eitaa logo
بانو امین
253 دنبال‌کننده
226 عکس
28 ویدیو
5 فایل
تقاطع علوم انسانی و جنسیت از منظر پژوهشگر علوم اجتماعی صفورا سادات امین‌جواهری دانشجوی دکتری دانش اجتماعی مسلمین @Safoora_AminJavaheri
مشاهده در ایتا
دانلود
سکّان‌داری چه می‌طلبد؟ هرچه به حوالی تولد دختر پیامبر نزدیک می‌شویم، متن‌های ستاینده پیرامون مقام و فضائل همه یا برخی از زنان زیاد و زیادتر می‌‌شود. حس غالب به این متن‌ها این است که با مشتی شعار مواجیهم برای مرهم‌نهادن به همه ناملایمات. واقعا اگر مقام زن والاست و نقش او در تاریخ و جامعه بی‌بدیل است و همه شعارهای زیبای دیگر، لوازم تحقق این نقش بی‌بدیل چیست تا دوباره زن در یک نقش و تنها یک فایده مشخص به نام مادری (آن هم با دامنه‌ معنایی محدود) خلاصه نشود؟ یک پاسخ از بنت‌الهدی صدر: علم‌آموزی برای درک حقایق هستی. زنان به وسیله علم‌آموزی می‌توانند از سرگرمی به غرب اباحه‌گر و شرق متحجر نجات یابند و سکّاندار کشتی حرف نو در جهان باشند. @Safoora_AminJavaheri
روايت عشق .mp3
23.22M
🔰ام‌البنین را با مادران شهدا چه قرابتی است؟ | از مادر شهید ولی‌الله طالب‌لو ⚜ گاه شهادت فرزندش: چون انقلابی بودم، ناراحت نبودم...اگر به خاطر خدا و آب‌وخاک و کشور رفته، داد و فریاد ندارد. ⁉️اگر این بینش، برآمده از هویت دینی و غیرت ملی این مادر نیست، پس چیست؟ ⚜ گاه عزای فرزندش: نذر کردم وقتی جنازه ولی‌الله می‌یاد، لباس سفید بپوشم. با لباس احرام رفت و از چند استخوان و نیم‌جمجمه و تعدادی دندان‌ پسرش، جنازه‌ای کامل ساخت و کفن کرد. ⁉️ اگر این کنش‌ها برآمده از رشدیافتگی تفکر و عواطف او در فضای زندگی دینی نیست، پس چیست؟ ⚜ گاه خاکسپاری رفت بالای ماشین تشیع، سخنرانی کرد و از همه خواهش کرد: گریه نکنید؛ چون فرزندم، سند افتخار ملت است و خونش را برای آبیاری درخت انقلاب داد. ⁉️ اگر این حماسه‌آفرینی‌ها را فقط به نسبت مادر و فرزندی محدود کنیم و وسعت وجود مادران را روایت نکنیم، جفا نیست؟ ⚜بدانیم از ام‌البنین پس از کربلا انقدر مرثیه سرایید و گریست تا نابینا شد، اما نه برای پسران خودش، بلکه برای ولی خدا، حسین ابن علی. (الامالی للشجری، ج۱: ۱۷۵) ⚜گاه خبر شهادت فرزندانش: فرزندانم فدای حسین، از حسین به من بگویید. ⚜در عزای شهدا چهار قبر خالی ساخت و به بهانه پسرهایش روایت ظلم جگرسوز کربلا را به گوش اهالی مدینه رساند. ⁉️ این کنش معرفت‌مدارانه و ستم‌ستیزانه‌ را چطور تفسیر کنیم که به مقام شامخ ام‌البنین جفا نباشد؟ @Safoora_AminJavaheri
خانم امین جواهری.mp3
11.38M
🔰 به مناسب هفته پژوهش: «علوم انسانی و تاریخ شفاهی انقلاب اسلامی» سازمان‌های غیردولتی و تشکیلات زنانه، با نگاهی به کتاب نان سال‌های جنگ 📆۲۶ آذر ۱۴۰۱ @Safoora_AminJavaheri
🔰بزرگداشت‌های تقویمی دوستی داشتم که همیشه برایش سوال بود: تعیین روز برای یک مقام یا مفهوم حاصل ارزشمندی آن در تصور ذهنی عموم جامعه و سیاست‌گذاران است یا برعکس دقیقا ثمره‌ بی‌توجهی واقعی و ارزش‌نِهی نمایشی است؟ بارها از آن دوست خواستم بیشتر ایده‌اش را تفصیل دهد و قدری درباره‌اش بنویسند، که اگر نوشته بود امروز با قلم خودش به اشتراک می‌گذاشتم اما قدری درنگ واقعا مناسبت‌های اعتباری تقویم شمسی حاصل ارزشمندی نهادینه‌شده آن‌ها در فرهنگ ماست یا ارزشمندی نمایشی؟ آیا آنچه برایش روز بزرگداشت داریم چیزی است که با آن نَفَس می‌کشیم یا چیزی است که از نبودش در حال خفه‌شدنیم؟ ما دقیقا با چه چیزهایی داریم نفس می‌کشیم و از چه چیز تهی هستیم؟ روز دختر روز زن روز پرستار روز معلم روز پدر روز مقاومت روز مساجد روز کتاب‌خوانی روز مادران شهدا روز طبیعت روز جمهوری اسلامی روز ... آیا روز مد و فشن هم داریم؟ آیا روز خرید داریم؟ آیا روز مصرف داریم؟ آیا روز مهاجرت داریم؟ آیا روز پول داریم؟ آیا روز تلفن همراه داریم؟ پرسش دیگر و مهم‌تر او این بود که روزافزونی روزهای خاص و بزرگداشت‌ها در تقویم شمسی ما دقیقا نشان‌دهنده کدام سندرم مزمن فرهنگی است و از کدام خلا و شکاف به ما خبر می‌دهد؟ 👈لینک خبر https://b2n.ir/n42217 @Safoora_AminJavaheri
🔰یک دیدار و یک دنیا سخن در ۱۴۰۱۱۰۱۴ چند روزی است طرفداران الگوی سوم و هواداران مبدعش به تب‌وتاب و شوروشعف‌اند، از طیف وسیع مفاهیم و دغدغه‌های خُرد و کلان رهبری در حوزه زنان. من اما مثل همیشه که ته صف برایم جذاب‌تر است، منتظر ماندم تا شوروحرارت‌ها و خاطره‌ها و تقریرهای دوستان و سروران خوب ذهنمان را بنوازد. حالا هم زیاده عرضی نیست، دوستان حق مطلب را ادا کردند، فقط یک حرف ماند: هرکس با مباحث حوزه زنان در اندیشه رهبر انقلاب مانوس و حتی آشنا باشد، دریافته است آنچه ایشان در ۱۴ دی ۱۴۰۱ تقریر کردند، در واقع مرور یک‌جا و سیردار اندیشه‌شان در همه این‌ سال‌ها بود، البته گاه با ادبیاتی دیگر و گریزی به مسائل روز. گویی با وجود استفاده‌های فراوان موسسات و ارگان‌های بودجه‌بگیر از عناوین مترقی ایشان در وادی زنان، کسی نبوده که این اندیشه را یک‌جا صورت‌بندی و حتی دسته‌بندی کند و تقریری یک‌جا و ممتدد به مخاطب ارائه دهد. ما نیز نیک می‌دانیم این سکانس از زندگی هر صاحب اندیشه‌ای، بس غمناک است و البته بگذریم ... . به هر جهت این استقبال کم‌نظیر مردم و مشتاقان عرصه زنان از سخنان رهبری را حاصل "شنیده شدن" سخنانشان می‌دانم و نه نو بودن سخنان. نیز شنیده شدن را حاصل "آمادگی جان‌ها" و آمادگی جان‌ها را در اغلب مواقع حاصل "نیاز" می‌دانم. از این رو آرزو می‌کنم جان‌های هم‌وطنانم همیشه آماده باد و این مدل از نیازهایشان فزاینده و پاینده. 📆۱۷ دی ۱۴۰۱ @Safoora_Aminjavaheri
📚 اعتقاد ما 🔺 این کتاب را به کسانی پیشنهاد می‌دهم که: مایل نیستند بدون برهان دین را بپذیرند. به همه کسانی که از استدلال‌های کلیشه‌ای و کوتاه در اثبات اصول دین بیزار شده‌اند و دنبال ادله عمیق و به‌روز می‌گردند. آنان که در دنیای مدرن وجدانشان با الهیات جدید آمیخته شده، اما همچنان خواهان شناخت اسلام از دریچه افکار نو و شیوه‌های جدید هستند. 🔅 مرداد ۹۷ با جمعی از دوستان ویراستار، مشغول ویرایش اعتقاد ما شدیم. حسب پروژه صدر، ناظر کیفی ویرایش این کتاب هم شدم و پا‌به‌پای شهیدصدر دغدغه‌اش را برای نگارش اصول دین به زبان روز دیدم. در اعتقاد ما شهیدصدر پیام‌ده (خدا) و پیام‌بر (خاتم‌النبین) و پیام (قرآن) را با زبان تحصیل‌کردگان عصرش معرفی کرده و در این راه آگاهانه از واژگان دشوار پرهیز کرده است، در عین اینکه دل مخاطب ژرف‌نگر را نیز به دست آورده. 🔻دسترسی بیشتر 🔜 https://b2n.ir/r63746 🔜 https://mbsadr.ir/shop/ @Safoora_AminJavaheri
♦️ زنان؛ مظلوم‌ترین قربانی الفاظ جنسی ▪️"برنامه‌ی آمریکایی به نام Extra که با محوریت اخبار مشاهیر ساخته شده و روی آنتن می‌رود، این روزها به دلیل حاشیه‌سازی مجری‌اش در صدر اخبار آمریکا قرار گرفته است. فایل صوتی منتشر شده‌ای از «بیلی بوش» مجری این برنامه درحالی که با الفاظ رکیک جنسی درحال صحبت و خنده با «کندال جنر» است، اعتراضات گسترده‌ای را برای تهیه‌کنندگان این برنامه تلویزیونی به دنبال داشته است. در نهایت تهیه‌کنندگان برنامه‌ی اکسترا نیز در دفاع از مجری خود او را آدم خلاق و شوخ‌طبع نامیدند که در جهت تنوع و شوخی نمایشی چنین الفاظی را به کار برده است." ▫️واقعیت این است که در دنیا فحش‌های رکیک جنسی غالبا با محوریت تحقیر زن و بدن زنانه عنوان می‌شوند و بار معنایی جز تثبیت انگاره‌ی جنس دومی بودن زن، آن گزاره‌ای که غرب در تاریخ خود در نسبت با زن ساخته است نمی‌باشد. اما ظلم به زن فقط در گفتمان‌های فحاشانه‌ی جنسی ختم نمی‌شود بلکه فحش‌های جنسی می‌توانند ذهنیت افرادی که در معرض این الفاظ رکیک قرار می‌گیرند را به مرور در جهت اعمال جنسی چون تجاوز به زنان و کودکان قرار دهند. ▫️در آیه‌ی ۳۲ سوره‌ی مبارکه اسرا خداوند امر می‌کند به بندگانش که حتی به زنا نزدیک نشوید! شاید بتوان گفت الفاظ رکیک جنسی ولو به شوخی از مصادیق نزدیک شدن به زنا و فحشا می‌باشد، عملی که مظلوم ترین قربانی آن زنان و کودکان هستند. 🔻پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان 🌐|@asrezanan_ir|
📌 «علوم انسانی و تاریخ شفاهی انقلاب اسلامی» دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی در هفته پژوهش، ۲۶ آذر الی ۱ دی، برگزار می‌کند: 💢 صفورا سادات امین‌جواهری سازمان‌های غیردولتی و تشکیلات زنانه با نگاهی به کتاب نان سال‌های جنگ شنبه ۲۶ آذر 💢 محمدرضا نسیمی بررسی حقوقی اقدامات پهلوی اول در اقدامات کشف حجاب یکشنبه ۲۷ آذر 💢 مهدی عشقی رضوانی هنر مسجدی به‌مثابه نظریه هنر انقلاب اسلامی دوشنبه ۲۸ آذر 💢 سیدمحمد آل عمران مطالعه الگوی تربیتی والدین شهدا سه‌شنبه ۲۹ آذر 💢 سحر دانشور تامل نظری در خلق معنای زنانگی چهارشنبه ۳۰ آذر 💢 محمدجواد یداللهی زاده عمل محسنانه: پدیدارشناسی کار پنجشنبه ۱ دی زمان: 17:30 پخش مجازی: https://daneh.ir/demo2/mod/lmskaranskyroomtwo/view.php?id=20124
| صحنه جذاب انقلاب برای زنان برشی از متن: صغری بُستاک یکی از زنانی است که بر صحنه انقلاب، خوش ‌درخشید و اگر این صحنه نبود، چه‌بسا درخششی هم در کار نبود. او در صحنه انقلاب و دفاع مقدس، صغری بستاک متفاوتی را یافت که همۀ توان و اراده‌اش را بر این پرده جدید متجلی ساخت. او توانست زنی پیشتاز، سستی‌ناپذیر و خستگی‌شکن به نام «نعمت جان» را در این صحنه به تصویر بکشد. چه بسا نعمت‌جان‌ها که بر این صحنه خوش درخشیدند؛ گویا صحنه انقلاب، نعمت‌ساز بود. 🖌همیشه برایم سوال بود، وجه جذابیت انقلاب برای زنان چه بوده؟ و آیا زنان فقط در انقلاب کنشگری داشتند یا صحنه انقلاب هم بر زنان تاثیر گذاشته است؟ آن تاثیر چه بوده و چه بروزی داشته؟ این دریچه، بزنگاهی است که می‌توان در ترمیم شکاف میان زنان و حا‌کمیت به آن امیدوار بود. متن کامل یادداشت https://b2n.ir/w19006 @Safoora_AminJavaheri
به مناسبت سالگرد شهادت سیدمحمدباقر صدر گروه علوم‌اجتماعی اسلامی و انجمن علمی گروه علوم‌اجتماعی اسلامی دانشگاه تهران نشست «بازخوانی اندیشهٔ اجتماعی شهید محمدباقر صدر» را برگزار کرد پیش نشست دانشجویی یکشنبه، ۲۵فروردین ۱۳۹۸ و نشست اساتید سه‌شنبه، ۳اردیبهشت ۱۳۹۸ دانشکدهٔ علوم‌اجتماعی دانشگاه تهران. @utsaiss
🔆 داستان تشنگی ما، همان داستان مستوری است 🖌 از عنوان روی جلد کتاب و ادعاهای پیش‌گفتار چنین پنداشتم که این کتاب با دغدغه‌های حوزه زنان پیوند خورده است: «زن تراز انقلاب»، «جریان‌های غرب‌زده فمینیستی»، «زن تاریخ‌ساز» و «تعارض نقش‌ها» و ایده «بازنمایی الگوهای مردمی و متکثر از تجربه‌ زیسته‌ زنان در انقلاب» از آن جمله بود. با چنین وعده‌ای پای خواندن چهار فصل زندگی عزیز خانم نشستم، اما ... . 🔰 بُرشی از متن: چهار فصل‌ به پایان رسید و ما همچنان تشنه‌ایم. عطش وصف‌ناپذیر آغازین‌مان، بی‌وصال می‌ماند. تشنه ‌آمدیم و تشنه‌ هم می‌رویم ... به‌نظر می‌رسد داستان تشنگی ما، همان داستان مستوری است ... کاش کسی بیاید و از قهرمانی این زنان مستوری بزداید تا زن امروز ببیند چگونه و چطور و از کدام زاویه باید با قهرمان مستور زن زمان جنگ و انقلاب ارتباط پیدا کند و پاسخی برای پرسش‌هایش بگیرد. کاش روزی، عزیز خانوم‌هایی بخوانیم که زوایای زنانه زندگی قهرمانش کشف شده باشد. متن کامل یادداشت https://www.ibna.ir/fa/note/306313/--- @Safoora_AminJavaheri
لشکرسازی برای علم نافع_۲۰۲۲_۱۲_۲۴_۱۹_۲۵_۵۱_۲۸۰.m4a
7.59M
🔰 علم‌ زندگی‌ساز (۱): ضرورت گفت‌‌وگوی اهالی علم پیرو بیانات رهبر انقلاب پیرامون تعریف و تبیین و ضرورت «علم نافع»، این پرسش پیش می‌آید که علم نافع را کجا بیابیم و چگونه بپرورانیم و چطور نشر دهیم؟ 💡آنچه در این وادی یافته‌ام، به مرور به اشتراک می‌گذارم. ✅ هدف از علم این است که نفع برساند. علم باید برای مردم نافع باشد، از برکات آن علم بایستی استفاده کنند. ( ۱۳۹۰/۰۶/۰۲ ) اسلام ما را به علم نافع فرامی‌خواند. ( ۱۳۹۹/۰۲/۱۲ ) ✅ یقیناً یکی از پایه‌های مهم هر تمدنی علم است -علم نافع- و ما که تکرار می‌کنیم «تمدن نوین اسلامی»، قطعاً یکی از پایه‌هایش پیشرفت علمی است، ما خودمان را آماده کنیم برای آن. ( ۱۴۰۰/۰۸/۲۶ ) متن کامل گزیده بیانات 👇 https://khl.ink/f/51506 منبع محتوای صوت👇 https://b2n.ir/k40594 منبع صوت👇 https://ostadshahmoradi.ir/
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 انقلاب فاطمی ◼️ فاطمه‌زهرا (سلام الله علیها) رسالت نبوی را با اقدام عاطفی و معرفتی حفظ کرد، در وضعیتی که اقدام مسلحانه و حزبی به ضرر میراث رسالت نبوی بود. ▪️ رزق فاطمیه‌ام را از تببین فلسفه‌تاریخی شهیدصدر از حرکت فاطمه‌زهرا (سلام الله علیها) گرفتم. 👈لینک کامل برنامه ➡️ https://b2n.ir/g21144 @shahidsadr
او مفاهیم را وسعت بخشید و دگرگون کرد، برای مثال، خودش مادرِ پسرِ آمنه‌ است. میلادش مبارک. @Safoora_AminJavaheri
هدایت شده از 
امشب ساعت ۲۲ @Safoora_AminJavaheri
هدایت شده از 
👈برنامه در آپارت ➡️ https://www.aparat.com/v/BiyIs 👈برنامه در تلویبیون ➡️https://telewebion.com/episode/0x54130fe 👈جهت بازخورد ➡️ @tafavot_admin @Safoora_AminJavaheri @tafavottv
هدایت شده از 
🔰 زن ایرانی و جهان جدید دیدار اولم با خواهر خوبم، خانم کاردوانی در راهروی ساختمان تولید صداوسیما رقم خورد. پیش از برنامه از تجربه‌ سال‌های زیست علمی‌مان گفتیم و فراز و نشیب‌های جنسیتی‌اش، ساختارهای دانشی و محتواها و کنشگران گوناگون. وجه مشترک ما این بود که فرزندانمان در خانه بودند و دلمان به حضور همسرمان نزد فرزندانمان، گرم. شب سردی را گذراندیم از هر نظر و نگران مخاطب بودیم در کشاکش بحث، مطلب برایش مفید باشد. دوستانمان در خبرگزاری بین المللی ایکنا خودجوش زحمت متن خبری را کشیدند و به پاس زحمتشان به اشتراک می‌گذارم. 👈لینک خبر ➡️https://b2n.ir/s18486 @Kardavani1362 @Safoora_AminJavaheri
هدایت شده از 
🔆 محبت ترحُمی ممنوع محبتتان به همسرتان، از رویِ ترحّم نباشد؛ چون سختی‌ها و ناملايمات را آسان نمی‌‌کند. ◀️ سید منیرالدین حسینیِ هاشمی: اگر انسان با نیت ترحّم به همسرش احترام بگذارد، اين برای خودش خطرناک است. احترام و محبت زن و شوهر به یکدیگر، بايد با نیت توسل باشد. اگر مردی به همسر خود ترحّم کند به اين معنی است که خودش را در موضع قدرت می‌بيند، در حالی که همه انسان‌ها در موضع احتياج‌اند و در طريقِ بندگی خدا وسائلی را می‌جويند. در علائق خانوادگی بايد محور، حب الهی باشد. اگر زن و شوهر توسّلی به يکديگر محبت کنند، اولين چيزی که سهل می‌شود، تحمل ناملايمات طرفين برای يکديگر است و اگر در خانه‌ای، خداوند، محور ايثار شد اين خانه اساساً محل سرپرستی الهی خواهد شد. احترام شما به مؤمن نيز بايد توسّلی باشد، مگر اين‌که طرفِ احسان شما جزوِ مکتب و دين شما نباشد، آن‌وقت ترحّم اشکالی ندارد. اما هرگز نبايد به يک شيعه ترحّم کنيد. (همراه با تلخیص و ویرایش) 📆 ۶۹/۸/۲۲ 👈منبع مطلب ☑️ @AndisheMonir @Safoora_AminJavaheri
📜 علم دینی از منظر شهید صدر(ره) با تأکید بر علوم انسانی اسلامی ✍️ صفورا سادات امین جواهری و سیدامید مؤذنی 📖 سال‌هاست، علم دینی موضوع مناقشه‌برانگیز محافل علوم انسانی است، اما همچنان جای بازخوانی اندیشۀ‌ متفکران مسلمان در این وادی، هم‌چون ، خالی است. 📋 در این مقاله، علم دینی از منظر شهیدصدر و با تأکید بر بررسی شده است. نویسندگان، برای یافتن نظر شهیدصدر دربارۀ علم دینی، ابتدا به چیستی علم پرداخته‌اند تا گسترۀ علوم از نظر صدر و دسته‌بندی‌های وی به دست آید. پس از آن وصف و نقد وی از مبانی معرفتی علوم جدید را صورت‌بندی کرده‌اند، یعنی وصف و نقد تجربه. 🔅 در این مقاله خواهید دانست که در میدان معرفت بشری، تجربه چگونه میدان‌دار شد. پس از طی این مقدمات نظری، با کشف جایگاه علوم تجربی در ساختن نظام اجتماعی وارد وادی علوم انسانی شده‌اند و در این زمینه دو نمونه از نوآوری‌های راهگشای در حوزۀ علم دینی را استخراج کرده‌اند: 1. تمایز میان تجربۀ اجتماعی و تجربۀ طبیعی؛ 2. ابداع دوگانۀ مکتب و علم. 🔰 از نظر آنان، شهیدصدر در وادی علوم انسانی به نقد علوم موجود و مبانی معرفتی آن بسنده نکرد، بلکه طرح ایجابی خویش را نیز رونمایی و بر موضوع اقتصاد تطبیق داده است که حاصل آن اقتصادنا است. ✅ نویسندگان در انتها نتیجه گرفته‌اند که علوم انسانی اسلامی از منظر شهیدصدر چنین است: اقتصاد اسلامی یا هر علم اسلامی دیگری، در وهلۀ نخست در قامت مکتب، صورت می‌یابد و به‌شرط اجرای کامل در جامعه، امکان تولید عِلمش در معنای علم تجربی فراهم می‌شود. ✳️ این مقاله در کتاب نقد ۹۳ ـ ۹۴ با عنوان «علم دینی و علوم انسانی اسلامی از منظر شهید سیدمحمدباقر صدر(ره)» توسط سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی منتشر شده است و از طریق لینک زیر قابل تهیه است. 🌐 https://poiict.ir/?p=22511 💠 به کانال "دانش اجتماعی مسلمین" بپیوندید 🆔 @DaneshMoslemin
هدایت شده از 
🔰علوم انسانی اسلامی از منظر شهید صدر سال‌ها ذهنم در کنکاش برای یافتن پاسخی قانع‌کننده درباره علم دینی و به خصوص علوم‌انسانی اسلامی بود. _ آیا پدیده‌ای به نام علم، اسلامی و غیراسلامی دارد؟ _ آیا کنشگران علوم انسانی و دغدغه‌مند در حوزه معرفت‌شناسی اسلامی می‌توانند به علوم انسانی اسلامی فکر کنند؟ _ اگر آری، علوم انسانی اسلامی چه فایده و ضرورتی دارد؟ سرانجام پاسخی جامع و جالب و لایه‌لایه از شهید صدر یافتم و از زیربنای نظری تا اقدام عملی در این مقاله نگاشتیم. 👈 بخوانید ➡️http://naghd.iict.ac.ir/issue_47812_47813.html 💡به زودی درباره استفاده از این دیدگاه نظری شهیدصدر در مطالعات زنان خواهم نوشت. @Safoora_AminJavaheri
هدایت شده از 
آشنایان ره عشق در این بحر عمیق غرقه گشتند و نگشتند به آب آلوده @Safoora_AminJavaheri
⁉️پرسش‌های غبارساز، دعواهای نقطه صفری مدتی است میان دغدغه‌مندان حوزه جنسیت و دلسوزان وضعیت زن در ایران و اسلام هیاهویی است با این صدای غالب که آیا ذره‌بین بررسی را بر هویت زن و کنش هایش بگذاریم یا نه. آیا بررسی زن به نفع اوست یا به ضررش؟ عده‌ای می‌گویند اگر بناست زن را از ابژگی جنسی رهایی بخشیم چرا مجدد او را در دام ابژگی هویتی گرفتار آوریم و خب پرسش تامل‌برانگیزی است. دیگرانی گویند، زن در سراسر تاریخ در حاشیه بوده است و ورودش به متنِ میدان زندگی اجتماعی، بدون ابژگی او حاصل نمی‌شود. برخی صحنه را زنان برای زنان ترسیم می‌کنند و هرگونه پرداخت به زنان بدون غایت و صورتی زنانه را طرد می‌کنند. بزرگوارانی دیگر سر تا پای این گروه را پر از تَرکش تکفیر می‌کنند، به گمان حراست از ادبیات دینی در حوزه زن. برخی خط‌کشی می‌کنند و می‌گویند به زن در این وادی‌ها بپردازید و در این وادی‌ها اصلا بهش فکر هم نکنید و البته این همان تکرار تاریخ پیشینیان است. برخی تازه کشف کرده‌اند به جای پرداختن به زن باید به خانواده و زوجیت پرداخت. بسیاری هم هستند که ناگهان احساس مسئولیت علمی و اجتماعی‌شان در حوزه زنان شکوفا شده است و دست به قلم و میکروفون شده‌اند و بر این باورند که باید از پایگاه دین، داد زن در اسلام سر داد. در این میان بیش از همه طیفی انسان را آزار می‌دهند که با ژستی ترحم‌آمیز، حل نیکوکارانه مشکلات زنان‌ را تکلیف می‌دانند و متوجه نیستند ماجرا حل مشکلات جهان بشری است نه صرفا زنان! به واقع به نظرم این پرسش و هیاهوی پیرامون آن بیش از آنکه از سردرگمی درباره خود زنان و ماجراهای جنسیت‌مند سرچشمه بگیرد، از فرهنگ علمی ما سرچشمه می‌گیرد و تباری بس تلخ دارد. ما پیش از این در وادی فلسفه و معرفت‌شناسی نیز چنین رویه‌هایی را داشتیم و آتش‌ها برافروخته شد. یکی از الزامات حر‌کت علمی در هر مرز و بوم جریان نقد و بررسی دیدگاه‌ها و نظریه‌های علمی است. اما وقتی این نقدها خارج از هرگونه تعلق جریانی و بدون روشن‌کردن پای‌بست‌‌های معرفتی باشد، دستاوردی جز هرج‌ومرج علمی، تشتت آرا و در نهایت واگذاری آن مسئله از نهاد علم به نهاد سیاست نخواهد داشت. سروران و بزرگوارن چه باک از اینکه ما در حوزه زنان چند جریان موازی داشته باشیم و هرکدام در کمال انضباط علمی کار خویش را پیش ببرند و صد البته حرکت جریانی، به وقتش انتقاد جریانی هم خواهد داشت. ✅ماجرا این است که این پرسش‌های غبارساز و دعواهای نقطه صفری، مانند پرسیدن از اینکه به زن بپردازیم یا نپردازیم، در این بافت مفهومی بپردازیم یا در آن بافت مفهومی، آن هم با برچسب‌زنی‌های متحجرپندار و فمینیسم‌هراس فقط آبِ گل‌آلود حوزه جنسیت و زنان را بی‌ماهی‌تر می‌کند. ما نیازمند رویه‌هایی علمی‌تر برای پرداخت به همه مسائل اجتماعی از جمله مسائل جنسیت هستیم، رویه‌هایی منضبط، پارادایمیک، روشمند، جریان‌دار که ماجرای تیغ کُند آرایشگر و کندن پوست سر مشتری در مثنوی معنوی این‌بار در وادی علوم انسانی و مطالعات جنسیت تکرار نشود. @Safoora_AminJavaheri
🔰 زبان و جنسیت و جامعه یا من یملک حوائج السائلین و یا من یعلم ضمیر الصامتین بناست ذات بی‌مثالش را بخوانیم به اوصافی که در هیچ ماه دیگری نمونه ندارد. آداب ماه رجب را هرچه مرور کردم، دیدم مخاطبش با وصف "هرکس" آمده، حتی یک‌جا هم پیامبر رحمت فرمودند: هر مرد و زن این عمل را به جا آورد... فقط و فقط در انتهای دعای "یا من ارجوه لکل شی" سفارش شده به نشانه تضرع انگشت تکان دهید و ریش‌ها را در دست بگیرید. این در حالی است که در جامعه ما دقیقا رایج‌ترین دعای ماه رجب، چه در رسانه چه در مکان‌های زیارتی و عبادتی همین یک دعای دارای نماد مردانه است و دقیقا اوج دعا، موقع قرائت عبارت ریش در دست است! ⁉️دوست دارم بدانم زنان در مواجهه با این اعمال عبادی چه احساسی دارند، که اگر فاقد هیچ احساسی باشند، به معنای پذیرش نامرئی بودنشان است. ➕همین‌طور است کتاب‌های آموزش نماز و وضو برای نوتکلیفان. تا جایی که من دستم رسیده و دیده‌ام، اغلب تصویرپردازی‌های آموزش وضو با انیمه پسر است. دیروز صدای دخترم به اعتراضی معصومانه بلند شد و پرسید چرا همه آموزش‌های وضو با شکل پسر است! و حجم وسیعی از احساس دیده‌نشدن و محذوف‌بودن در نگاهش موج زد. این در حالی است که باز در جامعه ما، سن تکلیف دختران و هویت دینی آنان بسیار پررنگ‌تر از پسران است. ماجرای زبان و جامعه ماجرای دامنه‌داری است که نمی‌توان بُرش جنسیت را در آن نادیده گرفت. زبان در بُرش جنسیت و در سطح اجتماع دقیقا نقطه‌ عطفی است که با گفت‌وگو و تفکر درباره آن می‌توان تحول آفرید و به سمت اعتدال حرکت کرد. @Safoora_AminJavaheri
هدایت شده از 
تنها تسکین انا لله است و تثبیت تسکین الیه راجعون. گمان نمی‌کنم طرفدار گفت‌وگوهای علمی و مستدل در حال‌وروز بد جسمانی "دل‌نوشته" نوشته باشد که نوشته باشد، او در بدترین حال‌وروز هم در پی برملا کردن حقیقتی دست به نوشتن برده بود، حقیقتی تلخ. همین. . ▪️ مراسم تشییع مرحوم مسعود دیانی فردا جمعه ۱۹ اسفند ماه، ساعت ۹ صبح اصفهان، خیابان آپادانا اول، حسینیه ۱۵ خرداد پست_موقت
هدایت شده از رستا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مروری بر دومین هم‌اندیشی محققان تاریخ شفاهی 🔸امین‌جواهری، پژوهشگر علوم اجتماعی: صف معترضان از صف اغتشاشگران جداست و اینکه چه کسی را مقصر بدانیم، پیوند عمیقی با قضیه شاهچراغ دارد. 🔸دکتر داورپناه، عضو هیئت علمی پژوهشکده زن و خانواده: روایت، قدرت دارد. می‌توانید از آن برای بهبود اوضاع استفاده کنید. 🔸 اشرفی، فعال رسانه‌ای از شیراز: جمعیتی که برای تشییع شهدای شاهچراغ به سمت حرم، سرازیر شد آنقدر زیاد بود که راهپیمایی اربعین را در ذهن‌ها تداعی می‌کرد. وجود همه اقشار در این تشییع، پیامی برای دشمن داشت. ⚠️به بهانه آنکه این روزها در تیتر اخبار، شاهد برگزاری دادگاه عاملین این جنایت هستیم. شما می‌توانید روند برگزار دادگاه‌ها را از کانال زیر در پیام‌رسان بله دنبال کنید: https://ble.ir/hafezeh_shz @rasta_isf_1401