🔹عنوان پایاننامه: بررسی حکم تعارض ادله تعیین نسب با تمرکز بر تعارض قاعده فراش و ادله پزشکی
🔹پدیدآور: قاسم عارف
🔹رتبه: شایسته تقدیر
🔹گروه علمی: فقه و اصول
🔹محل دفاع: حوزه علمیه قم
#بیست_و_دومین_همایش_کتاب_سال_حوزه_سال_1399
#1399
#کتاب_سال_حوزه
#همایش_کتاب_سال_حوزه
#پایان_نامه
#محل_دفاع_حوزه_علمیه_قم
#گروه_فقه_و_اصول
#شایسته_تقدیر
🔻🔻🔻
لینک چکیده اثر:
🖌 https://eitaa.com/Bartar_khowzeh/1285
🔺🔺🔺
🆔 https://eitaa.com/Bartar_khowzeh
🆔 https://eitaa.com/khowzeh
🌐 http://www.ketabehowzeh.ir
📞 02532135603 👉🏿 604 / 605
آثار برتر کتاب سال حوزه
🔹عنوان پایاننامه: بررسی حکم تعارض ادله تعیین نسب با تمرکز بر تعارض قاعده فراش و ادله پزشکی 🔹پدیدآور
🔷 چکیده اثر:
🔹عنوان پایاننامه: بررسی حکم تعارض ادله تعیین نسب با تمرکز بر تعارض قاعده فراش و ادله پزشکی
🔹پدیدآور: قاسم عارف
🔹رتبه: شایسته تقدیر
🔹گروه علمی: فقه و اصول
🔹محل دفاع: حوزه علمیه قم
▪️▪️▪️
حکم نسب در تعارض ادله، به ویژه در فرض ناهمگونی نتایج ادله پزشکی با اماره فراش، مسئلهای است که نگارنده در این رساله میکوشد با روش کتابخانهای و با بررسی استدلالی و تحليل فقهیاصولی، پاسخی درخور برای آن، از منابع فقهی امامیه و اهل سنت، پیدا کند. بدین منظور، پس از اثبات خواستگاه تکوینی برای نسب، ثبوت نسب را در عرف، بر پایه همان حقیقت تکوینی و اثبات و نفی آن را، مسامحاتاً، با تطبیق بر مصادیق میداند.
پدیدآورنده، بر این باور است که فقه اسلامی، با تکیه بر معیار ثبوتی یادشده، در حوزه اثبات و نفی، به منضبطسازی مسئله نسب پرداخته است.
وی، در زمینه تعارض ادله تعیین نسب، به ترتیب، با استفاده از قاعده تقدیم دلیل سببی بر مسببی، موضوعی بر طریقی، واقعی بر ظاهری و طریق اقوی بر اضعف، به تقدیم یک دلیل پرداخته است. همچنین، در صورت عدم امکان تقدیم یک دلیل بر دیگری، با عنایت به معیار یادشده، دلیل منضبطتر و دقیقتر را مبنای عمل قرار داده است.
افزون بر این، در تعارض اماره فراش با ادله پزشکی، ادله پزشکی را، اگر موجب احراز عدم امکان انتساب شود، بر اماره فراش وارد و آن را مکفی از اجرای لعان میداند. همچنین، ادله پزشکی نافی تحقق انتساب را، در صورت استناد به آزمایشهای پزشکی دقیق یا مشاهدات بالینی قابل اثبات، بر اماره فراش مقدم دانسته است. در مقابل، به تقدم اماره فراش بر قراین و شواهد ظنی ناشی از تشخیص شخصی پزشک، حکم کرده است.
▪️▪️▪️
🆔 https://eitaa.com/Bartar_khowzeh
🆔 https://eitaa.com/khowzeh
🌐 http://www.ketabehowzeh.ir
📞 02532135603 👉🏿 604 / 605
🔹عنوان کتاب: جریانشناسی فکری امامیه در دوران فترت
🔹پدیدآور: سیداکبر موسوی تنیانی
🔹رتبه: شایسته تقدیر
🔹گروه علمی: کلام
🔹نوع اثر: علمی پژوهشی
🔹ناشر: سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
#بیست_و_دومین_همایش_کتاب_سال_حوزه_سال_1399
#1399
#کتاب_سال_حوزه
#همایش_کتاب_سال_حوزه
#کتاب
#ناشر_سازمان_چاپ_و_نشر_دارالحدیث
#گروه_کلام
#شایسته_تقدیر
🔻🔻🔻
لینک چکیده اثر:
🖌 https://eitaa.com/Bartar_khowzeh/1287
🔺🔺🔺
🆔 https://eitaa.com/Bartar_khowzeh
🆔 https://eitaa.com/khowzeh
🌐 http://www.ketabehowzeh.ir
📞 02532135603 👉🏿 604 / 605
آثار برتر کتاب سال حوزه
🔹عنوان کتاب: جریانشناسی فکری امامیه در دوران فترت 🔹پدیدآور: سیداکبر موسوی تنیانی 🔹رتبه: شایسته تقدی
🔷 چکیده اثر:
🔹عنوان کتاب: جریانشناسی فکری امامیه در دوران فترت
🔹پدیدآور: سیداکبر موسوی تنیانی
🔹رتبه: شایسته تقدیر
🔹گروه علمی: کلام
🔹نوع اثر: علمی پژوهشی
🔹ناشر: سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
▪️▪️▪️
تفکر امامیه، در طول تاریخ حیات خود، ادوار مختلفی را به خود دیده است. یکی از مهم¬ترین و حساس¬ترین¬ دوران¬های تاریخ تفکر امامیه، بازه زمانی میانه مدرسه فکری کوفه و مدرسه فکری بغداد است.
مدرسه فکری کوفه، بر اثر فشارهاي سياسي و برخي عوامل دروني، رونق پيشين خود را از دست داده و رفته رفته به افول گراييد. پس از افول مدرسه فکری کوفه، ميراث فكري آن به مراكز امامينشين انتقال يافت. مراکزی مانند بغداد، بصره، خراسان و ماوراء النهر.
از این رو، با زوال مدرسه فکری کوفه، جريان¬های فکری موجود در کوفه نیز با فراز و نشيب¬هایی در آن نواحی به ادامه حيات پرداختند. در كنار اين جريانهاي اصیل و ريشهدار کوفی، از اواسط سده سوم هجری، جريانهاي جديدي در اماميه پديدار شدند. اين جریان¬های نوظهور، با بهرهگيري از ميراث كلامي پیشین و تعامل با ساير گروههاي فكري، مانند معتزله، به ارائه نظامهاي جديد كلامي پرداختند.
▪️▪️▪️
🆔 https://eitaa.com/Bartar_khowzeh
🆔 https://eitaa.com/khowzeh
🌐 http://www.ketabehowzeh.ir
📞 02532135603 👉🏿 604 / 605
🔹عنوان پایاننامه: سیر تحول نگاه مستشرقان به مهدویت در 150 سال اخیر
🔹پدیدآور: زهیر دهقانی آرانی
🔹رتبه: شایسته تقدیر
🔹گروه علمی: کلام
🔹محل دفاع: دانشگاه تهران (پرديس فارابی قم)
#بیست_و_دومین_همایش_کتاب_سال_حوزه_سال_1399
#1399
#کتاب_سال_حوزه
#همایش_کتاب_سال_حوزه
#پایان_نامه
#محل_دفاع_دانشگاه_تهران_پرديس_فارابی_قم
#گروه_کلام
#شایسته_تقدیر
🔻🔻🔻
لینک چکیده اثر:
🖌 https://eitaa.com/Bartar_khowzeh/1289
🔺🔺🔺
🆔 https://eitaa.com/Bartar_khowzeh
🆔 https://eitaa.com/khowzeh
🌐 http://www.ketabehowzeh.ir
📞 02532135603 👉🏿 604 / 605
آثار برتر کتاب سال حوزه
🔹عنوان پایاننامه: سیر تحول نگاه مستشرقان به مهدویت در 150 سال اخیر 🔹پدیدآور: زهیر دهقانی آرانی 🔹رتب
🔷 چکیده اثر:
🔹عنوان پایاننامه: سیر تحول نگاه مستشرقان به مهدویت در 150 سال اخیر
🔹پدیدآور: زهیر دهقانی آرانی
🔹رتبه: شایسته تقدیر
🔹گروه علمی: کلام
🔹محل دفاع: دانشگاه تهران (پرديس فارابی قم)
▪️▪️▪️
مهدویت، از جمله باورهای اسلامی است که مستشرقان و محققان غربی در 150 سال گذشته، توجه ویژهای بدان داشتهاند. هرچند این توجه غربیان به مسئله مهدویت، از ظهور برخی مدعیان مهدویت در کشورهای مختلف اسلامی، در قرن نوزدهم میلادی، شروع شد؛ ولی با گذشت زمان، تحقیقات و مطالعات مهدیپژوهی آنان توسعه یافته و جنبههای مختلف منجیگرایی اسلامی و موضوعات پیرامونی آن را در بر گرفت.
این نوشتار، در صدد است سیر تحولات آرای مستشرقان در باره مهدویت را، در 150 سال اخیر، بررسی کند و سپس، به تحلیل زمینهها و عوامل این تحولات بپردازد. بر اساس نتایج حاصل از این پژوهش و با توجه به تغییرهای صورت گرفته در نگاه غربیان به مهدویت، میتوان چهار دوره را در سیر تحول نظریات مستشرقان در نظر گرفت. هر یک از این چهار دوره، دارای ویژگیها و تمایزات منحصری است.
رساله حاضر که از نوع پژوهشهای اکتشافیتحلیلی است، میکوشد با توصیف و تحلیل مهمترین آرای غربیان در زیرموضوعات مهدویت و گونهشناسی آنها، تغییر و تحول آرای ایشان را در دورههای چهارگانه نشان دهد. همچنین، تلاش میکند با ارائه آمارهای مختلف و تحلیل آنها، تغییرات رویکردی، موضوعات و منابع به کار رفته در مطالعات و تحقیقات مستشرقان را بررسی کند.
نتایج این تحقیق نشان میدهد، رخدادها و حوادث هر دوره، در انتخاب زیرموضوعات مستشرقان تأثیر بسیاری داشته است. افزون بر این، با گذشت زمان و به دلیل دسترسی بیشتر مستشرقان به منابع اصیل اسلامی، آرای غربیان در باره مهدویت، دقت و عمق بیشتری یافته است.
▪️▪️▪️
🆔 https://eitaa.com/Bartar_khowzeh
🆔 https://eitaa.com/khowzeh
🌐 http://www.ketabehowzeh.ir
📞 02532135603 👉🏿 604 / 605
🔹عنوان پایاننامه: بررسی تطبیقی معرفت فطری دکارت و ملاصدرا و تاثیر آن بر خداشناسی
🔹پدیدآور: زهرا حدادی
🔹رتبه: شایسته تقدیر
🔹گروه علمی: فلسفه
🔹محل دفاع: دانشگاه معارف
#بیست_و_دومین_همایش_کتاب_سال_حوزه_سال_1399
#1399
#کتاب_سال_حوزه
#همایش_کتاب_سال_حوزه
#پایان_نامه
#محل_دفاع_دانشگاه_معارف
#گروه_فلسفه
#شایسته_تقدیر
🔻🔻🔻
لینک چکیده اثر:
🖌 https://eitaa.com/Bartar_khowzeh/1291
🔺🔺🔺
🆔 https://eitaa.com/Bartar_khowzeh
🆔 https://eitaa.com/khowzeh
🌐 http://www.ketabehowzeh.ir
📞 02532135603 👉🏿 604 / 605
آثار برتر کتاب سال حوزه
🔹عنوان پایاننامه: بررسی تطبیقی معرفت فطری دکارت و ملاصدرا و تاثیر آن بر خداشناسی 🔹پدیدآور: زهرا حدا
🔷 چکیده اثر:
🔹عنوان پایاننامه: بررسی تطبیقی معرفت فطری دکارت و ملاصدرا و تاثیر آن بر خداشناسی
🔹پدیدآور: زهرا حدادی
🔹رتبه: شایسته تقدیر
🔹گروه علمی: فلسفه
🔹محل دفاع: دانشگاه معارف
▪️▪️▪️
معرفت فطری، به دانش¬های غیر اکتسابی گفته میشود که از بدو تولد همراه انسان است. شناختهای فطری، نزد دکارت، از سنخ مفهوم و متعلق آن ذات اشیا و معیار صدقشان وضوح و تمایز است؛ اما معرفت فطری از دیدگاه ملاصدرا، از سنخ وجود و متعلق آنها وجود اشیا و معیار صدقشان بداهت و ارجاع به علم حضوری است.
اثر حاضر، با مقايسه و تحليل معرفت فطری و تأثیر آن در خداشناسی، از دیدگاه دکارت و ملاصدرا و از دو بستر فکری مختلف، به بازنمايي وجوه اشتراک فلسفه اسلامي و فلسفه غرب در مباحث اساسي معرفتشناختی و خداشناسي پرداخته است.
امکان شناخت عقلی صادق، رد شک¬گرایی مطلق، اثبات نسبت معرفتشناختیِ معرفت فطری با سایر ادراکات، اثبات خداشناسی فطری، اقامه براهین اثبات وجود خدا بر اساس شناختهای فطری و تبیین صفات الهی با عنایت به معرفتهای فطری، نتایج مشترک باور به ادراکات فطری در بعد معرفتشناختی و خداشناسی است.
اختلاف در مباني و اصول اولیه نظام فلسفی، داشتن رویکرد و روش متفاوت، تعلق داشتن به دو بستر فکري و فرهنگي گوناگون و تفاوت در سطح نتایج، مانع از آن است که اعتقاد دکارت و صدرا در باره ادراکات فطری کاملاً مشابه تلقی شود.
به ¬کارگیری ابزار وحی و شهود عرفانی در کنار عقل، و توجه به علم حضوری، موجب نگاه عرفاني صدر المتألهين نسبت به حقيقت وجود و مبدأ متعال شده است. این نگاه ملاصدرا، با فلسفه دکارت که تنها عقل را با حاکمیت روش ریاضی به کار گرفته است، قابل مقايسه نيست.
▪️▪️▪️
🆔 https://eitaa.com/Bartar_khowzeh
🆔 https://eitaa.com/khowzeh
🌐 http://www.ketabehowzeh.ir
📞 02532135603 👉🏿 604 / 605
🔹عنوان کتاب: عرفان در آیینه قرآن و روایات
🔹پدیدآور: حسن رمضانی
🔹رتبه: شایسته تقدیر
🔹گروه علمی: اخلاق و عرفان
🔹نوع اثر: علمی پژوهشی
🔹ناشر: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
#بیست_و_دومین_همایش_کتاب_سال_حوزه_سال_1399
#1399
#کتاب_سال_حوزه
#همایش_کتاب_سال_حوزه
#کتاب
#ناشر_پژوهشگاه_علوم_و_فرهنگ_اسلامی
#گروه_اخلاق_و_عرفان
#شایسته_تقدیر
🔻🔻🔻
لینک چکیده اثر:
🖌 https://eitaa.com/Bartar_khowzeh/1293
🔺🔺🔺
🆔 https://eitaa.com/Bartar_khowzeh
🆔 https://eitaa.com/khowzeh
🌐 http://www.ketabehowzeh.ir
📞 02532135603 👉🏿 604 / 605
آثار برتر کتاب سال حوزه
🔹عنوان کتاب: عرفان در آیینه قرآن و روایات 🔹پدیدآور: حسن رمضانی 🔹رتبه: شایسته تقدیر 🔹گروه علمی: اخلاق
🔷 چکیده اثر:
🔹عنوان کتاب: عرفان در آیینه قرآن و روایات
🔹پدیدآور: حسن رمضانی
🔹رتبه: شایسته تقدیر
🔹گروه علمی: اخلاق و عرفان
🔹نوع اثر: علمی پژوهشی
🔹ناشر: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
▪️▪️▪️
عرفان اسلامی، از علوم و معارفی است که با هدایتهای قرآنی و ارشادهای نبوی و ولوی به دست انسانهای به کمال رسیده و به ثمر نشسته در زمینه فطرت انسانی تولد یافت. این دانش اسلامی، به دور از غوغاهای بردگان دنیا و غافلان فردا، بالید و به سان شجره طیبه که «توتی اکلها کل حین باذن ربها»، در اعصار متمادی، نفوس مستعد را از خاکدان طبیعت رهانید و به بساط قرب کشانید و به اذن خدا، در مقام و منزل فنای فی الله و بقای بالله نشانید. هرچند که برخی، بر اثر قصور علمی و تقصیر عملی، به این رهآورد الهی و انسانی، آنگونه که باید، وقوف پیدا نکرده و از آن بهره نگرفته و طبعاً از آن دفاع نکرده و نمیکنند. این دسته، متأسّفانه عرفان را بیگانهای میدانند که از ورای مرزهای دیانت و اسلامیت به جامعۀ مسلمانان راه یافته و لباس خودی پوشیده است.
این اثر، که با عنوان «عرفان عملی در آیینۀ قرآن و روایات» سامان یافته است، سعی دارد اسلامی و قرآنی بودن این میراث گرانقدر را روشن ساخته و ابرهای تیره و تار بدبینیها و سوء تفاهمها را از روی آن بزداید و بدینگونه، راه را برای کمالجویان و حقطلبان هموار کرده و موانع را از سر راه آنان بردارد. و ما ذلک علی الله بعزیز.
▪️▪️▪️
🆔 https://eitaa.com/Bartar_khowzeh
🆔 https://eitaa.com/khowzeh
🌐 http://www.ketabehowzeh.ir
📞 02532135603 👉🏿 604 / 605
🔹عنوان پایاننامه: حدود و کارکردهای اخلاقی گونههای ریاضت بدنی از منظر قرآن و حدیث
🔹پدیدآور: مجید عطائی نظری
🔹رتبه: شایسته تقدیر
🔹گروه علمی: اخلاق و عرفان
🔹محل دفاع: دانشگاه قرآن و حدیث
#بیست_و_دومین_همایش_کتاب_سال_حوزه_سال_1399
#1399
#کتاب_سال_حوزه
#همایش_کتاب_سال_حوزه
#پایان_نامه
#محل_دفاع_دانشگاه_قرآن_و_حدیث
#گروه_اخلاق_و_عرفان
#شایسته_تقدیر
🔻🔻🔻
لینک چکیده اثر:
🖌 https://eitaa.com/Bartar_khowzeh/1295
🔺🔺🔺
🆔 https://eitaa.com/Bartar_khowzeh
🆔 https://eitaa.com/khowzeh
🌐 http://www.ketabehowzeh.ir
📞 02532135603 👉🏿 604 / 605
آثار برتر کتاب سال حوزه
🔹عنوان پایاننامه: حدود و کارکردهای اخلاقی گونههای ریاضت بدنی از منظر قرآن و حدیث 🔹پدیدآور: مجید عط
🔷 چکیده اثر:
🔹عنوان پایاننامه: حدود و کارکردهای اخلاقی گونههای ریاضت بدنی از منظر قرآن و حدیث
🔹پدیدآور: مجید عطائی نظری
🔹رتبه: شایسته تقدیر
🔹گروه علمی: اخلاق و عرفان
🔹محل دفاع: دانشگاه قرآن و حدیث
▪️▪️▪️
ریاضت بدنی، یكی از راههای تزكیه نفس است كه پرداختن به آن در گرو رعایت اصول و حدودی است. ناآشنایی با این اصول و حدود، ممكن است موجب افراط و تفریط شود و سالك را از رسیدن به مقصود باز دارد. این حدود، به سه حیطه تقسیم میشوند: حدود الهی، حدود فردی و حدود اجتماعی.
حدود یادشده، بيانگر آن است كه سالك بايستي ظرفیتهای وجودی خود را در نظر بگیرد و بر اساس عقل، شرع، عرف، اخلاق، اعتدال، همهجانبهنگری و نظم و برنامهریزی حركت كند و در این راه، از حفظ نشاط، كرامت نفس و سلامتی جسمی و روحی خود غفلت نورزد.
یكی از مهمترین مسائل در ریاضت بدنی، تبیین دقیق حدود آسیبرسانی به بدن است. با بررسی آیات و روایات، به ویژه قاعده لاضرر، این نتیجه حاصل میشود كه اگر ریاضت بدنی به قتل نفس، قطع عضو، از بین رفتن یکی از قوا یا حواس و تذلیل نفس بینجامد، مشمول منع عقل و شرع است. بنابراین، قاعده اولیه در ریاضتهای بدنی ضرری، ممنوعیت است؛ اما اگر مصلحت أهم و داعی عقلی و استدلال منطقی وجود داشته باشد و ضرر، قابل جبران بوده و آسیبی جدی به بدن وارد نشود و موجب بازماندن از وظایف الهی، فردی و اجتماعی نشود و منعی از شارع در باره آن نرسیده باشد، به ضمیمه اصالت اباحه، حكم به جواز میشود.
این رساله بر آن است که با روش تحلیلیتوصیفی و با استفاده از آیات، روایات و متون اخلاقی، به تبیین حدود ریاضت بدنی و توضیح كاركردهای اخلاقی آن بپردازد.
▪️▪️▪️
🆔 https://eitaa.com/Bartar_khowzeh
🆔 https://eitaa.com/khowzeh
🌐 http://www.ketabehowzeh.ir
📞 02532135603 👉🏿 604 / 605