eitaa logo
تفسیر راهبردی بینات
23 دنبال‌کننده
11 عکس
4 ویدیو
13 فایل
اخلاق فلسفه اصول عقائد سیاست فقه تفسیر راهبردی ارتباط با استاد موحد @bayyenat_44 ارتباط @jenayaat_ad جلسات درس استاد محمد موحد شنبه ها از ساعت ۲۱ آدرس جلسه تهران خزانه ی بخارایی بین فلکه دوم و سوم کوچه صادقیان پلاک ۲ بیت الحسین ع هیات امام جعفر صادق ع
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از بینات
✅ بررسی برخی جملات نامه ۳۱ نهج البلاغه 💠 وَ اعْلَمْ أَنَّ الْإِعْجَابَ ضِدُّ الصَّوَابِ وَ آفَةُ الْأَلْبَابِ و بدان كه خودپسندى، خلاف راه صواب است و آفت خرد آدمى.   🔹 یعنی یعنی ، خودشیفتگی، از خود راضی بودن، یعنی انسان از خودش خوشش بیاید. مومن از خودش خوشش نمی آید و همیشه پیش خود متهم و مقصر است. وقتی خودش را با آنچه باید باشد مقایسه می کند می بیند که کم کار کرده است. تازه اینها کسانی هستند که گناه نمی کنند! اما باز هرچه می دوند برای جهاد در راه خدا و برای رفع گرفتاری های دیگران، شب که می‌شود، نگاهی در آینه می‌کنند و یقه خود را می گیرند که این همه نعمت، خدا به تو داده چه کار کرده ای. یعنی که خدا به انسان داده برای عبادت و انجام فرامین الهی و کمک به دیگران. 📕جلسه ی قرآن، استاد موحد 📆 401/2/17 ۳۱_نهج_البلاغه 💯 @bayyenat313
هدایت شده از بینات
✅ بررسی برخی جملات نامه ۳۱ نهج البلاغه 💠 فَاسْعَ فِي كَدْحِكَ وَ لَا تَكُنْ خَازِناً لِغَيْرِكَ، وَ إِذَا أَنْتَ هُدِيتَ لِقَصْدِكَ فَكُنْ أَخْشَعَ مَا تَكُونُ لِرَبِّك. سخت بکوش، ولی گنجور دیگران مباش. و چون راه خویش یافتی، به پیشگاه پروردگارت بیشتر خاشع باش. 🔹 پس تلاش خود را به کار بگیر در ؛ (کدح یعنی حرکت توأم با مشقت و سختی.) یعنی در حرکتت برای زندگی که خیلی هم سخت است، باز هم تلاش کن و از سختی فرار نکن. برای به دست آوردن روزی حلال، سختی را به خودت راه بده و تحمل کن. برای رزق و زندگی تلاش کن اما . نمی گوید تلاش نکن، جمع نکن اول می‌گوید با سختی برای کسب روزی تلاش کن، بعد می‌گوید برای دیگران جمع نکن هزینه کن و در راه خدا انفاق کن. ببین در جامعه کجا بین فقیر و غنی شکاف هست، اگر در جایی شکم گرسنه ای است باید سیر شود. اولویت رفع منشأ فقر است که ایجاد شغل است. و مشکل نهضت انتظار اینجاست که . اگر به راه درستی هدایت شدی نسبت به پروردگارت خاضع باش و خشوع داشته باش. 📕جلسه ی قرآن، استاد موحد 📆 401/2/17 ۳۱_نهج_البلاغه 💯 @bayyenat313
🟪 نکاتی در باره *آیه اکمال* 🕗 نکته هشتم 🟩 الْيَوْمَ يَئسَ الَّذِينَ كَفَرُواْ مِن دِينِكُمْ فَلَا تَخْشَوْهُمْ وَ اخْشَوْنِ الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتىِ وَ رَضِيتُ لَكُمُ الْاسْلَامَ دِينًا. (سوره مائده آیه ۳) 🟨 با توجه به اینکه آیه اکمال در واپسین روزهای عمر پربرکت پیامبر اسلام صلوات‌الله‌علیه‌وآله و در اواخر رسالت حضرتش نازل شده، پیداست که مهمترین و حساسترین امری که منجر به یاس کفار و کامل شدن دین اسلام می‌شود و معادل رسالت الهی پیامبر است، چیزی جز استمرار حرکت امت با رهبری برگزیده الهی نیست. 🟨 برخی برای آنکه کلمه الیوم را از مفاد مهم آن تهی کنند تا کسی دنبال واقعه مهمی که در این روز به ظهور پیوسته نگردد، - همان امری که مربوط به آینده امت و رهبری جامعه است - در باره واژه الیوم نشانی غلط داده و آن را به معنی دیگری تاویل کرده اند: 🟦 بعضی واژه الیوم را به معنای مجازی آن تاویل کرده‌اند. یعنی روزگار! یعنی : در این روزگار کفار از دین شما مایوس شدند! 🟦 این معنی نمی‌تواند صحیح باشد زیرا هم با متن آیه ناسازگار است و هم با قواعد ادبی. 🟦 با متن آیه ناسازگار است: زیرا کلمه یَئِسَ ماضی است و دلالت بر گذشته و قطعیت می‌کند، یعنی کفار امروز ـ پیش از نزول این آیه ـ مایوس شدند! اگر منظور از امروز، این روزگار بود باید یاس کفار بصورت اسمی و وصفی بیان می‌شد : در این روزگار کفار از دین شما مایوسند! (الیوم الذین کفروا آیسون من دینکم!) 🟦 با قواعد ادبی ناسازگار است: زیرا معنای «روزگار» برای الیوم معنای مجازی است و کاربرد معنای مجازی نیازمند قرینه است و در آیه اکمال قرینه‌ای بر استعمال معنای مجازی نیست. سروش: 💯 sapp.ir/bayyenat44 تلگرام: 💯 t.me/bayyenat44 ایتا: 💯 eitaa.com/Bayyenat313 💯 eitaa.com/Bayyenat44 💯 https://chat.whatsapp.com/AXsO5bHVxb83n1YBUf7TWB
1⃣ ✅ شأن نزول سوره درباره شأن نزول آیات ابتدایی سوره ممتحنه آمده است: حاطب بن ابی بلتعه از مسلمانانی بود که به مدینه آمده بود؛ اما خانواده‌اش در مکه مانده بودند و فامیلی نداشت که از آنان حمایت کنند. خانواده اش از او درخواست می‌کنند که چون ما در بلاد کفر هستیم برای اینکه ما را اذیت نکنند از ما خواسته اند که اخبار و اطلاعاتی از پیامبر برای ما بفرستید. او هم می‌نویسد که پیامبر در صدد حمله به مکه است و یک سری گزارشهایی را به مکه می‌فرستد اما پیامبر (ص) مطلع می‌شود و چند نفر را می‌فرستد که بین راه آن فرد و نامه را بگیرند، آن فرستاده اول انکار می‌کند اما بعد با تهدید حضرت علی (ع) نامه را می‌دهد. رسول خدا حاطب را بازخواست می‌کند او می‌گوید من قلبا طرفدار شما هستم اما زن و بچه ام آن طرف گرفتار بودند برای اینکه آنها یک حمایتی داشته باشند این کار را کردم که مشرکین آنها را اذیت نکنند. 📕جلسه ی قرآن، استاد موحد 📆401/9/26 💯 @bayyenat313
3⃣ ✅ سوره مبارکه آل عمران آیه ۱۲۰ إِنْ تَمْسَسْكُمْ حَسَنَةٌ تَسُؤْهُمْ وَإِنْ تُصِبْكُمْ سَيِّئَةٌ يَفْرَحُوا بِهَا ۖ وَإِنْ تَصْبِرُوا وَتَتَّقُوا لَا يَضُرُّكُمْ كَيْدُهُمْ شَيْئًا ۗ إِنَّ اللَّهَ بِمَا يَعْمَلُونَ مُحِيطٌ. اگر خوبی و خیر و گشایشی به شما برسد ناراحت می‌شوند و اگر گرفتاری، مشکل و سختی به شما برسد، خوشحال می‌شوند. تنها راه برای شما مقاومت است و صبر و تقوا. تقوا یعنی حرکتی کاملا هوشیارانه و محتاطانه. برخی روایات می‌گویند مثل کسی که در خارزار دارد حرکت می‌کند. باید خیلی مراقب باشد پایش را کجا می گذارد و الا لباسش گیر می‌کند و نمی‌تواند مسیر را ادامه دهد. یعنی با مراقبت کامل حرکت کردن. تنها راه این است. . اگر این کار را کنید،توطئه ها و مکر و حیله های آنها هیچ ضرری به شما نمی‌رساند. برای اینکه خدا به آنها احاطه دارد. 📕جلسه ی قرآن، استاد موحد 📆401/9/26 💯 @bayyenat313
2⃣ ✅ شأن نزول سوره ✔️ دو نکته در شأن نزول سوره وجود دارد: 🔻یکی مسأله و اینکه اگر کسی خانواده‌اش در سرزمین جریان مقابل باشد به چنین کارها و اقدامات جاسوسی ناچار می‌شود. 🔻نکته مهم دیگر این است که او در گزارش خود می‌نویسد رسول خدا (ص) قصد حمله به مکه و فتح مکه را دارد. سوره ممتحنه بعد از سوره احزاب نازل شده‌، سوره احزاب مربوط به جنگ خندق است که آخرین نبرد بین پیامبر و قریش بوده بر اساس استراتژی قریش. یعنی استراتژی دشمن، براندازی نظام اسلامی از طریق جنگ سخت بوده. از بدر شروع می‌شود بعد احد بعد احزاب. استراتژی مثلث شرک و یهود و نفاق این این بوده که از طریق جنگ سخت نظام را براندازند و تغییر دهد. 🔻آیه ۵۱ سوره نسا بیان می کند که بعد از این ماجرا(بعد از جنگ احزاب، سال پنجم) استراتژی دشمن تغییر کرد به جنگ نرم، یعنی عملیات روانی. می‌فرماید: أَلَمْ تَرَ إِلَى الَّذِينَ أُوتُوا نَصِيبًا مِنَ الْكِتَابِ يُؤْمِنُونَ بِالْجِبْتِ وَالطَّاغُوتِ وَيَقُولُونَ لِلَّذِينَ كَفَرُوا هَٰؤُلَاءِ أَهْدَىٰ مِنَ الَّذِينَ آمَنُوا سَبِيلًا آيا كسانى را كه نصيبى از كتاب داده شده‌اند نديده‌اى كه به جبت و طاغوت ايمان مى‌آورند و در باره كافران مى‌گويند كه راه اينان از راه مؤمنان به هدايت نزديك‌تر است؟ از این به بعد بنایشان بر این شد که جبت و طاغوت را در جامعه اسلامی علم کنند یعنی با عملیات روانی این را جا بیاندازند که اینها دلسوز شما هستند. یومنون یعنی با اینها انس دارند، اصل ایمان به معنای انس است و معتقدند که اینها می‌توانند برای آنها کار کنند. به مشرکین می‌گویند که این جبت و طاغوت، از مومنین برای اهداف ما هموارترند. یعنی باید کاری کنیم که اینها در جامعه اسلامی قدرت پیدا کنند. رسول خدا از سال پنجم به بعدکه جنگ تبدیل به جنگ روانی می شود بسیار سختی می کشند چون اینها(جبت و طاغوت) را بولد می‌کنند و با آنها هم نمی‌شود درگیر شد چون هر چه سختی و مشکلات است می‌اندازند گردن نظام و رهبر انقلاب و اگر بخواهد با آنها برخورد صورت بگیرد، می‌گویند ببین چند نفر هم دارند از مردم دفاع می‌کنند، زندان و شکنجه می‌کنند و اینها. این فضای حاکم بر آن موقع است. 📕جلسه ی قرآن، استاد موحد 📆401/9/26 💯 @bayyenat313
4⃣ ✅سوره مبارکه آل عمران ایه ۱۱۹: هَا أَنْتُمْ أُولَاءِ تُحِبُّونَهُمْ وَلَا يُحِبُّونَكُمْ وَتُؤْمِنُونَ بِالْكِتَابِ كُلِّهِ وَإِذَا لَقُوكُمْ قَالُوا آمَنَّا وَإِذَا خَلَوْا عَضُّوا عَلَيْكُمُ الْأَنَامِلَ مِنَ الْغَيْظِ ۚ قُلْ مُوتُوا بِغَيْظِكُمْ ۗ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ بِذَاتِ الصُّدُورِ آگاه باشید، چنانچه شما آنها را دوست می‌دارید آنان شما را دوست نمی‌دارند، و شما به همه کتب آسمانی ایمان دارید، و آنها در مجامع شما اظهار ایمان کرده و چون تنها شوند از شدت کینه بر شما سر انگشت خشم به دندان گیرند. بگو: بدین خشم بمیرید، همانا خدا از درون دلها آگاه است. شما اینها را دوست دارید، اما اینها شما را دوست ندارند. شما به همه کتاب ایمان دارید اما اینها هر جای کتاب که به نفعشان باشد آن را می گیرند و هر جا به نفعشان نباشد آن را انکار می کنند. وقتی که شما را می بینند می‌گویند ما هم با شماییم ما هم ایمان آوردیم اما وقتی از شما جدا می‌شوند و با خودشان خلوت می‌کنند، انگشتهایشان را از خشم به سوی شما حرکت می‌دهند. نشان میدهد که چقدر نسبت به جریان ایمانی و انقلابی و جریان رهبری رسول خدا و حضرت علی (ع) خشم دارند ولی در ظاهر خشمشان را نشان نمی‌دهند. 📕جلسه ی قرآن، استاد موحد 📆401/9/26 💯 @bayyenat313
5⃣ ✅سوره مبارکه نسا آیه ۱۴۰ وَقَدْ نَزَّلَ عَلَيْكُمْ فِي الْكِتَابِ أَنْ إِذَا سَمِعْتُمْ آيَاتِ اللَّهِ يُكْفَرُ بِهَا وَيُسْتَهْزَأُ بِهَا فَلَا تَقْعُدُوا مَعَهُمْ حَتَّىٰ يَخُوضُوا فِي حَدِيثٍ غَيْرِهِ ۚ إِنَّكُمْ إِذًا مِثْلُهُمْ ۗ إِنَّ اللَّهَ جَامِعُ الْمُنَافِقِينَ وَالْكَافِرِينَ فِي جَهَنَّمَ جَمِيعًا و خداوند (این حکم را) در قرآن بر شما نازل کرده که هرگاه بشنوید افرادی آیات خدا را انکار و استهزا می‌کنند، با آنها ننشینید تا به سخن دیگری بپردازند! وگرنه، شما هم مثل آنان خواهید بود. خداوند، منافقان و کافران را همگی در دوزخ جمع می‌کند. در قرآن برای شما این مطلب نازل شد که وقتی شنیدید که آیات خدا مورد کفر واقع می‌شود، پوشانده می‌شود و مورد استهزاء قرار می‌گیرد، با این‌ها ننشینید، حتی یخوضوا ... حالا حرفهای دیگر می‌زنند آن موقع اشکال ندارد. این خطاب به مومنین است، نشان می‌دهد که در جمع جامعه اسلامی کسانی هستند که در گعده هایشان، در جلسات و سمینارهایشان در فضای مجازی‌شان، کسانی هستند که آیات خدا را مورد کفر قرار می‌دهند. آیات هم می تواند آیات قرآن باشد هم اهداف و برنامه‌های الهی باشد و هم می‌تواند شخصیت های الهی باشد مثل خود پیامبر و حضرت امیر علیهما السلام. اینها مورد کفر و استهزاء واقع می‌شوند مردم هم می‌نشینند به اینها دل می‌دهند و خلاصه استفاده می‌کنند. این فضای جامعه اسلامی است که رهبرش رسول خداست. 📕جلسه ی قرآن، استاد موحد 📆401/9/26 💯 @bayyenat313