مسئله حجاب و رویکردهای حل مسئله
✍️ زهرا عباس پور
آنچه امروزه در فضای خبری و رسانه ای کشور به عنوان یک موضوع تقریبا ایستا به چشم می خورد؛ انواع موضع گیری رویکردی در «مسئله حجاب» است.
🔹عده ای بر آمده از رویکردی خطی؛ حفظ حجاب شرعی را اوجب واجبات دانسته و مهمترین حق اجتماعی به یغما رفته از انسان در جامعه اسلامی می پندارند و بر این اساس بدون توجه به «شبکه علیتی» شکل گیری مسئله حجاب در فضای جامعه، صرفا با تاکید بر «قانون حجاب» در فضای جامعه، بر اقدامات سلبی از جمله انواع محرومیت های اجتماعی زنان بی حجاب و دمیدن بر دوگانه با حجاب و بی حجاب، خواسته یا ناخواسته دو دستگی های اجتماعی را تقویت می نمایند بدون آنکه تاثیری در باور به اصل حجاب در افراد ایجاد نمایند.
🔹 این رویکرد تنها خواسته اش از حکمرانان پافشاری بر محرومیت های اجتماعی زنان بی حجاب است. تهدیدات برخی از مسئولین بر ایجاد انواع محرومیت های اجتماعی زنان بی حجاب برگرفته از این رویکرد است.
🔸در مقابل رویکرد دومی در فضای کشور با غلبه طیف سکولار سعی دارد با بی اهمیت خواندن قانون حجاب و با تاکید بر «عرفی شدن بی حجابی» در صدد رفع «قانون حجاب» در کشور تلاش می نماید بدون آنکه به این سوال پاسخ دهند که در منظومه دین آیا حجاب یک واجب شرعی است یا خیر؟ و چگونه می توان با رفع اَشکال رفتار شرعی، رشد انسان در جامعه اسلامی را معنا نمود؟
🔷 در این میان رویکرد سومی در مسئله حجاب وجود دارد که نه تنها حجاب را یک واجب شرعی بر می شمارد، بلکه آن را محصول یک «نگاه سیستمی به مجموعه دین» می داند از این رو اشاعه آن را مبتنی بر مهمترین وظیفه حکومت اسلامی که همان تعلیم و تربیتِ منتج به رشد انسان است قلمداد نموده و نقص در حوزه عفاف و حجاب را نقص در مجموعه عملکرد قوانین و وظایف ساختارهای متولی در جامعه اسلامی می داند بر این اساس پیکان مطالباتش به سمت عملکرد نهادها و ساختارهای کارگزار در جامعه اسلامی خصوصا نهادهای مرتبط با امر مهم «تعلیم و تربیت» و «دستگاه های فرهنگ ساز» نشانه می رود. این رویکرد سوالات مهمی در ارتباط به سیاستگذاری حوزه عفاف و حجاب مطرح می سازد و پاسخ دقیق به آن را محصول برگزاری جلسات نخبگانی آزاد اندیشی می داند.
⏪ سوالاتی نظیر؛ آیا عملکرد نهاد ها و ساختارهای متولی حوزه عفاف و حجاب خصوصا ساختار مهم آموزش و پروش موضوع عفاف و حجاب بایسته بوده است؟ عملکرد نهادهای مهم دینی در کشور همچون حوزه های علمیه در مسئله عفاف و حجاب تا چه اندازه پاسخگوی نیازمندی های جامعه بوده است؟ عملکرد نهادها و ساختارهای فرهنگی همچون سازمان تبلیغات اسلامی وزارت ارشاد و رسانه ملی در مسئله حجاب تا چه اندازه مبتنی بر مهندسی فرهنگی شکل گرفته است؟ آیا می توان بدون نگاه سیستمی به نیازمندی های جامعه اسلامی مسئله عفاف و حجاب را حل نمود؟ بر فرض عملکرد صحیح همه ارکان جامعه اسلامی و با تاکید بر اصل اختیار آیا همه افراد جامعه عفاف و حجاب را می پذیرند؟ چگونه می توان با قانون حجاب اجباری میان اختیار در عمل به مطلوب دینی با سلب اختیار از عمل دینی انسان مسلمان تفکیک قائل شد؟
دست یابی به پاسخ این سوالات در قالب گفتگوهای به واقع« آزاد اندیشی» حلال بخش مهمی از تخاصم های رویکردی در مسئله حجاب در کشور است.امری که امروزه کمتر میبینیم و بیشتر شعارش را می شنویم!
https://eitaa.com/zamana_8
8⃣زمانا(زنان متحد انقلاب اسلامی)
🔹کانال بانو نگار
https://eitaa.com/joinchat/2455240780Cda036c21be
📌یادداشت اول: چرا در موضوع خشونت علیه زنان به قانون مستقلی احتیاج داریم؟
✍ زهرا بابازاده
🔸بر اساس داده های تجربی-تاریخی زنان همواره بیش از مردان در معرض خشونت قرار گرفته اند. خشونت علیه زنان ماهیتا بر تبعیض مبتنی بر جنسیت و روابط مبتنی بر قدرت دلالت دارد. زنان غالبا خشونت را در اقسام کلیِ جسمی، روانی و عاطفی، کلامی، اقتصادی، اجتماعی و مصادیقِ جنسیِ تجاوز، تعرض و آزار، ازدواج اجباری، جرایم ناموسی، ناقص سازی جنسی، عقیم سازی یا بارداری اجباری، روسپیگری اجباری و شدیدترین نوع خشونت یعنی زن کُشی تجربه می کنند.
از این رو، خشونت علیه زنان پدیده ای جهانی است و فارغ از جغرافیا، مذهب و نژاد، در خانه، اجتماع یا محیط کار، توسط همسر، پدر یا سایر افراد خانواده، آشنا یا غریبه و در بسترهای صلح یا جنگ علیه زنان واقع می شود. لذا هیچ کشوری نمی تواند ادعا کند که خشونت استثنای جامعه ی اوست.
🔸طبق آخرین آمار سازمان جهانی بهداشت، از هر سه زن در جهان، یک نفرِ آنها در طول زندگی خود خشونت فیزیکی و/یا خشونت جنسی از سوی همسر/شریک جنسی یا خشونت جنسی توسط غریبه را تجربه میکند. نقض حقوق زنان از حیث نوع خشونت ارتکابیافته و آثار عمیق و پایدار آن بر بهداشت و سلامت زنان، موجب شده اغلب کشورهای جهان برای مقابله با این پدیده و حمایت از زنان، مسیر قانونگذاری را طی کنند. در ایران، به جهت نبود عنوان مجرمانۀ مستقل در قوانین، علی رغم تابو بودن گزارش این خشونتها، بزهدیدگی این زنان به ویژه در برخی مصادیق خشونت جنسی، در مراجع قضایی به رسمیت شناخته نمی شود یا در نتیجۀ عدم کفایت ادلۀ استنادی ناشی از سختی اثبات جرم، با قرار منع تعقیب مواجه می شود. در موارد رسیدگی و صدور حکم نیز، پاسخهای کیفری موجود جوابگوی نیازهای زنان بزهدیده و ترمیمکنندۀ آلام آنها نبوده است. بدین ترتیب، اغلب این زنان در مراجعۀ خود با آسیبِ بزهدیدگی دومین، ناشی از عملکرد نهادهای عدالت کیفری مواجه میشوند.
🔹آنچه در ایران بیش از تمام مصادیق خشونت چالش برانگیز است، جدی نگرفتن خشونت خانگی و تصور تعارض آن با حقوق زوج و تهدید تحکیم خانواده است. در حالیکه در موضوع خشونتهای خانگی این مسئله نباید مورد غفلت واقع شود که؛ خشونت، خشونت است و هویت مرتکب، ماهیت آن و آثار به جا مانده از آن بر کرامت، سلامت و بهداشت جسمی، جنسی و روانی زوجه را توجیه نمی کند.
🔸هرچند در تعاریف ابتدایی، حقوق خانواده جزء حقوق خصوصی قرار میگیرد، اما پیچیدگی روابط اعضای خانواده و تأثیر پیامدهای سوء اختلافات اعضای آن بر جامعه، حقوق کیفری را ملزم میکند آنجایی که ضمانتاجراهای مدنی کفایت نمیکند، برای حمایت از افراد آسیب پذیر در خانواده، تامین امنیت آنان و تبیین قواعد جدید به تنظیم روابط اعضا بپردازد (اسدی، 1392: 68). لذا هرگاه روابط خصوصی افراد دارای پیامدهای اجتماعی نیز باشد، ورود موجه حقوق کیفری و دخالت دولت، با رعایت موازین حقوقی و علمی، برای حفظ حقوق زنان بزهدیده، به دلیل عدم توازن قدرت و انتظارهای عرفی و فراقانونی از تکالیف زن در خانواده، قابل توجیه است.
🔸از این رو یکی از سیاستهای مهم حمایتی نسبت به بزهدیدگان خشونت های خانگی، مداخلۀ کیفری در قالب جرمانگاری افتراقی و تبیین ضمانتاجراهای متناسب با لحاظ بایستههای تقنین در حوزۀ خانواده است؛ زیرا توجه نظام عدالت کیفری به مسئله و جدی گرفتن مسئله خشونت، علاوه بر پیشگیری از وقوع و تکرار آن، موجب بهرسمیتشناختن موقعیت زوجه بهعنوان بزهدیده و تظلم خواهی او، شنیدهشدن صدای او و سهولت دسترسی او به عدالت میشود. البته در کنار راهکارهای کیفری و حمایتی، توجه به فرایندهای ترمیمی، مشاوره و اصلاح رفتار خشونتگر می تواند سبب توقف خشونتِ زوج، پیشگیری از طلاق و موجب استحکام نهاد خانواده و به تبعِ آن سلامت جامعه شود.
🔻در یادداشتهای بعدی به این موارد پاسخ می دهیم:
_ نسبت بین قوانین داخلی در حوزه منع خشونت علیه زنان و اسناد هنجار ساز بین المللی چگونه باید باشد؟
_ مانور رسانه های داخلی روی آمار خشونت در کشورهای غربی بدون وجود آمارِ به روز، شفاف و متقن در داخل، چه معنایی دارد؟
_ آیا لایحه اصلاحی اخیر در حوزه منع خشونت علیه زنان، در مقایسه با لوایح قبلی، اقدامی رو به جلو بوده است یا به عقب؟
_ تصویب همین نسخه جرح و تعدیل شده، بدون ذکر حتی یکبار واژه خشونت، با چه موانعی در مجلس روبرو است؟
https://eitaa.com/zamana_8
8⃣زمانا(زنان متحد انقلاب اسلامی)
🔹بانونگار
https://eitaa.com/joinchat/2455240780Cda036c21be
📌چالش حجاب و انتخاب راحتترین راهِ مواجهه
چرا ریشههایی را که خودمان ضعیف ساختیم فراموش میکنیم⁉️
این روزها مسئله مواجهه با بیحجابی پررنگتر شده و حتما با رسیدن فصل تابستان به شدت داغ خواهد شد.
متاسفانه هنوز هم با گذشت ماهها و ایجاد آسیبهای متفاوت عدهای آخرین راه را انتخاب میکنند و دائما فریاد میزنند چرا قوه قهریه دست به کار نمیشود و مقابله نمیکند، عافل از اینکه قوه قهریه دقیقا باید چقدر برخورد کند؟ به نظر شما این مسئله چقدرفراگیر است؟ و ایا واقعا با سرکوب و مواجهه قهری مسئله حل میشود؟
اما به نظر میسد همانطور که صدهابار گفته شده تا ریشهها درمان نشود هر روز آسیبها و تنشها بیشتر خواهد شد.
ابتدا و پیش از آنکه بیش از پیش مردم به اسم امر به معروف به جان هم بیوفتند باید ریشهها شناسایی شود و سهم هر جایگاهی در ترمیم مشخص گردد:
1️⃣یقینا سکوت نهاد دین در برابر مسائل اقتصادی، فساد اداری و... به شدت موثر است و متاسفانه حضور این نهاد صرفا در سیل و زلزله و... این ریشه اساسی را ترمیم نمیکند.
2️⃣ کم کاریهای فرهنگی و رسانهای موثر است، مادامی که زحمتی برای تولید محتوای فاخر نداشته باشیم گوی اذهان عمومی را میربایند.
3️⃣عدم تبیین صحیح مسئله حجاب چالشی است که حل نگشته و هنوز هم بسیاری فقط چادر را حجاب به حساب میآورند و بسیاری از افراد با حجاب نیز در فلسفه و علت حجاب درماندهاند.
مادامی که ضعف ریشهها بررسی شد، سپس میتوان به درمان پرداخت، اما در حال حاضر بهجای طرحریزی فرهنگی، رسانهای، اصلاحات نهادی در نهاد دین و رسانه و استفاده صحیح از قوه قهریه به گونهای برخورد میشود کانه هیچ مشکل و ضعفی نبوده یه عده بدون دلیل بد حجاب شدهاند حالا عده دیگری باید به جان آنها بیوفتند که چرا حجاب را رعایت نمیکنید.
-------
پ.ن: از صداهایی که در این دوقطبی شدید به جایی نمیرسد خسته شدهایم؛ اما چه کنیم که سکوت را ظلم میدانیم....
@naghdname_ir
@Banou_negar
▫️این نمایندههایی که تو این سه سال کاری به شفافیت آرا نداشتن و یهو الان شب انتخاباتی یادشون افتاد پیگیر شفافیت آراشون باشن رو باید تو لیست سیاه قرار داد و بهشون رای نداد تا بدونن اون چیزی که ملت رو فرض کردن خودشونن
➕ محمد صدارت🇮🇷🚩
@khabarnegar_iran
@khabarnegar_iran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌آیت الله میرباقری:
🔻مبارزه با راننده اسنپ و رستوراندار و … در موضوع مبارزه با بدحجابی، اقدامناموفقی است،
🔻 در موضوع حجاب، مسئولینی که ۴۰ سال است دنبال اشاعه فرهنگ غربی هستند، باید پاسخگو باشند.
📍کانال مجله خردورزی:
@kheradvarzi_ir
🔹بانونگار
@Banou_negar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
خانم دکتر پاد، دستیار پیگیری حقوق و آزادی های اجتماعی ریاست جمهوری:
«لایحهی ارتقای امنیت زنان، فرصت مغتنمی برای حفظ وحدت عمومی و استیفای حقوق بانوان ایرانی در عرصههای خانواده و اجتماع است. هرگونه تعلل در تصویب لایحه و آسیبهای احتمالی ناشی از آن، در پیشگاه عدل الهی و وجدان بیدار جامعه، غیر قابل اغماض است.»
#وکیل_مردم
#حقوق_مادی_معنوی_زنان
🔹بانونگار
https://eitaa.com/joinchat/2455240780Cda036c21be
هدایت شده از محسن قنبریان
🌐 راهبرد روشن رهبر انقلاب درباره کشف حجابها!
#بخش_اول
1⃣ در دیدار با بانوان (۱۴۰۱/۱۰/۱۴) صراحتاً فرمودند: "کسانی را که حجاب کامل ندارند، نباید به بی دینی و ضد انقلابی متهم کرد".
برخی از ما پیروان ولایت از وصف (ضعیف الحجاب)، مفهوم گرفتیم و بی حجابها و کشف حجاب کرده ها را به "بی دین" و "ضد انقلاب" متهم کردیم!
البته ایشان قبلا همین لبیک گویان به کمپین های علینژاد را هم بیش از فریب خورده لقب نداده بود.(۹۶/۱۲/۱۷)
اینبار(۱۴۰۲/۱/۱۵) تصریح کرد: "خیلی از کسانی که کشف حجاب کردند اهل دین اند..."!
تا از دست برخی از ماها و اتهام زنی هایمان نجاتشان دهد!
❓می پرسی: حالا دعوا سر تعابیر و اتهامات است یا کشف راهبرد رهبری؟!
منتظر باش!
2⃣ دو سه دهه قبل ایشان راه حل اساسی بی حجابی و بدحجابی را تذکر لسانی همگانی [نه گروه های نیابتی] می دانست: "بگویید و رد شوید"!
آنوقت هم بسیاری از ما پیروان ولایت می گفتیم: اثر ندارد!
اندیشکده ها و مراکز تخصصی هم دنبال بسته سیاستی و اجرایی برای تحقق تذکر لسانی همگانی نیافتادند. به شکل نیابتی و حداقلی انجام و البته محکوم به شکست شد!
تا به اینجا کشید که کمپین های طراحی شده اپوزیسیون و سوژه سازی های گشت ارشاد از اساس تذکر لسانی را "ناممکن" (نه فقط ناموثر) کرد!
❓ فکر نمی کنید ادبیات اخیر رهبر انقلاب راهبردی را دنبال می کند؟!
ادامه دهید!
3⃣ آمار پژوهشگاه فرهنگ و ارتباطات (دفتر طرح های ملی) در بازه زمانی ۲۹تا ۳مرداد۱۴۰۱ نشان می داد: ۲۳٪از پاسخگویان، اصلا حجاب را "واجب شرعی" نمی دانند!!!
با انحاء تهاجمات رسانه ای و شبکه ای؛ شک، شبهه و جهل بسیط (به این میزان) نسبت به حکم عجیب نیست. با این وضع، در فضای گسل های اجتماعی موجود و ناممکن شدن گفتگو، تبیین و تذکر لسانی؛ صرفاً تکیه بر ورود قهری یا قضایی و اجرای تعزیرات قانونی، طبعا راه حل اساسی به نظر نمی رسد.
❗️اما گفتن این حرفها، از سوی برخی گروه ها و شبکه های اجتماعی، اتهام اسلام صورتی(!) می خورد! فقط "دادستان ورود کن!" نشان مذهب و انقلابیگری و غیرت قلمداد می شد!
تا اینکه رهبر انقلاب هم در دیدار اخیر (۱۴۰۲/۱/۱۵) از "این ندانستن" به نوع دیگری سخن گفت و باز کمیت را بالا برد: "خیلی از کسانی که کشف حجاب می کنند اگر بدانند که پشت این کاری که اینها دارند می کنند چه کسانی هستند قطعاً نمی کنند. من می دانم. خیلی از اینها کسانی هستند که اهل دین اند، اهل تضرع اند، اهل ماه رمضان اند، اهل گریه و دعا هستند. توجه ندارند که چه کسانی پشت این سیاست رفع حجاب و مبارزه با حجاب است. جاسوسهای دشمن، دستگاه های جاسوسی دشمن دنبال این قضیه است. اگر بدانند حتما نمی کنند"!
⬅️ یعنی آنهایی که به ابعاد "حرام سیاسی" بودن کشف حجاب نا آگاهند هم "خیلی" هستند!
❓اگر "خیلی" از کسانی که کشف حجاب کرده در خیابان اند، "نمی دانند"؛ راهش "تبیین است یا باتوم"؟!
ایشان در ماجرای اغتشاشات فرمود: "وسوسه روی جوانان را تبیین بر طرف می کند نه باتوم"!(۱۴۰۱/۱۰/۱۹)
اما راه حل بسیاری از ما باتوم یا مابه ازاء دوربین-جریمه بود!
4⃣ اما تبیین، فضا و ارتباط می خواهد.
فضای موجود، گسست و جدایی بین بی حجاب و محجبه و علماء و... است. دشمن هم به شکل جدی به آن دامن می زند و دوستان نا آگاه هم مثل همیشه سوژه ها را برای گسست بیشتر فراهم می کنند.
⬅️ رهبر انقلاب با ادبیات خاص اخیر، اول دنبال بسترسازی برای این ارتباط و گفتگو و زمینه سازی برای جهاد تبیین است.
اول شل حجابها را از زبان تندِ ما و برچسب های بی دین و ضد انقلاب گرفتند.
وقتی فقط جای برچسب ها را عوض کردیم و به کشف حجابی ها، بی دین و ضد انقلاب گفتیم و حتی به خطبه های جمعه هم کشاندیم؛ سراغ اینها هم آمد و با ادبیاتی غلیظ تر و کلماتی بیشتر از بار قبل (که درباره شل حجابها بود) آنها را از زبان تند ما گرفت. آنها را اهل دین و تضرع و گریه و دعا و رمضان خطاب کرد.
❗️ رهبر دارد چتر وحدت ملی می گسترد و شکاف و گسل اجتماعی را پر می کند تا تأثیر و تأثر ملت برهم فراهم شود. واضح نیست؟!
ادامه در بخش دوم
☑️ @m_ghanbarian
هدایت شده از محسن قنبریان
🌐 راهبرد روشن رهبر انقلاب درباره کشف حجابها!
#بخش_دوم
✔️ به طور روشن:
*⃣ این چتر پدری، برادری-خواهری که زمینه و بستره برای "فن آوری اجتماعیِ" گفتگو، تبیین، تذکر و تصحیح است، را به هیچ طریق پاره نکنیم. دوباره در آن رخنه جدید نیافکنیم.
• خطباء، ائمه جمعه، منبری ها و گروه های مرجع چند هفته _بدون اینکه ارزش حجاب را کم یا بی حجابی را مجاز نشان دهند_ با همین ادبیات و درون همین راهبرد سخن بگویند.
اول به بستره گفتگو و ارتباط بپردازند از یکپارچگی و #ولاء_طرفینی (۱) بگویند و گسل اجتماعی را هم آورند.
*⃣ به جای تجمعات مطالبه گری برای اِعمال تعزیرات قانونی یا اجرای جریمه علیه بی حجابها و...، به بسته ها و خلاقیت های فن آوری اجتماعی تأثیر و تأثر همگانی و متقابل فکر کنند. برخی ابتکارات خوب را بیفزاییم و نقش آفرینی مدنی خود را گسترش دهیم.
• اگر نمی خواهیم حاکمیت در ارزشها برکنار باشد و فعلا مطالبه گری از مسئولین را انقلابیگری می دانیم؛ مطالبه برخورد با مهره درشت های بی حجابی یعنی قاچاقچیان حجاب و پوشاک، سازمان بخشی ها و دست های پنهانی که رهبری اشاره کردند را بخواهیم.
در برنامه جهان آراء عرض کردم بی حجاب کف خیابان، برانداز هم که باشد، بدتر از سرباز میدان ژاله دوره پهلوی نیست؛ با افسر بعثی شلمچه فرق دارد؛ یکبار دیگر (مثل دوره انقلاب) باید او را به ملت برگردانیم.
*⃣ اولویت مسائل اقتصادی در مطالبه از دولتها را جابجا نکنیم.
رهبر انقلاب در همین سخنرانی تصریح کردند: "برای عملی شدن شعار امسال باید دستگاه ها و بخش های کشور اولویت آن را بپذیرند. همه همتها و اراده ها در طول سال باید متوجه این #نقطه_کانونی باشد./ شعارهای اقتصادی به معنای بی اعتنایی به مسائل فرهنگی و اجتماعی نیست یک اقتصاد نابسامان بر فرهنگ جامعه هم اثر گذار است"(۱۴۰۲/۱/۱۵)
• ایشان از امام و مولایش امیرالمومنین(ع) آموخته که در خطبه۸۷ فرمود: "معذور دارید کسی را که هیچ حجتی علیه او ندارید و او منم!...بر حدود حلال و حرام واقف تان کردم، لباس عافیت از عدالت برتنتان کردم، معروف را با قول و فعلم فرش زیر پایتان کردم، کرائم اخلاقی خود را به شما نشان دادم..."
⬅️ یعنی بدون مطلع کردن همه به حرامها، به عافیت رساندن زندگی ها با عدالت اجتماعی، فرش کردن معروف در جامعه، نشان دادن کرامت های اخلاقی حاکم؛ حاکمیت در قبال شهروندانش معذور نمی شود؛ عذر خطاها و تخلف ها تمام نمی شود!
.......................
۱. رهبر انقلاب در دیدار بانوان(۱۴۰۱/۱۰/۱۴) یکبار دیگر سخنرانی خود برای علمای استان خراسان شمالی(۹۱/۷/۱۹) را به رخ کشید که به نظرم مثالی گویا از ولاء طرفینی و نهی از منکر متقابل بی حجاب-متشرع است.
📎مرتبط: فهرست مطالب در حوزه حجاب
📝 محسن قنبریان ۱۴۰۲/۱/۱۷
☑️ @m_ghanbarian
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ زن بدحجاب هم حق دارد به دیگران تذکر دهد!
🎥#حجتالاسلام_سنجری، امام جمعهی جلفا چقدر خوب هم از فلسفهی حجاب میگوید، هم جامعهی مذهبی را از بازی در پازل دشمن نهی میکند و هم #ولاء_طرفینی را پیشنهاد میدهد:
🔹اگر قرار است زن خانهنشین باشد دیگر #حجاب برای چیست؟!
اصل فلسفهی حجاب برای تامین حضور اجتماعی زن است. زن حاضر در جامعه منهای حجاب یعنی #حضور_زنانگی او، ولی زن حاضر در جامعه با حجاب یعنی #حضور_انسانی او!
🔸امربه معروف حجاب به خاطر این است که ما قائل به حضور و کارآمدی زن در جامعه هستیم.
🔹عمل بدحجابی خراب است خود بدحجاب را به سمت دشمن هل ندهید.بدحجاب و بی حجاب مساوی ضد انقلاب و بی دین نیست!
🔸خواهر بدحجاب و بیحجاب ما بداند همانطور که من حق دارم بگویم حجابت را رعایت کن،تو هم حق داری بگویی آقای امام جمعه اشرافی زندگی نکن!تو هم حق داری به استاندار و وزیر و رئیسجمهور و بقیه امر به معروف و نهی از منکر کنی!
🔺پ.ن:اگر بقیه #ائمهجمعه به خصوص در شهرهایی مثل تهران و مشهد و قم و...این منطق اسلام ناب،و مطابق با وحدت و اتحاد ملی را میزدند، الان در این وضعیت فعلی نبودیم!
💢 پژوهش خبر با مجوز رسمی از وزارت ارشاد اسلامی
✅آدرس کانال ایتا:
https://eitaa.com/pajoheshkhabar
✅ بانو نگار
https://eitaa.com/joinchat/2455240780Cda036c21be
#لایحه_ارتقاء_امنیت_زنان
@sara_sadat_pad
🔹بانونگار را دنبال کنید👇
https://eitaa.com/joinchat/2455240780Cda036c21be
🧗🏻♂️ ما و لایحه ارتقاء امنیت زنان
اشتباه فاحش مواجهه بدنه حاکمیت با مسائل زنان در جریان تصویب لایحه پیشگیری از آسیب زنان قابل پیگیری است. کسی اگر بخواهد سیاستگذاری در حوزه زنان را آسیب شناسی کند کافی است سرنوشت این لایحه را مطالعه کند به ویژه اظهارنظرهای این چند مدت درباره آن را. به نظرم عمده مشکل در بدنه انقلابی حاکمیت به دو چیز بر می گردد.
مشکل اول حضور کارشناسانی که دغدغشان به جای حل مسائل زنان با رویکرد دینی مرزبانی برای جلوگیری از نفوذ فمینیسم است. آن هم نه فمینیسم بر اساس مطالعات عمیق و به روز بلکه بر اساس مطالعه چند کتاب قدیمی موجود به زبان فارسی. این کارشناسان هر تلاشی که برای ساماندهی مسائل زنان برداشته می شود را با ایراد چند شبهه اول بدنام کرده و بعد از اعتبار می اندازند. همین افراد در جریان تصویب طرح جوانی جمعیت دربرابر انبوه اشکالاتی که نهادها و افراد مختلف به طرح گرفته بودند طرح را به دلیل اضطرار زمانی تایید می کردند.
مشکل دوم اظهارنظر افرادی در مسائل زنان است که کارشناس این حوزه نیستند ولی مسائل زنان را در دعوای دو واژه خانواده و فمینیسم حل و فصل می کنند. وقتی کارشناسانی که توصیفشان گذشت اقدامی را با برچسب فمینیسم بی اعتبار کردند نوبت به این گروه می رسد تا با فریاد وااسلاما و واخانوادا بر آتش این غائله بدمند.
چیزی که این وسط دیده نمی شود درد و رنج زنانی است که اگر در طرحها و لوایح مجلس شنیده نشد و اگر نتوانستیم در جمهوری اسلامی با رویکرد دینی آن را حل کنیم، راه دیگری برای فریاد زدن پیدا می کند.
اگر اهل شرع هم باشیم این احتیاط دو سر دارد، یک سرش نفوذ فمینیسم است ولی سر دیگرش ظلم به زنانی که به دلیل نبود قانون مناسب دچار انواع خشونت می گردند. اگر هر دو سر را ببینیم به جای انکار موضعمان رفع اشکالات خواهد بود.
@majiddehghan
🔹بانونگار را دنبال کنید👇
https://eitaa.com/joinchat/2455240780Cda036c21be
@sara_sadat_pad
🔹بانونگار را دنبال کنید👇
https://eitaa.com/joinchat/2455240780Cda036c21be
نبویان، نماینده مجلس: تعریف لایحه از تجاوز به زن با فقه اسلام صدق نمیکند
محمد نبویان، نماینده تهران در مخالفت با لایحه امنیت زنان:
🔹تجاوز در اسلام به معنای رابطه جنسی یک زن با مرد بدون رابطه زوجیت است، اما در تعریف غربیها این موضوع وجود ندارد و رابطه زن و مرد برای آنها دو گونه است؛ یا زن و مرد راضی هستند که اگر راضی باشند، تجاوز صدق نمیکند. این موضوع صددرصد با اسلام تضاد دارد.
🔹این لایحه همه کشور از جمله وزارتخانههای کشور، آموزش و پرورش و علوم، ارشاد، سازمان صداوسیما، سازمان بهزیستی را درگیر کرده است. این موضوع این نکته را القا میکند که در کشور معضل جدی وجود دارد و زنان جامعه ما در حال آسیب دیدن هستند./رصد
پ.ن: مسئله این است که مفاهیمی چون تجاوز در بستر زناشویی و امکان آزارجنسی از سوی شوهر در ادبیات فرهنگ ما وجود ندارد و افراد هم احساس نیاز نمیکنند که مطالعات دقیقی در این زمینه داشته باشند.
همچنین بااین حجم از اخبار نشان دهنده تبعیض به زنان آنهم در نهادهای مختلف واقعا جالب و مضحک است که برخی هنوز قائلند بستر خشونت علیه زنان در فرهنگ و حتی متن قوانین فراهم نیست.
@EveDaughters
@kherad_Jensi
🔹بانونگار را دنبال کنید👇
https://eitaa.com/joinchat/2455240780Cda036c21be
✅از شیخ رحمانی تا شیوخ سیاسی فاصله بسیار است!
شیخ حسین انصاریان همیشه لطیف بوده و همواره دأبش اسلام رحمانیست، بقدری شبهای قدر در حرم حضرت رضا و یا پای تلویزیون پای منبرش بوده ام که این را بصورت قطعی عرض می کنم.
حتی در یکی از سالها یادم هست با حالت تضرع مخصوص و اثرگذار متعلق به خودش بعنوان یک قرآن شناس و روایت پژوه نقلی داشت با این مضمون:
«من می ترسم خیلی از رحمانیت خداوند سخن بگویم.چون اگر مردم بدانند خداوند چقدر مهربان است و بخشنده.دیگر مسئله گناه برایشان کم اهمیت می شود»
شیخ حسین دعاهای پایان مراسمش بخش دیگری از لطافت وجودیش می باشد.
دعا برای معتادین تا آتش نشانها و راننده تاکسی ها و..
شیخ حسین انصاریان اینبار در مواجه با شیوخ سیاسی بعنوان داعیه داران اسلام سیاسی که رسماً هر خلافی را به اسم اسلام توجیه می کنند و فاکتور، در مراسم شب قدر امسال نیز دوباره ریزبینی و لطافت بخرج داد :
«باطن 90 درصد از خانمهای بی حجاب با خدا است/ هرکس لازم است بشنود، با روزی کسانی که مرتکب منکر میشوند نباید درگیر شد.
(منظور تعطیلی کسب اصناف مختلف_ای رحمت خدا بر تو شیخ حسین)
🔻حضرت علی تا روز آخر روزی کسانی که میگفتند به آخرت اعتقادی ندارند را پرداخت کرد. به هر گنهکاری منافق نگویید.
🔻عباد خدا را نترسانید. به هیچکس نگویید فردا ساعت پنج صبح اعدام می شوی در حالیکه نه حکم او اعدام است و نه می خواهید اعدامش کنید.
🔻یکمصداق اسیر، زندانی ها هستند. اگر من را زندانی کردید، بر سر من نزنید، به من فحش ندهید، هرچه خواستم به من بدهید.
🔻ای برادران زندان بان و ای برادران دادگستری، مولا علی به امام حسن(ع) گفت ابن ملجم گرسنه است، غذای من را برای او ببرید.
🔻آنها که صندلی دارند اگر غیر این عمل کنند، ضد قرآن هستند.
🔻۹۰ درصد خانم های بی حجاب را مقصر نمی دانم و خیلی هم دعاگوی آنها هستم و دلم برای شان می سوزد حتی اگر بگویند غلط کرده ای. باطن این خانم ها با خدا است. با نماینده های آنها صحبت کنید و خواسته هایشان را بشنوید.»
https://t.me/seyyedhashemfirouzi
🔹بانونگار
https://eitaa.com/joinchat/2455240780Cda036c21be
🔹توییت اکانت منتسب به آیت الله جوادی آملی در روز شهادت حضرت علی (علیه السلام): حکومت اسلامی حتی به کافر حق ظلم کردن ندارد.
🔹بانونگار
https://eitaa.com/joinchat/2455240780Cda036c21be
زهرا عباس پور در گفتگو با ایسنا:
با بیان اینکه کلیات لایحه «امنیت زنان» پس از ۱۲ سال بالاخره در مجلسی که در آستانه انتخابات است تصویب شد و این اقدام هر چند دیر اتفاق افتاد اما در حوزه مسائل زنان اتفاق مبارکی است، درباره اظهارات برخی نمایندگان مجلس مبنی بر تضاد این لایحه با فقه شیعه، گفت: یکی از نمایندگان مخالف تصویب کلیات این لایحه گفته بود که این لایحه با فقه شیعه در تضاد است. باید از این نماینده آقا بپرسیم کدام فقه شیعه مد نظر شماست؟.
ادامه در👇
isna.ir/xdNGGr
🔹بانونگار
https://eitaa.com/joinchat/2455240780Cda036c21be
🔰بخشی از مصاحبه عاطفه صادقی درباره نقش بانوان فلسطینی در مقاومت و تاریخ انتفاضه؛
🔹این درست نیست که بگوییم زنان فلسطینی در انتفاضه مشارکت دارند؛ زنانِ فلسطین خودِ انتفاضهاند
ساده لوحانه است اگر دوران انتفاضه فلسطین را دوران مشارکت زنان فلسطيني بدانیم؛ مشارکت وقتی معنا میشود که شما در فعالیتی شراکت داشته باشید در حالی که در انتفاضه، زنان فلسطینی میداندار، مبارز و کنشگر اصلیاند اصلا نمیتوانند نباشند، ما از دو بخش مجزای زندگی و مقاومت در فلسطین صحبت نمیکنیم بلکه در فلسطین و برای فلسطینیان زندگی و تداوم آن یعنی مقاومت، به همین دلیل است که ادوارد سعيد در کتاب فراتر از واپسين آسمان تاکید میکند؛ «تا زماني که گفتههاي زنان را آگاهانه و عميق درک نکنيم، تجربه غصب خاک فلسطين توسط صهيونيستها را به تمام و کمال درک نخواهيم کرد.»
اگـرچه زنـان در مبارزات مردمی فلسطين بصورت جدي و فعالانه حضور داشتهاند اما در انتفاضه دوم که در ٢٨ سپتامبر٢٠٠٠ آغاز شد صورتبندی حضور آنان از نقشهای غیرمستقیم به سمت نقش و کنشگری مستقیم حرکت کرد به گونه اي که زنـان خـود را از پشـت جبهه به خط مقدم ميدان مبارزه رسانده و شيوه هاي مـبارزات خود را به سوي فعاليت هاي نظامي پيش بردند؛ در واقع نوع مبارزات آنها به سمت فعالیتهای چريکي، نظامي سوق پیدا کرد. این تغییر در جهت فعالیت و مبارزه طی سالهای اخیر از فعالیتهای نظامی به سمت فعالیت های رسانهای زنـان فـلسطيني تغییر کرده است. یعنی همیشه مقاومت و مبارزه جزء جداییناپذیر و حتی روزمره زنان فلسطینی است ازانجام عمليات استشهادي در بيتالمقدس در فاصله ماههاي فـوريه تـا آوريل ٢٠٠٢ تا تشکيل انجمنهای مختلف برای رسیدگی به فرزندان و خانواده شهدا و اسرای فلسطینی تا تاسیس سـازمانهاي حقوقي و توزيع نشريات فرهنگي و آموزش عـشق بـه وطن، چيرگي بر تنگدستي و دشـواريهـاي زندگي در خيمهها و اردوگاهها همه از مواردی است که به نقش مستقیم زنان در انتفاضه دلالت دارد.
متاسفانه به دلیل اینکه ما همیشه در وضعیت امن و غیر جنگی بودهایم گمان میکنیم زنان در انتفاضه فلسطین مشارکت دارند. خیر این تعبیر نادرست است. زنان فلسطینی خود انتفاضهاند؛ زنان با وجود شرایط سخت، ناامن، بدون امکانات مناسب غزه و مناطق فلسطینی نشین، روند زندگی و آرامش را برقرار و امکان زیست و مقاومت را فراهم میکنند. همین افزایش جمعیت و پذیرش زایمانهای مکرر در آن شرایط ناامن و محاصره بزرگترین مقاومت مثبتی است که کمیت نیروی انسانی را به نفع فلسطینیان رقم خواهد زد.
یک نکته بسیار مهم که نباید از آن غفلت کرد این است که با تشکيل کنفرانس مادريد در سال١٩٩١ و نهایتا شکلگيري حکومت خودگردان دو اتفاق مهم صورت گرفت؛ اولی احیای مبارزات مردمی و دومی تغییر ماهیت فعالیت زنان در مقاومت فلسطین. از جمله این تغییرات شکل گيري موسسات زنان متخصص و حرفهاي که بيشترين تـلاش خـود را بـرمسائلي با ماهيت اجتماعي متمرکز کرده و بر افزایش فهم سیاسی و اجتماعی فلسطینیان تمرکز داشتند. اين مـرحله را بـه شکل گيري موسسات تخصصي زنان فلسطين مستقل از جناحهاي فلسطين نامگذاري کـردهانـد و همین وجه مردمی و عمومی آن را آشکار میسازد. درواقـع عملکرد زنان در اين مرحله شامل گفتوگو و مناظرات سیاسی مربوط به مـسائل مختلف و ارتقای بینش سیاسی و اجتماعی است؛ از جمله این موارد میتوان به پيشنويس قانون اساسي فلسطين اشاره کرد که با در نظر گرفتن اصل برابري زن و مرد نوشته شد. این رویکرد آثار خود را در انتخابات ١٩٩٦ و مشارکت ۴۷ درصدی زنان آشـکار کرد.
با شروع انتفاضه دوم این برابریخواهی جنسیتی آثارش را در مبارزات و مقاومت زنان فلسطین بیش از پیش برجای گذاشت به نحوی که در سال ٢٠٠٥ تعداد شهداي زن در غزه و کرانه باختري به ٩٦ تن رسيد. در دورة انتفاضه الاقصي شمار زيادي از زنان مبارز و نـظامي وجـود داشت که از جمله آنها ميتوان از وفا ادريس نام برد که در عمليات شهدا درژانـويه ٢٠٠٢ شـهيد شـد؛ وفا ادريس اولين زن شهادتطلب فلسطيني و عضو شاخه نظامي"فتح" بود که با جوشش انتفاضه ۲۰۰۰، با انجام عملیات استشهادی موجب کشته و زخـمي شدن ٩١ اسرائيلي شد و وحشت زيادي در نيروهاي اسرائیلی ايجاد کرد. همینطور میتوان از بانوان شهیده دیگری مانند آيات الأخرس، دارين ابوعشيه، هنادي جرادات، ريم الرياشي، زينب علي عيسي و... نام برد که در ٢٣ نـوامبر ٢٠٠٦ در عـمليات نظامي مقاومت در برابر اشغالگران و نظاميان صهيونيستي در طول نوار شمال غزه قيام کردند.
زمانا(زنان متحد انقلاب اسلامی)
https://eitaa.com/zamana_8
لینک مصاحبه؛
https://sobhesahel.com/news/70186/
🔹بانونگار
https://eitaa.com/joinchat/2455240780Cda036c21be
📌یادداشتی بر یک توییت..
برآشفتگی برخی جریانات منسوب به اندیشهای خاص، بابت نوشتهی یک حقوقدان دربارهی اصل #قانونی_بودن_جرم_و_مجازات اتفاق عجیب و تازهای نیست.
اما دردناک است.
درد این واکنشها، منبعث از دو سطح نگرانی است:
_ نگرانی بابت عدم نیاز این اندیشه در التزام به قانون که باعث بروز برخی تندرویها در لباس شرع و حمله به اصل اخلاق و مذهب و قانون میشود.
_ نگرانی بابت سکوت برخی خواص و تسری این بیحسی ظاهری به سایر سطوح اجتماعی.
در بحث اول صاحبان این اندیشه، حتی از امام جامعه هم جلوتر حرکت میکنند و خود را حاکمان باور و کنش و واکنش عامه میدانند و با سلاح شرعیات که دغدغهی اول عموم جامعه است، اصل دین را آماج حملات خود قرار میدهند.
از سوی دیگر و در سطح دوم، اگر این سکوت، منبعث از خستگی و بیاعتمادی بدنهی نخبگانی نسبت به بازگشت صحیح به اصول ابتدایی دین و اخلاق و قانون باشد، بایستی شاهد گسل عظیمی در حوزهی اقناع عمومی در آیندهای نزدیک باشیم.
در حالیکه دستیار ریاستجمهوری منطبق بر وظایف ابتدایی خود، از یک اصل کلی سخن گفته است:
#اصل_قانونی_بودن_جرم_و_مجازات
البته که به عنوان یک شهروند جمهوری اسلامی، از فضای پیش آمده نه تنها مأیوس نیستم بلکه معتقدم بیان و بازنشر چنین گفتارها و موضعگیریهایی، فرصت مغتنمی جهت گفتگوهای خردمندانه مبتنی بر اخلاق اسلامی را نوید میدهد.
گفتگوهایی که فضای زیست مؤمنانه و عزتمدار انسانی را در جامعهی دینی و پویای ایران، رقم بزند.
الهام غفاری_دانشجوی دکترای مطالعات زنان و مدیر موسسه مطالعاتی تربیتی مهتدی
🔹بانونگار
https://eitaa.com/joinchat/2455240780Cda036c21be
رهبر معظم انقلاب:
همه باید قانون را فصلالخطاب بدانند. ۱۳۹۱/۳/۷
⭕️ ملاک همه ما باید قانون باشد و به آن تمکین کنیم، لذا ماده ۶۳۸ قانون مجازات اسلامی و تبصره آن، ملاک در احیای یک امر الهی ست و رفتار ضابط مرتبط هم، مستند به این ماده ودارای مبنای قانونی است.
در این مرقومه نظر به گفتگوهای متنوع حول بحث حجاب به عنوان یک ارزش ملی و اسلامی، وفق نظام حقوقی بررسی مختصری میشود.
مقام معظم رهبری در آخرین بیانات خود تأکید فرمودند: بانوان کم حجاب ضد دین و ضد انقلاب نیستند، اما اصل بی حجابی را یک فعل حرام شرعی و سیاسی قلمداد فرموده و با تفکیک ظریفی در همین طیف، مراقبت کردند و همه را در یک دسته بندی قرار ندادند.
حال سوال این است آیا باید بیانات حکیمانه و منطبق بر مبانی شریعت از سوی ایشان را همسو با بیگانه تلقی و یا در اسلام شناسی ایشان تشکیک کنیم؟
در منطق حقوق و قانون آموختهام، هرگز حق ندارم سارق را کلاهبردار خطاب کنم، چون او فقط سارق است و این بر اساس مبنای حقوق و قضای اسلامی ست .
حال قانون را به عنوان یک عنصر پذیرفته شده عقلانی، ترازوی سنجش قرار میدهیم.
براساس اصل قانونی بودن مجازاتها و مستند به اصل ۳۶ قانون اساسی و ماده ۲ قانون مجازات اسلامی، مجازات زمانی قانونیست که جرم، تعریف شده و از طریق دادگاه صالح و به موجب قانون باشد.
درمورد حجاب، اولین ورود جدی قانونی درمورد آن، ماده ۱۰۲ قانون تعزیرات بود که بعدها به صورت تبصرهای به ماده ۱۴۱ قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۷۵ الحاق شد که در آن مجازات حبس و شلاق برای کسانی که در انظار، تظاهر به عمل حرام میکنند، در نظر گرفته شد.
در تبصره ای ذیل ماده آمده است:
«زنانی که بدون حجاب شرعی در معابر و انظار عمومی ظاهر شوند به حبس از ۱۰ روز تا دو ماه یا از ۵۰ هزار تا ۵۰۰ هزار ریال جزای نقدی محکوم خواهند شد». پس از آن ، ماده ۶۳۸ ق.م.ا تصویب و در سال ۱۳۹۹ تبصره آن اصلاح شد.
در سال۱۳۸۸، مصوبه ۴۲۷ شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب و درسال ۱۳۹۸نیز مصوبه ۸۲۰ که در آن از ۳۲ دستگاه و نهاد وظیفهی فرهنگسازی در این زمینه خواسته شده، نیز حائز اهمیت است.
واما تبصره اصلاحی ماده ۶۳۸ قانون. م. اسلامی اشعار میدارد:
"زنانی که بدون حجاب شرعی در معابر و انظار عمومی ظاهر شوند به حبس از ده روز تا دو ماه و یا از دو میلیون ریال تا ده میلیون جزای نقدی محکوم خواهند شد."
ضابط محترم نیز مستند به همین ماده، تاکید بر اجرای جدی آن از ۲۶ فروردین ماه مطابق قانون دارند، که ابتدا به مکشوفین حجاب تذکر و سپس به دادگاه صالح معرفی شوند.
لذادر سالهای متمادی برای فعل بدون حجاب شرعی، در قوانین جمهوری اسلامی ایران جرم انگاری شده است وبحث قانونی بودن جرم و مجازات آن محرز است.
لیکن اثبات مجازات این فعل حرام توسط دادگاه و منطبق بر قانون تعیین می گردد.
البته هرچند، مجازات فی نفسه در همه نظامات حقوقی، یک راهکار بازدارنده و در عین حال تنبیهیست، لکن در نظام حقوقی اسلام، جنبه تربیتی نیز دارد.لذاماده ۱۲۰ قانون مجازات اسلامی بر مبنای قاعده درا و نیز نهاد مترقی توبه بر همین مبنا قابل تعریف و توجه میباشد.
لزوم تعهد و پایبندی به قانون موضوعه و موجود، یک اصل عقلانی است. حال اگر تناسبی بین جرم و مجازات وجود ندارد، ضمن تکلیف عمل به قوانین موجود، میتوان بنا به ظرفیتها و مصادر قانونی، چه در قالب لایحه دولت و یا قوه قضاییه و یا طرح مجلس، مبادرت به قانونگذاری جدید شود. اما مبنا در اجرا تا ملغی شدن یا تکمیل قانون قدیم، همین قانون موجود است و نمیتوان خارج از قانون و از طریق قانونگریزی به این معضل پرداخت که اگر قانون گریزی وجود نداشت، هیچکس اقدام به کشف حجاب نمیکرد. پس قانونگریزی عامل بسیاری از مشکلات است.
اعمال این قانون و اجرای مجازات آن به شیوه متعارف قانونی، مستلزم طی فرایند قضایی تا حصول نتیجه است و نمیتوان بدون طی تشریفات قضایی مجازات را به صورت یکسان در حق همه متهمین اجرا کرد.
حقوق و آزادیهای اجتماعی
@sara_sadat_pad
🔹بانونگار
https://eitaa.com/joinchat/2455240780Cda036c21be
آیت الله جوادی آملی: اگر در جامعه ای «اختلاس، گرانی و تبعیض» نباشد، مردم به قانون احترام می گذارند/ در نقد اندیشه ها باید آبروی افراد حفظ شود.
🔹آیت الله جوادی آملی:
🔹بر خلاف آنچه ما خیال می کنیم مردم عرفی اند، مردم متفکر و فقهی هستند، اگر مردم ببینند در یک فضای زنده نفس می کشند که در آنجا نه اختلاسی هست، نه نجومی، نه گرانی و نه تبعیض، به قانون احترام میگذارند، به فکر دیگران احترام میگذارند، هر چند شاید خود آن عقیده را قبول نداشته باشند.
🔹اگر میگویند نقد کنید یعنی نصیحت کنید، نصیحت، گفتن و نوشتن و اعتراض نیست، آن سوزن خیاطی را میگویند منصحه و آن خیاط را میگویند ناصح. کسی که لباس ندارد بیحیثیت است و سوزن خیاطی و خیاط با دوخت لباس، آبروی او را حفظ میکند، نقد و نصحیت نیز باید همین گونه باشد، اینکه با نقد در روزنامهها و اینها آبروی افراد را ببریم این نقد نیست، بلکه اگر نقد و اشکالی هست باید عالمانه و محققانه مطرح شود و آبروی افراد حفظ شود./ شفقنا
✅ @Khabar_Fouri
🔹بانونگار
https://eitaa.com/joinchat/2455240780Cda036c21be
29.36M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
رحمت حق بر این مرد...
"ما نیاز به زنان و مردان فرهنگی در این کشور دادیم که زمین به راه رفتنشان افتخار کند.
ما نیاز به مسئولینی داریم که اهل ادباند، اهل حقیقتاند، سیاستزده نیستند!"
گمشده این روزهای سیاست کشور...
🔹بانونگار
https://eitaa.com/joinchat/2455240780Cda036c21be
احترام به قانون
🔹 امام معصوم فرمود: «مَنْ وَجَدَ مَاءً وَ تُرَاباً ثُمَّ افْتَقَرَ فَأَبْعَدَهُ اللَّه»؛ ملتی که آب و خاک کافی دارد، اقتصادش درست نباشد از رحمت خدا دور است، این نفرین امام معصوم است، اگر ما درست عمل کنیم، نجومی و اختلاسی و گرانی نباشد، مردم #مودب هستند و به قانون احترام می گذارند.
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 دیدار حجت الاسلام و المسلمین سید جواد شهرستانی با حضرت استاد
تاریخ: 1402/01/28
🌐 https://esra.ir
🔹بانونگار
https://eitaa.com/joinchat/2455240780Cda036c21be
دقتی حقوقی برای جلوگیری از مشکلات اجتماعی
✍عاطفه صادقی، پژوهشگر:
چندی پیش خانم سکینهسادات پاد، دستیار رئیسجمهور در پیگیری حقوق و آزادیهای اجتماعی در توییتی قابلتوجه که از قضا به یکی از پربازدیدترین توییتهای مسئولان پس از انقلاب تبدیل شد، منع خدمات اجتماعی به افراد بیحجاب را مغایر با اصول ۱۹ و ۲۰ قانون اساسی، خلاف عدالت و مصداق کار بیقاعده دانست و تاکید کرد نمیتوان هنجارشکنی را با تصمیمات غیرقانونی، غیراسلامی و غیرعقلانی مهار کرد.
فارغ از مخالفتهای سیاسی و سلیقهای متعددی که جریانهای سنتگرا به وی داشتند این توییت در شرایطی که جامعه جهانی، اتفاقات داخلی ایران را با حساسیتی ویژه در موضوع زنان رصد میکند بسیار حائز اهمیت و نشانه دقت حقوقی خانم پاد از یک سو و درایت دولت در تجمیع سلایق و دیدگاههای مختلف و همچنین پاسداری از حقوق ملت در سوگندنامه ریاستجمهوری است.
درحقیقت توییت دستیار رئیسجمهور از نقدی عالمانه و حقوقی حکایت میکرد که متاسفانه برخی رسانهها و جریانات سعی کردند آن را به حاشیه ببرند. مناقشهای که عدم توجه به آن میتواند هم از حیث حقوقی و هم از حیث اجتماعی مشکلساز باشد. برای تبیین ابعاد این انتقاد حقوقی نیاز است در ابتدا به بسترهای شکلگیری چنین طرحی اشاره شود.
متن کامل یادداشت را در فرهیختگان امروز بخوانید
http://fdn.ir/79408
🔹 بانونگار
https://eitaa.com/joinchat/2455240780Cda036c21be