eitaa logo
نوروساینس و فلسفه ذهن
1.8هزار دنبال‌کننده
329 عکس
123 ویدیو
29 فایل
این کانال در راستای دانش افزایی شما در حوزه انسان شناسی نوین ایجاد شده است.... باشد که خداوند متعال و اهل بیت علیهم السلام در این مسیر دستمان را بگیرند.... ارتباط با مدیر کانال: @aialimadad_1400
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
‏ 💡 گزارشگر: ❇️وی در این مدت به حقایقی حیرت انگیزی دست یافته اینکه انسان نمی تواند همین بدن باشد... ❇️بلکه انسان علاوه بر بدن دارای حقیقت دیگری است... 🆔@Brain_Mind
📣 انجمن مغز و فلسفه ذهن دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی برگزار می‌کند: 📚"تاریخچه اجمالی فلسفه ذهن (قسمت اول)" 🔈 با ارائه دکتر امیر احسان کرباسی زاده - دکتری فلسفه از دانشگاه بریستول - هیات علمی گروه فلسفه دانشگاه اصفهان - مدیر انتشارات دانشگاه اصفهان 🗓تاریخ و زمان جلسه: چهارشنبه، ۳ شهریور، ساعت ۱۶:۳۰🕟 📍 جلسه در بستر اسکای‌روم برگزار می‌شود و ثبت نام رایگان است «تامل درباب ماهیت روح و امکان زندگی پس از مرگ از مباحث بسیار قدیمی فلسفه است. در داستان تاجر ونیزی از زبان شایلاک نقل شده است که میگوید ناچار به پذیرش عقیده فیثاغورث است که ارواح حیوانات در بدن آدمیان حلول می کند. امپدوکلس که در قرن پنجم پیش از میلاد می‌زیست مدعی بود که قبلاً یک بار پسر بوده است یک بار دختر، یکبار درخت ...» ⚜ عناوین اصلی: مهمترین عقاید یونانیان، رواقیان و فیلسوفان مشایی جهان اسلام درباره نفس و ارتباط آن با بدن و جاودانگی آن 📝لینک ثبت‌ نام ( لینک اسکای‌روم در پیام تاییدیه‌ بعد از پر کردن فرم، قرار داده شده است و آن را ذخیره فرمایید)👇👇👇 https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSfScE6CqyV1Z0X8D8y3ZXpw8-iaMzrs35OsRjMOZee1y2ABfg/viewform?usp=sf_link 🆔@Brain_Mind
❌❌❌اطلاعیه فوری... جلسه ⬆️⬆️⬆️برای امروز بعدازظهر است.
⬆️⬆️⬆️ ✅ دومین مدرسه فلسفه و علوم شناختی: رویکرد‌های 4E(بدنمندانه) برگزار می‌کند 🔰 کارگاه الهیات و علوم شناختی 👤 ارائه‌کننده: دکتر جواد درویش(دکتری فلسفه علم دانشگاه صنعتی شریف) 🗓 سوم الی پنجم شهریور 1400؛ ساعت 18 الی 19:30 🌐 ثبت‌نام در: 📎 b2n.ir/4ecog-2 ❗️ به همراه تخفیف دانشجویی ‼️ جلسه روز چهارشنبه به طور میهمان رایگان بود... آدرس🔰🔰🔰 https://vc.sharif.edu/ch/phil-scicom ———————— 🆔: @Brain_Mind
⬆️⬆️⬆️ ✅ دومین مدرسه فلسفه و علوم شناختی: رویکرد‌های 4E(بدنمندانه) برگزار می‌کند 🔰 کارگاه الهیات و علوم شناختی 👤 ارائه‌کننده: دکتر جواد درویش(دکتری فلسفه علم دانشگاه صنعتی شریف) 🗓 سوم الی پنجم شهریور 1400؛ ساعت 18 الی 19:30 🌐 ثبت‌نام در: 📎 b2n.ir/4ecog-2 ❗️ به همراه تخفیف دانشجویی ‼️ امروز به طور میهمان رایگان وارد شدم... ———————— 🆔: @Brain_Mind
استاد فیاضی 1.mp3
4.74M
🔰 تفاوت مرگ با تجربه های نزدیک به مرگ ( NDE) 🎙 🆔Brain_Mind
📣 توجه: دوره فلسفه ذهن که قرار بود از ۱۶ مردادماه برگزار شود به دلیل کسالت استاد، عقب افتاد. ✅ از این رو، این دوره از فردا شنبه ۶ شهریور برگزار می شود. ✅به دوستانی که تازه وارد مباحث فلسفه ذهن می شوند، توصیه می شود حتی المقدور در این دوره شرکت کنند.
✅ دومین مدرسه فلسفه و علوم شناختی: رویکرد‌های 4E(بدنمندانه) برگزار می‌کند 🔰 از فراروانشناسی برودی تا RECS چیمرو 👤 ارائه‌کننده: دکتر محمدحسن مرصعی(دکتری فلسفه علم دانشگاه صنعتی شریف) 🗓 10 شهریور 1400؛ ساعت 18 الی 19:30 🌐 شرکت در این ارائه برای عموم آزاد است. جهت شرکت به لینک زیر مراجعه نمایید: 📎 b2n.ir/4E-Pre ———————— 🆔: @philsharif کانال نوروساینس و فلسفه ذهن 🆔@Brain_Mind
📣 انجمن مغز و فلسفه ذهن دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی برگزار می‌کند: 📚"تاریخچه اجمالی فلسفه ذهن (قسمت دوم)" "بررسی دوگانه انگاری دکارتی و آرای مخالفین آن" 🔈 با ارائه دکتر امیر احسان کرباسی زاده - دکتری فلسفه از دانشگاه بریستول انگلستان - هیات علمی گروه فلسفه دانشگاه اصفهان 🗓تاریخ و زمان جلسه: چهارشنبه، ۱۰ شهریور، ساعت ۱۶:۳۰🕟 📍 جلسه در بستر اسکای‌روم برگزار می‌شود و ثبت نام رایگان است ⚜ دیدگاه‌ها‌ی دکارت در مورد نفس، در اندیشه کسانی که حتی آثار وی را نخوانده یا با آن مخالفند تاثیری عمیق داشته است و پایه‌ اصلی در بحث مسئله ذهن-بدن(mind-body problem) می‌باشد. در این جلسه به بررسی دیدگاه دوگانه انگاری وی و منتقدان تجربه گرایش می‌پردازیم. 📝لینک ثبت‌ نام https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSf0qOXs2-L-1O1ABNTBEA9FysIrcLhIVtjJwKIzW1GSCANNKQ/viewform ( لینک اسکای‌روم در پیام تاییدیه‌ بعد از پر کردن فرم، قرار داده شده است و آن را برای خود کپی و ذخیره فرمایید) 🆔@Mindphilosa کانال نوروساینس و فلسفه ذهن 🆔@Brain_Mind
صوت و پاورپوینت جلسه تاریخچه فلسفه ذهن 1🔰🔰🔰
🖌 چرا مهم است؟ (از ، استاد فلسفه دانشگاه برکلی کالیفرنیا) ⏰ زمان حدودی مطالعه: ۴ دقیقه 💡سؤال اصلی دوران ما این است که چگونه می‌توانیم خود را به عنوان موجوداتی خودآگاه، دارای ذهن، دارای عقل و آزاد بفهمیم و بدین وسیله جهانی مملو از ذره های فیزیکی، بی معنا و بدون ذهن را بفهمیم. چگونه می توانیم آنچه درباره خود می دانیم را با آنچه که درباره جهان می دانیم به صورت منسجم در کنار هم قرار دهیم؟ این افق فکری ای بود که دکارت برای ما گشود. ❓چرا دکارت این قدر مهم است؟ ما همچنان با دوگانه‌ای که دکارت مطرح کرد (دوگانه ذهن و بدن) سر و کار داریم. ما خود را متشکل از دو بخش ذهنی و جسمانی می دانیم. این ایده() که انسان جسم و ذهن دارد ابداع دکارت نبود و از زمان یونان باستان بدان باور داشته اند. نوع و نحوه مطرح کردن پرسش دکارت در سده هفدهم درباره رابطه ذهن و جسم، این مسئله را به مسئله ای بنیادین تبدیل کرد که سده های بعدی تا زمان حال بدان مشغول هستیم. اگر آنچه ما امروز در فلسفه ذهن می خوانیم و می نویسیم را به دکارت سده هفدهمی ارائه می کردیم کاملا برایش قابل فهم بود. چرا که ما در افق فکری ای که او تعیین کرده است در حال فلسفه ورزی هستیم. ⚜دکارت بر این باور بود که جهان را می توان به دو مقوله تقسیم کرد: مقوله های ذهنی و مقوله های فیزیکی. دکارت با وجود رویکرد انقلابی اش به فلسفه ایده مبنی بر اینکه جهان از جوهرهایی تشکیل شده است را پذیرفت. برای دکارت جهان از دو نوع جوهر تشکیل شده است: جوهر(substance) و جوهر . ماهیت جوهر فیزیکی بسط یافتگی است، همه بدنها و اجرام فیزیکی در فضا بسط یافته اند ولی علاوه بر واقعیت فیزیکی، نوع دیگری از واقعیت ـ وجود دارد ـ که شامل ما می شود و آن واقعیت ذهنی است. ماهیت ذهن از نظر دکارت فکر کردن است. منظور او از فکر کردن هر گونه حالتی از آکاهی است، نه صرفا تفکر انتزاعی. بنابراین جهان برای دکارت از دو مقوله کاملا متفاوت متافیزیکی تشکیل شده است. ما انسان ها ماهیتا در مقوله ذهنی قرار می گیرم. ما موجوداتی آگاه هستیم و فکر می کنیم. علاوه بر این بدن هم داریم که در فضا بسط یافته است. سؤال دکارت این است که این دو چگونه به یکدیگر مرتبط می شوند.   ❗️به واسطه اینکه داریم، آزاد هستیم. در واقع ذهن ما آزاد است در حالی که بدن ما مانند دیگر اجسام در جهان فیزیکی از قوانین فیزیکی پیروی می کند و آزاد نیست. تا جایی که به ذهن ما مرتبط می شود ما اراده آزاد داریم. علاوه بر این ذهن ها غیرقابل تقسیم هستند. در حالی که بدن های ما مانند دیگر اجسام فیزیکی قابل تجزیه نامحدود هستند. یکی از نتایج این سخن دکارت این است که ذهن ها جاودان هستند و نه نابود شدنی، برعکس بدن های ما و دیگر اجسام فیزیکی. نوع دانشی که میتوانیم نسبت به ذهن خود داشته باشیم با نوع دانشی که میتوانیم از جسم خود یا دنیای فیزیکی داشته باشیم تفاوت دارند. ما با نوعی آگاهی درونی نسبت به ذهن خود معرفت داریم و دکارت این نکته را در معروف ترین گفته خود «می اندیشم پس هستم»(cogito, ergo sum) مطرح کرد. ⬅️ دکارت این جمله را به عنوان اثبات وجود خود که غیرقابل شک است مطرح کرد. شک کردن خود نوعی فکر کردن است و برای اثبات وجود خودش کافی بود. بنابراین انسان نمی تواند در وجود داشتن خود شک کند. پس هر انسانی میتواند (با توجه به اینکه موجودی دارای فکر است) خود را برای خود اثبات کند. برای اثبات این که هر یک از ما وجود داریم تنها کافی است به وجود خود شک کنیم. هر یک از ما بدون هیچ واسطه ای به محتویات ذهن خود که همان افکار ما هستند دسترسی دارد. 📌 این متن برشی از درسگفتاری از جان سِرل که توسط زهیرباقری نوع پرست ترجمه شده است. 📚 مطالعه بیشتر: کتاب" درآمدی کوتاه به ذهن" از جان سِرل که نشر نی با ترجمه محمد یوسفی منتشر کرده است. 🆔 @Mindphilosa کانال نوروساینس و فلسفه ذهن 🆔@Brain_Mind
صوت و پاورپوینت جلسه تاریخچه فلسفه ذهن ۲ بارگزاری می شود🔰🔰🔰
📢 دوره مبانی علوم شناختی📢 🎙️ حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر عليرضا قائمی نیا 🎙️ دکتر احمدرضا همتی ⏳ مهلت ثبت نام: 16 شهریور 1400 💡 آغاز دوره: چهارشنبه 17 شهریور 1400 📑 10 جلسه 🤝 این دوره با همکاری موسسه بین‌الملی حکمت و قطب علمی فلسفه دین،پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی برگزار میگردد 📍 جهت کسب اطلاعات بیشتر وثبت نام به سایت موسسه بین المللی حکمت مراجعه کنید https://hikmat-ins.ir/?p=4093 🌐 در شبکه‌های اجتماعی ما را همراهی کنید:‌ تلگرام I اینستاگرام I ایتا کانال نوروساینس و فلسفه ذهن 🆔@Brain_Mind
✅مقاله ذیل به طور ساده و مختصر به تبیین برخی مباحث فلسفه ذهن پرداخته است. ✅خواندن این مقاله برای کسانی که تازه وارد مباحث فلسفه ذهن می شوند توصیه می شود. 🔰🔰🔰
📌 دکتر آرنولد در بخشی از نامه خود به پدر مِرسن و در نقد دکارتی، به "مکان‏مندی" احساس درد اشاره می‏کند. به بیان او اگر ما یک جوهر مجرّد و غیر ممتد هستیم، چگونه می‏توانیم درد را در نقطه خاصّی از بدن احساس کنیم؟ وقوع احساسات و سایر حالات ذهنی در جوهر مجرّد و مجزا (آن‌گونه که دوئالیسم کلاسیک می‌گفت)، نمی‏تواند در یک موضع مکانی خاص از بدن تجربه شود. 💨 البته تلاش کرده بود بوسیله (روح حیوانی) و از طریق رگ‏های بزرگ (شریان‏ها)، ارتباط نفس با بخش‏های مختلف بدن را توضیح دهد. طبق نظر وی، روح حیوانی - که یک بخار رقیق یا جسم لطیف است - از طریق رگ‏های فراوانی که غدّه صنوبری را احاطه کرده، بدان وارد می‏شود. همچنین شریان‏های مذکور، عامل انتقال روح حیوانی از غدّه صنوبری به اعضاء و جوارح مختلف بدن هستند. (Descartes, 1649, The Passions of the Souls,) 🥊 اما تبیین دکارت - گذشته از اشکالات متعدّد حاصل از کشفیات علم تجربی درباره کارکرد نواحی مختلف مغز - در توضیح مکان‏مندی احساس درد هم چندان موفّق ظاهر نشد. نهایت دستاورد تبیین دکارت – با اغماض از اشکالات علمی تجربی – این بود که علائم عصبی مرتبط با احساسات، از اعضاء مختلف بدن به غدّه صنوبری مغز منتقل شود و بالعکس. اما چرا نفس مجرّد – بعنوان یک جوهر فرافیزیکی و غیرمکان‏مند – احساس درد را در نقطه خاصّی از بدن (انگشت شصت پا) تجربه می‏کند؟ مرکز احساسات باید غدّه صنوبری و بالتبع نفس مجرّد باشد و این‏ها هیچ‏کدام در مکان انگشت پا واقع نشده‏اند. 🥁 بعدها یکی از وجوه امتیاز تئوری خویش را همین تبیین مکان‌مندی معرفی کرد. به هرحال اگر بدن نیز مرتبه‌ای از نفس باشد و با آن یک ترکیب اتحادی هایلومورفیستی را شکل بدهد، تبیین محل ادراک احساسات بدنی نیز با دشواری‌های کمتری روبه‌رو خواهد بود. 🎹 کما این‌که دیدگاه برون‌گرا - بعنوان پرطرفدارترین تئوری دو دهه اخیر در اردوگاه برای تبیین - نیز بازنمایی ویژگی آسیب بافتی در انگشت پا را عامل احساس پدیداریِ درد معرفی می‌کند و تبیین مکان‌مندی احساسات بدنی را از مزایای تئوری خویش می‌داند. مهمترین مباحث فلسفی درباره ذهن/نفس و علوم شناختی را این‌جا ببینید: @PhilMind ______________ کانال نوروساینس و فلسفه ذهن 🆔@Brain_Mind
✳️صوت جلسه اول مدرسه تابستانی فلسفه ذهن بار گزاری می شود. ✅در این جلسه دکتر همتی به طور اجمالی نخست به می پردازد، ✅در ادامه دیدگاه های مهم همچون ، ، ، ، و ، به طور مختصر تبیین می کنند. ✅تذکر: این جلسات از کانال فلسفه ذهن دکتر همازاده أخذ شده 🔰🔰🔰