eitaa logo
آثار برتر کتاب سال حوزه
84 دنبال‌کننده
600 عکس
0 ویدیو
14 فایل
🌐 سایت اطلاع رسانی: www.ketabehowzeh.ir 🔸 کانال رسمی: @khowzeh 🔸 کانال آثار برتر کتاب سال حوزه: @Bartar_khowzeh 📞 تماس با همایش کتاب سال حوزه: 02533133603 - 5 🗨 پاسخگویی به سوالات: @ketabehowzeh
مشاهده در ایتا
دانلود
آثار برتر کتاب سال حوزه
🔸معرفی آثار برتر سیزدهمین همایش کتاب سال حوزه – سال 1390 🔹رتبه: شایسته تقدیر 🔹عنوان کتاب: رجال همرا
♦️چکیده آثار برتر سیزدهمین همایش کتاب سال حوزه - سال 1390 🔹رتبه: شایسته تقدیر 🔹عنوان کتاب: رجال همراه 🔹 پدیدآور: محمود تقی‌زاده كوهبنانی 🔹ناشر: زهد 🔹گروه: تکنولوژی آموزشی 🔻🔻🔻🔻🔻 🔸 به گزارش دبیرخانه همایش کتاب سال حوزه، كتاب حاضر به بررسی آراء رجالی هشت كتاب مرجع رجالی شامل رجال ابن داوود، رجال برقی، رجال طوسی، رجال غضائری، رجال كشی، رجال نجاشی، رجال علامه حلی و فهرست طوسی می‌پردازد و تمامی آراء آنها را یكجا در اختیار محقق قرار می‌دهد. 🔸 محقق در این طرح جدید، استفاده از اشكال هندسی و رنگ‌ها را جایگزین متن‌نویسی در نگارش كرده و كار را از لحاظ زمانبری در تحقیق، به حداقل رسانده است. تشخیص نظرات جرح و تعدیل در روات در این كتاب به سرعت بالا رفته تا آنجایی كه نظر رجالی با یك نگاه اجمالی به دست می‌آید. 🔸 طبقه‌ی رجالی شخص و همچنین نام‌های دیگر راوی به صورت دسته‌بندی شده زیر عنوان مستقل آورده می‌شود. همچنین دلائل ضعف و برخی از دلائل مدح به صورت اختصاری در بالای اشكال هندسی ذكر می‌گردد. 🔸 تشخیص اینكه رواتی كه چند اسم دارند در هر كتاب با چه اسمی آمده‌اند، از ویژگی‌های دیگر كتاب است. برخی از رواتی كه در بعضی از جنگ‌ها شركت نموده‌اند و یا اینكه نسبتی با معصوم (ع) دارند و یا برخی از اصحاب امام حسین (ع)، در این كتاب مشخص شده‌اند. 🔸 تعداد احادیث بر طبق تحقیقی كه در كتب پنجگانه حدیثی شامل «الكافی»، «من لایحضره الفقیه»، «تهذیب الاحكام»، «الاستبصار» و «وسائل الشیعه» صورت گرفته می‌باشد و شامل كتب حدیثی دیگر نمی‌شود. تعداد اسامی افراد 9902 اسم می‌باشد كه در 6817 عنوان كلی قرار گرفته‌اند. 🔸 آنچه گفتنی است اینكه نتیجه‌گیری كتاب حاضر بر اساس نظریات سه كتاب رجالی شیخ طوسی، نجاشی و علامه حلی است كه نظریه‌ی رجال نجاشی بر دو كتاب دیگر مقدم می‌باشد. @Bartar_khowzeh
🔸معرفی آثار برتر سیزدهمین همایش کتاب سال حوزه – سال 1390 🔹رتبه: شایسته تقدیر 🔹عنوان کتاب: كلام جديد 🔹 پدیدآور: حسن يوسفيان 🔹ناشر: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی 🔹گروه: کلام 🔻🔻🔻🔻 @Bartar_khowzeh
آثار برتر کتاب سال حوزه
🔸معرفی آثار برتر سیزدهمین همایش کتاب سال حوزه – سال 1390 🔹رتبه: شایسته تقدیر 🔹عنوان کتاب: كلام جديد
♦️چکیده آثار برتر سیزدهمین همایش کتاب سال حوزه - سال 1390 🔹رتبه: شایسته تقدیر 🔹عنوان کتاب: كلام جديد 🔹 پدیدآور: حسن يوسفيان 🔹ناشر: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی 🔹گروه: کلام 🔻🔻🔻🔻🔻 🔸 به گزارش دبیرخانه همایش کتاب سال حوزه، نوشتار پيش‌رو، درسنامه‌ي پژوهش‌محور در موضوع كلام جديد (فلسفه‌ي دين) است. نگارنده، هدف از نگارش اين كتاب را صرفاً پديد آوردن متني آموزشي در موضوع يادشده نمي‌داند، بلكه يكي از اهداف اصلي آن را سهيم شدن در پژوهش‌هايي كه در اين موضوع انجام گرفته و بومي‌سازي مباحثي كه رنگ و بوي غربي دارند، تلقي مي‌كند. 🔸 نويسنده در ابتداي كتاب به تعريف دين و مطالعات ديني مي‌پردازد و در ادامه خاستگاه و منشأ دين و ديدگاه‌هاي گوناگون در اين باره را مطرح مي‌كند. براهين اثبات وجود خدا شامل برهان‌هاي وجودي، صدّيقين، جهان‌شناختي، نظم، فطرت و براهين ديگر مطالب فصل سوم كتاب است و ابعاد گوناگون بحث از صفات خداوند در ادامه مي‌آيد. 🔸 جايگاه شرور در نظام آفرينش و سازگاري آن با خداي اديان توحيدي محتواي فصل بعد را تشكيل مي‌دهد. مؤلف، نياز به دين و دليل نيازمندي به دين وحياني، زبان وحي و زبان بشري و معناداري گزاره‌هاي ديني را برمي‌رسد و در ادامه عقل و وحي و رويكردهاي گوناگون به آن، تجربه‌ي ديني و عوامل مؤثر بر رويكرد تجربي به دين و طبقه‌بندي تجارب ديني و سرشت آن را مورد توجه قرار مي‌دهد. 🔸 بيان ديدگاه‌هاي گوناگون درباره‌ي حقانيت و نجات‌بخشي اديان شامل انحصارگرايي، شمول‌گرايي و كثرت‌گرايي و بيان انواع پلوراليسم ديني و بررسي مباني فلسفي- كلامي پلوراليسم ديني بخش بعدي اين نوشتار است. 🔸 دو فصل پاياني به بررسي نقش دين در عرصه‌ي جامعه و بيان پشتوانه‌هاي فكري سكولاريسم و بررسي نيازمندي اخلاق به دين و ياري‌رساني اخلاق به دين و واكاوي ناسازگاري‌هاي ادعايي دين و اخلاق اختصاص يافته است. @Bartar_khowzeh
🔸معرفی آثار برتر چهاردهمین همایش کتاب سال حوزه – سال 1391 🔹رتبه: برگزیده 🔹عنوان کتاب: معرفت پيشين 🔹پدید‌آور: سید علی طاهری خرم آبادی 🔹ناشر: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی 🔹گروه: فلسفه 🔻🔻🔻🔻 @Bartar_khowzeh
آثار برتر کتاب سال حوزه
🔸معرفی آثار برتر چهاردهمین همایش کتاب سال حوزه – سال 1391 🔹رتبه: برگزیده 🔹عنوان کتاب: معرفت پيشين 🔹
♦️چکیده آثار برتر چهاردهمین همایش کتاب سال حوزه - سال 1391 🔹رتبه: برگزیده 🔹عنوان کتاب: معرفت پیشین 🔹پدید‌آور: سید علی طاهری خرم آبادی 🔹ناشر: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی 🔹گروه: فلسفه 🔻🔻🔻🔻🔻 🔸 به گزارش دبیرخانه همایش کتاب سال حوزه، كتاب پیش رو، به بررسی این دو پرسش می‌پردازد: 1. معرفت پیشین چیست؟ 2. آیا معرفت پیشین وجود دارد؟ 🔸 فصل اول و چهارم کتاب، پرسش اول را پاسخ می‌دهند. فصل اول، معرفت پیشین را معرفتی می‌داند که توجیهش بی‌نیاز از تجربه باشد. تجربه نیز عبارت است از ارتباط علّی صاحب معرفت قضیه‌ای با مصادیق موضوعِ قضیه؛ به نحوی كه خود واقعیتِ محکّی قضیه، علّت به وجود آمدن باور می شود. 🔸 پرسش اصلی فصل چهارم این است كه آیا معرفت پیشین، تنها به قضایای تحلیلی و ضرروی اختصاص دارد یا دامنه آن گسترده‌تر است؟ پاسخ این است كه دامنه معرفت پیشین، گسترده‌تر از معرفت به قضایای تحلیلی و محدودتر از معرفت به قضایای ضروری است. 🔸 این اثر در فصل سوم و پنجم، پرسش از وجود معرفت پیشین را پاسخ می‌دهد. در فصل سوم، اثبات می‌شود كه توجیه‌های پیشین (غیر تجربی) وجود دارند؛ اما اثبات اینكه باورهای موجه پیشین معرفت هستند، مستلزم بیان فراتوجیه پیشین است. از این رو، فصل پنجم به بررسی فراتوجیه پیشین می‌پردازد. 🔸 فصل دوم این کتاب، سابقه به‌كار بردن وصف « پیشین» را در تاریخ فلسفه به اختصار بیان می‌كند. @Bartar_khowzeh
🔸معرفی آثار برتر چهاردهمین همایش کتاب سال حوزه – سال 1391 🔹رتبه: برگزیده 🔹عنوان کتاب: کمال نهایی انسان و راه تحصیل آن از دیدگاه فیلسوفان اسلامی 🔹پدید‌آور: مهدی عبدالهی 🔹ناشر: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی 🔹گروه: فلسفه 🔻🔻🔻🔻 @Bartar_khowzeh
آثار برتر کتاب سال حوزه
🔸معرفی آثار برتر چهاردهمین همایش کتاب سال حوزه – سال 1391 🔹رتبه: برگزیده 🔹عنوان کتاب: کمال نهایی ان
♦️چکیده آثار برتر چهاردهمین همایش کتاب سال حوزه - سال 1391 🔹رتبه: برگزیده 🔹عنوان کتاب: کمال نهایی انسان و راه تحصیل آن از دیدگاه فیلسوفان اسلامی 🔹پدید‌آور: مهدی عبدالهی 🔹ناشر: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی 🔹گروه: فلسفه 🔻🔻🔻🔻🔻 🔸 به گزارش دبیرخانه همایش کتاب سال حوزه، هر انسانی به طور فطری در پی دستیابی به کمال است. مسئله انسان کامل، در همه ادیان و مکاتب فلسفی، اخلاقی، روان‌‌شناختی و تربیتی مطرح شده‌است. هر مکتبی که موضوعش انسان باشد، دیدگاهی، هر چند نانوشته، در باب رشد و تعالی انسان دارد. 🔸 هدف هر مسلمانی از عبادت، تقرب به حق‌تعالی است؛ اما چه تفسیر صحیحی از این حقیقت می‌توان به دست داد؟ داشتن تصویری روشن از غایت و هدف خلقت، انسان را در تحصیل این کمال غایی کمک خواهد کرد. بنابراین، بررسی کمال نهایی انسان به‌مثابه یکی از مبادی تصدیقی علوم انسانی، تأثیر به‌سزایی در تولید علوم انسانی اسلامی خواهد داشت. 🔸 اثر حاضر، کمال نهایی انسان را از نظر ابن‌‌سینا، شیخ اشراق و ملاصدرا و بر پایه دیدگاه‌های فلسفی این سه فیلسوف سترگ اسلامی بررسی‌کرده‌است. ملاصدرا با بهره‌‌گیری از مبانی هستی‌‌شناختی و انسان‌‌شناختی حکمت متعالیه، بهترین تفسیر را از کمال نهایی به‌‌دست داده‌است. 🔸 از نظر او، کمال نهایی انسان به این است که وابستگی محض خود را به خداوند متعال با علم حضوری ادراک کرده و به تعبیر عارفان اسلامی به مقام «فنای فی الله» برسد. این دیدگاه، با متون دینی و مفاد آیات و روایات همخوانی دارد. @Bartar_khowzeh
🔸معرفی آثار برتر چهاردهمین همایش کتاب سال حوزه – سال 1391 🔹رتبه: برگزیده 🔹عنوان کتاب: فلسفه دین دیوید هیوم 🔹پدید‌آور: محمد فتحعلی‌خانی 🔹ناشر: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه 🔹گروه: فلسفه 🔻🔻🔻🔻 @Bartar_khowzeh
آثار برتر کتاب سال حوزه
🔸معرفی آثار برتر چهاردهمین همایش کتاب سال حوزه – سال 1391 🔹رتبه: برگزیده 🔹عنوان کتاب: فلسفه دین دیو
♦️چکیده آثار برتر چهاردهمین همایش کتاب سال حوزه - سال 1391 🔹رتبه: برگزیده 🔹عنوان کتاب: فلسفه دین دیوید هیوم 🔹پدید‌آور: محمد فتحعلی‌خانی 🔹ناشر: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه 🔹گروه: فلسفه 🔻🔻🔻🔻🔻 🔸 به گزارش دبیرخانه همایش کتاب سال حوزه، فلسفه دین تجربه‌گرا، تحت تأثیر روش‌شناسی علوم تجربی است. این رویكرد، با استفاده از روش تجربی، آموزه‌های دینی را بررسی و مسائل اعتقادی را مانند مسائل علمی، نقادی‌ می‌كند. 🔸 دیوید هیوم، فیلسوفى تجربه‌گرا و فردی شاخص در به کارگیری این رویكرد است. او با ابداع روشى نظیر روش علوم تجربى در علوم انسانى، مسائل دین را به چالش می‌كشد. وی در عین آگاهی از تنگناهاى تجربه‌باورى، خواهان دقت ریاضى در ادله عقاید دینى است. برخی، او را شكاك و برخی بركنار از شكاكیت می‌شمارند. 🔸 روش هیوم در بررسی عقاید دینى، تبیین علّى آنها است. وی خواهان استدلال‌هایی درباره جهان و عقاید دینى است كه دقیق باشند و بتوان اعتبار نتایج آنها را با محاسبات عددىِ معمول در حساب احتمالات معین ساخت. 🔸 توجیه قضایاى علمى و عقیدتى، او را به پذیرش عقایدى می‌كشاند كه توجیه‌ناپذیراند. این عقاید، در سرشت آدمى جاى دارند و چون دلیلى ندارند، قابل نقد نیستند. پذیرش چنین عقایدی را طبیعت‌گرایی خوانده‌اند. 🔸 هرچند طبیعت‌گرایى و دلبستگى همزمان به تجربه‌باورى، توجه هیوم را به تنگناهاى تجربه‌باورى برانگیخت؛ ولی عقاید دینى را همچنان جانبدارانه نقد می‌کرد. او با نقد برهان نظم و ادلّه اعتبار اخبار معجزات، می‌پنداشت عقاید دینی را ابطال كرده‌است. 🔸 دقت در معیارهای روش پیشنهادی هیوم آشكار می‌كند كه نقدهایش از همان معیارها تخلف كرده‌است. افزون بر آنكه روش او نیز فاقد اعتبار كافی و شدیدا قابل نقادی است. @Bartar_khowzeh
🔸معرفی آثار برتر چهاردهمین همایش کتاب سال حوزه – سال 1391 🔹رتبه: برگزیده 🔹عنوان کتاب: فلسفه دین دیوید هیوم 🔹پدید‌آور: محمد فتحعلی‌خانی 🔹ناشر: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه 🔹گروه: فلسفه 🔻🔻🔻🔻 @Bartar_khowzeh
آثار برتر کتاب سال حوزه
🔸معرفی آثار برتر چهاردهمین همایش کتاب سال حوزه – سال 1391 🔹رتبه: برگزیده 🔹عنوان کتاب: فلسفه دین دیو
♦️چکیده آثار برتر چهاردهمین همایش کتاب سال حوزه - سال 1391 🔹رتبه: برگزیده 🔹عنوان کتاب: فلسفه دین دیوید هیوم 🔹پدید‌آور: محمد فتحعلی‌خانی 🔹ناشر: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه 🔹گروه: فلسفه 🔻🔻🔻🔻🔻 🔸 به گزارش دبیرخانه همایش کتاب سال حوزه، چهار حمله بزرگِ هلنی ـ یونانی، عربی ـ اسلامی، تركی ـ‌ مغولی و غربی ـ اروپایی از گذشته بسیار دور تاكنون به ایران صورت گرفته‌است. 🔸 ایران در حمله نخست نه جذب شده و نه جذب كرده‌است. در هجمه دوم جذب شده‌ و در یورش سوم جذب كرده‌است. در نبرد چهارم گاه شكست خورد‌ه (مشروطه) و گاه پیروز شده‌‌است (انقلاب اسلامی). در این حمله اخیر كه گسترده‌تر و پیچید‌ه‌تر از حملات پیشین به شمار می‌رود، مهم‌ترین و كارامدترین پایگاه مقاومت ایران مرجعیت شیعه بوده‌است. 🔸 هجمه غربی ـ اروپایی به ایران در سه مرحله و هر بار با یك چهره بوده‌است: مرحله نخست در عهد صفویه و با شکل «كلامی ـ اعتقادی» بود. جریان دینی در برابر این هجمه، با راه‌اندازی سلسله مناظرات شفاهی و تولید مجموعه كتاب‌های كلامی به نقد مسیحیت و دفاع از اسلام برخاست. 🔸 مرحله دوم از عهد قاجار تا آستانه نهضت مشروطه و در قالب «سیاسی، اقتصادی و نظامی» آغاز شد. عكس‌العمل جریان دینی در این مرحله، راه‌اندازی سلسله جنبش‌ها و نهضت‌های اسلامی ضد استعماری بود. مرحله سوم از نهضت مشروطه تا انقلاب اسلامی و با روش «فرهنگی ـ نرم‌افزاری» شکل گرفت. جریان دینی با نگارش مجموعه رسائل فقه سیاسی، با این یورش غربی ـ اروپایی مقابله کرد. @Bartar_khowzeh