📖 زن ایرانی در جهان سنت قدرتمندانه در کانون معنا بود.
1️⃣ بخش نخست
✍️ عاطفه صادقی
✅ مسأله جنسیت برای انسان ایرانی از کجا شکل گرفت و چگونه رقم خورد؟ متأسفانه اهل تفکر و فلسفه ما در دوره معاصر این پرسش کلیدی را بهطرز غریبی بیپاسخ گذاشتهاند. نهفقط فیلسوفان، حتی جامعهشناسان ما برای پاسخ به آن تلاشی نداشتهاند و انگار در وضعیت پیشامسأله نسبت به جنسیت قرار داریم.
✅ البته پرداختن به این پرسش که چرا متفکران ما به مسأله جنسیت نپرداختهاند، خود واجد پرسش دیگری است، حتی در دوره کنونی، متفکری مانند دکتر داوری که قرار گرفتن انسان ایرانی در وضعیت مدرن برایش مسأله است نیز درباره جنسیت بینظر و بیگزاره نظری است؛ کأنه انسان ایرانیِ در وضعیت مدرن، یا هرگز پرسشی از نظم و مناسبات جنسیتی برایش شکل نگرفته یا بهقدری این مسأله را مستور دیده که ترجیح داده پنهان باشد و از آن حرفی نزند.
✅ این تغافل و بینظری اصحاب اندیشه، ما را با این ابهام مواجه میسازد که یا انسان ایرانی وارد چنین فضایی از جهان مدرن که جنسیت برایش محل پرسش و تأمل باشد نشده یا در چنین فضایی واقع شده ولی بهدلیل عوامل بیرونی، نظم جنسیتی هنوز برایش در وجه مسألگی ظهور نکرده، مثلا توانسته با پدیدهای به نام «حجاب» ورودش را به جهان مدرن بهنحوی مدیریت کند که چالشهای جنسیتی جهان مدرن برایش عارض نشود.
🟢 متن کامل بخش نخست این گفتگو را در صفحه 14 و 15 روزنامه فرهیختگان امروز از طریق لینک زیر بخوانید:
https://farhikhtegandaily.com/newspaper/3959/14/
🔹بانونگار
https://eitaa.com/joinchat/2455240780Cda036c21be
#یادداشت
💠به گواه تاریخ؛
بی نظیرترین صحنه های حقوق بشری توسط امام رضا ترسیم شده است
◾️یادداشت اختصاصی دکتر پاد، دستیار رئیس جمهور؛
▫️رجعت به مکتب عالم آل محمد، مکتب ادب، اخلاق، متانت، تحمل مخالف، مناظره های عالمانه و کرسی های علمی، ترویجی، فرهنگی زمینه آرامش، انسجام اجتماعی، سازندگی و آبادانی روح ها و جسم ها را فراهم می کند.
▫️واقعیت این است، کسی در محضر امام فکر نمی کند که ایشان زبانش را متوجه نمی شود. همه علم دارند که امام، اعتقاد آنها را می داند و با علم، آنها را به حریمش دعوت کرده است.
تاریخ گواهی می دهد زیباترین و بی نظیر ترین صحنه های حقوق بشری توسط امام رضا ترسیم شده است.
▫️انسان ها را بما هو انسان تکریم می کرد. صبورانه برای دانایی آحاد مردم، بدون تبعیض نژادی و مذهبی، ساعتها گفتگو می کرد و محقق شدن عدالت را در دسترسی صحیح و سریع و کامل به حقیقت دین و جمال واقعی آن می دانست وامام اینگونه آیینه اسماء الهی میشود.
▫️کرامت انسانی اقلیت های مذهبی وقومی را محترم دانسته وبر حفظ آن مراقبت مسؤولانه داشت.
در مقابل شبهات و سوالات حتی در کنه توحید با سرآمدترین دانشمند مادی گرایی چون عمران صابی گفتگو می کرد، چون امام می دانست ومی فرمود اگر حقیقت معارف ما و اسلام را به مردم منتقل کنید مردم فوج فوج به سمت ما می آیند.
▫️بی مصلحت و بدون ملاحظه از حقوق محرومان و ستمدیدگان در مقابل مأمون مدافعانه دفاع می کرد؛ امام، مأمون را وادار به احترام و حفاظت از حقوق بشر همه صنوف و طبقات اجتماعی، بدون لحاظ میزان ارادت آنها به خودش می کرد، در بینش امام برخورداری از حقوق بنیادین بدون قید است.
▫️امام، شیعیان و مؤمنان را موظف می دانست یکدیگر را عمیقا دوست داشته باشند و مراقبت بر اجرای واقعی حقوق داشتند و آنها را صرفا نوشته های بی خاصیت نمی دانستند.
▫️ تفاوت مکتب اهل بیت که در طول سالیان متمادی، خاطرخواهان مخلصی داشته با سایر مکاتب، اصرار بر احترام و تضمین و اجرای حقوق بشر بوده است، چون حقوق بشر را هدیه دولتها و حکومت ها به بشر نمی دانستند بلکه حق طبیعی انسان می دانند که مراقبت و صیانت از آن در مقابل همه ناقضین وظیفه حکومت است و بدیهی است حکومت هم حق نقض ندارد.
▫️امام رضا علیه السلام با فقیرترین مردم وغلامان همسفره می شدند، با توده های مختلف همنشین می شدند.
▫️مهرورزی و مدارای ایشان با سایر ادیان، به گواهی تاریخ، مثال زدنی ست.
▫️آزادی فکر و بیان در کرسی های آزاداندیشی وعلمی ایشان با علمای ادیان وصاحبان مکاتب را بایستی به عنوان شیوه عملی اسلامی تجربه شده موفق در تلطیف قلوب وابتکار جذاب، احیاء کرد.
▫️ادب و متانت امام در مناظره ها و عدم تحقیر طرف مناظره و عدم خوشحالی از ناتوانی طرف مقابل در مناظره قابلیت روندسازی علمی به جامعه بشری دارد.
▫️در سیره امام رضا قواعد گفتگو با قواعد جنگ متفاوت است، لذا به دور از دگم اندیشی و پیش داوری گفتگوی اخلاق مدارانه می کند .
در سایه این گفتگوها زندگی مسالمت آمیز، را توسعه می داد و فرصت دانایی و انتخاب احسن را برای بشر فراهم می کرد.
▫️در منظر امام هشتم هیچ عملی دوست داشتنی تر از مهربانی با مردم وهم دردی با فقرا نبود. درروز عرفه ای درخراسان،هرآنچه داشت به فقراء داد.
این صفات واین سیره اختصاصی امام هشتم نیست که ذات مکتب نورانی اسلام است.
▫️اگر به فرمایشات ۷۶ روز قبل از رحلت رسول اکرم مراجعه شود دلواپسی ایشان را در این مهمات ملاحظه می کنیم :
_تساوی حقوق شهروندی و عدم برتری عرب بر عجم اصل برابری در مناسبات انسانی و اصل عدم تبعیض
_ مراقبت از حقوق زنان به عنوان ثقل کانونی تمدن سازی
_ توجه ویژه به طبقات مستضعف
_حفظ آبروی مسلمان که آن را بالاتر از مناسک حج دانستند؛ آنچه که امروزه در بی توجه ترین شرایط ممکن است.
_نقدحکومت اسلامی را برای سالم ماندن واجب دانستند، به این معنا که نه تنها کسی به واسطه نقد نباید مجازات شود که ترک آن خود ترک فعل واجب و مستوجب عقاب است.
_مردم را به اعمال و افعال خودشان توجه دادند نه به واسطه ها و حتی به حضرت زهرا توصیه کردند که دخترم نسبت فامیلیت با من هیچ کمکی به تو نخواهد کرد جز عملکرد خودت.
این سیره دقیقا خواست و نیاز واقعی جامعه ما است .
▫️ارادت مردم به اهل بیت مهمترین دلیل توجیهی برای ضرورت رجعت به این خوبیهای عاقلانه و قاعده مند و تمدن ساز است، سرآمد شدن در عالم با این انسان ۲۵۰ ساله یافت می شود.
🔗پیگیری حقوق و آزادیهای اجتماعی
🔹بانونگار
https://eitaa.com/joinchat/2455240780Cda036c21be
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
چراغ حرم را یک زن روشن کرد
بیبی شمسالملوک نوه دختری فتحعلیشاه قاجار و زنی قدرتمند در هندوستان بود. میخواست با وقف دستگاه برق، حرم امام رضا (علیهالسلام) همیشه روشن بماند. آن وقت که شهر مشهد فقط دو موتور برق داشت، او مستقیم چراغ حرم را روشن کرد و شد اولین زنی که برق را وقف آستان کرد.
@aminmediair
🔹بانونگار
https://eitaa.com/joinchat/2455240780Cda036c21be
🔺تأملی بر بایستههای طراحی شهری و توجه به نیازهای زنان در شهر اسلامی
✍زهرا عباسپور، پژوهشگر مطالعات جنسیت و سیاستگذاری اجتماعی
🔹چالش جنسیت در شهر یکی از چالشهایی است که در جهان مدرنیته در دهه ۷۰ میلادی به اوج خود رسید. نخستین کنفرانس سازمان ملل در مورد سکونتگاهها «هبیتات» در ونکوور (۱۹۷۶) سعی کرد با تأکید بر مشارکت زنان خواستههای آنها در طراحی محیط را مدنظر قرار دهد. در این دوران بود که نخستین مجلات جغرافیای فمینیستی همچون مجله Area و مجله Antipode به موضوعات شهری مانند نیازهای مادران مجرد در مراقبت از کودکان و انتقاد از مفاهیم مارکسیستی تولید، بازتولید اجتماعی و فرم شهری اختصاص یافتند و بر نقش زنان در طراحی شهری مبتنی بر پارادایمهای مدرنیته تأکید کردند.
🔹 جوامع مسلمان سالها پیش از جنبشهای دفاع از حقوق زن در غرب، در خصوص حق به شهر از منظر جنسیت پرداخته بودند و این امر در تاریخ معماری شهرهای اسلامی به چشم میخورد. اﯾﺠﺎد ﻗﻠﻤﺮوﻫﺎی زﻧﺎﻧﻪ و ﻣﺮداﻧﻪ مبتنی بر انگاره مدیریت روابط دو جنس در الگوی زندگی «مرد نانآور» و «زن خانهدار» ﺷﺎﯾﺪ ﻣﻬمترﯾﻦ ﻋﻨﺼﺮ ﺷﻬﺮﺳﺎزی در ﺷﻬﺮﻫﺎی اﺳﻼمی ﺑﺎﺷﺪ.
🔹 میتوان گفت ﻫﺪف چنین معماریهایی ﺗﻨﻬﺎ ﺟﻠﻮگیری از ﺗﻤﺎس فیزیکی دو جنس نبوده؛ بلکه ﺑﺮای ﺣﻔﺎﻇﺖ ﺑﺼﺮی ﺣﺮﯾﻢ ﺧﺼﻮصی ﺑﻮده، به طوری که ﻓﺎﺻﻠﻪ دﯾﺪ، ﺑﯿﺸﺘﺮ از ﻓﺎﺻﻠﻪ ﻓﯿﺰیکی، ﻫﺪف ﻃﺮاحی ﺷﻬﺮی در ﺷﻬﺮﺳﺎزی اﺳﻼمی بوده اﺳﺖ. ﺑﻨﺎﺑﺮاﯾﻦ ﻗﻮاﻧﯿﻦ اﺳﻼمی ﻣﺮﺑﻮط ﺑﻪ ﻗﺮار دادن پنجرهﻫﺎ، ارﺗﻔﺎع ﺳﺎﺧﺘﻤﺎنﻫﺎی ﻣﺠﺎور و ﻣﺴﺌﻮﻟﯿﺖﻫﺎی ﻣﺘﻘﺎﺑﻞ ﻫﻤﺴﺎﯾﻪﻫﺎ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ یکدیگر ﺑﻪ گونهای ﺗﻨﻈﯿﻢ میﺷﺪ که ﺣﺮﯾﻢ ﺧﺼﻮصی ﺑﺼﺮی ﺗﺄﻣﯿﻦ ﺷﻮد و ﻣﻌﻤﺎری در ﺧﺪﻣﺖ اﯾﻦ ﻓﺮاﯾﻨﺪ ﺑﻮد.
ادامه یادداشت را در صفحه ۲ روزنامه قدس امروز بخوانید👇
https://qudsonline.ir/x9NTt
🔹بانونگار
https://eitaa.com/joinchat/2455240780Cda036c21be
بانو نگار
📖 زن ایرانی در جهان سنت قدرتمندانه در کانون معنا بود. 1️⃣ بخش نخست ✍️ عاطفه صادقی ✅ مسأله جنسیت ب
📖 زن ایرانی در جهان سنت قدرتمندانه در کانون معنا بود.
2⃣ بخش دوم
✍️ عاطفه صادقی
✅ در جهان مدرن همگی یک شناسنامه مرسوم هویتی داریم که بیشتر ناظر به توانمندیهای نسبی و یک شناسنامه کاری که ناظر به توانمندی اکتسابی است. متاسفانه زنان رسمی جمهوری اسلامی عموما با همین شناسنامه انتسابی مسئولیت گرفتند و این درد است.
✅ از همه مهمتر شناسنامه اکتسابی وقتی منجر به کسب هویت اشتغالی نشود صرفا یک ارزش قابل تقدیر میماند و هیچ وجهی برای کنشگری در جهان کنونی ندارد. خانهداری تعریفشده در جمهوری اسلامی برای زنان چنین است. لذاست که خانهداری مساوی با بیکاری برداشت میشود و طبعا عموم دختران نسل جدید به سمت استقلال مالی میروند، در چنین فضایی برنامه و ایده ما برای مراقبت و پایداری از کیان خانه چیست؟ چیزی که به زندگی زنان امکان تداوم بدهد ماندگار است، این قاعده زندگی در جهان کنونی است، ایدههای ما برای تداوم زندگی مبتنیبر کدام بنیادهاست و اصلا چیست؟ چگونه میتوان به خانهداری شناسنامه اجتماعی داد چراکه اگر زنان ما شناسنامه اجتماعی نداشته باشند، کلینیکهای زیبایی مرتب شلوغ و شلوغتر میشود و زنان کمبود شناسنامه اجتماعیشان را با تقویت رانه زنانه جبران میکنند.
🟢 متن کامل بخش دوم این گفتگو را از طریق لینک زیر در روزنامه فرهیختگان بخوانید:
http://fdn.ir/page/242273/
همچنین متن کامل بخش اول این گفتگو را میتوانید از طریق لینک زیر در روزنامه فرهیختگان بخوانید:
https://farhikhtegandaily.com/newspaper/3959/14/
🔹بانونگار
https://eitaa.com/joinchat/2455240780Cda036c21be
زنان روشنگری می کنند
جشنواره بین المللی رسانه خورشید
🔹بانونگار
https://eitaa.com/joinchat/2455240780Cda036c21be
زنان روشنگری می کنند
جشنواره بین المللی رسانه خورشید
🔹بانونگار
https://eitaa.com/joinchat/2455240780Cda036c21be
جشنواره بین المللی رسانه خورشید
زنان روشنگری می کنند
🔹بانونگار
https://eitaa.com/joinchat/2455240780Cda036c21be
جشنواره بین المللی رسانه خورشید
زنان روشنگری می کنند
🔹بانونگار
https://eitaa.com/joinchat/2455240780Cda036c21be
جشنواره بین المللی رسانه خورشید
زنان روشنگری می کنند
🔹بانونگار
https://eitaa.com/joinchat/2455240780Cda036c21be
📝 نه بانوی اول داریم نه بانوی دوم
#دانشطلب
🔸 خانم رئیسی تعارفی زده که معنایش برتری دادن به همسرانِ مسئولین است. ایشان گفته بانوی اول من نیستم و همسرِ رهبر انقلاب است! متأسفانه در غرب سنت اشرافی به دمکراسی هم نشت کرده؛ کسی که شاه میشد همسرش عنوان ملکه میگرفت و حالا ملکه تبدیل شده به بانوی اول. این در تمام نظامهای شاهنشاهی سابقه داشته اما حالا از غرب به ساختارهای دیگر نفوذ میکند.
🔹 به نظر ما خانم رئیسی متوجه تبارِ این عنوان نبوده و چنان سخنی به زبان آورده والا در جامعهای که گاهی ارجاعات به ایران باستان هم متهم به طاغوت میشود چنان ادعایی به هیچ وجه پذیرفتنی نیست. در نظام دینی تنها اراده شارع ملاک است نه رابطههای سببی و نسبی. همانطور که فرزندانِ حاکمان امتیازی بر سایرین ندارند همسرانشان هم نباید فراتر از دیگران باشند.
🔸 عرفِ دیپلماتیک را غربیها ساختهاند و به ما تحمیل شده، این تحمیل فرصتهایی هم به وجود آورده که فیالمثل خانم رئیسی (که پیشتر ایشان را دکتر علمالهدی میشناختیم) بتواند در مجامعی حاضر شود و به عنوان همسر رئیس جمهور از ارزشهای اسلامی دفاع کند، اما پذیرفتنِ عنوان اشرافی و رویکرد غیرانتقادی به آن حتما بر خلاف فرهنگ دینی و روحِ انقلاب است.
🔹 ایشان میگوید: «خوشبختانه مشهدیها یک کار خوب کردند و منزلِ (همسر رهبری) را تبدیل به موزه کردند و امیدوارم مسئولین شما را برای بازدید از منزل بانوی اول ما ببرند». متأسفانه نمیشود با زبان صریح بعضی اقدامات را نقد کرد فقط به این مقدار بسنده میکنیم که حرصِ افتخارپروری، خاطرهگویی، موزهسازی و کارهایی از این دست به سنتهای ناپسندی دامن زده.
🔹بانونگار
https://eitaa.com/joinchat/2455240780Cda036c21be
🔰گذر از بانوی اول به بانوی ایرانی
✍عاطفه صادقی
در توضیح و تفسیر وضعیت زنان پس از انقلاب اسلامی میتوان گفت که ما با سهگانه زن حوزهعمومی، زن غربی و زن حوزه رسمی مواجهیم و بر این اساس امکانی برای توضیح و شناخت بهتر فراهم میشود.
اگر چه همیشه مسئله زن، دستاویز جریانات مختلف سیاسی بوده است اما به جرات میتوان گفت جریان اصولگرایی در وضعیت پیشامسئله نسبت به زن ایرانی ایستاده و اصولا زن ایرانی را بدون مشکل میداند. و صرفا به برنامههایی نمایشی مشغول است و جریان اصلاحطلبی در وضعیت ترجمه و همه هدفش توانمندسازی زن ایرانی با متر و معیار زن غربی.
پس از اغتشاشات سال گذشته، مسائل زنان بیش از پیش به "یکی داستانی است پر آب چشم" تبدیل شده، چرا که جمهوری اسلامی به شدت نیازمند اصلاح تصویر خود نسبت به وضعیت زنان ایرانی نزد جهانیان است و به همین دلیل شاهدیم که جریانات اصولگرای زنان حوزه رسمی دست به پولپاشیهای میلیاردی فکر نشدهای نظیر همایش زنان تاثیرگذار یا جشنواره خورشید میزنند و در اینجاست که "پدیده بانوی اول" متولد میشود.
زن رسمی که خود را صرفا در برابر زن غربی و در صورتی نمایشی تعریف کرده و نیازمند توضیح میداند حتی اگر استاد دانشگاه و اهل فضل باشدبه یکباره فراموش میکند که در پارادایم انقلاب اسلامی زنان نه با انتساب خود به پدر یا همسر که با کارنامه و اکتسابشان سنجیده میشوند و بانوی اولی برای انسان انقلاب اسلامی نه نقطه قوت که نقطه ضعف است.
در همینجاست که خانم علمالهدی که به خوبی میداند ما در ساختار، جایگاهی به عنوان بانوی اول و دوم نداریم در برابر دیگری غربی چون در وضعیتی نمایشی ایستاده است ناگزیر از ادبیات رقیب برای توضیح ساختار استفاده میکند.
یحتمل خواهید گفت؛ اینکه بد نیست و حتی قابل توجیه است.
اما آنچه قابل توجیه نیست همین تعمد در ندیدن زن ایرانی است.
خانم علمالهدی حتی در گرماگرم انتخابات، ملت ایران را لایق صحبت ندانست و تاکنون از جایگاه همسر رئیسجمهور ابدا دیالوگی با زنان ایرانی نداشته، حالا چطور میشود که در رسانههای آنوری و در برابر زنان خارجی یکدفعه در جایگاه بانوی اول، جایگاه بانوی اولی را تعارف میکنند!
خانم علمالهدای عزیز شما که اهل فضلید، نیک میدانید که وقتی معیارتان را برای مواجهه و شاخصِ گفتوگو، زن غربی قرار دادهاید نمیتوانید از لوازمش شانه خالی کنید. اولین معیار در دیپلماسی، زبان بدن و لباس است که شما فاقد آنید چرا که با همان معیارهای عقل غربی، وقتی میتوان بدون چادر هم محجبه بود این پارچهی سراسری و تماما سیاهی که بر سر دارید برای انسان غربی غیر منطقی و در دیپلماسی، بدتصویر و فاقد امکان برای زبان بدن مینماید پس چرا آن را کنار نمیگذارید؟!
نمایشی بودن یعنی همین شتر گاو پلنگی که صدر و ذیلش هماهنگی و منطق ندارد.
یعنی همین وجهی که شما از الگوی سوم زن مسلمان ایرانی میگویید ولی با ادبیات غربی، بانوی اولی را به مثابه امری وابسته و تابعی برای زن پیشفرض گرفته و تعارف میکنید.
در مصاحبه اخیرم با روزنامه فرهیختگان توضیح دادهام که زن رسمی حتی از بیان بیسوادی عموم مادران شهدای جنگ خجالت میکشد لذاست که در نمایشهایی مانند همین همایش خورشید، زن موفق ایرانی را در قامت خلبان یا آتشنشان به چشم زن غربی میآورد.
و معالاسف در این طنز تلخ، بادمجان دورقابچینها هم فخر میفروشند که در این همایش میلیاردی حتی رانندگان اتوبوس حمل و نقل، زنانند.
زن ایرانی اما همانی است که هم در انقلاب، هم در جنگ و هم در تحریم، خانوادهاش را و وطنش را با عاملیتی مستقل، خودانتخابگر و عزتمندانه نگاه داشته اگر چه به چشم شما آنقدری زینتی نیست که به نمایش برای بیگانه درآید.
خواهرانه عرض میکنم که به حرمت آن چادر روی سرتان و برای حفظ آن هم که شده مستظهر به رای و نظر ملت شوید. برگردید به آغوش همین زنان خانهدار و مومنهای که همسرتان را رئیسجمهور کردند.
تصویر زن ایرانی در منطق جهانی زمانی اصلاح میشود که زن حوزه عمومی اراده کند؛ تصویری که زن حوزه عمومی آن را به جهان مخابره کند نه دیگری خارجی؛ لذاست که صرف کل بودجه کشور نیز پای چنین برنامههایی، نتیجهای جز شادی ابنالوقتها نخواهد داشت.
🔹بانونگار
https://eitaa.com/joinchat/2455240780Cda036c21be
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
در اسلام دستور عفاف و حجاب اول خطاب به مردان است.
🔹بانونگار
https://eitaa.com/joinchat/2455240780Cda036c21be
همراهان محترم کانال بانونگار بسیار خرسند خواهیم بود پیشنهادات و نظرات شما بزرگواران را ناظر به محتوای مطالب کانال دریافت نماییم.
آیدی دریافت نظرات: @Abaspoor98
🔰 بنیاد بینالمللی فرهنگی هنری امام رضا(ع) با همکاری حوزه دستیار رئیس جمهور در پیگیری حقوق و آزادی های اجتماعی و گروه مطالعات زنان دانشکده علوم اجتماعی و اقتصادی دانشگاه الزهراء اقدام به برگزاری اولین نشست تخصصی "منزلت و نقش مادران اهل بیت و امامان شیعه علیهمالسلام در تمدن اسلامی" مینماید.
🔹 محورهای ارائه علمی نشست:
▫️بررسی جایگاه همسر در بینش و منش امامان شیعه علیهمالسلام
▫️بررسی فرضیه ازدواجهای بیناملیتی و نقش ملیت مادران امامان شیعه علیهمالسلام در همگرایی پیشاظهور
▫️ بررسی پیامدهای تمدنی ازدواجهای میان فرهنگی امامان شیعه علیهمالسلام
▫️بررسی جایگاه کنیز و نوع مواجهه با کنیزان در گفتمان و سیره اهل بیت علیهمالسلام
🔹اساتید مدعو نشست:
🔸سرکار خانم دکتر ناهید طیبی مدیر دانشنامه زن مسلمان در پژوهشگاه مطالعات اسلامی جامعه الزهرا قم
🔸 سرکار خانم دکتر شهلا بختیاری عضو هیأت علمی گروه تاریخ دانشگاه الزهرا تهران
🔸 حجت الاسلام والمسلمین دکترحمیدرضا مطهری عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
🔰 دبیر علمی نشست: دکتر سعید طاووسی عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی
🔹 به اطلاع می رساند در این نشست از محورهای همایش ملی" منزلت و نقش مادران اهل بیت و امامان شیعه علیهمالسلام در تمدن اسلامی" رونمایی می گردد.
▪️زمان نشست: ۳۰ مهرماه ۱۴۰۲_ ساعت ۱۳_۱۰
▪️مکان نشست: درب شرقی دانشگاه الزهراء تهران، سالن پروین اعتصامی
جهت حضور در نشست به آیدی @Abaspoor98 پیام دهید.
🔹بانونگار
https://eitaa.com/joinchat/2455240780Cda036c21be
هدایت شده از موسسه مهتدی
شام رو گذاشتم توی سفره و خیلی اتفاقی زدیم شبکه یک، سخنرانی آقا بود به مناسبت کنگره شهدای همدان، آقا گل سخنانش در این نشست را اختصاص داد به تمجید از بانوی انقلابی مسلمان، خانم حدیدهچی بزرگوار..
کارگردان باسلیقه هم رفت روی تصویر خانم دباغ.
آقا در باب ابعاد شخصیتی خانم دباغ گفتند و درخواست نمایاندن این الگو به دلهای جوانان را داشتند.
اوج سخن آنجا بود که لفظ چریک را برای این بانو ذکر کرده و گفتند امام خمینی در دیار مردخیز همدان، یک زن را فرمانده سپاه قرار دادند و البته نقشهای متعدد دیگری برای این بانو بیان کردند اعم از سفیر و دیپلمات و مبارز انقلابی.. و این نمونه را به عنوان نگرش اصیل انقلابی و اسلام اصیل به دنیای غرب مطرح نمودند.
با خودم میگفتم آیا کسی از زنان و مردان سیاستگذار کشورم، تاب تحمل چنین نگرشی در باب زن، داراد؟
نگرشی که فارغ از جنسیت، انسانیت او را لحاظ کند و در جایی که شایستهسالاری حکم کند، نه زنبودن و نه مردبودن را مطرح ننموده بلکه به ضرورتها بپردازد؟
آیا کسی از مردان این میدان، به قدر این رهبر امت، شجاعت، درایت، بصیرت و بینش عمیق اسلامی را دارا نیست که بتواند مثل او، به انسان نگاه کند و برای زنان، نسخهی واحد جنسیتی ننویسد و مردان را به تعصب، به قهقرا نکشاند؟
آیا این همه غربت در نشنیدن اصل سخن آقا، میان خود طرفداران حضرتش، عجیب نیست؟
تا کی قرار است با قرائتی یکسویه از اسلام، زنانگی را به مادرانگی زایشی یا همسرانگی خاص، تعبیر کنیم؟
حواسمان به اصالت اسلام، تفاوت در توان و ظرفیت انسان و ضرورت زمان و مکانی وقایع باشد.
روحش شاد
🍃🍃
https://eitaa.com/nojavanmohtadi
💢به بهانه ی روز جهانی دختران؛ سرمایهگذاری در حقوق دختران
🔹دختران همواره منشأ و مبدأ حرکتهای نوین در عرصههای مختلف زندگی بشری بودهاند. لطافت دخترانه در کنار استقامت روان و بنیانهای فکری عمیق، معنابخش زندگی انسان در عالم هستی است. متفکرین امروز، این نقش حیاتی زنانه را درک و فهم کرده و در مقابله با تغییر و استحاله فکری و روان رفتاری دخترانه از مسیر فطرت پاک و الهی به سوی بی جنسیتی و حرکتهای نسبی فردی، اقدام به تبیین نقش، ایفای مسئولیت و تعیین جایگاه حقیقی دختران نمودهاند. حیف است در چنین منظومهی متحرک و متغیری، تفکر ناب و اصیل اسلام، جایگاهش کمرنگ باشد و یا به دلیل بدفهمی، کج سلیقگی و یا کژکارکردی های متولیانش، دو صد گام پیش از تغییرات بنیادین امروزه مهجور بماند.
▫️جهان امروز محتاج تغییر بنیادین در نگرش به انسان به عنوان دال مرکزی عالم هستی با عنایت به موقعیت رشدی و رفتنی اوست. انسان خسته از رفاه و دلزده از بیعدالتی و متحیر از ایسمهای گوناگون، شیفته و تشنه دریافت حقیقت از سرچشمهی اصیل آن است.
در چنین برههای اسلام عزیز حرفهای بیشمار برای رشد و حرکت انسان اعم از زن و مرد دارد.
▫️دختران در نگرش اصیل اسلامی، در مقام بندگی از جایگاه برابر و در مقام شهروندی اجتماع، از موقعیت برتر با امتیازات ویژه نسبت به جنس مقابل خود برخوردارند.
واقعیتی که اگر درست فهم نشود و یا با تعریف در مکاتب متکثر بشری تقریر خاص بخورد، همان میشود که این روزگار در رفتارهای برخی از دختران خود شاهدیم. رفتارهایی که ناشی از چند احساس منفی است: احساس خودکمبینی، احساس عدم شایستگی، احساس عدم عزت نفس، احساس عدم عدالت در مقایسه با جنس مقابل و ااحساس خشم ناشی از آن. خشمی که بروز و ظهورش را میتوان در مناسبات اجتماعی این دختران رهگیری کرد.
▫️قرائت دوگانه از زن در ایران که منبعث از دو نوع دیدگاه سنتی و راکد و سنتشکنانه و غربگرا بوده، همواره سیاستگذاری ما را در عرصه حقوق زنان و دختران، دچار خطای راهبردی و سوگیری منفی و واپسگرا نموده است. در حالی که در مقابل آن دو نگاه کوتاه، پس از قیام الهی امام خمینی رحمه الله علیه و ذیل رهبری امام خامنهای، ما با جریان سومی از نگرش مبتنی بر اسلام اصیل و عزیز به زنان و دختران روبرو هستیم که اصولی اساسی همچون اصل آزادی اراده و انتخاب، اصل تربیت، اصل کرامت فردی، اصل احترام به حقوق فردی، اصل صیانت از حقوق فردی، اصل عدالت اجتماعی و غیره را برای دختران به رسمیت شناخته و مطالبهی احصای آن را دارد. لیکن برای استناد به این نگرش و دریافت رهیافتهای عملیاتی و اجرایی آن، نیازمند پذیرش چند اصل ابتدایی هستیم:
- پذیرش مسأله محور بودن چالشهای دختران
- پذیرش تکثرات اندیشه ای و رفتاری در دختران
- پذیرش ضعف های کنونی در برنامه ریزی و اجرا به دلیل فقدان نهاد متولی خاص
- اعتماد و باور به تفکر اصیل اسلامی
- قرائت صحیح، واقع گرایانه، مبتنی بر عقلانیت و عمیق از اسلام و فقه شیعی
- کار تخصصی و مطالعاتی عمیق و مبتنی بر شبکه مسائل در حوزه دختران
▫️واقعیت آن است که اصل قبول هویت انسانی دختران و نقش بیبدیل ایشان در ساخت و تربیت انسان الهی، ایجاب میکند حقوق شهروندی اختصاصی ایشان مورد شناسایی، پذیرش، رهیابی و برای حصول بهینه و سریع، وجه همت مسئولین و متولیان امر خصوصا شورای عالی انقلاب فرهنگی قرار گیرد.
به قلم:الهام غفاری
مسئول کارگروه دختران دستیار رئیس جمهور در پیگیری حقوق و آزادی های اجتماعی
▫️حقوق و آزادیهای اجتماعی ریاست جمهوری در تلگرام
▫️حقوق و آزادیهای اجتماعی ریاست جمهوری در ایتا
▫️Sarasadat pad
🔹بانونگار
https://eitaa.com/joinchat/2455240780Cda036c21be
دختران در نگرش اصیل انقلاب اسلامی، در مقام بندگی از جایگاه برابر و در مقام شهروندی اجتماع، از موقعیت برتر با امتیازات ویژه نسبت به جنس مقابل خود برخوردارند. واقعیتی که اگر درست فهم نشود و یا با تعریف در مکاتب متکثر بشری تقریر خاص بخورد، همان میشود که این روزگار در رفتارهای برخی از دختران خود شاهدیم.
#روز_جهانی_دختران
🔹بانونگار
https://eitaa.com/joinchat/2455240780Cda036c21be
بانو نگار
🔺دردهایی که باید شنیده شوند ▫️روایتی از نشست فعالان، سمنها و مسئولان حوزه آسیبهای اجتماعی زنان ب
ناظر به مسئله مهم آسیب های اجتماعی زنان، پس از پیگیری وضعیت اقدامات صورت گرفته توسط نهادهای متولی در این موضوع، نشستی با تشکل های مردم نهاد و موسسات سیاست گذار در حوزه آسیب های اجتماعی زنان برگزار گردید. بر این اساس گزارش مفصلی از دغدغه ها، پیشنهادات و اقدامات انجام شده به ریاست محترم جمهور و نهادها متولی ارسال شد. همچنین برنامه های دیگری جهت حل مسئله در دست اقدام است.
امیدواریم این تلاش ها بتواند در حل مسائل زنان سرزمینمان موثر باشد.
🔹بانونگار
https://eitaa.com/joinchat/2455240780Cda036c21be
با حضوردستیار رئیسجمهور در کنیسه یهودیان مطرح شد؛
💢خاخام اعظم یهودیان ایران: جنایات رژیم صهیونیستی، خلاف موازین حقوق بشری است
💢پاد: مرتکبین جنایت بیمارستان «معمدانی» را نمیتوان انسان دانست
🔹تهران- ایرنا- در بیانیه مشترک دستیار رئیسجمهور در پیگیری حقوق و آزادیهای اجتماعی و خاخام اعظم یهودیان ایران، بر توقف جنایات رژیم صهیونیستی تاکید شد.
▫️پاد در این باره تصریح کرد: امروز در حالی دور هم جمع شدیم که شب گذشته بیش از هزار زن و کودک در بیمارستان به شهادت رسیدند. خلاف همه اسناد بینالمللی، رژیم صهیونیستی حقوق بینالملل را زیر پا گذاشت و به انسانیت هتک حرمت کرد.
▫️خاخام حمامی در این دیدار ضمن اعلام برائت جامعه یهودیان از جنایات رژیم صهیونیستی، آن را محکوم کرد و این اقدامات ضد انسانی و ضد بشری را خلاف موازین حقوق بشری دانست.
▫️بیانیه مشترک: توقف جنایات رژیم صهیونیستی، فوریترین مطالبه دولت-ملتهای آزاده است
مشروح خبر 🔻
▫️ایرنا
▫️حقوق و آزادیهای اجتماعی ریاست جمهوری در تلگرام
▫️حقوق و آزادیهای اجتماعی ریاست جمهوری در ایتا
🔹بانونگار
https://eitaa.com/joinchat/2455240780Cda036c21be
بانو نگار
🔰 بنیاد بینالمللی فرهنگی هنری امام رضا(ع) با همکاری حوزه دستیار رئیس جمهور در پیگیری حقوق و آزادی
💢در چرایی ضرورت باز پژوهی سیره مادران معصومین علیهم السلام
🔹آنچه که در غرب در مطالعات جنسیت فارغ از محتوا و پارادایم فکری، به وفور دیده می شود تولید نظریه و ادبیات گفتمانی در موضوعات متعددی است که انسان مدرن را درگیر کرده است. لذا در غرب با نظریات متعددی در موضوعاتی نظیر؛ زن و توسعه، جنسیت و توسعه، زن و سیاست و... مواجهیم که مورد توجه ساحت برنامه ریزی در دولت ها قرار می گیرد.
▫️آنچه که امروز در کشور در موضوع مطالعات جنسیت شاهدیم علی رغم تلاش های جسته گریخته ای که صورت گرفته است، ضعف و فقد نظری در مطالعات دینی جنسیت مبتنی بر نیازمندی های روز جامعه است.
▫️پس از انقلاب اسلامی ذیل موضوع مهم جنسیت آنچه مبتنی بر آرمان های انقلاب اسلامی توقع می رفت، توسعه نظریِ تعریف نوینی بود که این گفتمان از "زن" ارائه کرد.
▫️وظیفه ای که توقع می رفت برخی از مراکز مطالعات زنان با رویکرد دینی و حوزوی در این سال ها عهده دار این مهم باشند تا نظریات متقنی در موضوعات مهمی در نسبت جنسیت با اقتصاد، فرهنگ، سیاست و ... داشته باشیم.
▫️یکی از عرصه هایی که می توانست به تولید نظری در این موضوع کمک کند توجه به مطالعات تاریخ اسلام در موضوع جنسیت می باشد؛ کم توجهی به این مهم باعث گردیده زوایای مختلفی از زندگی این بانوان که معرِّف نوع نگاه دینی به مسئله "جنسیت" و "زنان" است در بی توجهی متولیان امر و یا متاثر از برداشت های سلیقه ای، بدان پرداخته نشود.
▫️مادران معصومین علیهم السلام، از جمله بانوانی به شمار می روند که نقش های اساسی و تأثیرگذاری در زمانه خویش داشته اند اما کم تر به عنوان موضوع مستقل پژوهشی و تاریخی به آنها پرداخته شده و حتی در مواردی هرگز به آنان توجه نشده است.
▫️بدون تردید ائمه اطهار( علیهم السلام) و مادران بزرگوارشان و همچنین سایر زنان منسوب به معصومین(علیهم السلام)، الگوی جامع و کاملی برای مسلمانان به ویژه شیعیان بلكه جهان بشری به شمار می آیند و می توان با تبیین و تشریح منزلت و نقش این بزرگواران الگودهی صحیحی به جامعه داشت؛ از این رو ضرورت پرداختن به تاریخ و سیره معصومین علیهم السلام در مواجهه با این بانوان از جهت ایجاد نگرش اصلاحی دین اسلام به مساله زن و همچنین از منظرِ رفع ابهام در فهم برخی آیات قرآن و احكام شرعی و رشد مباحث نظری جنسیت از منظر اسلام راهگشاست.
به قلم: زهرا عباسپور
مشاور امور زنان دستیار رئیس جمهور در پیگیری حقوق و آزادیهای اجتماعی
🔹بانونگار
https://eitaa.com/joinchat/2455240780Cda036c21be
🔰 بنیاد بینالمللی فرهنگی هنری امام رضا(ع) با همکاری حوزه دستیار رئیس جمهور در پیگیری حقوق و آزادی های اجتماعی و گروه مطالعات زنان دانشکده علوم اجتماعی و اقتصادی دانشگاه الزهراء اقدام به برگزاری اولین نشست تخصصی "منزلت و نقش مادران اهل بیت و امامان شیعه علیهمالسلام در تمدن اسلامی" مینماید.
🔹 محورهای ارائه علمی نشست:
▫️بررسی جایگاه همسر در بینش و منش امامان شیعه علیهمالسلام
▫️بررسی فرضیه ازدواجهای بیناملیتی و نقش ملیت مادران امامان شیعه علیهمالسلام در همگرایی پیشاظهور
▫️ بررسی پیامدهای تمدنی ازدواجهای میان فرهنگی امامان شیعه علیهمالسلام
▫️بررسی جایگاه کنیز و نوع مواجهه با کنیزان در گفتمان و سیره اهل بیت علیهمالسلام
🔹اساتید مدعو نشست:
🔸سرکار خانم دکتر ناهید طیبی مدیر دانشنامه زن مسلمان در پژوهشگاه مطالعات اسلامی جامعه الزهرا قم
🔸 سرکار خانم دکتر شهلا بختیاری عضو هیأت علمی گروه تاریخ دانشگاه الزهرا تهران
🔸 حجت الاسلام والمسلمین دکترحمیدرضا مطهری عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
🔹میهمان ویژه نشست: سرکار خانم سکینه سادات پاد دستیار محترم رئیس جمهور در پیگیری حقوق و آزادی های اجتماعی
🔰 دبیر علمی نشست: دکتر سعید طاووسی عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی
🔹 به اطلاع می رساند در این نشست از محورهای همایش ملی" منزلت و نقش مادران اهل بیت و امامان شیعه علیهمالسلام در تمدن اسلامی" رونمایی می گردد.
▪️زمان نشست: ۳۰ مهرماه ۱۴۰۲_ ساعت ۱۳_۱۰
▪️مکان نشست: درب شرقی دانشگاه الزهراء تهران، سالن پروین اعتصامی
لینک مجازی نشست:
https://meeting.alzahra.ac.ir/ecoworkshops