eitaa logo
بُت شناسی
3.1هزار دنبال‌کننده
479 عکس
599 ویدیو
27 فایل
🖎نقد و آگاهی در زمینه فِرق انحرافی از ثقلین، نقد تصوف و غلات، نقد مخربین اعتقادی شیعه. بدون خط قرمز در چهارچوب ثقلین instageram.com/botshenasi↩ ❎برای حمایت از کانال خارج نشید.❎
مشاهده در ایتا
دانلود
🔍 امور دین بر اهل بیت علیهم السلام تفویض شده است. 🌿 ادیم بن حر گفته است: موسی بن اشیم از حضرت صادق علیه السّلام در مورد آیه ای از قرآن سؤالی نمود و امام علیه السّلام جوابش را دادند. چیزی نگذشت که شخص دیگری وارد شد و از همان آیه از ایشان سؤال نمود و ایشان به او جوابی بر خلاف جواب اولی داد. إبن أشیم می‌گوید: من از آن قضیه آن چنان متأسف شدم که گویی قلبم را با چاقو پاره پاره می‌کنند، به خود گفتم: ابوقتاده را، که در یک حرف مثل واو یا نظیر آن اشتباه نمی کند رها کردی و آمده ای پیش کسی که چنین اشتباهات بزرگی می‌کند. در همان گیرودار شخص دیگری آمد و باز از همان آیه، سؤال کرد و ایشان جوابی، غیر از آن چه به من و سائل بعد از من گفته بودند، به او دادند. 🚩 فهمیدم که ایشان تعمد دارند. در ذهن خود خیالی کردم، امام صادق علیه السّلام متوجه من شدند و فرمودند: ای إبن اشیم! مبادا در ذهن خود، چنین و چنان خیال کنی! و هر آن چه بر دلم خطور کرده بود را بیان نمودند. سپس فرمودند: ای إبن اشیم! خداوند به سلیمان بن داود چیزهایی را واگذار نمود و به او فرمود: «هذا عَطاؤُنا فَامْنُنْ أَوْ أَمْسِکْ بِغَیْرِ حِسابٍ» [گفتیم] این بخشش ماست [آن را] بی شمار ببخش یا نگاه دار. و به پیامبر نیز واگذار کرد و فرمود: «ما آتاکُمُ الرَّسُولُ فَخُذُوهُ وَ ما نَهاکُمْ عَنْهُ فَانْتَهُوا» آن چه را فرستاده [او] به شما داد، آن را بگیرید و از آن چه شما را بازداشت، بازایستید. و هر چه به پیامبرش واگذار کرده، به ما نیز واگذار کرده است. ای إبن اشیم! هر کسی که خدا بخواهد او را هدایت کند، سینه اش برای ایمان (در مصدر به جای اسلام ایمان آمده است که اشتباه چاپی است.) فراخ می‌سازد و هر کسی که بخواهد گمراه کند، سینه اش را تنگ و حرج می‌سازد. 🌿 «فَمَن یُرِدِ اللّهُ أَن یَهْدِیَهُ یَشْرَحْ صَدْرَهُ لِلإِسْلاَمِ وَمَن یُرِدْ أَن یُضِلَّهُ یَجْعَلْ صَدْرَهُ ضَیِّقًا حَرَجًا» پس کسی را که خدا بخواهد هدایت نماید دلش را به پذیرش اسلام می‌گشاید و هر که را بخواهد گمراه کند دلش را سخت تنگ می‌گرداند. آیا می‌دانی حرج چیست؟ عرض کردم: نه، مشت خودشان را با با فشار بستند و فرمودند: این که مشت را محکم بگیرد؛ نه چیزی وارد آن شود و نه چیزی از آن خارج گردد. 📚 بحارالانوار ،جلد ۲۵، صفحه ۳۳۳ ✍بیان علوم و احکام به آن صورتی که خود مصلحت می‌دانند؛ خواه به جهت تفاوت سطح درک مردم و خواه به جهت تقیه. به این صورت که، برای بعضی از مردم احکام واقعی را بیان می‌کنند و بعضی دیگر را از روی تقیه جواب می‌دهند، و تفسیر آیات و تأویل آن‌ها و معارف را به نسبت سطح درک سئوال کننده بیان می‌کنند. آن‌ها حق دارند بیان کنند و نیز حق دارند که سکوت کنند. چنان چه در اخبار زیادی وارد شده است که فرموده اند: شما باید سؤال کنید، ولی جواب بر ما لازم نیست. و تمام این‌ها وابسته به مصلحت‌های زمانی است که خداوند به آن‌ها نشان می‌دهد، چنان چه در روایت ابن اشیم و دیگر روایات وارد شده است. و این می‌تواند یکی از معانی روایت محمّد بن سنان باشد که در تأویل آیه: « لِتَحْکُمَ بَیْنَ النَّاسِ بِما أَراکَ اللَّهُ» 🚩 تا میان مردم به [موجب] آن چه خدا به تو آموخته داوری کنی} وارد شده بود. @BotShenasi
🔍 مصادیق غلو 🚩 علّامه مجلسی أعلی الله مقامه ، با توجه به آیات شریفه قرآن ، و روایات معصومین علیهم السّلام و ادله عقلیه موارد غلوّ و شخص غالی را ، منحصر در أمور ذيل دانسته ، و کسی را در غیر موارد مذکوره ، غالی نمیداند: ❌ قولِ به الوهيّت پیامبر و ائمه ، علیهم السّلام . ❌قول به شراكت رسول الله صلی الله علیه و آله و اهل بیت علیهم السّلام با خداوند متعال ، در معبودیت ، خَلق ، و رزق . ❌قولِ به حلولِ خداوند متعال در رسول الله صلی الله علیه و آله و اهل بیت علیهم السّلام ❌قولِ به اتّحاد خداوند متعال با رسول الله صلی الله علیه و آله و اهل بیت علیهم السّلام ❌ قولِ به استقلال رسول الله صلی الله علیه و آله و اهل بیت علیهم السّلام، در علم غیب ، بدون وحی و إلهام از طرف خداوند متعال . ❌قولِ به نبیّ بودن اهل بیت علیهم السّلام . ❌قولِ به تناسخ ارواح اهل بیت علیهم السّلام . ❌قولِ به بی نیاز نمودن معرفت رسول الله صلی الله علیه و آله و اهل بیت علیهم السّلام از اطاعت و بندگیِ خداوند متعال ، یعنی شخص عارف ، تکلیفی ندارد و میتواند ترک کند واجبات را و مرتکب محرمات شود . 🚩 علّامه مجلسی أعلی الله مقامه بعد از ذکر موارد هشت گانه میگوید: به حکم آیات و روایات شریفه و ادله عقلیه ، قائل شدن حتّی به یک مورد از موارد مذکور ، کفر و الحاد و خروج از دین است ، و اهل بیت علیهم السّلام از قائل، تبرّی جسته اند و حکم به کفر و قتل فرموده اند . 📚بحارالانوار جلد ۲۵، ص ۳۴۶ . @BotShenasi
میرزا مهدی اصفهانی و قول به خالقیت اهل بیت علیهم السلام بر اساس اشتباه در یک روایتی که فهم آن بسیار ساده است. ------------------------------- تقریرات، ص۷۴ *این کتاب ۱۹سال بعد از ادعای تشرف میرزا خدمت امام زمان و اخذ معارف از ایشان نوشته شده است. این کتاب همچنان بصورت خطی باقی مانده است. تایپ متن صفحه: t.me/ehya_nosakh/147 توضیح درباره محتوای این صفحه را در لینک زیر ببینید: t.me/ehya_nosakh/148 برای دیدن باقی نقدها بر مکتب تکفیک می توانید به دو کانال زیر رجوع کنید: @ehya_nosakh @tafkik
بررسی مستنداتِ 🚩 لنا حالات مع الله https://t.me/botshenasi/4519 🚩 و اقامه فی سائر عالمه مقامه https://t.me/botshenasi/4522 🚩 تبارک الله احسن الخالقین https://t.me/botshenasi/4523 🚩 نحن صنائع الله https://t.me/botshenasi/4525 🚩 علی ممسوس فی ذات الله https://t.me/botshenasi/4527 🚩 انا اصغر من ربی https://t.me/botshenasi/4546 🚩 ایاکم و الغلو فینا https://t.me/botshenasi/4547
" مناره هو هو " ❌ رابطهء هو هو کردن و سب و لعن اهل بیت علیهم السلام 🌿«بقی من آثار السّب الی يومنا هذا فأهل ديار بكر و الشام يقولون من السّبة الی السّبة و مؤذنوا إصفهان يقولون بالليل هو هو» ترجمه: بعضی از آثار دشنام دادن به امیرالمؤمنین علیه السلام تا امروز باقی مانده است مثلاً اهل دیاربکر و شام می گویند: از سبة تا سبة و مؤذن های اصفهان در شب می گویند: هو هو. 📚مثالب النواصب، ابن شهرآشوب، ج 1، ص262 ، چاپ دار الوفاق الوطنی، بغداد لینک مطلب تبصره العوام‌ @BotShenasi
🔍 خلق من شیء یا لا من شیء 🚩 یکی از بحث های امروز جامعه این است که آیا اهل بیت علیهم السلام خالق هستند یا خیر؟ خلق یک مشترک لفظی است. آن عده که معتقدند اهل بیت علیهم السلام خالق ارض و سماء و... هستند، برای توجیه سخن خویش به حضرت عیسی علیه السلام استناد می‌ کنند. مغالطه ای که این جماعت انجام میدهند این است که خلق لا من شیء و من شیء را تلفیق میکنند. 🚩 حضرت عیسی علیه السلام، من شیء خلق پرنده می کرد. خلق من شیء که اصلا محل بحث ما نیست. زیرا آهنگر و نجار و... هم من شیء خلق میکنند. آیا شان اهل بیت علیهم السلام این است که با نجار و... در یک ترازو قرار بگیرند؟ 🚩 اما بحث ما در خالقیت لا من شیء هست. کسی می تواند لا من شیء خلق کند که ازلی باشد! در حالی که اهل بیت علیهم السلام ازلی نیستند. غیر از ذات الهی همه چیز حادث است. برای درک بهتر این مطلب به روایتی از وجود مقدس امام رضا علیه السلام توجه فرمایید: 🌿 أَنَّ كُلَّ صَانِعِ شَيْ‏ءٍ فَمِنْ شَيْ‏ءٍ صَنَعَ‏ وَ اللَّهُ الْخَالِقُ اللَّطِيفُ الْجَلِيلُ خَلَقَ وَ صَنَعَ لَا مِنْ شَيْ‏ءٍ قُلْتُ جُعِلْتُ فِدَاكَ وَ غَيْرُ الْخَالِقِ الْجَلِيلِ خَالِقٌ قَالَ إِنَّ اللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى يَقُولُ فَتَبارَكَ اللَّهُ أَحْسَنُ الْخالِقِينَ‏ فَقَدْ أَخْبَرَ أَنَّ فِي عِبَادِهِ‏ خَالِقِينَ مِنْهُمْ عِيسَى ابْنُ مَرْيَمَ خَلَقَ مِنَ الطِّينِ كَهَيْئَةِ الطَّيْرِ بِإِذْنِ اللَّهِ فَنَفَخَ فِيهِ فَصَارَ طَائِراً بِإِذْنِ اللَّهِ وَ السَّامِرِيُّ خَلَقَ‏ لَهُمْ عِجْلًا جَسَداً لَهُ خُوارٌ. هر کسی که صانع چیزی است؛ آن را از چیز دیگری ساخته است ولی خداوند لطیف جلیل خلق کرده و ساخته نه از چیز دیگری (بلکه خلق و صنع او بدون سابقه بوده است.) راوی میگوید: پرسیدم: فدایت شوم، آیا جز خالق جلیل هم آفریننده ای هست؟ امام فرمود: خداوند تبارک و تعالی می فرماید: فتبارک الله احسن الخالقین پس خبر داد که در میان بندگان نیز آفرینندگانی هستند مانند عیسی بن مریم که به اذن خداوند از گل صورت پرنده آفرید و در آن دمید و به اذن خدا پرنده شد و سامری که برای مردم مجسمه ی گوساله ای ساخت که صدا می داد. 📚توحید صدوق، چاپ جامعه مدرسین، ص61 تا 65 🌿 علامه بزرگوار مجلسی رحمه الله می گوید:   و هر چه غير ذات جناب مقدس اوست حادث است و جميع ارباب ملل بر اين معنى اتفاق كرده اند و اگر چه حدوث و قدم را در عرف حكما بر چند معنى اطلاق ميكنند اما آنچه اتفاقى ارباب ملل است آنست كه آنچه غير حقتعالى است وجودش ابتدائى دارد و ازمنه وجودش از طرف ازل متناهيست و بغير حقتعالى وجودش ازلى نيست و اين معنى اجماعى مسلمانان بلكه جميع اهل اديانست و آيات و اخبار كه دلالت صريح بر اين معنى دارد بسيار است. هر كه قائل شود بقديمى غير از حق تعالى كافر است. 📚 حق الیقین ج ۱ ص ۱۶ باب هشتم که خداوند در قدیم بودن شریکی ندارد. @BotShenasi
🔍 خلق من شیء یا لا من شیء 🚩 خلق فعل در انسان به معنی به حرکت آوردن، تغییردادن، ترکیب کردن، جا به جایی و جدا کردن و ایجاد تغییر و تحول در اجسامی است که خداوند ایجاده کرده است و انسان نمی تواند ذات شیء را بدون ماده اولیه به وجود آورد. هر صانع و متحول کننده اشیائی برای ایجاد این تحول و صنعت نیازمند ماده و اصول اولیه است بجز خداوند متعال. در حقیقت خلقت به معنایِ ایجاد اشیاء بدون ماده و اصول اولیه (لا من شیء) مخصوص ذات خداوند متعال است و جنبه تمایز معنایِ خالقیت در خداوند و سایر موجودات همین اصل اساسی است. البته خداوند متعال علاوه بر خلق لا من شیء بنابر مصالح برخی از خلقت خود را نیز به صورت من شیء و تبدیل ایجاد می کند. پس انسان و سایر فاعلین غیر از خداوند، تنها به حرکت درآورنده و متحول کننده اجزائی هستند که سابقاً خداوند متعال خلق کرده است. و این همان معنایِ خلق در آنها است. اما خداوند متعال تمامی عالم دارایِ اجزاء را و تغییر و دگرگونی را بدون ماده اولیه و مشابه و الگویِ قبلی بر اساس علم و حکمت و با قدرت خود ایجاد کرده است. 🚩 یکی از مخلوقات خداوند همین انسان صاحب اختیار است یعنی مخلوقی دارای قدرت و اختیار و انتخاب که می تواند با ارادهء خود در اشیاء تحول ایجاد کند و تصمیم بگیرد و خداوند این استعداد را در او خلق کرده است و اگر بخواهد می تواند از او بگیرد. خالق لا من شیء متجزی نمی تواند باشد زیرا امام جواد علیه السلام فرمود: 🌿وَ لَکِنَّهُ الْقَدِیمُ فِی ذَاتِهِ لِأَنَّ مَا سِوَی الْوَاحِدِ مُتَجَزِّئٌ وَ اللَّهُ وَاحِدٌ لَا مُتَجَزِّئٌ وَ لَا مُتَوَهَّمٌ بِالْقِلَّةِ وَ الْکَثْرَةِ وَ کُلُّ مُتَجَزِّئٍ أَوْ مُتَوَهَّمٍ بِالْقِلَّةِ وَ الْکَثْرَةِ فَهُوَ مَخْلُوقٌ دَالٌّ عَلَی خَالِقٍ لَهُ. او به ذات خود قدیم است. زیرا هر چیز که یکتا نباشد تجزیه پذیر است و خدا یکتا است و تجزیه پذیر نیست و کمی و زیادی نسبت به او تصوّر نشود هر چیز که تجزیه پذیرد و کم و زیادی نسبت به او تصوّر شود مخلوقی است که بر خالق خویش دلالت کند. 📚 بحارالانوار، جلد ۴، صفحه ۱۵۳ أَبِی عَنْ أَحْمَدَ بْنِ إِدْرِیسَ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ أَحْمَدَ عَنْ سَهْلِ بْنِ زِیَادٍ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ بِشْرٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ جُمْهُورٍ الْعَمِّیِّ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ الْفُضَیْلِ بْنِ یَسَارٍ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ سِنَانٍ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام قَالَ: قَالَ فِی الرُّبُوبِیَّةِ الْعُظْمَی وَ الْإِلَهِیَّةِ الْکُبْرَی لَا یُکَوِّنُ الشَّیْ ءَ لَا مِنْ شَیْ ءٍ إِلَّا اللَّهُ وَ لَا یَنْقُلُ الشَّیْ ءَ مِنْ جَوْهَرِیَّتِهِ إِلَی جَوْهَرٍ آخَرَ إِلَّا اللَّهُ وَ لَا یَنْقُلُ الشَّیْ ءَ مِنَ الْوُجُودِ إِلَی الْعَدَمِ إِلَّا اللَّهُ. امام صادق علیه السلام در باب ربوبیت عظمی و الهیت کبری فرمود: کسی غیر از خدا «لا من شیء» نیست و غیر از خدا کسی چیزی را از جوهریتش به سوی جوهر دیگر نقل نمی کند و کسی نمی تواند چیزی را از وجود به عدم منتقل کند مگر خدا. 📚بحارالانوار جلد ۴، صفحه ۱۴۸ این سخن که اهل بیت علیهم السلام خالق لا من شیء هستند خلاف تعالیم اهل بیت علیهم السلام است. @BotShenasi
💥مُتکلّم عالیقدر شیعه مرحوم سیّد إسماعیل طبرسی نوری(ره): 📝نسبت خلق و رزق و اِحیاء و اِماته و سایر افعال حقّ تعالیٰ به آن بزرگواران(اهل بیت علیهم السلام) دادن،اگر مِن باب حقیقت و استقلال است که باید حقیقت همهٔ آنها نسبت داده شود به آن بزرگواران علَى سبيل الحقيقة و الواقع و عدم صحّتِ نسبت آن به حقّ تعالیٰ نه حقیقتاً و نه مجازاً - چنان که صریح کلمات و دلیلِ احمد احسایی است در مقام - پس پُر واضح است که این کلام،شِرک و کُفری است که اَحدی از مسلمین تَفَوُّه به آن نخواهد نمود! و این همان حرف جماعتی از یهودان است که گفته اند که: خداوند از خلق و کار خلق آسوده شده است،دیگر شغلی و شأنی و کاری بعد از ایجاد از برای او نیست. و خداوند در ردّ این جماعت فرموده است که: «قالت اليهود يد الله مغلولة غلّت أيديهم و لعنوا بما قالوا»،بلکه این سخن به مراتب بدتر است از سخنان یهود؛زیرا که ایشان اَقلّاً نسبت ایجاد کافّه خلایق را به حقّ تعالیٰ دادند،بر خلاف این قول که این را هم منکر است! 🔺و اگر مراد صحّتِ نسبت این امور است به ایشان از باب مجازیت و آليّت و الأسباب،یعنی محمد و آل محمد(علیهم السلام) آلت از برای فعل حقّ تعالیٰ می باشند،مانند ارض و سماء و شمس و قمر و ستارگان و ملائکه؛چنان که فرموده است: «و في السماء رزقكم و ما توعدون» یعنی اسباب رزق شما در آسمان است. و چون نسبت خلق به جناب اسرافیل و نسبت رزق به جناب میکائیل و نسبت اِماته به جناب عزرائيل(علیهم السلام) و سایر ملائکه از موکّلین آب و باد و امثال آن،پس می گوییم که شأن محمد و آل محمد(علیهم السلام) اَجلّ و اَرفع از آن است که این امور نسبت داده شود به ایشان! زیرا که این امور،از قبیل فرّاشی و میر غضبی و آلیّت است که شأن خدّام و چاکرین ایشان است،و همه ملائکه و سایر خلایق،خدّام و عَتَبه بوس درگاه آن بزرگوارانند،و خدای تعالیٰ آن بزرگواران را ولیّ بر کافّه کاینات نموده - از ملائکه و انبیاء و ارضین و سماوات و آنچه در آنهاست - که از برای ایشان است تصرّف در آنها به امر و اذن حضرت آفریدگار،و هیچ مَلَکی عملی نمی نماید و حرکتی نمی نماید و تصرّفی نمی کند مگر به اذن ایشان! و همه فیوضات و انواع همه خیرات و برکات که در همه عوالم محقّق شده یا خواهد شد،همه آنها را حقّ تعالیٰ از اَنوار مقدّسه ایشان خلق فرموده،و همه عوالم به سبب وجود اَطهر ایشان برپا شده است! 📚کفایة الموحّدین؛ج۱ص۵۳۲-۵۳۳ 〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰 ✅«کفایة الموحِّدین» @kefayatolmovahedin
🔍 قدیم تنها خداوند متعال است. ✍ علامه مجلسی در رساله اعتقادات خود می نویسد: لازم است كه به حدوث عالم اعتقاد داشته باشي، يعني تمام ما سِوَي الله (هر آنچه جز خداوند است) از طرف قبل و اَزَل، وجود شان در زمان منتهي مي‌شود به حدّي و مُنقطِع مي‌شود، نه به معنايي كه مُلحِدين معني كرده اند كه (حدوث عالَم فقط) به ذات خود بوده است و به آن معنايي كه ما گفتيم (همگي عالَم، حادث ذاتي و زماني است) تمام مِلّيّين و اهل دين(اهل اسلام و اديان الهي سابق بر آن ) اجماع و اتفاق دارند و در اسلام هم روايات كثيره و مُتواتِري بر آن دلالت دارد. و قائل شدن به آن كه عالَم قديم است (ولو زماناً ) و قائل شدن به عقول قديمه و هيولاي قديمه (مادّه ي اصليّه ي عالَم به زعم حكماء و بايد دانست كه هَيوليٰ و عقول، از خرافات فلاسِفه هستند كه ايشان پيوسته در فرض قِدَم زماني براي آن دو مي‌كوشند، بر خِلاف شرع شريف! ) چنانكه حكما به آن قائل هستند، همه كُفر است. پ.ن: جز ذات خداوند متعال همه چیز حادث است و اعتقاد به ازلی بودن غیر خداوند متعال کفر است. 📚 رسالهء اعتقادات مجلسی، ص ۹۸ باب ۱۰ @BotShenasi
قال رسول الله (صلى الله عليه وآله): فاطمة بضعة مني وأنا منها، فمن آذاها فقد آذاني ومن آذاني فقد آذى الله . 📚 بحار الأنوار - ج ٤٣ - ص ٢٠٢
الرِّضَا علیه السلام فِی جَنْبِ اللَّهِ قَالَ فِی وَلَایَةِ عَلِیٍّ علیه السلام حضرت رضا علیه السّلام در تفسیر «فِی جَنْبِ اللَّهِ» فرمود: در ولایت علی علیه السّلام. قَالَ أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ علیه السلام أَنَا صِرَاطُ اللَّهِ أَنَا جَنْبُ اللَّهِ امیر المؤمنین فرموده است: من صراط اللَّه و جنب اللَّه هستم. 📚 بحارالانوار ج ۲۴ ص ۱۹۱