eitaa logo
تبارشناسی باکر در ایران
5 دنبال‌کننده
47 عکس
10 ویدیو
0 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
.ـــــــ══✼🌿🌹🌿✼══ـــــــــــــ ــــــــ بِسم رَب الشُهدا وَ الصِدیقین ــــــــ .  🌹.ِ.یڪ دستش قطع شده بود اما دست بردار جبهـه نبود، بهش گفتند: «با یڪ دست کہ نمی تونے بجنگی برو عقب» مےگفت: «مگه حضرت ابوالفضل با یڪ دست نجنگید؟ مگه نفرمود « والله ان قَطعتَموا یَمینــی، اِنی اُحـــامی ابـداً عن دینــــی»... عملیات والفجر۴ مسئول محور بود بهش مأموریت داده بود گردان حضرت ابوالفضل رو از محـاصره دشمن نجات بـده با عـده ای از نیـروهاش رفت به سمت منطـقه مأموریـت، لحظه‌های آخر ڪہ قمقمه را آوردن نزدیڪ لبای خشڪش گفت: «مگه مولایم امام حسین عليه السلام در لحظه‌ی شهـادت آب آشامید ڪہ من بیاشامم» کہ شد هم بود هم بی‌دست... -شهدا-و-اهل-بیت-ناصر-کاوه-برشی اززندگی-شهید_شاپور_برزگر_گلمغانی فرمانده‌محورعملیاتی‌لشکر۳۱عاشورا راوی: همرزم شهیـــد 🖊 📌آدرس کانال کتاب در ای گپ.   https://iGap.net/join/yk9xsQ7WJaLj1HkZOMFFa4Y3k           https://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/3744                 ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─ 📑 @edmolavand 📚ܐܡܝܕ 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
هدایت شده از پژوهش اِدمُلّاوَند
35.22M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🇮🇷شاهکار یزدی ها 🎥ببینید 🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄﷽🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄• 📚ܐܡܝܕ @edmolavand 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
"محله باکر محله گرگان - نقشه نشان" https://neshan.org/maps/places/gorgan/bakermahale
هدایت شده از پژوهش اِدمُلّاوَند
📜 📄انتشار نمایه شجره نامه خاندان ؛ حاکم بندپی در دوران زندیه و قاجار برای نخستین بار در کانال پژوهش ادملاوند ۱۴۰۳/۰۹/۰۱ 🌿این شجره نامه بر اساس تحقیقات میدانی، یافته های شفاهی و مطابقت با اسناد توسط پژوهشگر محسن داداش پور باکر و با مشورت بزرگان خاندان مرتبط در شهرستان های بابل، آمل، گرگان، مشهد، تهران و اصفهان به سرانجام رسید. 📌اما در این میان مرحوم جهان پهلوان علی براری حلالخور اهتمام جدی داشته و ما را بسیار همراهی و پشتیبانی نمودند. روحش شاد و یادش گرامی باد. 📝 اصل این اوراق فاخر در پژوهش ادملاوند محفوظ بوده و در آرشیو ثبت گردید. 📩شناسه۱۴۰۲۰۷۰۱۱۱۵۰۲ 🖊
هدایت شده از پژوهش اِدمُلّاوَند
📩شناسه۱۳۹۴۰۴۱۱۱۶۰۶ 📜 📜 🔎 📝 🗓۲۳ جمادی الاولی سنه ۱۲۵۸ قمری برابر با ۱۱ تیر سال ۱۲۲۱ شمسی 🌍اشاره به مناطق و محلات شرق مازندران تا..... 👈 👇👇 📩متن انجامه: {{...نان ذبح نمود... ادامه پست قبلی👈👇 {{نه نه جان از قیچ قیچ عوایق وجود دهر امر به شِواش نمود و خِس خِسه در وصف ذات مرحمت پناه شاه سوار بر رِک رِک یُرنه خواهان غضب کرد. خواتون حلالخوریه که قیاس جمالش از هزارجریب منظوم است ز شش گونه کلک پر و چپچپا ونوشه هفتاد گلستان است. ذوالفقار خان کرد ولد غفران پناه میرزا هدایت الله کرد با عدّتی موفور از رجال و معتمدین دزج و زرستاق و طرود و بکریان و میامی و رودیان ....[ناخوانا] خواجه خانلر و عبدالحسین خان و غلام علی خان و خواجه نجف قلی و محمدکاظم خان و مهدی قلی خان و میرزا فضل الله و ملاهادی کرد بندپئی و غلامحسین بارو و عبدالله قرقیش و مظفر قرقیش و داراب خان و علیخان شریف و حاجی سلیمان شریف و عباس خان باکر و محمدخان باکر و مهدی خان و محمدنظر قرقیش و رضاقلی بارو و محمدولی کرد و ....[ناخوانا] محمدجعفر خواجه و حاجی رضا خواجه و حاجی رحیم شریف و حسن بارو ....[ناخوانا] به مازندر سرای عمیدالملک گردهم آمدند. که چندین عقل و جان بیاراست تن مجروح هزارجریب را ....[ناخوانا] از مرحوم عالی شان ملا هدایت الله کرد بندپئی که از نجابت فی ملکوت السموات و الارض متنعم باذن الله پس از وصلت با ماه سیما بی بی دخت کهف الحاج حاجی محمود ملک آرا طوایف رودیان بود به عهد موالید پنج پسر تولید یافت که چون شاه سوار فصاحت پیشه و بلاغت طریقت دارند. .......}} ⬅️ادامه دارد. 📜 🖊 ۱۳۹۲/۰۴/۱۱ https://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/3773 👇👇 📌این اثر فاخر خطی به نوعی محسوب میگردد. 📝: ۱/: صدای لولای در ۲/: صدای دسته جمعی زنان در عروسی برای ابراز شادی و شادباش ۳/: نفس نفس زدن سینه به جهت استرس یا خبر شگفتانه و... ۴/: چیزی که به انتها برسد | صدای قاشق که به ته دیگ میخورد. ۵/: خاتون | همسر میرزا هدایت الله کرد ۶/: خاندان قدیمی مقیم بندپی، بابل و تهران | این خاندان در حکومت و دارای جایگاه ممتازی بودند. ازجمله سرشناسان این قوم: عبدالحسین سرتیپ، حاجی خان جان حاکم بندپی، میرزا خانلر منشی الممالک، میرزا اسماعیل مستوفی و... هستند. ۷/: گُلپر ۸/: گل پامچال ۹/: گل بنفشه ۱۰/ | : از طوایف مشهور ایران که البته برخی کِرد به کسر کاف را شاخه ای از ایل [] بر میشمارند. ۱۱/: دیزج شاهرودسمتان ۱۲/: زیراِستاق سمنان ۱۳/: روستایی در سمنان ۱۴/: بکران | روستایی در دهستان کلاته میامی سمنان | به نظر می رسد و مقیم همین روستا بودند و ظاهرا باید طایفه ای از خاندان باکر بصورت برجسته در آنجا اقامت داشتند. ۱۵/: ایلی مشهور در ایران که موقعیت جغرافیایی آنان سوادکوه، و و پاشاکلا و جعفرکلا و وادره و کهنه ده و محمدآباد دودانگه ساری گرگان در خلیلکلا بندپی ؛ بندپی بندپی غربی و و آمل آذربایجان غربی ؛ آغوزبن فعلی بابل ترکیه و سایر نقاط | از جمله سرشناسان این قوم عبارتند از: ۱۶/: شهری در سمنان ۱۷/: رویان سمنان ۱۸/ و و [بارون] و : از طوایف قدیمی در میامی ۱۹/: سید | کاردان | امین ۲۰/: سید ۲۱/: همسر چهارم ملا میرزا هدایت الله کرد که از اصالت سمنانی بود. ۲۲/: از بزرگان رودیان [رویان] | نیاز به تحقیق 🔴 به‌ منظور حفظ حریم شخصی، انتشار نمایه یا اصالت سند و یا نام دارنده ی این اسناد به خودشان واگذار شده است. 📙📘📓📗📒📕📔 📄 💌چاپ و نشر مطالب بردن از منبع مجاز نبوده و درج منبع الزامی است. 🟠با توجه به نسبی بودن علم تاریخ، این مطالب تا زمانی اعتبار دارد که سند اصیل و متقنی آن را نفی نکند.در صورتی که اسناد جدید و دارای اصالتی به دست آید که با مطالب موجود در این پژوهش تعارض داشته باشد، نگارنده بدون هیچ گونه تعصبی، آن را خواهد پذیرفت. 🟡تمامی حقوق برای محسن داداش پور باکر محفوظ است. ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─ 📑 @edmolavand 📚ܐܡܝܕ 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
هدایت شده از پژوهش اِدمُلّاوَند
﷽ن و القلم و ما یسطرون بنویس 📩شناسه ۱۳۹۹۰۴۱۱۰۸۵۲ (۱) 📜علما و روحانیون باکر | ادملا از صفویه تا عصر پهلوی 🔲علمای باکر: مستندات حضور و فعالیت علمای باکر در ادملا: 🕌: 🟢 بن اسکندر 🟢 بن رضی ادملا الف)ملاآقابابابیک باکر در حاشیه کتاب خطی مرحوم ملاشاه بابا باکر می نویسد: «هو الله سبحانه تعالی الحکیم. در بلوک بندپی دهات آدملا و بتیار و تهمتن و دیوا ملک شاهان و دیار رجال کثیرااعلام بودند. رسالت هبه نمودند و به فضل طریقت سپردند. وقتی محمدشاه قاجار پای در سرزمین باکرمحله آدمل نهاد صفربیک باکر امر به سنت کرد و از آن وی میرزامحمدشفیع اصفهانی تبار را به ارادت پی ایشان توصیه کرد و لوحی با خون از ابدان باکر مکتوب و ممهور شد و وفادار بمانند...» | کتاب اسناد بارفروش، از صفویه تا پهلوی، حامد ابراهیم زاده بازگیر، چاپ اول، بهار ۱۴۰۳،صص ۳۱۳،۳۱۴ ب)در بخشی از کتاب خطی «التاریخ العزا الحسین علیه السلام فی بلوک البندپی» مرحوم ملانورعلی کرد در سنه ۱۳۴۱ق آمده است: «ده تن و مخلصین ائمه هدی ده ملا بندپی با فوجی از جماعت باکر...بهر تعظیم و تعزیه یوم السابع محرم الحرام سنه ۱۲۷۱ ق سنت سلام و ارادت خالصانه به مزار کثیرالانوار شاه علی خادم الفقرا حاضر آمدند...»| ک «انجامه نامه محسن» ص ۱۴ ج)نقش علما در آئین و رخدادها در ادملا: ملااسماعیل باکر [۲۱ محرم ۱۲۱۹ ق] می‌نویسد: «...چهار تن و اطهر نفس اسباب آب طاهر به زمزم نشان از جوی جاریه نیای باکر روآر چادرکا به چهار دلو فرصت و رخصت دادند تا محرم و صفر سنه جاریه پسندیده نظر آید.» | ک «انجامه نامه محسن» ص ۱۱ د)مزار علمای باکر: ۱/ادملا: قبرستان های امامزاده سیدیحیی رضی، پادشاه علی مرعشی و پیت قبرستان ۲/قبرستان مزار سیده میرمریم حسنی کرازمین بندپی ۳/قبرستان محله پاشا امیر بندپی ۴/قبرستان باکرده انندسواده کوه ۵/قبرستان خِرنوای [خرم آباد] باکر دودانگه ساری ۶/قبرستان باکرکلا بابل ۷/قبرستان باکرمحله گرگان ۸/قبرستان وادی السلام اعراق ۹/قبرستان روستای هلی کتی آمل ۱۰/شهرستان قزوین و .... 📌نکته: شوربختانه مزار علمای باکر بصورت دقیق واضح و معین نیستند. ۱/: مدفن پیت قبرستان ادملا|فاقد اطلاعات | فرزندش ملا اسماعیل باکر از علمای به نام و موثر در بندپی و ادملا بود.| ک «انجامه نامه محسن» صص ۹ و ۳۳ ۲// بن ملامحمدباکر: متوفای سنه ۱۲۶۴ ق | اثر خطی وی در شش نسخه اصیل مربوط به ۲۱ محرم الحرام سنه ۱۲۱۹ ق میباشد که در ید مرحوم حسین باکری بن سلمان باکر ادملایی بوده و در تاریخ ۱۳۸۴/۱۱/۱۲ رویت و خوانش شد.| در کتاب خطی «التاریخ العزا الحسین علیه السلام فی بلوک البندپی» مرحوم ملانورعلی کرد از او یاد کرده است.| ک «انجامه نامه محسن» صص ۹،۱۱،۱۲،۳۳ ۳/ بن گرشاسب باکر: فاقد اطلاعات | بر اساس گزارش ملا اسماعیل وی در سنه ۹۴۲ ق از جمله پیش تازان سنت آئین گل مالی اول محرم در ادملا بود.| نامش در سند خطی «قسم نامه» در سنه ۱۰۰۰ ق ادملا برجسته و موثر است.| ک «انجامه نامه محسن» ص ۹ ۴/ بن جمال باکر: وی به مدت ۹ سال در اصفهان به تحصیل و تدریس مشغول بوده است. او مدفن کرازمین بندپی شرقی بابل است. | بر اساس گزارش ملا اسماعیل وی در سنه ۹۴۲ ق از جمله پیش تازان سنت آئین گل مالی اول محرم در ادملا بود.| نامش در سند خطی «قسم نامه» در سنه ۱۰۰۰ ق ادملا برجسته و موثر است.| ک «انجامه نامه محسن» ص ۹ ۵/ بن اسکندر باکر: متولی برجسته مزار پادشاه علی مرعشی ادملا و مدفن در همین بقعه اما محدوده قبرش نامشخص است| معروف به درویش فتح الله| امین ادملا| وی به مدت ۱۷ سال در اصفهان به تحصیل و تدریس مشغول بوده است. او اما ۹ سال در یزد اقامت داشت و با دو همسر یزدی و اصفهانی خویش به زادگاهش ادملا بازگشت. | مدفن کربلا معلی می باشد.| بر اساس گزارش ملا اسماعیل وی در سنه ۹۴۲ ق از جمله پیش تازان سنت آئین گل مالی اول محرم در ادملا بود.| نامش در سند خطی «قسم نامه» در سنه ۱۰۰۰ ق ادملا برجسته و موثر است.| ک «انجامه نامه محسن» ص ۹ 🔲نکته: «برخی از علمای ادملا دارای اثر خطی و حتی تالیفات نیز بودند» 🖊 🟡تمامی حقوق برای محسن داداش پور باکر محفوظ است . https://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/15 ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─ 📑 @edmolavand 📚ܐܡܝܕ 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─ ادامه👇👇
هدایت شده از پژوهش اِدمُلّاوَند
﷽ن و القلم و ما یسطرون بنویس 📩شناسه ۱۳۹۹۰۴۱۱۰۸۵۲ (۲) ۶/ بن درویش عباس باکر: فاقد اطلاعات | محل تدفین قبرستان امامزاده یحیی ادملا | بر اساس گزارش ملا اسماعیل وی در سنه ۹۴۲ ق از جمله پیش تازان سنت آئین گل مالی اول محرم در ادملا بود.| نامش در سند خطی «قسم نامه» در سنه ۱۰۰۰ ق ادملا برجسته و موثر است.| ک «انجامه نامه محسن» ص ۹ ۷/ بن حاجی آقالر باکر ادملائی: نام و سجع مهرش در سند استشهادیه درویش سهراب بن فیروز در حدود ۱۱۲۹ ق بعنوان سجلات مشهود است. (کتاب پادشاه امیر، معرفی امازاده سیدنطام الدین بندپی بابل، نبی اله باقری زاد گنجی، چاپ اول، تهران ۱۳۹۳، صص ۱۲۲ و ۱۲۳) شجره نامه: ملامحمدفاضل باکر بن حاجی آقالر بن ملاشاه بابابیک (اول) بن نامدارخان بن خان داش خان بن جانبرار خان بن فرج خان بن میرعلی خان بن میرزا آقاخان باکر بن جانقلی داش بن رخش سوار قلیخان باکر بن بابا کریم باکر بن غفران پناه علیشاه باکر | وی در برخی اسناد فاضل باکر و در تعدای از اسناد به نام محمدرضا باکر شهرت و ثبت شده است. | فرزندش ملا احمد باکر از روحانیون باسواد منطقه بوده است. | این عالم برجسته بندپی به اتفاق برادرش بمدت ۱۱ سال در نجف مشغول به تحصیل بوده اند. | وی از جایگاه اجتماعی خاصی برخوردار بود بنحوی که از او بعنوان «معتمد» نام می بردند. | فعالیت در مدرسه ی علمیه پاشاامیر، اظهار نظر در امورات دراویش بارگاه حضرت سید نظام الدین علیه الرحمه ، حل دعاوی، ایجاد مکتب خانه در ادملا ، تعلیم و تبلیغ احکام دین در ادملا و منطقه و... از جمله فعالیت های ایشان بود. | وی متوفای سنه ۱۱۴۱ قمری و مدفن امامزاده سیدیحیی رضی ادملا می باشد ولی احدی از مکان دقیق مزار ایشان مطلع نیست.| ک شجره نامه اشاداد ۲، محسن داداش پور باکر، صص ۲۵ و ۵۷ ۸/ بن حاجی آقالر باکر ادملایی: وی برادر ملامحمدفاضل باکر است که جماعت باکر آنان را دوقلو بر می شمارند. | وی به همراه برادرش به مدت یازده سال در حوزه های علمیه ی اعراق مشغول به تحصیل بوده و حتی تدریس نیز می نمود. | متوفای سال ۱۱۳۲ قمری و مدفن در قبرستان پادشاه علی مرعشی ادملا در محلی موسوم به شهر اما مزارش مشخص نیست.| ک شجره نامه اشاداد ۲، محسن داداش پور باکر، صص ۲۵ و ۵۷ ۹/ بن میرزاآقا باکر ادملائی: نام وی در ابتدای کتاب خطی ملاشاه بابابیک باکر بصورت حاشیه نویسی چنین نامیده است: «تاریخ تولد جان عموی محمد شفیع باکر طول الله عمره ... [ناخوانا] در یوم جمعه بیست دوم محرم الحرام فی شهور سنه ۱۲۵۹ ق» همچنین در ذیل این متن نوشته شده است: «تاریخ مرحوم شدن جناب آقا میرزا شفیع جنت مکان در شب دوشنبه پنجم شهر شعبان سنه ۱۳۳۲ ق» | وی مدت ۱۲ سال مقیم باکرمحله گرگان بوده است. | مدفن قبرستان امامزاده سیدنظام الدین پاشاامیر بندپی ولی مزارش معین نیست.| فرزندش آخوند ملااسماعیل باکر از علمای باکر بود. | شجره نامه: ملامحمدشفیع باکر بن میرزاآقا بن حاجی آقالر بن ملاشاه بابابیک باکر (اول) | ک خطی شجره نامه اشاداد ۲ ، محسن داداش پور باکر ص ۵۷ 🔲نکته: «برخی از علمای ادملا دارای اثر خطی و حتی تالیفات نیز بودند» 🖊 🟡تمامی حقوق برای محسن داداش پور باکر محفوظ است . https://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/15 ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─ 📑 @edmolavand 📚ܐܡܝܕ 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─ ادامه👇👇
هدایت شده از پژوهش اِدمُلّاوَند
﷽ن و القلم و ما یسطرون بنویس 📩شناسه ۱۳۹۹۰۴۱۱۰۸۵۲ (۴) ۱۰/ بن میرزاآقا باکر ادملائی: شجره نامه: آخوند ملاعلی باکر فرزند میرزا آقا باکر بن حاجی آقالر بن ملاشاه بابابیک باکر (اول) | وی واقف زمین تکیه ی امام حسین علیه السلام در ادملا می باشد. | ملا علی باکر از جمله عالم برجسته، خلاق بوده که توانست در ادملا در منزل و تکیه ی محل اقدام به آموزش قرآن و احکام شریعت نماید. از جمله شاگردان او اما میرزامحمدشفیع اصفهانی تبار [صدراعظم دولت قاجار] بود که در زمان حضور آقامحمدخان قاجار در قریه ادملا توسط ایشان به حضورش معرفی گردید. | وی به رسم اجدادش متولی امور بقاع متبرکه ی ادملا بود.|در سرودن شعر مهارت داشت و دارای خط خوش بود.| این شخصیت وارسته در تولید زنبور عسل، کشت برنج، دامداری خوش روزی و مهارت کافی داشته است. | ملاعلی باکر در ترویج دین بویژه آیین در ایام محرم و صفر سرآمد و پیشکار بوده است.| حسب نذر مرحوم ملا شاه بابابیک باکر اول [تهیه و اهدا سدر و کافور و کفن] کلیه ی امور غسل و تکفین و تدفین مردگان جماعت باکر به عهده ی ایشان بود که او در انجام آن ممتاز و متعهد بوده است.| وی متوفای سنه ۱۲۰۷ ق و در ضلع جنوبی مزار امامزاده یحیی رضی ره ادملا به خاک سپرده شد. امروزه قبر ایشان بصورت دقیق مشخص نیست. | وی برادر ملامحمدشفیع باکر و پدر ملاشاه بابابیک باکر دوم است که نوه اش نیز نیز از علمای جماعت باکر بود. | ک خطی شجره نامه اشاداد ۲، محسن داداش پور باکر ، ص۵۷ | در سند خطی ملاآقابابابیک باکر در چهارم محرم سنه ۱۲۲۲ ق آمده است: «...چهار مِن روغن دروازه تکیه ملاعلی باکر» | فرامرز عمران به نقل از کتاب التاریخ العزا الحسین ع فی بلوک البندپی می نویسد: «در تکیه ی بسیار قدیمی ادملا صندوق چوبی قرار دارد که بر آن چنین حک شده است: بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ وَ بِه نَحمده و نستعین إِذَا جَاءَ نَصْرُ اللَّهِ وَالْفَتْحُ. اللهم اغفرلنا. راقم الحروف ملاعلی باکر ولد میرزاآقا باکر عن بطن حاجی آقالر» | همچنین در همین کتاب آمده است: «اعیان و معارف بن پی و سوات کوه چون چندی از تبعید کیومرث و قشونش به... اده ملا و....به حکنی قاطع فی سنه ۱۱۹۴ ق ملاسلمان عابد و ملاعلی باکر و ملا کاظم قزومچاهی و ملاسهراب باکر و ملاعلاالدین بارفروش و ملاصادق لفوری و ملاعلی پرجایی و میرزااحمد عمران و میرزامحمودملکشاه ... سر جهاد بر آن خبیث نهادند...» | در طومار وقفنامه سنه شش محرم ۱۲۰۱ قمری روستای ادملا آمده است: «بعدالحمد و الصلواه نظر به خط و ختم رضوان جایگاه قدوسی الصفات ملاعلی باکر ولد میرزاآقا باکر بن عزت آثار حاجی آقالر باکر ادملا ...»| ک خطی انجام نامه محسن، ص ۱۲،۱۳،۱۶،۴۰،۶۳ ۱۱/: وی متوفای ۱۱۶۷ ق و مدفن جوار بقعه سیده میرمریم در ییلاق کرازمین بندپی شرقی بابل است.| مزارش مشخص نیست. | این سید بزرگوار عموی ناتنی سیده میر مریم محسوب می شود.| این عالم وارسته مورد توجه و احترام خاص جماعت باکر بوده است بگونه ای که در تصمیمات کوچک و بزرگ خانوادگی و اجتماعی از ایشان مشورت می گرفتند.| از این عالم فرهیخته یک نسخه کتاب خطی با محتوای چهارده معصوم علیهم السلام باقی مانده است. شوربختانه ابتدا و انتهای کتاب امحاشده و تنها در یک صفحه سجع مهر آن عالم مندرج است. | در سند خطی رجب ۱۱۴۷ آمده است: «عالیجناب مقدس القاب حقایق و معارف اکتساب سلاله السادات العظام آقامیر سید محمدادملایی که از هر جهت خالص عیار و همه نوع عمل رجا و وثوق و توجهات شرعیه اهالی بندپی...[ناخوانا] جماعت باکر...[ناخوانا] به هیچ وجه علف چرا کلارزمین ممانعت نکرده و امر به...» | ک خطی انجام نامه محسن صص ۹۶ و ۹۷ 🔲نکته: «برخی از علمای ادملا دارای اثر خطی و حتی تالیفات نیز بودند» 🖊 🟡تمامی حقوق برای محسن داداش پور باکر محفوظ است . https://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/15 ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─ 📑 @edmolavand 📚ܐܡܝܕ 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─ ادامه👇👇
هدایت شده از پژوهش اِدمُلّاوَند
﷽ن و القلم و ما یسطرون بنویس 📩شناسه ۱۳۹۹۰۴۱۱۰۸۵۲ (۴) ۱۲/ بن جانی سلطان باکر ۱۳/ بن ملا محمد فاضل باکر ۱۴/ باکر (دوم) بن ملاعلی باکر ۱۵/ بن علیجان باکر ۱۶/ بن شاه بابا باکر ۱۷/ ۱۸/ بن صفر ۱۹/ اصفهانی تبار [صدراعظم حکومت قاجار] ۲۰/ ۲۱/ ۲۲/ ۲۳/ ۲۴/ ۲۵/ ۲۶/ [پدرزن ملانورعلی کرد صاحب کتاب تاریخ العزا الحسین علیه السلام فی بلوک البندپی] ۲۷/ ۲۸/ [نام وی در اسناد ملکشاه و عمران صراحت دارد] ۲۹/ عباس باکر [اسناد وی را عارف باالله لقب داده اند] ۳۰/ (اول) بن نامدارخان باکر ۳۱/ ۳۲/ بن ملامحمدآقا [نسل وی بدلیل اینکه جده ی مادریشان از باکر بود لذا پسوند شناسنامه ای این خاندان رسما شده است] | اینان مهاجر از روستای کرکبود طالقان هستند | تیره ای از اینان در روستای رزکه ی آمل مقیم هستند. ۳۳/ بن حاجی کامیار کرکبودی [نسل وی بدلیل اینکه جده ی مادریشان از باکر بود لذا پسوند شناسنامه ای این خاندان رسما شده است] | اینان مهاجر از روستای کرکبود طالقان هستند | تیره ای از اینان در روستای رزکه ی آمل مقیم هستند. | وی شاعر، درویش، عارف و اهل سلوک بود. ۳۴/ بن ملااحمد (اول) [نسل وی بدلیل اینکه جده ی مادریشان از باکر بود لذا پسوند شناسنامه ای این خاندان رسما شده است] | اینان مهاجر از روستای کرکبود طالقان هستند | تیره ای از اینان در روستای رزکه ی آمل مقیم هستند. ۳۵/ بن کربلایی خِدّاد ۳۶/ بن سیدگت آقا بن سیدمحسن ۳۷/سایر علما 📌در حال تکمیل اطلاعات هستیم. 🔲نکته: «برخی از علمای ادملا دارای اثر خطی و حتی تالیفات نیز بودند» 🖊 ۱۳۹۹/۰۴/۱۱ https://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/15 📙📘📓📗📒📕📔 📄 💌چاپ و نشر مطالب بردن از منبع مجاز نبوده و درج منبع الزامی است. 🟠با توجه به نسبی بودن علم تاریخ، این مطالب تا زمانی اعتبار دارد که سند اصیل و متقنی آن را نفی نکند. در صورتی که اسناد جدید و دارای اصالتی به دست آید که با مطالب موجود در این پژوهش تعارض داشته باشد، نگارنده بدون هیچ گونه تعصبی ، آن را خواهد پذیرفت. 🟡تمامی حقوق برای محسن داداش پور باکر محفوظ است . ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ❅𖣔༅═─ 💥 @edmolavand 📚ܐܡܝܕ 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
هدایت شده از پژوهش اِدمُلّاوَند
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌹 زیباترین نقاشی خدا لبخند مادر است ... 💌پیشاپیش میلاد با سعادت حضرت زهرا (سلام الله علیها ) و روز زن گرامی باد 🌿🌹 🧕شعرخوانی مازنی مادری از سرزمین تاریخی و کهن 🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄﷽🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄• 📚ܐܡܝܕ @edmolavand 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
هدایت شده از میرمریم
4_5911342443592164265(1).mp3
3.71M
🍃🍀🎧🎼آوای زیبای :مادر ... 🍃🍀🎤علی رزاقی... ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ❤️ 🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄﷽🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄• 📚ܐܡܝܕ @edmolavand 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
محله استانبول را بشناسید👇👇 https://aria-pardis.com/istanbul-bakerkoy-neighborhood/ 📩محسن داداش پور باکر گفت: آذر 14, 1403 در 12:58 ب.ظ 🌍شهر توریستی ترکیه 📝بنا به پژوهش ادملاوند به نظر می رسد محل اقامت است که در زمانی دیلمیان بنا به اقتضا در این سرزمین حضور داشته و موجب رخدادی برجسته شدند. 📌تبار مقیم استان های مازندران [ادملا بندپی _ باکرکلا بابل باکرمحله بندپی _ باکرسره و خرم آبادباکر دودانگه ساری]، گلستان [باکرمحله]، آذربایجان غربی [مرحمت آباد]، تهران و… ممکن است مرتبط با این منطقه باشند. محسن داداش پور باکر "محله باکرکوی استانبول را بشناسید - آریا پردیس" https://aria-pardis.com/istanbul-bakerkoy-neighborhood/
꧁꧂🌼꧁꧂🌼꧁꧂ 🌐http://baker1400.blogfa.com ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─ @bakershenasi https://eitaa.com/Bakershenasi 📚ܐܡܝܕ 💥 @edmolavand 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
هدایت شده از پژوهش اِدمُلّاوَند
ارادتمند مردم سرزمینم
هدایت شده از نگارخانه ادملا
انالله و انا الیه راجعون درگذشت مادر مکرمه حاجیه خانم [مادر خاندان کشاورزِ ادملا مقیم پاشاامیر] در تاریخ ۱۴۰۳/۱۰/۷ به خانواده های محترم کشاورزباکر و طهماسب نژادباکر تسلیت عرض می نمائیم. 📌وی مادرزن آقای همت طهماسب نژاد و مادربزرگ حامد طهماسب نژاد بوده است. 💞او خواهر مرحوم بوده است. 🌿این مادر همسر مرحوم بن استادحسین باکر بن ذکریا باکر بن قاسم بوده است. 🌿فرزندان: محمد(حسین)، حسن، قاسم، محسن، کاظم، رقیه، معصومه باجی، شهررانو و مرضیه(زهرا) 🖤روحش شاد و یادش گرامی باد 🌿خاندان های کشاورز ادملا اصغری باکر گل علی زاده باکر حسین پور باکر صفری باکر داداش پور باکر داداش زاده باکر گل آقا پور نیازی باکر باکری کمدره باکری پاشاکلایی فلاح کهنه ده سهیلی فر باکری پهندری باکری جعفرکلایی باکری وادره 👇👇 ❤️باهم عموزاده و از نسل آخوند ملاشاه بابابیک باکر اول هستند. 🌍روستای ادملا دارای چهار بنیچه است: : علیجان زاده ها : آقاجان دسته : جانی سلطان دسته : بمونی باکر مادر سید ماندگار ✍️ رسانه برتر ✔️ 💞دید و بازدید مجازی👇 📲رسانه 🌱‌🔷⚘๛ @EDMOLLA1400
📜اِدمُلّا باز کردن منو اصلی  جستجو ۶ ادملا: تفاوت میان نسخه‌ها مقاله بحث → تفاوت قدیمی‌تر ادملا (ویرایش) دیداری ویکی‌متن {{جعبه اطلاعات روستای ایران |نام‌رسمی=اِدمُلّا |روی‌نقشه= |عرض‌جغرافیایی= |بخش= [[بخش بندپی شرقی|بندپی شرقی]] |دهستان=سجادرود |نام‌محلی=باکرمحله |نام‌های‌دیگر=اِدمُلّا |نام‌های‌قدیمی=آدمول، آدمل، آئدملا،ده ملا، اده ملا، |سال‌بنیاد= مهاجر از باکرده وننت(انندسوادکوه) |جمعیت= ۱۰۲۳ نفر |رشدجمعیت= |تراکم‌جمعیت= |زبان=تبری |مساحت= |وب‌گاه= |جمله‌خوشامد= |پانویس= |پانویس=شجره نامه اشاداد و فرهنگ واژگان محسن داداش پور باکر اِدمُلّائی }} '''اِدمُلّاادملا'''، روستایی است از توابع [[بخش بندپی شرقی]] [[شهرستان بابل]] در [[استان مازندران]] [[ایران]]. این روستا [اِدمُلّا] دارای اماکنی چون: دو مسجد[حضرت ولیعصر عجل الله تعالی فرجه الشریف و امام حسین علیه السلام] ،سقاخانه ، تکیه امام حسین علیه السلام، زینبیه، امام زاده سید پادشاعلی مرعشی علیه السلام ، امام زاده سید یحیی رضی علیه السلام، سیده نرگس مرعشی سلام الله علیها، خانه بهداشت، دو قبرستان عمومی، خانه هلال احمر، مدرسه نمونه شبانه روزی مرحوم فیروزجایی، مدرسه بعثت، مدرسه پسرانه شهید داغمه چی، مدرسه دخترانه حضرت رقیه سلام الله علیها، شرکت لبنی پاستوریزه شمال ساغر، ساختمان دهیاری و حل اختلاف، پایگاه بسیج برادران شهید باهنر و پایگاه بسیج خواهران می باشد. 📜کرازمین: ییلاق اهالی((کرازمین))است که نام آن در اسناد کلارزمین، کارازمین، باکرزمین، کرادزمین، کرات زمین، آمده است. 📜محلات اِدمُلّا: محلات قدیم اِدمُلّا عبارتند از اشدکت، کشکا، پا، کرات، تیرباغی، رخشان باکر، جورسره[محله ی مسیحیان]، بازیرون باکر، قرق یونس باکر، اتاق سر باکر، نارنج پشت باکر، کیمون باکر، هندوری باکر، میرملک باکر، فلکا باکر، شاهکلا برفچالسی باکر، شورسر باکر، خریدم باکر، لپر باکر، گوتلار باکر، گرکا چال، مزار ننه مار، سوچشمه باکر و ولیم و... می باشند. 📜رودخانه و چشمه های اِدمُلّا: رودخانه ی تاریخی چادرکا[به نام امیرکا بن ورداسف] در ضلع غربی روستا و رودخانه ی متالون [زریجا]در ضلع شرقی اِدمُلّا قرار گرفتند که نهر روار[چهارشمین] منشعب از چادرکا می باشد. نهر تاریخی ((سجرو)) که از سنگ پراشت آغاز و به محله ی کرات باکر ختم می شده، نشان از خردورزی در امر دهقانی و نظام دقیق آبیاری جماعت باکر بشمار می آید. چشمه های سلیمه و نادر از معروف ترین چشمه های اِدمُلّا محسوب می شدند.سایر چشمه ها عبارتند از چشمه جورسره، چشمه زریجا، چشمه رحیم، چشمه داداش و چشمه پای آقاجان می باشند. بیش از بیست پل بزرگ و کوچک در اِدمُلّا احداث شده است که نمونه ی آنها پل متالون، پل روار، پل چادرکا، پل کشکا هستند. اودنگ سر در مسیر نهر روار در قدیم مربوط به کدخدا آقاجان داداش پور باکر[باکریان] و عباسعلی باکر بوده و در امر آسیاب شالی و جو بسیار فعال بوداند. دنگه سر افرادی چون جانعلی باکر، الله قلی باکر، جمعلی گل علیزاده باکر، احمدی باکر، داداشعلی باکر [که بدون اب کار می کردند]، شهرت داشته اند. اراضی کشاورزی اِدمُلّا حدود هفتاد هکتار می باشد که هر قطعه دارای نام مخصوصی چون اتال، هلیین، موزی پشت، کبض چال، باغی زمین و.. می باشند. بیش از دوازده خویز زمین مزروعی وقفی گزارش شده است. 📜تاریخچه اِدمُلّا: ساکنان اصلی این روستا قبائلی از ((آمارد)) بودند.محل زندگی آنان در ارتفاعات و مراتع آدمل [اِدمُلّا] بوده و در محل فعلی روستا به امر کشاورزی و دامپروری اشتغال داشتند. این روستا محل تحصیل و آموزش روحانیون به آئین مرسوم [زرتشتی، مسیحیت و اسلام] بوده است.حاکم مستقل تبرستان ((کا بن ورداسب)) زاده ی اده ملا [اِدمُلّا] بوده که نام چادرکا[رودخانه ی اِدمُلّا] منتسب به ایشان است.در محل قرق یونس باکر و فلکا، زندان زیر زمینی وجود داشت که امروزه اثری از آن نیست و بطور کلی امحا شده است. آثار بسیار ارزشمندی[مجسمه ها، ظروف، زیورآلات از جنس سیمین و طلا و نقره و آهن و مس و سنگ و...] از دوره های مختلف در حوزه ی مردم شناسی در اِدمُلّا کشف شد که بدلیل بی توجهی و عدم نظارت کافی مورد چپاول و غارت قاچاقچیان فرهنگی قرار گرفت. قطعه سنگ مربع شکلی به رنگ سیاه که بر روی آن عباراتی به خط میخی و کوفی حک شده بود، در بقعه ی سید پادشاه علی اِدمُلّا نگهداری می شد که اهالی آن را ((سنگ آرزو)) می نامیدند.اما این سنگ در دهه ی ۱۳۵۰ توسط سارقی معلوم الحال به سرقت رفت و تا کنون اطلاع موثقی از سرنوشت آن اثر تاریخی فاخر کسب نشده است. 📜مهاجرت جماعت باکر: بر اساس تحقیقات میدانی و یافته های شفاهی و اسناد موجود، چهار برادر از باکر ده وننت [انند] سوادکوه به روستای اِدمُلّا مهاجرت می کنند.
با حضور جماعت باکر اما سرزمین اِدمُلّا نظم گرفته و شیوه ی نگهداری آن تحت عنوان ((بندپی میانه)) [از باکرده وننت سوات تا کلارزمین و دیافه و سنگ پراشت تا حوالی لمسوکلا بندپی غربی و از خردیم باکر تا ابتدای فیلبند] روزگاری در تصرف و حکمرانی جماعت باکر بوده است. جماعت باکر مقیم بندپی بدلیل علم آموزی و روحیه ی پهلوانی همواره زبانزد بوده و در برخورد با طغیانگران جدی بودند و عزم راسخ داشتند. شهید پیران بن نامدارخان باکر از جمله شخصیتی است که در جریان اشغال ایران توسط مغول با گروهی از منتخبین،یلان و پهلوانان جماعت باکر و سایر طوایف به دفاع و مبارزه برخاست که در نهایت برای میهن و ارزشها کشته شد. برخی معتقدند که جماعت باکر مهاجر از ((شاه داغ)) باکو هستند و به عبارتی کلمه ی ((باکر )) تغییر یافته ی ((باکو)) می باشد. این ادعا ضعیف است. باکر ده وننت سوات[انند سوادکوه]، باکر محله ی و باکر زمین [کرازمین]بندپی، باکر سره ی و خرنوای باکر دودانگه ساری، باکر محله ی گرگان، تپه باکر آذربایجان شرقی و مرحمت آباد آذربایجان غربی و... از جمله ی سرزمین {ایل باکر} در ایران است. از تقسیم نامه ی علیشاه باکر دو برادر به نام های طهماسب باکر و نامدارخان باکر از وارثین و ملاکین جماعت باکر محسوب می شوند. مرحوم ملا شاه بابا بیک باکر از جمله شخصیتی در جماعت باکر بندپی است که نسل ایشان امروزه در محلاتی چون اِدمُلّا، فکچال، هلی کتی، کمدره، باکرسره، خرنوای باکر[خرم آبادباکر] ، پاشاکلا، پهندر، جعفرکلا، وادره و...سکونت دارند. 📜منظومه های ایل باکر: ۱/منظومه شاه باجی باکر و اسپهبد کیا ۲/ منظومه شاه باجی باکر و سید حسن ۳/ منظومه شاه باجی باکر و جهانگیر باکر ۴/ منظومه معصومه باکر و تقی جنگن لفوری ۵/ منظومه حاجی آقاجان باکر ۶/ منظومه عمه خانم داداش پور باکر ۷/ منظومه کلثوم غلامی [باکر] ۸/ منظومه جانبرار زاق [رستمی] ۹/ منظومه مسلم علیجان زاده باکر ۱۰/ شعردوست، مهرب قلم، ریحانه، لیلییوم، اشک نامه، آوات قلم محسن داداش پور باکر ۱۱/منظومه میرزا غلامحسین باکر ۱۲/منظومه میرزا محمد باکر 📜آثار نوشتاری تاریخی و نیاکان: ۱/نامه ی آقا محمد خان قاجار در سال ۱۲۰۴ ۲/گزارش ملاآقبابیک باکر ۳/تقسیم نامه علیشاه باکر ۴/قران نفیس خطی با قدمتی بیش از ۴۰۰ سال ۵/سنگ فسیلی بیش از ۶۰۰۰ سال ۶/عقیق نباتی چادرکا ۷/سنگ آرزو پادشاه علی علیه السلام اِدمُلّا ۸/شجره نامه پادشاعلی علیه السلام که بر روی تخته ی مربعی شکل حک شده و در بقعه ی سید نظام الدین پادشا امیر نصب شده است. ۹/شجره نامه پارچه نوشته ی[قدیمی] پادشاه علی علیه السلام اِدمُلّا ۱۰/شجره نامه پارچه نوشته ی [قدیمی] امام زاده یحیی علیه السلام اِدمُلّا ۱۱/سایر دست نوشته ها و کتب خطی بسیار ارزشمند و جذاب 📜نامداران جماعت باکر و اِدمُلّا: اِدمُلّا مهد بزرگان، ملاها و نامدارنی چون اتروداد باکر، ارشین باکر، ارشک باکر، راجی باکر، شجاع باکر، رخش سوار باکر، باشار باکر، خسرو باکر، بهرداد باکر، بهرام باکر، میرعلی باکر، بهنیار باکر، علیشاه باکر، بهمن باکر، گرشاسب باکر، اسکندر باکر، پورمند باکر، رادمهر باکر، رضی باکر، ملاعلی باکر، پیران باکر، ملا محمدفاضل باکر، ملا فتح اله باکر، ملا محمدرضا باکر، ملا سلیمان باکر، جانی سلطان باکر، حاجی آقاجان باکر، ملا آقبابیک باکر و میرزا محمد شفیع ادملایی مازندرانی [صدر اعظم دولت قاجار] می باشد. به استناد نامه ی آقا محمد خان قاجار در صفرالمظفر سنه ۱۲۰۴ وی بواسطه ی صفربیک باکر و حاجی خانجان حلال الخور در قریه ی اِدمُلّا تبعید بوده است و در همین روستا با میرزا محمد شفیع اِدمُلّائی مازندرانی آشنا شد.[آقا محمدخان قاجار در قریه اِدمُلّا تفسیر قران نوشت که متاسفانه آن قران در حادثه آتش سوزی سال ۱۳۴۹ دچار آتش سوزی شد]. مرحوم سیدکربلایی آقا کوچک زاده موسوی مشهور به معلم قران اِدمُلّا و مرحوم ملا علی باکر از مکتب داران سنتی و قرانی در اِدمُلّا بودند. مرحوم حاجی آقاجان باکر و مرحوم کربلائی مرادعلی باکر از واقفین مطرح و نامدار جماعت باکر محسوب می شوند. منظومه معصومه باکر اِدمُلّائی و تقی نوروزی [جنگن] که در مازندران آوازه دارد، از وقایع ادبی و واقعی این روستا [اِدمُلّا]و لفور سوادکوه بشمار می رود. مزار جده معظمه؛ سیده میرمریم حسنی[مشهور به مریم تبار باکر و مادر کرازمین]، مزار سیده جده خانم مرعشی، مزار سیده جده خانم حسینی، مزار سیده نورخانم حسن زاده مورد احترام اهالی و زائرین و علاقمندان از راه دور و نزدیک می باشند. مراسم محرم [دهه ی اول و دوم] مراسم دهه آخر صفر همزمان در اِدمُلّا[باکرمحله] و کرازمین با شور و شوق کم نظیری برگزار می شود. موقوفاتی برای عزای حسینی جهت اطعام دهی در طول محرم[دهه اول]و دهه آخر صفر توسط واقفین در نظر گرفته شده است.
مراسم خانگی دینی در ایام جشن و عزا میان بانوان و زنان اِدمُلّا بسیار چشم گیر است. ماه رمضان اماکن مذهبی ادملا با حضور روحانی و نمازگزاران فعال است. مردم اِدمُلّا به کشتی لوچو بسیار علاقمند بوده و در منطقه از گذشته تا کنون به پهلوان مدار اشتهار دارند. مزار مرحوم پهلوان الله وردی علیتبار در قبرستان امام زاده یحیی علیه السلام اِدمُلّا واقع شده است. مردم اِدمُلّا مسلمان، انقلابی بوده و در امر معاش بسیار سخت کوش هستند. 📜شهدا جماعت باکر: شهیدان علی باکری، حمید باکری، مهدی باکری، حسن باکری، قربانعلی تقی نیا و جمال گل علیزاده باکر از افتخارات جماعت باکر در جمهوری اسلامی ایران هستند. 📜تبارها و خاندان های اِدمُلّا : الف)تبار باکر ب)سادات ج)خاندان پریجایی د) خاندان تالش ص)خاندان ازبک و)خاندان گاوزن ه) خاندان رودگری بابلی ی) سایر مهاجرین نکته: نام خانوادگی جماعت باکر مقیم اِدمُلّا عمدتا با پسوند اِدمُلّائی می باشد. ۱.باکری ۲.همایونی باکر ۳.داداش پور[باکر]اِدمُلّائی ۴.احمدی باکر ۵.محمودی باکر ۶.رضایی باکر ۷.غلامی باکر ۸.سید حسن زاده ۹.غلامعلی زاده باکر ۱۰.ادبی پریجایی ۱۱.حیدری پریجایی ۱۲.فتحی پریجایی ۱۳.رستمی رودگرمحله ۱۴.بخشی تبار گاوزن ۱۵.رمضانی تالش ۱۶.رمضان زاده تالش ۱۷.حسین پور باکر ۱۸.داداش زاده باکر ۱۹.محمدزاده باکر ۲۰.اصغری باکر ۲۱.صفری باکر ۲۲.حاجی زاده باکر ۲۳.حاجی آقازاده باکر ۲۴.طهماسب نژاد باکر ۲۵.علیتبار پریجایی ۲۶.سید موسوی انیجدان ۲۷.سید کوچک زاده موسوی ۲۸.کامیابی باکر طالقانی ۲۹.کامیاب نژاد باکر طالقانی۳۰.تیغ خورشید اسبک [ازبکستان] ۳۱.حسین پور اکبر ۳۲.تکتبار پریجایی ۳۳. تقی زاده باکر ۳۳. تقی زاده عمران ۳۴.تقی نیا عمران ۳۵.ابراهیمی عمران ۳۶.گل علی زاده باکر ۳۷.علیجان زاده باکر ۳۸. مهدی قلی زاده باکر ۳۹.خورشیدی اسبک [ازبکستان] ۴۰.نقی دوست اسبک [ازبکستان] ۴۱.شریفی نیک اسبک [ازبکستان] 📜منبع: شجره نامه اشاداد و شناسی باکر در ایران به قلم محسن داداش پور باکر @bakershenasi ﷽ 📡𖣔❅ ⃟ ⃟ 🇮🇷 ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─ ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ 📚 ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─ @edmolavand ﷽ 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─ http://mohsendadashpour2021.blogfa.com 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
✍️نظر آقای محسن داداش پور باکر در خصوص باکرکوی ترکیه محله استانبول را بشناسید👇👇 https://aria-pardis.com/istanbul-bakerkoy-neighborhood/ 📩محسن داداش پور باکر گفت: آذر 14, 1403 در 12:58 ب.ظ 🌍شهر توریستی ترکیه 📝بنا به پژوهش ادملاوند به نظر می رسد محل اقامت است که در زمانی دیلمیان بنا به اقتضا در این سرزمین حضور داشته و موجب رخدادی برجسته شدند. 📌تبار مقیم استان های مازندران [ادملا بندپی _ باکرکلا بابل باکرمحله بندپی _ باکرسره و خرم آبادباکر دودانگه ساری]، گلستان [باکرمحله]، آذربایجان غربی [مرحمت آباد]، تهران و… ممکن است مرتبط با این منطقه باشند. ✍️معتقدم که تبار باکر از اصالت مازنی بوده و زادگاه اینان آبادی باکرده انندسوادکوه استان مازندران می باشد. گروهی از این تبار به اعراق و ترکیه مهاجرت کردند و مقیم شدند. بر اساس برخی اسناد مکتوب و کتب خطی که به رویت پژوهش ادملاوند نرسیده لکن بر اساس یافته های شفاهی بخشی از این خاندان به مرحوم آخوندملاحسن باکر می رسند. مرحوم آخوندملاحسن باکر فردی موثر، فقیه و عارف بوده است. رابطه ی خاندان اسپهبد و باوندیان و سادات عمادی افزون بر خویشاوندی دارای فراز و نشیب بوده است. محسن داداش پور باکر "محله باکرکوی استانبول را بشناسید - آریا پردیس" https://aria-pardis.com/istanbul-bakerkoy-neighborhood/ ꧁꧂🌼꧁꧂🌼꧁꧂ 🌐http://baker1400.blogfa.com ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─ @bakershenasi https://eitaa.com/Bakershenasi 📚ܐܡܝܕ 💥 @edmolavand 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─ ✍️معتقدم که تبار باکر از اصالت مازنی بوده و زادگاه اینان آبادی باکرده انندسوادکوه استان مازندران می باشد. گروهی از این تبار به نفلط مختلف در ایران و حتی خارج از کشور به کشورهایی چون اعراق و ترکیه مهاجرت کردند و مقیم شدند. بر اساس برخی اسناد مکتوب و کتب خطی که به رویت پژوهش ادملاوند نرسیده لکن بر اساس یافته های شفاهی بخشی از این خاندان به مرحوم آخوندملاحسن باکر می رسند. مرحوم آخوندملاحسن باکر فردی موثر، فقیه و عارف بوده است. رابطه ی خاندان اسپهبد و باوندیان و سادات عمادی افزون بر خویشاوندی دارای فراز و نشیب بوده است. قلمرو حکمرانی و یا محیط زندگی تبار باکر روزگاری در مازندران قابل تامل و شگفت انگیز بوده است به نحوی که آنان از ارتفاعات شرقی آمل و لندپی و سوادکوه و ساری و سمنان و نکا و بهشهر بصورت پیوسته گزارش می شود. از جمله خصیصه ی بارز تبار باکر بهره مندی آنان از علوم حقوق ، شعر، ریاضی و همچنین داشتن روحیه ی مستقل و بی طرفی بوده است. ✍️محسن داداش پور باکر ۱۴۰۰/۱۲/۱۶ ꧁꧂🌼꧁꧂🌼꧁꧂ 🌐http://baker1400.blogfa.com ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─ @bakershenasi https://eitaa.com/Bakershenasi
🇮🇷 edmolavand ن...ی: سلام خوبین ایام مبارک بنده عضو کانال شما هستم برام یک سوال پیش آمد هر جای ایران فامیلی هستند با شما نسبت دارند؟ مثلا از فرماندهان جنگ هم شما بود؟ ظاهرا ترک بود Mohsen Baker: 🔹عموزاده ها شهیدان علی،حمید و مهدی باکر فرزندان عمو فیض الله باکر ساکن مرحمت آباد از تبار باکر میباشند. 📌گفته شده است تمامی باکر در ایران اصالتا ترک و مهاجر از دیار باکرکوی ترکیه به ایران هستند.البته برخی معتقدند که تبار باکر مهاجر از کوههای شاه داغی جمهوری آذربایجان می باشند و البته این ادعا ضعیف است. 🔷باکرها مازنی الاصل بوده و اجدادشان در محل بامرده اَنند سوادکوه اقامت و سپس در باکرکلا خلیل کلا بندپی [امروزه به باککلا شهرت دارد و دارای قبرستان قدیمی می باشد]، باکرمحله بندپی ادملا، باکرکلا بابل[امروز به آغوزبن شهرت دارد این روستا در عهد قاجار محل سکونت آخوندملااقابابابیک باکر بوده است] باکرسره دودانگه ساری، خرم آباد باکر ساری [خِرنوای باکر یا خورنوای باکر نیز شهرت دارد] و کمدره آمل، باکرمحله گرگان [مزرعه باکر] ، تپه باکر در آذربایجان، مرحمت آباد آذربایجان غربی و سایر...مقیم شدند. 📌باکرهای مقیم باکرمحله گرگان با نام خانوادگی تیموری نیز ترک زبان و از عموزادگان ما هستند. ن...ی: سابقه ورود باکر به ایران یا مازندران مال چه دوره ای هست؟ Mohsen Baker: 📜در گزارشات اشاره شده که مرحوم فرزند نامدارخان باکر در سال ۶۵۱ قمری مقیم انند سوادکوه در تقابل با چپاول گران سر بریده شد. 📌وی به شهرت داشت و دشت وسیع از مزرعه ی شخصی وی بوده که احشام او تا قریه وسعت داشت. 📌او از مریدان استاد ی مازندرانی که وی نیز استاد از رهبران روحانی قیام در سده هشتم هجری بود. ✍النهایه: گزارش دقیق و مستندی در خصوص ورود این تبار به سایر بلاد ایران در حال حاضر وجود ندارد. در برخی یافته های شفاهی از حضور دیلمیان در ترکیه حکایت دارد که گویا گروهی از خردمندان تبار توانستند موجب شگفتی موقعیت جغرافیایی بخشی از آن سرزمین بشوند بگونه ای که نوع طرح، برنامه و معماری این تبار موجب شد که نام برجسته گردد. سندی برای این ادعا یافت نشد. هرچند مرحوم ملاحسن باکر از جمله شخصیتی در تبار باکر است در کشور اعراق و ایران نافذ بوده است. ✍️نیاز به تحقیق و پژوهش بیشتر با همکاری محققین و پژوهشگران می باشد. ن...ی: ممنون استفاده کردم Mohsen Baker: 🍃یا علی علیه السلام ۱۴۰۲/۱۱/۰۵ ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ܐܡܝܕ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─ @bakershenasi ﷽ 📡𖣔❅ ⃟ ⃟ 🇮🇷 ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
باکر 📜تبار باکر تباری مهاجر از روستای اَنَندسوادکوه هستند که اصالت آنان از می باشد. اهالی روستای اِدملا باکرمحله بندپی شهرستان بابل همگی از جماعت باکر هستند که تعدادی از اینان در زمان قاجاریه به محلاتی چون شیاده، کاردگرمحله، لمسوکلاکوچک و فکچال بندپی بابل، روستاهای کمدره، هلی کتی، شاهمحله، شیخ آباد، محمدآباد، رزکه، سیالش، حسین آبادلیتکو، بازیارکلا، بربری خیل، پلک، اوجی آباد و نوده عطایان آمل، خشت سر محمودآباد، لفور و امامزاده حسن سوادکوه، لزور و اندریه و ارجمند فیروزکوه، باکرسره، خالارد باکر، خِرنوای باکر[خرم آباد باکر]، پاشاکلا، کهنه ده، کلیح کلا، وادرّه، جعفرکلا، بیشه کلا، پهندر، هولار، دلاکخیل، سنگده، وزملاه، دِه ملا و شلیمک بخش دودانگه ساری، باکرمحله سدن رستاق گرگان، هشت رود آذربایجان شرقی، مرحمت آباد و شهر قیچاق آذربایجان غربی مهاجرت نمودند. 📌ییلاق مشهور اینان ((کِرازمین)) بندپی است که در اسناد قدیمی ((باکرازمین، کارازمین، کلازمین، کلارزمین و کرات زمین)) یاد شده است. 📜نامه ی سال ۱۲۰۴ قمری آغامحمدخان قاجار مبنی بر ((توقف در قریه ادملا بندپی...)) که وی در پی توطئه ی برادرش رضا قلیخان قاجار در شهر بابل گرفتار شده بود، با درایت صفربیک باکر سرجوقه و حاجی خانجان حلالخور [حاکم بندپی] و داماد ملاآقابابابیک باکر او را نجات داده و سپس در باکرمحله [ادملا] بندپی اقامت دادند. شاه قاجار در این روستا با میرزامحمدشفیع ادملایی مازندرانی اصفهانی تبار آشنا شد که وی بعدا صدراعظم حکومت قاجار شد. این ماجرا از وقایع مشهور جماعت باکر است که برای نخستین بار در کتاب ((بندپی سرزمین، تاریخ، فرهنگ)) شهرام قلی پور گودرزی و یوسف الهی در سال ۱۳۹۳ چاپ و منتشر شده است. 📙منظومه معصومه باکر ادملایی و تقی لفوری شهرت دارد. 💌منظومه شاه باحی باکر و جهانگیرخان باکر دودانگه ساری که چشمه ی ((عاروس ذوما)) به نام اینان شهرت یافته است. 💥چهره های ماندگار جماعت باکر: ۱.علیشاه باکر در سال ۵۸۱قمری ۲.شهید پیران باکر در سال ۶۵۱قمری که در تقابل با مغولان به شهادت رسید. ۳.ملامحمدفاضل باکر و برادرش ملا بهرام باکر در زمان شاه حسین صفوی ۴.ملا آقابابابیک باکر ۵.صفربیک باکر سرجوقه ۶.واقف کربلایی مرادعلی باکر ۷.واقف حاجی عیسی خان باکر ۸.شاعر میرزاغلامحسین باکری ۹.شاعر میرزامحمد باکری ۹.شهیدان علی، حمید، مهدی و حسن باکری ۱۰.شهید جمال گلعلی زاده باکر و شهید قربانعلی تقی نیا ✍ارادت محسن داداش پور باکر ۱۴۰۲/۱۱/۱۷ ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ܐܡܝܕ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─ @bakershenasi 📡𖣔❅ ⃟ ⃟ 🇮🇷 ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
هدایت شده از میرمریم
🔷ایتا یا واتس‌اپ؟؟؟!!!! 🔹 *تفاوتهای ایتا و واتساپ* ✴️ تو واتساپ هیچ مطلبی رو نمیشه «ویرایش» کرد ؛ یعنی وقتی مطلبی فرستادی دیگه کار از کار گذشته، فوقش میتونی تو پست بعدی، صحیح اون کلمات غلط رو تایپ کنی و بفرستی! همچنین تو واتساپ هر مطلبی رو فقط تا «۱ ساعت» میشه حذف کرد و تازه همون هم واتساپ اعلام میکنه : « فلانی یک پیام حذف کرد» ✌️در ایتای ایرانی هر مطلبی رو میشه تا چند ماه بعد از ارسال هم ، حذف کرد و حذف پیام هم، اعلام نمیشه. و امکان ویرایش مطالب در ایتا وجود دارد. ✴️ تو واتساپ، نمیشه هیچ مطلب و فیلم و عکسی رو ذخیره کرد و فقط باید برای دیگران ارسال کرد ✌️داخل ایتا «فضای ابری» هست که مخصوص ذخیره مطالبه ✴️ تو واتساپ هر مطلبی رو همزمان فقط برای «۵» نفر میشه ارسال کرد ✌️ولی در ایتا هر مطلبی رو میشه همزمان برای «50» نفر ارسال کرد ✴️ داخل واتساپ اگه بخوای برای «یک مخاطب» چند تا مطلب رو همزمان بفرستی، باید «یه دونه یه دونه» اون مطالب رو براش بفرستی ✌️ولی در ایتا میشه ۵۰ پیام و فیلم و عکس انتخاب کرد و «یکباره» برای «یک مخاطب» ارسال کرد ✴️ تو واتساپ هر فیلم و عکسی تا بخواد دانلود شه لااقل یه چند ثانیه طول میکشه! ✌️ولی توی ایتا فیلمها و عکسها «خیییلی » سریعتر از واتساپ باز میشن ✴️ تو واتساپ هر فیلم و عکسی که باز میکنی «خود به خود» میره تو گالری ذخیره میشه و به همین دلیل باید چند روز یکبار، گالری رو «خالی» کرد!! ✌️ولی تو ایتا هر فیلم و‌ عکسی که «خودت» بخوای، ذخیره میکنی و به همین دلیل «گالری» خیییلی دیرتر پُر میشه ✴️ داخل واتساپ وقتی داری صوت گوش میکنی، نمیتونی از صفحه خارج بشی، چون پخش صوت متوقف میشه ✌️ولی در ایتا موقع گوش کردن صوت، میشه از صفحه خارج شد و به گروهها یا کانالهای دیگه سر زد و همزمان، اون صوت رو گوش کرد... ✴️ توی واتساپ ضعیف اما مدعی وقتی داری فیلم یا کلیپ میبینی، اگه از صفحه خارج شی و دوباره برگردی باید اون کلیپ و فیلم رو از اول ببینی ✌️ولی توی ایتای قدرتمند اگه موقع دیدن فیلم و کلیپ از صفحه خارج شی، وقتی برمیگردی ادامه فیلم و کلیپ پخش میشه‌، نه از اول... ✴️ تو واتساپ همه افراد و گروهها و کانالها توی یک صفحه میان و هیییی باید دنبال یه آیدی یا یه گروه یا یه کانال بگردی ✌️ولی تو ایتا لیست «افراد» جداگانه توی صفحه میاد، لیست «گروهها» هم جداگانه، لیست کانالها هم «جداگانه» ✌️راستی مهمترینشو نگفتیم که هزینه اینترنت ایتا خیلی خیلی خیلی پایینتره از واتس‌اپ حداقل بخاطر اعصاب خودتون بهتره بی خیال استفاده از واتساپ بشید واقعا واتساپ هیچ مزیتی نداره این رو بدون تعصب میگیم . حالا بماند حضور در واتساپ و‌ تقویت اون علاوه بر تبعات امنیتی که برای شما داره کمک به جنایتکاران صهیونیستی هست . 🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄﷽🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄• 📚ܐܡܝܕ @edmolavand 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─