eitaa logo
نوروساینس و فلسفه ذهن
1.9هزار دنبال‌کننده
342 عکس
125 ویدیو
29 فایل
این کانال در راستای دانش افزایی شما در حوزه انسان شناسی نوین ایجاد شده است.... باشد که خداوند متعال و اهل بیت علیهم السلام در این مسیر دستمان را بگیرند.... ارتباط با مدیر کانال: @aialimadad_1400
مشاهده در ایتا
دانلود
📢 دوره مبانی علوم شناختی📢 🎙️ حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر عليرضا قائمی نیا 🎙️ دکتر احمدرضا همتی ⏳ مهلت ثبت نام: 16 شهریور 1400 💡 آغاز دوره: چهارشنبه 17 شهریور 1400 📑 10 جلسه 🤝 این دوره با همکاری موسسه بین‌الملی حکمت و قطب علمی فلسفه دین،پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی برگزار میگردد 📍 جهت کسب اطلاعات بیشتر وثبت نام به سایت موسسه بین المللی حکمت مراجعه کنید https://hikmat-ins.ir/?p=4093 🌐 در شبکه‌های اجتماعی ما را همراهی کنید:‌ تلگرام I اینستاگرام I ایتا کانال نوروساینس و فلسفه ذهن 🆔@Brain_Mind
✅مقاله ذیل به طور ساده و مختصر به تبیین برخی مباحث فلسفه ذهن پرداخته است. ✅خواندن این مقاله برای کسانی که تازه وارد مباحث فلسفه ذهن می شوند توصیه می شود. 🔰🔰🔰
📌 دکتر آرنولد در بخشی از نامه خود به پدر مِرسن و در نقد دکارتی، به "مکان‏مندی" احساس درد اشاره می‏کند. به بیان او اگر ما یک جوهر مجرّد و غیر ممتد هستیم، چگونه می‏توانیم درد را در نقطه خاصّی از بدن احساس کنیم؟ وقوع احساسات و سایر حالات ذهنی در جوهر مجرّد و مجزا (آن‌گونه که دوئالیسم کلاسیک می‌گفت)، نمی‏تواند در یک موضع مکانی خاص از بدن تجربه شود. 💨 البته تلاش کرده بود بوسیله (روح حیوانی) و از طریق رگ‏های بزرگ (شریان‏ها)، ارتباط نفس با بخش‏های مختلف بدن را توضیح دهد. طبق نظر وی، روح حیوانی - که یک بخار رقیق یا جسم لطیف است - از طریق رگ‏های فراوانی که غدّه صنوبری را احاطه کرده، بدان وارد می‏شود. همچنین شریان‏های مذکور، عامل انتقال روح حیوانی از غدّه صنوبری به اعضاء و جوارح مختلف بدن هستند. (Descartes, 1649, The Passions of the Souls,) 🥊 اما تبیین دکارت - گذشته از اشکالات متعدّد حاصل از کشفیات علم تجربی درباره کارکرد نواحی مختلف مغز - در توضیح مکان‏مندی احساس درد هم چندان موفّق ظاهر نشد. نهایت دستاورد تبیین دکارت – با اغماض از اشکالات علمی تجربی – این بود که علائم عصبی مرتبط با احساسات، از اعضاء مختلف بدن به غدّه صنوبری مغز منتقل شود و بالعکس. اما چرا نفس مجرّد – بعنوان یک جوهر فرافیزیکی و غیرمکان‏مند – احساس درد را در نقطه خاصّی از بدن (انگشت شصت پا) تجربه می‏کند؟ مرکز احساسات باید غدّه صنوبری و بالتبع نفس مجرّد باشد و این‏ها هیچ‏کدام در مکان انگشت پا واقع نشده‏اند. 🥁 بعدها یکی از وجوه امتیاز تئوری خویش را همین تبیین مکان‌مندی معرفی کرد. به هرحال اگر بدن نیز مرتبه‌ای از نفس باشد و با آن یک ترکیب اتحادی هایلومورفیستی را شکل بدهد، تبیین محل ادراک احساسات بدنی نیز با دشواری‌های کمتری روبه‌رو خواهد بود. 🎹 کما این‌که دیدگاه برون‌گرا - بعنوان پرطرفدارترین تئوری دو دهه اخیر در اردوگاه برای تبیین - نیز بازنمایی ویژگی آسیب بافتی در انگشت پا را عامل احساس پدیداریِ درد معرفی می‌کند و تبیین مکان‌مندی احساسات بدنی را از مزایای تئوری خویش می‌داند. مهمترین مباحث فلسفی درباره ذهن/نفس و علوم شناختی را این‌جا ببینید: @PhilMind ______________ کانال نوروساینس و فلسفه ذهن 🆔@Brain_Mind
نوروساینس و فلسفه ذهن
🔴 مدرسه تابستانی فلسفه ذهن 🕰دوشنبه ۸ شهریور -ساعت ۱۳-۱۱: کلیات حالات ذهنی و رویکردهای فلسفی دکتر ه
✳️صوت جلسه اول مدرسه تابستانی فلسفه ذهن بار گزاری می شود. ✅در این جلسه دکتر همتی به طور اجمالی نخست به می پردازد، ✅در ادامه دیدگاه های مهم همچون ، ، ، ، و ، به طور مختصر تبیین می کنند. ✅تذکر: این جلسات از کانال فلسفه ذهن دکتر همازاده أخذ شده 🔰🔰🔰
11.53M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💡یکی از کهن است. در مسئله مزبور به چه معناست؟🤔 🎥 زبان‌شناس و نظریه پرداز آمریکایی: ماده وجود ندارد! 😯 ✅از این رو،‌ مسئله بدن_ذهن بی معناست. چون شرط این مسئله آن است که مفهوم مادی مشخص شود. ✅مفهوم ماده از زمان تا الآن هنوز حل نشده است. ✅از نظر چامسکی: ، مادی و وجود ندارد. ✅در مدرن برخی همچون نظر شان این است که طبیعت از اطلاعات تشکیل شده است. یعنی هستی را فرا گرفته است. و همه چیز از اطلاعات درست شده است. ✅ یک است که جهان را از طریق درک می کند. 🆔@Brain_Mind