eitaa logo
بانو امین
254 دنبال‌کننده
217 عکس
27 ویدیو
5 فایل
تقاطع علوم انسانی و جنسیت از منظر پژوهشگر علوم اجتماعی صفورا سادات امین‌جواهری دانشجوی دکتری دانش اجتماعی مسلمین @Safoora_AminJavaheri
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از 
⁉️پرسش‌های غبارساز، دعواهای نقطه صفری مدتی است میان دغدغه‌مندان حوزه جنسیت و دلسوزان وضعیت زن در ایران و اسلام هیاهویی است با این صدای غالب که آیا ذره‌بین بررسی را بر هویت زن و کنش هایش بگذاریم یا نه. آیا بررسی زن به نفع اوست یا به ضررش؟ عده‌ای می‌گویند اگر بناست زن را از ابژگی جنسی رهایی بخشیم چرا مجدد او را در دام ابژگی هویتی گرفتار آوریم و خب پرسش تامل‌برانگیزی است. دیگرانی گویند، زن در سراسر تاریخ در حاشیه بوده است و ورودش به متنِ میدان زندگی اجتماعی، بدون ابژگی او حاصل نمی‌شود. برخی صحنه را زنان برای زنان ترسیم می‌کنند و هرگونه پرداخت به زنان بدون غایت و صورتی زنانه را طرد می‌کنند. بزرگوارانی دیگر سر تا پای این گروه را پر از تَرکش تکفیر می‌کنند، به گمان حراست از ادبیات دینی در حوزه زن. برخی خط‌کشی می‌کنند و می‌گویند به زن در این وادی‌ها بپردازید و در این وادی‌ها اصلا بهش فکر هم نکنید و البته این همان تکرار تاریخ پیشینیان است. برخی تازه کشف کرده‌اند به جای پرداختن به زن باید به خانواده و زوجیت پرداخت. بسیاری هم هستند که ناگهان احساس مسئولیت علمی و اجتماعی‌شان در حوزه زنان شکوفا شده است و دست به قلم و میکروفون شده‌اند و بر این باورند که باید از پایگاه دین، داد زن در اسلام سر داد. در این میان بیش از همه طیفی انسان را آزار می‌دهند که با ژستی ترحم‌آمیز، حل نیکوکارانه مشکلات زنان‌ را تکلیف می‌دانند و متوجه نیستند ماجرا حل مشکلات جهان بشری است نه صرفا زنان! به واقع به نظرم این پرسش و هیاهوی پیرامون آن بیش از آنکه از سردرگمی درباره خود زنان و ماجراهای جنسیت‌مند سرچشمه بگیرد، از فرهنگ علمی ما سرچشمه می‌گیرد و تباری بس تلخ دارد. ما پیش از این در وادی فلسفه و معرفت‌شناسی نیز چنین رویه‌هایی را داشتیم و آتش‌ها برافروخته شد. یکی از الزامات حر‌کت علمی در هر مرز و بوم جریان نقد و بررسی دیدگاه‌ها و نظریه‌های علمی است. اما وقتی این نقدها خارج از هرگونه تعلق جریانی و بدون روشن‌کردن پای‌بست‌‌های معرفتی باشد، دستاوردی جز هرج‌ومرج علمی، تشتت آرا و در نهایت واگذاری آن مسئله از نهاد علم به نهاد سیاست نخواهد داشت. سروران و بزرگوارن چه باک از اینکه ما در حوزه زنان چند جریان موازی داشته باشیم و هرکدام در کمال انضباط علمی کار خویش را پیش ببرند و صد البته حرکت جریانی، به وقتش انتقاد جریانی هم خواهد داشت. ✅ماجرا این است که این پرسش‌های غبارساز و دعواهای نقطه صفری، مانند پرسیدن از اینکه به زن بپردازیم یا نپردازیم، در این بافت مفهومی بپردازیم یا در آن بافت مفهومی، آن هم با برچسب‌زنی‌های متحجرپندار و فمینیسم‌هراس فقط آبِ گل‌آلود حوزه جنسیت و زنان را بی‌ماهی‌تر می‌کند. ما نیازمند رویه‌هایی علمی‌تر برای پرداخت به همه مسائل اجتماعی از جمله مسائل جنسیت هستیم، رویه‌هایی منضبط، پارادایمیک، روشمند، جریان‌دار که ماجرای تیغ کُند آرایشگر و کندن پوست سر مشتری در مثنوی معنوی این‌بار در وادی علوم انسانی و مطالعات جنسیت تکرار نشود. @Safoora_AminJavaheri
هدایت شده از 
آثار درد آشکار شد نزد کعبه رفت و با نهایت تضرع با خدا مناجات کرد: اَی ربِّ اِنی مومنه بک و بکل نبی من انبیائک و بکل کتاب انزلته و ... فاسئلک بحق هذا البیت و من بناه و بحق انبیائک المرسلین و ملائکتک المقربین و بهذا المولود ... الذی یُکلمنی و یونِسنی ... الا یسرت علی ولاده پس از آن دید شکاف محوناشدنی دیوار کعبه را ورود به کعبه را سه روز مهمانی در کعبه را همه را یک زن درک کرد فاطمه بنت اسد مقامت گرامی بانو @Safoora_AminJavaheri
هدایت شده از 
✅جنسیت و تکنولوژی وقتی برخی ایدئولوژی را در تکنولوژی موثر می‌دانند، چطور جنسیت را در این دو موثر ندانیم؟ شاید فرضیه تاثیر جنسیت در ایدئولوژی، چالش‌برانگیز و بسیار لب مرزی باشد به لحاظ اثبات، اما تاثیر جنسیت بر تولید و آفریدن محصولات مادی یا همان تکنولوژی بدون چالش اثبات‌پذیر است. آیا نمی‌خواهید به موتور زنانه فکر کنیم؟ به دوچرخه زنانه؟ به ماشین زنانه؟ به موبایل و شبکه‌ اجتماعی زنانه؟ وقتی از موتور زنانه سخن می‌گوییم، فقط بنا نیست رنگ آن زنانه پسند شود و طراحی خارجی‌اش ظریف‌تر. بلکه بناست کل ساختار آن وسیله نقلیه اعم از وزن و شمایل و صندلی و کابین و سبد و... با فیزیک زن، روح زن، خُلقیات زنانه "هماهنگ" باشد‌. یعنی موتوری که حداقل با ظرافت زن، عفاف زن، مادری زن و ... در هماهنگی باشد و در بهترین حالت برآمده از این‌ها باشد. ما در شهر خود هر روز زنانی را می‌بینیم که با سختی فراوان و به علت ناچاری فرزندان خود را صبح‌ها با دوچرخه به مدرسه می‌برند و در روزهای بارانی سراپا گِلی می‌شوند. زنانی را می‌بینیم که صبح‌ها با موتور فرزندشان را به مدرسه می‌برند و ظهر شوهرشان با همان موتور فرزند را برمی‌گرداند، نکند وقتی از طراحی موتور زنانه سخن می‌گوییم، نگران کیان خانواده و حریم عفت زنان بشوید!!!! واقعیت‌ها را ببینیم اتفاقا اگر زنان و خلاقیت‌های برآمده از نیاز زنان وارد ساحت ساخت زندگی اجتماعی و لوازم آن نشود، زن چنان در این ساختارهایی که متناسب و هماهنگ با او نیست آسیب می‌بیند که حریم عفاف و کیان خانواده به مراتب بیشتر آسیب می‌بیند، کما اینکه دیده است. در این شرایط حفظ زنانگی به مثابه حفظ دین در آخر الزمان سخت خواهد بود. @Safoora_AminJavaheri
هدایت شده از 
📌کنشگری زنان در انقلاب اسلامی و خلق الگوی سوم زن مسلمان ۲۵ بهمن ۱۴۰۱ ساعت ۲۱ مکان :بستر اسکای روم https://www.skyroom.online/ch/rafda/esfahan
هدایت شده از عصر زنان
♦️ سیر نقش‌آفرینی زنان در جامعه، در دوران پسا انقلاب ▫️بخش اول ✍🏼| خانم صفوراسادات امین‌جواهری ▪️ مقدمه ▫️وقتی از نقش‌آفرینی زنان در جامعه سخن می‌گوییم، بدون مغالطه و سفسطه واضح است که از کنشگری زن در حوزه‌ای فراتر از خانواده سخن می‌گوییم؛ زیرا نقش‌آفرینی در خانواده مفروض زندگی ایرانی است. داده‌های تاریخی و تاریخ ادبیاتی گواه است که نقش‌آفرینی زنان در تاریخ اجتماعی ایرانیان تباری دیرینه و ریشه در بوم ایران دارد، اما یا اثرات غیرمستقیم داشته است، مانند تأثیر زنان درباری بر تصمیمات شاهان، یا اثراتی محدود در زمان و مکان داشته که حاصل کنشگری معدودی از زنان در طبقه‌ای خاص بوده است. اما، کنشگری اجتماعی زنان به صورت عمومی و فراگیر و در طول چهار دهه متمادی، به طوری که تأثیرات مستقیم سیاسی اجتماعی اقتصادی فرهنگی و علمی داشته باشد، در بستر انقلاب اسلامی رخ داده است و موطن این سطح از کنشگری زنان، انقلاب اسلامی است. ▪️سیر تطور کنشگری زنان در جامعه ▫️پیش از انقلاب، زنان در عمومی‌شدن مبارزات نقش سیاسی آشکاری ایفا کردند: برای نمونه پس از قیام جمعی زنان در 17 دی 56، حرکت‌های مردان نیز عمومی شد و منجر به پیروزی انقلاب شد. روشن است که قیام این زنان متکی به سال‌ها فعالیت جمعی و معرفتی‌شان بوده است و شواهد تاریخی آن نیز موجود است. دست ما از روایت مبارزات فردی و جمعی زنان چندان پُر نیست، اما با اتکا به کلان روایت امام خمینی (ره)، پیروزی‌‌ انقلاب اسلامی را بیشتر مدیون زنان هستیم تا مردان :«بانوان محترم ما در صف جلو واقع بودند» (صحیفه امام،ج7،ص6). ▫️پس از انقلاب با شروع جنگ تحمیلی، زنان در آفریدن دفاعی مقدس از وطن، نقشی پنهان‌تر ایفا کردند. یادکردن از کنشگری‌های اقتصادی بی‌بدیلی که زنان با مهارت و درایت خویش رقم زدند با عنوان «پشتیبانی از جنگ» مانع فهمیدن اثرات مستقیم و غیرمستقیم کنشگری زنان بر «اقتصاد جنگ» می‌شود. نقش زنان در آن بحران اقتصادی، یاری دادن به دولت در تأمین هزینه‌های دفاع از وطن بود. در این برهه، زنان یا گوش به اعلام نیاز از سمت جبهه‌ها بودند تا دست به تولید مایحتاج رزمندگان بورزند یا خود در صحنه حاضر بودند، خلأها را شناسایی و برای رفع آن‌ها ستاد و پایگاه و رویه ایجاد می‌کردند. یادکردن از «مقاومت روحی» زنان در داغ شهادت عزیزان وطن نیز در این مجال نمی‌گنجد. ❗️ادامه دارد... 🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان 🌐|@asrezanan_ir|
هدایت شده از عصر زنان
♦️ سیر نقش‌آفرینی زنان در جامعه، در دوران پسا انقلاب ▫️بخش دوم ✍🏼| خانم صفوراسادات امین‌جواهری ▫️پس از جنگ با شروع دوران سازندگی، بسیاری از گروه‌های خودجوش زنان، به حاشیه رانده شدند و به یک‌باره نقش‌‌آفرینی مستقیم آنان از جامعه محو شد. به خلاف تاریخ اجتماعی زنان در غرب که وقتی پس از جنگ کنارگذاشته شدند، حرکت‌های اعتراضی را آغاز کردند، در انقلاب اسلامی زنان وقتی به حاشیه رانده شدند، اعتراضی نکردند و حتی در داده‌های تاریخ‌پژوهی هیچ انگیزه و اندیشۀ اعتراضی هم از آنان یافت نشده است. علتش را مجدد در کلام حضرت امام می‌یابیم؛ زیرا «خانم‌ها برای اینکه چیزی دستشان بیاید یا صاحب منصب شوند نمی‏ آیند بیرون، خودشان و بچه هایشان را به کشتن بدهند. این اسلام و قرآن است که خانم‌ها را آورده است بیرون و هم‌دوش مردها بلکه جلوتر از مردها وارد در صحنه سیاست کرده»(صحیفه امام، ج13،ص26). ▫️غیر از گروه‌های خودجوش زنان که به حاشیه رانده شدند و جامعه از نیرو و مهارت و تدبیر آنان محروم شد، طیفی از زنان به ساختارهای شغلی و اداری قدم گذاشتند و مسیر دشوار جمع میان ساختار مدرن و مردانۀ شغلی با ساختار سنتی خانواده را متحمل شدند. بسیاری از زنانی که خط مقدم ورود به ساختار رسمی و اداری شدند، با انگیزۀ انجام وظیفه و خالی نکردن میدان پا به این عرصه گذاشتند، اما دشواری‌های اشتغال و پدیدۀ اجتماعی «تعارض نقشی» زنان در دهه‌های بعدی بیشتر زنان را سمت ساختار علمی و اخذ مدارک تحصیلی سوق داد. آمارها گواه افزایش ورود زنان به دانشگاه‌هاست و پس از این دوران زنان در اثر افزایش آگاهی عمومی و تخصصی‌شان، دیگر نمی‌توانستند در حاشیه بمانند و «مسئولیت اجتماعی» خویش را رها کنند. ▫️بیش از یک دهه است زنان با آگاهی از معیوب‌بودن ساختارهای نقش‌آفرینی در جامعه اعم از اشتغال یا تحصیل یا ... ضمن خالی نکردن عرصۀ اجتماع، دیگر بنا را به سازگاری با ساختارها نمی‌گذارند. زن آگاه امروز به فاصلۀ ساختارها از آرمان‌های انقلاب واقف گشته است و به احیای هویت انقلابی خویش و جامعۀ خویش می‌اندیشد. زنان امروز در خط مقدم جنبش نرم‌افزاری ایستاده‌اند و به‌طور جدی وارد وادی علوم شده‌اند تا با تکیه بر قاعدۀ «العلم سلطان» جامعه را از نو بسازند. آمار مدال‌ها و جوایز علمی و نخبگی زنان در عرصه‌های گوناگون شاهد نقش‌آفرینی زنان در صحنۀ انقلاب است. بانوان فرهیخته و اندیشه‌ورز ما امروز خط مقدم تولید محتوای علمی را در نهاد علم و رسانه در دست دارند و دیر یا زود دستاوردهای آنان در این عرصه، سخت‌افزارها را تغییر خواهد داد و این مسیر ادامه دارد ... . بررسی نسبت تطور نقش‌آفرینی زن در جامعه با نقش‌های خانوادگی مجال دیگری می‌طلبد که به زودی دربارۀ سیر تاریخی این موضوع نیز مطلبی منتشر خواهد شد. 🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان 🌐|@asrezanan_ir|
هدایت شده از 
زنان اینستاگرامر در پی خوانشی انتقادی از بازنمایی زندگی روزمره خانوادگی زنان متاهل است. این سبک از کتاب‌های حوزه اجتماعی را سبک "پدیده‌های نوظهور" می‌نامم که اصل تلاش مولف برای پیدا کردن پدیده‌‌ای نوظهور و ثبت داده‌هاش میشه، چه بسا بدون جهت‌گیری نظری. اما، پژوهشگر اجتماعی حوزه زنان باید بدونه در مواجهه با این سبک از کتاب‌ها، داده‌های پدیده نوظهور کمکی به فهم مسائل زنان نمی‌کنه؛ چون در دنیای تحولات سریع، پدیده‌های نوظهور پرشمارند و صرف مطالعه داده‌ها بدون پایگاه پاردایمیک از "فهم" عمیق و تحلیل‌های کلان مسائل این حوزه درمانده میشه. روش مطالعه آثار متعلق به سبک "پدیده‌های نوظهور" در حوزه زنان: 1⃣ در گام اول یافتن زاویه دید مولف به زن و مقوله کلان‌تر جنسیت هست 2⃣ در گام دوم یافتن حرف ایجابی مولف پیرامون آن پدیده نوظهور 3⃣ خارج از این دو گام هم اگر نکته بدیعی داشت حتما ثبت کنید که از دست نره. مثال این روش در کتاب حاضر👇 1⃣ گام اول: هویت زنانه و زنانگی آمیخته با زندگی خانوادگی بازنمایی شده، حتی گاهی زنانگی با خانوادگی مترادف گرفته شده. یعنی نویسنده بازنمایی زن متاهل ایرانی را صرفا از بستر بازنمایی زندگی خانوادگی او قرائت کرده و این زاویه دید تحلیل خاص خود را دارد. 2⃣ گام دوم: اینستاگرامر بودن به مثابه کنشی اجتماعی با سایر کنش‌های پراکنده و متنوع زنان هم‌آهنگ و قابل جمع است و برای همین زنان در آن موفق شده‌اند، در واقع گویا نویسنده ایده جمع بین نقش‌ها را در کنش اینستاگرامری محقق شده دیده است. 3⃣ نکته بدیع: تصویر مرد ایدئال هم از منظر این زنان بررسی شده است. @Safoora_AminJavaheri
هدایت شده از 
وقتی زنان برای بهبود جایگاه و اوضاع "خود" از گفتمان شرق و تحجر به سمت گفتمان غرب، فراجنسیت‌ها و ... سوق پیدا می‌کنند: ز بی‌دردان (نامردان) علاج درد خود جستن بدان ماند که خار از پا برون آرد کسی با نیش عقرب‌ها (صائب تبریزی) راه‌"ها" را باید جُست. در راه بودن و به مقصد نرسیدن بهتر است یا با هوس به مقصد رسیدن به بی‌راهه رفتن؟
هدایت شده از 
◼️یک پرسش و هزار تامل و حسرت اولین کسانی که به آخرین پیامبر ایمان آوردند چه کسانی بودند؟ و کدام‌یک از آن‌ها فشار و زحمت و هزینه بیشتری بابت ایمان آوردنش متحمل شد؟ دست شستن از عقاید پیشین دست شستن از همه زندگی راحت پیشین دست شستن از اعتبار اجتماعی پیشین و مقاومت و صبر و رضا بر این دست شستن‌ها جا دارد انسان بابت نشناختن سبک اندیشه و زیست تامل کند و حسرت‌های نشناختن خط چنین زنانی را در تاریخ بشری بشمارد. سلام خدا بر مادر مؤمنین بی‌نظیر
هدایت شده از 
میل به پیرنشدن، میل به مقهور طبیعت و گذر زمان نشدن، میل چیرگی بر جبر طبیعت در گذر عمر، میل به بقا در همه انسان‌ها وجود دارد. اما، بروز آن ذیل انسان‌شناسی مادی در بُرش زنانه می‌شود مظاهر زنانگی مدرن، مثل انواع و اقسام جراحی‌های زیبایی، تبرج‌های خودتخریب‌گر، فرارهای ناکام از جبر گذر عمر و به تباهی کشاندن سرمایه‌های فطری و بروز زنانگی در قامت امامت خشم و شهوت و در مقابل بروز آن میل همگانی، ذیل انسان‌شناسی حقیقی در بُرش زنانه می‌شود مصداق بنت‌الهدی صدر که با ورود به عرصه اندیشه‌ورزی و مسئولیت سیاسی اجتماعی توانست نقشی تاریخی و فرازمانی ایفا کند و این‌گونه خود را از مقهور زمان شدن، رهایی بخشید. نکته اینجاست که برای بیان بروز زنانگی ذیل مکاتب مدرن فارغ از مصادیق، می‌توانیم به مولفه‌های فرهنگی و رفتاری عام هم اشاره کنیم، اما بروز زنانگی ذیل مکتب الهی هنوز به ساخت مولفه‌های فرهنگی و رفتاری نرسیده است و دست ما جز اشاره به برخی مصادیق مانند به جایی بند نیست. @BanooAmin
هدایت شده از 
کلیشه‌شکنی در روایت زن وقتی نان سال‌های جنگ آمد و ایده تشکیلات زنانه در ذهنم قوت گرفت، آرزو می‌کردم از زندگی سردمدار نان سال‌های جنگ هم بیشتر می‌دانستم و روایت افراد تشکیلات زنانه را هم می‌توانستم ببینم. خیرالنساء با همه تفاوت‌هایی که روایت زندگی‌اش با روایت‌های رایج از زن انقلابی دارد، آمده است تا نشان دهد دریای نقش‌آفرینی زن انقلاب اسلامی کلیشه‌بردار نیست. روایت خیرالنساء آمده است تا باب نمایش طیف متنوعی از نقش آفرینی‌های موثر زنانه را باز کند و این رسالت فراروایتی را به خوبی ایفا کرده است. خیرالنسا نشان می‌دهد اگر زن مسلمان ایرانی در هر موقعیتی کنش موثرش را در نسبت با میدان پیدا کند و به جدوجهد آن را انجام دهد، چرخ انقلاب را چرخانده است. ببینیم توضیحاتی از زبان نویسنده‌‌ی جوانش ➡️https://telewebion.com/episode/0x6823fde @BanooAmin
هدایت شده از 
کو سخن کو بزرگداشت روز میلاد انسان‌های خاص را برای چه به یاد و تقویم می‌سپاریم؟ برای چه آن را بزرگ می‌شماریم؟ چرا برخی را نام‌گذاری هم می‌کنیم تا به واسطه اش کرامتی فراموش شده را احیا کنیم؟ چنین خوب چراییم؟! من که هنوز در میان تناقض حکمت عقلی بزرگداشت‌ها و حکمت عملی رفتارهای نمایشی‌مان سر در گمم. یادآوری ایام الله فایده‌ای دارد که حداقل با اکنون و اینجای ما فاصله‌ها دارد. و البته از این بحث تکراری بگذریم و برسیم به خون جگر جدید... امروز صبح مصمم شدم سخنی از حضرت معصومه بیابم تا حداقل در روز میلادشان به جای دست به دست چرخاندن تبریک‌های تهی و سردادن داد تبریک روز دختر، سخنی از نور را دست به دست بچرخانیم و عظمت اندیشه دختری از خاندان رسول را نمایان کنیم. اما دریغ روز تمام شد و نیافتم که نیافتم. آن اندک هم که یافتم اصلا نشان از بلندای اندیشه حضرت نداشت، بلکه برعکس... شما اگر سخنی یافتید یا دست‌کم منبعی رهنمون به این مقصود مرا نیز بهره‌مند سازید... منتظرم...👈@Safoora_AminJavaheri @BanooAmin
هدایت شده از 
هوش اجتماعی و فهم کم‌حجابی با بلوزی نخی و گلدار و شلواری زرشکی و گشاد در را باز کرد و وارد شد. کوله‌ی پر کتابش و سحرخیزی و همت آمدنش به سالن مطالعه نشان از درس‌خوان بودن و بچه مثبت بودنش داشت. در عالم خودش بود و گویی ژولیدگی حجاب سرش سبکی از زندگی کنکوری‌اش شده بود. مانده بودم چطور برخی می‌توانند این دست دخترها را فتانه بنامند و ذهن محدودشان هنجارمندی خاص آن‌ها را برنتابد. اصلا مگر با پیراهن گلدار و این سبک از ژولیدگی فتنه حاصل می‌شود؟!! همیشه برایم سوال بود چطور برخی فقط یک پوشش (بخوانید سبکی از بودن) خط‌کشی شده را هنجار می‌دانند و پوشش (بخوانید سبکی از بودن) اغیار را نابهنجار اطلاق می‌کنند.حداقل به صورت تشکیکی به صورت طیفی از مطلوبیت تنوع را فهم کنند. امروز اما با دیدن پیراهن گلدار و عالم متفاوت این دختر انگار دریچه جدیدی از فهم این ماجرا برایم باز شد. بلاخره فهمیدم مطلق‌گرایان از چه رنج می‌برند. آنان از هوش اجتماعی بی بهره‌اند و تجربه‌های اجتماعی‌ محدودشان درک و ساحت فهم آن‌ها را محدود کرده است. آنان در غار زندگی خویش فرو رفته‌اند و ساحت زندگی فردی و خانوادگی و اجتماعی را از هم گسیخته‌اند و یکپارچگی شخصیتشان را از دست داده‌اند. پس از آن ساحت فردی را پروار، ساحت خانوادگی را تزئین و ساحت جامعه را به خیال خودشان به دون‌پایگان واگذارنده‌اند. همین‌ها وقتی از خواب ناز برمی‌خیزند و ناگهان به هوش می‌آیند که فراتر از دایره کوچکشان عالم بزرگتری هم وجود دارد که از آن بازمانده‌اند با همان فهم محدود، سبک بودن همه غیر از خودشان را از دَم تیغ می‌گذرانند. @BanooAmin
هدایت شده از 
رهبر انقلاب با فهم ژرف و کل‌نگر و تشکیکی از موضوعات اجتماعی، در موضوع حجاب نه جامعه ایران را به دو طیف مطلق باحجاب و بی‌حجاب تقسیم کردند و نه در دفاع از حریم اهمیت فردی و اجتماعی و بین‌المللی حجاب پا پس کشیدند. ایشان در این میانه از طرفی از طیفی سخن می‌گویند که هنوز به فهم عموم باحجابان نیامده‌اند و با مسامحه ضعیف‌الحجاب می‌خوانندشان، از طرف دیگر با نمایاندن وجوه استراتژیک حجاب چه در ساحت فردی، چه اجتماعی و چه بین‌المللی افزون بر پیش‌بردن پروژه حجاب در انقلاب اسلامی در پی ارتقا هوش اجتماعی ملت‌ هستند. درود بر رهبران انقلاب درود @BanooAmin
هدایت شده از 
🔰لحظه‌ای درنگ قُلْ إِنْ كَانَ آبَاؤُكُمْ وَأَبْنَاؤُكُمْ وَإِخْوَانُكُمْ وَأَزْوَاجُكُمْ وَعَشِيرَتُكُمْ وَأَمْوَالٌ اقْتَرَفْتُمُوهَا وَتِجَارَةٌ تَخْشَوْنَ كَسَادَهَا وَمَسَاكِنُ تَرْضَوْنَهَا أَحَبَّ إِلَيْكُمْ مِنَ اللَّهِ وَرَسُولِهِ وَجِهَادٍ فِي سَبِيلِهِ فَتَرَبَّصُوا حَتَّىٰ يَأْتِيَ اللَّهُ بِأَمْرِهِ ۗ وَاللَّهُ لَا يَهْدِي الْقَوْمَ الْفَاسِقِينَ (آیه ۲۴: سوره توبه) 1⃣دوست دارم بدانم طرفداران افراطی و بی چون و چرای خانواده‌محوری و برگزارکنندگان انواع و اقسام جشنواره‌ها و همایش‌ها و نمایش‌ها پیرامون الویت بی‌بروبرگرد و بلاشرط خانواده با این آیه چه می‌کنند؟ آن را کجای دم و دستگاه نظری‌شان جا می‌دهند و چطور بر سر خود و دیگران ماله‌ای شیره‌اندود می‌کشند و همچنان یگانه راهکار برون‌رفت از همه مسائل اجتماعی ایران را صرفا و مطلقاََ خانواده‌محوری می‌دانند. 2⃣ دعوت می‌کنم بزرگواران طرفدار ایده رجحان مطلق خانواده‌محوری، اندکی در معنای چنین آیاتی تامل کنند. شاید بر نسخه‌ای که برای جامعه پیچیدند، تبصره‌هایی بزنند، ما جامعه‌شناسان به تبصره هم راضی هستیم. 3⃣ حدود ۱۰ ترجمه فارسی را برای این آیه زیر و رو کردم. در برخی از ترجمه‌ها برگردان واژه "ازواجکم" زنانتان بود، گویی مخاطب آیه فقط مردان‌‌اند و فقط مردان باید نیک بنگرند خانواده و خویشاوندانشان را در چه الویتی قرار می‌دهند. در برخی ديگر همسرانتان بود و باز به نظر می‌رسد منظور مردان اند با لحاظ تعدد زوجات. ترجمه پیام‌رسان علی ملکی از معدود ترجمه‌هایی بود که از برگردان همسر استفاده کرده بود و در سیاق ترجمه به گونه‌ای ادبیات‌پردازی کرده بود که یک زن هم خود را مخاطب آیه تصور کند. ✅تخصص ما ترجمه و تفسیر نیست، اما به قدر خودمان در کلام خدا درنگ می‌کنیم، همین. @BanooAmin
هدایت شده از 
💢درنگ بر درنگ پیرو این درنگ کوتاه، گفت‌وگوهایی پیرامون چیستی "خانواده‌محوری" شکل گرفت و پرسش‌ها و دقت‌نظرهای خوبی سربرآورد که بازتاب محورهایی از این حرکت فکر با هدف تکمیل درنگ آغازین، خالی از لطف نیست: 1⃣ طرفداران خانواده‌محوری با طرفداران افراطی و بی‌چون‌وچرای خانواده محوری متفاوت هستند، نیز رجحان مطلق خانواده‌محوری با طرفداری از خانواده‌محوری. پس؛ لازم هست به تتابع واژگان بیشتر توجه کنیم چون ما در متن دستاویزی جز واژگان نداریم‌‌. 2⃣ جان‌مایه این فرسته، توجه به نظام الویت‌ها در جامعه توحیدی است و اینکه خانواده با تعاریف گوناگونش، کجای نظام الویت‌های فرد و جامعه موحد قرار می‌گیرد و خطوط قرمزش چیست؟ نه اینکه خانواده‌محوری با جهاد یا حب‌الله تعارض ذاتی و ماهوی دارد!! 3⃣ فهم منظومه‌وار از اندیشه هر اندیشمند و صاحب سخن ما را از افتادن به ورطه قرائت ناصحیح محافظت می‌کند. در این باب اندیشه و بیانات مقام معظم رهبری در موضوع خانواده، بیش از سایر موضوعات نیاز به فهمی کل‌نگر دارد. فهمی به سیاق بیانات صریح ایشان در ۱۴ دی ۱۴۰۱ با زنان اقشار که وظیفه اصلی زن را در سلسله مراتب تکالیف الهی او قرار دادند و با همه اهمیتی که به خانواده دادند، آن را در سلسله مراتب نظام تکالیف دیدند و نه به صورت مطلق و بی چون‌وچرا و افراطی. 4⃣سخن گفتن از هر پدیده‌ و مفهومی بدون تعریف آن و بدون روشن‌کردن پایگاه نظری بحث، موجب هرج‌ومرج‌های ناشی از اشتراک لفظی و یا کلیشه‌فهمی خواهد شد، چه شود وقتی موضوع خانواده و خانواده‌محوری باشد و چه شود وقتی سطح بحث اجتماعی باشد و هدف نسخه‌پیچیدن و خلق راهبرد و استراتژی برای معضلات اجتماعی. ✅ کوتاه‌سخن: وادی خانواده و راهبرد خانواده‌محوری نیازمند گفت‌وگوهای جدی و دقیق و مبنامحور است که اولاََ باید از تعریف بیاغازد نه از توصیف و آمار و ضرورت و ... . ثانیا لازم است ابتدا جایگاه خانواده در نظام الویت‌های هر جامعه روشن شود تا بحث از خانواده‌محوری فایده عملی و نظری بیابد. @BanooAmin
هدایت شده از 
🖤چند کلام روضه.. از ابتدای ایام سوگواری اباعبدالله در جمع‌های گوناگون به بهانه‌های گوناگون موضوع روضه زنانه و هیئت زنانه محل بحث بوده و صحبت‌های متعددی در این باره شده که ان‌شالله بعد از شب‌های عزا، دیدگاه‌های گوناگون را به اشتراک می‌گذارم و جمع‌بندی تاریخی می‌کنم که چرا در نمای بیرونی روضه زنانه و هیئت زنانه کمتر به چشم آمده است. اما امشب... چند کلمه روضه دارم از همان روضه‌های زنانه از همان‌ها که محذوف تاریخ است و جایش فقط در غروب بین تاسوعا و عاشورا است. از صبر زینب سلام الله علیها زیاد شنیده‌ایم از بزرگ‌منشی‌اش در اهدای فرزندانش از نماز شب ترک‌ نشده‌اش از خطبه‌‌خوانی‌اش از کم نیاوردنش از صلابت حیدری‌اش و اساسا تصویر ما از زینب کبری در صحنه عاشورا، تصویر زن راست قامت با صلابت و ابهت است که پرچم عاشورا را بعد امام حسین افراشته نگه داشت. اما این بانوی راست قامت و بلند مرتبت یک‌جا زانو سست کرد و دلش لرزید آن‌قدر که اباعبدالله لازم دیدند به قلب زینب کبری نگاه ولایی کنند تا این قلب استوار بماند و نلرزد و آن تصویر لرزان از زینب، در سکانس خداحافظی با برادر است. حال سوال من در میانه تاسوعا و عاشورا این است: شهادت برادری که با او مفصل خداحافظی کرده‌ای سخت‌تر است یا برادری که بدون خداحافظی ناگهان دیده‌ای عمود خیمه‌اش پایین کشده شد.... فقط با عواطف خواهرانه می‌شود فهمید از دست دادن برادر بدون خداحافظی با او عَجَب مصیبتی است... .
هدایت شده از 
🔰فصل حماسه... گام اول: پرسش‌های تاریخی ✅پرسش اول واقعه کربلا خیلی تمیز و افتخارانگیز به دست ما رسیده. انقدر این متاع تاریخی خواستنی و دل‌انگیز شده که هر مکتب و فرقه‌ای هوس مصرف این متاع را کرده و اگر خوب بنگریم خواهیم دید در هر دوره، مردم کوشیده‌اند خود را حسینی بدانند و دیگران را یزیدی. از مصرف وقایع تاریخی که بگذریم... پرسش تاریخی اول این است: چه می‌شود که ناگهان صحنه تذلیل اهل بیت تبدیل به تعزیز آنان می‌شود؟ چه می‌شود که آن همه غمِ قد خم کننده به یکباره دستمایه‌ی استواری و خطابه‌خوانی می‌شود؟ چگونه ورق برمی‌گردد و آن همه تحقیر تاریخی شیعه به غریو شیعه در طول تاریخ تبدیل می‌شود؟ از وقتی دیده گشودیم عاشورا مایه افتخار شیعه بوده و به آن بالیدیم، اما هرگز نپرسیدیم، فرایند تبدیل داغ به چراغ، تذلیل به تعزیز، تحقیر به افتخار چه بوده؟ پاسخ، حماسه است. حماسه‌سازی و اراده بر خلق حماسه، خط نامرئی‌شده‌ی واقعه عاشورا برای انسان امروز است. راهنما حماسه در لغت: دلیری و شجاعت. @BanooAmin
هدایت شده از 
🔰بازتابی از جمع‌خوانی پیام تفسیر مخزن‌العرفان مجتهده خانم امین بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ آیه ۱: يَا أَيُّهَا النَّاسُ اتَّقُوا رَبَّكُمُ الَّذِي خَلَقَكُمْ مِنْ نَفْسٍ وَاحِدَةٍ وَخَلَقَ مِنْهَا زَوْجَهَا وَبَثَّ مِنْهُمَا رِجَالًا كَثِيرًا وَنِسَاءً ۚ وَاتَّقُوا اللَّهَ الَّذِي تَسَاءَلُونَ بِهِ وَالْأَرْحَامَ ۚ إِنَّ اللَّهَ كَانَ عَلَيْكُمْ رَقِيبًا قسمت دوم 2⃣ قاعده‌ی عام زوجیت قسمت دوم این نشانه، معرفی قاعده‌ای در هستی است، به‌نام زوجیت. خانم امین هم به چیستی این قاعده دقت کردند هم به ثمرات آن. قاعده زوجیت اولا نمایشگر قدرت خداست؛ زیرا چنان تکامل و جامعیتی در آن نهفته است که زوج را به اتحاد می‌رساند اتحادی که آن‌ها را خودکفا می‌کند. ثانیا نمایشگر روش و راهکار توسعه امور انسانی روی زمین است. درواقع، پدیده انتشار و فراگیری از معبر زوجیت می‌گذرد. بنابراین قاعده‌ی زوجیت هم موجب اتحاد می‌شود، هم انتشار. 💡 لازم است درباره شمول قاعده زوجیت بیشتر جست‌وجو کنیم. راهنما : پیام : نشانه قسمت سوم... @BanooAmin
هدایت شده از 
قسمت سوم 3⃣ ارحام حرف اصلی نشانه‌ی اول، تقواست. داستان خلقت انسان از نفس واحد و زوجیت هم حول اهمیت تقوا بیان شد. حالا دوباره در پایان نشانه‌ی اول، تاکید شده به تقوا. خانم امین راه رسیدن به رشدیافتگی کامل را جز تقوا نمی‌داند و آنچه در تقوا مد نظر آیه است: ۱. رعایت قوانین خداست، همان خدایی که همه خواسته‌هامان را از او می‌خواهیم و ۲. رعایت حق ارحام. ✅ارحام چیست؟ خانم امین به جای اینکه ارحام را به معنای محدود خانواده هسته‌ای (فهم مدرن) تفسیر کنند، آن را قانونی مربوط به تمدن و جامعه بشری می‌دانند و سطح فهم از این مفهوم را ارتقا می‌دهند‌. درباره معنای لغوی ارحام، رحم را معطوف به اسم الله می دانند که با اسم رحمان خداوند هم ریشه است. بنابراین هرکس قطع رحم کند از خدا بریده است و خدا هم از او می‌برد. فایده نزدیکی به ارحام را آرامش گرفتن و فروکش کردن عصبانیت‌ها می‌دانند و علتش اتصال رحم و اهالی یک رحم به عرش و رحمت الهی است. 💡به نظر می‌رسد پیوند با ارحام جزو قواعد مهم هستی‌شناسانه و تمدن‌سازانه است. از قوانین مهم تنظیم اجتماع است و ابعاد گسترده معنایی دارد. در همین زمینه با مفهوم رحم ایمانی مواجیهم که باب جست‌وجو و کسب دانش در این زمینه باز است... . @BanooAmin
هدایت شده از کافه کتاب بانو امین
کتابخانه بانو امین برگزار می‌کند 🔰سومین نشست از سلسله نشست‌های کتاب‌خوانی معرفی کتاب دخترانه‌های درگوشی و گپ‌و‌گفت صمیمانه با نویسندگان کتاب و مشاوره فردی درباره چالش‌های دانشجویی همراه با میز کتاب با حضور خانم زهرا عسگری کارشناس ارشد مطالعات زنان (گروه نویسندگان شمسه) جای: کتابخانه بانو مجتهده امین واقع در خیابان امام سجاد، خیابان شهید کیانی گاه: پنجشنبه، ۱۹ مرداد، ساعت ۱۸. ⬅️راه ارتباطی جهت هماهنگی و ثبت‌نام ‎0939 427 6422 ⚠️مخصوص بانوان 🔖کانال کتابخانه بانو امین اصفهان @banooaminlib
هدایت شده از 
امام روح الله الموسوی الخمینی اگر همین روشنفکران غرب‌زده می‌دانستند وجه سیاسی روضه‌های اباعبدالله چیست، نمی‌گفتند برای چه این کار را بکنیم، خودشان هم روضه می‌گرفتند و به سر و سینه می‌زدند. وجه سیاسی این روضه‌ها، مُجتَمَع کردن ملت است. ما ملت گریه‌ سیاسی هستیم و با همین گریه‌ها سیل جریان می‌دهیم ... . پ.ن: سیاسی‌بودن معنای وسیعی دارد که این روزها به علت محدود شدن، مطرود هم شده است. بسیاری از انقلابی‌ها از سیاسی بودن می‌گریزند و من ریشه این گریز را در مهجورشدن جهان معنایی انقلاب می‌بینم، نه تخاصم و تضاد و جبهه‌بندی و ... . @BanooAmin
هدایت شده از 
پرسش‌های تاریخی ✅پرسش دوم چرا حضرت اباعبدالله در زمان حیاتشان ۷۲ یا اندکی بیشتر طرفدار واقعی داشتند و در مقابل، لشکر دشمنانشان بیش از ۱۰ هزار نفر بود. اما پس از شهادتشان به خصوص پس از گذشت هزاران سال، میلیون‌ها نفر ارادتمندی دارند که در اربعین هرساله نمایشی از حضورشان به چشم می‌آید؟ آیا نباید این قاعده برعکس باشد و امام در زمان حیاتشان از باب حضور جسمانی وجود با برکتشان، طرفداران بیشتری داشته باشند و با رفتن از این دنیا به فراموشی سپرده شوند؟ آیا حضرت نتوانستند یا نشد؟ آیا زمانه و زمینه رو به دینداری رفته است؟ آیا قاعده‌ای کلی وجود دارد؟ ماجرا چیست؟ دقت کنید دوستان، پرسش تاریخی است و از پایگاه تاریخ ماجرا را می‌کاوم، نه عرفان. پاسخ تاریخی به این پرسش در دل بررسی جریان‌های تاریخی پیرامون رسالت امامان و پیامبران نهفته است. علت تاریخی این است که تا وقتی امام زنده است، امام حسین، یک امام حسین است. بارها نزد دشمنانش می‌رود آن‌ها را به گفت‌وگو دعوت می‌کند، تمسخر می‌شود، به قلوب آنان نفوذ می‌کند، آن‌ها را می‌گریاند، اما .... همین امام، وقتی شهید می‌شود به میزانی که از زمانه‌ی روایت اصلی فاصله می‌گیرد، تبدیل می‌شود به امام حسین هر قوم و طبقه و دسته بنا به تمایلات نفسانی‌شان. قرائت‌های گوناگون بدون انضباط روشی از امام حسین شکل می‌گیرد و هر جریان برای اهداف خودش پرچم امام حسین را بالا می‌برد و چوب پرچم جریان مقابل را می‌شکند. حال آنکه به بیان امام خمینی وجه سیاسی پرچم امام حسین، مجتمع کردن ملت است و ما دقت داریم مجتمع کردن از طریق "وحدت کلمه" شکل می‌گیرد نه از طریق پلورالیسم دینی و پذیرش بی قاعده و چارچوب همه کثرات و همه قرائت‌ها. @BanooAmin
هدایت شده از 
از جنس بعضی حرف‌ها را باید به وقت شهادت جان‌فداها گفت. محسن حججی را نمی‌شناختیم، اما آن روز، بعد از خبر شهادتش هوا تیره و تار شد و غباری به سان غبار وقت اسارتش آسمان شهرمان را گرفت. یادم نمی‌رود که چهارشنبه بود و روز قرار دختران فانوس @fanousgroup_ir و آن روز به جای هیاهوی دخترانه همیشگی، بغض گلوی همه را می‌فشرد. چطور برای کسی که تا دیروز نمی‌شناختیمش چنین زیر و رو شدیم؟ و این است اثر خون مظلوم مقتدر بر قلوب. روز تشییع پیکرش هر کس به هر طریقی که شد خودش را رساند، من دقیقا یادم نیست چطور و با چه کسی رفتم به زادگاه و آرامگاه محسن حججی، فقط یادم می‌آید در شلوغی تشییعش گم شدم و هنوز پیدا نشدم. @BanooAmin
هدایت شده از کافه کتاب بانو امین
🔰سلسله رویدادهای حیات عاطفی زن 🔸پیش‌نشست درآمدی بر حیات عاطفی زن صفورا سادات امین‌جواهری پژوهشگر علوم اجتماعی محورهای گفت‌وگو _ حیات عاطفی چیست؟ _ مگر عاطفه زن و مرد دارد؟ _ عاطفه چه اهمیتی در زندگی بشر دارد؟ _ تا وقتی این همه مسئله و مشکل اجتماعی و اقتصادی داریم، چرا باید به عواطف بپردازیم؟ _ جایگاه حیات عاطفی زن در الگوی سوم چیست؟ 🔹زمان: پنجشنبه ۲۶ مرداد ۱۴۰۲ ساعت ۱۷ تا ۱۹ 🔸مکان: کافه کتاب بانو امین خیابان امام سجاد، خیابان شهید کیانی، کتابخانه بانو مجتهده امین. ⬅️حضورتون را به این شماره اطلاع دهید 09394276422 @banooaminlib