eitaa logo
نوروساینس و فلسفه ذهن
1.7هزار دنبال‌کننده
315 عکس
118 ویدیو
27 فایل
این کانال در راستای دانش افزایی شما در حوزه انسان شناسی نوین ایجاد شده است.... باشد که خداوند متعال و اهل بیت علیهم السلام در این مسیر دستمان را بگیرند.... ارتباط با مدیر کانال: @aialimadad_1400
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از فلسفه ذهن
💥 در تاریخ جدید، مهم‌ترین دیدگاه دوئالیستی، همان نظریه «تأثیر متقابل» بوده است که توسّط رنه در اثر مهمش، «تأمّلات در فلسفه اولی» ارائه گردید. ☄ هرچند که پیشینه این اعتقاد در مکتوبات فلسفی، به نظریه باز می‏گردد. طبق دیدگاه او، هرکدام از ما یک دارد که بسیط، الهی، تغییرناپذیر و غیر هم‏سنخ با بدن‏مان است؛ بدن‏هایی که مرکّب‏شده از اجزاء و هستند. ☄ در واقع، قبل از آن‏که ما در این جهان متولّد شویم، روح‏مان در حالتی خالص و غیربدن‏مند، وجودی پیشینی داشته‏اند. این ایده، علّت آن‏که هریک از ما دارای و عقلانیت هستیم را تبیین می‌کند. به بیان دقیق‏تر، هرکدام از ما «دارای» یک روح نیستیم؛ بلکه هرکدام از ما یکی از همین روح‏ها هستیم. این نگرش است که چه بسا همچنان بصورت دیدگاه عامیانه بین مردم دین‌دار رواج دارد. 💥 دکارت هرچند در صدد اثبات بسیط بر می‌آمد، ولی مانند و برخلاف افلاطون، نفس را به همراه بدن (و نه و ازلی) می‏دانست؛ به این مطلب تصریح داشت و از ظاهر برخی سخنان دکارت نیز همین دیدگاه برداشت می‏شود. مثلاً در رساله گفتار در روش به کار بردن عقل، پس از آن‏که به کارکردهای مختص به بدن اشاره می‏کند و آن را بین انسان و سایر حیوانات مشترک می‏داند، به صفت یا کارکرد «اندیشیدن» می‏پردازد که فقط در انسان‏ها یافت می‏شود. آن‏گاه می‏افزاید: «من ‏‏‏فرض کرده‏ام که خداوند، نفس ناطقه را خلق می‏‏کند و آن را به شیوه‏ای خاص که توضیح داده‏ام، به بدن ملحق می‏سازد». (Descartes, 2006, p.39.) 💥 دیدگاه شیخ‏الرئیس و دکارت در این‏باره، گونه‏ای تبعیت از ایده ارسطویی درباره حادث بودن نفس است که در مقابل نظریه افلاطونی پیرامون ازلی بودن نفس قرار داشت. 💥 ابن‌سینا و فیلسوفان مشّاء، نفس را حادث به همراه بدن مادّی معرّفی می‌کنند. این البته با ماهیّت روحانی‌بودن نفس در نگاه ایشان، منافات ندارد و در نتیجه نفس، و روحانیة البقاء خواهد بود. بدین ترتیب، تعلّق به یک بدن خاص هم جزو عوارض و ملحقّات ذات روحانی نفس تلقّی می‌شود. شیخ اشراق نیز در آثار خویش، در چارچوب همین دیدگاه سخن گفته است. 🔥 در واقع قول به "حدوث" روحانی نفس، ناشی از اشکالاتی بود که "ازلیت" نفس روحانی را به چالش می‌کشید. هرچند که نفس نیز بعدها توسّط منتقدین بوعلی و بویژه خواجه طوسی و صدرالمتألّهین، با اشکالات مهمّی مواجه گشت و دیدگاه نفس مطرح گردید.
هدایت شده از فلسفه ذهن
🔥 مدرسه تابستانی فلسفه ذهن 🔥 🗓 دوشنبه ۸ شهریور 🕚 ساعت ۱۳-۱۱: کلیات حالات ذهنی و رویکردهای فلسفی دکتر همتی‌مقدم (دانشگاه علوم و تحقیقات) 🕑 ساعت ۱۶-۱۴: دوگانه‌انگاری جوهری و رفتارگرایی دکتر سادات‌منصوری (پژوهشکده علوم شناختی) 🕓 ساعت ۱۸-۱۶: نظریات این‌همانی دکتر لهراسبی (پژوهشکده علوم شناختی) 🗓 سه‌شنبه ۹ شهریور 🕚 ساعت ۱۳-۱۱: نظریات کارکردگرایی دکتر غیاثوند (دانشگاه خوارزمی) 🕑 ساعت ۱۶-۱۴: نظریات محاسباتی و بدن‌مندی دکتر همازاده (پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی) 🕓 ساعت ۱۸-۱۶: فلسفه اسلامی و مسئله ذهن-بدن دکتر ذاکری (دانشگاه تهران) 🗓 چهارشنبه ۱۰ شهریور 🕚 ساعت ۱۳-۱۱: علیت ذهنی دکتر همازاده (پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی) 🕑 ساعت ۱۶-۱۴: حیث التفاتی؛ برون‌گرایی و درون‌گرایی دکتر محمود مروارید(IPM) 🕓 ساعت ۱۸-۱۶ مسئله دشوار آگاهی و استدلال تصورپذیری دکتر محمود مروارید(IPM) 🗓 پنجشنبه ۱۱ شهریور 🕚 ساعت ۱۳-۱۱: استدلال معرفت دکتر ذاکری(دانشگاه تهران) 🕑 ساعت ۱۶-۱۴: دیدگاه‌های بازنمودگرایانه در باب آگاهی دکتر قهار (پژوهشکده علوم شناختی) 🕓 ساعت ۱۸-۱۶: اراده آزاد دکتر مهاجری(IPM) 💵 هزینه ثبت‌نام: ۸۰ هزار تومن
هدایت شده از فلسفه دین اسلامی
🔴 مدرسه تابستانی فلسفه ذهن 🕰دوشنبه ۸ شهریور -ساعت ۱۳-۱۱: کلیات حالات ذهنی و رویکردهای فلسفی دکتر همتی‌مقدم/دانشگاه علوم و تحقیقات -ساعت ۱۶-۱۴: دوگانه‌انگاری جوهری و رفتارگرایی دکتر سادات‌منصوری/پژوهشکده علوم شناختی -ساعت ۱۸-۱۶: نظریات این‌همانی دکتر لهراسبی/پژوهشکده علوم شناختی 🕰 سه‌شنبه ۹ شهریور -ساعت ۱۳-۱۱: نظریات کارکردگرایی دکتر غیاثوند/دانشگاه خوارزمی -ساعت ۱۶-۱۴: نظریات محاسباتی و بدن‌مندی دکتر همازاده/پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی -ساعت ۱۸-۱۶: فلسفه اسلامی و مسئله ذهن-بدن دکتر ذاکری/دانشگاه تهران 🕰چهارشنبه ۱۰ شهریور -ساعت ۱۳-۱۱: علیت ذهنی دکتر همازاده/پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی -ساعت ۱۶-۱۴: حیث التفاتی؛ برون‌گرایی و درون‌گرایی دکتر محمود مروارید/IPM -ساعت ۱۸-۱۶: مسئله دشوار آگاهی و استدلال تصورپذیری دکتر محمود مروارید/IPM 🕰پنجشنبه ۱۱ شهریور ساعت ۱۳-۱۱: استدلال معرفت دکتر ذاکری/دانشگاه تهران -ساعت ۱۶-۱۴: دیدگاه‌های بازنمودگرایانه در باب آگاهی دکتر قهار/پژوهشکده علوم شناختی -ساعت ۱۸-۱۶: اراده آزاد دکتر مهاجری/IPM هزینه ثبت‌نام: ۸۰ هزار تومن @PhilMind کانال فلسفه دین اسلامی @Islamic_Philosophy_of_Religion
هدایت شده از محسنی
✅ دومین مدرسه فلسفه و علوم شناختی: رویکرد‌های 4E(بدنمندانه) برگزار می‌کند 🔰 مقدمه‌ای بر فلسفه ذهن 👤 ارائه‌کننده: ابوطالب صفدری(دانشجوی دکتری فلسفه علم دانشگاه صنعتی شریف؛ دبیر علمی مدرسه فلسفه و علوم شناختی) 🗓 14 و 15 مرداد 1400؛ ساعت 17 الی 20:30 🌐 ثبت‌نام در: 📎 b2n.ir/4ecog-2 ❗️ به همراه تخفیف دانشجویی —————
هدایت شده از محسنی
اقتباس از کانال فلسفه ذهن، دکتر همازاده،
معرفی برخی کانالها با رویکرد انسان شناسی نوین 👇👇👇
هدایت شده از a.shahgoli
📚کانال ، تأملاتی است درباره: 🌍؛ اوصاف و احوال آن 📌لینک عضویت ایتا👇 👉https://eitaa.com/joinchat/2600337464C9b945cb3d1 🖥سایت: 🆔https://ahmadshahgoli.ir __ ✍🏻احمد شه گلی (دکتری فلسفه_عضو هیئت علمی) 🌿 🌾💐 🍃☘️🍄 💐🌾🌺🍃🌱
ارتباط با مدیر کانال⬅️⬅️⬅️:@aialimadad_1400
هدایت شده از محسنی
انگاری جوهری ✅نوع رابطه نفس با بدن یکی از مسایل مهم و بحث برانگیز در طول تاریخ فلسفه می‌باشد. ✅ با توجه به مباحث گسترده‌ای که در این زمینه انجام شده، ولی هنوز به طور کامل همه جنبه‌های این مسئله روشن نشده‌ است. نفس مجرد و غیر مادی چگونه با بدن مادی رابطه تأثیر و تأثری برقرار می‌کند؟ ✅ فلاسفه غربی و مسلمان هرکدام دیدگاه‌های متفاوتی را دراین مسئله اتخاذ کرده‌اند. فیلسوفان دوگانه‌انگار هر کدام خواسته‌اند به یک گونه‌‌ی این مشکل را حل کنند. ✅ «رنه دکارت» یکی از برجسته‌ترین فیلسوفان طرفداران دیدگاه دوگانه‌انگاری قرون وسطا در غرب به حساب می آید. نظریه وی در چگونه ارتباط نفس با بدن از سوی برخی به چالش کشیده شد. ✅دکارت پیشنهاد کرد غده «پینه‌آل» -که در مرکز مغز قرار گرفته است و اکنون به عنوان بخشی از سیستم غدد «درون ریز» در نظر گرفته می شود-، مکانی است که نفس و بدن با هم تعامل می‌کنند. با این وجود، هنوز سؤال به حال خود باقی بود، زیرا دوباره این پرسش تکرار می شود: چگونه نفس مجرد با این غده مادی ارتباط برقرار کرده است؟ ✳️کانال نوروساینس و فلسفه ذهن @Brain_Mind
نفس_ بدن در ارتباط نفس با مغز: ✅ادله اینکه دکارت غده صنوبری یا پینه‌آل را به عنوان جایگاهی برای ارتباط نفس با بدن مطرح می کند: ❇️1.غده صنوبری یکپارچه است در حالی که بقیه اقسام مغز چند قسمت هستند. ❇️2.این غده بسیار سبک و به آسانی قابل حرکت است. ❇️3.غده صنوبری توسط رگهای از پرشده است. دکارت از این ارواح حیوانی به عنوان «باد بسیار خوب» یا «شعله با روح» یاد می‌کند. این ارواح بطن های مغز را پر کرده است. 🔰ان شاء الله در مباحث بعدی در مورد بیشتر گفتگو خواهیم کرد..... مطالب ادامه دارد... کانال نوروساینس و فلسفه ذهن @Brain_Mind
-دکارت، فیلسوف و ریاضی دان فرانسوی(1596-1650م) ❇️ در بین فلاسفه ذهن، نام دکارت به عنوان یکی از سردمدارن دیدگاه در قرون اخیر مطرح است. ❇️اما دیدگاه دوگانه‌‌انگاری جوهری چیست؟ ❇️به طور خلاصه: انسان مرکب از دو وجود مستقل نفس یا ذهن غیر فیزیکی، و بدن فیزیکی است. ❇️ آگاهی و تجربه به نفس مربوط است نه بدن. در طول حیات، بدن و نفس به نحوی به یکدیگر پیوند خورده اند. به گونه ای که هریک می تواند بر دیگری تأثیر بگذارد. ❇️اما با مرگ این پیوند قطع شده و بدن دچار فروپاشی می‌شود. ولی نفس شخصا و مستقل از بدن به وجودش در عالمی ورای این عالم ادامه می دهد. ✅(کیت‌مسلین،درآمدی به فلسفه ذهن،‌ترجمه مهدی ذاکری، ص 65-66) ❇️هرچند فیلسوفانی همچون افلاطون قبل از وی به گونه‌‌ای این دیدگاه را مطرح کرده‌اند. اما در فلسفه ذهن امروز بیشتر نام دکارت به عنوان طرفدار این نظریه بر زبان‌ها جاری است... کانال نوروساینس و فلسفه ذهن @Brain_Mind
🔰گفته شد یا مغز را به عنوان محل تعامل نفس با بدن مطرح کرد. 🔰اما غده پینه آل کجای مغز است؟ 🔰غده پینه آل (Pineal Gland) یا غده کاجی (همچنین به آن غده رومغزی، چشم سوم، غده صنوبری یا اپی‌فیزیس نیز گفته می‌شود) اندامی از سیستم غدد درون ریز به شمار می‌آید که به شکل یک مخروط کاج کوچک است و در جمجمه مهره‌داران یافت می‌شود. 🔰غده پینه آل، غده کوچکی به اندازه نخود است که در انسان‌های بالغ دقیقاً پشت سر قرار دارد و به وسیله ساقه‌ای‌ به سقف بطن سوم مغز و در زیر مدولاریس استریا (Stria Medullaris) (هسته سپتال یا فضای بویایی میانی) واقع شده است. 🔰این غده بین اجسام تالاموس (بخش‌هایی از دستگاه لیمبیک مغز که محل پردازش اطلاعات است) قرار گرفته است. 🔰 همان طور که گفته شد این غده به سقف بطن سوم وصل شده و بخشی از اپی‌تالاموس را تشکیل می‌دهد. @Brain_Mind
گفتگوی رادیویی با دو تن از اساتید فلسفه ذهن و درباره _فلسفه‌ذهن توضیح برخی این برنامه در چهار بخش هست: که بخش اول و دوم آن مربوط به بحث حاضر است، وبخش سوم و چهار که درباره و ( نظریه استاد همتی درباره ذهن) است که به تناسب بحث بارگزاری می‌شود. تذکر:بخش1 تا دقیقه 15 تیتراژ برنامه است. 🔰🔰🔰🔰
در ارتباط نفس با مغز ❇️گفته شد دکارت# غده‌پینه‌آل را به عنوان محل ارتباط نفس با بدن مطرح می‌کند. به دلیل اینکه این غده بدون قسمت، بسیار سبک و کوچک بوده و به آسانی قابل حرکت هست. ❇️همچنین وی بدین باور است که غده صنوبری توسط روح حیوانی احاطه شده است. ماده‌ای بوده و از طریق این غده در عروق پخش می‌شود. ❇️ این ارواح از غده صنوبری خارج شده و وارد خلل و فرجی که در سطح این شیارها قرار دارند، می‌شوند. و از آنجا وارد عصب ها و به سمت ماهیچه رفته و در نهایت سبب حرکت آن می‌شوند... ✳️ سینا و نیز به بیان دیگری به این مطلب اشاره کرده‌اند. این دو فیلسوف نامدار جهان اسلام بخاری را به عنوان و بدن مطرح می کنند... ❇️به‌ هر حال، منظور از حیوانی چیست؟ آیا می توان با مباحث نوروساینس و شلیک نورون‌ها در مغز تطبیق داد؟ ❇️هنوز پرداختن به این مسایل زود است. ما در مباحث آینده إن شاء الله به این امر خواهیم پرداخت. برای آشنایی بیشتر با دیدگاه دکارت درباره محل ارتباط نفس با مغز به مقاله ذیل🔰🔰🔰 مراجعه کنید. این مقاله به زبان فارسی نوشته شده و مباحث خوبی درباره و از نگاه دکارت را مطرح کرده. کانون نوروساینس و فلسفه ذهن @Brain_Mind
: درباره دیدگاه دکارت در چگونگی ارتباط نفس با مغز🔰🔰🔰
🔰سلام علیکم، ✅خدمت اعضای محترم کانال و اساتید خودم عرض ادب و سلام دارم. ✳️برخی از دوستان در پیام‌های خود خواستند که بنده خود و تحصیلاتم را معرفی کنم. ❇️بنده خادم شما، دانش‌پژوه مقطع دکتری حکمت‌متعالیه در موسسه‌ آموزشی و پژوهشی ‌امام خمینی رحمت الله‌ علیه، هستم. ✅ در حوزه رابطه نفس با بدن از نگاه ابن سینا و صدراالمتألهین و مقایسه آن با مباحث عصب‌شناسی نوین پژوهش می‌کنم. ✅بنده ادعای نداشته، و خود را متخصص این علوم نمی‌دانم. بلکه در مسیر یادگیری و کسب علم می‌باشم. ✳️ هدف از ایجاد این کانال نشر مباحث علمی بوده، تا مطالبی که خودم دارم و یا یادگرفته‌ام را در اختیار دیگر علاقمندان این حوزه بگذارم. ✳️با مطالعات ابتدایی که در حوزه‌ علوم اعصاب داشتم مشاهده کردم که با پیشرفت این علم در سالیان اخیر، و با یافته‌های جدید، بسیاری از این مباحث ممکن است چالشها و شبهات اساسی را برای حوزه علوم انسانی مخصوصا انسان‌شناسی و علم النفس فلسفه اسلامی ایجاد کند.(بلکه ایجاد کرده است). ✅از این رو بر خود دیدم این مطالب را در اختیار دغدغه‌مندان این حوزه قرار دهم، تا ابتدا با آشنایی از این دیدگاه‌ها و تجهیز خود، چالشهای پیش رو را رفع بکنیم. ✅افزون برآن، با نگاهی نوین و با رویکردی جدید در مقام اثبات و ترویج آموزه‌های اصیل انسان‌شناسی اسلامی باشیم. امید است خداوند منّان و اهل بیت‌علیهم السلام در این مسیر ما را یاری کنند. 🔰در پایان از دوستانی که در حوزه علم‌ النفس فلسفی با رویکرد نوروساینس، علوم شناختی و فلسفه ذهن مطالعاتی داشته‌اند، تقاضا دارم اگر قصد کار جهادی در این حوزه را دارند، به ما یاری برسانند. ابتدا بنده قصد چنین کاری را نداشتم زیرا مشغول تدوین رساله دکتری هستم. گفتم بعد از آن به این امر اقدام کنم. ولی به این فکر افتادم تأخیر این کار جایز نیست. اما نوشتن یادادشت‌ها و بارگزاری مطالب وقت زیادی از من می‌گیرد. لذا یک خواهشی که دارم دوستانی که دغدغه دارند بنده را در این امر یاری کنند، تا کار به سرانجام برسد. ✳️✳️ تا به حال، برخی از دوستانی که در حوزه علوم شناختی و فلسفه ذهن کار می‌کنند، اعلام آمادگی کرده‌اند. قصد داریم ان‌شاء الله یک تیم قوی و کارگروهی برای این امر تشکیل دهیم. به امید خدا با تشکر🌷🌷، حمید محسنی
نفس، روان یا ذهن؟ در فلسفه ذهن سوال رایج نخستین این است که، ذهن چیست؟ What is Mind? حال این پرسش مطرح می‌شود که چرا پرسیده نمی‌شود: نفس(یا روح) چیست؟ What is Soul? برخی این گونه توجیه می‌کنند که ذهن یک واژه خنثی بوده و این قابلیت را دارد که دیدگاه‌های‌ متفاوت و حتی مخالف را در این علم جمع کرد. به بیان دیگر، در فلسفه ذهن رایج در غرب، ذیل این علم هم از مباحث دوگانه‌انگارانه بحث می‌شود هم دیدگاه فیزیکالیستی تقلیل گرا و غیر تقلیل‌گرا. پس اگر فردی مثل دکارت که دوگانه انگار هست و از ذهن صحبت می‌کنند منظور وی از ذهن همان وجود مستقل فرا مادی است. و از سوی دیگر اگر فیریکالیست تقلیل گرایی، همچون دیدگاه این‌همانی وقتی از ذهن صحبت می‌کنند منظورشان از ذهن همان مغز است. بنظرم باید پرسش را کمی جلوتر برد و ریشه‌ای تر مطرح کرد: what is Humam? یعنی پرسید انسان چیست؟ به دلیل اینکه بسیاری از نظرات که در فلسفه ذهن مطرح هستند،در واقع به ذهن قایل نیستد. به طور مثال از یک فیزیکالیست تقلیل‌گرا می‌توان پرسید انسان چیست؟ وی در پاسخ می‌گوید انسان همان عملکرد مغز و سیستم‌های عصبی می‌باشد. و اگر به او گفته شود پس ذهن چیست؟ وی می‌گوید ذهن همان مغز یا عملکرد آن می باشد. پس به نظر بنده آنها در واقع به ذهن قایل نیستند، بلکه به مغز قایل هستند. از این رو، پرسش از چیستی ذهن، پرسشی بیهوده به نظر می‌رسد. به هر حال، اکنون که در مباحث فلسفه ذهن، هم مباحث دوگانه‌انگار مطرح است و هم مباحث فیزیکالیزم، از این رو اگر می‌خواهیم ببینم منظور از واژه ذهن و روان چیست؟ آیا معنای فرا مادی آن مطرح است یا معنای مادی آن، باید به ساختار و شاکله تفکر آن اندیشمند نگریست. اگر این فیلسوف همانند دکارت براین باور است که هستی تنها در وجود مادی منحصر نیست بلکه وجود فرا مادی مثل خداوند و نفس نیز، وجود دارند. از این رو در ادبیات دکارت مراد از ذهن، معنای فرا مادی آن است. و در مقابل اگر فیزیکالیستی تقلیل‌گرا از ذهن سخن می‌گوید منظور وی از آن، وجود مادی می‌باشد که همان مغز است. @Brain_Mind
با سلام. احتمالا در مباحث آینده تفاوت‌های دوگانگی دکارتی با آراء ابن سینا را مطرح خواهید کرد. ابن سینا درباره نحوه ارتباط نفس مجرد و بدن مادی از وساطت روح بخاری یاد کرده است. ملاصدرا نیز در مقام نقد و بررسی ارای مشا، علاوه بر روح بخاری، اصطلاح جسم مثالی را نیز بکار برده است. اما همانطور که مستحضر هستید، در فلسفه صدرا نفس و بدن از مراتب یک حقیقت واحد هستند و ملاصدرا دو گانه ای بنام نفس و بدن را مطرح نمی‌کند که نیازمند ایجاد محاذات و برقراری ارتباط باشند. روح بخاری و بدن مثالی نیز از مراتب همان حقیقت واحده هستند نه وجودات مستقلی که بخواهند بین نفس و بدن ارتباط ایجاد کنند.
در راستای این پیام، یکی از اعضای محترم کانال، نکته بالا را فرمودند که پاسخ بنده در ادامه می آید 🔰🔰🔰