💢معاون برنامهریزی و اجرایی مرکز جذب اعضای هیات علمی وزارت علوم خبر داد:
💢آغاز فراخوان جذب اعضای هیأت علمی
🔹معاون برنامهریزی و اجرایی مرکز جذب اعضای هیات علمی وزارت علوم از آغاز فراخوان جذب اعضای هیات علمی، از روز دوشنبه ۱۷/۰۸/۱۴۰۰ خبر داد و گفت: این فراخوان تا پایان آبانماه سال جاری ادامه خواهد داشت.
https://www.msrt.ir/fa/news/64611
♻️ با ما همراه باشید
🆔 @msrt_ir✅
__________
@Brain_Mind
#دوگانهگرایی_دکارتی
#چالش_ارتباط_نفس_بدن
#اتحاد_نفس_بدن
🧠یکی از چالش ها و ایرادهای اصلی به بحث دوگانهگرایی، مسئله چگونه ارتباط نفس مجرد با بدن مادی است. این اشکال در زمان دکارت از طرفی برخی مطرح شد. به طور نمونه:
🗣گاسندی:«اگر نفس مادی نیست، چگونه میتواند بدن را به حرکت وا دارد، چگونه می تواند اعیان جسمانی را درک کند؟»
پاسخ دکارت به گاسندی: پیچیدگی این قبیل پرسشها ناشی از یک فرض اشتباه است که به هیچ وقت قابل اثبات نیست، یعنی اینکه اگر نفس و بدن دو جوهر با طبایع مختلف باشند، این امر مانع می شود که آن دو بتوانند بر هم تأثیر بگذارند.
پاسخ دکارت به گاسندی در این عبارت به نظر مبهم میرسد. ولی وی تلاش می کند اختلاف جوهری بین نفس و بدن را کمرنگ کند.
📝همچنین این اشکال توسط #ملکه_الیزابت در نامه های خود به دکارت طرح گردیده است. الیزابت می پرسد: نفس به دلیل غیر مادی بودن، و غیر ممتد بودن واجد وزن و شکل نمی باشد، از این رو، نفس چگونه می تواند باعث حرکت #روح_حیوانی در مغز شود؟
💬پاسخ دکارت به ملکه #بوهمیا روشن تر از پاسخ به گاسندی است، دکارت در این جا مسئله #اتحاد_نفس_بدن را مطرح می کند. به باور وی نفس می تواند سبب تغییراتی در بدن شود و بدن نیز می تواند باعث تغییراتی در نفس گردد، به جهت اینکه نفس و بدن #اتحاد_ذاتی با یکدیگر دارند. از این رو دکارت بحث وحدت را برای توجیه تأثیر و تأثر بین نفس و بدن مطرح می کند.
این فیلسوف دوگانهگرا اتحاد میان نفس و بدن را اتحاد جوهری می نامند. اما نفس و بدن که جواهری متفاوت هستند، چگونه می توانند اتحادی را شکل دهند که طبیعتی بسیط داشته باشند؟
♻️دکارت با ارائه تشبیهاتی سعی کرد این مسئله را باور پذیرتر کند.
اتحاد نفس با بدن همانند:
1.اتحاد وزن با سنگ
2.اتحاد دست با بدن
3.اتحاد گوشت و استخوانها در یک حیوان...
این مثالها و تلاش دکارت باز نتوانست به طور کامل دیدگاه وی در مسئله اتحاد نفس و بدن را برای منتقدان موجه جلوه دهد. از این رو، نظریه وی دوباره از طرف برخی مورد نقد واقع شد.
💡 اما دو تن از پیروان دکارتی به نام هنری گُهیر( H.Gounier) و ال، جی بک (L.J.Beck) کوشیدند مسئله اتحاد نفس و بدن را با #شهود و #حس_درونی ما قبل فلسفی حل کنند. به بیان دیگر ما با تجربه درونی مشاهده می کنیم که احساسات و عواطف مان با بدن مان اتحاد دارند. از این رو، اشکالات و پیچیدگی اتحاد نفس و بدن متوجه مقام فلسفه ورزی است.
✳️خلاصه اینکه از نگاه این دو، دیدگاه دکارت درباره اتحاد نفس و بدن و #تعامل_علّی بین آن دو، یک امر شهودی و تجربی میباشد. و اگر به لحاظ فلسفی نتوان این مسئله را حل کرد، مشکل و معضلی را ایجاد نمیکند.
📚اقتباس: دیسی رندر، نظر دکارت در باب اتحاد نفس و بدن،
✍️ : مقاله در ذیل بار گذاری میشود. در این مقاله نویسنده با نگاه انتقادی به این مسئله پرداخته است.ولی ما نگاه همدلانه به این موضوع داشتیم.
✳️به هر حال، این چالش در حکمت صدرایی با تأمل در حقیقت #مادی_مجردی نفس و بدن، و همچنین #اتحاد_ماده_صورت قابل رفع هست....
🆔Brain_Mind@
🔸سلسله نشستهای الهیات و هوش مصنوعی
🔻نشست سوم: #هوش_مصنوعی و دین
🔰 بخش بینالملل مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه علمیه، هسته علوم شناختی مرکز رشد و نوآوری پژوهشگاه و مرکز پژوهشهای مجلس برگزار میکند:
🎙با حضور و ارائه:
#سیدمحمد_سادات_منصوری
#تیموثی_شتل
#قاسم_محمدی
⏰ شنبه 22 آبان ماه ساعت 19:30
📡 ثبت نام از طریق:
🌐 iict.ac.ir/events
📱کسب اطلاعات بیشتر : 09331002672 (آقای جهانی)
#نشست
#مرکزرشدونوآوری
🆔 @iictchannel
__&&&_____
🆔@Brain_Mind
پخش زنده سلسله نشست های مرزهای دانشی- سیاستی: الهیات و هوش مصنوعی با عنوان "هوش مصنوعی و دین "
با حضور حجت الاسلام دکتر سید محمد سادات منصوری و دکتر تیموثی شتل
شنبه ۲۲ آبان ماه ساعت ۱۹:۳۰
دریافت با اینترنت کاملا رایگان از تلویزیون اینترنتی پاسخ با آدرس pasokh.tv کاری از مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات - حوزه های علمیه
heyatonline.ir/heyat/3000
🔸نشست علمی قرآن و علوم شناختی
📌 نخستین پیش نشست همایش بینالمللی "قرآن و علوم شناختی"
🔰گروه #معرفت_شناسی پژوهشگاه با همکاری پژوهشکده مطالعات میانرشتهای قرآن دانشگاه شهید بهشتی برگزار میکند:
🎙با حضور:
#سید_محمد_سادات_منصوری
#علیرضا_قائمی_نیا
⏰ سهشنبه 25 آبان ماه، ساعت 17:30
📡 ارتباط از طریق:
🌐 www.sbu.ac.ir/web/webinar
#نشست
#همایش_قرآن_و_علوم_شناختی
🆔 @iictchannel
_________________
🆔@Brain_Mind
Hosh Masnoei.mp3
19.89M
💯🔊 #بشنوید
🔰 صوت کامل نشست علمی «هوش مصنوعی از منظر معرفتشناسی»
🎙 با حضور:
#علیرضا_قائمی_نیا
#ابوالحسن_غفاری
⏰ یکشنبه نهم آبان ماه 1400
#نشست
#هوش_مصنوعی
🆔 @iictchannel
_____________________
🆔@Brain_Mind
8.67M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🧠#کلاه_خود_خدا
#پرسینگر
#خدا_در_مغز
دستهای از دانشمندان علوم اعصاب خداناباور همچون #پرسینگر سعی می کنند تمام تجربیات دینی را با دیدی تقلیل گرایانه بوسیله مغز توضیح دهند. او دستگاهی اختراع کرده به نام کلاهخود خدا (God helmet). کار این دستگاه این است که نواحی قشر مخ را به گونهای تحریک کند که فردی که کلاه روی سر او است احساس میکند تجربهی دینی برای او رخ داده است.
ولی مسئله این است که آیا اگر برای یک پدیده، حتی تبیین علمی معقول هم باشد، کفایت میکند برای اینکه بگوییم هیچ تبیین یا علت دیگری برای این موضوع وجود ندارد؟
برای مثال فرض کنید فردی هست که احساس عشق زیادی نسبت به فرد دیگر دارد. حالا فرض کنید فرد عاشق را به آزمایشگاه ببرند و با ارسال سیگنال به مغز او یا تزریق دارو، همان احساس عشق را در او ایجاد کنند. مساله این است که به مجرد ایجاد احساس عشق مصنوعی و آزمایشگاهی، ما میتوانیم بگوییم عشق واقعی و بیرون آزمایشگاهی، نوعی توهم است؟ آیا مجازیم که ادعا کنیم اساسا معشوقی وجود ندارد و هرچه هست، ساخته ذهن عاشق است؟
✳️همانطور که برای فرد عاشق، هم در آزمایشگاه و هم در مقابل معشوقه احساس عشق و شیفتگی به وجود میآید، میتواند در مورد تجربههای دینی هم اینگونه باشد. یعنی همانطور که در آزمایشگاه میتوان حالت تجربه دینی و احساس یگانگی با هستی را ایجاد کرد، میتوان در مواجهه واقعی یک عارف با خدا نیز آن را قبول کرد.
✍️دکتر جواد درویش
مطالب بیشتر🔰🔰🔰
http://www.ensafnews.com/306718
⛔️☠️تذکر: به دلیل محتوای باطل کلیپ نشر آن برای همه، و یا بدون نقد جایز نیست.
🆔@Brain_Mind
Alameh Tabatabaei.mp3
17.57M
💯🔊 #بشنوید
🔰 صوت نشست فلسفه تکنولوژی و علامه طباطبایی(ره)
🎙 با ارائه:
#علیرضا_قائمی_نیا
#ابوالحسن_غفاری
⏰ چهارشنبه 26 آبان ماه 1400
#صوت
#نشست
🆔 @iictchannel
__________________
🆔@Brain_Mind
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#اهمیت_هوش_مصنوعی
مقام معظم رهبری
در هوش مصنوعی باید به ده کشور اول دنیا
برسیم
🆔@Brian_Mind
11.92M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
تأثیر هوش مصنوعی در توسعه فهم قرآن و روایات
🔹 حجت الاسلام محمد علی قدسپورنخبه حوزوی و فعال در زمینه #هوش_مصنوعی درباره تأثیر این فناوری در #توسعه_فهم_قرآن_و_روایات و تأثیر آن در تحول مطالعات علوم انسانی میگوید.
tn.ai/2612070
@TasnimNews
______________
🆔@Brain_Mind
💡چند نکته درباره مطالب کلیپ بالا⬆️⬆️⬆️
#نقد_هوشی_مصنوعی_خبره
✅این محقق گرامی با تعریفی که از هوش انسان و هوش مصنوعی ارائه داد، مشخص میشود از منظر ایشان عملکرد هوش انسان صرفا در تحلیل دادهها و استدلال خلاصه میشود. از این رو ،وی از این مطلب پل زد به هوش مصنوعی، که کار آن نیز پردازش اطلاعات می باشد.
✅به بیان دیگر، ایشان در تعریف هوش فرمودند: یک سیستم یک ورودی و داده را از بیرون میگیرد و روی آن پردازش و تحلیل انجام میدهد و سپس متناسب با آن رفتاری از آن سر میزند. پس به یک معنا هوش انسان و ربات این گونه عمل می کنند.
✅این مطلب از یک سو، نگاه فیزیکالیستی و کارکردی در فلسفه ذهن را به مخاطب القا می کند که انسان نیز همانند هوش مصنوعی عمل میکند، در حالی که طبق استدلال جان سرل انسان درک محتوا دارد. ولی ماشین نمی تواند درک معنا و محتوا داشته باشد. یا با استفاده از دیدگاه چالمرز درباره آگاهی، هوش مصنوعی نمی تواند آگاهی پدیداری داشته باشد.
✅از سوی دیگر، ایشان در تعریف هوش مصنوعی خبره گفتند: یعنی «پیاده کردن تفکر فرد خبره در ماشین»
❓❓آیا می توان تفکر یک انسان را در یک ماشین هوشمند پیاده کرد؟ آیا حقیقت و قدرت استدلال و استنتاج در ربات و انسان یکی هستند؟ آیا ربات نیز همانند انسان قدرت انتخابگری بین مفاهیم و معانی مختلف را دارد؟
اینها و مسایل دیگری که از لوازم دیدگاه وی میباشد، باید در جای خود مورد بحث فلسفی و عقلی قرار گیرد.
مطلب ادامه دارد...🔰🔰🔰
________________
کانال نوروساینس و فلسفه ذهن
🆔@Brain_Mind