eitaa logo
آثار برتر کتاب سال حوزه
89 دنبال‌کننده
600 عکس
0 ویدیو
14 فایل
🌐 سایت اطلاع رسانی: www.ketabehowzeh.ir 🔸 کانال رسمی: @khowzeh 🔸 کانال آثار برتر کتاب سال حوزه: @Bartar_khowzeh 📞 تماس با همایش کتاب سال حوزه: 02533133603 - 5 🗨 پاسخگویی به سوالات: @ketabehowzeh
مشاهده در ایتا
دانلود
♦️چکیده آثار برتر پانزدهمین همایش کتاب سال حوزه - سال 1392 🔹رتبه: شایسته تحسین 🔹عنوان کتاب: فلسفه مالکیت فکری 🔹پدیدآورندگان: محمود حکمت‌نیا، مهدی معلی، علی تقی خانی 🔹ناشر: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی 🔹گروه: تاریخ،‌ سیره و تراجم 🔻🔻🔻🔻🔻 🔸 به گزارش دبیرخانه همایش کتاب سال حوزه، فلسفة مالکیت فکری، حوزه‌ای از دانش است که نظام مالکیت فکری را به صورت عقلانی، انتقادی و بیرونی بررسی می‌کند. در این بررسی، ماهیت آفرینش‌های فکری روشن و رابطة پدیدآورنده با پدیدة فکری در چارچوب نظام حقوقی تبیین خواهد شد. 🔸 پژوهش حاضر در دو بخش تحقیق و ترجمه سامان یافته است: بخش تحقیق، می‌کوشد با اشاره به مطالعات و گرایش‌های حقوقی مطرح در این حوزه و با توجه به ساختار مباحث فلسفة مضاف، راهی برای بومی‌سازی مباحث مالکیت فکری در نظام حقوقی اسلام بگشاید. 🔸 بخش دوم، شامل ترجمه اثر پیتر دراهوس، نظریه‌پرداز مالکیت فکری، است که در پارادایم انسان‌محور تلاش می‌کند چالش‌های فلسفی مالکیت فکری را در دو رویکرد مالکیت‌انگارانه و ابزارگرایانه بررسی کند. در همین راستا، نظریه‌های مهمی چون نظریة کار، شخصیت و منفعت تبیین و ارتباط مالکیت فکری با موضوعات مهمی چون عدالت در اطلاعات و قدرت تحلیل شده است. 🔸 قواعد مالکیت فکری، از یک سو نظام‌های تشویقی ضروری را برای شکل‌گیری چرخه ثروت و دانش مفید می‌داند و از سوی دیگر، پیامدهای سوء تدبیر در وضع این قواعد، تأثیر عمیقی بر سرنوشت افراد خواهد گذاشت. بنابراین، تلاش شده است انحراف اندیشه‌های حقوق طبیعی و مالکیت‌انگاری از حقایق حوزه مالکیت فکری تبیین و اندیشة ابزارگرایانة معطوف به اهداف عمومی، جایگزین آن شود. این اندیشه، مستلزم محاسبة منافع عمومی و آثار قوانین مالکیت فکری است. @Bartar_khowzeh
🔹عنوان کتاب: مؤلفات الشریف المرتضی 🔹پدیدآور: مؤسسه علمی فرهنگی دارالحدیث 🔹رتبه: برگزیده 🔹گروه علمی: تصحیح و تحقیق 🔹ناشر: بنیاد پژوهش های آستان قدس رضوی 🔻🔻🔻 لینک چکیده اثر: 🖌 https://eitaa.com/Bartar_khowzeh/1267 🔺🔺🔺 🆔 https://eitaa.com/Bartar_khowzeh 🆔 https://eitaa.com/khowzeh 🌐 http://www.ketabehowzeh.ir 📞 02532135603 👉🏿 604 / 605
🔷 چکیده اثر: 🔹عنوان کتاب: مؤلفات الشریف المرتضی 🔹پدیدآور: مؤسسه علمی فرهنگی دارالحدیث 🔹رتبه: برگزیده 🔹گروه علمی: تصحیح و تحقیق 🔹ناشر: بنیاد پژوهش های آستان قدس رضوی ▪️▪️▪️ «مؤلفات الشریف المرتضی»، عنوان سلسله آثار سیدمرتضی است که به شیوه‌ای علمی و فنی تصحیح و تحقیق و بر اساس موضوع مرتب و در ۴۰ جلد چاپ شده است. جلد صفر این مجموعه، به شرح حال و بررسی کتابخانه و آثار سیدمرتضی اختصاص دارد. در ادامه، آثار تک‌جلدی یا چندجلدی سیدمرتضی و سپس رساله‌های او آمده است. در تصحیح و تحقیق آثار سیدمرتضی مراحل ذیل انجام شده است: 1. مقابله با 5 تا 12 نسخه خطی 2. تخریج و مصدریابی آیات، روایات، اقوال، اشعار و ... 3. شرح و ترجمه لغات مشکل، اشخاص، مکان‌ها، مذاهب و فرقه‌ها و ... 4. رفع اجمال و ابهام از متن به صورت مختصر در پانوشت‌ها 5. تقویم نص و استوارسازی متن با استناد به نسخه‌های خطی و ذکر نسخه‌های بدل مرجوع در پانوشت‌ها 6. تنزیل هامش و یکسان‌سازی پانوشت‌ها 7. ویرایش و اعمال علایم ویرایشی 8. اعراب‌گذاری متن کتاب‌ها به صورت متوسط 9. تیتربندی و عنوان‌گذاری 10. مراجعه و کنترل علمی 11. تألیف مقدمه، تحقیق مشتمل بر معرفی کتاب و معرفی نسخه‌های خطی و روش تحقیق 12. تایپ و مقابله مطلبی و صفحه‌آرایی 13. کنترل فنی و نهایی 14. استخراج و تنظیم فهارس عامه برای هر عنوان به صورت مستقل 15. استخراج و تنظیم نمایه موضوعی و فهارس عامه برای کل مجموعه ▪️▪️▪️ 🆔 https://eitaa.com/Bartar_khowzeh 🆔 https://eitaa.com/khowzeh 🌐 http://www.ketabehowzeh.ir 📞 02532135603 👉🏿 604 / 605
🔹عنوان کتاب: موسوعة الشیخ الفقیه احمد بن محمد بن فهد الحلی الاسدی 🔹پدیدآور: مجموعه محققان 🔹رتبه: برگزیده 🔹گروه علمی: تصحیح و تحقیق 🔹ناشر: العتبة الحسینة المقدسة، مجمع الامام الحسین(علیه السلام) العلمی لتحقیق تراث اهل‌البیت علیه السلام 🔻🔻🔻 لینک چکیده اثر: 🖌 https://eitaa.com/Bartar_khowzeh/1269 🔺🔺🔺 🆔 https://eitaa.com/Bartar_khowzeh 🆔 https://eitaa.com/khowzeh 🌐 http://www.ketabehowzeh.ir 📞 02532135603 👉🏿 604 / 605
🔷 چکیده اثر: 🔹عنوان کتاب: موسوعة الشیخ الفقیه احمد بن محمد بن فهد الحلی الاسدی 🔹پدیدآور: مجموعه محققان 🔹رتبه: برگزیده 🔹گروه علمی: تصحیح و تحقیق 🔹ناشر: العتبة الحسینة المقدسة، مجمع الامام الحسین(علیه السلام) العلمی لتحقیق تراث اهل‌البیت علیه السلام ▪️▪️▪️ احمدبن محمدبن فهد حلى اسدی، از فقیهان و شخصیت‌های علمی شیعه است که در شهر مقدس کربلا زندگی می‌کرد و در طول زندگی پربار خود تألیفات و خدمات علمی فراوانی را به یادگار گذاشت. پژوهش حاضر، شامل مجموعه‌ای از آثار علمی او است که پس از تصحیح و احیا، در قالب این موسوعه ارائه شده است. اهم اقداماتی که برای تصحیح، احیا و تدوین این اثر انجام یافته، به شرح ذیل است: 1. تهیه فهرست آثار منتشر شده ابن فهد حلی. 2. شناسایی آثار غیرمنتشره منسوب به ابن فهد حلی و بررسی صحت انتساب آنها به ایشان. 3. گرد‌آوری بیش از 100 نسخه از نسخه‌های خطی تصویری مهم و گزینش نسخه‌های مهم‌تر از میان آنها. 4. تدوین طرح و شیوه‌نامه یکپارچه برای تصحیح و احیای آثار این فهد. 5. ارائه کتاب‌ها و نسخه‌های خطی تصویری به پژوهشگران و متخصصان برای احیای آنها بر اساس شیوه‌نامه. 6. تشکیل کمیته علمی برای بررسی کار پژوهشگران و نظارت بر میزان پیشرفت فعالیت‌های آنان. 7. طراحی محورهای زندگی اجتماعی و علمی ابن فهد حلی و دعوت از پژوهشگران و نویسندگان برای ارائه مقاله در این محورها. 8. تشکیل کمیته علمی برای ارزیابی مقالات دریافتی. 9. تألیف سه جلد کتاب، شامل 24 مقاله در باره جنبه‌های زندگی اجتماعی و علمی ابن فهد حلی. ▪️▪️▪️ 🆔 https://eitaa.com/Bartar_khowzeh 🆔 https://eitaa.com/khowzeh 🌐 http://www.ketabehowzeh.ir 📞 02532135603 👉🏿 604 / 605
🔹عنوان کتاب: الفائق فی الاصول 🔹پدیدآور: دفتر فقه معاصر حوزه‌های علمیه 🔹رتبه: برگزیده 🔹گروه علمی: فقه و اصول 🔹ناشر: مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه 🔻🔻🔻 لینک چکیده اثر: 🖌 https://eitaa.com/Bartar_khowzeh/1271 🔺🔺🔺 🆔 https://eitaa.com/Bartar_khowzeh 🆔 https://eitaa.com/khowzeh 🌐 http://www.ketabehowzeh.ir 📞 02532135603 👉🏿 604 / 605
🔷 چکیده اثر: 🔹عنوان کتاب: الفائق فی الاصول 🔹پدیدآور: دفتر فقه معاصر حوزه‌های علمیه 🔹رتبه: برگزیده 🔹گروه علمی: فقه و اصول 🔹ناشر: مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه ▪️▪️▪️ این کتاب، در صدد است مجموعه‌ای از موضوعات اصولی را که کمتر در کتب رایج این دانش بررسی تفصیلی شده و در مباحث علمی فقه معاصر بدانها نیاز است، بررسی اجتهادی کند. ساختار و چینش مطالب کتاب به نحوی است که با حفظ روش دقیق بررسی اجتهادی موضوعات، بتواند منبع مناسبی برای تدریس در سطوح عالی و خارج حوزه‌های علمیه به شمار آید. این اثر، پس از تحقیقات اولیه در گروه‌های مختلف علمی، در شورای علمی «دفتر فقه معاصر حوزه‌های علمیه» به تفصیل بررسی شده و با اشراف نهایی آیت الله مهدی شب‌زنده‌دار، در انتخاب نظریات و ادله قابل انتشار، به چاپ رسید. برخی موضوعات اصولی که در این کتاب بررسی شده است، عبارت‌اند از: حجیت سیره عقلا و سیره متشرعه، قاعده لو کان لبان، حجیت اطلاقات در موضوعات مستحدثه و اسباب تعدیه حکم که شامل الغای خصوصیت، تنقیح مناط، اولویت، تناسب حکم و موضوع، مذاق شرع، مقاصد شریعت و قیاس است. مطالب کتاب به گونه‌ای بیان شده است که خواننده آن آخرین نظریات مطرح در هر یک از این موضوعات را فرا بگیرد و بعد از نقد و بررسی آنها، با نوآوری‌های جدید اجتهادی در برخی مباحث، مسئله‌ها، تقسیم‌بندی‌ها و ادله و نقدها آشنا شود. ▪️▪️▪️ 🆔 https://eitaa.com/Bartar_khowzeh 🆔 https://eitaa.com/khowzeh 🌐 http://www.ketabehowzeh.ir 📞 02532135603 👉🏿 604 / 605
🔹عنوان کتاب: جایگاه‌شناسی حکمت عملی در جستجوی علوم انسانی 🔹پدیدآور: سیدحمیدرضا حسنی و همکاران 🔹رتبه: برگزیده 🔹گروه علمی: فلسفه 🔹نوع اثر: علمی پژوهشی 🔹ناشر: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه و سمت 🔻🔻🔻 لینک چکیده اثر: 🖌 https://eitaa.com/Bartar_khowzeh/1273 🔺🔺🔺 🆔 https://eitaa.com/Bartar_khowzeh 🆔 https://eitaa.com/khowzeh 🌐 http://www.ketabehowzeh.ir 📞 02532135603 👉🏿 604 / 605
🔷 چکیده اثر: 🔹عنوان کتاب: جایگاه‌شناسی حکمت عملی در جستجوی علوم انسانی 🔹پدیدآور: سیدحمیدرضا حسنی و همکاران 🔹رتبه: برگزیده 🔹گروه علمی: فلسفه 🔹نوع اثر: علمی پژوهشی 🔹ناشر: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه و سمت ▪️▪️▪️ حکمت عملی، شاهراهی است از دانش برای عبور اندیشه‌های سترگ فلسفی، از سپهر عقل به واقعیت‌های روزامد زندگی فردی و اجتماعی. بنابراین، هدف از شناسایی حکمت عملی، شناسایی مسیر عبور عقل به گستره نظامات پایدار زیست بشر و تمدن انسانی است. اندیشه فلسفیِ‌ حکیمان کلاسیک، دانشی است همراه قانون‌های ایدئال جهان هستی در دو گستره حکمت عملی و حکمت نظری؛ حکمت عملی، بر شناسایی عقل از جهان انسان و کنش‏های انسانی نهاده شده و حکمت نظری، بر موجوداتی متمرکز است که هستی‌شان برساخته اراده انسانی نباشد. بنابراین، حکمت عملی با فراهم‌سازی امکان ورود قانون‌های ایدئال به جهان انسانی، تدبیراتی را برای نظام‌بخشی به کردارهای فردی و اجتماعی به‌ دنبال دارد؛ همان که علوم انسانی‌اجتماعی معاصر، می‌کوشد عهده‌دارش باشد. نظامات اندیشه‌های انسانی‌اجتماعی، تنها با قوانین عقلی حکمت عملی، می‌توانند از آسیب‌های زیست بشر بکاهند؛ زیرا مسیر اندیشه‌های فلسفی و عقلی به واقعیت زندگی فردی و اجتماعی از حکمت عملی می‌گذرد. حکمت عملی، تلاشی است برای شناسایی رابطه فلسفه و علم انسانی. بنابراین، گرچه حکمت عملی به اندیشه‏های اندیشمندان چند هزار سال گذشته نسب می‌برد؛ اما قانون‌هایی که برای نخستین بار در دوره‌های اسلامی در این بخش از حکمت شناسایی شده، آن را به دانشی رانا، به‌روز و مستقل از گذشته تبدیل کرده است. کتاب حاضر، با ایجاد گفت‌وگویی علمی میان فلسفه شرق و غرب، در صدد است آشکار سازد که چگونه فلسفه حکیمان مسلمان به شکلی متفاوت از جریان جاری فلسفه غرب به این مبحث گام نهاده و همچنان در حال پیشروی است. ▪️▪️▪️ 🆔 https://eitaa.com/Bartar_khowzeh 🆔 https://eitaa.com/khowzeh 🌐 http://www.ketabehowzeh.ir 📞 02532135603 👉🏿 604 / 605
🔹عنوان پایان‌نامه: مطالعه نقدی تحلیل فهرستی در اعتبارسنجی احادیث 🔹پدیدآور: وحید فولادزاده 🔹رتبه: برگزیده 🔹گروه علمی: حدیث درایه و رجال 🔹محل دفاع: حوزه علمیه قم 🔻🔻🔻 لینک چکیده اثر: 🖌 https://eitaa.com/Bartar_khowzeh/1276 🔺🔺🔺 🆔 https://eitaa.com/Bartar_khowzeh 🆔 https://eitaa.com/khowzeh 🌐 http://www.ketabehowzeh.ir 📞 02532135603 👉🏿 604 / 605
🔷 چکیده اثر: 🔹عنوان پایان‌نامه: مطالعه نقدی تحلیل فهرستی در اعتبارسنجی احادیث 🔹پدیدآور: وحید فولادزاده 🔹رتبه: برگزیده 🔹گروه علمی: حدیث درایه و رجال 🔹محل دفاع: حوزه علمیه قم ▪️▪️▪️ ارزیابی‏های سندی و متنی، لازمۀ پژوهش‏های حدیثی است. در این میان، ارزیابی‏های رجالی، بین شیوه‏های مختلف اعتبارسنجی احادیث، از دیرباز در کانون توجه پژوهش‏گران این عرصه بوده است؛ اما بعضی، ریشه فراگیری این شیوه را در رویکرد علمای قرن هشتم هجری ‏بازجسته و روش شیعه در ادوار پیشین را بر محور ارزیابی‏ نسخه و کتاب دانسته‏اند. از همین‏رو، این گروه توجه به رویکرد قدما را لازمه‏ اعتبارسنجی دقیق احادیث می‏دانند. پژوهش حاضر، ‏کوشیده است با بهره‌گیری از روش توصیفی‌تحلیلی، این دیدگاه نو را که «تبیین فهرستی» نامیده شده است، بازشناسد و به تحلیل و ارزیابی آن بپردازد. نتیجۀ این پژوهش نشان می‏دهد، علی‏رغم پذیرش محوریت کتابت در نقل و انتقالات حدیث شیعه، تفاوت چشم‏گیری با عملکرد اهل سنت در این زمینه دیده نمی‏شود. این سخن، در رویکرد فهارس دو فرقه نیز صادق بوده است. به همین دلیل، نمی‏توان مدعی شد که در بدو پیدایش فهارس شیعه، مؤلفان آن به‏ دنبال حجیتی فراتر از اثبات وجود کتاب و انتساب آن به صاحب اثر بوده‏اند. با این همه، به کارگیری نکات کتاب‏شناسانه در فهارس، برای اعتبارسنجی احادیث، چنان کارامد است که نمی‏توان بر این نظریه خرده گرفت. از مهم‏ترین دستاوردهای این دیدگاه، بی‌نیازی به بررسیِ طرقِ کتبِ معروف است که یکی از کارامدترین ثمرات این دیدگاه به شمار می‌آید. ارزیابی نقدهای ارائه شده، حاکی از آن است که در بازشناسی این نظریه، محدود دانستن آن در پرداختن به مباحث نسخه‏شناسی، موجب رودررویی ناقدان شده است. از این رو، ابهام‏زدایی در این باره، به التیام و نزدیکی دیدگاه‏ها خواهد انجامید. ▪️▪️▪️ 🆔 https://eitaa.com/Bartar_khowzeh 🆔 https://eitaa.com/khowzeh 🌐 http://www.ketabehowzeh.ir 📞 02532135603 👉🏿 604 / 605
🔹عنوان کتاب: سیمای منسجم سوره‌های قرآن 🔹پدیدآور: حامد معرفت 🔹رتبه: شایسته تقدیر 🔹گروه علمی: تفسیر و علوم قرآن 🔹نوع اثر: علمی پژوهشی 🔹ناشر: تمهید 🔻🔻🔻 لینک چکیده اثر: 🖌 https://eitaa.com/Bartar_khowzeh/1279 🔺🔺🔺 🆔 https://eitaa.com/Bartar_khowzeh 🆔 https://eitaa.com/khowzeh 🌐 http://www.ketabehowzeh.ir 📞 02532135603 👉🏿 604 / 605
🔷 چکیده اثر: 🔹عنوان کتاب: سیمای منسجم سوره‌های قرآن 🔹پدیدآور: حامد معرفت 🔹رتبه: سایسته تقدیر 🔹گروه علمی: تفسیر و علوم قرآن 🔹نوع اثر: علمی پژوهشی 🔹ناشر: تمهید ▪️▪️▪️ یکی از اصلی‌ترین مبانی نظری در زمینه انسجام سوره‌های قرآن، تعیین عامل وحدت‌بخش سوره است. در این باره معمولاً از وحدت موضوعی سوره‌ها سخن به میان می‌آید که با واقعیت متون سوره‌ها سازگاری ندارد؛ زیرا عملاً نمی‌توان برای اکثر سوره‌ها موضوع واحدی را در نظر گرفت؛ حتی برخی، با استناد به همین مشکل، اصل نظریه انسجام سوره‌ها را زیر سؤال برده‌اند. کتاب حاضر، در صدد است با شناسایی عامل حقیقی در انسجام سوره‌ها، سیمایی منسجم از سوره‌های قرآن ارائه دهد. بر این اساس، به متن‌کاوی آثار مفسران پرداخته و به این نتیجه رسیده است ایشان هنگام تبیین انسجام سوره‌ها، غالباً از تعابیری استفاده می‌کنند که به غرض سوره اشاره دارد. از این تعابیر، می‌توان به عامل انسجام سوره‌ها پی برد. این کتاب، همچنین، در مطالعه‌ای میان‌رشته‌ای، مشخص کرده است که سایر دانش‌های مرتبط با متن، یعنی ادبیات قدیم و جدید، روش تحقیق و فلسفه علوم، نقش یگانه غرض را در انسجام متون، تأیید می‌کنند. این اثر، راه دست‌یابی به غرض سوره‌ها را در کشف و تحلیل سیاق جامع سوره می‌داند. از این رو، سه حیطه را برای سیاق سوره بر شمرده است: درون‌سوره‌ای، بیناسوره‌ای و موقعیت. در ادامه، قواعد مربوط به هر یک از این سه حیطه را با مثال‌های عینی تبیین کرده است. در بخشی از این اثر، شبهات، چالش‌ها و آسیب‌های غرض‌محوری به میان آمده است. بخشی نیز، از فواید متعدد توجه به غرض، در دو عرصه شناختی و کاربردی، سخن به میان آورده است. در پایان نیز، برای نمونه، به غرض‌شناسی سوره مبارکه قلم پرداخته شده است. ▪️▪️▪️ 🆔 https://eitaa.com/Bartar_khowzeh 🆔 https://eitaa.com/khowzeh 🌐 http://www.ketabehowzeh.ir 📞 02532135603 👉🏿 604 / 605
🔹عنوان پایان‌نامه: بررسی شرایط حجیت سیاق 🔹پدیدآور: محمد عزتی بخشایش 🔹رتبه: شایسته تقدیر 🔹گروه علمی: تفسیر و علوم قرآن 🔹محل دفاع: حوزه علمیه قم 🔻🔻🔻 لینک چکیده اثر: 🖌 https://eitaa.com/Bartar_khowzeh/1281 🔺🔺🔺 🆔 https://eitaa.com/Bartar_khowzeh 🆔 https://eitaa.com/khowzeh 🌐 http://www.ketabehowzeh.ir 📞 02532135603 👉🏿 604 / 605
🔷 چکیده اثر: 🔹عنوان پایان‌نامه: بررسی شرایط حجیت سیاق 🔹پدیدآور: محمد عزتی بخشایش 🔹رتبه: شایسته تقدیر 🔹گروه علمی: تفسیر و علوم قرآن 🔹محل دفاع: حوزه علمیه قم ▪️▪️▪️ سیاق، از مسائل زمینه ساز برای فهم قرآن کریم است. هرچند اصطلاح سیاق نزد زبان¬شناسان مفهوم عام¬تری دارد؛ ولی تلقّی مفسّران از سیاق، فقط شامل سیاق لغوی است که از قراین داخلی برمی‌آید. استنباط از آیات قرآن، بدون لحاظ سیاق، ممکن است مفسر را از دست‌یابی به مراد واقعی خداوند باز دارد. آنچه مسئله سیاق از نبود آن رنج می¬برد، ضابطه و شرط کافی در بهره¬مندی از سیاق است. بررسی شرایط و ضوابط حجیت سیاق، تا حدودی می¬تواند برطرف کننده این مشکل باشد. تحقیق حاضر، با روش توصیفی‌تحلیلی، به این پرسش اساسی پاسخ خواهد داد که آیا شرایط خاصی برای حجیت سیاق وجود دارد؟ یافته¬های این پژوهش نشان می¬دهد حجیت سیاق نیازمند دو دسته شرایط است: شرایط عام و شرایط خاص. شرایط عام، عبارت‌اند از: «افاده ظن شخصی»، «نبود ظن به خلاف»، «هم‌عصر نزول قرآن بودن» و «عدم تعارض با ادله معتبر دیگر». شرط اول و دوم، فقط در حیطه¬ اعتقاد پذیرفتنی است. همچنان‌که شرط سوم را نمی‌توان صحیح دانست؛ امّا شرط چهارم را در تعارض مستقر می‌شود پذیرفت. شرایط خاص، عبارت‌اند از: «چینش آیات»، «ارتباط صدوری» و «ارتباط موضوعی». در باره شرط اول باید پذیرفت که حجیّت سیاق آیات در گروِ «چینش آیات بر اساس ترتیب نزول» است؛ امّا آنچه جای تأمل دارد بی‌نتیجه بودن بحث از توقیفی بودن آیات، جز در موارد نادر، است. شرط دوم، هیج تأثیری در سیاق آیات ندارد؛ امّا در باره شرط سوم، باید گفت: مادامی که آیات با یک‌دیگر ارتباط موضوعی نداشته باشند، سیاقی محقّق نخواهد شد. ▪️▪️▪️ 🆔 https://eitaa.com/Bartar_khowzeh 🆔 https://eitaa.com/khowzeh 🌐 http://www.ketabehowzeh.ir 📞 02532135603 👉🏿 604 / 605
🔹عنوان کتاب: جایگاه قواعد استظهار در حل مسائل مستحدثه 🔹پدیدآور: رضا اسلامی (اسفندیاری) 🔹رتبه: شایسته تقدیر 🔹گروه علمی: فقه و اصول 🔹نوع اثر: علمی پژوهشی 🔹ناشر: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی 🔻🔻🔻 لینک چکیده اثر: 🖌 https://eitaa.com/Bartar_khowzeh/1283 🔺🔺🔺 🆔 https://eitaa.com/Bartar_khowzeh 🆔 https://eitaa.com/khowzeh 🌐 http://www.ketabehowzeh.ir 📞 02532135603 👉🏿 604 / 605
🔷 چکیده اثر: 🔹عنوان کتاب: جایگاه قواعد استظهار در حل مسائل مستحدثه 🔹پدیدآور: رضا اسلامی (اسفندیاری) 🔹رتبه: شایسته تقدیر 🔹گروه علمی: فقه و اصول 🔹نوع اثر: علمی پژوهشی 🔹ناشر: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ▪️▪️▪️ قواعد استظهار، مجموعه‌ای از قواعد اصولی هستند که با تشخیص ظهور، تأسیس و در کشف بسیاری احکام شرعی از نصوص دینی موجود در قرآن و سنت، به کار گرفته می‌شوند. این کتاب، با هدف تبیین جایگاه قواعد استظهار در حل مسائل مستحدثه، مجموعه‌ای از این قواعد را در دو بخش ظهورات اولی و ظهورات ثانوی به بحث کشیده است. در بخش اول، مباحث قرینه‌شناسی جایگاه ویژه‌ای دارد و می‌توان از أصالت و تبعیت در نظام قرائن، در این بخش، سخن گفت. این قواعد، در پاسخگویی به مسائل نوپیدای فقهی و معرفی توانمندی فقه در رشته مطالعات فقهی ضروری است. در این کتاب، از میان انبوه مباحث اصولی، تنها به برخی مباحث الفاظ در قالب قواعدی چند پرداخته شده که می‌توانند به کاربردی‌سازی علم اصول کمک کنند. همچنین، از میان مباحث فراوان فقهی، تنها مسائل مستحدثه‌ای گرد آمده‌ که حل آنها متوقف بر قبول قاعده‌ای از قواعد استظهار لفظی است. از این رو، این کتاب، هم جایگاه علم فقه را در پاسخگویی به نیازهای جهان معاصر و مشکلات نظری جامعه اسلامی بازشناخته و هم ارتباط فقه و زندگی را، از راه استفتائات جدید و حل مسائل نوپدید، برای طلاب جوان و دیگر علاقه‌مندان به فقه و اصول بهتر نمایانده است. همچنان‌که در آن از ارزش و اهمیت علم اصول، به عنوان مبنای استدلال فقهی و دخالت تام آن در استنباط احکام شرعی، دفاع شده است. افزون بر این، مباحث کتاب به گونه‌ای تنقیح یافته است که راه وصول به محتوا را کوتاه‌تر و ارتباط مقدمه با نتیجه را ملموس‌تر می‌کند. ▪️▪️▪️ 🆔 https://eitaa.com/Bartar_khowzeh 🆔 https://eitaa.com/khowzeh 🌐 http://www.ketabehowzeh.ir 📞 02532135603 👉🏿 604 / 605
🔹عنوان پایان‌نامه: بررسی حکم تعارض ادله تعیین نسب با تمرکز بر تعارض قاعده فراش و ادله پزشکی 🔹پدیدآور: قاسم عارف 🔹رتبه: شایسته تقدیر 🔹گروه علمی: فقه و اصول 🔹محل دفاع: حوزه علمیه قم 🔻🔻🔻 لینک چکیده اثر: 🖌 https://eitaa.com/Bartar_khowzeh/1285 🔺🔺🔺 🆔 https://eitaa.com/Bartar_khowzeh 🆔 https://eitaa.com/khowzeh 🌐 http://www.ketabehowzeh.ir 📞 02532135603 👉🏿 604 / 605
🔷 چکیده اثر: 🔹عنوان پایان‌نامه: بررسی حکم تعارض ادله تعیین نسب با تمرکز بر تعارض قاعده فراش و ادله پزشکی 🔹پدیدآور: قاسم عارف 🔹رتبه: شایسته تقدیر 🔹گروه علمی: فقه و اصول 🔹محل دفاع: حوزه علمیه قم ▪️▪️▪️ حکم نسب در تعارض ادله، به ویژه در فرض ناهمگونی نتایج ادله پزشکی با اماره فراش، مسئله‌ای است که نگارنده در این رساله می‌کوشد با روش کتابخانه‌ای و با بررسی استدلالی و تحليل فقهی‌اصولی، پاسخی درخور برای آن، از منابع فقهی امامیه و اهل سنت، پیدا کند. بدین منظور، پس از اثبات خواستگاه تکوینی برای نسب، ثبوت نسب را در عرف، بر پایه همان حقیقت تکوینی و اثبات و نفی آن را، مسامحاتاً، با تطبیق بر مصادیق می‌داند. پدیدآورنده، بر این باور است که فقه اسلامی، با تکیه بر معیار ثبوتی یادشده، در حوزه اثبات و نفی، به منضبط‌سازی مسئله نسب پرداخته است. وی، در زمینه‌ تعارض ادله تعیین نسب، به ترتیب، با استفاده از قاعده تقدیم دلیل سببی بر مسببی، موضوعی بر طریقی، واقعی بر ظاهری و طریق اقوی بر اضعف، به تقدیم یک دلیل پرداخته است. همچنین، در صورت عدم امکان تقدیم یک دلیل بر دیگری، با عنایت به معیار یادشده، دلیل منضبط‌تر و دقیق‌تر را مبنای عمل قرار داده است. افزون بر این، در تعارض اماره فراش با ادله پزشکی، ادله پزشکی را، اگر موجب احراز عدم امکان انتساب شود، بر اماره فراش وارد و آن را مکفی از اجرای لعان می‌داند. همچنین، ادله پزشکی نافی تحقق انتساب را، در صورت استناد به آزمایش‌های پزشکی دقیق یا مشاهدات بالینی قابل اثبات، بر اماره فراش مقدم دانسته است. در مقابل، به تقدم اماره فراش بر قراین و شواهد ظنی ناشی از تشخیص شخصی پزشک، حکم کرده است. ▪️▪️▪️ 🆔 https://eitaa.com/Bartar_khowzeh 🆔 https://eitaa.com/khowzeh 🌐 http://www.ketabehowzeh.ir 📞 02532135603 👉🏿 604 / 605
🔹عنوان کتاب: جریان‌شناسی فکری امامیه در دوران فترت 🔹پدیدآور: سیداکبر موسوی تنیانی 🔹رتبه: شایسته تقدیر 🔹گروه علمی: کلام 🔹نوع اثر: علمی پژوهشی 🔹ناشر: سازمان چاپ و نشر دارالحدیث 🔻🔻🔻 لینک چکیده اثر: 🖌 https://eitaa.com/Bartar_khowzeh/1287 🔺🔺🔺 🆔 https://eitaa.com/Bartar_khowzeh 🆔 https://eitaa.com/khowzeh 🌐 http://www.ketabehowzeh.ir 📞 02532135603 👉🏿 604 / 605
🔷 چکیده اثر: 🔹عنوان کتاب: جریان‌شناسی فکری امامیه در دوران فترت 🔹پدیدآور: سیداکبر موسوی تنیانی 🔹رتبه: شایسته تقدیر 🔹گروه علمی: کلام 🔹نوع اثر: علمی پژوهشی 🔹ناشر: سازمان چاپ و نشر دارالحدیث ▪️▪️▪️ تفکر امامیه، در طول تاریخ حیات خود، ادوار مختلفی را به خود دیده است. یکی از مهم¬ترین و حساس¬ترین¬ دوران¬های تاریخ تفکر امامیه، بازه زمانی میانه مدرسه فکری کوفه و مدرسه فکری بغداد است. مدرسه فکری کوفه، بر اثر فشارهاي سياسي و برخي عوامل دروني، رونق پيشين خود را از دست داده و رفته رفته به افول گراييد. پس از افول مدرسه فکری کوفه، ميراث فكري آن به مراكز امامي‌نشين انتقال يافت. مراکزی مانند بغداد، بصره، خراسان و ماوراء النهر. از این رو، با زوال مدرسه فکری کوفه، جريان¬های فکری موجود در کوفه نیز با فراز و نشيب¬هایی در آن نواحی به ادامه حيات پرداختند. در كنار اين جريان‌هاي اصیل و ريشه‌دار کوفی، از اواسط سده سوم هجری، جريان‌هاي جديدي در اماميه پديدار شدند. اين جریان¬های نوظهور، با بهره‌گيري از ميراث كلامي پیشین و تعامل با ساير گروه‌هاي فكري، مانند معتزله، به ارائه نظام‌هاي جديد كلامي پرداختند. ▪️▪️▪️ 🆔 https://eitaa.com/Bartar_khowzeh 🆔 https://eitaa.com/khowzeh 🌐 http://www.ketabehowzeh.ir 📞 02532135603 👉🏿 604 / 605
🔹عنوان پایان‌نامه: سیر تحول نگاه مستشرقان به مهدویت در 150 سال اخیر 🔹پدیدآور: زهیر دهقانی آرانی 🔹رتبه: شایسته تقدیر 🔹گروه علمی: کلام 🔹محل دفاع: دانشگاه تهران (پرديس فارابی قم) 🔻🔻🔻 لینک چکیده اثر: 🖌 https://eitaa.com/Bartar_khowzeh/1289 🔺🔺🔺 🆔 https://eitaa.com/Bartar_khowzeh 🆔 https://eitaa.com/khowzeh 🌐 http://www.ketabehowzeh.ir 📞 02532135603 👉🏿 604 / 605
🔷 چکیده اثر: 🔹عنوان پایان‌نامه: سیر تحول نگاه مستشرقان به مهدویت در 150 سال اخیر 🔹پدیدآور: زهیر دهقانی آرانی 🔹رتبه: شایسته تقدیر 🔹گروه علمی: کلام 🔹محل دفاع: دانشگاه تهران (پرديس فارابی قم) ▪️▪️▪️ مهدویت، از جمله باورهای اسلامی است که مستشرقان و محققان غربی در 150 سال گذشته، توجه ویژه‌ای بدان داشته‌اند. هرچند این توجه غربیان به مسئله مهدویت، از ظهور برخی مدعیان مهدویت در کشورهای مختلف اسلامی، در قرن نوزدهم میلادی، شروع شد؛ ولی با گذشت زمان، تحقیقات و مطالعات مهدی‌پژوهی آنان توسعه یافته و جنبه‌های مختلف منجی‌گرایی اسلامی و موضوعات پیرامونی آن‌ را در بر گرفت. این نوشتار، در صدد است سیر تحولات آرای مستشرقان در باره مهدویت را، در 150 سال اخیر، بررسی کند و سپس، به تحلیل زمینه‌ها و عوامل این تحولات بپردازد. بر اساس نتایج حاصل از این پژوهش و با توجه به تغییرهای صورت گرفته در نگاه غربیان به مهدویت، می‌توان چهار دوره را در سیر تحول نظریات مستشرقان در نظر گرفت. هر یک از این چهار دوره، دارای ویژگی‌ها و تمایزات منحصری است. رساله حاضر که از نوع پژوهش‌های اکتشافی‌تحلیلی است، می‌کوشد با توصیف و تحلیل مهم‌ترین آرای غربیان در زیرموضوعات مهدویت و گونه‌شناسی آنها، تغییر و تحول آرای ایشان را در دوره‌های چهارگانه نشان دهد. همچنین، تلاش می‌کند با ارائه آمارهای مختلف و تحلیل آنها، تغییرات رویکردی، موضوعات و منابع به کار رفته در مطالعات و تحقیقات مستشرقان را بررسی کند. نتایج این تحقیق نشان می‌دهد، رخدادها و حوادث هر دوره، در انتخاب زیرموضوعات مستشرقان تأثیر بسیاری داشته است. افزون بر این، با گذشت زمان و به دلیل دسترسی بیشتر مستشرقان به منابع اصیل اسلامی، آرای غربیان در باره مهدویت، دقت و عمق بیشتری یافته است. ▪️▪️▪️ 🆔 https://eitaa.com/Bartar_khowzeh 🆔 https://eitaa.com/khowzeh 🌐 http://www.ketabehowzeh.ir 📞 02532135603 👉🏿 604 / 605
🔹عنوان پایان‌نامه: بررسی تطبیقی معرفت فطری دکارت و ملاصدرا و تاثیر آن بر خداشناسی 🔹پدیدآور: زهرا حدادی 🔹رتبه: شایسته تقدیر 🔹گروه علمی: فلسفه 🔹محل دفاع: دانشگاه معارف 🔻🔻🔻 لینک چکیده اثر: 🖌 https://eitaa.com/Bartar_khowzeh/1291 🔺🔺🔺 🆔 https://eitaa.com/Bartar_khowzeh 🆔 https://eitaa.com/khowzeh 🌐 http://www.ketabehowzeh.ir 📞 02532135603 👉🏿 604 / 605