eitaa logo
نوروساینس و فلسفه ذهن
1.8هزار دنبال‌کننده
304 عکس
112 ویدیو
27 فایل
این کانال در راستای دانش افزایی شما در حوزه انسان شناسی نوین ایجاد شده است.... باشد که خداوند متعال و اهل بیت علیهم السلام در این مسیر دستمان را بگیرند.... ارتباط با مدیر کانال: @aialimadad_1400
مشاهده در ایتا
دانلود
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 پاسخ برخی اندیشمندان غربی به آزمایش بنجامین لیبت ویلیام کریگ،‌فیلسوف تحلیلی: آزمایش لیبت نمی تواند منکر اراده آگاهانه نفس باشد. 🆔@meshkatnoor 🌐 کانال «نوروساینس و فلسفه ذهن»: https://eitaa.com/joinchat/2311520387Cb4166965da 🆔@Brain_Mind
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
تیم اوکانر: تبیین آزمایش بنجامین لیبت ارداه آزاد منشأ مغزی و فیزیکی دارد 🌐 کانال «نوروساینس و فلسفه ذهن»: https://eitaa.com/joinchat/2311520387Cb4166965da 🆔@Brain_Mind
معاونت پژوهشی دانشگاه باقرالعلوم با همکاری گروه آموزشی فلسفه مضاف برگزار می کند: 👥 نشست علمی: 📋 «ماده و صورت در حکمت متعالیه» 👤 ارائه دهنده: حجت الاسلام و المسلمین علی امینی نژاد 👤 دبیر علمی: حجت الاسلام و المسلمین دکتر سید امیر سخاوتیان 📆 زمان: سه شنبه 24 اسفندماه 1400 ساعت 13 الی 15 🏡 مکان: دانشگاه باقرالعلوم، طبقه دوم، سالن شهید سلیمانی 🌐 لینک شرکت در نشست http://dte.bz/res1 @ENOEnsani
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔥قطع کردن دو نیمکره برای درمان صرع، آغازی بر یکی از اکتشافات مهم درباره تقسیم‌پذیری کارکردها و دوئیت افکار و حتی شخصیت‌ یک فرد واحد بود. 🔥این اتفاق مهم - که در ویدیوی فوق توضیح داده شده - چالشی جدی پیش روی دیدگاه تجردانگار درباره انسان می‌گذارد؛ جوهر مجردی که بنا به تعریف بسیاری از نظریه‌پردازان ، ماهیتی بسیط و فاقد اجزاء دارد. 🔥این که - بدلیل قطع ارتباط دو نیمکره مغز - دست چپ شخص کاری انجام می‌دهد که او شفاها اظهار بی‌اطلاعی می‌کند، یا جهان‌بینی متضادی را در اظهار زبانی و سپس در اشاره یدی دارد، یا ...، بنوعی با بساطت روح مجرد که تمام قوا و کارکردهای ذهنی را بنحوی تجزیه‌ناپذیر در وحدت خود مندمج ساخته، در تعارض قرار می‌گیرد و تبیینی سازگار با این یافته‌ها را از اردوگاه طلب می‌کند. 🔥کما اینکه مورد دوقلوهای بهم چسبیده با مغزهای در هم آمیخته - که در ویدیوی فوق آمده - نیز بنحوی دیگر آموزه وحدت و بساطت نفس را با اشتراک و افتراق قوای ذهنی این دوقلوها به چالش می‌کشد. @PhilMind
✅ دیوید چالمرز و اندی کلارک فرضیه «ذهن‌توسعه یافته» را مطرح کرده‌اند. بنا به این نظریه، ذهن ما آدمیان از محدوده پوست و بدنمان فراتر می‌رود و گسترش می‌یابد. آنها ادعا می‌کنند که وقتی ما با ابزارهای دیجیتال کار می‌کنیم آنها بخشی از ذهن ما می‌شوند؛ یعنی با آن‌ها فرایندهای شناختی را انجام می‌دهیم. فرض کنید وارد یک فروشگاه می‌شویم و به فهرست خریدهایی که روی گوشی خودمان داریم نگاه می‌کنیم تا بیاد بیاریم که چه چیزهایی را باید بخریم. در این مورد فرایند ذهنی «به یاد آوردن خریدن چیزی» که فراموش کرده‌ایم؛ مانند نان، فرایندی است که فراتر از امور داخل سرما می‌رود. در واقع در این مورد این فرایند ترکیبی از بخشی طبیعی و بخشی دیجیتالی است؛ یعنی این فرایند فرآیندی «عصبی ـ دیجیتالی» است. اپلیکیشن های یادداشت‌برداری تلفن‌های همراه بخشی از فرایند یادآوری من است. @hekmatebalge
♦ چالمرز دیدگاه «ذهن توسعه‌یافته» را در مقدمه‌ای که بر کتاب کلارک نوشته با یک مثال توضیح می‌دهد. یک ماه پیش من یک موبایل آیفون خریده‌ام. این موبایل در این مدت برخی از کارهای محوری مغز مرا انجام داده است. این موبایل جای بخشی از حافظه‌ام را گرفته و برخی از شماره‌های تلفن و آدرس‌ها را ذخیره کرده است. این کارها پیش‌تر به عهدة مغز من بود.همچنین،از آن برای محاسبه (جمع و تفریق و غیره) استفاده می‌کنم. به کمک آن جدول‌هایی از مخارج و غیره تهیه می‌کنم و آنها را محاسبه می‌کنم. این موبایل منبع شگفت‌آوری است؛ با آن همیشه به گوگل دسترسی دارم تا برخی از اطلاعات موردنیاز برای حل نزاع‌ها را به دست بیاورم. من برخی از برنامه‌هایم را با آن طراحی می‌کنم. از تقویم آن استفاده می‌کنم تا تعیین کنم چه کارهایی را در ماه‌های آینده می‌توانم یا نمی‌توانم انجام دهم. من حتی گاهی خیال‌های باطلم را روی این گوشی انجام می‌دهم؛ از روی بیکاری با کلمات و تصاویر روی صفحة آن، وقتی تمرکز ندارم، بازی می‌کنم. 🔷کلارک ادعا می‌کند که این آیفون: اوّلاً، فرایند پردازش را، بی‌آن که از دستانم استفاده کنم، سریع‌تر می‌کند. ثانیاً، این موبایل از پیش بخشی از ذهن من بوده است. @hekmatebalge
💠 اختلاف نوعی انسان‌ها در بقاء 👇👇👇
👆👆👆 💠اختلاف نوعی انسان‌ها در بقاء 🚹بر اساس مبانی حکمت متعالیه، انسان جسمانیة الحدوث و روحانیت البقاء است و در یک سیر اشتدادی مسیر تکامل را طی می کند. 🚹از دیگر مبانی حکمت متعالیه آن است که عرض شانی از شئون جوهر و موجود به وجود آن است. از همین رو است که نفس انسانی هر بار که صورتی را ادراک می‌کند، با آن متحد شده و همین اتحاد سبب حرکت وجودی نفس می‌گردد، چرا که با حدوث عرض جدید، صورتی که در نفس بالقوه بود، به فعلیت رسیده است. 🚹یکی از اعراض نفس؛ نیت است. نیات کیف نفسانی بوده و موجود به وجود نفس‌اند، بنابراین هر گاه نفس عملی را نیت کرده و برای مثال قصد جلب رضای خداوند را دارد، این نیت به عنوان یک عرض با وجود نفس متحد می‌شود. (فیاضی، ۱۳۹۷: ۱۴۴) 🚹پس نیات انسان سازنده وجود او هستند که در صورت تکررشان به ملکه برای نفس بدل می‌گردند. انسان هنگامی که جلب رضا و خشنودی خداوند را بارها و بارها اراده (نیت) کرده و بلکه در راستای آن دست به اعمالی نیز می‌زند، این حالت گذرا و کم اثر در نفس، به ملکه برای نفس تبدیل می‌شود. در این‌جاست که نیتی گذرا و کم اثر، بخش قابل توجهی از نفس شده و متناسب با آن نیت، صورت نفس تعیین می‌گردد. 🚹به عبارتی نفس هنگام حدوث ماده‌ای خام و خالی از هرگونه نوع خاص است و جز همان نوع انسانی نوع دیگری ندارد. اما در طول مسیر اشتدادی خود، به وسیله صورت‌هایی که با اختیار به آن‌ها متلبس می‌شود، این ماده و خمیر اولیه را شکل می‌دهد و به تدریج برای خود نوعی از انواع انسانی می‌سازد. بنابراین گرچه همه انسان‌ها در حدوث اشتراک نوعی دارند، ولی در بقا هر یک از انسان ها می تواند انسان درنده، بهیمه، فرشته‌خو... گردد. 🚹ملاصدرا می نویسد: «افراد بشر در این جهان از حیث نوع با هم متفق‌اند و همگی تحت یک واحد نوعی که مأخوذ از ماده بدنی و صورت نفسانی است، واقع هستند اما این نفوس انسانی بعد از این اتفاق‌شان در نوع، از حیث ذات؛ متفاوت و دارای انواع بسیار می‌گردند.» (ملاصدرا، ۱۳۹۱: ۴۳) 🚹البته از نقش عمل نیز نباید غافل بود. گرچه از نظر ملاصدرا عمل همان بروز نیت است، اما تکرر عمل نیز موجب شکل‌دهی به ماهیت انسان می‌شود: «ارتکاب هر عملی، زمینه تحول جوهری را به همراه دارد و گوهر ذات انسان از طریق به دست آوردن ملکات نفسانی و گذر از جنبه حال بودن اوصاف، زمینه تحول ذات را فراهم می‌نماید. به طوری که ملکه نفس انسانی رفته رفته به عنوان صورت نوعی و فصل مقوم در آید.» (جوادی آملی، ۱۳۸۶، ج۳: ۲۳۲) 📕ملاصدرا، ۱۳۹۱، عرشیه، نشر مولی. 📗جوادی آملی، ۱۳۸۶، سرچشمه اندیشه، نشر اسرا. 📕فیاضی، ۱۳۹۷، علم النفس فلسفی، موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی. 🖋 محمدمهدی رفیعی 🖥@ZehnShenakht
✳️ اطلاعیه جدید مدیریت پذیرش مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) ✅ به اطلاع داوطلبان آزمون ورودی کارشناسی سال 1401 مؤسسه می‌رساند براساس مصوبه جدید هیئت محترم رئیسه مؤسسه اصلاحات ذیل در مراحل آزمون انجام شد: 1️⃣ از چند مرحله آزمون (کتبی؛ مصاحبه فقه و اصول و ادبیات عرب؛ سنجش استعداد تحصیلی) مرحله مصاحبه فقه و اصول و ادبیات عرب آن حذف شد؛ 2️⃣ از منابع آزمون کتبی ماده آزمونی زبان انگلیسی حذف شد؛ 3️⃣ معیار در پذیرش و قبولی داوطلبان، کسب حداکثر امتیاز در آزمون کتبی و تکمیل شدن ظرفیت مؤسسه می‌باشد. 🔶 پوستر ثبت نام 🌐 https://eitaa.com/iki_ac_ir/4440 🔷 دفترچه راهنمای ثبت نام 🌐 https://eitaa.com/iki_ac_ir/4442 🌐 کانال و سايت مؤسسه امام خمینی(ره) 🔰 @iki_ac_ir 🔰 https://iki.ac.ir
👨🏼‍⚕️ ریچارد 🌐 علوم اعصاب 💠الکتروانسفالوگرافی یا همان "نوار مغز" ✔️ با استفاده از نوار مغز می‌توان امواج الکتریکی قشر مغز را مطالعه کرد و به بیماری‌هایی مثل تشنج که در آن فعالیت امواج الکتریکی مغز به هم می‌خورد پی برد. 🔰ریچارد کیتون فیزیکدان انگلیسی که به مطالعه‌ی مسائل فیزیکی بدن و خصوصاً مغز علاقمند بود در سال ۱۸۷۵ موفق شد تا امواج الکتریکی مغز میمون‌ها و موش‌ها را با استفاده از الکترود و گالوانومتر ثبت کند. ✔️مطالعات او بعداً دست‌مایه‌ی کارهای هانس برگر، مخترع نوار مغز شد. @brainawareness _____________ 🌐 کانال «نوروساینس و فلسفه ذهن»: https://eitaa.com/joinchat/2311520387Cb4166965da 🆔@Brain_Mind
📔حلقهٔ مطالعاتی تئوری‌های آگاهی Consciousness همخوانی کتاب تئوری‌های آگاهی، اثر ویلیام سیگر جهت اطلاع از جزییات زمان جلسات و بحث بیشتر در گروه زیر عضو شوید: https://t.me/+HEHwn7bjr-9hOTk0 جهت کسب اطلاعات بیشتر به کانال زیر مراجعه فرمایید: @aboutconsciousness
🎯 مغز؛ جعبه سیاهی که هر روز مرموزتر می‌شود — پژوهش‌های جدید نشانگر تغییراتی در مغز است که دانشمندان از توضیحش عاجزند 📍چند دهه قبل حرکت‌های کهکشانیِ خلاف انتظار وجود مادۀ تاریک را اثبات کرد؛ ماده‌ای که هرگز مشاهده نشده اما قسمت اعظم کیهان را تشکیل می‌دهد. حال پژوهش‌های جدید نشانگر وجود کارکردهایی خلاف انتظار در مغز است. بر اساس این یافته‌ها مغز حتی برای انجام ساده‌ترین کارکردها مثل تشخیص بو، بیش از آنچه ما تصور می‌کنیم تغییر می‌کند. آیا این تغییرات نشانۀ توانایی ما در یادگیری است؟ آیا صرفاً خطایی سیستماتیک است؟ یا شاید هم مانند مادۀ تاریک، نشانۀ وجود چیز دیگری پس پرده است که هنوز نمی‌دانیم چیست. 🔖 ۲۲۰۰ کلمه ⏰ زمان مطالعه: ۱۴ دقيقه 📌 ادامۀ مطلب را در لینک زیر بخوانید: https://tarjomaan.com/neveshtar/10363/ 📌 آنچه خواندید، به‌طور اختصاصی برای وب‌سایت ترجمان ترجمه شده و به‌رایگان در اختیار شما قرار گرفته است. شما می‌توانید با خرید اشتراک فصلنامه ترجمان علوم انسانی از انتشار این مطالب و فعالیت‌های ترجمان حمایت کنید: https://tarjomaan.shop/product/tafsubs4-4002/
✔️کودکان در تشخیص چهره هایی که تا حدی با ماسک پوشانده شده اند مشکل دارند. طبق مطالعه جدیدی که توسط دانشگاه یورک انجام شد، این مسئله به طور بالقوه می تواند بر تعاملات اجتماعی با همسالان و مربیان و همچنین توانایی ایجاد روابط مهم تأثیر بگذارد. ✔️تحقیقات قبلی نشان می‌دهد که استفاده از ماسک مانع تشخیص چهره در بزرگسالان می‌شود. این مطالعه جدید توسط محققان دانشگاه یورک 72 کودک 6 تا 14 ساله را مورد بررسی قرار داد تا ببیند آیا تجربه آنها مشابه بزرگسالان است یا خیر؟ "چهره ها با یا بدون ماسک، هم مستقیم و هم وارونه" ✔️ ما از اطلاعات صورت برای تعیین ویژگی های مختلف در مورد یک فرد، از جمله جنسیت، سن، خلق و خوی آنها استفاده می کنیم. ارز فروید، استادیار دانشگاه یورک و نویسنده ارشد این مطالعه، می‌گوید: ما از این اطلاعات برای برسی تعاملات اجتماعی استفاده می‌کنیم. ✔️این تحقیق نشان می دهد که توانایی درک چهره کودکان نه تنها در صورت پوشاندن افراد به شدت کاهش می یابد، بلکه سطح کاهش آن بیشتر از بزرگسالان است! کودکان در تشخیص چهره های پوشانده شده حدود 20 درصد نسبت به بزرگسالان که حدود 15 درصد است اختلال دارند. ✔️این مطالعه همچنین نشان داد که کودکان زمانی که چهره‌ای که به آن نگاه می‌کنند نقاب‌دار است، در مقایسه با چهره‌ای که اینطور نیست، چهره‌ها را متفاوت پردازش می‌کنند. توانایی آن‌ها برای پردازش کل‌نگر چهره‌ها، که برای درک چهره ضروری است، مختل و تحلیلی تر شده است. فروید می‌گوید: «نقاب‌ها نه تنها توانایی کودکان در تشخیص چهره‌ها را مختل می‌کنند، بلکه روش معمولی و کلی‌نگر پردازش چهره‌ها را نیز مختل می‌کنند. 〽️محققان از تست (حافظه صورت) کمبریج - معتبرترین معیار سنجش توانایی‌های ادراک چهره در انسان - برای آزمایش توانایی کودکان در تشخیص چهره‌های با و بدون ماسک، هم مستقیم و هم وارونه استفاده کردند. ✔️فروید می‌گوید: اگر پردازش کل‌نگر مختل شود و شناخت مختل شود، این احتمال وجود دارد که توانایی کودکان در تعاملات اجتماعی با همسالان و معلمان خود را مختل شود و این می‌تواند منجر به مسائلی شود که روابط مهمی را شکل می‌دهند. با توجه به اهمیت چهره ها در تعاملات اجتماعی، این مساله مهمی است که باید به آن توجه کنیم. @brainawareness https://neurosciencenews.com/masks-facial-perception-20031/
💠 مغزت رو دوباره بساز! ✔️مدتها پيش، به ما گفته شده بود که همه نورون های مغز قبل از تولد ایجاد شده و بهبود مغز آسیب دیده امکان پذیر نیست. دانشمندان علوم اعصاب تا سال ها فرض می کردند که ساختار مغز بالغ تثبیت شده است. اما در دهه ی 1960، شواهد تجربی خلاف آن را نشان دادند: که در واقع بخش هایی از مغز ممکن است انعطاف پذیر باشند، به این معنی که آنها قادر به انطباق، رشد و حتی بازتولید هستند. ✔️فرض کنید مسافری در عقب تاکسی، نشانی مقصد خود را می گوید، و راننده موظف است تا او را از طریق کوتاه ترین مسیر ممکن به مقصد برساند. برای انجام این کار، راننده ی تاکسی باید تمام جاده های لندن را حفظ باشد. تسلط بر این"دانش" معمولا دو تا چهار سال طول می کشد. ✔️دانشمندان علوم اعصاب ضمن تحقیق در مورد رانندگان کشف کردند که در مدتی که آنان مشغول یادگیری و حفظ این اطلاعات بودند، تغییرات شگرفی در یک ناحیه ی مغز آنان به نام هیپوکامپ رخ داده است. آنها با استفاده از تکنولوژی جدید تصویربرداری عصبی دریافتند که این بخش مغز واقعا بزرگتر شده بود. ✔️این نشان می دهد که مغز ما آن چیزی نیست که سرنوشت ما را برای همیشه تعیین کرده باشد، و ما توانایی تغییر آن را داریم. این سوال مطرح شد: آیا می توانیم مغزمان را به همان شیوه ای که ماهیچه هایمان را می سازیم، چنان تغییر دهیم که از عهده ی بسیاری از کارها برآییم. ✔️آزمایشات ثابت کرده اند که مغز ما تا سنین 60، 70 و 80 سالگی ظرفیت تغییر در ساختار و عملکرد را در مقیاس های بزرگ دارد. یکی از مهمترین این تغییرات، رشد نورون های جدید است که به نام نوروژنز شناخته می شود. ✔️درمان رفتاری شناختی یا CBT، یک رویکرد گفتار درمانی است که می تواند به شما کمک کند مشکلات خود را با تغییر در نحوه ی تفکر و رفتار مدیریت کنید. به گفته ی شارون هنگامی که طی نوعی مداخله ی روان شناختی به ما آموخته می شود که در مورد تجارب زندگی به شیوه ی متفاوتی فکر کنیم، در واقع، این می تواند به بهبود ساختار و عملکرد مغز کمک کند. ✔️ قدرت انعطاف پذیری نورونی به این معنی است که ما به روشهای شگرفی قابلیت التیام داریم. گینا رپیون، دانشمند علوم اعصاب این ایده را مطرح کرده است که مغز مردان و زنان متفاوت است و این تفاوت ها به اثبات رسیده اند. "مغز یک عامل بسیار فعال تر از آن چیزی است که ما تاکنون تصور می کردیم، و تاثیر آن بر جهان و آنچه در جهان است، بسیار بیشتر از آن است که ما فکر می کردیم. انعطاف پذیری و والدین ✔️هنگام مواجه با تصمیمات والدین، به راحتی می توان به این نتیجه رسید که زندگی تا حدودی تثبیت شده است. طبیعت، در مقابل پرورش (nature vs nurture)، به والدین کمک می کند تا با فشار زندگی در سنین تصمیم گیری و اضطراب پایان ناپذیر پدرانه و مادرانه، مقابله کنند. ✔️جینا رپیون، می گوید: اگر موسیقی را به نوزاد خود نیاموخته ایم، آنها هنوز هم به عنوان یک کودک پتانسیل شرکت در کلاس های موسیقی را دارند و حتی در بزرگسالی هم توانایی یادگیری پیانو را خواهند داشت. ✔️مغز ما هر روز تغییر می کند. هر بار که چیز جدیدی یاد می گیرید یا فکر جدیدی می کنید، ارتباطات جدیدی در ذهن و ساختارهای فیزیکی تازه ای در مغز شکل گرفته و تقویت می شوند. ما همواره نواحی شنوایی و بصری مغز را تحت نظر داریم، اما نمی بینیم که آنها به طور مداوم حجیم شوند. به گفته ی این عصب شناس اگر هر بایت از مغز که ما از آن استفاده می کنیم، تمام وقت بزرگتر می شد، انتظار می رفت جمجمه ی ما در برخی موارد منفجر شود. ✔️ آنچه از تحقیقاتی مانند مطالعات کوین در می یابیم این است که میزان انعطاف پذیری مغز ما تحت تاثیر ژن های ما نیز قرار می گیرد. شاید فقط بعضی از ما مانند راننده های تاکسی لندن شانس متولد شدن با ژن های مناسب را داشته باشیم که پتانسیل رشد هیپوکامپ را فراهم کند. ✔️در نهایت، تأثیر ژن ها، و محیط زیست، انعطاف پذیری مغز و سرنوشت ما کاملا در هم آمیخته است. به گفته ی کوین ما باید از این دوگانگی طبیعت در مقابل پرورش پرهیز کنیم، چرا که این دو به طور جدایی ناپذیری به هم مرتبط هستند. ✔️ انتخاب های منحصر به فردی که ما اتخاذ می کنیم و زندگی ما را منحصر به فرد می کنند، ممکن است در بعضی موارد، در ژن های ما نوشته شده باشند. اما این پیش شرط ها همه چیز را درباره ی تصمیم گیری های ما توضیح نمی دهند و بیشتر آنها نتیجه ی عادات هستند. ✔️عادت هایی که در پاسخ به تجاربمان در ما ایجاد می شوند، چیزهایی هستند که لحظه به لحظه اقدامات ما را کنترل می کنند. فعل و انفعال ثابت و پایداری بین اثرات ژنتیکی بر مغز ما و اثرات تجارب ما وجود دارد. هر دوی آنها همچنان به شکل دادن شخصیت ما در سراسر طول زندگی ما ادامه می دهند. @brainawareness https://www.bbc.co.uk/programmes/articles/49Fc0MlJkgt2mK03RZTDlHC/how-you-can-re-programme-your-brain
🔺به همت گروه پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی: 🔷 فراخوان مقاله همایش بین‌المللی منتشر شد 📌 محورهای همایش: ✅ هوش مصنوعی و قرآن ✅ فلسفه ذهن و قرآن ✅ انسان‌شناسی شناختی و قرآن ✅ روان‌شناسی شناختی و قرآن ✅ عصب‌شناسی شناختی و قرآن ✅ زبان‌شناسی شناختی و قرآن ✅ علوم رایانه‌ای و قرآن ✅ زبان‌شناسی رایانشی و قرآن 📅 مهلت ارسال مقاله به این همایش تا پایان اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ تمدید شد 📱کسب اطلاعات بیشتر : 09139426068 (دکتر رستمی کیا)
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🟥 دکتر پیم ون لومل - متخصص قلب و عروق دانشگاه اوترخت هلند - در این گفتگو👆 (سال ۲۰۱۹) درباره تحقیقی که بر روی بیماران تجربه‌کننده انجام داده و در مجله معتبر لنست بچاپ رسیده، توضیح می‌دهد. 🟧 بسیاری از این افراد در حال و فعالیت مغزی صفر (خط صاف EEG)، داشته و بعضا اتفاقاتی ابجکتیو در اتاق عمل و ... را گزارش کرده‌اند. 🟨 گزارشاتی که گاه بلافاصله پس از احیاء و در اولین ارتباط با کادر پزشکی بیان شده و احتمال ساختگی‌بودن همه آن‌ها (با توجه به تنوع تیم‌های پزشکی و تکثر جغرافیایی)، بسیار پایین است. 🟩 غالب تئوری‌های فیزیکالیستی درباره ، فعالیت نورونی را مبنا و محور قرار می‌دهند؛ خواه مستقیما (در نظریات و و ...) و خواه غیرمستقیم (در نظریات و ...). حتی دیدگاه‌های کارکردگرایانه که هسته مرکزی سیستم (مغز باشد یا تراشه الکتریکی یا ...) را بی‌اهمیت می‌دانند و نیز دیدگاه‌های بازنمودگرایانه، ورودی دیتا به سیستم را نیاز دارند. 🟦 این مسئله، مطالعات NDE را کم‌کم بسمت بخشی از منازعه نظری بین و سوق داده است. @PhilMind
💡مقایسهٔ جهانی که میبینیم و تصویر علمی از جهان؛ پل و پاتریشیا چرچلند در باغ عدن 🔭 در تصویر بالا آن چیزی که ما میبینیم (manifest image) و در تصویر پایین جهانی که برای علم مهم است (scientific image) دیده می‌شوند. 🔭 نکته اینجاست که اگر ما علم را به عنوان منشا حقیقی دانش خود بپذیریم، تصویر درست واقعیت، همان تصویر پایین است. این مقایسه اما یک نکتهٔ پنهان دارد! 🔭 شما درحال گذراندن تجربهٔ دیداری هر دو تصویر (به صورت اول شخص) از مقابل دیدگان خود هستید! این بخشی از واقعیت است. 💡اشکال تصویر دوم اما آن است که نمی‌تواند چیزی را که این دو انسان خود، می‌بینند به تصویر بکشد. هر دو تصویر ناقص اند، اما این نقص برای تصویر دوم بدتر است! تصویر دوم ادعا دارد که تمام واقعیت است! 📚Figure from David J. Chalmers - Reality+ Virtual Worlds and the Problems of Philosophy-W. W. Norton & Company (2021) Figure 55 The manifest and the scientific images @MindPhilosa _____________ 🌐 کانال «نوروساینس و فلسفه ذهن»: https://eitaa.com/joinchat/2311520387Cb4166965da 🆔@Brain_Mind
🔸انیگما چیست؟ ✔️کنسرسیوم (انجمن) ENIGMA یک تلاش بین‌المللی در سراسر جهان است که در آن پژوهشگرانی در زمینه‌های تصویربرداری ژنومیک، عصب شناسی و روانپزشکی گرد هم آمده تا ساختار و عملکرد مغز را با بهره‌گیری از داده‌های MRI، DTI، fMRI، داده‌های ژنتیکی و جمعیت دارای اختلال، مطالعه کنند. ✔️امروزه با توجه به نگرانی‌ها در مورد دقت و تکرارپذیری بسیاری از یافته‌های تصویربرداری عصبی و ژنومی، قدرت آماری مطالعات اهمیت بیشتری یافته است. کنسرسیوم انیگما با هدف ایجاد شبکه‌ای از افراد همفکر و علاقمند به پیشبرد مرزهای علمی در زمینه تصویربرداری ژنومیک تشکیل شده است. از این رو با به اشتراک گذاشتن ایده‌ها، الگوریتم‌ها، داده‌ها و اطلاعات در مورد یافته‌ها یا روش‌های نویددهنده، از طریق برگزاری کارگاه‌ها و کنفرانس‌ها درباره‌ی روش‌های کلیدی و نگرش‌های نوظهور در تصویربرداری ژنومیک، گام مهمی در نشر هرچه بیشتر این دانش در جامعه‌ی علمی و تسهیل آموزش برداشته است. 🌐علاقمندان می‌توانند به منظور کسب اطلاعات بیشتر به وبسایت مراجعه کنند. 🔸انیگما و اعتیاد ✔️در این میان، کارگروه اعتیاد انیگما متشکل از پژوهشگرانی از سراسر دنیا و همچنین ایران، با تمرکز بر روی افراد مبتلا به اختلال مصرف مواد در حال فعالیت است و تا به امروز به مجموعه داده‌های بیش از ۱۴ هزار نفر دسترسی یافته است. تجزیه و تحلیل ژنومی و عصبی بر روی این مجموعه بی سابقه از داده ها، بینش نوینی در زمینه‌های عصبی و ژنتیکی اعتیاد ایجاد خواهد کرد. 🔸ENIGMA ACRI ✔️پاسخ به نشانه‌ی مواد یاCue Reactivity یکی از رایج‌ترین پارادایم‌های مورد استفاده در مطالعات تصویربرداری تشدید مغناطیسی عملکردی (fMRI) در اختلالات مصرف مواد (SUDs) است. یکی از چالش‌های موجود دراین آزمایش‌ها، محدودیت تفسیرپذیری و تکرارپذیری این مطالعات با گزارش‌های ناقص از ویژگی‌های فردی شرکت‌کنندگان، طراحی تکالیف، ارزیابی ولع، آماده‌سازی برای اسکن و تحلیل داده‌های fMRI است. این امر کاربردی‌سازی بالینی را با مشکل مواجه می‌کند، به ویژه اینکه بررسی سیستماتیک و متاآنالیز کار منتشر شده دشوار است. 📣برای نخستین بار در کنسرسیوم انیگما گروهی از پژوهشگران به پردازش داده‌های تکلیف-محور (Task-Based) در مطالعات تصویربرداری تشدید مغناطیسی عملکردی (fMRI) پرداخته‌اند. ایجاد نشانگر‌های زیستی (Biomarker) بمنظور درمان اعتیاد یکی از نویدهای این مطالعات است. 🎦در این ویدیو دکتر حامد اختیاری درباره سازوکار این پارادایم توضیحات بیشتری می‌دهند. 📣در حال حاضر این کنسرسیوم در حال ایجاد یک پورتال مشترک از تجزیه و تحلیل داده‌ها در میان پژوهشگران است. این پورتال با امکان دسترسی گسترده به داده‌های تلفیقی و همچنین روش‌های تحلیلی بهینه‌سازی شده، دقت و تکرارپذیری پژوهش‌ها را به حداکثر می‌رساند (به عنوان مثال، متغیرهای کمکی مناسب، مدل‌های واریانس تودرتو، وزن‌دهی تمایل به جمعیت‌شناسی اجتماعی، اعتبارسنجی متقابل). 📣همچنین کنسرسیوم اعتیاد انیگما به منظور ایجاد مجموعه داده‌های ژنتیکی و تصویربرداری عصبی اعتیاد، نتایج تحقیقات را از طریق ابزار تعاملی آنلاین ENIGMA-Vis به صورت رایگان در دسترس جامعه علمی قرار خواهد داد. 📣امیدواریم با گردهم آوردن داده‌های آزمایشگاه‌های مختلف در سراسر جهان و تجزیه و تحلیل این داده‌ها، این کنسرسیوم بتواند به یک کاندیدای اصلی برای انتخاب به ‌عنوان نشانگر زیستی توسط FDA تبدیل شود که به ابزاری مفید برای توسعه دارو، نظارت بر بیمار و طبقه‌بندی بیماران برای مداخلات خاص منجر شود. 🌐علاقمندان می‌توانند بمنظور کسب اطلاعات بیشتر به وبسایت مراجعه کنند. ✉️ارتباط با ما : ENIGMAACRI@gmail.com 🆔@bashgahmaghz کانال نوروساینس و فلسفه ذهن https://eitaa.com/joinchat/2311520387Cb4166965da
💡تعامل علّی ذهن و بدن در نظریه دوئالیسم و راهکار حکمت متعالیه 1️⃣ 👇👇👇
👆👆👆 🌀تعامل علّی ذهن و بدن در نظریه دوئالیسم و راهکار حکمت متعالیه (۱) در فلسفه ذهن دوئالیسم یا دوگانه‌انگاری ذهن (نفس) و بدن، با رنه دکارت شناخته می‌شود، اگرچه سابقه‌ای به طول یونان باستان و «فیدون» افلاطون دارد. این نظریه بر آن است که ذهن غیر از بدن بوده و دو جوهرِ از بنیاد متفاوت (یکی فیزیکی و دیگر متافیزیکی) در جهان موجود است. (ادیانی، ۱۳۸۱: ۱۷۸) بنابر این نظریه اگرچه ذهن و بدن کاملاً مجزا هستند اما در عین حال با یکدیگر تعامل نیز دارند. هنگامی که با یک پدیده حسی مواجه می شویم، اندام حسی به واسطه عصب‌های مربوطه، داده های حسی را به مغز منتقل کرده و مغز آن را به جوهری دیگر (ذهن) که غیر فیزیکی است ارسال می‌کند. (ریونزکرافت، ۱۳۹۸: ۱۹) در مقابل ذهن هنگامی که فعلی مانند نوشیدن را اراده می کند، طی دستوری به مغز، اعصاب و اندام‌ مرتبط را به حرکت وا می دارد. ❎ [اشکال الیزابت] الیزابت (شاهزاده بوهمیا)، با زیر سوال بردن نحوه تعامل ذهن متافیزیکی و بدن فیزیکی، سعی در کنار گذاشتن دوگانه انگاری جوهری داشته است. او در یکی از نامه های خود به دکارت چنین می‌نویسد: «نفس آدمی چگونه می تواند... افعال ارادی را در بدن پدید بیاورد؟... به نظر می‌رسد هرگونه ایجاد حرکتی از طریق تحریک شیء متحرک رخ می‌دهد که این تحریک یا به این شیوه است که محرک، متحرک را هل میدهد یا به واسطه ویژگی‌ها و شکل خاص سطح بیرونی محرک است. در حالت نخست، برخورد فیزیکی لازم است و در حالت دوم امتداد ضرورت دارد. [حالت اول منتفی است چون ذهن متافیزیکی است و حالت دوم نیز ممکن نخواهد بود چون] شما امتداد را به کلی از مفهوم نفس کنار نهاده اید که در این صورت، تعامل (یعنی برخورد فیزیکی) [میان امر مادی یعنی بدن] با امر غیر مادی [یعنی ذهن] به نظر من ناسازگار است.» (shapiro,2007: 62) ✅ به این ترتیب رابطه نفس و بدن در نظریه دوئالیسم دچار یک اشکال آشکار است مبنی بر اینکه دوئالیست‌ها تصویر شفافی از این رابطه ارائه نمی‌دهند و از چگونگی ارتباط و تعامل علّی میان دو موجود کاملاً متفاوت و نامسانخ سخن به میان نیاورده‌اند. ✳️[نظریه حکمت متعالیه] ملاصدرا بر اساس دو اصل بنیادین حکمت متعالیه یعنی اصالت وجود و تشکیک در وجود، رابطه نفس و بدن را طوری تنظیم کرده است که هیچ خلأ یا مرزی میان آن دو وجود ندارد تا به واسطه آن امکان تاثیر و تاثر میان دو موجود فیزیکی و متافیزیکی از بین برود. ✅ وی نفس را موجودی ذومراتب معرفی می‌کند که از پایین‌ترین مراتب مادیت آغاز شده و تا بالاترین مرتبه تجرد عقلانی کشیده می شود. در نگاه صدرا اگرچه بدن و مرتبه تجرد تام (در انسان‌های نادر) یا تجرد مثالی (در اکثر انسان‌ها) دو نقطه ابتدا و انتهای حد وجودی انسان را ترسیم می‌کند، اما وی میان این دو نقطه مراتب کثیری را ترسیم کرده است که واسطه میان آنهاست. ✅ این مراتب تشکیکیِ متصل که واسطه بدن و بالاترین نقطه نفس قرار گرفته‌اند، نه مجرد تام‌اند و نه مادی محض، بلکه همواره مراتبی از تجرد و مادیت را برخوردارند. هر چه مرتبه‌ای به نفس نزدیک‌تر باشد تجردش بیشتر و مادیتش کمتر است و هر چه به بدن نزدیک تر باشد از تجرد کمتر و مادیت بیشتری برخوردار است. (عبودیت، ۱۳۹۵، ج۳: ۳۰۸) این حقیقت سبب می‌شود یک موجود تماما متافیزیکی از تاثیر مستقیم بر موجود تماما فیزیکی بی‌نیاز شود و حرکات و تاثیرات خود را بر مراتبی بگذارد که سنخیت بیشتری با او دارند و به راحتی امکان تاثیر پذیری را فراهم آورند. ✅ به این ترتیب حکمت متعالیه با کمک اصول بنیادین خود به راحتی قادر به حل رابطه و تعامل علّی میان نفس و بدن است در حالی‌که فیلسوفانی همچون دکارت در پاسخ به پرسش الیزابت دچار مشکل شده‌اند. (عبودیت، همان) 📕 ایان ریونزکرافت، ۱۳۹۸، فلسفه ذهن؛ یک راهنمای مقدماتی، ترجمه شیخ‌رضایی، انتشارات صراط. 📗 یونس ادیانی، ۱۳۸۱، فلسفه ذهن و معنی، انتشارات نقش جهان. 📙 عبدالرسول عبودیت، ۱۳۹۵، درآمدی به نظام حکمت صدرایی، سمت. 📘 The correspondence between Princess Elisabeth of Bohemia and Rene Descartes, Edited and translated by Lisa Shapiro, The University of Chicago press. 🖋 محمدمهدی رفیعی 🖥@ZehnShenakht
کانال رسمی "قطب فلسفه دین اسلامی" در ایتا افتتاح شد، جهت اطلاع از: 🔻 آخرین دستاوردها در حوزه فلسفه دین 🔻 اخبار و اطلاعیه اساتید سرشناس فلسفه دین اسلامی 🔻 مسائل نوپدید و شبهات جدید این عرصه 🔻آشنایی با شبکه عظیم کنشگران و اساتید حوزه فلسفه دین اسلامی 🔻رصد دینداری در ایران معاصر 🔻 تحلیل محیط رقابتی عرصه فلسفه دین 🔻 یادداشت های روزانه متخصصین فلسفه دین 🔻 سیاستگذاری شورای علمی قطب 🔻آخرین تحولات در مورد کارگروه فلسفه دین و کلام جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی 🔻آخرین اخبار و اطلاعیه های همایش قرآن و علوم شناختی 🔻 معرفی نخبگان جوان عرصه فلسفه دین 🔻 معرفی منابع اصیل در حوزه فلسفه دین و.... 👈به ما بپیوندید 🆔 @FalsafeDin_ir
آقای موزون اولین پژوهشگری هستند در ایران که همت کرد و این پژوهش بزرگ (تجربه های نزدیک به مرگ NDE) رو انجام داد و از ۱۵ سال پیش شروع کرد به بررسی های دقیق تجربی و علمی افرادی که در کما، تجربه های آبجکتیو(objective ) بسیار دقیق و نزدیک داشتند و واقعا تونست تاثیرات عمیقی بر باورهای مردم بگذاره. تجربه گرهایی که به برنامه دعوت می‌شوند بعضاً با ۶۰ پارامتر راستی آزمایی میشن و این برنامه و این پژوهش میتونه جدالی قوی در برابر نظریه های فیزیکال و تبیینی بر پدیده دشوار آگاهی باشه