eitaa logo
بُت شناسی
2هزار دنبال‌کننده
370 عکس
294 ویدیو
22 فایل
🖎نقد و آگاهی در زمینه فِرق انحرافی از ثقلین، نقد تصوف و غلات، نقد مخربین اعتقادی شیعه. بدون خط قرمز در چهارچوب ثقلین instageram.com/botshenasi↩ ❎برای حمایت از کانال خارج نشید.❎
مشاهده در ایتا
دانلود
🔍 نابرده رنج، گنج میسر شد ... به جای معرفت نمایش میسر شد... مذهب شیعه در زمان راحتی به ما رسیده است. ما برای ابراز عقیده خود که شیعه هستیم هیچ سختی را تحمل نکردیم. جلسات سید الشهدا علیه السلام در خوشی به ما رسیده است! ما استرس و دغدغه ای برای برپایی مجالس نداشته ایم‌. آنقدر همه چیز آسان به ما رسیده است که امری عادی برای ما شده است. خیلی خوب است که ما در ابراز عقیده و برپایی جلسات عزاداری در آسایش هستیم. اما کاش یک مقدار برای آن به زحمت و سختی می افتادیم. چشم خود را باز کردیم و دیدیم در هر روز هفته صد ها جلسه عزاداریِ هفتگی فقط برپا هست‌. (الحمدالله) راحت و آسان بدون دغدغه مشرف به کربلا شدیم! حتی بدون پاسپورت و ویزا! این زیادیِ نعمت باعث شده ما یک مقدار بی تفاوت باشیم! رفقا، تا قبل از سال ۱۳۲۰ هجری شمسی (زمان پهلوی اول) عزاداری در ایران ممنوع بود! با ترس و لرز در هزاران لایه جلسات عزاداری برگزار می کردند! برای همین رویِ جلسات تعصب و وسواس داشتند. برای همین سعی می کردند خیلی مواظب باشند تا هر عملی را انجام ندهند! اما ما نابرده رنج برایمان گنج میسر شد! اگر رنجی برای ما حاصل شده بود، در جلسات و اتفاقات داخل جلسه انقدر بی تفاوت نبودیم! اجازه نمی دادیم شعائر غیر اهل بیت علیهم السلام وارد جلسات شود! شوخی و خنده بعد روضه و صدای قهقهه ها تا نا کجا اباد! نابرده رنج این گنج به ما رسید که امروز دستگاه امام حسین علیه السلام یک وسیله تجاری شده است! راحت رویِ آن مبلغ میگذاریم! جای امام حسین علیه السلام طرفدار منبری و مداح شدیم! اگزوزی و لیزری و پینگ پونگیش کردیم! به جای حساسیت روی کیفیت مجلس و ارتقای سطح معرفت خودمان، دنبال ارتقای سیستم صوت و تصویر و دکور رفتیم! جای حساسیت رویِ بساط امام حسین علیه السلام رویِ شاعر و مداح و سبکش حساسیت پیدا کردیم! مرید همه شدیم! به جایِ سوز و اشک دنبال سبک فلان موسیقی بودیم! نشستیم و برای کسانی که دارند با امام حسین علیه السلام بازی میکنند کف و سوت میزنیم. به نسل بعد میخواهیم این سطح را به ارث بگذاریم؟ ِآنها چه بلایی بر سر این شعائر می آورند؟ هیئت شده محل تفریح و اوقات فراغت؟ مطابق نفس و شهوت خودمان یک امام حسین ساختیم و مخالفش را لعن میکنیم؟ از امام حسین ساخته ذهن ما تا امام حسین علیه السلام واقعی چقدر فاصله است؟ حالا که امام حسین علیه السلام همه چیز را سهل کرده ما باید بزنیم زیر امر امام و طبق شهوتمان عمل کنیم؟ گاهی وقت ها با خودمان فکر کنیم که اگر امروز امام حسین علیه السلام به ما فرمود آیا این شکر نعمتی بود که از جانب ما به شما رسید؟ این بود حد معرفتتان که با عزاداریِ من تجارت کنید و اوقات فراغت بگذرانید؟ چه جوابی داریم؟ پاسخ این بدعت ها و چوب لایِ چرخ گذاشتن ها را چه داریم بدهیم؟ این شکر نعمت سهولت زیارت است؟ در کربلا راه برویم و بخندیم و لطیفه تعریف کنیم؟ چون سطح معرفت ما پایین است و حوصله ارتقاء آن را نداریم رو به نمایش آوردیم. کسی با ریش کله قندی و خلخال دست و پا و گردنبند تا ناف، شلوار کردی و پیراهن بلند امام حسینی نمی شود. کسی با نوشتن جمله انا کلب الرقیه در بیو اینستاگرامش و ادعای خدایی برای اهل بیت علیهم السلام معرفتش بالا نمی رود. این اعمال برای جلب توجه است. این موارد سرپوشی برایِ کم معرفتی ما هست. ادب ما و رفتار ما باید حسینی باشد. مجالس تبری ما را با آن فضاحت به ابتذال کشیدن، انواع بدعت و عمل خلاف شرع را وارد مجالس تبری کردند به اسم برائت فحاشی و بزن و برقص را وارد کردند و چه اعمال دیگه که قابل ذکر نیست. حال نوبت مجالس عزاداری است؟ تا چه زمان باید بنشینیم و منویات و شهوت شما را ببینیم و بگوییم دست بردارید و در پاسخ بگویید در کار امام حسین علیه السلام دخالت نکن؟ هر چه سلیقه خودمان است را اسم امام حسین روی آن گذاشتیم و مخالفین آن را حرامزاده و دشمن اهل بیت علیهم السلام گذاشتیم. یک مقدار به خود بیایید، ولله با دست خودمان داریم تیشه بر ریشه مجالس و شعائر می زنیم. چشم و گوش شیطان کر و کور باشد، دیر نیست که در ایران روز عاشورا بنر بزنند و بگویند عاشورا روز رسیدن امام حسین علیه السلام به لقا الهی است و روز شادی و سرور! جواب حضرت صدیقه سلام الله علیها سخت است. نکند که شرمسار باشیم. @BotShenasi
امام عصر روحی فداه صبح و شام بر مصیبت جد غریب خود اشک می ریزد. وقت ظهور مصیبت جد اطهر خود را می فرمایند. أَلا یا أهْلَ الْعالَمِ اَنَّ جَدّیَ الْحُسَیْن قَتَلوهُ عَطْشاناً، أَلا یا أهْلَ الْعالَمِ اَنَّ جَدّیَ الْحُسَیْن طَرَحوهُ عُریاناً، أَلا یا أهْلَ الْعالَمِ اَنَّ جَدّیَ الْحُسَیْن سَحَقوهُ عُدواناً نقل است که امام عصر روحی فداه فرمودند: هرکس بعد از اشک بر مصائب جدم برای فرج من دعا کند، من او را دعا میکنم. روایات متواتر از معصومین علیهم السلام به ما رسیده است که امر بر ذکر مصائب یا همان روضه خوانی دارد. راه را اهل بیت علیهم السلام به ما نشان داده اند و فرمودند که باید چگونه عمل کنیم. راه مشخص، دستورالعمل واضح از سوی اهل بیت علیهم السلام به ما رسیده است. حال به مجالس کنونی نگاهی کنید، بچه هیئتی و مداح دنبال مستی و عشق و حال هستند! دنبال منویات خودشان هستند. کجا و در کدام روایت آمده که دنبال عشق و حال خودت باش؟ کجا آمده مجلس اهل بیت علیهم السلام را خطاب کن؟ کجا آمده دنبال سبک و ادا باش؟ تاسی به امام عصر روحی فداه این است؟ کجا آمده هر کاری دلت میخواهد انجام بده و نام امام حسین علیه السلام بر روی آن بگذار! یک مقدار شرم و حیا هم خوب چیزی است. واقعاً مداحی های دهه اول محرم را گوش کنید، انسان شرمش می گیرد به کسی بگوید این مجلس عزایِ امام حسین علیه السلام است. واقعاً هیچ شباهتی به مجلس عزاداری ندارد. به کدام مسلک شما هستید؟ چرا به جان عزاداری اهل بیت علیهم السلام افتادید؟ ایامی که بقیه الله اعظم روحی فداه ثانیه به ثانیه اشک بر جدش می ریزد، شما چه بر سرش آوردید؟ با امام حسین علیه السلام باید مواسات کرد. باید خون گریست در این مصیبت عظیم. آقایان دنبال مِی و شراب و پیاله هستند! دنبال عشق و حال هستند! آقایان به اسم عزاداری بزن و برقص راه انداختند.‌ حزن این مجالس کجاست؟ جای تاسی به امام مظلوم خود به یزید تاسی کردید؟ بله در محرم و صفر اهل بیت علیهم السلام را به مجلس شراب بردند، تو هم دنبال شراب هستی؟ آقای مداح روز اول محرم می گوید کف بزن؟ شب هفتم محرم می گوید کِل بکش؟ به اسم دامادی حضرت قاسم علیه السلام نُقل می ریزید و هلهله می‌‌کنید؟ خب جای تسلی دل خونین امام عصر روحی فداه که خون به دلش می کنید؟ هر چه دشمنان اهل بیت علیهم السلام بر سر اهل بیت علیهم السلام آوردند، عین آن را در هیئت امام حسین علیه السلام پیاده می کنید؟ کارهایی که هیئتی ها می کنند، در دکان هیچ عطار و بقالی پیدا نمی شود. بعد آقایان سینه سپر می کنند که آخوند ها با دستگاه امام حسین علیه السلام دشمنی می کنند! علما از جیب خود حرفی نمی زنند! میگویند: مطربانه نخوان! غلو نکن! هو نکش! مستی و می وارد جلسه نکن! شعائر صوفیه را ترویج نکن! حزن و بکا باید در جلسه باشد. کلام اهل بیت علیهم السلام هم همین است. چهار بچه سر از تخم در نیاورده جلسات عزاداری را به ابتذال کشیدند. کسی هم نیست جلوی این افراد را بگیرد. از اهل بیت علیهم السلام چشم خوشگل و قد رعنا می شناسد و می و مستی! یک جهاد اهل بیت علیهم السلام هم بلد است. آن را هم مثل آدم نمی خواند. تعابیری نسبت به اهل بیت علیهم السلام به کار می برند که انسان شرمش می آید به یک انسان معمولی نسبت دهد! تو معرفت و امام شناسی بلد نیستی کسی را متهم نکن. از اهل بیت علیهم السلام یک امیرالمومنین علیه السلام می شناسد که خدا خطابش میکند، که فاتح خیبر است. از امام حسین علیه السلام یک کربلا با شش گوشه که رفیق مشتی هست می شناسد! از قمر بنی هاشم علیه السلام یک چشم خوشگل و قد رعنا! با باقی اهل بیت علیهم السلام هم کاری ندارد زیرا جنگی از آنها نداریم! کاش یک فیلتر قوی می گذاشتند تا هر کسی به وادی مداحی قدم نگذارد. کاش یک مرد میدان پیدا شود و در دهان چند نفر از این افراد بکوبد! جلساتی که محل نزول ملائک و رحمت خدا بود را به میکده و کاباره تبدیل کردند. جلساتی که باید ولی عصر روحی فداه قدم در آن بگذارد را تبدیل به خانقاه کردید! بعد هم میگوید در کار مداح امام حسین علیه السلام دخالت نکن! چه کسی این قانون را گذاشته که مداح و هیئتی هر چه میخواهند، بگویند و کسی حق ندارد اعتراض کند؟ نسبت هایی که به مخدرات اهل بیت علیهم السلام می دهند انسان شرمش می اید که‌به زبان جاری کند! تو به چه حقی میگویی عشق من رباب؟ تو به چه جراتی میگویی رقیه شراب ناب من؟ تو به چه گستاخی رسیدی که میگویی رقیه خوشگل من است؟ خوب است در مورد ناموس خودت چنین تعابیری کسی به کار ببرد؟ شرم و حیا را خوردید و یک آب هم روی آن. همه این دوستان هم خود علامه پندار. چیز هایی وارد جلسه شده که دل هر مومن اهل انصاف را به درد می آورد. حزن محرم کجاست؟ حرف زیاد است، ان شاء الله به وقت خودش‌. فقط ان شاء الله خداوند متعال امام حسین علیه السلام را از دست ما نجات دهد. @BotShenasi
ضَرَبَتْكُمُ في كَرْبَلاءَ صَوَارِمٌ يَوْمَ السَّقيفَةِ مُزِّقَتْ أغْمادُها شما را در کربلا با شمشیرهایی کشتند که در سقیفه غلاف آنها شکسته شد و شمشیرها از غلاف بیرون مانده بود! شعر از «ابن سنان خفاجی» شاعر شیعی قرن پنجم هجری شکستن غلاف شمشیر در نزد عرب کنایه از عزم راسخ برای پیکار است. کسی که چنین کاری می‌کند می‌خواهد به دیگران بفهماند دیگر شمشیرش را غلاف نخواهد کرد و برای از بین بردن دشمن هر خطری را به جان می‌خرد. @BotShenasi
🔍 حی لا یموت کیست ؟ اخیراً عقیده ای در میان هیئات در حال رشد است. عقیده ای که مخصوص غُلات است. عقیده به عدم شهادت اهل بیت علیهم السلام. این عقیده که سرچشمه آن عقاید غُلات است و امروز بعضی مداحان در زمان مداحی خود در فضائل امیرالمومنین علیه السلام برای ایجاد شور و حرارت از لفظ حی لا یموت برای امیرالمومنین علیه السلام استفاده میکنند. آن حی که هرگز طعم مرگ را نمی چشد تنها خداوند متعال است‌. اهل بیت علیهم السلام با شهادت طعم مرگ را چشیده اند. این مطلب از عقاید مسلم شیعه است و خلاف آن تنها در میان غلات دیده می شود. گرچه تفاوت میان مُردن و کشته شدن می باشد. اما حی لا یموت تنها خداوند متعال است. طعم مرگ چه در بستر یا شهادت را همه می چشند و خواهند چشید. «کل نفس ذائقه الموت». در غیبت صغری در همین مورد از ولی عصر روحی فداه سوال پرسیده شد که حضرت فرمود: و امّا اعتقاد كسى كه مى گويد حسين عليه السّلام كشته نشده است آن كفر و تكذيب و گمراهى است. 📚 كمال الدين، ج ۲، ص: ۲۳۸ نتیجه فرمایش امام عصر روحی فداه این است که هر کس معتقد باشد اهل بیت علیهم السلام به شهادت نرسیده اند کافر است. چرا امروز در هیئات شیعه که باید محل نشر عقاید شیعه باشد رو به ترویج عقاید غُلات و صوفیه آورده است؟ أَبِی عَنْ سَعْدٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ الْحُسَیْنِ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ سِنَانٍ عَنْ إِسْحَاقَ بْنِ حَارِثٍ عَنْ أَبِی بَصِیرٍ قَالَ: أَخْرَجَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام حُقّاًفَأَخْرَجَ مِنْهُ وَرَقَةً فَإِذَا فِیهَا سُبْحَانَ الْوَاحِدِ الَّذِی لَا إِلَهَ غَیْرُهُ الْقَدِیمُ الْمُبْدِئُ الَّذِی لَا بَدْءَ لَهُ الدَّائِمُ الَّذِی لَا نَفَادَ لَهُ الْحَیُّ الَّذِی لَا یَمُوتُ الْخَالِقُ مَا یُرَی وَ مَا لَا یُرَی الْعَالِمُ کُلَّ شَیْ ءٍ بِغَیْرِ تَعْلِیمٍ ذَلِکَ اللَّهُ الَّذِی لَا شَرِیکَ لَهُ. ابو بصیر گفت: امام جعفر صادق علیه السلام جعبه ای را آورد و از آن جعبه پارچه ای کاغذی را بیرون آورد پس دیدیم که در آن نوشته بود: پاک و منزه است خدای یگانه ای که غیر از او خدایی نیست. قدیمی که چیزها را آغاز کرده و او را آغازی نیست و دائمی که او را نیستی نباشد و زنده ای که نمی میرد و آفریننده آنچه دیده می‌شود و آنچه دیده نمیشود و آن کس که هر چیزی را بدون آموختن می‌داند این است خدایی که او را شریکی نیست. 📚 بحارالانوار جلد ۳، صفحه ۲۸۵ بهتر است جوانان شیعه عقاید خود را از ثقلین بگیرند و از عقاید غیر شیعه دوری کنند. ان شاء الله. @BotShenasi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
وقتی محاسن شخصی درب خانه اهل بیت علیهم السلام سفید شود اما به یک عالم رجوع نکند که به آن شخص بیاموزد که چه چیز درست است و چه چیز درست نیست، این میشود که مداح جای خطیب بنشیند و سخنان سراسر صوفی مابانه به زبان جاری کند! مستی برای شیعه نیست، کلماتی مانند مستی و شراب همان عقیده فناء صوفیه است که در قالب کلمات به خورد عوام الناس داده شده است! شیعه را چه به مستی؟ این سخنان برای صوفیه است. چرا اصلا یک مداح باید سخنرانی کند؟ که اینگونه اباطیل را به شیعیان تزریق کند. شعر آن که مطربی در لباس مداحی است هم که سراسر صوفی مآبانه و خالی از محتواست. فقط یک ضرب است و بس. تا کجا میخواهید ساکت باشید و مداحان ریشه شعائر و جلسات امام حسین علیه السلام را بزنند؟ . @BotShenasi
واقعاً سخنی نمی ماند! این سخنان حتی در کتب اهل سنت هم وجود ندارد! مسئولان نقش شیرین عسل بازی میکنند؟ @BotShenasi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
در سایه سکوت و بی‌اعتنایی امت اسلامی، جنایاتِ رژیم خون‌خوار یهود با حمایت کم‌سابقه دولت‌های پلیدِ آمریکایی و اروپایی به اوج خود رسیده و بمباران بیمارستان‌ها، کشتار کودکان و زنان مسلمان و تخریب خانه‌های مسکونی به اخبار عادی و لحظه‌ای تبدیل شده است. «فَلَوْ أَنَّ امْرَأً مُسْلِماً مَاتَ مِنْ بَعْدِ هَذَا أَسَفاً مَا كَانَ بِهِ مَلُوماً»
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
کدام مرجع بزرگوار گفته‌اند: «با خدا می‌شود شوخی کرد، اما با امام حسین علیه السلام نمی‌شود؟" هیچ عالِم ربانی چنین نمی‌گوید، و اگر هرکسی گفته اشتباه کرده که چنین بد عنوان نموده. با بیان این مطالبی که مفسده دارد، نباید توقع داشت جوانان هیأتی به بحث کلیدی و ضروری "توحید" اهمیتی دهند! این سخنان که بوی تضعیفِ توحید را می‌دهد، باب برخی عقاید فاسد ديگر را به هیآت باز می‌کند. غلات نیز طبق نص صريح روایات، عظمت خداوند متعال را کوچک می‌شمردند که مورد لعن اهل بیت علیهم السلام واقع شدند! امثال همین مطالب متشابه است که وضعیت اعتقادی برخی جلسات را آشفته نموده؛ همین سخنان باعث شده است که جوانان برای امام حسین علیه السلام دستگاه مستقل از خدا قائل شوند جناب بندانی نیشابوری حفظه الله از دلسوزان و خادمین دستگاه امام حسین علیه السلام هستند و الحمدلله توفیقاتشان کثیر است، اما دلیل نمی‌شود که هرچه‌ گفتند را بدون دلیل بپذیریم. متاسفانه ایشان برخی مطالب غیرعلمی یا نامعتبر را نشر می‌دهند که امید است اصلاح فرمایند و همیشه توفیق خدمت به این بساط مقدس و نورانی را داشته باشند. قضیه استاندار کربلا هم که فيه ما فيه @BotShenasi
s990608.mp3
38.32M
آقای صراف در صوت بالا می فرمایند: (دقیقه ۲۳ به بعد ) جناب بریر شب عاشورا دنبال امام حسین علیه السلام به راه افتاد و دیدید حضرت خار از زمین بر میدارد... بعد امام متوجه او شد، بریر کنار امام نشست و گفت: آقا من مُزد این شش ماه نوکری را همین الان می خواهم! با من همین امشب حساب و کتاب کن! امام فرمود: در خیمه گفتم قیامت، بریر گفت: نه آقا قیامت نه! همین امشب! امام فرمود: چه می خواهی؟ گفت: یک چشم بگو! تا من هستم نگذار زخمی بر شما بیفتد! ❌ این سخن در هیچ کتاب مقتل متقدم و متاخر وجود ندارد و ساختهء آقای صراف است. جالب اینجا هست که در همین کلیپ میفرمایند، من کارم مقتل و تاریخ است! ایشان قول داده بود دیگر چنین مطالب جعلی را بیان نکند! اما انگار عادت کردند! بر مومنین است که از ایشان و منبرشان دوری کنند. @BotShenasi
🔍 دستگاه امام حسین علیه السلام دستگاه امام حسین علیه السلام، دستگاه مستقلی از دستگاه خداوند متعال نیست. بلکه جز شعائر الهی است. اما در بین شیعه جا افتاده است که دستگاه مستقلی است که هر اتفاقی داخل آن توسط اشخاص افتاد، مورد رضا و پسند سیدالشهدا علیه السلام است‌. برای امام حسین علیه السلام ساختهء ذهن ما هم بدعت و شرعی و غیر شرعی بودن اعمال سینه زن و مداح هم اهمیتی ندارد. ما هم هر عملی انجام دهیم یک پارتی قلدر که زورش از خدا هم بیشتر است به اسم امام حسین علیه السلام داریم که ما را حتی اگر وسط جلسه شراب هم بخوریم تایید می کند! جواب منتقدین هم فحش ناموس است. امروز ما چیزی به نام دستگاه امام حسین علیه السلام هم نمی بینیم! بلکه اسم منویات و اعمال خود را دستگاه امام حسین علیه السلام گذاشتند. برخلاف توهم دوستان، دستگاه امام حسین علیه السلام قانون دارد، طبق شرع است‌ و عمل خلاف شرع در آن مذموم است. امام حسین علیه السلام عملی را قبول دارند که مطابق شرع باشد. این سخن که در دستگاه امام حسین علیه السلام دخالت نکنید و چوب می خورید یعنی هر کاری ما کردیم شما حق اعتراض ندارید! چه کسی این قانون را گذاشته؟ مداح! کم کم به منبری ها هم سرایت کرد! ما حتی عقیده به جبر هم در هیئات می بینیم. فعل خود را به امام حسین علیه السلام نسبت می دهد! هر عمل که از این جماعت سر می زند، کسی انتقاد کند، سریع سنگری به اسم امام حسین علیه السلام می سازند و پشت آن پنهان می شوند. عملی که شرعی باشد و انجام بشود که جای سخن ندارد، اما اگر عملی سر بزند که خلاف شرع و از شعائر غیر شیعه باشد باید کنار گذاشته شود. اعمال و منویات مداح و سینه زن و منبری ربطی به دستگاه امام حسین علیه السلام ندارد. کسی با رسیدن به درجه پیرغلامی شامل آیه تطهیر نمیشود! کسی با نوکری درب این آستان شامل آیه تطهیر نمیشود! هر کس مطابق فرمان معصومین علیهم السلام عمل کرد که ماجور است. اگر خلاف آن عمل کند باید با او با قاطعیت رفتار کرد. کسی حق ندارد امیال خود را وارد این دستگاه کند. متاسفانه هیئات ما دو دسته است، یک دسته که غلو و تصوف را نشر میدهد! یک دسته هم به اسم هیئت میتینگ سیاسی برگزار می کنند! این وسط امام حسین علیه السلام چه می شود؟ نامعلوم! جای شعر خوانی در مورد برجام و ... در هیئت نیست‌. فلان شخص مداح است، فلان شخص سخنران است، ایجاد مصونیت نمی کند! آگاه باشید که بزرگترین ضربه را شیعه از شخصیت پرستی خورده است. از رابطهء مریدی و مرادی خورده است. بر روی هیچکس غیر اهل بیت علیهم السلام تعصب نداشته باشید. ترازوی سخنان و رفتار همه کلام اهل بیت علیهم السلام است، اگر مطابقت داشت که برروی چشم اگر مطابقت نداشت باید نقد شود. دستگاه امام حسین علیه السلام در عین وسعت و عظمت، قانون هم دارد. سطح معرفت خودمان را بالا ببریم، اهل بیت علیهم السلام را پایین نیاوریم! @BotShenasi
سید احمد نجفی (آقاجون).mp3
1.72M
سید احمد نجفی معروف به آقاجان: روز عاشورا امام حسین علیه السلام هم کاسه لیسیِ غلام سیاهش را کرد!! الله اکبر! عده ای که ایشان را تقدیس می کنند و پیرو او شده اند باید پاسخ بدهند، کسی که سید الشهدا است، سید شباب اهل الجنه است! در روایات ما کلمات و تعابیر عظیم در شان امام حسین علیه السلام وارد شده است را معاذ الله کاسه لیس می خواند، چه پاسخی دارند؟ امام حسینِ اهل عرفان و وحدت وجود کاسه لیس غیر معصوم است! هر چند مدت یک بار یک عارف و مداح جسارتی به ساحت اهل بیت علیهم السلام میکند و مردم هم نشسته و نگاه می کنند! وقتی کسی از مکتب اهل بیت علیهم السلام دور باشد و دلباخته وحدت وجود و تصوف باشد، چنین اتفاقی می افتد! جالب آنجا است که مریدان توجیه هم می کنند! سخنان ذوقی و دلی است! ما سخن دلی و ذوقی نداریم، سخن باید مطابق آیات و روایات باشد، سخن دلی عاقبتش این است! این شخص چند سخنرانی در باب اشک و معرفت دارد عده ای گولش را خوردند! تمام انحرافاتش را هم کنار بگذاریم بابت این توهین تکلیفش مشخص است! . . @BotShenasi
صراف_جعل_روایت_در_مورد_حضرت_عباس_علیه_السلام.mp3
1.19M
🔍باز هم جعل روایت توسط عباس صراف در روز روشن! شب تاسوعا، جای سخن در مورد مقام والای قمربنی هاشم علیه السلام و افزایش معرفت مستمعین اقای صراف دست به جعل روایت می زند! واقعاً با وجود روایاتِ حضرت سجاد و امام صادق علیهماالسلام، با وجود زیارتنامه ماثور از امام صادق علیه‌السلام، با وجود کلمات خود سیدالشهداء علیه‌السلام در کربلا در مورد مقام حضرت قمر بنی‌هاشم علیه‌السلام، آقای صراف چه نیازی و چه اصراری به جعل روایت دارید؟ چرا هیئتی ها و خصوصاً مداحان بزرگی که از ایشان دعوت میکنند تا فقط حال جلسه شان احساسی باشد، نسبت به دروغ بستن به حضرات معصومین علیهم‌السلام حساس نیستند و غیرت ندارند؟!! ایشان مگر اعلام نکردند دیگر این دسته سخنان را انجام نمی دهند؟ @BotShenasi
🔍 کلمه شراب در قرآن دوستان مداح و شاعر معتقد هستند که کلمه شراب در اشعار منظور همان شراب قرآنی است و مقصود ما نجاست نیست. اما اشتباه این عزیزان آنجا است که در اشعارشان بعد از کلمه مِی یا شراب و باده از کلمه مستی استفاده می کنند. وقتی بعد از کلمه شراب عزیزان از مستی استفاده می کنند یعنی همان نجاست! آیا در قرآن هم بعد از شراباً طهورا از مسکر سخن گفته شده است؟ قطعاً خیر! اما در قرآن از کلمه شراب استفاده شده است اما به معنایِ نوشیدنی است. متاسفانه با تفسیر به رای دوستان ادبیات تصوف را وارد جلسات مطهر اهل بیت علیهم السلام کردند. برای همین موضوع به آیات مدنظر دوستان و تفسیر آن رجوع می کنیم تا این استدلال پوشالی برملا شود و دوستان و دلباختگان آل الله آگاه شوند. «وَسَقَاهُمْ رَبُّهُمْ شَرَابًا طَهُورًا» [و پروردگارشان نوشیدنیِ پاک به آنان می‌نوشاند] نیز همان چشمه پاک کننده است. و نیز فرمودند: آن گاه به چشمه ای دیگر در سمت چپ درخت می‌روند و در آن خود را می‌شویند و آن همان چشمه زندگی است و بعد از آن به هیچ روی نمی میرند. انسان/۲۱. 📚  تفسیر روایی البرهان، جلد ۶، صفحه ۲۰۹ «مَثَل الجَنَّةِ التِی وعِدَ المُتَّقُونَ فِیهَا أَنْهَارٌ مِّن مَّاء غَیْرِ آسِنٍ وأَنْهَارٌ مِن لبَنٍ لمْ یَتَغَیَّرْ طَعْمُهُ وأَنْهَارٌ مِّنْ خَمْرٍ لذَّةٍ للشَّارِبِینَ» مثل بهشتی که به پرهیزگاران وعده داده شده (چون باغی است که) در آن نهرهایی است از آبی که (رنگ و بو و طعمش) برنگشته و جوی‌هایی از شیری که مزه اش دگرگون نشود و رودهایی از نوشیدنی که برای نوشندگان لذتی است و جویبارهایی از انگبین ناب و در آن جا از هر گونه میوه برای آنان (فراهم) است و (از همه بالاتر) آمرزش پروردگار آنهاست یعنی نوشیدنی که هر گاه اولیای خداوند آن را بنوشند بوی مشک را از آن استشمام می‌کنند. «وأَنْهَارٌ مِّنْ عَسَل مُّصَفًّی ولهُمْ فِیهَا مِن کُل الثَّمَرَاتِ ومَغْفِرَةٌ مِّن رَّبِّهِمْ». 📚تفسیر روایی البرهان جلد ۸، صفحه ۳۵۴ حلبی روایت کرده که از حضرت علیه السلام در مورد آیه «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ لاَ تَقْرَبُواْ الصَّلاَةَ وَأَنتُمْ سُکَارَی حَتَّیَ تَعلَمُواْ مَا تَقُولُونَ» پرسیدم. فرمود: «لاَ تَقْرَبُواْ الصَّلاَةَ وَأَنتُمْ سُکَارَی»؛ یعنی مستی خواب. می‌فرماید: طوری خواب آلوده نباشید که در رکوع و سجود و تکبیر نفهمید که چه می‌گویید و منظور آن، چیزی نیست که بیشتر مردم ادّعا می‌کنند، که مؤمن مست از شراب باشد، چون مؤمن نه شراب می‌خورد و نه مست می‌شود. تفسیر عیاشی، ج ۱، ص ۲۶۹، ح ۱۳۷. 📚ترجمه تفسیر روایی البرهان جلد ۳، صفحه ۳۳۶ در اینجا هم سخن از شراب و مستی نیست! در لسان عربی به نوشیدنی شراب می گویند و کلمه شراب در قرآن یعنی نوشیدنی پاکیزه یا از عسل و شیر! اما دوستانی که بعد از کلمه شراب و می صحبت از مستی میکنند آیا مقصود قرآنی دارند؟ @BotShenasi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
استاد خدادادی : هر شلوغی صحیح نیست! گاهی این شلوغی و معروفیت از شیطان است. اهل بیت علیهم السلام خودشان چهارچوب تعیین کردند. می و مستی ادبیات شیعه نیست. سبک ها و مداحی ها باید در شان اهل بیت علیهم السلام باشد. سلیقه خود را وارد جلسات نکنید. چرا غلو می کنید؟ شراباً طهورا چه ارتباطی با می و مستی دارد؟ چه کسی اجازه داده در زبان شعر هر چه می خواهید بگویید؟ @BotShenasi
توقف سه روزه کاروان در پشت دیوارهای شهر دمشق برای تزیین شهر! فَوَقَفُوهُم عَنِ الدُخُولِ ثَلَاثةَ أَیّامِ وحَبَسُوُهُم هُناکَ، حَتّى تَتَوفّرَ زِینَةُ الشَامِ و تَزوِیقُها بِالحَلیِّ والحُلَلِ والحَرِیرِ والدِّیبَاجِ وَالفِضَّهِ والذَّهَبِ وَأنوَاعِ الجَواهِرِ عَلى صَفَةِِ لَم یَر الرَّاؤُوُن مِثلَهَا لاقَبلَ ذَلِکَ الیَومِ وَ لابَعدَه اهل بیت علیهم السلام را سه روز پشت دروازه شام نگه داشتند، و آنها را در آنجا به بند کشیدند. در این حین شهر را به بهترین شکل زیور بستند، به گونه‌ای كه چشمی مثل آن را ندیده بود. و به نقل عماد الدین طبری؛ ظَلُّوا عَلَى بَابِ المَدِينةِ ثَلَاثةَ أيَّامِِ حَتَّى يُزَيِّنُوا البَلَدَ کاروان اسرای اهل بيت علیهم السلام را سه روز پشت دروازه شام نگه داشتند، تا شهر را تزیین کنند. 📚امالی شیخ صدوق، مجلس ۳۱، ص۲۳۰ حیاة الإمام الحسین(ع) قُرشی، ج۳، ص۳۶۹ کامل بهایی عماد الدین طبری، ج۲، ص۳۶۱
ثُمَّ خَرَجَ الرِجَالُ والنِسَاءُ، والأَصَاغِرُ والأَکابِرُ، والوُزَرَاءُ وَالأُمَرَاءُ، وَالیَهُودُ وَالمَجُوسُ والنَصَارَى وسَائرُ المِلَلِ، إلَى التَفرُّجِ ومَعَهُم الطُّبُولُ وَالدُّفُوفُ وَالبُوقَاتُ وَالمَزامِیرُ، وَسَائِرُ آلَاتِ اللَهوِ والطَرَبِ، وقَد کَحَّلُوا العُیُونَ، وخَضَبَوا الأَیدِی، وَلَبسُوا أَفخرَ المَلابِسِ، وتَزیَّنُوا أَحسَنَ الزِّینَه، وَلَم یَرَ الرَاؤوَن أَشَدَّ اَحتِفَالاً وَلَا أَکثَرَ اجتِمَاعَاً مِنهُ، حَتَّى کَأنَّ النَاسَ کُلَّهُم حُشِرُوا جَمِیعَاً فِی صَعیِدِ دِمَشقَ سپس زنان و مردان شامی، بزرگ و کوچکشان، وزیران و امیران، یهودیان و مسیحیان، برای دیدن اسراء از خانه هایشان خارج شدند، در حالی آلات غناء از جمله دف و طبل و بوق و دهل به همراه داشتند. جامه ی نو و فاخر پوشیده و خود را به کُحل و خضاب آراسته بودند و به بهترین شکل تزیین کرده بودند در حالی كه چشمی مثل آن روز شام را شلوغ و پر ازدحام ندیده بود. قَد عَلَّقُوُا السُّتُورَ وَالحُجُبَ وَالدِّيبَاجَ وَ هُم فَرِحُونَ مُستَبشِرُونَ وَعِندَهُم نِسَاءُ یَلعَبنَ بِالدُفُوفِ والطُبُولِ اهل شام هر آنچه که باعث زینت می شد را به خود آویخته بودند و در بین آنها زنانی مشاهده می شد که با دف و طبل مشغول رقّاصی بودند و شادمانی چنان مردم را فرا گرفته بود که گویا شام یکپارچه غرق در سرور است. بساط شراب گستراندند و همگی در معابر با طبل و شیپور به استقبال اسراء رفتند و به هم دیگر این روز را تبریک می گفتند. جارچیان اسراء را خارجی می خواندند. ابتدا اسرای کربلا، در بازار دمشق، گردانده شدند و در این میان، چه بی حرمتی ها که به خاندان اهل بیت علیهم السلام، صورت نگرفت. 📚حیاه الإمام الحسین قُرشی، ج۳، ص۳۶۹ بحارالانوار مجلسی، ج۴۵، ص۱۲۷ @BotShenasi
ورود به مجلس یزید ملعون سپس اسراء را وارد مجلس یزید کردند که امام صادق علیه السلام در این باره می فرماید : لَمَّا أُدْخِلَ‏ رَأْسُ‏ الْحُسَيْنِ بْنِ عَلِيٍّ عَلَى يَزِيدَ لَعَنَهُ اللهُ وَ أُدْخِلَ عَلَيْهِ عَلِيُّ بْنُ الْحُسَيْنِ وَ بَنَاتُ أَمِيرِالْمُؤْمِنِينَ وَ كَانَ عَلِيُّ بْنُ الْحُسَيْنِ مُقَيَّداً مَغْلُولًا وقتی که سر مبارک امام حسین علیه السلام را وارد مجلس یزید کردند، در این هنگام امام سجاد علیهم السلام به همراه دختران امیرالمومنین علیه السلام نیز وارد مجلس کردند، در حالی که دست و گردن و بازوی جد اسیرم، در غل بسته بود. 📚تفسیر قمی، ج۲، ص۳۵۳ @BotShenasi
درخواست کنیز از یزید ملعون وقتی اسرای کربلا وارد شام شدند، به دستور یزید، شامیان مجلس بزرگی که در آن بسیاری از اشراف و اعیان و شخصیت‌های برجسته شام حضور داشتند ترتیب دادند، آن گاه یزید در این مجلس نشست و همه بزرگان شام را فرا خواند و پیرامون خود نشاند. سپس دستور داد تا اسرا را وارد کنند.  امام باقر علیه السلام که خود یادگار کربلاست، و همه آن وقایع را دیده است، می فرماید : لَمّا قَدِموا عَلَیهِ [أی عَلی یَزیدَ] جَمَعَ مَن کانَ بِحَضرَتِهِ مِن أهلِ الشّامِ، ثُمَّ اُدخِلوا عَلَیهِ فَهَنَّؤوهُ بِالفَتحِ هنگامی که اسرای کربلا را به مجلس یزید آوردند، در آن روز، از اهالی و بزرگان شام افرادی در آنجا حضور داشتند و آن روز را به یزید، که خود را پيروز مى‌پنداشت، تبريك مى‌گفتند. پس در این هنگام؛ قَامَ رَجُلٌ مِنْهُمْ أَحْمَرُ أَزْرَقُ فَنَظَرَ إِلَى فَاطِمَةَ بِنْتِ اَلْحُسَيْنِ وَ كَانَتْ وَضِيئَةً فَقالَ : یا أمیرَالمُؤمِنینَ! هَب لِی هَذِهِ اَلْجَارِيَةَ! مردى سرخ روی از شاميان، به نام «ارزق» بپا خاست و نگاهى به فاطمه دختر امام حسين که سيمايى درخشان و زيبا داشت، انداخت و رو به يزيد كرد و گفت :اى امير مؤمنان! اين دخترك را به من ببخش!! فاطمه به عمّه اش زینب کبری پناه برد و عرضه داشت : يَا عَمَّتَاهْ! أُوتِمْتُ وَ أُسْتَخْدَمُ؟! ای عمّه ! یتیم شدم و اینک باید خدمتکار هم بشوم؟! در این هنگام زینب کبری سلام الله علیها فرمود : لَا! وَاللّه ِولا کَرامَهَ لَکَ وَلا لَهُ إلَّا أن یَخرُجَ مِن دینِ اللهِ نه، هرگز چنين نخواهد شد! به خدا سوگند، نه تو چنين حقّى دارى و نه اميرت يزيد؛ مگر اينكه بطور آشكار اعلان كفر كند و از دين و آيين ما بيرون رود! فَأَعادَهَا الأَزرَقُ ، فَقالَ لَهُ یَزیدُ : کُفَّ! پس مرد ازرق مجدد درخواست خود را تکرار نمود، تا اینکه یزید به او گفت : بس کن! کافیست! در نقلی دیگر آمده است که، در این هنگام، مردی دیگر از حضّار بلند شد و گفت : إِنَّ سَبَایَاهُم لَنَا حَلَالٌ ! اسیران آنها، بر ما حلال هستند. در این هنگام امام سجاد علیه السلام خطاب به او فرمود : کَذَبتَ وَ لَؤُمتَ، ما ذَاکَ لَکَ إلّا أَن تَخرُجَ مِن مِلَّتِنا وتَأتِیَ بِغَیرِ دینِنَا دروغ گفتی و پَستی نمودی! این حقّ تو نیست، جز آن که از دین ما بیرون بروی و به دین غیر ما در آیی! فَأَطرَقَ یَزیدُ مَلِیَّاً، ثُمَّ قالَ لِلشّامِیِّ : اِجلِس! پس یزید، مدّتی به فکر فرو رفت و به آن شامی گفت : بنشین! در نقلی دیگر آمده است که مرد شامی از یزید پرسید : مَن هَذِهِ الجَارِیَهُ؟ مگر این کنیزک کیست؟ یزید گفت : هَذِهِ فاطِمَهُ بِنتُ الحُسَینِ تِلکَ عَمَّتُها زَینَبُ ابنَهُ عَلِیٍّ او فاطمه دختر حسین و آن نیز عمه اش زینب، دختر علی است. در این هنگام مرد شامی با تعجب پرسید : الحُسَینُ بنُ فاطِمَهَ و عَلِیُّ بنُ أبی طالِبٍ؟!! حسین فرزند فاطمه و علی بن ابی طالب علیهم السلام!!؟ یزید گفت : آری! مرد شامی خطاب به یزید گفت : لَعَنَکَ اللهُ یَا یَزیدُ! أتَقتُلُ عِترَهَ نَبِیِّکَ و تَسبِیَ ذُرِّیَّتَهُ، وَاللّه ِ مَا تَوَهَّمتُ إلّا أنَّهُم سَبیُ الرُّومِ! ای یزید ! خدا تو را لعنت کند!آیا خاندان پیامبرت را می کُشی و فرزندانش را اسیر می کنی؟!به خدا سوگند ، من جز این خیال نکردم که آنان اسیران رومند. یزید عصبانی شد و خطاب به مرد شامی گفت : وَالله ِ لَاُلحِقَنَّکَ بِهِم به خدا سوگند ، تو را نیز به آنان ملحق می کنم. ثُمَّ اَمَرَ بِهِ فَضُرِبَت عُنُقُهُ سپس یزید فرمان داد تا گردن آن مرد شامی را بزنند و این چنین هم شد. 📚سیر اعلام النبلاء ذهبی، ج۳، ص۳۰۹ 📚الطبقات الکبری ابن سعد، ج۱، ص۴۸۹ 📚بحارالانوار مجلسی، ج۴۵، ص۱۳۷ @BotShenasi
🖊 هو کشیدن از شعائر صوفیه است. در تمامی گزارش های تاریخی آمده است که هو کشیدن را صوفیه باب کردند. اعتراض متشرعان و فقها به این بدعت از ابتدا گزارش شده است! چگونه این عمل به هیئات شیعه رخنه کرده است؟ و امروز برای برخی حکم شعائر را دارد؟ جای سوال است! @BotShenasi
💡مجموعه نقد های سید احمد نجفی معروف به آقاجان ▪️سید احمد نجفی و جعل حدیث https://t.me/botshenasi/4320 ▪️دروغ بستن به میرزای شیرازی https://t.me/botshenasi/4323 ▪️عقیده به وحدت وجود https://t.me/botshenasi/4327 ▪️میرفندرسکی و ملاصدرا حق گردن اسلام دارند. https://t.me/botshenasi/4328 ▪️ شعر با مضمون وحدت وجود https://t.me/botshenasi/4329 ▪️ترویج دروغگویی در مصائب https://t.me/botshenasi/4338 ▪️ هرکس مانند بایزید توحید را فهمید تکفیر شد https://t.me/botshenasi/4339 ▪️ اقتدا امام جواد علیه السلام بر بایزید (تصویر) https://t.me/botshenasi/4340 ▪️ تبلیغ وحدت وجود https://t.me/botshenasi/4371 ▪️ دیدار با شوقعلیشاه https://t.me/botshenasi/4452 ▪️از ازل ما را حسین الله بود https://t.me/botshenasi/5501 ▪️من حسین الهیم تکفیر کو! https://t.me/botshenasi/5502 ▪️باز اینک زینب الهی شدم! https://t.me/botshenasi/5503 ▪️ لا اله الا انا! سیر توحید https://t.me/botshenasi/5536 ▪️ تحریم عزاداری ۱۵ رجب https://t.me/botshenasi/4332 ▪️ تصویر موسوی مطلق و نجفی https://t.me/botshenasi/8629 ▪️ مطالب شاذ! https://t.me/botshenasi/10240 ▪️روز عاشورا امام حسین کاسه لیس غلامش بود https://t.me/botshenasi/10552 ▪️الله حسن بود https://t.me/botshenasi/11306 ▪️هرکس تو عالم مثل مولوی، بایزید و سعید ابوالخیر (شر) و حافظ توحید را فهمید، تکفیرش کردند! قیاس این اشخاص با انبیاء در ادامه سخنانش! https://t.me/botshenasi/11424 ▪️تمجید از وحدت وجودی ها https://t.me/botshenasi/11425 ▪️اعتقاد به جبر https://t.me/botshenasi/11427 ▪️دین در بت پرستی است https://t.me/botshenasi/11428 ▪️من خدام! https://t.me/botshenasi/11434 ▪️اقتدا امام جواد به بایزید (صوت) https://t.me/botshenasi/11702 ▪️ترحم بر بایزید https://t.me/botshenasi/11705 ▪️قاتل امام حسین خودش بود! https://t.me/botshenasi/11707 ▪️صلح کل و تمجید از بودا! https://t.me/botshenasi/11711 ▪️صراحت در وحدت وجود و تکرار سخن بایزید https://t.me/botshenasi/11713 ▪️امیرالمومنین، زینب الهی بود! https://t.me/botshenasi/11831 ▪️تفسیر عجیب از صحیفه امام سجاد https://t.me/botshenasi/11837 ▪️تمسک به ابن عربی https://t.me/botshenasi/12175 ▪️رسول خدا صوفی بود! https://t.me/botshenasi/12176
🔍 ذکر گویی در هیئات ❌ ابتدایِ مطلب عرض کنیم که به هیچ وجه کسی مخالف ذکر نام سیدالشهدا علیه السلام و شور و حرارت در مجالس نیست. (لطفاً با دقت مطالعه کنید) 🖊 از اواخر دهه هفتاد سبکی ابداع شد و در این سبک شخصی در کنار مداح قرار می گرفت و نام مقدس امام حسین علیه السلام را تکرار می کرد. در آن اوایل نام امام حسین علیه السلام به صورت کامل ادا می شد. مستمع به خوبی قادر به شنیده نام مقدس امام حسین علیه السلام بود. اما به مرور این لفظ از حالت کامل خود خارج شد، که هم شخص ذاکر و هم نوع تنظیم سیستم صوتی باعث شد این جریان از حالت عادی خارج شود. متاسفانه به مرور اسامی عجیبی هم بر نوع گفتار نام مقدس اباعبدالله علیه السلام گذاشته شد! از سبک نفسی و سکسکه ای تا پینگ پونگی و لیزری! این اواخر هم نامی عجیب و سخیف اگزوزی! 🖊 قطعاً همه دوستان می دانند که هم اکنون در جلسات شخص ذاکر وقتی شروع به حسین حسین گفتن می کند، مستمع حسین نمی شنود! بلکه یک صدا و اسم دیگر به گوش انعکاس پیدا میکند! اینکه نوع تنظیم سیستم صوتی به نحوی باشد که بر اثر حسین حسین گفتن یا طرز گفتار غیر صحیح نام مقدس امام حسین علیه السلام فقط باعث ایجاد ریتم شود جای تاسف و تفکر است که چرا باید ما به این درجه برسیم؟ پس نیاز به تفحص دارد که علت آن را پیدا کنیم تا شیعیان آگاه شوند و مسیر مداحی که از مسیر اصلی خود خارج شده و با مداحی اصیل شیعه فاصله زیادی پیدا کرده است به مسیر خویش برگردد! 🖊 در این امر نظر اشخاص و دل بخواه افراد به هیچ وجه ملاک نیست. نوع عزاداری سیدالشهدا علیه السلام دل بخواه و سلیقه ای نیست. بلکه باید مطابق با کلام نورانی اهل بیت علیهم السلام باشد. آنچه سلیقه ما و دلخواه ما است هم ربطی به دستگاه سیدالشهدا علیه السلام ندارد و باید دیدگاه شخصی را از آن دور کنیم! در ادامه ان شاء الله به اصل مطلب می پردازیم. @BotShenasi
🔍 ذکر گویی در هیئات (۲) ❌ ابتدایِ مطلب عرض کنیم که به هیچ وجه کسی مخالف ذکر نام سیدالشهدا علیه السلام و شور و حرارت در مجالس نیست. (لطفاً با دقت مطالعه کنید) 🖊 در گذشته به مداحان، نوحه خوان گفته می شد. نوحه خوان شخصی بود که در قالب شعر و آرایه های ادبی همراه با سینه زنی، روضه خوانی می کرد. نوحه خوان به دلیل رجوع به علمایِ صحیح العقیده و همچنین داشتنِ اساتید قوی و مجرب و استفاده از شاعرانِ قوی که در سرودن شعر تبحر داشتند و در فضای هنری_ادبی وقایع کربلا را در قالب شعر به خوبی بیان می کردند. اشعار با توجه به آیات و روایات و مقاتل سروده می شد. شاعر فضایِ روایی و مقتلی را با هنرمندی در آرایه های ادبی جا می داد. نوحه خوان هم با تبحر و هنرمندی به زیبایی آن را اجرا می کرد. 🖊 امروز در فضای مداحی نوحه خوان به تعداد انگشت یک دست شاید داشته باشیم. یکی از دلایل ماندگاریِ سَبک ها و نوحه های قدیمی همین هنرمندی نوحه خوان و شاعر بوده است. اما با مرور زمان و ابداع سبک جدید، شور خوان جایِ نوحه خوان آمد. شور خوان برخلاف نوحه خوان از استاد استفاده نکرده، به علمایِ صحیح العقیده رجوع نکرده و بدون داشتن هنر و سابقه وارد مجالس شد. شور خوان از هنر نوحه خوانی چیزی نمی دانست و رو به تصنیف خوانی اورد. عدم مهارت و هنرمندی شور خوان باعث شد فضایِ نوحه خوانی که یک فضایِ محزون بود به فضایِ عاشقانه تبدیل شود. متاسفانه شاعران بی تجربه و فاقد هنر هم به این شور خوان ها پیوستند‌. عدم هنر و سلیقه این دو باعث ایجاد نقطه ضعف بزرگی در هیئات شد برای جبران‌ این ضعف ذکر گویی ابداع شود! 🖊 برای جبران ضعف مداح و شاعر ذکرگویی در هیئات ابداع شد. وقتی ذکرگویی ابداع شد چند اتفاق افتاد: ➖ تصنیف فرم موسیقی و آلات موسیقی گرفت! ➖ عدم مهارت مداح در هماهنگی جلسه و عدم فاصله گذاری با فرم دچار وحشی شده و گرفتار شد! ذکر گو این ضعف را می پوشاند. ➖شاعر قدرت ایجاد اثر خارج از قفس هیجان و عاشقانه را نداشت. چون فضا از حزن تهی شده بود رو به استفاده از سبک موسیقی و ایجاد فضای ریتمیک آورد. ➖ وقتی مداح و شاعر قدرت ایجاد اثر تاثیر گذار ندارد. فضا تهی از حالت حزن و مصیبت شد و فضا عاشقانه و هیجانی و ریتمیک شد و مصیبت عظیم این است که باعث شد نام مقدس امام حسین علیه السلام به عنوان یک ضرب آهنگ و ایجاد نیرویِ محرک تنزل پیدا کند! ➖ وقتی نام مقدس امام حسین علیه السلام برای ایجاد زیر صدا و نیرو محرک استفاده شد، فضای مداحی طرب انگیز شد و سینه زن به ریتم جای شعر و نوحه عادت کرد! ➖ایجاد این زیر صدا که برگرفته از موسیقی رَپ است باعث ایجاد هیجان کاذب شد و مستمع تنها با ریتم سینه زن شد! این هیجان کاذب که فضا را از حالت حزن خارج می کند و شور مصیبت خوانی جای خود را به ریتم و هیجان بدهد! 🖊حال سوال پیش می آید در قدیم ذکر گویی وجود نداشت؟ قطعاً وجود داشت و همراه با مداحی سینه زن شروع به حسین حسین گفتن می کرد! الان هم ذکر گویی باید توسط مستمع انجام شود نه یک شخص! گاه آنقدر صدایِ ذکر گو در هیئت زیاد است که اصلا خواندن مداح گم می شود و سینه زن بر اساس عادت بر روی ریتم سینه میزند! فضایِ هیئت نباید فضایِ هیجانی باشد. بلکه باید فضای جزع و حزن باشد. بدون ایجاد زیر صدا هم می شور خوانی ایجاد کرد یا وظیفه ذکر گویی را به مستمع داد تا هم جلسه عاری از حالت هیجانی شود هم سینه زن عادت به ریتم و هیجان پیدا نکند! @BotShenasi
حضرت رقیه سلام‌ الله‌ علیها، حافظ جان امام علیه‌السلام و دیگر اسرای کربلا صلوات‌الله‌علیه فرمودند: «وقتی علی‌ بن‌ الحسین علیهماالسلام و دیگر اسرای کربلا را به نزد یزیدبن‌معاویه علیهمالعائن‌الله بردند، آنان را در خانه‌ی مخروبه‌ای در شام حبس کردند؛ بعضی از اهل‌بیت گفتند: "ما را در این خرابه حبس کرده‌اند که دیوارهایش بر سرمان فرود آید! " سربازانی که نگهبانِ ایشان بودند، به زبان رومی به یکدیگر گفتند: "آنها می‌ترسند که خانه بر سرشان فرود آید؛ نمی‌دانند که فردا آنها را خارج کرده و خواهند کُشت!" علیه‌ السلام فرمودند: «هیچکس مثل من زبان رومی را بلد نبود (ولی سربازان نمی‌دانستند که تکلّم آنان را متوجه می‌شوم).» 📚 بصائر الدرجات (صفارقمی)، ص۳۳۸ بحار الانوار (علامه‌مجلسی)، ج۴۶، ص۷۰ سلام‌ الله‌ علیها با خوابی که دیدند و بهانه‌ی پدر گرفتند و سپس شهادت آن بانوی سه‌ساله، باعث ایجاد ولوله‌ای در شد که منجر به ترس ملعون از آشوب و تغییر تصمیم آن خبیث در قتل اهل‌بیت و خروج آنان از خرابه و در نتیجه، حفظ جان امام زمانشان و دیگر اسرای خاندان رسالت شد.