هویت زن و زیبایی او
آیا تاکنون به این فکر کردهایم که چگونه جهانبینی مادی و گفتمان غرب موفق شده است این چنین سریع و عمیق و مانا هویت زن را سمت اهمیت زیبایی جسمانی و جنسی جهت دهد؟ چرا عموم زنان این قرائت از هویتشان را راحت پذیرفتهاند و به آن بسنده کردهاند؟ آیا تا کنون از خود پرسیدهایم طرفداران دیدگاه متحجر شرقی که به اشتباه آنان را تنها نماینده اندیشه دینی میدانیم، چرا تا کنون نتوانستهاند بینش زن را به خودش تغییر دهند و او را متوجه هویت حقیقیاش کنند؟ اصلا مگر زن موجودی منفعل و صرفا پذیرنده است که کافی است برای او هویتی طراحی کنیم و به خورد او بدهیم؟ آیا خود زن برای رد و پذیرش هویتی که دیگری برایش پختوپز کرده ارادهای ندارد؟ یا انسان (حی متأله) مونث است که بنا به متغییرهایی، هویتی را میپذیرد یا نمیپذیرد یا اصلا خودش هویتش را میسازد؟ گذشته از این مواجهه گفتمانی و انسانشناختی، چرا در ساحت تجربه میدانی، روایت زن انقلاب اسلامی با همه افتخارآفرین بودنش نتوانسته است اذهان عمومی را سمت خود جلب کند؟ چرا الگوی سوم با همه جذابیت نظریاش بی دست و بال مانده و رواج پیدا نمیکند؟ چرا گوشه رینگ بد فهمیها و کمفهمیها دهه دوم عمر خود را شروع میکند و هنوز راهی برای همه فهم شدن نیافته است؟
تحلیل من این است که گفتمان غرب روی نیاز اصیلی در جوامع بشری دست گذاشته و امیال نامانای خود را بر میلی مانا در بشر سوار کرده است. گفتمان غرب به درستی انسان را واکاوی کرده است و سوداگرانه از امیال عمیق بشر سواستفاده کرده است تا گفتمان خویش را عمومی و در گذر زمان به وسیله ساخت صنعتهایی پیرامون آن، پایدارش کند و آن نقطه، میل به جمال است و جمال همان مولفه اصلی شخصیت زن در اندیشه دینی هم هست. اما جمال و زیبایی چیست؟ چه دایره ای از معنا و مصداق دارد؟ و چرا مظهر جمال بودن زن، موجب فرودستی و سقوط زن و جوامع بشری شد؟ آیا راه حل صرفا پوشاندن جمال جسمانی، ندیدنش و محدود کردنش است؟ و اصلا حجاب، پوشاندن جمال است یا جمالی است بر جمال؟ حجاب زن، پوشاندن زیبایی اوست یا آراستن ظاهر او به زیبایی آگاهانه و شدت یافته؟ راه طلبکاری از غرب به خاطر این سوداگری و سواستفادهاش از امیال عمیق بشر چیست؟ برگ برندهی ما کدام است؟ سرکوب امیال عمیقِ سواستفاده شده راه حل نجات بشریت است یا یافتن راهی ورای آن؟
راهی که زن و جوامع بشری را از اسارت فهم زن برپایه زیبایی جنسی رهایی میبخشد، مفهومی قویتر و قدرتمندتر است که بتواند حول همان مولفه کلیدی آفرینش زن، یعنی جمال صورتبندی شود. ما عنصری در هویت زن یافتیم که هم مرحلهی ارتقا یافتهی زیبایی ظاهری زن است، فراتر از بدن او و هم در فطرت او به ودیعه نهاده شده و در خلقت اون پیچیده شده است. مولفه ای که به واسطه فطری بودنش اگر زن به آن بازگردد میتواند "معجزه" رقم بزند مانند آنچه در انقلاب اسلامی و دفاع مقدس رقم زد. همین مولفه است که امید است نقطه عطف زیست زن مسلمان ایرانی و مسیر شکوفایی انقلاب اسلامی باشد.
آن عنصر، عاطفه است. حیات عاطفی زن مرتبهای از زیبایی و جمال اوست و احیای این مرتبه از حیات زن در پازل جهانبینی الهی با همه لوازمش، راه برون رفت از همه مظاهر اسارت زن در جهان بینی مادی و تنانگی جنسی است. این نحوه نگاه به مقوله جمال زن، نگاهی اشتدادی است که از ساحت بدن آغاز میشود و نمودش زیبایی خلقت اوست، به ساحت نفس او ارتقا مییابد و نمودش عواطف و "خُلق مادری" او در روابط انسانی است و در مرتبه عالیتر و در ساحت روح در قامت "مقامات معنوی" نمود مییابد. این نگاه اشتدادی به جمال زن هرگز او را علیه خود نمیشوراند، هرگز او را در وضعیتی قرار نمیدهد که مزیت او دستمایه ستم به او شود و حتی هرگز منجر به سرکوب میل به زیبایی در بشریت نمیشود، بلکه هر مرتبه از جمال را در راستای مرحلهی والاتری سامان میدهد و نحوه بروز اجتماعی آن را خلق میکند، در این نگاه حجاب و زیبایی رابطه وثیقی با هم مییابند. بزرگواران زنهار که اگر از این بُعد از جمال زن، یعنی عاطفه، هم غفلت ورزیم یا آن را محدود و سرکوب کنیم، قوهی هاضمه جهان مدرن و غرب برای هضمش دندان تیز خواهد کرد و آن را صنعتی خواهد کرد و این مرتبه از جمال زن را هم به بند خواهد کشید. آن وقت دیگر از زن چه میماند که بخواهیم او را تکریم کنیم، استقلال برایش قائل باشیم یا هرچه و هرچه و هرچه.
بحث کامل حیات عاطفی زن و مراتب زیبایی زن را در صوت نشست درآمدی بر حیات عاطفی زن بشنوید
➡️https://eitaa.com/BanooAmin/77
@BanooAmin
May 11
پیشتر، در امتداد تبیین ارتباط ایدئولوژی و تکنولوژی👇 https://eitaa.com/ommat_Dream/293
درباره جنسیت و تکنولوژی نوشتم و منظرهایی که هرگز به آن فکر نکردیم...
امروز "انتخابگری آگاه" را دیدم که متناسب با همه ابعاد زنانگیاش از جمله سبک حجابش با تکنولوژی مواجه شده بود و انتخابگرانه سبک زندگی خود را در وسیله نقلیهاش توسعه داده بود. به وسیله نقلیهای که انتخاب و تهیه کرده است خوب بنگرید که چگونه او را به جمیع اهدافش نزدیک کرده است و هیچ تضادی با هیچکدام از انتخابهای دیگرش ندارد. علت چنین انتخابی، در گام اول وحدت شخصیت و تفکر اوست، درک جامعی که از انتخاب سبک حجابش دارد در مواجهه با تکنولوژی او را فعال و انتخابگر ظاهر کرده است. این پدیده را یکی از جلوههای الگوی سوم میدانم که "نشانه و نمادی شفاف و قابل مشاهده" از ذوابعاد بودن زن مسلمان ایرانی را در زندگی واقعی محقق کرده است و نشان میدهد ایده الگوی سوم، خیالی و فراانسانی نیست.
پ.ن: اصفهان، خیابان فروغی.
وقتی از او اجازه عکسبرداری گرفتم، گفت حجابم که کامل است، چرا که نه.
@BanooAmin
هدایت شده از راه سوم
🔰زینب زمانه امام حسن عسگری علیه السّلام
🔆وجود مقدس امام عسکری(ع) مادری دارد به نام «حُدَیث» که به لقب «جدّه» معروف است.چون جدّه حضرت حجّت(عج) بودند ایشان را «جدّه» میگفتهاند.
✨ ولی تنها جدّه بودن سبب شهرتش نشد، مقام و عظمتی دارد، جلال و شخصیتی دارد که نوشتهاند (مرحوم محدّث قمی(ره) هم در الانوار البهیه مینویسد) بعد از امام عسکری(ع) «مفزع الشیعه» بود یعنی ملجأ شیعه این زن بزرگوار بود.
✨✨اینقدر زن باجلالت و باکمالی بوده است که شیعه هر مشکلی برایش پیش میآمد به این بانو عرضه میداشت.
🔆مردی میگوید به خدمت عمّه امام عسکری(ع)، حکیمه خاتون دختر امام جواد(ع)، رفتم و با ایشان راجع به عقاید و اعتقادات مسئله امامت و غیره صحبت کردم. ایشان عقاید خود را گفت تا رسید به امام عسکری(ع). بعد گفت فعلا امام من فرزند اوست که الآن مستور و مخفی است. گفتم حال که ایشان مخفی هستند اگر ما مشکلی داشته باشیم به چه کسی رجوع کنیم؟ گفت به جدّه رجوع کنید. گفتم: عجب! آقا از دنیا رفت و به یک زن وصیت کرد؟! فرمود: امام عسکری(ع) همان کار را کرد که حسین بن علی(ع) کرد.
حضرت امام حسین(ع) وصی واقعیاش و وصی او در باطن علی بن الحسین(ع) بود ولی مگر بسیاری از وصایای خودش را در ظاهر به خواهرش زینب(س) نکرد؟ عین این کار را حسن بن علی العسکری(ع) کرد. وصی او در باطن این فرزندی است که مخفی است ولی در ظاهر که نمیشد بگوید وصی من اوست. در ظاهر وصی خودش را این زن باجلالت قرار داده است.
منبع: استاد مطهری، سیری در سیرۀ ائمۀ اطهار، ص۲۱۹-۲۱۸(با تلخیص)
#روایت_زن
#زینب_زمانهات_باش
┈┈••✾••┈┈
💠راه سوم (شبکهٔ تخصصی زنان مترقی)
⏩@rahesevvom
🔰بازتابی از میزگرد تخصصی
نسبت عصرنبوی با حجاب
https://eitaa.com/eqlima_mag/78
پرسش محوری این میزگرد پیرامون بررسی نحوه التزام به حجاب در حاکمیت نبوی و این پرسش پرطرفدار بود که چرا حاکمیت در حیطه حجاب زنان دخیل میشود؟ آیا از حکومت عصر نبی استنادی دارد یا خیر؟
خانم دکتر طیبی با استناد با منابع موثق تاریخی بحث را پی گرفتند و دغدغهمندی رسول اکرم به حجاب را بیان کردند. اما ایشان طرح چنین پرسشی را غلط و موجب پاسخهای غلط میدانند. پرسش صحیح از نقطه امروز ما درباره حجاب عصر نبوی،" پرسش از اصل سیره و مبنای آن است، نه صرفا عین سیره."
@BanooAmin
هدایت شده از رستا
حسینیه هنر اصفهان با همکاری کافهکتاب بانوامین برگزار میکند:
🔵روایتهای پردامنه🔵
*نشست تخصصی زنان در پشتیبانی جنگ*
🔶همزمان با رونمایی و جشن امضای کتاب گردان نانواها
با حضور
فاطمه ملکی، نویسنده کتاب
زهرا عسکری، کارشناس ارشد مطالعات زنان
متینسادات اصلاحی، دانشجوی دکترای تاریخ
🔺همزمان با هفته دفاع مقدس
🔻چهارشنبه، پنجم مهر، ساعت ۱۶
🔸مکان: خیابان امام سجاد، سالن مطالعه بانوامین، کافه کتاب
🌱رستا، روایت سرای تاریخ شفاهی اصفهان
🌐 @rasta_isf_1401
🌐 @banooaminlib
🔰در حاشیه
در حاشیه رونمایی از گردان نانواها
در خدمت یکی از فعالان خیاطخانه دانشگاه اصفهان بودیم که شهید مجید صمدزاده را هم تقدیم کشور کردهاند.
خانم شمس بسیار خوش صبحت و با صلابت، ماجراهای چانهزنی با همسرشان و روشهای مسالمتآمیز همراه کردن شوهرشان با کارهای انقلابیشان را با لهجه شیرین اصفهانی گفتند. برای شرکت در راهپیمایی استناد به استفتاء امام و برای حضور در خیاطخانه استناد به خواب، دو خاطره پررنگ ایشان بود و صوت آن را به اشتراک میگذارم.
هنوز که هنوز است دَم این مادران گرم است و شعله لذتشبخش کار برای خدا خستگی ندارد در دلشان. نفس حضور این عزیزان حیاتبخش محفل است،
بهره ببرید تا هنوز هستند... .
@BanooAmin
هدایت شده از ریحانه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🧡 «اما شهادت را بیشتر ...»
📗 مجموعه تصویری #میخواهم_از_تو_بخوانم
🏡 گزیدههایی از وصیتنامههای شهدا که رهبر انقلاب آنها را بخشی از منشور معنوی انقلاب میدانند.
💬 همسرم بدان که من نسرین کسی که تو را دوست دارد، شهادت را هم بسیار دوست میدارم، چون خدای خود را در آن زمان پیدا میکنم.
از تو میخواهم اگر میخواهی فردی خداگونه باشی و درس دهنده، از امروز و از این ساعت سعی کنی تماس خود را با خدای خویش بیشتر کنی و همین طور معلّمی باشی جدّی.
📝 از وصیتنامه شهیده نسرین افضل
🗓 انتشار به مناسبت هفته دفاع مقدس
❤ @Khamenei_Reyhaneh
حجاب یک ضرورت شریعتی است؛ شریعت است؛ ضرورت شرعی است؛ یعنی هیچ تردیدی در وجوب حجاب وجود ندارد... منتها آن کسانی که حجاب را به طور کامل رعایت نمیکنند، اینها را نباید متّهم کرد به بیدینی و ضدّانقلابی. من قبلاً هم گفتهام در سفری از سفرهای استانی که علمای آنجا جمع بودند؛ گفتم چرا گاهی بعضی از شما این خانمی را که حالا فرض کنید یک مقداری موهایش بیرون است یا به تعبیر رایج بدحجاب است ــ که حالا باید گفت ضعیفالحجاب؛ حجابش ضعیف است ــ متّهم میکنید؟ ...این را نمیشود گفت ضدّانقلاب است؛ این چطور ضدّانقلابی است که این جور با شوق و با حرارت و با انگیزه میآید و مثلاً. فرض کنید در فلان مراسم دینی یا فلان مراسم انقلابی شرکت میکند؟ اینها بچّههای خودمانند، دخترهای خودمانند. من چند بار تا حالا در خطبهی نماز عید فطر این را تکرار کردهام که در مراسم ماه رمضان، در شبهای اَحیاء ــ عکسهایش را برای من میآورند، حالا من که آنجاها را نمیتوانم [بروم] امّا تصویرش را برای من میآورند ــ زنها با ریختهای مختلف، قوارههای مختلف اشک میریزند؛ من حسرت میخورم به آن جور اشک ریختن! میگویم ای کاش من هم میتوانستم این جور مثل این دختر، مثل این زن جوان اشک بریزم؛ این را چطور میشود متّهم کرد؟ بله، کار درستی نیست، بدحجابی یا ضعف حجاب درست نیست امّا این موجب نمیشود که ما این [افراد] را از حوزهی دین و انقلاب و مانند اینها خارج بدانیم. البتّه همهی ماها یک نقصهایی داریم، باید نقصها را برطرف کنیم؛ هر چه بتوانیم برطرف کنیم، بهتر است.
بیانات ۱۴۰۱/۱۰/۱۴
@BanooAmin
گزارش تصویری نشست تخصصی زن در پشتیبانی جنگ
به مناسبت هفته دفاع مقدس
با همکاری حسینیه هنر اصفهان
دفتر تاریخ شفاهی
🔰لینک مطالعه خبر نشست تخصصی
➡️imna.ir/x7T5w
➡️https://www.mojnews.com/n/2al4
🔸کافه کتاب بانو امین
@BanooAmin
🔰میزگرد تخصصی
«بازخوانی انتقادی اندیشه و آراء شهید مطهری پیرامون حجاب و پیامدهای امتداد آن در عصر حاضر»
🔻 با حضور
دکتر احمدمهرشاد
صفورا سادات امینجواهری
🔸 زمان: ۹مهر، ساعت ۱۵
🔸 مکان: اصفهان، کافه کتاب بانو امین
@BanooAmin
📝 فصلنامه اقلیما
مجله تخصصی زن، جنسیت و جامعه
📗 @Eqlima_Mag
هدایت شده از راه سوم
❗️حاشیه ای پررنگتر از متن!
در رویدادی بینظیر، اولین جشنواره بین المللی رسانهای خورشید با حضور ١٠٠ بانوی فعال رسانهای از حدود ۴٠ کشور جهان در مشهدمقدس برگزار شد.
گردهمایی زنان رسانهای جهان، با شعار "زنان روشنگری میکنند" به یاد شهیده «شیرین ابوعاقله»، بهدنبال ارتباط رسانهای زنان جهان و تبادل اندیشهها فارغ از مرزبندیهاست و قرار است امکانی برای رساندن صدای زنان آزادیخواه و دفاع از ارزش های انسانی باشد.
اما...
آنطور که از یک رویداد جهانی رسانهای انتظار میرفت در محافل اجتماعی، فرهنگی و رسانهای داخل کشور مورد توجه قرار نگرفت و بجای آن سخنان خانم دکتر علمالهدی، همسر رئیس جمهور، در حاشیه جشنواره، موضوع بحث و نظر فعالین اجتماعی بود!
فارغ از اشتباه راهبردی همسر رئیس جمهور در مصداقیابی بانوی اول در ساختار جمهوری اسلامی،
سؤال جدی مطرح است که
❓چرا این رویداد مهم نتوانسته است در سطح داخلی کشور کارکرد مؤثری داشته باشد؟
❓پرداخت بیش از حد و بزرگنمایی حواشی از این دست، چقدر در کمرنگ کردن اصل جشنواره تأثیر دارد؟
〰〰〰〰〰〰〰〰
پینوشت: این روزها همایش بین المللی جایزه مصطفی(ص) در شهر اصفهان با حضور تعداد زیادی از دانشمندان جهان اسلام در حال برگزاری است و حضور زنان دانشمند بویژه بانوان نخبه ایرانی بسیار چشمگیر است، آیا این اخبار امیدبخش به بدنه عمومی جامعه میرسد؟! یا بدنبال حواشی هستیم؟!
#جنگ_روایتها
┈┈••✾••┈┈
💠راه سوم (شبکهٔ تخصصی زنان مترقی)
⏩@rahesevvom
خانم شمس و خیاطخانه جهاد دانشگاهی.m4a
4.69M
در حاشیه رونمایی گردان نانواها در میان گپوگفت مهمانان،
میزبان لهجه شیرین خانم شمس و درایتهای زنانهشان برای همراه کردن همسرشان با فعالیتهای انقلابی بودیم.
@BanooAmin
هدایت شده از ربط عاشقی 🇵🇸
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💡 #اینجا_چراغی_روشن_است
💫 اجتماع مادران و دختران اصفهانی در گلستان شهدا اصفهان
🚩 ادای احترام به مقام سردار حاج قاسم سلیمانی
و
🎊 جشن میلاد پیامبر (ص) و امام جعفرصادق (ع)
📌 مجموعه فرهنگی یادگاران امام (ره)
#معرفی_برنامه_مراکز_فرهنگی
#بانوان_فعال_جبهه_فرهنگی_انقلاب
@rabteasheghi⏪
شاید هیچ قابی از پشت سر این گردهمایی ندیده باشید.
رفته بودم گلستان برای کار دیگری و خیلی غافلگیرانه خود را در میان این گردهمایی دخترانه یافتم؛ چون هیچ تبلیغ پرسروصدا و معروفی در سطح شهر از این گردهمایی به چشمم نخورده بود. در مدت کوتاهی که در خیمه بودم، داشتم فکر میکردم چه چیز میتونه این جمعیت را اینجا گرد هم بیاره و جمع کنه. در روزگاری که گمان میکنیم نسل دختران محجبه رو به اتمام است زمانه غافلگیر میشود به این حضور پرشور و خودخواسته. به حضور مادران و دختران و فرزندان کوچکشان بدون اینکه هیچ منفعت مادی خاصی دریافت کنند. آنان با قلبشان و برای قلبشان آمده بودند، همه ماجرا همین است.
#حیات_عاطفی
@BanooAmin