او مفاهیم را وسعت بخشید و دگرگون کرد،
برای مثال، خودش مادرِ پسرِ آمنه است.
میلادش مبارک.
#فاطمه
#ام_ابیها
@Safoora_AminJavaheri
هدایت شده از بانو امین
👈برنامه در آپارت
➡️ https://www.aparat.com/v/BiyIs
👈برنامه در تلویبیون
➡️https://telewebion.com/episode/0x54130fe
👈جهت بازخورد
➡️ @tafavot_admin
@Safoora_AminJavaheri
@tafavottv
هدایت شده از بانو امین
🔰 زن ایرانی و جهان جدید
#میزگرد
#برنامه_تلویزیونی
دیدار اولم با خواهر خوبم، خانم کاردوانی در راهروی ساختمان تولید صداوسیما رقم خورد. پیش از برنامه از تجربه سالهای زیست علمیمان گفتیم و فراز و نشیبهای جنسیتیاش، ساختارهای دانشی و محتواها و کنشگران گوناگون.
وجه مشترک ما این بود که فرزندانمان در خانه بودند و دلمان به حضور همسرمان نزد فرزندانمان، گرم. شب سردی را گذراندیم از هر نظر و نگران مخاطب بودیم در کشاکش بحث، مطلب برایش مفید باشد.
دوستانمان در خبرگزاری بین المللی ایکنا خودجوش زحمت متن خبری را کشیدند و به پاس زحمتشان به اشتراک میگذارم.
👈لینک خبر
➡️https://b2n.ir/s18486
@Kardavani1362
@Safoora_AminJavaheri
هدایت شده از بانو امین
🔆 محبت ترحُمی ممنوع
محبتتان به همسرتان، از رویِ ترحّم نباشد؛ چون سختیها و ناملايمات را آسان نمیکند.
◀️ سید منیرالدین حسینیِ هاشمی:
اگر انسان با نیت ترحّم به همسرش احترام بگذارد، اين برای خودش خطرناک است. احترام و محبت زن و شوهر به یکدیگر، بايد با نیت توسل باشد. اگر مردی به همسر خود ترحّم کند به اين معنی است که خودش را در موضع قدرت میبيند، در حالی که همه انسانها در موضع احتياجاند و در طريقِ بندگی خدا وسائلی را میجويند. در علائق خانوادگی بايد محور، حب الهی باشد.
اگر زن و شوهر توسّلی به يکديگر محبت کنند، اولين چيزی که سهل میشود، تحمل ناملايمات طرفين برای يکديگر است و اگر در خانهای، خداوند، محور ايثار شد اين خانه اساساً محل سرپرستی الهی خواهد شد. احترام شما به مؤمن نيز بايد توسّلی باشد، مگر اينکه طرفِ احسان شما جزوِ مکتب و دين شما نباشد، آنوقت ترحّم اشکالی ندارد. اما هرگز نبايد به يک شيعه ترحّم کنيد. (همراه با تلخیص و ویرایش)
📆 ۶۹/۸/۲۲
👈منبع مطلب
☑️ @AndisheMonir
@Safoora_AminJavaheri
هدایت شده از 💠 دانش اجتماعی مسلمین 💠
📜 #مقاله علم دینی از منظر شهید صدر(ره) با تأکید بر علوم انسانی اسلامی
✍️ صفورا سادات امین جواهری و سیدامید مؤذنی
📖 سالهاست، علم دینی موضوع مناقشهبرانگیز محافل علوم انسانی است، اما همچنان جای بازخوانی اندیشۀ متفکران مسلمان در این وادی، همچون #شهیدصدر، خالی است.
📋 در این مقاله، علم دینی از منظر شهیدصدر و با تأکید بر #علوم_انسانی_اسلامی بررسی شده است. نویسندگان، برای یافتن نظر شهیدصدر دربارۀ علم دینی، ابتدا به چیستی علم پرداختهاند تا گسترۀ علوم از نظر صدر و دستهبندیهای وی به دست آید. پس از آن وصف و نقد وی از مبانی معرفتی علوم جدید را صورتبندی کردهاند، یعنی وصف و نقد تجربه.
🔅 در این مقاله خواهید دانست که در میدان معرفت بشری، تجربه چگونه میداندار شد. پس از طی این مقدمات نظری، با کشف جایگاه علوم تجربی در ساختن نظام اجتماعی وارد وادی علوم انسانی شدهاند و در این زمینه دو نمونه از نوآوریهای راهگشای #شهید_صدر در حوزۀ علم دینی را استخراج کردهاند:
1. تمایز میان تجربۀ اجتماعی و تجربۀ طبیعی؛
2. ابداع دوگانۀ مکتب و علم.
🔰 از نظر آنان، شهیدصدر در وادی علوم انسانی به نقد علوم موجود و مبانی معرفتی آن بسنده نکرد، بلکه طرح ایجابی خویش را نیز رونمایی و بر موضوع اقتصاد تطبیق داده است که حاصل آن اقتصادنا است.
✅ نویسندگان در انتها نتیجه گرفتهاند که علوم انسانی اسلامی از منظر شهیدصدر چنین است: اقتصاد اسلامی یا هر علم اسلامی دیگری، در وهلۀ نخست در قامت مکتب، صورت مییابد و بهشرط اجرای کامل در جامعه، امکان تولید عِلمش در معنای علم تجربی فراهم میشود.
✳️ این مقاله در کتاب نقد ۹۳ ـ ۹۴ با عنوان «علم دینی و علوم انسانی اسلامی از منظر شهید سیدمحمدباقر صدر(ره)» توسط سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی منتشر شده است و از طریق لینک زیر قابل تهیه است.
🌐 https://poiict.ir/?p=22511
💠 به کانال "دانش اجتماعی مسلمین" بپیوندید
🆔 @DaneshMoslemin
هدایت شده از بانو امین
🔰علوم انسانی اسلامی از منظر شهید صدر
#مقاله
سالها ذهنم در کنکاش برای یافتن پاسخی قانعکننده درباره علم دینی و به خصوص علومانسانی اسلامی بود.
_ آیا پدیدهای به نام علم، اسلامی و غیراسلامی دارد؟
_ آیا کنشگران علوم انسانی و دغدغهمند در حوزه معرفتشناسی اسلامی میتوانند به علوم انسانی اسلامی فکر کنند؟
_ اگر آری، علوم انسانی اسلامی چه فایده و ضرورتی دارد؟
سرانجام پاسخی جامع و جالب و لایهلایه از شهید صدر یافتم و از زیربنای نظری تا اقدام عملی در این مقاله نگاشتیم.
👈 بخوانید
➡️http://naghd.iict.ac.ir/issue_47812_47813.html
💡به زودی درباره استفاده از این دیدگاه نظری شهیدصدر در مطالعات زنان خواهم نوشت.
@Safoora_AminJavaheri
هدایت شده از بانو امین
⁉️پرسشهای غبارساز، دعواهای نقطه صفری
مدتی است میان دغدغهمندان حوزه جنسیت و دلسوزان وضعیت زن در ایران و اسلام هیاهویی است با این صدای غالب که آیا ذرهبین بررسی را بر هویت زن و کنش هایش بگذاریم یا نه. آیا بررسی زن به نفع اوست یا به ضررش؟
عدهای میگویند اگر بناست زن را از ابژگی جنسی رهایی بخشیم چرا مجدد او را در دام ابژگی هویتی گرفتار آوریم و خب پرسش تاملبرانگیزی است. دیگرانی گویند، زن در سراسر تاریخ در حاشیه بوده است و ورودش به متنِ میدان زندگی اجتماعی، بدون ابژگی او حاصل نمیشود. برخی صحنه را زنان برای زنان ترسیم میکنند و هرگونه پرداخت به زنان بدون غایت و صورتی زنانه را طرد میکنند. بزرگوارانی دیگر سر تا پای این گروه را پر از تَرکش تکفیر میکنند، به گمان حراست از ادبیات دینی در حوزه زن. برخی خطکشی میکنند و میگویند به زن در این وادیها بپردازید و در این وادیها اصلا بهش فکر هم نکنید و البته این همان تکرار تاریخ پیشینیان است. برخی تازه کشف کردهاند به جای پرداختن به زن باید به خانواده و زوجیت پرداخت. بسیاری هم هستند که ناگهان احساس مسئولیت علمی و اجتماعیشان در حوزه زنان شکوفا شده است و دست به قلم و میکروفون شدهاند و بر این باورند که باید از پایگاه دین، داد زن در اسلام سر داد. در این میان بیش از همه طیفی انسان را آزار میدهند که با ژستی ترحمآمیز، حل نیکوکارانه مشکلات زنان را تکلیف میدانند و متوجه نیستند ماجرا حل مشکلات جهان بشری است نه صرفا زنان!
به واقع به نظرم این پرسش و هیاهوی پیرامون آن بیش از آنکه از سردرگمی درباره خود زنان و ماجراهای جنسیتمند سرچشمه بگیرد، از فرهنگ علمی ما سرچشمه میگیرد و تباری بس تلخ دارد. ما پیش از این در وادی فلسفه و معرفتشناسی نیز چنین رویههایی را داشتیم و آتشها برافروخته شد. یکی از الزامات حرکت علمی در هر مرز و بوم جریان نقد و بررسی دیدگاهها و نظریههای علمی است. اما وقتی این نقدها خارج از هرگونه تعلق جریانی و بدون روشنکردن پایبستهای معرفتی باشد، دستاوردی جز هرجومرج علمی، تشتت آرا و در نهایت واگذاری آن مسئله از نهاد علم به نهاد سیاست نخواهد داشت. سروران و بزرگوارن چه باک از اینکه ما در حوزه زنان چند جریان موازی داشته باشیم و هرکدام در کمال انضباط علمی کار خویش را پیش ببرند و صد البته حرکت جریانی، به وقتش انتقاد جریانی هم خواهد داشت.
✅ماجرا این است که این پرسشهای غبارساز و دعواهای نقطه صفری، مانند پرسیدن از اینکه به زن بپردازیم یا نپردازیم، در این بافت مفهومی بپردازیم یا در آن بافت مفهومی، آن هم با برچسبزنیهای متحجرپندار و فمینیسمهراس فقط آبِ گلآلود حوزه جنسیت و زنان را بیماهیتر میکند. ما نیازمند رویههایی علمیتر برای پرداخت به همه مسائل اجتماعی از جمله مسائل جنسیت هستیم، رویههایی منضبط، پارادایمیک، روشمند، جریاندار که ماجرای تیغ کُند آرایشگر و کندن پوست سر مشتری در مثنوی معنوی اینبار در وادی علوم انسانی و مطالعات جنسیت تکرار نشود.
@Safoora_AminJavaheri
🔰 زبان و جنسیت و جامعه
یا من یملک حوائج السائلین و
یا من یعلم ضمیر الصامتین
بناست ذات بیمثالش را بخوانیم به اوصافی که در هیچ ماه دیگری نمونه ندارد. آداب ماه رجب را هرچه مرور کردم، دیدم مخاطبش با وصف "هرکس" آمده، حتی یکجا هم پیامبر رحمت فرمودند: هر مرد و زن این عمل را به جا آورد...
فقط و فقط در انتهای دعای "یا من ارجوه لکل شی" سفارش شده به نشانه تضرع انگشت تکان دهید و ریشها را در دست بگیرید.
این در حالی است که در جامعه ما دقیقا رایجترین دعای ماه رجب، چه در رسانه چه در مکانهای زیارتی و عبادتی همین یک دعای دارای نماد مردانه است و دقیقا اوج دعا، موقع قرائت عبارت ریش در دست است!
⁉️دوست دارم بدانم زنان در مواجهه با این اعمال عبادی چه احساسی دارند،
که اگر فاقد هیچ احساسی باشند، به معنای پذیرش نامرئی بودنشان است.
➕همینطور است کتابهای آموزش نماز و وضو برای نوتکلیفان. تا جایی که من دستم رسیده و دیدهام، اغلب تصویرپردازیهای آموزش وضو با انیمه پسر است. دیروز صدای دخترم به اعتراضی معصومانه بلند شد و پرسید چرا همه آموزشهای وضو با شکل پسر است! و حجم وسیعی از احساس دیدهنشدن و محذوفبودن در نگاهش موج زد.
این در حالی است که باز در جامعه ما، سن تکلیف دختران و هویت دینی آنان بسیار پررنگتر از پسران است.
ماجرای زبان و جامعه ماجرای دامنهداری است که نمیتوان بُرش جنسیت را در آن نادیده گرفت. زبان در بُرش جنسیت و در سطح اجتماع دقیقا نقطه عطفی است که با گفتوگو و تفکر درباره آن میتوان تحول آفرید و به سمت اعتدال حرکت کرد.
#زبان #جنسیت #جامعه
#هویت_دینی
#هویت_جنسیتی
@Safoora_AminJavaheri
هدایت شده از بانو امین
تنها تسکین انا لله است
و
تثبیت تسکین الیه راجعون.
گمان نمیکنم طرفدار گفتوگوهای علمی و مستدل در حالوروز بد جسمانی "دلنوشته" نوشته باشد که نوشته باشد، او در بدترین حالوروز هم در پی برملا کردن حقیقتی دست به نوشتن برده بود، حقیقتی تلخ. همین.
#تجارت_درمان
#فریب_سلامت
#ضد_علم
#ضد_پژوهش
.
▪️ مراسم تشییع مرحوم مسعود دیانی
فردا جمعه ۱۹ اسفند ماه، ساعت ۹ صبح
اصفهان، خیابان آپادانا اول، حسینیه ۱۵ خرداد
پست_موقت
هدایت شده از رستا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مروری بر دومین هماندیشی محققان تاریخ شفاهی
🔸امینجواهری، پژوهشگر علوم اجتماعی: صف معترضان از صف اغتشاشگران جداست و اینکه چه کسی را مقصر بدانیم، پیوند عمیقی با قضیه شاهچراغ دارد.
🔸دکتر داورپناه، عضو هیئت علمی پژوهشکده زن و خانواده: روایت، قدرت دارد. میتوانید از آن برای بهبود اوضاع استفاده کنید.
🔸 اشرفی، فعال رسانهای از شیراز: جمعیتی که برای تشییع شهدای شاهچراغ به سمت حرم، سرازیر شد آنقدر زیاد بود که راهپیمایی اربعین را در ذهنها تداعی میکرد. وجود همه اقشار در این تشییع، پیامی برای دشمن داشت.
⚠️به بهانه آنکه این روزها در تیتر اخبار، شاهد برگزاری دادگاه عاملین این جنایت هستیم. شما میتوانید روند برگزار دادگاهها را از کانال زیر در پیامرسان بله دنبال کنید:
https://ble.ir/hafezeh_shz
#شاهچراغ
@rasta_isf_1401
هدایت شده از بانو امین
⁉️پرسشهای غبارساز، دعواهای نقطه صفری
مدتی است میان دغدغهمندان حوزه جنسیت و دلسوزان وضعیت زن در ایران و اسلام هیاهویی است با این صدای غالب که آیا ذرهبین بررسی را بر هویت زن و کنش هایش بگذاریم یا نه. آیا بررسی زن به نفع اوست یا به ضررش؟
عدهای میگویند اگر بناست زن را از ابژگی جنسی رهایی بخشیم چرا مجدد او را در دام ابژگی هویتی گرفتار آوریم و خب پرسش تاملبرانگیزی است. دیگرانی گویند، زن در سراسر تاریخ در حاشیه بوده است و ورودش به متنِ میدان زندگی اجتماعی، بدون ابژگی او حاصل نمیشود. برخی صحنه را زنان برای زنان ترسیم میکنند و هرگونه پرداخت به زنان بدون غایت و صورتی زنانه را طرد میکنند. بزرگوارانی دیگر سر تا پای این گروه را پر از تَرکش تکفیر میکنند، به گمان حراست از ادبیات دینی در حوزه زن. برخی خطکشی میکنند و میگویند به زن در این وادیها بپردازید و در این وادیها اصلا بهش فکر هم نکنید و البته این همان تکرار تاریخ پیشینیان است. برخی تازه کشف کردهاند به جای پرداختن به زن باید به خانواده و زوجیت پرداخت. بسیاری هم هستند که ناگهان احساس مسئولیت علمی و اجتماعیشان در حوزه زنان شکوفا شده است و دست به قلم و میکروفون شدهاند و بر این باورند که باید از پایگاه دین، داد زن در اسلام سر داد. در این میان بیش از همه طیفی انسان را آزار میدهند که با ژستی ترحمآمیز، حل نیکوکارانه مشکلات زنان را تکلیف میدانند و متوجه نیستند ماجرا حل مشکلات جهان بشری است نه صرفا زنان!
به واقع به نظرم این پرسش و هیاهوی پیرامون آن بیش از آنکه از سردرگمی درباره خود زنان و ماجراهای جنسیتمند سرچشمه بگیرد، از فرهنگ علمی ما سرچشمه میگیرد و تباری بس تلخ دارد. ما پیش از این در وادی فلسفه و معرفتشناسی نیز چنین رویههایی را داشتیم و آتشها برافروخته شد. یکی از الزامات حرکت علمی در هر مرز و بوم جریان نقد و بررسی دیدگاهها و نظریههای علمی است. اما وقتی این نقدها خارج از هرگونه تعلق جریانی و بدون روشنکردن پایبستهای معرفتی باشد، دستاوردی جز هرجومرج علمی، تشتت آرا و در نهایت واگذاری آن مسئله از نهاد علم به نهاد سیاست نخواهد داشت. سروران و بزرگوارن چه باک از اینکه ما در حوزه زنان چند جریان موازی داشته باشیم و هرکدام در کمال انضباط علمی کار خویش را پیش ببرند و صد البته حرکت جریانی، به وقتش انتقاد جریانی هم خواهد داشت.
✅ماجرا این است که این پرسشهای غبارساز و دعواهای نقطه صفری، مانند پرسیدن از اینکه به زن بپردازیم یا نپردازیم، در این بافت مفهومی بپردازیم یا در آن بافت مفهومی، آن هم با برچسبزنیهای متحجرپندار و فمینیسمهراس فقط آبِ گلآلود حوزه جنسیت و زنان را بیماهیتر میکند. ما نیازمند رویههایی علمیتر برای پرداخت به همه مسائل اجتماعی از جمله مسائل جنسیت هستیم، رویههایی منضبط، پارادایمیک، روشمند، جریاندار که ماجرای تیغ کُند آرایشگر و کندن پوست سر مشتری در مثنوی معنوی اینبار در وادی علوم انسانی و مطالعات جنسیت تکرار نشود.
#علوم_انسانی
#روش_شناسی
#جریان_بندی
#جنسیت
@Safoora_AminJavaheri
هدایت شده از بانو امین
#معرفت_زنانه
آثار درد آشکار شد
نزد کعبه رفت
و با نهایت تضرع با خدا مناجات کرد:
اَی ربِّ اِنی مومنه بک و بکل نبی من انبیائک و بکل کتاب انزلته و ... فاسئلک بحق هذا البیت و من بناه و بحق انبیائک المرسلین و ملائکتک المقربین و بهذا المولود ... الذی یُکلمنی و یونِسنی ... الا یسرت علی ولاده
پس از آن دید
شکاف محوناشدنی دیوار کعبه را
ورود به کعبه را
سه روز مهمانی در کعبه را
همه را یک زن درک کرد
فاطمه بنت اسد
مقامت گرامی بانو
@Safoora_AminJavaheri
هدایت شده از بانو امین
✅جنسیت و تکنولوژی
وقتی برخی ایدئولوژی را در تکنولوژی موثر میدانند، چطور جنسیت را در این دو موثر ندانیم؟ شاید فرضیه تاثیر جنسیت در ایدئولوژی، چالشبرانگیز و بسیار لب مرزی باشد به لحاظ اثبات، اما تاثیر جنسیت بر تولید و آفریدن محصولات مادی یا همان تکنولوژی بدون چالش اثباتپذیر است.
آیا نمیخواهید به موتور زنانه فکر کنیم؟
به دوچرخه زنانه؟
به ماشین زنانه؟
به موبایل و شبکه اجتماعی زنانه؟
وقتی از موتور زنانه سخن میگوییم، فقط بنا نیست رنگ آن زنانه پسند شود و طراحی خارجیاش ظریفتر. بلکه بناست کل ساختار آن وسیله نقلیه اعم از وزن و شمایل و صندلی و کابین و سبد و... با فیزیک زن، روح زن، خُلقیات زنانه "هماهنگ" باشد. یعنی موتوری که حداقل با ظرافت زن، عفاف زن، مادری زن و ... در هماهنگی باشد و در بهترین حالت برآمده از اینها باشد.
ما در شهر خود هر روز زنانی را میبینیم که با سختی فراوان و به علت ناچاری فرزندان خود را صبحها با دوچرخه به مدرسه میبرند و در روزهای بارانی سراپا گِلی میشوند. زنانی را میبینیم که صبحها با موتور فرزندشان را به مدرسه میبرند و ظهر شوهرشان با همان موتور فرزند را برمیگرداند، نکند وقتی از طراحی موتور زنانه سخن میگوییم، نگران کیان خانواده و حریم عفت زنان بشوید!!!!
واقعیتها را ببینیم اتفاقا اگر زنان و خلاقیتهای برآمده از نیاز زنان وارد ساحت ساخت زندگی اجتماعی و لوازم آن نشود، زن چنان در این ساختارهایی که متناسب و هماهنگ با او نیست آسیب میبیند که حریم عفاف و کیان خانواده به مراتب بیشتر آسیب میبیند، کما اینکه دیده است.
در این شرایط حفظ زنانگی به مثابه حفظ دین در آخر الزمان سخت خواهد بود.
#زنانگی
#تکنولوژی
#موتور_بانوان
#زیست_زنانه
@Safoora_AminJavaheri
هدایت شده از بانو امین
📌کنشگری زنان در انقلاب اسلامی و خلق الگوی سوم زن مسلمان
۲۵ بهمن ۱۴۰۱
ساعت ۲۱
مکان :بستر اسکای روم
https://www.skyroom.online/ch/rafda/esfahan
هدایت شده از عصر زنان
♦️ سیر نقشآفرینی زنان در جامعه، در دوران پسا انقلاب
#اختصاصی
▫️بخش اول
✍🏼| خانم صفوراسادات امینجواهری
▪️ مقدمه
▫️وقتی از نقشآفرینی زنان در جامعه سخن میگوییم، بدون مغالطه و سفسطه واضح است که از کنشگری زن در حوزهای فراتر از خانواده سخن میگوییم؛ زیرا نقشآفرینی در خانواده مفروض زندگی ایرانی است. دادههای تاریخی و تاریخ ادبیاتی گواه است که نقشآفرینی زنان در تاریخ اجتماعی ایرانیان تباری دیرینه و ریشه در بوم ایران دارد، اما یا اثرات غیرمستقیم داشته است، مانند تأثیر زنان درباری بر تصمیمات شاهان، یا اثراتی محدود در زمان و مکان داشته که حاصل کنشگری معدودی از زنان در طبقهای خاص بوده است. اما، کنشگری اجتماعی زنان به صورت عمومی و فراگیر و در طول چهار دهه متمادی، به طوری که تأثیرات مستقیم سیاسی اجتماعی اقتصادی فرهنگی و علمی داشته باشد، در بستر انقلاب اسلامی رخ داده است و موطن این سطح از کنشگری زنان، انقلاب اسلامی است.
▪️سیر تطور کنشگری زنان در جامعه
▫️پیش از انقلاب، زنان در عمومیشدن مبارزات نقش سیاسی آشکاری ایفا کردند: برای نمونه پس از قیام جمعی زنان در 17 دی 56، حرکتهای مردان نیز عمومی شد و منجر به پیروزی انقلاب شد. روشن است که قیام این زنان متکی به سالها فعالیت جمعی و معرفتیشان بوده است و شواهد تاریخی آن نیز موجود است. دست ما از روایت مبارزات فردی و جمعی زنان چندان پُر نیست، اما با اتکا به کلان روایت امام خمینی (ره)، پیروزی انقلاب اسلامی را بیشتر مدیون زنان هستیم تا مردان :«بانوان محترم ما در صف جلو واقع بودند» (صحیفه امام،ج7،ص6).
▫️پس از انقلاب با شروع جنگ تحمیلی، زنان در آفریدن دفاعی مقدس از وطن، نقشی پنهانتر ایفا کردند. یادکردن از کنشگریهای اقتصادی بیبدیلی که زنان با مهارت و درایت خویش رقم زدند با عنوان «پشتیبانی از جنگ» مانع فهمیدن اثرات مستقیم و غیرمستقیم کنشگری زنان بر «اقتصاد جنگ» میشود. نقش زنان در آن بحران اقتصادی، یاری دادن به دولت در تأمین هزینههای دفاع از وطن بود. در این برهه، زنان یا گوش به اعلام نیاز از سمت جبههها بودند تا دست به تولید مایحتاج رزمندگان بورزند یا خود در صحنه حاضر بودند، خلأها را شناسایی و برای رفع آنها ستاد و پایگاه و رویه ایجاد میکردند. یادکردن از «مقاومت روحی» زنان در داغ شهادت عزیزان وطن نیز در این مجال نمیگنجد.
❗️ادامه دارد...
🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان
🌐|@asrezanan_ir|
هدایت شده از عصر زنان
♦️ سیر نقشآفرینی زنان در جامعه، در دوران پسا انقلاب
#اختصاصی
▫️بخش دوم
✍🏼| خانم صفوراسادات امینجواهری
▫️پس از جنگ با شروع دوران سازندگی، بسیاری از گروههای خودجوش زنان، به حاشیه رانده شدند و به یکباره نقشآفرینی مستقیم آنان از جامعه محو شد. به خلاف تاریخ اجتماعی زنان در غرب که وقتی پس از جنگ کنارگذاشته شدند، حرکتهای اعتراضی را آغاز کردند، در انقلاب اسلامی زنان وقتی به حاشیه رانده شدند، اعتراضی نکردند و حتی در دادههای تاریخپژوهی هیچ انگیزه و اندیشۀ اعتراضی هم از آنان یافت نشده است. علتش را مجدد در کلام حضرت امام مییابیم؛ زیرا «خانمها برای اینکه چیزی دستشان بیاید یا صاحب منصب شوند نمی آیند بیرون، خودشان و بچه هایشان را به کشتن بدهند. این اسلام و قرآن است که خانمها را آورده است بیرون و همدوش مردها بلکه جلوتر از مردها وارد در صحنه سیاست کرده»(صحیفه امام، ج13،ص26).
▫️غیر از گروههای خودجوش زنان که به حاشیه رانده شدند و جامعه از نیرو و مهارت و تدبیر آنان محروم شد، طیفی از زنان به ساختارهای شغلی و اداری قدم گذاشتند و مسیر دشوار جمع میان ساختار مدرن و مردانۀ شغلی با ساختار سنتی خانواده را متحمل شدند. بسیاری از زنانی که خط مقدم ورود به ساختار رسمی و اداری شدند، با انگیزۀ انجام وظیفه و خالی نکردن میدان پا به این عرصه گذاشتند، اما دشواریهای اشتغال و پدیدۀ اجتماعی «تعارض نقشی» زنان در دهههای بعدی بیشتر زنان را سمت ساختار علمی و اخذ مدارک تحصیلی سوق داد. آمارها گواه افزایش ورود زنان به دانشگاههاست و پس از این دوران زنان در اثر افزایش آگاهی عمومی و تخصصیشان، دیگر نمیتوانستند در حاشیه بمانند و «مسئولیت اجتماعی» خویش را رها کنند.
▫️بیش از یک دهه است زنان با آگاهی از معیوببودن ساختارهای نقشآفرینی در جامعه اعم از اشتغال یا تحصیل یا ... ضمن خالی نکردن عرصۀ اجتماع، دیگر بنا را به سازگاری با ساختارها نمیگذارند. زن آگاه امروز به فاصلۀ ساختارها از آرمانهای انقلاب واقف گشته است و به احیای هویت انقلابی خویش و جامعۀ خویش میاندیشد. زنان امروز در خط مقدم جنبش نرمافزاری ایستادهاند و بهطور جدی وارد وادی علوم شدهاند تا با تکیه بر قاعدۀ «العلم سلطان» جامعه را از نو بسازند. آمار مدالها و جوایز علمی و نخبگی زنان در عرصههای گوناگون شاهد نقشآفرینی زنان در صحنۀ انقلاب است. بانوان فرهیخته و اندیشهورز ما امروز خط مقدم تولید محتوای علمی را در نهاد علم و رسانه در دست دارند و دیر یا زود دستاوردهای آنان در این عرصه، سختافزارها را تغییر خواهد داد و این مسیر ادامه دارد ... .
بررسی نسبت تطور نقشآفرینی زن در جامعه با نقشهای خانوادگی مجال دیگری میطلبد که به زودی دربارۀ سیر تاریخی این موضوع نیز مطلبی منتشر خواهد شد.
🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان
🌐|@asrezanan_ir|
هدایت شده از بانو امین
زنان اینستاگرامر در پی خوانشی انتقادی از بازنمایی زندگی روزمره خانوادگی زنان متاهل است. این سبک از کتابهای حوزه اجتماعی را سبک "پدیدههای نوظهور" مینامم که اصل تلاش مولف برای پیدا کردن پدیدهای نوظهور و ثبت دادههاش میشه، چه بسا بدون جهتگیری نظری.
اما، پژوهشگر اجتماعی حوزه زنان باید بدونه در مواجهه با این سبک از کتابها، دادههای پدیده نوظهور کمکی به فهم مسائل زنان نمیکنه؛
چون در دنیای تحولات سریع، پدیدههای نوظهور پرشمارند و صرف مطالعه دادهها بدون پایگاه پاردایمیک از "فهم" عمیق و تحلیلهای کلان مسائل این حوزه درمانده میشه.
روش مطالعه آثار متعلق به سبک "پدیدههای نوظهور" در حوزه زنان:
1⃣ در گام اول یافتن زاویه دید مولف به زن و مقوله کلانتر جنسیت هست
2⃣ در گام دوم یافتن حرف ایجابی مولف پیرامون آن پدیده نوظهور
3⃣ خارج از این دو گام هم اگر نکته بدیعی داشت حتما ثبت کنید که از دست نره.
مثال این روش در کتاب حاضر👇
1⃣ گام اول: هویت زنانه و زنانگی آمیخته با زندگی خانوادگی بازنمایی شده، حتی گاهی زنانگی با خانوادگی مترادف گرفته شده. یعنی نویسنده بازنمایی زن متاهل ایرانی را صرفا از بستر بازنمایی زندگی خانوادگی او قرائت کرده و این زاویه دید تحلیل خاص خود را دارد.
2⃣ گام دوم: اینستاگرامر بودن به مثابه کنشی اجتماعی با سایر کنشهای پراکنده و متنوع زنان همآهنگ و قابل جمع است و برای همین زنان در آن موفق شدهاند، در واقع گویا نویسنده ایده جمع بین نقشها را در کنش اینستاگرامری محقق شده دیده است.
3⃣ نکته بدیع: تصویر مرد ایدئال هم از منظر این زنان بررسی شده است.
@Safoora_AminJavaheri
هدایت شده از بانو امین
#راه
وقتی زنان برای بهبود جایگاه و اوضاع "خود" از گفتمان شرق و تحجر به سمت گفتمان غرب، فراجنسیتها و ... سوق پیدا میکنند:
ز بیدردان (نامردان) علاج درد خود جستن بدان ماند
که خار از پا برون آرد کسی با نیش عقربها
(صائب تبریزی)
راه"ها" را باید جُست.
در راه بودن و به مقصد نرسیدن بهتر است یا با هوس به مقصد رسیدن به بیراهه رفتن؟
هدایت شده از بانو امین
◼️یک پرسش و هزار تامل و حسرت
اولین کسانی که به آخرین پیامبر ایمان آوردند چه کسانی بودند؟ و کدامیک از آنها فشار و زحمت و هزینه بیشتری بابت ایمان آوردنش متحمل شد؟
دست شستن از عقاید پیشین
دست شستن از همه زندگی راحت پیشین
دست شستن از اعتبار اجتماعی پیشین
و مقاومت و صبر و رضا بر این دست شستنها
جا دارد انسان بابت نشناختن سبک اندیشه و زیست #اولین #زن #مسلمان تامل کند و حسرتهای نشناختن خط چنین زنانی را در تاریخ بشری بشمارد.
سلام خدا بر مادر مؤمنین #خدیجه بینظیر
هدایت شده از بانو امین
#خود_دوستی
#حب_ذات
میل به پیرنشدن، میل به مقهور طبیعت و گذر زمان نشدن، میل چیرگی بر جبر طبیعت در گذر عمر، میل به بقا در همه انسانها وجود دارد.
اما، بروز آن ذیل انسانشناسی مادی در بُرش زنانه میشود مظاهر زنانگی مدرن، مثل انواع و اقسام جراحیهای زیبایی، تبرجهای خودتخریبگر، فرارهای ناکام از جبر گذر عمر و به تباهی کشاندن سرمایههای فطری و بروز زنانگی در قامت امامت خشم و شهوت
و در مقابل
بروز آن میل همگانی، ذیل انسانشناسی حقیقی در بُرش زنانه میشود مصداق بنتالهدی صدر که با ورود به عرصه اندیشهورزی و مسئولیت سیاسی اجتماعی توانست نقشی تاریخی و فرازمانی ایفا کند و اینگونه خود را از مقهور زمان شدن، رهایی بخشید.
نکته اینجاست که برای بیان بروز زنانگی ذیل مکاتب مدرن فارغ از مصادیق، میتوانیم به مولفههای فرهنگی و رفتاری عام هم اشاره کنیم، اما بروز زنانگی ذیل مکتب الهی هنوز به ساخت مولفههای فرهنگی و رفتاری نرسیده است و دست ما جز اشاره به برخی مصادیق مانند #بنت_الهدی به جایی بند نیست.
@BanooAmin
هدایت شده از بانو امین
کلیشهشکنی در روایت زن
وقتی نان سالهای جنگ آمد و ایده تشکیلات زنانه در ذهنم قوت گرفت، آرزو میکردم از زندگی سردمدار نان سالهای جنگ هم بیشتر میدانستم و روایت افراد تشکیلات زنانه را هم میتوانستم ببینم.
خیرالنساء با همه تفاوتهایی که روایت زندگیاش با روایتهای رایج از زن انقلابی دارد، آمده است تا نشان دهد دریای نقشآفرینی زن انقلاب اسلامی کلیشهبردار نیست.
روایت خیرالنساء آمده است تا باب نمایش طیف متنوعی از نقش آفرینیهای موثر زنانه را باز کند و این رسالت فراروایتی را به خوبی ایفا کرده است.
خیرالنسا نشان میدهد اگر زن مسلمان ایرانی در هر موقعیتی کنش موثرش را در نسبت با میدان پیدا کند و به جدوجهد آن را انجام دهد، چرخ انقلاب را چرخانده است.
ببینیم توضیحاتی از زبان نویسندهی جوانش
➡️https://telewebion.com/episode/0x6823fde
@BanooAmin
هدایت شده از بانو امین
کو سخن
کو بزرگداشت
روز میلاد انسانهای خاص را برای چه به یاد و تقویم میسپاریم؟
برای چه آن را بزرگ میشماریم؟
چرا برخی را نامگذاری هم میکنیم تا به واسطه اش کرامتی فراموش شده را احیا کنیم؟
چنین خوب چراییم؟!
من که هنوز در میان تناقض حکمت عقلی بزرگداشتها و حکمت عملی رفتارهای نمایشیمان سر در گمم. یادآوری ایام الله فایدهای دارد که حداقل با اکنون و اینجای ما فاصلهها دارد.
و البته از این بحث تکراری بگذریم و برسیم به خون جگر جدید...
امروز صبح
مصمم شدم سخنی از حضرت معصومه بیابم تا حداقل در روز میلادشان به جای دست به دست چرخاندن تبریکهای تهی و سردادن داد تبریک روز دختر،
سخنی از نور را دست به دست بچرخانیم و عظمت اندیشه دختری از خاندان رسول را نمایان کنیم.
اما دریغ روز تمام شد و نیافتم که نیافتم. آن اندک هم که یافتم اصلا نشان از بلندای اندیشه حضرت نداشت، بلکه برعکس...
شما اگر سخنی یافتید یا دستکم منبعی رهنمون به این مقصود مرا نیز بهرهمند سازید...
منتظرم...👈@Safoora_AminJavaheri
@BanooAmin
هدایت شده از بانو امین
هوش اجتماعی و فهم کمحجابی
با بلوزی نخی و گلدار و شلواری زرشکی و گشاد در را باز کرد و وارد شد. کولهی پر کتابش و سحرخیزی و همت آمدنش به سالن مطالعه نشان از درسخوان بودن و بچه مثبت بودنش داشت. در عالم خودش بود و گویی ژولیدگی حجاب سرش سبکی از زندگی کنکوریاش شده بود. مانده بودم چطور برخی میتوانند این دست دخترها را فتانه بنامند و ذهن محدودشان هنجارمندی خاص آنها را برنتابد. اصلا مگر با پیراهن گلدار و این سبک از ژولیدگی فتنه حاصل میشود؟!! همیشه برایم سوال بود چطور برخی فقط یک پوشش (بخوانید سبکی از بودن) خطکشی شده را هنجار میدانند و پوشش (بخوانید سبکی از بودن) اغیار را نابهنجار اطلاق میکنند.حداقل به صورت تشکیکی به صورت طیفی از مطلوبیت تنوع را فهم کنند.
امروز اما با دیدن پیراهن گلدار و عالم متفاوت این دختر انگار دریچه جدیدی از فهم این ماجرا برایم باز شد. بلاخره فهمیدم مطلقگرایان از چه رنج میبرند. آنان از هوش اجتماعی بی بهرهاند و تجربههای اجتماعی محدودشان درک و ساحت فهم آنها را محدود کرده است. آنان در غار زندگی خویش فرو رفتهاند و ساحت زندگی فردی و خانوادگی و اجتماعی را از هم گسیختهاند و یکپارچگی شخصیتشان را از دست دادهاند. پس از آن ساحت فردی را پروار، ساحت خانوادگی را تزئین و ساحت جامعه را به خیال خودشان به دونپایگان واگذارندهاند. همینها وقتی از خواب ناز برمیخیزند و ناگهان به هوش میآیند که فراتر از دایره کوچکشان عالم بزرگتری هم وجود دارد که از آن بازماندهاند با همان فهم محدود، سبک بودن همه غیر از خودشان را از دَم تیغ میگذرانند.
@BanooAmin