eitaa logo
بحرُ العِلم
245 دنبال‌کننده
4.6هزار عکس
898 ویدیو
43 فایل
کانال قرآنی«بَحرُ العِلم» باهدف احیاء معارف نورانی کتاب الله وعترت نبوی(علیهم السلام) باعناوین: ⚜️الفرقان ⚜️تبیاناً لکل شئ ⚜️نقطة تحت الباء ⚜️الكوثر ⚜️بقية الله خير لكم إن كنتم مؤمنين ⚜️كهيعص ⚜️التين ⚜️القلم و .. لینک تلگرام https://t.me/BahrulEilm
مشاهده در ایتا
دانلود
📃✨📃✨📃✨📃 📃 آیه بیستم سوره مبارکه یس ا❁﷽❁ا ✨ وَجَآءَ مِنۡ أَقۡصَا ٱلۡمَدِينَةِ رَجُلࣱ يَسۡعَىٰ قَالَ يَٰقَوۡمِ ٱتَّبِعُواْ ٱلۡمُرۡسَلِينَ «و مردى (با ايمان) از دورترين نقطه شهر با شتاب فرا رسيد، گفت: اى قوم من! از فرستادگان (خدا) پيروى كنيد!» ✅﴿قسمت اول﴾ ✍ در آیات قبل بیان شد که فرستادگان خداوند عزوجل با انکار و تکذیب مردم مواجه شدند. در آیه بیستم سوره مبارکه یس می فرماید که خدای سبحان فرستاده سومی را به سوی ایشان ارسال فرمود که به واسطه وی، به دو فرستاده قبل عزت بخشید؛ «فعززنا بثالث» ➖ در این آیه شریفه وصف یکی دیگر از هادیان الهی بیان می شود که تلاش و کوشش در جهت هدایت مردم و تصدیق رسولان داشته است: «رجلٌ یسعی قال یا قوم اتّبعوا المُرسلین» ✅ «رجل» مذکور در این آیه شریفه، در تفاسیر به «صدّیق» توصیف شده است. مطابق روایتی از رسول الله (صلی الله علیه و اله و سلم) در تفسیر این آیه شریفه، صدّیقون سه نفر می باشند: ⚜ الصِّدِّيقُونَ ثَلَاثَةٌ؛ حَبِيبٌ النَّجَّارُ مُؤْمِنُ آلِ يس الَّذِي‏ قالَ: «يا قَوْمِ اتَّبِعُوا الْمُرْسَلِينَ»‏(آیه ۲۰/ سوره یس) ؛ وَ حِزْقِيلُ مُؤْمِنُ آلِ فِرْعَوْنَ الَّذِي قَالَ‏: «أَ تَقْتُلُونَ رَجُلًا أَنْ يَقُولَ رَبِّيَ اللَّهُ‏»(سوره غافر/ آیه ۲۸) ؛ وَ عَلِيُّ بْنُ أَبِي طَالِبٍ (علیه السلام) الثَّالِثُ وَ هُوَ أَفْضَلُهُم «صدیقین سه نفر هستند: حبیب نجّار، مؤمن آل یاسین که گفت: ﴿از کسانی پیروی کنید که از شما مزدی نمی‌خواهند و آنان هدایت یافتگانند﴾؛ حزقیل مؤمن آل فرعون که گفت: ﴿آیا می‌خواهید مردی را بکشید به خاطر اینکه می‌گویپ پروردگار من «الله» است؟!﴾ ؛ و سومین ایشان علیّ‌بن‌ابی‌طالب (علیه السلام) که او از همه آنان برتر است». 📘تفسير فرات الكوفي ؛ ص۳۵۴ 📘الأمالي( للصدوق) ؛ النص ؛ ص۴۷۶ 📘شواهد التنزيل ؛ ج۲ ؛ ص۳۰۶ 🖋 صدق و تصدیق، به معنى اذعان و اعتقاد و راست دانستن مطلب و سخن می باشد. صدّیق، صیغه مبالغه از صدق است ؛ «ان يكون مطابق الحقّ الواقع الثابت» . ➖ صدّیق، کسی است که اعتقاد و قول و عمل او مطابق حق باشد: «أن يكون صادقا في الاعتقاد و القول و العمل؛ أن يكون انشاؤه مطابق قلبه و صميم نيّته.» ✔️ «صدّیق»، کثیر الصدق است؛ به این معنا که تمام افعال و اقوال او تصدیق حق و حقیقت، بطن توحيد و نبوت یعنی ولایت است و بر این امر، سبقت بر دیگران دارد: «كثير الصدق في الأفعال و الأقوال و كثير التصديق لما جاءت به الرسل‏ ...» ﴿بحار الأنوار، ج ‏۳۵، ص ۴۱۳﴾ ✅ وجود مقدس مولا امیرالمومنین علی (علیه السلام) نه تنها صدّیق مطلق عالَم،‌ بلکه حقیقت معنای «صدق» می باشند؛ چرا که حقیقت صدق،‌ «ولایت» است . ➖ چنانکه حضرت علی بن موسی الرضا (علیه السلام) فرمودند: «الصّدق ولایَتُنا اهل البیت(علیهم السلام)» ﴿تاویل الآیات الظاهره، ص ۵۰۵﴾ ➖ و فرمودند: «أن ولايتهم الصدق و أنهم الصادقون و الصديقون» ﴿بحار الأنوار (ط - بيروت) ؛ ج۲۴ ؛ ص۳۰﴾ ✅ بنابراین حقیقت صدق،‌ ولایت امیرالمومنین علی (علیه السلام) است و هر کس به میزانی که بهره از حقیقت ولایت برده باشد، متصف به شأن «صدق» خواهد بود. 📃✨📃✨📃✨📃 @BahrulEilm
📃✨📃✨📃✨📃 ✍ در روایتی از حضرت جواد الائمه علیه السلام ، دو صدّیق مذکور در آیات حضرت قرآن یعنی حزقیل (مومن آل فرعون) ، و حبیب نجّار (مومن آل یس) ، در کنار جناب سلمان و ابوذر و مقداد و عمّار از شیعیان خُلَّص نام برده شده اند: 🔹 در این روایت آمده است ؛ فردی نزد امام جواد (علیه السلام) خود را از شیعیان خُلّص معرفی نمود ، امام در جواب می فرمایند: ⚜ وَيْحَكَ، أَ تَدْرِي مَنْ شِيعَتُنَا الْخُلَّصُ؟ شِيعَتُنَا الْخُلَّصُ‏ حِزْقِيلُ‏ الْمُؤْمِنُ، مُؤْمِنُ آلِ فِرْعَوْنَ وَ صَاحِبُ يس الَّذِي قَالَ اللَّهُ تَعَالَى فِيهِ‏: «وَ جاءَ مِنْ أَقْصَا الْمَدِينَةِ رَجُلٌ يَسْعى‏» ، وَ سَلْمَانُ وَ أَبُوذَرٍّ وَ الْمِقْدَادُ وَ عَمَّارٌ، أَ سَوَّيْتَ نَفْسَكَ بِهَؤُلَاءِ أَ مَا آذَيْتَ بِهَذَا الْمَلَائِكَةَ، وَ آذَيْتَنَا. « وای بر تو! آیا می‌دانی شیعه مخلص ما کیست؟ شیعه مخلص ما، حزقیلِ مومن است، همان مومن آل فرعون؛ و آن فرد در سوره یاسین که خداوند متعال در موردش فرمود : «و از آن سوی شهر مردی شتابان آمد»، و سلمان و ابوذر و مقداد و عمار؛ آیا خودت را با اینها برابر کردی؟ آیا با این کارت فرشتگان و ما را اذیت نکردی؟» 📔التفسير المنسوب إلى الإمام الحسن العسكري (عليه السلام)، ص: ۳۱۵ 🖋 همچنین امام جعفر صادق (علیه السلام) از جمله صفات شیعیان خود را قلّت همنشین، عدم تجمع مردم در اطراف ایشان و تنها بودن در هر شهری معرفی فرمودند،‌ همچون مومن آل یس که به تنهایی ندا می داد: ➖ يَا ابْنَ جُنْدَبٍ إِنَّمَا شِيعَتُنَا يُعْرَفُونَ بِخِصَالٍ شَتَّى ... قُلْتُ جُعِلْتُ فِدَاكَ فَأَيْنَ أَطْلُبُهُمْ ؟ قَالَ (علیه السلام) عَلَى رُءُوسِ الْجِبَالِ وَ أَطْرَافِ الْمُدُنِ وَ إِذَا دَخَلْتَ مَدِينَةً فَسَلْ‏ عَمَّنْ لَا يُجَاوِرُهُمْ وَ لَا يُجَاوِرُونَهُ فَذَلِكَ مُؤْمِنٌ ، كَمَا قَالَ اللَّهُ «وَ جاءَ مِنْ أَقْصَا الْمَدِينَةِ رَجُلٌ يَسْعى»، وَ اللَّهِ لَقَدْ كَانَ حَبِيبَ النَّجَّارِ وَحْدَهُ ⚜ امام صادق علیه السلام فرمودند: ای پسر جندب ، شیعیان ما به خصلتهایی شناخته میشوند ... عبد الله بن جندب گفت چنين اشخاصى را از كجا بيابم‌؟ حضرت فرمودند: از قله كوهها و اطراف شهرها، وقتى وارد شهرى شدى جويا شو از كسى كه با كسى رفت و آمد ندارد، اوست مؤمن چنانچه خداوند فرموده است: «وَ جٰاءَ رَجُلٌ‌ مِنْ‌ أَقْصَى اَلْمَدِينَةِ‌ يَسْعىٰ‌» ؛ بخدا قسم حبيب نجار به تنهایی بود . 📔بحار الأنوار (ط - بيروت) ؛ ج۷۵ ؛ ص۲۸۲ 📔تحف العقول ، ص ۳۰۱ ✔️ بنابراین در آیه بیستم سوره مبارکه یس، خداوند عزوجل یکی از صدّیقون را معرفی و توصیف فرموده است. همان کسانی که از حقیقت صدق عالَم که ولایت امیرالمومنین علی (علیه السلام) است ، بهره برده و از شیعیان خُلّص در دعوت و هدایت مردم به سوی هادیان مطلق عالَم به شمار می روند. 🔹 این آیه یکی از ضرب امثال حضرت قرآن است، چنانکه در آیات پیشین این سوره مبارکه بیان شد؛ ✨ وَٱضۡرِبۡ لَهُم مَّثَلًا أَصۡحَٰبَ ٱلۡقَرۡيَةِ إِذۡ جَآءَهَا ٱلۡمُرۡسَلُونَ (سوره یس، آیه١٣) ➖ ضرب مَثَل برای صدیقون ؛ مانند مومن آل فرعون و مومن آل یس که شأن هدایت به صراط مستقیم ولایت را داشته اند. 🖋تفسیر این آیه شریفه ادامه دارد... 📃✨📃✨📃✨📃 @BahrulEilm
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨️ إِنْ ذُکرَ الْخَیرُ کنْتُمْ أَوَّلَهُ وَ أَصْلَهُ وَ فَرْعَهُ وَ مَعْدِنَهُ وَ مَأْواهُ وَ مُنْتَهاهُ «اگر از خوبی یاد شود، آغاز و ریشه و شاخه و سرچشمه و جایگاه و نهایتش شما (ائمه طاهرین علیهم السلام) هستید.» 📃فرازی از زیارت جامعه کبیره @BahrulEilm‌
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⚜⚪️⚜⚪️⚜⚪️⚜ ⚜⚪️⚜ ا❁﷽❁ا ✨ يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللهَ‌ وَ كُونُوا مَعَ الصَّادِقينَ ﴿اى كسانى ‌كه ايمان آورده‌ايد! از [مخالفت فرمان] خدا بپرهيزيد و باصادقان و راستگويان باشيد.﴾ (آیه ۱۱۹ - سوره مبارکه توبه) ۱)💠 الرّضا (علیه السلام)- الصَّادِقُونَ هُمُ الْأَئِمَّهًُْ (علیهم السلام) وَ الصِّدِّیقُونَ بِطَاعَتِهِمْ. ⚜ امام رضا (علیه السلام) درباره «الصِّدِّیقُونَ» فرمودند: صادقان همان امامان (علیهم السلام) هستند که در طاعتشان صدّیق اند. 📚 الکافی، ج۱، ص۲۰۸/ بحار الأنوار، ج۲۴، ص۳۱/ بصایرالدرجات، ص۳۱/ تأویل الآیات الظاهرهًْ، ص۲۱۸ ۲)💠 الصّادقین (علیها السلام)- انَّ الصَّادِقِینَ هَاهُنَا هُمُ الائِمَّهًَْ الطَّاهِرُونَ مِنْ آلِ مُحَمَّدٍ أَجْمَعِینَ (علیهم السلام). ⚜امام باقر و امام صادق (علیهما السلام) فرمودند: همانا الصَّادِقِینَ در اینجا، همان ائمّه‌ی پاک از آل محمّد (صلوات الله و سلامه علیهم اجمعین) می‌باشند. 📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۶، ص۳۷۴ البرهان ⚜⚪️⚜ ⚜⚪️⚜⚪️⚜⚪️⚜ @BahrulEilm
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨📃✨📃✨📃✨ ✨📃✨ شرح فرازهایی از خطب گرانقدر امیرالمومنین امام علی (علیه السلام) با ضمیر «أنا» ؛ در معرفی ذات خویش به نورانیت ا❁﷽❁ ✨« هوَ الْأَوَّلُ وَالْآخِرُ وَالظَّاهِرُ وَالْبَاطِنُ وَهُوَ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمٌ» «اوست اوّل و آخر و پيدا و پنهان؛ و او به هر چيز داناست.» (سوره مبارکه حديد آيه ۳) 🕋حضرت امیرالکونین علی (علیه السلام) وجود مبارکشان را اینگونه معرفی می نمایند: ⚜ أَنَا الْأَوَّلُ وَ الْآخِرُ وَ الظَّاهِرُ وَ الْباطِنُ وَ أَنَا بِكُلِّ شَيْ‏ءٍ عَلِيم‏ (۱) «منم اول و آخر و ظاهر و باطن؛ و منم که به هر چیز آگاه می باشم.» ✅ تجّلی اسماء و صفات الله عزوجل در وجود مبارک حضرت نقطة تحت الباء، آیة الله العظمی، امیرالکونین علی (علیه السلام) است؛ و از جمله آنهاست اسامی «اول»، «آخر»، «ظاهر» و «باطن». ➖تبیین این حقیقت، در مواضع مختلف در فرمایشات نورانی حضرت رسول الله الاکرم (صلی الله علیه و اله) تشریح شده که این اسامی و القاب در خصوص وجود مبارک حضرت علی اعلی (علیه السلام) به چه معناست و به چه حقائق و معرفت نورانی در خصوص ایشان اشاره می نماید. ✔️وجوه و مراتب دلالت نام مبارک «اول» بر حضرت امیرالمومنین علی (علیه السلام): ⚜ أَوَّلُ مَن أَخَذَ مِیثَاقِی مِنَ الْأَئِمَّهًْ (علیهم السلام) (۲)؛ أَوَّلُ مَنْ آمَنَ بِاللَّهِ وَ رَسُولِهِ (۳): «اولین کسی است در میان امامان که میثاق خداوند را اخذ کرده؛ اولین ایمان آورنده به خدا و رسولش» ✔️وجوه و مراتب دلالت نام مبارک «آخر» بر حضرت امیرالمومنین علی (علیه السلام): ⚜آخِرُ مَنْ أَقْبِضُ رُوحَهُ مِنَ الْأَئِمَّهًْ (علیهم السلام) وَ هُوَ الدَّابَّهًْ الَّتِی تُکَلِّمُهُمْ (۴)؛ آخِرُ الْأوصِیَاء (۵)؛ هُوَ آخِرُ النَّاسِ عَهْداً بِی یُغَسِّلُنِی وَ یُکَفِّنُنِی وَ یُدْخِلُنِی قَبْرِی (۶) «آخرین امامی که خداوند او را قبض روح می نماید و او همان دابة الارضی است که با مردم سخن می گوید؛ آخرین وصی؛ آخرین کسی که با پیامبر اکرم (صلوات الله علیه) تجدید دیدار کرده، ایشان را غسل و کفن نموده و داخل قبر می‌نماید» ✔️وجوه و مراتب دلالت نام مبارک «ظاهر» بر حضرت امیرالمومنین علی (علیه السلام): ⚜أُظْهِرُ عَلَیْهِ جَمِیعَ مَا أَوْحَيْتُهُ إلَیْکَ (۷)؛ فَإِنَّهُ ظَهَرَ عَلَی کُلِّ مَا أَعْطَانِیَ اللَّهُ مِنْ عِلْمِهِ (۸)؛  فَأَنْتَ آخِرُ مَنْ یَظْهَرُ عَلَی مَخْزُونِ سِرِّی (۹) «جمیع آنچه بر حضرت ختمی مرتبت (صلی الله علیه و اله و سلم) وحی شده و علومی که خداوند عزوجل به نبی مکرمش عطا کرده، بر علی (علیه السلام) ظاهر و آشکار است؛ آخرین کسی که پنهان های اسرارِ پیامبر اکرم (صلوات الله علیه) بر او ظاهر و آشکار می گردد» ✔️وجوه و مراتب دلالت نام مبارک «باطن» بر حضرت امیرالمومنین علی (علیه السلام): ⚜أَبْطَنْتُهُ سِرِّيَ الَّذِي أَسْرَرْتُهُ إِلَيْك (۱۰)؛ الْمُسْتَبْطِنُ بِعِلْمِی (۱۱)؛ فَهُوَ وَ اللَّهِ الْبَاطِنُ عَلَی الْأَوَّلِینَ وَ الْآخِرِینَ وَ سَائِرِ الْکُتُبِ الْمُنْزَلَهًْ عَلَی النَّبِیِّینَ (علیهم السلام) وَ الْمُرْسَلِینَ (علیهم السلام) (۱۲)؛ بَطْنُ سِرِّی کُلِّهِ لَهُ (۱۳)؛ «آن سرّ خداوند که نزد حضرت ختمی مرتبت (صلی الله علیه و اله) نهاده شده، در باطن علی (علیه السلام) پنهان داشته شده است؛ دربردارنده ی باطنِ علم پیامبر اکرم (صلوات الله علیه)؛ نزد اولین و آخرین و در سائر کتب نازل شده بر انبیاء و مرسلین (علیهم السلام)، باطن می باشد؛ جمیعِ اسرار نبی مکرم (صلی الله علیه و اله) در باطن اوست» ✔️دلالت «وَهُوَ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمٌ» در خصوص حضرت امیرالمومنین علی (علیه السلام): ⚜هُوَ الْعَالِمُ بِالْحَلَالِ وَ الْحَرَامِ وَ الْفَرَائِضِ وَ السُّنَنِ وَ مَا شَاکَلَ ذَلِک (۱۴) فَمَا أَنْزَلَ اللَّهُ تَعَالَی عِلْماً مِنَ الْحَلَالِ وَ الْحَرَامِ وَ الْفَرَائِضِ وَ الْأَحْکَامِ وَ التَّنْزِیلِ وَ التَّأْوِیلِ وَ النَّاسِخِ وَ الْمَنْسُوخِ وَ الْمُحْکَمِ وَ الْمُتَشَابِهِ وَ الْمُشْکِلِ إِلَّا وَ أَنْتَ بِهِ عَلِیمٌ (۱۵) «هر آنچه که خداوند عزوجل از علم حلال و حرام و فرائض و سنن و احکام، تنزیل و تأویل، ناسخ و منسوخ، محکم و متشابه و مشکل نازل فرموده است، علی (علیه السلام) بدان آگاه و علیم است» 📚 منابع ➖➖➖➖➖ (۱)مناقب آل أبي طالب عليهم السلام (لابن شهرآشوب)، ج۳ ص ۳۸۷؛ بحار الأنوار ج۳۹ ص ۳۴۸؛ رجال الكشي (إختيار معرفة الرجال) ص۲۱۱ (۲ و ۴ و۷ و ۱۰)بصائر الدرجات ج۱ ص۵۱۵؛ بحار الأنوار، ج۱۸ ص۳۷۷ (۳ و ۵ و ۸ و ۱۲)بحارالأنوار ج۳۵ ص۲۷۸؛ ارشاد القلوب ج۲ ص۲۶۹ (۶ و ۱۳ و ۱۴)الفضائل (لابن شاذان قمی) ص۶۹؛ کتاب سلیم بن قیس ج۲ ص۹۳۳؛ بحارالأنوار ج۴۱ ص۱۸۰ (۹ و ۱۱ و ۱۵)تفسير كنز الدقائق ج۱۳ ص ۷۸؛ البرهان ج۵ ص۲۷۹؛ تأویل الآیات الظاهرة ص۶۳۱ ✨📃✨📃 ✨📃✨📃✨📃✨ @BahrulEilm
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا