eitaa logo
بدایة و نهایة الحکمة
58 دنبال‌کننده
71 عکس
53 ویدیو
6 فایل
دروس بدایة الحکمة بدایه الحکمه نهایه الحکمه نهایة الحکمة فلسفه‌ی فلسفه فلسفه فلسفه تفسیر تسنیم جهت ارتباط 👈 @yarab2730
مشاهده در ایتا
دانلود
bedayatolhekma4 - helalian - 49- 14021125 .mp3
13.38M
🔹🔸🔹 بدایة الحکمة402 المرحلة الثامنة: في انقسام الموجود إلی الواحد و الکثیر فصل5: في الغیریة و التقابل تقابل: تعریف اقسام احکام 🔹🔸🔹 https://eitaa.com/Bedayatolhekmat1401
bedayatolhekma4 - helalian - 50- 14021130 .mp3
11.11M
🔹🔸🔹 بدایة الحکمة402 المرحلة الثامنة: في انقسام الموجود إلی الواحد و الکثیر فصل6: في تقابل التضایف فصل7: في تقابل التضادّ ارتباط با مباحث گذشته تعريف تضاد: 1/ تعریف قدما 2/ تعریف حکمای مشاء (مشهور مشاء) احكام تضاد: 1- متضادان تحت يك جنس قريب مندرج هستند 2- متضادان باید موضوع مشترک داشته باشند 🔹🔸🔹 https://eitaa.com/Bedayatolhekmat1401
falsafeyefalsafe - helalian - 11- 14021130 .mp3
10.98M
🔹🔸🔹 فلسفه فلسفه (مقدماتی) 2. فلسفه های مضاف ح. انواع (گونه‌های) فلسفه های مضاف: 3) به حسب علم یا علوم بودن مضاف‌الیه: 3-1) فلسفه دانش و علم به‌صورت مطلق و کلان محورهای مورد بحث در این قسم 3-2) فلسفه علوم (فلسفه دسته‌ای از علوم هم‌خانواده) 3-3) فلسفه یک علم خاصّ 4) به‌حسب رویکرد (زاویه نگاه) 5) از حیث سنخ گزاره‌ها/ نتایج 6) از جهت بینش و گرایش (یا جهان‌بینی و ایدئولوژی) 🔹🔸🔹 https://eitaa.com/Bedayatolhekmat1401
bedayatolhekma4 - helalian - 51- 14021201 .mp3
9.37M
🔹🔸🔹 بدایة الحکمة402 المرحلة الثامنة: في انقسام الموجود إلی الواحد و الکثیر فصل7: في تقابل التضادّ احكام تضاد: 2- متضادان باید موضوع مشترک داشته باشند تلاش برخی از مشاء برای تصویر تضادّ در جواهر 3- متضادان در نهايت اختلاف و جدايى از هم هستند نتیجه: تبدیل تعریف قدما به تعریف مشهور مشاء توسط علّامه ره فصل8: في‌ تقابل العدم و الملکة معنا و اسامی این تقابل تعريف ملكه و عدم ملكه فرق تقابل عدم و ملكه با دیگر تقابل‌ها 🔹🔸🔹 https://eitaa.com/Bedayatolhekmat1401
bedayatolhekma4 - helalian - 52- 14021202 .mp3
11.22M
🔹🔸🔹 بدایة الحکمة402 المرحلة الثامنة: في انقسام الموجود إلی الواحد و الکثیر فصل8: في‌ تقابل العدم و الملکة دیدگاه برخی حکما دربارة عدم و ملکه (تناقضِ مقیّد دانستن آن) انواع ملکه و عدم ملکه: 1) عدم و ملكه حقيقى‏/ فلسفی 2) عدم و ملكه مشهورى‏ وجه تسمیه هر نوع نکاتی درباره ولادت امام عصر عج و چگونگی فیض گرفتن از معصومان علیهم السلام ایّامُ الله جمهوری اسلامی وظایف ما نسبت به مقوله انتخابات 🔹🔸🔹 https://eitaa.com/Bedayatolhekmat1401
🔸🔹🔶🔷🇮🇷🔷🔶🔹🔸 🔵 وصیت امام خمینی درباره / 1 🌿 و وصيت من به ملت شريف آن است كه در تمام انتخابات، چه انتخاب رئيس جمهور و چه نمايندگان مجلس شوراى اسلامى و چه انتخاب خبرگان... در صحنه باشند و اشخاصى كه انتخاب می‏كنند روى ضوابطى باشد كه اعتبار می‏شود مثلًا در انتخاب خبرگان...، توجه كنند كه اگر مسامحه نمايند و خبرگان را روى موازين شرعيه و قانون انتخاب نكنند، چه بسا كه خساراتى به اسلام و كشور وارد شود كه جبران‏پذير نباشد. ☝️و در اين صورت همه در پيشگاه خداوند متعال‏ مسئول میباشند. ☝️از اين قرار...، ملت از مراجع و علماى بزرگ تا طبقه بازارى و كشاورز و كارگر و كارمند، همه و همه مسئول سرنوشت كشور و اسلام مى‏باشند؛ چه در نسل حاضر و چه در نسلهاى آتيه؛ 🔴 و چه بسا كه در بعض مقاطع، عدم حضور و مسامحه، گناهى باشد كه در رأس گناهان كبيره است. ☝️پس علاج واقعه را قبل از وقوع بايد كرد، وإلّا كار از دست همه خارج خواهد شد. و اين حقيقتى است كه بعد از مشروطه لمس نموده‏ايد و نموده‏ايم... ، ج‏21، ص421-422 🔹🔸🔹 @maktabeEMAMdarSAHIFE 🔹🔸🔹
1_9875707664.pdf
14.77M
🔸🔹🔶🇮🇷🔷🔸🔹 ❇️ ویژه نامه: رأی دادیم چی شد؟ 📌این ویژه‌نامه به‌خصوص برای خواص فعال انتخابات مناسب است. مباحث به‌صورت اینفو کار شده که خوشخوان باشد. 🌿 برخی از مباحث: 🔹چرا و چگونه به افزایش مشارکت کمک کنیم؟ 🔸چرا خواص باید برای افزایش مشارکت تلاش کنند؟ 🔹اگر رای ندهیم چه می‌شود؟ 🔸رای دادن چه فایده‌ای دارد؟ 🔹گره‌های کور مجالس قبلی چطور باز شد؟ 🔸میزان مشارکت در آخرین انتخابات‌ها چه اثر و فایده‌ای داشت؟ ⭕️ 🔹🔸🔹 @maktabeEMAMdarSAHIFE 🔹🔸🔹
استاد یزدان پناه-انتخابات1402.mp3
3.05M
🔰 ضرورت حضور در انتخابات بیانات آیت الله یزدانپناه در مورد انتخابات در آغاز درس تفسیر (٧ اسفند 1402) 🔹ضرورت دو چندان حضور در انتخابات مجلس در شرایط کنونی 🔹پیام واضح حضور مردم برای دشمن و مرعوب کردن او 🔹در شرایط کنونی هر رای ما کمک به مردم غزه است. 🔹برای تغییرات اساسی در کشور به انتخاب افراد پخته و کاردان نیاز داریم. 🔹حتی یک نماینده خوب هم در کل مجلس موثر است. 🔹ما به مجلس انقلابی، کاردان، شجاع، پیرو رهبری و متدین و متقی نیاز داریم. 🔹نقش اندیشه های ناب رهبری در راهبری کشور 🔹اگر نماینده ای مطیع رهبری نباشد او مضر است. 🔹در شرایط کنونی شجاعت نمایندگان و اقدامات شجاعانه مجلس، دشمن را در جای خود می‌نشاند. 🔹ان شاء الله همه مردم در انتخابات شرکت کنند و به اصل نظام و اصلاح آن کمک نمایند. 🔹سرورانی که میتوانند شور انتخاباتی در مردم ایجاد کنند بروند و این کار را انجام دهند. 🔹حتی یک نفر را سر صندوق رای بیاوریم برد کرده ایم. 🔹راه حل مشکلات کشور همین روند قانونی است. 🔹🔸🔹 https://eitaa.com/Bedayatolhekmat1401
bedayatolhekma4 - helalian - 53- 14021214 .mp3
12.52M
🔹🔸🔹 بدایة الحکمة402 المرحلة الثامنة: في انقسام الموجود إلی الواحد و الکثیر فصل9: في تقابل التناقض مقدمه ساختار فصل الف. تعريف تقابل تناقض‏ چگونگی اتصاف مفردات به تناقض‏ ب. احکام تناقض 1/ اجتماع و ارتفاع نقيضين ممتنع است‏ اصل امتناع تناقض، [از] اولى الاوائل و أم القضايا است 🔹🔸🔹 https://eitaa.com/Bedayatolhekmat1401
bedayatolhekma4 - helalian - 54- 14021215 .mp3
10.18M
🔹🔸🔹 بدایة الحکمة402 المرحلة الثامنة: في انقسام الموجود إلی الواحد و الکثیر فصل9: في تقابل التناقض مقدمه ساختار فصل الف. تعريف تقابل تناقض‏ چگونگی اتصاف مفردات به تناقض‏ ب. احکام تناقض 2/ چيزى از حكم نقيضين، خارج نيست‏ معناى ارتفاع نقيضين از مرتبه ماهيت‏ [یا مرتبة ذات] 3/ شروط تناقض (وحدت‏هاى نُه‌گانه معتبر در تناقض‏) فصل10: في تقابل الواحد و الکثیر ارتباط فصل با مباحث قبلی ساختار فصل الف. تقابل واحد و کثیر 🔹🔸🔹 https://eitaa.com/Bedayatolhekmat1401
bedayatolhekma4 - helalian - 55- 14021216 .mp3
11.58M
🔹🔸🔹 بدایة الحکمة402 المرحلة الثامنة: في انقسام الموجود إلی الواحد و الکثیر فصل10: في تقابل الواحد و الکثیر الف. تقابل واحد و کثیر اختلاف واحد و كثير از سنخ تقابل مصطلح نیست بیان بیشتر با توجه به اصالت و تشکیک وجود بیانی دیگر از نفى تقابل از واحد و كثير ب. تتمه برخی از فواید و کاربردهای مباحث این مرحله در باب واحد و کثیر 🔹🔸🔹 https://eitaa.com/Bedayatolhekmat1401
🌱🌱🌱🌱🌱 💎💎💎بیانات درباره و مراتبش ⏳زمان: 8 خرداد 1366/ 1 شوال 1407 🌍مكان: ت، حسينيه ‏ ... من فكر مى‏كردم كه اين ضيافتى كه شما مؤمنين دعوت برش شديد، كه ضيافت اللَّه است، اين چى است...🤫 🔹ضيافت الله در عالم ماده، عبارت از اين است كه ما را پرهيز بدهد از تمام شهوات دنيوى. اين مرتبهٔ مادى ضيافت الله است كه همه كسانى كه دعوت شدند به اين ضيافت، بدانند كه ضيافت خدا در اين نشئه، چشمپوشى از شهوات است و ترک آن چيزى كه قلب انسان؛ يعنى، روح طبيعى انسان بهش مايل است، آنها را بايد ترک كند. اين ضيافت خداست و اين ضيافت، سايه ضيافتهايى است كه در طول عالم وجود تحقق دارد، منتها در عالم ماده به اين صورت است كه ترک شهوات طبيعى است، شهوات جسمانى است. 🔹و در عالم مثال، ترک شهوات خيالى است. 🔹و در عالم بعد از مثال، ترک شهوات عقلانى است، روحانى است. ♦️شهوت در هر جا به يک صورت تحقق دارد. 🔺در اين عالم به همينطورى [است‏] كه مى‏دانيد 🔺و در عالم بعد از اين عالم؛ عالم مثال، شهواتى كه انسان در عالم مثال دارد بالاتر از شهواتى است كه در عالم طبيعت دارد و جلوگيرى از آن هم مشكلتر است. و ضيافت الله در آنجا اين است كه از آن شهوات انسان منصرف بشود از شهوات نفسانى، آن شهوات نفسانى‏اى كه الآن عالم گرفتارش است. 🔻شهوات عقلانى هم كه بالاتر از اين شهوات است، ضيافت الله در آنجا باز اين است كه از آن شهوات عقلانى هم بايد دست برداشت. 😭و در همه اين مراتب هم شيطان وارد است كه نگذارد شما در اين ضيافت اللَّه استفاده كنيد؛ در عالم طبيعت نگذارد، در عالم خيال نگذارد، در عالم عقل هم نگذارد. ▫️و دست برداشتن از آن آمال عقلانى نيز مشكلتر از دست برداشتن از اين آمال ديگر است. 🔥آمال نفسانى كه پايينتر از آمال عقلانى است، عالم را به آتش كشيده. 💥تمام اين جنگها و تمام اين نزاعهايى كه در اين عالم واقع مى‏شود، چه در يک عايله واقع بشود يا در همه عالم، كه آن هم يک عايله است، تمام اينها از همين سركشى نفس است. 🔸و ضيافت الله در آنجا، كه ما دعوت بر آن شديم، اين است كه وارد بشويم در آنجا و ترك كنيم آن شهوات نفسانيه را، و اين بسيار مشكل است. 🔳 شهوات جسمانى آسانتر است تركش تا شهوات بالاتر، تا برسيد به شهوات نفسانى. تا آن آخر انسان مبتلاست به اين شهوات نفسانى. و ضيافت الله هم در آن عالم اين است كه ما دعوت شديم كه ترك كنيم اينها را. اينجا ظل[سایه] آنجاست و آنجا روح اينجاست، و شهواتِ عقلانى هم كه در بسيارى از تمام عالم پرتو انداخته است، اين بالاتر از شهوات روحانى و نفسانى و جسمانى است، و ضيافت الله هم در آنجاست كه آن هم ترک بشود. ☝️ضيافت الله به ترک اين چيزهاست؛ 💎براى اينكه ضيافت، رفتن در حضور آن كسى است كه انسان را دعوت كرده است. دعوت كرده است، ما هم در اثر اين، در دنبال اين دعوت وارد مى‏شويم در ضيافت. ❓آيا ما در اين ماه رمضان، در اين ضيافت وارد شده‏ايم و ترک كرده‏ايم شهوات جسمانى را؛ فضلًا از شهوات خيالى و شهوات نفسانى و شهوات عقلانى 😶اين ديگر هر كسى دست خودش است كه خيال كند، ببيند چه كرده است. آيا در محضر حق تعالى است كه دعوت كرده است ما را، ما رفته‏ايم در اين محضر؟ وارد شده‏ايم در اين محضر تا استفاده بكنيم يا وارد نشده‏ايم؟ 🔶در مسائل بالاتر از اينجا هم هست. اينها مراتبى است از آن ضيافت، 🔵 فوق اين ضيافات كه آن ضيافت اهل معرفت است. خدا همه را دعوت كرده است به اين ضيافت، و اهل معرفت و كُمَّل [کاملان] از اوليا در آن ضيافت وارد مى‏شوند و مى‏توانند. البته نادرى مى‏تواند از عهده برآيد ⚪️ و فوق اين همه مقامات، آن جايى است كه ديگر ضيافتى در كار نيست؛ مضيفى و ميهمانى و مهماندارى و ضيافتى در كار نيست. آنچه در وهم تو نايد آن است كه اصل مسأله ديگر مى‏رسد به جايى كه ضيافتى در كار نيست... ، ج‏20، ص266-268 🔹🔸🔹 @maktabeEMAMdarSAHIFE 🔹🔸🔹
🌙🌿🌙🌿🌙 🔷 آخرين پيام نوروزى (راديو تلويزيونى) 1 فروردين 1368/ 13شعبان 1409 تهران، جماران‏ بسم الله الرحمن الرحيم‏ يا مُقَلِّب الْقُلُوبِ و الأبْصار يا مُدَبِّر الليلِ وَ النَّهار، يا مُحَوِّلَ الحَوْلِ و الأحوال، حوّل حالَنا الى احْسَنِ الْحال 🌱تحويل حال الى احسن الحال اين است كه انشاءالله در اين سال نو ما تغييرات روحى بدهيم، يعنى واقعاً تحول بر ايمان حاصل بشود. و او به اين است كه همانطورى كه سيره انبيا از اول تا آخر بوده است كه جنگ و صلحشان براى خدا بوده است... [ما هم اینطور بشویم]. 🌱... و ما اميدواريم كه ملت ما در اين سال نو به طورى عمل بكند كه سيره انبيا بوده است. به طورى عمل بكند كه سيره اوليا بوده است. ☝️و عمده اين است كه هواهاى نفس از بين برود. انسان در طول عمر مبتلاى به اين هواى نفس است كه محتاج به رياضت است. و من كه گوينده ‏ام موفق نشدم به اين عمل. 🌱و من اميدوارم كه ملت ايران و همه مسلمانان دنيا يك تحولى پيدا كنند در اين سال نو كه براى خدا كار كنند. براى سلطه خودشان نباشد. براى پيروزى خودشان نباشد. براى هواهاى نفسانى نباشد. 🌱و خداوند انشاءالله همه را توفيق بدهد كه در راه خداى تبارک و تعالى مجاهدت كنند. 🌱و انشاءالله اين روز بر همه مبارک باشد، و خداوند همه مسلمين را با هم متفق كند در مقابل كفر جهانى. والسلام عليكم و رحمة الله ، ج‏21، ص324 🔹🔸🔹 @maktabeEMAMdarSAHIFE 🔹🔸🔹
bedayatolhekma4 - helalian - 56- 14030127 .mp3
10.46M
🔹🔸🔹 بدایة الحکمة402 المرحلة التاسعة: في السبق و اللحوق و القِدَم و الحدوث مقدمات: ربط این مرحله با مرحله قبل جایگاه بحث (در فلسفه) فلسفی بودن بحث اهمیت و ضرورت مسأله ساختار مرحله الفصل الأوّل: في معنی السبق و اللحوق و أقسامهما و المعیة پیشینه تعریف تقدم و تأخّر/ تحليل معناى تقدم و تأخر رابطه تقدم و تأخر با تشكيک 🔹🔸🔹 https://eitaa.com/Bedayatolhekmat1401
falsafeyefalsafe - helalian - 12- 14030127 .mp3
10.11M
🔹🔸🔹 فلسفه فلسفه (مقدماتی) 2. فلسفه های مضاف ط. ساختار فلسفه‌های مضاف ی. منابع/ مصادر فلسفه های مضاف 🔹🔸🔹 https://eitaa.com/Bedayatolhekmat1401
bedayatolhekma4 - helalian - 57- 14030128 .mp3
12.26M
🔹🔸🔹 بدایة الحکمة402 المرحلة التاسعة: في السبق و اللحوق و القِدَم و الحدوث الفصل الأوّل: في معنی السبق و اللحوق و أقسامهما و المعیة معيت (/ با همى/ همراهی) اقسام تقدم و تأخر: مقدمه 1- تقدم و تأخر زمانى‏ ملاک تقدم و تأخّر زمانی معیّت زمانی 2- تقدم و تأخر بالطبع/ طبعی ملاک تقدم و تأخّر طبعی معیّت طبعی 🔹🔸🔹 https://eitaa.com/Bedayatolhekmat1401
bedayatolhekma4 - helalian - 58- 14030203 .mp3
9.61M
🔹🔸🔹 بدایة الحکمة402 المرحلة التاسعة: في السبق و اللحوق و القِدَم و الحدوث الفصل الأوّل: في معنی السبق و اللحوق و أقسامهما و المعیة ویژگیهای اهل معرفت حقیقی از لسان مبارک امام صادق علیه السلام 3- تقدم و تأخر علّى‏ (بالعلیة) ملاک تقدم در تقدم و تأخّر علّی معیّت بالعلیّة 4- تقدم و تأخر ماهوى‏ [بالماهیة/ بالتجوهر] ملاک تقدم در تقدم و تأخّر ماهوی معیت ماهوی 🔹🔸🔹 https://eitaa.com/Bedayatolhekmat1401
bedayatolhekma4 - helalian - 59- 14030204 .mp3
9.71M
🔹🔸🔹 بدایة الحکمة402 المرحلة التاسعة: في السبق و اللحوق و القِدَم و الحدوث الفصل الأوّل: في معنی السبق و اللحوق و أقسامهما و المعیة تقدم و تأخّر بالذات 5- تقدم و تأخر به حقيقت و مجاز (بالحقیقة و المجاز) ملاک تقدم و تأخّر در سبق و لحوق بالحقیقة و المجاز معیت بالحقیقة و المجاز 🔹🔸🔹 https://eitaa.com/Bedayatolhekmat1401
bedayatolhekma4 - helalian - 60- 14030205 .mp3
12.7M
🔹🔸🔹 بدایة الحکمة402 المرحلة التاسعة: في السبق و اللحوق و القِدَم و الحدوث الفصل الأوّل: في معنی السبق و اللحوق و أقسامهما و المعیة 6- تقدم و تأخر دهرى‏ [بالدهر] ملاک تقدم در سبق و لحوق دهری 7- تقدم و تأخر رتبى‏ [بالرتبة/ بالمرتبة/ بالترتیب/ ترتیبی] ملاک سبق و تقدم رتبی 8- تقدم و تأخر بالشرف (به شرف)‏ ملاک تقدم در سبق بالشرف الفصل الثانى: في ملاكِ السبقِ في أقسامِه‏ 🔹🔸🔹 https://eitaa.com/Bedayatolhekmat1401
bedayatolhekma4 - helalian - 61- 14030210 .mp3
10.39M
🔹🔸🔹 بدایة الحکمة402 المرحلة التاسعة: في السبق و اللحوق و القِدَم و الحدوث الفصل الثالث: في ‏القِدَم و الحدوثِ و أقسامِهما بیان [و تحلیل] معنای قِدَم و حدوث معناى عرفى حدوث و قدم‏ اصطلاح فلسفى حدوث و قدم‏ جایگاه بحث از حدوث و قدم قلمرو و گستره تعریف حدوث و قدم فلسفی بودن بحث از حدوث و قدم اقسام قدم و حدوث: 1. حدوث و قدم زمانى‏ 🔹🔸🔹 https://eitaa.com/Bedayatolhekmat1401
bedayatolhekma4 - helalian - 62- 14030211 .mp3
10.81M
🔹🔸🔹 بدایة الحکمة402 المرحلة التاسعة: في السبق و اللحوق و القِدَم و الحدوث الفصل الثالث: في ‏القِدَم و الحدوثِ و أقسامِهما اقسام قدم و حدوث: 1. حدوث و قدم زمانى‏ 2. حدوث و قدم ذاتى‏ 🔹🔸🔹 https://eitaa.com/Bedayatolhekmat1401
bedayatolhekma4 - helalian - 63- 14030212 .mp3
10.41M
🔹🔸🔹 بدایة الحکمة402 المرحلة التاسعة: في السبق و اللحوق و القِدَم و الحدوث الفصل الثالث: في ‏القِدَم و الحدوثِ و أقسامِهما روایت شریف منقول از امام جعفر صادق علیه السلام در باب علم، عالم و متعلّم اقسام قدم و حدوث: 3. حدوث و قدم دهرى‏ برخی از فواید و کاربردهای مباحث این مرحله برخی آدرسهای تکمیلی 🔹🔸🔹 https://eitaa.com/Bedayatolhekmat1401
bedayatolhekma4 - helalian - 64- 14030217 .mp3
8.26M
🔹🔸🔹 بدایة الحکمة402 المرحلة العاشرة: في القوة و الفعل ارتباط با مرحله قبل اهمیت و ضرورت این مبحث [کاربردها و فواید] ساختار مرحله محل بحث تحلیل معنای قوه و فعل [تعریف] خارجی بودن قوه و فعل نسبی و اضافی بودن دو وصف قوه و فعل فلسفی بودن بحث از قوه و فعل 🔹🔸🔹 https://eitaa.com/Bedayatolhekmat1401
falsafeyefalsafe - helalian - 13- 14030217 .mp3
9.07M
🔹🔸🔹 فلسفه فلسفه (مقدماتی) 2. فلسفه های مضاف ک. روش فلسفه های مضاف 🔹🔸🔹 https://eitaa.com/Bedayatolhekmat1401
bedayatolhekma4 - helalian - 65- 14030218 .mp3
11.53M
🔹🔸🔹 بدایة الحکمة402 المرحلة العاشرة: في القوة و الفعل الفصل الأوّل: كلُّ حادثٍ زمانيٍّ مسبوقٌ بقوةِ الوجود [و مادّةٍ تحملها] ارتباط با مباحث قبلی و بعدی عنوان فصل پیشینه و سابقه مدعا (محتوای فصل) اثبات مدعا: مقدمه اوّل مقدمه دوم مقدمه سوم مقدمه چهارم 🔹🔸🔹 https://eitaa.com/Bedayatolhekmat1401