eitaa logo
آثار برتر کتاب سال حوزه
83 دنبال‌کننده
600 عکس
0 ویدیو
14 فایل
🌐 سایت اطلاع رسانی: www.ketabehowzeh.ir 🔸 کانال رسمی: @khowzeh 🔸 کانال آثار برتر کتاب سال حوزه: @Bartar_khowzeh 📞 تماس با همایش کتاب سال حوزه: 02533133603 - 5 🗨 پاسخگویی به سوالات: @ketabehowzeh
مشاهده در ایتا
دانلود
🔸معرفی آثار برتر چهاردهمین همایش کتاب سال حوزه – سال 1391 🔹رتبه: برگزیده 🔹عنوان کتاب: معرفت پيشين 🔹پدید‌آور: سید علی طاهری خرم آبادی 🔹ناشر: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی 🔹گروه: فلسفه 🔻🔻🔻🔻 @Bartar_khowzeh
۱۵ دی ۱۳۹۸
آثار برتر کتاب سال حوزه
🔸معرفی آثار برتر چهاردهمین همایش کتاب سال حوزه – سال 1391 🔹رتبه: برگزیده 🔹عنوان کتاب: معرفت پيشين 🔹
♦️چکیده آثار برتر چهاردهمین همایش کتاب سال حوزه - سال 1391 🔹رتبه: برگزیده 🔹عنوان کتاب: معرفت پیشین 🔹پدید‌آور: سید علی طاهری خرم آبادی 🔹ناشر: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی 🔹گروه: فلسفه 🔻🔻🔻🔻🔻 🔸 به گزارش دبیرخانه همایش کتاب سال حوزه، كتاب پیش رو، به بررسی این دو پرسش می‌پردازد: 1. معرفت پیشین چیست؟ 2. آیا معرفت پیشین وجود دارد؟ 🔸 فصل اول و چهارم کتاب، پرسش اول را پاسخ می‌دهند. فصل اول، معرفت پیشین را معرفتی می‌داند که توجیهش بی‌نیاز از تجربه باشد. تجربه نیز عبارت است از ارتباط علّی صاحب معرفت قضیه‌ای با مصادیق موضوعِ قضیه؛ به نحوی كه خود واقعیتِ محکّی قضیه، علّت به وجود آمدن باور می شود. 🔸 پرسش اصلی فصل چهارم این است كه آیا معرفت پیشین، تنها به قضایای تحلیلی و ضرروی اختصاص دارد یا دامنه آن گسترده‌تر است؟ پاسخ این است كه دامنه معرفت پیشین، گسترده‌تر از معرفت به قضایای تحلیلی و محدودتر از معرفت به قضایای ضروری است. 🔸 این اثر در فصل سوم و پنجم، پرسش از وجود معرفت پیشین را پاسخ می‌دهد. در فصل سوم، اثبات می‌شود كه توجیه‌های پیشین (غیر تجربی) وجود دارند؛ اما اثبات اینكه باورهای موجه پیشین معرفت هستند، مستلزم بیان فراتوجیه پیشین است. از این رو، فصل پنجم به بررسی فراتوجیه پیشین می‌پردازد. 🔸 فصل دوم این کتاب، سابقه به‌كار بردن وصف « پیشین» را در تاریخ فلسفه به اختصار بیان می‌كند. @Bartar_khowzeh
۱۵ دی ۱۳۹۸
🔸معرفی آثار برتر چهاردهمین همایش کتاب سال حوزه – سال 1391 🔹رتبه: برگزیده 🔹عنوان کتاب: کمال نهایی انسان و راه تحصیل آن از دیدگاه فیلسوفان اسلامی 🔹پدید‌آور: مهدی عبدالهی 🔹ناشر: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی 🔹گروه: فلسفه 🔻🔻🔻🔻 @Bartar_khowzeh
۱۵ دی ۱۳۹۸
آثار برتر کتاب سال حوزه
🔸معرفی آثار برتر چهاردهمین همایش کتاب سال حوزه – سال 1391 🔹رتبه: برگزیده 🔹عنوان کتاب: کمال نهایی ان
♦️چکیده آثار برتر چهاردهمین همایش کتاب سال حوزه - سال 1391 🔹رتبه: برگزیده 🔹عنوان کتاب: کمال نهایی انسان و راه تحصیل آن از دیدگاه فیلسوفان اسلامی 🔹پدید‌آور: مهدی عبدالهی 🔹ناشر: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی 🔹گروه: فلسفه 🔻🔻🔻🔻🔻 🔸 به گزارش دبیرخانه همایش کتاب سال حوزه، هر انسانی به طور فطری در پی دستیابی به کمال است. مسئله انسان کامل، در همه ادیان و مکاتب فلسفی، اخلاقی، روان‌‌شناختی و تربیتی مطرح شده‌است. هر مکتبی که موضوعش انسان باشد، دیدگاهی، هر چند نانوشته، در باب رشد و تعالی انسان دارد. 🔸 هدف هر مسلمانی از عبادت، تقرب به حق‌تعالی است؛ اما چه تفسیر صحیحی از این حقیقت می‌توان به دست داد؟ داشتن تصویری روشن از غایت و هدف خلقت، انسان را در تحصیل این کمال غایی کمک خواهد کرد. بنابراین، بررسی کمال نهایی انسان به‌مثابه یکی از مبادی تصدیقی علوم انسانی، تأثیر به‌سزایی در تولید علوم انسانی اسلامی خواهد داشت. 🔸 اثر حاضر، کمال نهایی انسان را از نظر ابن‌‌سینا، شیخ اشراق و ملاصدرا و بر پایه دیدگاه‌های فلسفی این سه فیلسوف سترگ اسلامی بررسی‌کرده‌است. ملاصدرا با بهره‌‌گیری از مبانی هستی‌‌شناختی و انسان‌‌شناختی حکمت متعالیه، بهترین تفسیر را از کمال نهایی به‌‌دست داده‌است. 🔸 از نظر او، کمال نهایی انسان به این است که وابستگی محض خود را به خداوند متعال با علم حضوری ادراک کرده و به تعبیر عارفان اسلامی به مقام «فنای فی الله» برسد. این دیدگاه، با متون دینی و مفاد آیات و روایات همخوانی دارد. @Bartar_khowzeh
۱۵ دی ۱۳۹۸
🔸معرفی آثار برتر چهاردهمین همایش کتاب سال حوزه – سال 1391 🔹رتبه: برگزیده 🔹عنوان کتاب: فلسفه دین دیوید هیوم 🔹پدید‌آور: محمد فتحعلی‌خانی 🔹ناشر: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه 🔹گروه: فلسفه 🔻🔻🔻🔻 @Bartar_khowzeh
۱۵ دی ۱۳۹۸
آثار برتر کتاب سال حوزه
🔸معرفی آثار برتر چهاردهمین همایش کتاب سال حوزه – سال 1391 🔹رتبه: برگزیده 🔹عنوان کتاب: فلسفه دین دیو
♦️چکیده آثار برتر چهاردهمین همایش کتاب سال حوزه - سال 1391 🔹رتبه: برگزیده 🔹عنوان کتاب: فلسفه دین دیوید هیوم 🔹پدید‌آور: محمد فتحعلی‌خانی 🔹ناشر: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه 🔹گروه: فلسفه 🔻🔻🔻🔻🔻 🔸 به گزارش دبیرخانه همایش کتاب سال حوزه، فلسفه دین تجربه‌گرا، تحت تأثیر روش‌شناسی علوم تجربی است. این رویكرد، با استفاده از روش تجربی، آموزه‌های دینی را بررسی و مسائل اعتقادی را مانند مسائل علمی، نقادی‌ می‌كند. 🔸 دیوید هیوم، فیلسوفى تجربه‌گرا و فردی شاخص در به کارگیری این رویكرد است. او با ابداع روشى نظیر روش علوم تجربى در علوم انسانى، مسائل دین را به چالش می‌كشد. وی در عین آگاهی از تنگناهاى تجربه‌باورى، خواهان دقت ریاضى در ادله عقاید دینى است. برخی، او را شكاك و برخی بركنار از شكاكیت می‌شمارند. 🔸 روش هیوم در بررسی عقاید دینى، تبیین علّى آنها است. وی خواهان استدلال‌هایی درباره جهان و عقاید دینى است كه دقیق باشند و بتوان اعتبار نتایج آنها را با محاسبات عددىِ معمول در حساب احتمالات معین ساخت. 🔸 توجیه قضایاى علمى و عقیدتى، او را به پذیرش عقایدى می‌كشاند كه توجیه‌ناپذیراند. این عقاید، در سرشت آدمى جاى دارند و چون دلیلى ندارند، قابل نقد نیستند. پذیرش چنین عقایدی را طبیعت‌گرایی خوانده‌اند. 🔸 هرچند طبیعت‌گرایى و دلبستگى همزمان به تجربه‌باورى، توجه هیوم را به تنگناهاى تجربه‌باورى برانگیخت؛ ولی عقاید دینى را همچنان جانبدارانه نقد می‌کرد. او با نقد برهان نظم و ادلّه اعتبار اخبار معجزات، می‌پنداشت عقاید دینی را ابطال كرده‌است. 🔸 دقت در معیارهای روش پیشنهادی هیوم آشكار می‌كند كه نقدهایش از همان معیارها تخلف كرده‌است. افزون بر آنكه روش او نیز فاقد اعتبار كافی و شدیدا قابل نقادی است. @Bartar_khowzeh
۱۵ دی ۱۳۹۸
🔸معرفی آثار برتر چهاردهمین همایش کتاب سال حوزه – سال 1391 🔹رتبه: برگزیده 🔹عنوان کتاب: فلسفه دین دیوید هیوم 🔹پدید‌آور: محمد فتحعلی‌خانی 🔹ناشر: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه 🔹گروه: فلسفه 🔻🔻🔻🔻 @Bartar_khowzeh
۱۵ دی ۱۳۹۸
آثار برتر کتاب سال حوزه
🔸معرفی آثار برتر چهاردهمین همایش کتاب سال حوزه – سال 1391 🔹رتبه: برگزیده 🔹عنوان کتاب: فلسفه دین دیو
♦️چکیده آثار برتر چهاردهمین همایش کتاب سال حوزه - سال 1391 🔹رتبه: برگزیده 🔹عنوان کتاب: فلسفه دین دیوید هیوم 🔹پدید‌آور: محمد فتحعلی‌خانی 🔹ناشر: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه 🔹گروه: فلسفه 🔻🔻🔻🔻🔻 🔸 به گزارش دبیرخانه همایش کتاب سال حوزه، چهار حمله بزرگِ هلنی ـ یونانی، عربی ـ اسلامی، تركی ـ‌ مغولی و غربی ـ اروپایی از گذشته بسیار دور تاكنون به ایران صورت گرفته‌است. 🔸 ایران در حمله نخست نه جذب شده و نه جذب كرده‌است. در هجمه دوم جذب شده‌ و در یورش سوم جذب كرده‌است. در نبرد چهارم گاه شكست خورد‌ه (مشروطه) و گاه پیروز شده‌‌است (انقلاب اسلامی). در این حمله اخیر كه گسترده‌تر و پیچید‌ه‌تر از حملات پیشین به شمار می‌رود، مهم‌ترین و كارامدترین پایگاه مقاومت ایران مرجعیت شیعه بوده‌است. 🔸 هجمه غربی ـ اروپایی به ایران در سه مرحله و هر بار با یك چهره بوده‌است: مرحله نخست در عهد صفویه و با شکل «كلامی ـ اعتقادی» بود. جریان دینی در برابر این هجمه، با راه‌اندازی سلسله مناظرات شفاهی و تولید مجموعه كتاب‌های كلامی به نقد مسیحیت و دفاع از اسلام برخاست. 🔸 مرحله دوم از عهد قاجار تا آستانه نهضت مشروطه و در قالب «سیاسی، اقتصادی و نظامی» آغاز شد. عكس‌العمل جریان دینی در این مرحله، راه‌اندازی سلسله جنبش‌ها و نهضت‌های اسلامی ضد استعماری بود. مرحله سوم از نهضت مشروطه تا انقلاب اسلامی و با روش «فرهنگی ـ نرم‌افزاری» شکل گرفت. جریان دینی با نگارش مجموعه رسائل فقه سیاسی، با این یورش غربی ـ اروپایی مقابله کرد. @Bartar_khowzeh
۱۵ دی ۱۳۹۸
🔸معرفی آثار برتر چهاردهمین همایش کتاب سال حوزه – سال 1391 🔹رتبه: برگزیده 🔹عنوان کتاب: منطق کارکردی و دفاع از دین 🔹پدید‌آور: امان‌الله فصیحی 🔹ناشر: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی 🔹گروه: علوم اجتماعی #چهاردهمین_همایش_1391 #1391 #کتاب_سال_حوزه 🔻🔻🔻🔻 @Bartar_khowzeh
۱۵ دی ۱۳۹۸
♦️چکیده آثار برتر چهاردهمین همایش کتاب سال حوزه - سال 1391 🔹رتبه: برگزیده 🔹عنوان کتاب: منطق کارکردی و دفاع از دین 🔹پدید‌آور: امان‌الله فصیحی 🔹ناشر: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی 🔹گروه: علوم اجتماعی 🔻🔻🔻🔻🔻 🔸 به گزارش دبیرخانه همایش کتاب سال حوزه، تبیین کارکردی از دین، روشی است که از یکسو عامل سکولار شدن دین است و از سوی دیگر دین و عالمان دین از آن استفاده کردهاند. نوشتار حاضر، می‌کوشد این مسئله را از طریق روشن‌سازی تمایزات این دو روش، حل کند. 🔸 مهمترین اشکال تبیین کارکردی جامعه‌شناسان و مردم‌شناسان این است که منشأ دین و دینداری و عامل بقای دین را با استناد به کارکردهای فردی و اجتماعی دنیوی دین تبیین کردهاند. دلیل این امر آن است که آنها معرفت را به معرفت اثباتی و حقیقت انسان را به بعد مادی آن تقلیل دادهاند. آنان دین را به یک پدیده مادی در سطح دیگر پدیدههای مادی و اجتماعی کاهش داده و از این طریق، زمینه سکولارشدن دین، جامعه و فرد را مهیا کردهاند. 🔸 اما در منطق دین و عالمان آن، به دلیل داشتن نگاه جامع به معرفت، انسان و حیات اولاً منشأ دین خداوند و منشأ دینداری فطرت انسان است؛ ثانیاً کارکردهای دین منحصر به کارکردهای مادی نیست بلکه سلسله مراتبی است؛ ثالثاً کارکردهای مادی دین، اعم از فردی و اجتماعی، هدف غایی دین نبوده بلکه جنبة مقدماتی داشته یا کارکرد تبعی معرفی شده‌اند. 🔸 بنابراین، منطق کارکردی خود دین از منطق جامعه‌شناسان متمایز است. به همین دلیل، نباید از تبیین کارکردی، بی‌محابا و بدون توجه به نواقص و کاستیهای آن، استفاده شود. @Bartar_khowzeh
۱۵ دی ۱۳۹۸
🔸معرفی آثار برتر چهاردهمین همایش کتاب سال حوزه – سال 1391 🔹رتبه: برگزیده 🔹عنوان کتاب: شیعیان افغانستان 🔹پدید‌آور: محمد حسین خلوصی و همکاران 🔹ناشر: موسسه مطالعه اندیشه سازان نور 🔹گروه: علوم سیاسی 🔻🔻🔻🔻 @Bartar_khowzeh
۱۶ دی ۱۳۹۸
آثار برتر کتاب سال حوزه
🔸معرفی آثار برتر چهاردهمین همایش کتاب سال حوزه – سال 1391 🔹رتبه: برگزیده 🔹عنوان کتاب: شیعیان افغانس
♦️چکیده آثار برتر چهاردهمین همایش کتاب سال حوزه - سال 1391 🔹رتبه: برگزیده 🔹عنوان کتاب: شیعیان افغانستان 🔹پدید‌آور: محمد حسین خلوصی و همکاران 🔹ناشر: موسسه مطالعه اندیشه سازان نور 🔹گروه: علوم سیاسی 🔻🔻🔻🔻🔻 🔸 به گزارش دبیرخانه همایش کتاب سال حوزه، جامعه شیعی افغانستان در تاریخ معاصر این کشور، جامعه‌ای نسبتا منزوی بوده‌است.؛ اما از دهه هفتاد میلادی با توجه به تحولات گسترده سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی در میان شیعیان افغانستان، سهم آنان در تصمیم‌گیری‌های سیاسی این کشور به خوبی نمایان است. 🔸 برخی از متغییرهایی که جامعه شیعه افغانستان را در این چند دهه فعال ساخته‌، عبارت‌اند از: اشغال افغانستان: رویاروی مردم مسلمان این کشور و به ویژه شیعیان با نیروهای اشغالگر اتحاد جماهیر شوروی، در نهایت به سقوط دولت مرکزی افغانستان انجامید. این تحول، در فرایند سیاسی‌شدن جامعه شیعی افغانستان نقشی اساسی داشت. 🔸 پیروزی انقلاب اسلامی در ایران: جامعه سنتی شیعه متأثر از این رویداد، سیاست را به درون نهادهای دینی و سیاسی خود وارد کرد و در نتیجه آن احزاب سیاسی مقاومت را شکل داد. 🔸 مشارکت در فرایند دولت‌سازی: شیعیان افغانستان پس ازسه دهه ائتلاف واختلاف با گروه‌ها و جریانات سیاسی داخلی و برقراری روابط محدود و بعضا گسترده خارجی، نقشی مهم در فرایند دولت‌سازی و ملت‌سازی برجای گذاشتند. 🔸 ارزیابی وضعیت کنونی این جامعه و مقایسه آن با گذشته، فرصت‌های مهمی را نشان می‌دهد. همچنان‌که مقایسه این وضعیت با واقعیت‌های موجود و مطالبات سیاسی شیعیان، چالش‌هایی جدی را در عرصه‌های سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی نمایان می‌سازد. 🔸 این پژوهش، پاسخ می‌دهد که شیعه‌های افغانستان چگونه به «آنچه هستند» رسیدند و موانع فرا روی «آنچه می‌خواهند باشند» چیست؟ @Bartar_khowzeh
۱۶ دی ۱۳۹۸