eitaa logo
آثار برتر کتاب سال حوزه
89 دنبال‌کننده
600 عکس
0 ویدیو
14 فایل
🌐 سایت اطلاع رسانی: www.ketabehowzeh.ir 🔸 کانال رسمی: @khowzeh 🔸 کانال آثار برتر کتاب سال حوزه: @Bartar_khowzeh 📞 تماس با همایش کتاب سال حوزه: 02533133603 - 5 🗨 پاسخگویی به سوالات: @ketabehowzeh
مشاهده در ایتا
دانلود
🔸عنوان کتاب: نظريه‌سازي ديني در علوم اجتماعي 🔹پدیدآور: حسين بستان 🔹رتبه: برگزیده 🔹گروه علمی: علوم اجتماعي 🔹ناشر: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه 🔻🔻🔻 لینک چکیده اثر: 🖌 https://eitaa.com/Bartar_khowzeh/1363 🔺🔺🔺 🆔 https://eitaa.com/Bartar_khowzeh 🆔 https://eitaa.com/khowzeh 🌐 http://www.ketabehowzeh.ir 📞 02533133603 👉🏿 604 / 605
🔷 چکیده اثر: 🔸عنوان کتاب: نظريه‌سازي ديني در علوم اجتماعي 🔹پدیدآور: حسين بستان 🔹رتبه: برگزیده 🔹گروه علمی: علوم اجتماعي 🔹ناشر: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه ▪️▪️▪️ مبنای اصلی نویسنده در این اثر، الهام‌بخش بودن گزاره‌هاي توصيفي و تجويزي متون اصلی اسلام از مدل‌ها و نظريه‌هايي تبييني يا به عبارتی، هنجاري در موضوعات مختلف اجتماعي است. تلاش صاحب اثر بر این بوده است که با تكيه بر آموزه‌هاي ديني و با رويكردي جامعه‌شناختي، مدلي نظري راجع به خانواده ساخته و پرداخته شود؛ مدلی كه چارچوب تبيينی قابل قبولي از عوامل بي‌ثباتي در خانوادۀ ایرانی در دوران معاصر ارائه می‌دهد و امكان پيش‌بيني و سياست‌گذاري در این باره را نيز فراهم مي‌كند. بنابراین، می‌توان دستاوردهای اصلی این كتاب را دو امر دانست: 1. دستاورد عام روش‌شناختی که عبارت است از: ارائه تصویری نسبتاً روشن از مبانی متاتئوریک و روش مدل‌سازي و نظریه‌سازی در علوم اجتماعی بر پایۀ متون دینی. این دستاورد، می‌تواند الگویی برای نظریه‌سازی و مدل‌سازي در شاخه‌های مختلف علوم اجتماعی پیشنهاد شود. 2. دستاورد خاص جامعه‌شناسی خانواده که همان ساختن مدلي نظری، برگرفته از گزاره‌های متون دینی در بارۀ ثبات خانواده است. این دستاورد، از ظرفیت تبیین بي‌ثباتي خانواده در دوران معاصر و به ویژه در جامعۀ ایران، برخوردار بوده و به عنوان يك الگو و چارچوب نظری رقيب، برابر نظریه‌های جامعه‌شناسی خانواده قابل ارائه است. این مدل که «مدل نظری خانوادۀ با ثبات» نامیده شده است، علت اصلی بي‌ثباتي خانواده را اختلال در تأمین نیازهای فطری همسران از جمله نیازهای معیشتی، جنسی، عاطفی و معنوی به ضمیمۀ کاهش وابستگی همسران به خانواده در تأمین نیازها معرفی می‌کند. ▪️▪️▪️ 🆔 https://eitaa.com/Bartar_khowzeh 🆔 https://eitaa.com/khowzeh 🌐 http://www.ketabehowzeh.ir 📞 02533133603 👉🏿 604 / 605
🔸عنوان کتاب: هنگام نيايش چه مي‌كنيم؟ 🔹پدیدآور: مسعود رهبري و همکاران 🔹رتبه: برگزیده 🔹گروه علمی: ترجمه 🔹ناشر: نشر هرمس 🔻🔻🔻 لینک چکیده اثر: 🖌 https://eitaa.com/Bartar_khowzeh/1365 🔺🔺🔺 🆔 https://eitaa.com/Bartar_khowzeh 🆔 https://eitaa.com/khowzeh 🌐 http://www.ketabehowzeh.ir 📞 02533133603 👉🏿 604 / 605
🔷 چکیده اثر: 🔸عنوان کتاب: هنگام نيايش چه مي‌كنيم؟ 🔹پدیدآور: مسعود رهبري و همکاران 🔹رتبه: برگزیده 🔹گروه علمی: ترجمه 🔹ناشر: نشر هرمس ▪️▪️▪️ کتاب هنگام نیایش چه می‌کنیم؟ اثری مهم از فیلسوف دین معاصر، ونسان برومر است. وی در این اثر خود بر این نکته تأکید دارد که ایمان از مقولۀ عشق میان انسان و خداوند است و نیایش، ظهور و بروز این عشق است. به عقیدۀ او، نیایش کارکردهای مختلفی را در حراست از این عشق بر عهده می‌گیرد: گاه صرفاً مسألت، استدعا و حاجت‌خواهی است که نیایش‌گر در آن چیزی یا کاری را از معشوق (خدا) می‌خواهد؛ گاه شکایت ‌بردن به دوست و غم دل با او گفتن است؛ گاه صرفاً سخن‌گفتن و نجوا و همنشینی با وی است، بدون اینکه هیچ خواست دیگری غیر از همنشینی در کار باشد (مناجات و ذکر)؛ گاه توبه و بازگشت به درگاه او است؛ پس از آنکه رابطۀ عاشقانۀ ما با او به علت خطای ما از بین رفت یا آسیب دید، گاه سپاس است؛ گاه ستایش و گاه پرستش و ابراز سرسپردگی و بندگی؛ گاه نیز شفاعت است؛ یعنی برای دیگران چیزی بخواهیم؛ نه برای خود. اینها همۀ آن کاری است که ما هنگام نیایش انجام می‌دهیم و برومر در فصول مختلف کتاب، آنها را کالبدشکافی کرده است. این کتاب، دو بخش و نه فصل دارد که بخش اول دربارۀ سرشت نیایش است و بخش دوم دربارۀ ماهیت ایمان و نسبت آن با نیایش. ▪️▪️▪️ 🆔 https://eitaa.com/Bartar_khowzeh 🆔 https://eitaa.com/khowzeh 🌐 http://www.ketabehowzeh.ir 📞 02533133603 👉🏿 604 / 605
🔸عنوان پایان‌نامه: حركت حبي و نقش آن در ظهور تعيّنات 🔹پدیدآور: عبداللطيف عالمي 🔹رتبه: برگزیده 🔹گروه علمی: اخلاق و عرفان 🔹محل دفاع: حوزه علمیه قم 🔻🔻🔻 لینک چکیده اثر: 🖌 https://eitaa.com/Bartar_khowzeh/1367 🔺🔺🔺 🆔 https://eitaa.com/Bartar_khowzeh 🆔 https://eitaa.com/khowzeh 🌐 http://www.ketabehowzeh.ir 📞 02533133603 👉🏿 604 / 605
🔷 چکیده اثر: 🔸عنوان پایان‌نامه: حركت حبي و نقش آن در ظهور تعيّنات 🔹پدیدآور: عبداللطيف عالمي 🔹رتبه: برگزیده 🔹گروه علمی: اخلاق و عرفان 🔹 محل دفاع: حوزه علمیه قم ▪️▪️▪️ حركت حبي، از آموزههاي بنيادين عرفان اسلامي است که در این رساله ذيل دو مطلب «هويت و چيستي حركت» و «نقش ايجادي آن در ظهور تعيّنات» بررسي شده است. در مطلب نخست، اطلاق حركت بر حركت حبي به همان معناي فلسفي و به ¬لحاظ روح معناي حركت است. حرکت حبي از احوال و شئون ذاتي حضرت حق و لازمة ذاتي مطلق تعين است. پس در هر تعيني ساري است و هر حرکتي مطلقا حبي خواهد بود. حرکت در اولين تعين، از حب حضرت حق به کمال اسمایي پديد مي¬آيد و حب به کمال جلاء و استجلاء، موجب ظهور حق در تعينات مي¬شود و به مقتضاي هر مرتبه، با اوصاف و قيود آن، ظهور مي¬کند. در مطلب دوم، این پرسش مطرح است که وجود مطلق مبرّا از هر حكم، اسم و وصف چگونه در تعينات ظهور مي¬کند و احکام هر مرتبه را ظاهر مي¬سازد؟ نگارنده در پاسخ، چنین آورده است که اولين تعين و ظهور، تعين مطلق احاطي و لازمة ذاتي اطلاق مقسمي است كه با نسبت علميه يعني علم حق سبحانه بذاته -في ¬ذاته ظاهر ميشود. همة احكام و اعتبارات وجود، با همين تعين اول حاصل ميشود. به موجب همين علم، علم به كمال مستجن در غيب كه همان كمال جلاء و استجلاء و صورت انسان كامل است، شكل ميگيرد. در پي اين علم، رقيقة عشقيه و محبت براي متحقق¬شدن اين کمال، به¬وجود ميآيد و باعث پيدايش حركت حبي ايجادي و اظهاري مي‌شود؛ لکن چنين مطلوبي در تعين اول محقق نمي¬شود؛ چون قابلي وجود ندارد. با نبودن قابل، تجلي حبي به موطن اصلي خود بر مي¬گردد و اين دور، باعث ظهور حق در سِمَت ايجادي و فاعليت براي محقق¬کردن مطلوب خود مي¬شود و در نتیجه، تعين ثاني يعني مرتبة الوهيت پديد مي‌آید. ▪️▪️▪️ 🆔 https://eitaa.com/Bartar_khowzeh 🆔 https://eitaa.com/khowzeh 🌐 http://www.ketabehowzeh.ir 📞 02533133603 👉🏿 604 / 605
🔸عنوان پایان‌نامه: نحوه وجود نفس و كيفيت حدوث و قِدم آن از ديدگاه ابن عربي و ملاصدرا 🔹پدیدآور: محمد ميري 🔹رتبه: برگزیده 🔹گروه علمی: فلسفه 🔹محل دفاع: حوزه علمیه قم 🔻🔻🔻 لینک چکیده اثر: 🖌 https://eitaa.com/Bartar_khowzeh/1369 🔺🔺🔺 🆔 https://eitaa.com/Bartar_khowzeh 🆔 https://eitaa.com/khowzeh 🌐 http://www.ketabehowzeh.ir 📞 02533133603 👉🏿 604 / 605
🔷 چکیده اثر: 🔸عنوان پایان‌نامه: نحوه وجود نفس و كيفيت حدوث و قِدم آن از ديدگاه ابن عربي و ملاصدرا 🔹پدیدآور: محمد ميري 🔹رتبه: برگزیده 🔹گروه علمی: فلسفه 🔹محل دفاع: حوزه علمیه قم ▪️▪️▪️ پدیدآورنده در اين رساله، دو مسئله اصلي از مسائل علم النفس را بررسي کرده است: 1. نحوۀ وجود نفس؛ 2. چگونگي حدوث و قِدم آن. نحوۀ وجود تعلقي نفس به بدن، مسئله‌اي است که در حوزۀ فلسفي تا قبل از صدر المتألهين مطرح نبوده است. ایشان مأخوذ بودن تعلق نفس به بدن در وجود و هويت نفس را به طور جدي و با بیانی برهانی به عنوان يک مبناي اساسي در علم النفس مطرح کرد. ريشه‌هاي اين نظريه را مي‌توان به وضوح در کلمات ابن عربي و متابعان وي دید که در اين تحقيق به تفصيل به آن پرداخته شده است. صدر المتألهين در باب حدوث و قِدم نفس، ضمن پذيرش کينونت عقلي نفوس در نشئآت سابق بر دنيا، معتقد است که نفس از آن جهت که نفس است و تعلق وجودي به بدن خود دارد، به نحو جسماني، حادث بوده و در مرحله بقا، روحاني مي‌شود. با بررسي ديدگاه ابن عربي در اين باب، اين نتيجه به دست می‌آید که وي نيز به همين نظريه معتقد بوده است. تصريحات فراواني که در مکتب ابن عربي بر اين مسئله تأکيد دارد، مؤيد اين ادعا است. با مقايسۀ ديدگاه ابن عربي و ملا صدرا در بحث نحوۀ وجود و کيفيت حدوث نفس، به اين نتيجه مي‌توان ‌رسيد که کليات نظريه هر دو در اين دو مسئله، همسو و متوافق است؛ هر چند ممکن است در برخي جزئيات، تفاوت‌هايي هم وجود داشته باشد. ▪️▪️▪️ 🆔 https://eitaa.com/Bartar_khowzeh 🆔 https://eitaa.com/khowzeh 🌐 http://www.ketabehowzeh.ir 📞 02533133603 👉🏿 604 / 605
🔸عنوان کتاب: تفسير تنزيلي 🔹پدیدآور: عبدالكريم بهجت‌پور 🔹رتبه: شایسته تقدیر 🔹گروه علمی: تفسير و علوم قرآن 🔹ناشر: تفسير و علوم قرآن 🔻🔻🔻 لینک چکیده اثر: 🖌 https://eitaa.com/Bartar_khowzeh/1371 🔺🔺🔺 🆔 https://eitaa.com/Bartar_khowzeh 🆔 https://eitaa.com/khowzeh 🌐 http://www.ketabehowzeh.ir 📞 02533133603 👉🏿 604 / 605
🔷 چکیده اثر: 🔸عنوان کتاب: تفسير تنزيلي 🔹پدیدآور: عبدالكريم بهجت‌پور 🔹رتبه: شایسته تقدیر 🔹گروه علمی: تفسير و علوم قرآن 🔹ناشر: تفسير و علوم قرآن ▪️▪️▪️ یکی از سبک‌های تفسیری، رعایت ترتیب نزول سوره‌ها همگام با فرود آنها بر پیامبر اکرم (ص)است. مفسر در این سبک، به مبانی صدوری و ماهیتی قرآن توجه ویژه دارد و نزول تدریجی را به شدت اهتمام می‌ورز‌د. مدافعان تفسیر تنزیلی بر این باورند که نزول مکرر و مستمر آیات و سوره‌ها، بخش‌هایی از مراد خداوند متعال را آشکار می‌سازد. افزون آنکه در نظم، تعاقب، پی‌درپی بودن نزول آیات و سور و ملاحظاتی که میان واقعیت جامعه مخاطبان عصر نزول و اراده‌های خدا وجود دارد، ‌حکمت‌هایی نهفته است که تنها با مطالعۀ قرآن به این سبک نمایان خواهد شد. همچنین به دلیل همگامی این سبک تفسیری با فرایند تدریجی و پیوستۀ نزول، مفسر در فضا و جو نزول قرار می‌گیرد. در نتیجه، از راهی مطمئن و آسان، شرایط و ظرف نزول آیات و سور را به دست می‌آورد. مفسر در این سبک، به انسجام مجموعه آیات هر سوره و معناداری روابظ ظاهر و پنهان آیات درونی سوره و سیاق و تناسب میان آنها توجه ویژه می‌کند و از کنار موارد به ظاهر غیر متناسب، به سادگی نمی‌گذرد. افزون بر این، می‌کوشد از ارتباط و تناسب معنادار میان سوره‌ها در ترتیب طبیعی نزول یا سیاق سوره‌های نازل شده در یک قطعۀ زمانی، برای فهم مراد خدای حکیم بهره گیرد. مفسران این سبک، بر این باوراند که این نگاه تفسیری، دانش‌هایی افزون بر دیگر سبک‌های تفسیری را فراچنگ پژوهشگران قرار می‌دهد و برخی از ابعاد جدید معنایی قرآن را در اختیار قرآن‌پژوهان می‌گذارد. کتاب تفسیر تنزیلی در پنج فصل سامان یافته است. در فصل نخست آن، کلیاتی از تفسیر تنزیلی آمده و در چهار فصل بعدی، مبانی، اصول، قواعد و فواید این سبک تفسیری به تفصیل ارائه شده است. ▪️▪️▪️ 🆔 https://eitaa.com/Bartar_khowzeh 🆔 https://eitaa.com/khowzeh 🌐 http://www.ketabehowzeh.ir 📞 02533133603 👉🏿 604 / 605
🔸عنوان کتاب: غایة المرام 🔹پدیدآور: سيد‌باقر خسروشاهي 🔹رتبه: شایسته تقدیر 🔹گروه علمی: تصحيح و تحقيق 🔹ناشر: محلاتي 🔻🔻🔻 لینک چکیده اثر: 🖌 https://eitaa.com/Bartar_khowzeh/1373 🔺🔺🔺 🆔 https://eitaa.com/Bartar_khowzeh 🆔 https://eitaa.com/khowzeh 🌐 http://www.ketabehowzeh.ir 📞 02533133603 👉🏿 604 / 605