📜 از خودم، به تو پناه آورده ام!
▫️آنجا كه آدم به سنگ تبديل مىشود و به جماد و نبات و حيوان دل مىبندد، آنجا كه طلاها و ياقوتها او را جذب مىكنند، او در اين تبديل به اين آتش رسيده است و بايد از اين آتش بترسد و از اين آتش خودش را برهاند، كه كافرهاى چشم پوش، ناچار خودشان را مىسوزانند و خودشان هيزم سوختنشان رابه دوش مىگيرند.
▫️و همين است كه تو در زيارت امام على بن موسىالرضا مىخوانى:
«اللّهُمَّ الَيْكَ صَمَدْتُ مِنْ ارْضى وَ قَطَعْتُ الْبِلادَ رَجاءَ رَحْمَتِكَ»؛ خداى من! من فقط به سوى تو از سرزمينم بريدم. به خاطر رحمت تو، شهرها را پشت سر گذاشتم.
▫️«فلا تُخَيِّبْنى وَ لاتَرُدَّنى بِغَيْرِ قَضاءِ حَوائِجى. و ارْحَمْ تَقَلُّبى عَلى قَبْرِ ابْنِ اخى رَسُولِكَ»؛ پس تو نا اميدم مكن و بدون درخواستهايم بازم مگردان و به اين همه رفت و آمد من بر سر خاك فرزند على و محمد رحم كن.
▫️ و اينجاست كه با امام مىگويى: «اتَيْتُكَ يا مَوْلاىَ زائِراً وافِداً عائِذاً مِمّا جَنَيْتُ عَلى نَفْسى وَ احْتَطَبْتُ عَلى ظَهْرى ...»؛ اى سرپرست من! من به سوى تو آمدهام، هم براى ديدار و هم براى مهمانى و هم براى پناه.
▫️ پناه نه از دشمن و نه از بيگانه، پناه از جنايت خودم كه بر خودم روا داشتم و پناه از اين هيزمهايى كه بر پشتم نگاه داشتهام كه من «حَمّالَةُ الْحَطَبِ» خويشم و براى سوختن خودم اينها را به دوش كشيدهام.
❛❛ عینصاد
📚 #وقتی_که_از_خودت_می_سوزی| ص ۵۵
#⃣ #متن #بریده_کتاب #قرآن
🔹بانونگار
https://eitaa.com/joinchat/2455240780Cda036c21be
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
«سید جواد میری»:
🔺 در ابتدای این جریانات گفتم که زن، زندگی آزادی نه اغتشاش است و نه انقلاب، تحول اجتماعی است.
🔺 با فقه پویا جمهوری اسلامی را تأسیس کردین اما میخواهین با فقه سنتی آن را اداره کنید!.
@Shiveh_tv4
🔹بانونگار
https://eitaa.com/joinchat/2455240780Cda036c21be
📖 چرا قاعدهگذاری زمانی دولت، آشفته، غیرمردمی و مردانه است؟
✍️ عاطفه صادقی
✅ مسئلههای سیاستی متن: اولا چرا دولت، تنظیمات زمانی را فارغ از وضعیت فرهنگی و اجتماعی مردم و در صورتی ابلاغی ارائه میکند و دوم اینکه چه فهمی از سبک زندگی شهروندان به چنین تنظیماتی در حوزه زمان منتج میشود؟
✅ تصمیمات و قاعدهگذاری دولتها به عوامل متعددی مانند مصالح جامعه، فرهنگ عمومی، امکانات دولت و نیازهای ضروری جامعه و دولت بستگی دارد. مردمی بودن صرفاَ یک شعار نیست؛ بلکه شاخصهایی دارد. به عنوان مثال هر چه دولتها مردمیتر باشند تلاششان برای هماهنگی تصمیماتشان با خواست و مصالح عمومی جامعه بیشتر است و دقت میکنند تا امکانات خود را در هماهنگی با مصالح و فرهنگ عمومی اجتماع تنظیم کنند؛ به نحوی که سیاستگذاری آنها کمترین اختلال را در زندگی شهروندان ایجاد کند.
تنظیم ساعات تحصیل دانش آموزان و دانشجویان، ساعات کار و حتی خود تنظیم ساعت و زمان، اموری اعتباری و قراردادیاند که عموماً دولتها متکفل آنند. بنابراین وقتی دولتی بدون در نظر گرفتن مصالح اجتماعی و اختلالات زندگی خانوادگی شهروندان، صرفاً ناظر به امکانات خود، برنامه زمانی را تغییر دهد در واقع نمیتواند مدعی مردمی بودن باشد.
✅ در وضعیتی که ساعت کاری مردم و مشاغل آزاد، همچنان مطابق با روال قبل است، دولت رئیسی صرفاً ناظر به کمبود منابع انرژی خود، ساعات کاری را از هشت به شش صبح منتقل میکند، با این وضع آیا پرستار بچه نیز حاضر است شش صبح حاضر شود؟ مشاغل آزاد و بازار چطور؟ مردم حاضرند برای انجام کارهای اداری خود از شش صبح اقدام کنند؟! در جامعهای که نسبتی میان محل زندگی و کار وجود ندارد آیا امکانات حمل و نقل عمومی متناسب با این تغییر زمانی فراهم است؟! برای مردمی که سبک زندگی آنها ناظر به خواب ساعت 11 شب است و حتی برنامههای صدا و سیما از حیث زمانی هیچ تغییری در نمایش و پخش ندارد چه تمهیدی جهت تغییر سبک زندگی متناسب با قاعدهگذاری جدید دولت در نظر گرفته شده؟
✅ پرسش این است که چرا دولت رئیسی در تصمیماتش صرفاً نیازها و امکانات خود را جدای از فرهنگ و وضعیت شهروندان در نظر میگیرد؟! فهم دولت رئیسی از گزاره مردمیبودن، از کارمندان و از سبک زندگی خانواده ایرانی چیست و چرا تصمیمات دولتمردان، فارغ از پیوستهای اجتماعی و فرهنگی لحاظ میشود؟ پیش از این هم در تنظیم ساعت ورود دانشآموزان این مشکل مطرح بود. تجربه تنظیمات زمانی دو سال اخیر نشان داد که دولت و مجلسِ همسوی فعلی، فهمشان از زندگی کارکنان خود، فهمی در کانسپت مردانه است و به همین دلیل جامعهی کارمندان خویش را جامعهای با اشتغال مردانه و زنانی خانهدار در نظر میگیرد که چرخش برنامه زمانی، اختلالی در سبک زندگی روزمره آنان ایجاد نمیکند. به دلیل چنین فهمی از زندگی خانوادگی کارکنان است که دولت، قاعدهگذاری زمانی را امری ساده میبیند و حتی از هماهنگی سایر بخشهای زندگی اجتماعی با قاعدهگذاری زمانی جدید غفلت میکند.
✅ در واقع این نحوه سیاستورزی مردانه، تنظیم امورات زندگی روزمره را وظیفهای زنانه در کنار سایر امورات خانه میانگارد، لذاست که به راحتی و در جلساتی پشت درهای بسته و فارغ از نیازها و شرایط عمومی مردم، نظرات خویش را ابلاغ میکند و آنجا که کار بیخ پیدا میکند سعی میکند با وعدههایی مانند شناور کردن ساعات کاری صرفاً برای کارمندان مادر داری فرزند خردسال، مسأله را فیصله دهد.
✅ قاعدهگذاری زمانی متناسب با فرهنگ ایرانی اسلامی، اما امری هویتبخش و چارچوبساز در تنظیم مناسبات انسانی و کاری و نیازمند برنامهریزی بلندمدت و همهجانبهی اصحاب اندیشه و حکمرانی، با لحاظ پیوستهای فرهنگی و اجتماعی است.
#سایه_نوشت در بله و ایتا:
https://ble.ir/sayehnevesht
eitaa.com/sayeh_nevesht
🔹بانونگار
https://eitaa.com/joinchat/2455240780Cda036c21be
مسئله "مادر" نیست!
✍ زهرا عباس پور
در انبوه دستورالعملهای بعضا متزاحم در موضوع فرزندآوری عکس فوق نمادی از عدم فهم مسئله "جمعیت" را به خوبی عریان می کند.
متولیان کم هوشی که مقصر اصلی سقط جنین را "مادر" می دانند و در اوهام خود، می پندارند با گفتن چنین جملاتی در عدم سقط جنین تاثیر گذارند. چنین دست اندرکارانی هیچ گاه نمی خواهند از ظاهر مسئله عبور کنند و به سطح عمیق تر ی برسند که نمایانگر علل مبنایی رخ دادن چنین فجایعی در کشور هست.
البته که بخشی از این سطحی نگری، هوشمندانه هست چرا که واکاوی و بازنمایی لایه های زیرین این مسئله سهم اقتصاد ناکار آمد، رشد تورم، سبک زندگی وارداتی و عدم توجه با ارائه مدل زیست مبتنی بر زیست بوم فرهنگی کشور با استفاده از ظرفیت رسانه و ...را آشکار می کند که به نفع متولیان امر نیست!
لذا نه تنها مسئله به قوت خود باقی می ماند بلکه بعضا مخاطبِ الفاظ زیر لَبی مردمی قرار می گیرد که بر روی کم هوشیشان حساب ویژه ای باز گردیده است!
🔹بانونگار
https://eitaa.com/joinchat/2455240780Cda036c21be
26.66M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 #بخش_اول| پاد: سالها در بسیاری از موضوعات دچار یک بیماری مزمن بودیم
▫️نخستین جلسه از سلسله نشستهای هماندیشی کنشگران در پیگیری حقوق مادی و معنوی زنان با حضور «سکینه سادات پاد» دستیار رئیسجمهور در پیگیری حقوق و آزادیهای اجتماعی و ۲۰ تن از کنشگران حوزه زنان برگزار شد.
▫️پاد، دستیار رئیسجمهور در پیگیری حقوق و آزادیهای اجتماعی در این نشست گفت که سالها در بسیاری از موضوعات دچار یک بیماری مزمن بودیم که توسط مسئولان قبلی انکار میشد اما در صدد هستیم با توجه به ظرفیت قانونی دولت، حل این مسائل را تا حصول نتیجه مطلوب پیگیری کنیم.
🔗حقوق و آزادیهای اجتماعی
🔹بانونگار
https://eitaa.com/joinchat/2455240780Cda036c21be
35.48M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 #بخش_دوم| یک فعال حوزه زنان: گفتمان انقلاب اسلامی زن را مطالبهگر میداند
توران ولی مراد، مدیر شبکه ایران زنان:
▫️گفتمان انقلاب اسلامی زن را مطالبهگر و ناظر به مسائل روز، موضوعات فرهنگی و اجتماعی میداند و زن رأی میدهد و رئیس جمهور و اعضای خبرگان را تعیینمیکند و این نشانگر نقش پررنگ زنان در جمهوری اسلامی است.
🔹بانونگار
https://eitaa.com/joinchat/2455240780Cda036c21be
🔗حقوق و آزادیهای اجتماعی
به مناسبت روز حجاب و عفاف به سراغ زهرا عباسپور، فعال و پژوهشگر حوزه زن وخانواده رفتیم تا ضمن پاسخ به برخی از رایجترین شبهات در خصوص حجاب، به زمینههای شکلگیری باورهای غلط و راهکار تقویت باروهای درونی نسبت به حجاب بپردازیم.
به نظر شما چطور میتوانیم باور درونی نسبت به حجاب را در بانوان نهادینه کنیم؟
در بحث تقویت باور درونی نسبت به حجاب، هم بحث تربیتی یک انسان دیندار مهم است و هم اینکه زنان ما، در خصوص نگاه دین به آنها به یک هویت جنسیتی درستی رسیده باشند؛ عدم تحقق این مسائل باعث شده تا دین در اجزای مختلف خودش را نشان دهد. البته بنده بهعنوان تحلیلگر فرهنگی و تحلیلگر مطالعات حوزه زنان، اختلاس، تورم و انواع و اقسام بدکارکردیهای دیگر جامعه را در بد پوششی افراد مؤثر میدانم کما اینکه این مسائل بههیچوجه برای یک انسان مسلمان قابل توجیه نیست اما از باب تحلیل این عوامل مؤثر هستند.
برای عبور از این بحران، ما نیاز به برنامهریزی دقیق، نگاه بلندمدت و استفاده از روشهای نرم داریم، نه متأسفانه روشهایی که در این سالها در حوزه حجاب و عفاف دیدیم که واقعاً روشهای درستی نبود و شاید هم اثرات و نتایج معکوسی با خود داشت؛ بنابراین سیاستگذاریها در مقوله حجاب و عفاف باید بازبینی شود و به فرموده رهبر انقلاب در این خصوص باید از روشهای مبتنی بر خرد و منطق استفاده و از کارهای بی قاعده دوری کرد.
ادامه در 👇
https://life.irna.ir/news/85167206/
🔹بانونگار
https://eitaa.com/joinchat/2455240780Cda036c21be
🔻حاشیهنگاری سفر سردشت؛
◾️برشی از حکمرانی زنانه در سفری استراتژیک
روایت اول
▫️ساعت سه و نیم صبح، چهارشنبه ۲۱ تیرماه؛ سفر دستیار رئیس جمهور از تهران به تبریز و از تبریز به سردشت به همراه هیات ژاپنی و تیم خبرنگاران خارجی و داخلی آغاز شد. سفری ۳۳ ساعته و بیش از ۶۰۰ کیلومتر راه ، جهت احقاق حقوق ۸ هزار جانباز شیمیایی سردشت.
▫️بنظر می رسید، هیات ژاپنی از شنیده ها درباره خطرات احتمالی این منطقه مضطرب و نگرانند، اما اعضای تیم بینالملل سعی کردند با گفتگو و کمی مزاح فضا را تلطیف کنند.
▫️در فرصت یک ساعته حرکت از تبریز به سوی ارومیه، مدیرکل بانوان استانداری آذربایجان شرقی از مسائل و مشکلات حوزه کاری خود گفت، همچنین از امکان فرصت حضور در کنفرانس زنان منطقه قفقاز.
▫️جالب اینکه وی نیز در دوره مسئولیتش جهت حل مسائل زنان، از انواع عناوین و برچسبها حتی از برخی خودیها بینصیب نمانده بود، اما همچنان امیدوارانه و پرقدرت از برنامههای زنان برای تغییر و تحول میگفت. سوژه نخ نمای جایگاه تشریفاتی زنان در دستگاه های اجرایی بر افکارم پنجه کشید.
🔹بانونگار
https://eitaa.com/joinchat/2455240780Cda036c21be
🔗 حقوق و آزادیهای اجتماعی
https://eitaa.com/SRFreedoms
🔻حاشیهنگاری سفر سردشت؛
◾️برشی از حکمرانی زنانه در سفری استراتژیک
روایت دوم
▫️از جمله اقدامات قابل تحسین استاندار آذربایجان غربی، میتوان به بکارگرفتن مدیران شهری از اهل سنت در شهرهای سنینشین استان اشاره کرد، کل بخشداران، فرمانداران و ۹۰ درصد از مدیران ارشد شهرها از اهل سنت انتخاب شدهاند.
▫️به شهر مهاباد رسیدیم. از سد زیبای مهاباد بازدید کرده و از پذیرایی سنتی مردمش بهرهمند شدیم. در چهره کاردار و دبیر سوم سفارت ژاپن دیگر ردی از اضطراب دیده نمیشد.
▫️جاده ۱۲۴ کیلومتری مسیر مهاباد به سردشت با وجود داشتن طبیعت بکر و درههای سرسبز؛ جادهای باریک و ناهموار است که با وجود ۹۸۷ پیچ، به یکی از خطرناکترین جادههای کشور تبدیل شده.
▫️یادآوری این نکته که به دلیل نبود حتی یک درمانگاه تخصصی بیماران شیمیایی و بیش از ۸ هزار جانباز شیمیایی سردشت پس از ۳۶ سال از این واقعه، مجبورند برای درمان از این جاده عبور کنند، سختیهای سفر را به شرمندگی و تلخی مبدل کرد.
🔹بانونگار
https://eitaa.com/joinchat/2455240780Cda036c21be
🔗 حقوق و آزادیهای اجتماعی https://eitaa.com/SRFreedoms
🔻حاشیهنگاری سفر سردشت؛
◾️برشی از حکمرانی زنانه در سفری استراتژیک
روایت سوم
▫️نزدیک ساعت ۱۴ در مزار شهدای سردشت در کنار یادبود شهدای نخستین شهرِ قربانی جنگ افزارهای شیمیایی جهان، دستیار رپیسجمهور به همراه وزیر مختار ژاپن به ادای احترام و ترتیبات اداری پرداختند. انبوه قبور شهدای شیرخوار، کودک، جوان، پیر، زن و مرد، بهترین راوی مظلومیت مردمان سردشت بود.
▫️زنی آمد، تکیده با ۲ دختر در کنارش ،از همسرش گفت که جانباز شیمیایی است، از تحریمها که باعث شده،پیدا کردن داروهای شیمیایی همسرش حکم پیدا کردن طلا داشته باشد. رد جنگ روی صورت مجروحش هنوز تازه بود و حالا پنجههای تحریم دولتهای مدعی آزادی و حقوق انسانی شاهرگ حیاتش را میفشرد. زن، اما امیدوار بود. امیدوار از اینکه زنی در قامت مسئولیت برای التیام دردهایشان آمده که زنان زبان درد را بهتر میشناسند.
▫️چشمهای زن راوی خسته دردهای همسرش بود درد از آیندهای مبهم و تحریمآلود که مشخص نیست چه بر سر پدر فرزندانش میآورد. چقدر در مجامع جهانی از خشونت تحریم علیه زنان ایرانی گفتهایم؟!
🔹بانونگار
https://eitaa.com/joinchat/2455240780Cda036c21be
🔗 حقوق و آزادیهای اجتماعی
https://eitaa.com/SRFreedoms
🔻حاشیهنگاری سفر سردشت؛
◾️برشی از حکمرانی زنانه در سفری استراتژیک
روایت چهارم
▫️همایش "زنده نگهداشتن حقیقت جنایت سردشت" که با هدف اعلام سازوکارها برای دریافت غرامت به نفع جانبازان سردشت از ۸۵ شرکت آلمانی، ۱۹ شرکت فرانسوی و ۱۸ کشور انگلیسی و آمریکایی که مواد شیمیایی را در اختیار رژیم بعث عراق قرار دادند، صورت گرفت.
▫️ایدهای پیشرو و حقوق بشری که با گذشت ۳۶ سال از این حادثه نخستین بار از سوی خانم دکتر پاد مطرح شد.
▫️وقتی ۴ جانباز شیمیایی سردشت، سختیهای جانبازی و مشکلات درمانشان را روایت کردند، درد فراموش شدن توسط مسئولان و حکمرانی پایتختگرا بدترین دردی بود که میشد از لابلای حرفها و چشمانشان یافت.
▫️ خانم پاد در ابتدای صحبتهایشان به شنیده نشدن روایت زنان جانباز سردشت در بیان مشکلاتشان اعتراض کردند و گفتند؛ "دوست داشتم صدای سردشت را از زبان زنان سردشت هم بشنوم که هم درد جانبازی دارند و هم درد پرستاری!" همه تشویق کردند و خانمها بیشتر.
▫️در سردشت خیابانی هست به نام هیروشیما، هیات ژاپنی با دیدن نام این خیابان، متعجب از مهربانی و بزرگواری مردم این شهر قول دادند "سردشت" نام یکی از خیابانهای هیروشیما شود. همچنین پس از بازدید از درمانگاه خالی از هرگونه امکانات و تاکید خانم دکتر نسبت به تعهدات همه کشورها در قبال جنایات حقوق بشری، کاردار ژاپن قول تجهیز این درمانگاهِ ویژه جانبازان شیمیایی را داد.
▫️طرح ایده احقاق حقوق مردم سردشت در مجامع بین المللی بعد از ۳۶ سال از این اتفاق و پیگیریهای خانم پاد نشان داد که حکمرانی زنانه، با انتخابی بر اساس شایستگیها و توانمندیها برای جمهوری اسلامی قدرتآفرین و افقگشاست.
▫️اکنون در مسیر بازگشت در جادههای پرپیچ و خم سردشت تغییر نگرش و رفتار در میان اعضای هیات ژاپنی کاملا محسوس است، کلام شان سرشار از همراهی و همدلی است.
به قلم: زهرا عباسپور
مشاور امور زنان دستیار رئیس جمهور در پیگیری حقوق و آزادیهای اجتماعی
🔹بانونگار
https://eitaa.com/joinchat/2455240780Cda036c21be
🔗 حقوق و آزادیهای اجتماعی
https://eitaa.com/SRFreedoms
هدایت شده از موسسه مهتدی
📜 بودن با حسین، هزینه میخواهد!
▪️معیّت با حسین و در جوار معصوم و ولی بودن، غرامتهایی دارد که باید آماده پرداختنش باشیم.
▪️یا نخواهیم و شروع نکنیم و نیاییم زیر این چتر، یا اگر آمدیم، بایستیم؛ حتی اگر گوشت و پوست از تنمان ریخت، آبروها رفت، قدرتها رفت، ذلتها آمد؛ حتی اگر پیراهن پارهای را بر تنمان نخواستند!
▪️چرا چنین نکنیم؟ مگر آنها که از حسین بریدند و عاشورا را از آن طرف به سیاحت نشستند، چه بردند؟ به چه نتیجهای رسیدند؟
▪️تصمیمهای ما محکوم و محبوس لحظههایی بسیار محدود است؛ لحظاتی که گرفتار بودیم، بچّه مریض بوده، پول نداشتیم یا دربهدری کشیدیم.
▪️در این لحظات، چنان از مسیرمان بُریدیم و نامرد شدیم که هیچ کجای تاریخ موجود نبوده و حتی نمیتوانیم اسمش را بیاوریم!
▪️در سختیها دو روز هم نتوانستیم صبر کنیم! تصمیمهایی گرفتیم و انحرافهایی را پسندیدیم که اگر زمانی از مقطعی دیگر در زندگی به آنها نگاه کنیم، برایمان خیلی مسخره است.
▪️من برای دو ساعت تحمل نکردهام و بریدهام! اگر ابنسعد یک روز، ده روز، یا یک ماه دیگر را دیده بود، دستش را به خون حسین آغشته میکرد؟! آن کسی که با آن شتاب میخواست به ری برسد، آن موقع شروع میکرد؟!
▪️کوری ما خیلی چیزها را برایمان تجویز کرده و پشتوانه خیلی از بیچارگیهایمان شده است.
❛❛ عینصاد
📚 #خون_خدا | ص ۵۸
#️⃣ #متن #بریده_کتاب #امامت
https://eitaa.com/nojavanmohtadi
◾️یادداشت اختصاصی دکتر پاد، دستیار رئیس جمهور؛
🔻خطابه خوانی زینب پاسخی متقن به تمام اما و اگرهای تاریخ
◽️حدیث ماندگار و بسیط و متکثر کربلا را زینب روایت کرد. محدثه این روایت، تمامی مرزها و کلیشه ها را برهم زد. زینب زنی که در قله مرتفع تاریخ بشر و میانه جنگ، نه تنها برای امت جدش که برای همه بشریت مادرانگی کرد.
◽️چهل منزل را با طیفی از کودک، زن، مرد، جوان، پیر، بار سنگین تبیین یک گفتمان راقاعدهمند به دوش کشید. شرایط مدیریت، به شدت بحرانی بود و زینب هم زمان که متولی مرهم جراحت جسم کودکان بود، جان بخش روح های خشونت دیده نیز بود.
◽️در این چهل منزل، زینب سلامالله علیها حاکمی بود که یک شبه مشق حکمرانی نکرده بود. زینب در خانه علی وفاطمه تربیت شده بود که صحیح ترین قرائت را از اسلام داشتند وزنی را برای حکمرانی عاشورا و همه روزها و سالهای بعد از آن اماده کرده بودند.
◽️فاطمه در بستر بیماری منتهی به شهادت و در وصیت آخرش، نکات حکمرانی زنانه را در گوش دختر ۵ ساله خود نجوا کرده بود و لذا کادر سازی برای اثر گذاری در تاریخ، کارسازی شد که نهضت حسین بن علی منهای زینب، کامل نبود.
◽️حضور اجتماعی زن در اسلام، نه یک ژست و حرکت فرمایشی نمایشی برای اقناع نسلها ست که یک ضرورت اصیل است. آنچه از گفتگوی دلبرانه حسین ابن علی با خواهرش زینب آمده است، نمیتواند یک گفتگوی صرفا احساسی باشد بلکه ارائه الگویی از مشارکت زن در همه آنات وساحات است و اینکه حسین هم در لحظات سخت مدیریت میدان، زینبی برای مصاحبت و مساعدت میخواهد.
◽️عاشورا بطونش بی شمار است. در این گفتمان، حضور زن، سیاسی و اجتماعی ست و برای چاشنی و رفع تکلیف وسهمیه دادن نیست بلکه حضور ش برای جانشینی از امامی ست که فرا ادیان هم او را در آزادگی الگو میدانند.
◽️همه آنچه حسین تا ظهر عاشورا، مامور به انجام آن بود؛ زینب از عصر حادثه عظیم عاشورا، مامور به تکامل شد و اثرگذاری زینب به دلیل زن بودن و مادرانگی در مسیر گفتمان سازی بود. تمامی ادعاها و احتجاجاتی که برای دور کردن زن از متن تصمیم گیری، بهانه میتراشیدند با کنیه و القاب عاقله و عالمه متزلزل شد.
◽️هنوز هم نمیتوان به تمامه گفت کسانی در مقام انکار ضرورت حکمرانی زنانه با همان بهانهها وجود ندارند که البته وجود دارند ولی اینها همانهایی هستند که نسبتشان با گفتمان عاشوراء واقعی نیست. زینب، بی مخالف بر قله تاریخ با صدای علی خطابه خواند و این خطابه خوانی زینب با صدای علی، به معنای نبودن مردی نبود که خطابه های صاحب صحیفه سجادیه یعنی زین العابدین متعبدترین به توحید هم در تاریخ ماندگار است.
◽️لذا هرگز حضرت سجاد نفرمود سیده عالمه عاقله در این محفل شامیان جای سخن گفتن یک زن نیست بلکه بخشی از نهضت حسین، خطابه خوانی زینب بود تا تابلوی متنوع عاشورا برای همه اما واگرها پاسخ متقن داشته باشد. و زنان ایران آنانی که بارها رهبر نهضت بر مشارکت مستقیم آنها در ایجاد یک انقلاب تمدنی تأکید کردند باید در میانه میدان و در امتداد زینب، بی افتان و مقاوم و خیزان برای مهد وطن مادرانگی کنند و مادرانگی زنانه ذات اوست مشروط به اینکه درس کامل حسین را مردان سرزمینم هم گرفته باشند و آنقدر به حکمرانی زنانه باورمند باشند که خود در کربلا بمانند و چهل منزل تا سرانجام را به زنان در امتداد زینب بسپارند.
◽️به قول نادر ابراهیمی: #دختر_سیاسی بهتر از پسر سیاسی است. مردان انگار که برای حضور در معرکهی سیاست به دنیا می آیند اما زنان بر این میدان منت میگذارند که پا در آن مینهند.
هرجا زنی هست که به خاطر عدالت میجنگد، آن جا عطری پیچیده است شیرین و شورانگیز و بهشتی ...
◽️ما بدون زنان خوب، مردان کوچکیم...
#لیلی نام تمام دختران سرزمین من است...
🔹بانونگار
https://eitaa.com/joinchat/2455240780Cda036c21be
حقوق و آزادیهای اجتماعی ریاست جمهوری در تلگرام
حقوق و آزادیهای اجتماعی ریاست جمهوری در ایتا
Sarasadat pad
🔻 باید از نظرات بانوان فرهیخته در تصمیم گیری پیرامون مسائل زنان استفاده شود
دکتر پاد، دستیار رئیس جمهور در پیگیری حقوق و آزادیهای اجتماعی در دیدار با زهره صفاتی، بانوی مجتهده و از اساتید برجسته حوزه علمیه خواهران:
◽️تشکیل شورای فقهی زنان در کشور اجتناب ناپذیر است.
◽️در حوزه تصمیم گیری پیرامون مسائل زنان باید از نظرات و دیدگاه های زنان فرهیخته و اندیشمند استفاده شود، برای کاربردی تر شدن قوانین در عرصه تقنین و اجرا باید نظرات علمی و توجهات بانوان فرهیخته و آشنا به مسائل فقهی، اجتماعی و سیاسی در راس امور قرار بگیرد.
◽️بانوان فرهیخته و مجتهده گوهر گرانبهای زنان جامعه هستند که باید نظرات، دغدغه و تجربه های آنها در حل مسائل زنان مورد توجه باشد.
مشروح خبر
https://irna.ir/xjN6py
🔹بانونگار
https://eitaa.com/joinchat/2455240780Cda036c21be
حقوق و آزادیهای اجتماعی ریاست جمهوری در تلگرام
حقوق و آزادیهای اجتماعی ریاست جمهوری در ایتا
🔻 مشکلات اقتصادی بر روی مسایل دینی سایه انداخته است/ مسائل حوزه زنان باید با اتکا به فقه و پشتوانه قانون مبتنی بر شرع رسیدگی شود
زهره صفاتی، بانوی مجتهده و از اساتید حوزه علمیه خواهران در دیدار با دکتر پاد، دستیار رئیس جمهور:
◽️مسائل حوزه زنان باید از طریق فقه و زبان استدلال مورد بررسی و کنکاش قرار بگیرد؛ سوالات، ابهامات و سایر مسائل حوزه زنان باید با اتکاء به فقه و پشتوانه قانون مبتنی بر شرع مورد رسیدگی قرار بگیرد.
◽️در حوزه ارث زنان، ارائه درستی هنوز در بین مردم نشده و همین مسأله سبب شده تا این حوزه برای بسیاری از زنان محل اشکال و سوال باشد.
◽️ در حوزه ترویج فرهنگ و عفاف اقدام و تلاش شبانه روزی شود اما نباید در برابر بی حجابی برخوردی صورت بگیرد که حتی متدینین نیز آزار ببیند و جز آثار سلبی نتیجه دیگری حاصل نشود.
◽️مشکلات اقتصادی بر روی مسایل دینی سایه انداخته است و برای اینکه مردم نسبت به امور دینی پایبندی بیشتری داشته باشد باید مشکلات و مطالبات بحق آنها در حوزه معیشت و اقتصاد برطرف شود.
مشروح خبر
https://irna.ir/xjN6pt
🔹بانونگار
https://eitaa.com/joinchat/2455240780Cda036c21be
حقوق و آزادیهای اجتماعی ریاست جمهوری در تلگرام
حقوق و آزادیهای اجتماعی ریاست جمهوری در ایتا
روایتنگاری دیدار با مجتهدان زن جهان تشیع
🔻در حکمت و حکومت نهاد اجتهاد زنانه
✍ عاطفه صادقی( پژوهشگر مطالعات جنسیت)
#بخش_اول
🔹روایت حیرت
«تا اواخر قرن اخیر، زنان بهطور کلی از مناصب اسقفی و روحانیت در کلیساهای مسیحی مستثنی بودند و راهبگی وضعیتی بود که میبایست نقش و جایگاه خود را در آن تعریف میکردند. ما تقریبا هیچ زنی را در دیانت مسیح و یهود نداریم که به بالاترین مقام دانش دینی دست یافته باشد درحالیکه بالاترین مقام دانشی در اسلام یعنی اجتهاد، فراجنسیتی است، اگرچه به دلیل رویکردهای جاری دستیابی زنان به آن سخت است...»
این بخشی از متن مقاله «وضعیت دانشی زنان مذهبی در ادیان توحیدی» است که در مسیر تهرانـقم مطالعه میکنم. به دعوت دستیار رئیسجمهور در پیگیری حقوق شهروندی و آزادیهای اجتماعی، دکتر سکینهسادات پاد، عازم دیدار تنها بانوان مجتهده جهان تشیع هستیم.
دیدار ما با بانوان مجتهده اگرچه ذیل طرح «بررسی روند و اقدامات شورای فقهی زنان» تعریف میشود ولی آشنایی با این سرمایههای دینی و علمی، شوقانگیز و بهجتآور است. پرسشانگیز از آنجهت که چرا ساختار سیاسی و اجتماعی ما در استفاده از ظرفیت حضور و بروز این سرمایههای دانشی نحیف و کمتوان است؟
اصولا با این متولیان متعدد شکلگیری شورای فقهی زنان مانند شورای فرهنگی اجتماعی زنان، معاونت زنان وخانواده ریاستجمهوری و فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی چرا همچنان با عدم موضوعشناسی، مصلحتشناسی یا عدم کفایت مطالعات فقهی در مسائل زنان مواجهیم و موفق نبودهایم از ظرفیت حضور بانوان مجتهده برای نظریهپردازی فقهی و دینی جهت حل معضلات کنونی زنان و خانواده استفاده کنیم؟!
کأنه بانوان مجتهده گذشته چون مرحومه بانو امین و بانو همایونی و بانوان مجتهدی کنونی نقششان در میراث شیعی آن است که با حضورشان از حیث رویکردهای فراجنسیتی اسلام بر خود ببالیم و همچنان کرسیهای نظریهپردازی، عملگرایی و سیاستگذاری در حیرت از عدم حضورشان، متعلق به آقایان باشد.
🔗 پیگیری حقوق و آزادیهای اجتماعی
🔹بانونگار
https://eitaa.com/joinchat/2455240780Cda036c21be
#بخش_دوم
🔹روایت حریت
در مسیر، بحثی در گرفت پیرامون اینکه مجتهدان زن، با چه عناوین و القابی مخاطب قرار میگیرند، مثلا برای آقایان حوزوی عناوینی مانند حجتالاسلام، ثقهالاسلام و آیتالله و... استعمال میشود، برای بانوان حوزوی چطور؟!
از بس هیچ واژه درخوری نیافتیم دست به دامان اجازهنامههای نقل روایت یا اجتهاد مرحومه بانو امین شدیم تا خطابات علما در مورد ایشان را کنکاش کنیم. جالب اینکه آیتالله اصطهباناتی ایشان را «حجت زنان زمان» میدانند و توصیف، متفاوت از اطلاقِ عنوانی ناشی از مراتب دانشی است. همینکه ساختار حوزوی ما عناوین درخوری برای بیان جایگاه دانشی بانوان طلبه، جز واژگان محاسباتیِ سطح دو، سه، چهار ندارد نشان میدهد جایگاه بانوان حوزوی در ساختار حوزوی ما نهادینه نشده و همچنان در حاشیه است؛ چراکه عناوین و کلمات نشانههایی از یک نظام معنایی شکلگرفته در بستر اجتماعیاند.
دکتر بدره هوشمندانه پیشنهاد دادند با توجه به تأنیث واژه آیت، عنوان آیتالله میبایست در موضع حق خود خطاب به بانوان مجتهده به کار رود اگر چه به تعبیر صائب؛
جامه آزادگی چالاک باشد سرو را
جیب و دامن فارغ از خاشاک باشد سرو را
و البته بانوان مجتهده و حوزوی نیازمند عناوین و القاب نیستند بلکه این نهاد دانشی و هویتی ماست که برای تنظیم، تثبیت و تشریح خویش نیازمند مخاطب قرار دادن این بانوان با عبارتهایی منضبط و دقیق است.
🔹روایت عصبیت
صبح بود که به دیدار بانو زهره صفاتی رفتیم. خانم پاد در دیدار ایشان به غفلت از ظرفیت بانوان مجتهده هم توسط ساختارهای حاکمیتی و هم توسط دستگاه سازمانی حوزه گلایه کرده وگفتند این غفلتها در حقیقت موجب تشدید مسائل و معضلات حوزه زنان و خانواده شده است و حضور بانوان مجتهده در عرصههای تصمیمساز و در میدان مواجهه مردمی امری ناگزیر برای تداوم متعالی حکمرانی شده است.
اینکه در چهارچوب فقه بتوانی اعتماد فقها و مراجع محتاطی چون آیتالله صافی را مبنیبر اجازه روایت دریافت کنی و همچنان با وجود جنسیت و فضای مردانه و سختگیر دروس عالی حوزههای علمیه بدون خروج از ساختار موفق به کسب بالاترین درجات علمی شوی اتفاق کمنظیری است که متاسفانه به قدر کافی فهمیده نشده است.
در سالهای «فرزند کمتر، زندگی بهتر» که همه مراجع قم با بستن لوله زنان موافقت داشتند بانو صفاتی پس از تحقیق به دلیل موضوعشناسیای که حاصل شد و رسیدن به این نتیجه که عملی بیبازگشت است تنها مجتهدی بودند که با این جراحی مخالفت داشتند و چه عبرتانگیز که زمان نشان داد ورود بانوان مجتهده، احکام و مسائل زنان را در وجهی همهجانبهتر و دقیقتر مطرح میسازد.
جالب اینکه بانو صفاتی برای نگارش کتاب «طهارهالنساء فی احکام الدماء» چندین سال در کلاسهای علوم پزشکی دانشگاه شرکت و با اساتید مختلف پزشکی مباحثه و گفتوگو کردند تا آگاهی کاملی در موضوعشناسی و فیزیولوژی زنانه کسب کنند که نهایتا پس از ۱۰ سال مطالعه و پژوهش این کتاب نگارش یافت و منجر به تعدیل و تغییر برخی احکام فقهی و فتاوای مراجع در حوزه مسائل زنان شد.
عصبیت در اندیشه ابن خلدون، مفهومی محوری به معنای احساس گروهی یا انسجام اجتماعی است با تاکید بر سازگاری، آگاهی جمعی و احساس هدف مشترک که اگرچه دال مرکزی گفتمان اجتماعی پیشااسلام است ولی توسط مسلمانان به بهترین وجه و در راستای رویکردهای دینی بازتولید شد به نحوی که توانست مدینه نبوی و جامعه اسلامی را شکل دهد. بانو صفاتی نیز نشان دادند که تاکید بر ورود جنسیتی به ساحت مباحث دانشی دین، همانند عصبیت ابنخلدونی میتواند در عین تحفظ بر ارزشها و چهارچوبهای فقه جواهری، پیشرو و افقگشا باشد.
🔗 پیگیری حقوق و آزادیهای اجتماعی
🔹بانونگار
https://eitaa.com/joinchat/2455240780Cda036c21be
#بخش_سوم
🔹 روایت غفلت
بانوی فاضله و مجتهده، زهره صفاتی در مواجهه با پرسش ما درخصوص راهبردهای مبتنیبر عقلانیت سیاستگذاری برای استفاده از ظرفیت زنان مجتهده از فشارهای درون و بیرون از حوزه گفت و اینکه بانوان حوزوی به تکلیف خود درخصوص نظریهپردازی و رسیدن به دستاوردهای علمی متناسب عمل کردهاند در حالیکه دیگران عمل به وظایفشان را فراموش کردهاند؛ «نمیتوان در وضعیتی که اصولا ساحت حوزههای علمیه خواهران صرفا آموزشی بسته شده و حتی مجوز سطح پنج و اجتهاد بانوان توسط ساختار همچنان در هالهای از ابهام است و آنان در هیچکجای سیاستگذاری و مصادر تصمیمسازدیده نشدهاند، از آنان بیش از مجاهدت علمی، انتظاری داشت.
وظیفه ما تولید دانش بود که در عالیترین سطوح در تحقق آن تلاش کردیم به نحوی که به توفیق الهی موفق به کسب اعتماد مراجع در مرتبه اجتهادی شدیم ولی به دلیل عدم همکاری همچنان درگیر ابتدايیات برگزاری کلاسهای درس خارجیم؟!»
ایشان دلایل کمتوفیقی در حل مسائل حوزه زنان از منظر فقهی و نظریهپردازی را در عین تحفظ بر فقهجواهری هم در حوزه دانشی و هم در حوزه ساختاری ارزیابی و مطرح کردند:«معمولا تغییر موضوعات احکام در حوزه زنان پذیرفته نمیشود و لذا در ساحت موضوعشناسی، نیازمند دقت و توجه بیشتر هستیم. در حوزه ساختاری نیز با وجود همراهی و موافقت رهبری، متاسفانه فعالیت استقلالی بانوان مجتهده پذیرفته نمیشود.»
میزان سادگی و عدم تجهیز مناسب و نیمهساز بودن موسسه فقهی ایشان نیز شاهد صادقی بود بر مدعای ایشان.
غفلت از ظرفیت بانوان مجتهده به مثابه میراث عظیم معنوی و دانشی جهان اسلام در شرایطی که نظام با پرسشهای سنگینی در حوزه مسائل زنان و خانواده مواجه است هم در وجه نظریهپردازی و سیاستگذاری و هم در وجه ساختاری بسیار راهمیت است چرا که تجربه مدیریت و حضور بانوان در مناصب تصمیمسازی چون شورای نگهبان، شورای عالی انقلاب فرهنگی و مجمع تشخیص مصلحت است که امکان مواجهه رودرروی مساپل زنان را فراهم و موضوعشناسی دقیقتری حاصل خواهد کرد.
🔹روایت کرامت
در دیدار عصر، محضر بانوی مجتهده و فاضله معصومه گُلگیری رسیدیم و جالب اینکه هر دو بانوی مجتهده بر توجه ویژه مسئولان به رفع مسائل و مشکلات اقتصادی و حمایت از قشر متدین و انقلابی به عنوان پشتیبان اصلی نظام تاکید داشتند.
ایشان در پرسش از نسبت فقه زنان با حل معضلات کنونی به توصیههای اخلاقی ارجاع داده و تاکید نمودند؛ «حُکم را با حِکمتش برای مردم تبیین کنیم» و چقدر این اندرزهای حکیمانه هم از حیث تهذیب فردی و هم از جهت تهذیب ساختاری و فرهنگی ضروری و مغتنم است.
به نظر میرسد هرچقدر بانو صفاتی کنشگری بیشتری برای دانش فقه در حل معضلات اجتماعی و سیاستگذاری حوزه زنان قائل است، بانو گُلگیری این نقش را به دانش اخلاق و کلام میدهند، همچنین به دلیل اینکه بانو صفاتی پیوند بیشتری با فضا و مسائل بیرونی حوزههای علمیه خواهران برقار کردهاند توانستهاند اثرگذاری بیشتری بر ساختارها و فعالیتهای غیرحوزوی داشته و از همه مهمتر شناسنامه اجتهادی خویش را به موضوعات و مسائل زنان در وضعیت کنونی پیوند دهند.
نهاد حوزههای علمیه خواهران، اگرچه نهادی پساانقلابی است و رشد کمیوکیفی قابلتوجهی داشته، لکن همچنان اثرگذاری آن و نسبتش با ساحت سیاستگذاری مغفول است.
ما به گفتوگو و تحرک بیشتر حوزههای علمیه خواهران با عرصه سیاست و مدیریت کشور نیازمندیم و توجه دستیار رئیسجمهور به «نهاد اجتهاد زنانه» بهعنوان جایگاهی مولد و رافع مشکلات کنونی حوزه زنان و خانواده پیشرو و ستودنی است و همچنان پرسش از غیبت این نهاد چه در ساحت فقه و اخلاق اجتماعی و چه در موضع سیاستگذاری پابرجاست.
اکنون که نظام اسلامی ما هزینههای بسیاری در مسائل حوزه زنان داده، وقت آن است که تعارف را کنار نهاده و با ضمایر مشخص سوال شود چرا برخی ساختارهای متولی حوزوی مانند پژوهشکده زن و خانواده نتوانستهاند پیوندی شایسته با نهاد اجتهاد زنانه برای حل معضلات سامان دهند و چرا همچنان درگیر بدیهیاتی چون «عزلتنشینی نهادهای حوزوی زنان» در ساختارهای مدیریتی و تصمیمساز کشور هستیم به نحوی که مدیریت و سیاستگذاری این نهادها همچنان مردسالارانه و در دست مردان است که به تعبیر حافظ؛
گوی توفیق و کرامت در میان افکندهاند
کس به میدان درنمیآید سواران را چه شد؟
🔗 پیگیری حقوق و آزادیهای اجتماعی
🔹بانونگار
https://eitaa.com/joinchat/2455240780Cda036c21be
May 11