده و فرمودند:
«وَ يَنْهى عَنِ الْفَحْشاءِ وَ الْمُنْكَرِ وَ الْبَغْيِ »
وَ هُمْ أَعْدَاءُ الْأَنْبِيَاءِ وَ أَوْصِيَاءِ الْأَنْبِيَاءِ وَ هُمُ الْمَنْهِيُّ مِنْ مَوَدَّتِهِمْ وَ طَاعَتِهِمْ
▫️و منظور از فحشاء و منکر و بغی، اعداء آل محمد اند که بندگان از مودّت و طاعت از آنان نهی شده اند
📔بصائر الدرجات في فضائل آل محمد صلى الله عليهم ؛ ج۱ ؛ ص۵۲۹
⚜
⚜✨⚜
⚜✨⚜✨⚜
@BahrulEilm
⚜✨⚜✨⚜
⚜✨⚜
⚜
#قرآن_شناسی
#اسامی_شئونات_صفات_فضائل_حضرت_قرآن
#آمر_و_زاجر
✍ لذا حقیقت و بطن تمامی مصادیق مامورٌ به در آیات حضرت قرآن، اطاعت از موالیان امر (علیهم السلام) و بطن تمامی اعمال منهیٌ عنه، اطاعت از اعداء ایشان است. به عبارت دیگر، امر به جنت، امر به سبب دخول به جنت یعنی اطاعت از اهل بیت (علیهم السلام) است و زجر از نار، زجر از سبب دخول به نار یعنی اطاعت از اعداء (لعنت الله علیهم اجمعین) است.
✔️ در بطنی دیگر، آمر و زاجر بودن حضرت قرآن ، به معنی امر کردن بندگان به خود جنت و نهی کردن ایشان از خود نار ( و نه فروعات اسباب دخول به آن) می باشد.
💎 حقیقت جنت، ولایت امیرالمومنین علی (علیه السلام) است و حقیقت نار، ولایت دومی ملعون .
➖ به همین علت است که در روایت دیگر بیان شده که حقیقت معنای امر به معروف، امر به اعمال نیک و ظاهر افعال خیر و مأمور به نیست؛ بلکه امر به ولایت امیرالمومنین علی (علیه السلام) است.
⚜ الْمَعْرُوفُ يَا أَبَا حَنِيفَةَ الْمَعْرُوفُ فِي أَهْلِ السَّمَاءِ الْمَعْرُوفُ فِي أَهْلِ الْأَرْضِ وَ ذَلِكَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ عَلِيُّ بْنُ أَبِي طَالِبٍ علیه السلام
💠حضرت جعفر بن محمد الصادق (علیه السلام) فرمودند:
⚜ای اباحنیفه، منظور از معروف (در امر به معروف)، امر و دعوت به کسی است که معروف در اهل آسمانها و معروف در اهل زمین است و آن امیرالمومنین علی (علیه السلام) می باشد
⚜قَالَ جُعِلْتُ فِدَاكَ فَمَا الْمُنْكَرُ قَالَ :
اللَّذَانِ ظَلَمَاهُ حَقَّهُ وَ ابْتَزَّاهُ أَمْرَهُ وَ حَمَلَا النَّاسَ عَلَى كَتِفِهِ
حقیقت منکر (در نهی از منکر) ، آن دو ملعونی هستند که حق امیرالمومنین علی (علیه السلام) را غصب و مردم را علیه آن حضرت شوراندند
⚜قَالَ أَلَا مَا هُوَ أَنْ تَرَى الرَّجُلَ عَلَى مَعَاصِي اللَّهِ فَتَنْهَاهُ عَنْهَا؟
اباحنیفه سوال می کند پس اگر کسی دیگری را در حال ارتکاب گناه ببیند و نهی کند، (این کار) نهی از منکر نیست؟
⚜فَقَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام لَيْسَ ذَاكَ بِأَمْرٍ بِمَعْرُوفٍ وَ لَا نَهْيٍ عَنْ مُنْكَر إِنَّمَا ذَاكَ خَيْرٌ قَدَّمَهُ
💠حضرت صادق (علیه السلم) فرمودند (این کار) حقیقتِ امر به معروف و نهی از منکر نیست، بلکه عمل خیری است که فرد برای خودش پیش می فرستد.
📔البرهان في تفسير القرآن ؛ ج۵ ؛ ص٧۴٩
📔تأويل الآيات الظاهرة في فضائل العترة الطاهرة، ص: ٨١٧
📔بحار الأنوار ، ج٢۴، ص: ۵٨
✅ لذا حضرت قرآن امر است و زاجر، امر به حقیقت جنت می کند و از حقیقت نار باز می دارد؛ تنها امر حضرت قرآن ،امر به ولایت امیراالمومنین علی (علیه السلام) است و تنها زجر آن، زجر و نهی از ولایت طاغوت امّت دومی ملعون .
🔹از فروعات این أمر و زجر است که تمامی اعمال نیک ،در زمره اعمال مأمور به قرار می گیرند و تمامی اعمال قبیح و فاحشه، در زمره منهی عنه ها در آیات حضرت قرآن قرار داده می شود .
⚜ فالقرآن آمر و زاجر؛ یأمر بعلیّ (علیه السلام) و یزجر عن الثانی (لعنة الله علیه).
⚜
⚜✨⚜
⚜✨⚜✨⚜
@BahrulEilm