eitaa logo
نوروساینس و فلسفه ذهن
1.8هزار دنبال‌کننده
329 عکس
123 ویدیو
29 فایل
این کانال در راستای دانش افزایی شما در حوزه انسان شناسی نوین ایجاد شده است.... باشد که خداوند متعال و اهل بیت علیهم السلام در این مسیر دستمان را بگیرند.... ارتباط با مدیر کانال: @aialimadad_1400
مشاهده در ایتا
دانلود
📝 🧠 ⛔️ ✅1.تفکیک قلمرو علوم: روش ، تجربی و از طریق مشاهده حسی و انجام آزمایش بر روی پدید‌های مادی می‌باشد. از این رو، به لحاظ منطقی، این علم نمی تواند در امور فرا مادی «نفیا و اثباتا» حکمی صادر کند. زیرا اولا، مطالعه او بر روی پدیده مادی می باشد نه فرا مادی، ثانیا روش آن مشاهده حسی و آزمایش داده‌ها است، اما امر ، قابل مشاهده حسی نیست. و اگر دانشمندان این حوزه، وجود فرامادی در انسان را انکار کنند، در واقع از علم خود تجاوز کرده و اصول و قواعد علمی خود را زیر پا گذاشته‌اند. اما علاوه بر روش‌های‌ تجربی و حسی، و نیز برای کسب در اختیار انسان می‌باشد. در می‌توان از طریق استدلال و برهان وجود مجرد یا فرامادی را اثبات کرد. و همچنین در (آیات و روایات) - که اعتبارش در جای خودش اثبات شده-، وجود خداوند متعال و موجودات فرا مادی دیگری مانند ملائکه و روح، و بقای انسان بعد از مرگ، تبیین گشته است. ✅2.مسئله آگاهی: یکی از چالش‌های بزرگ برای فیزیکالیست‌ها مسئله consciousness_ است. همانطور که مسئله آگاهی را به دو بخش و تقسیم کرد. وی بیان داشت علومی مانند نوروساینس تنها می توانند مسئله ساده آگاهی را تبیین کند. اما از تبیین مسئله سخت آگاهی عاجز هستند. مسئله سخت آگاهی همان و می‌باشد که علم عصب‌شناسی قادر به تبیین آن نمی‌باشد. The character of consciousness;David J. Chalmers "2010"p4-6. ✅3. اشکالات نظریه اینهمانی: ایرادهای و استدالال های که بر ضد ذهن و مغز در فلسفه ذهن اقامه شده است،(به برخی استدالال ها در مباحث آینده اشاره می شود)، این اشکالات نیز بر نوروساینتیست ها وارد است. ✅4.تجربیات نزدیک به مرگ: همچنین چالش‌ مهم دیگری که نوروساینتیست‌های فیزیکالیسم منکر روح مجرد، باید بدان پاسخ‌گو باشند، مسئله است. این مسئله به طور فراوان در میان افراد مختلف با مذاهب و ملیتهای متفاوت اتفاق افتاده است، که به حد تواتر رسیده و به راحتی قابل انکار نمی‌باشد.... در ادامه برخی مطالب در راستای این مباحث تقدیم می‌شود... @Brain_Mind
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💡 مقدمات فکری لازم برای رسیدن به ایده های رادیکالش برای را بیان می‌کند. 📌 او در ابتدا سعی می‌کند مفهوم () و اول شخص را برای مخاطب تشریح کند. برای این کار مثالهایی از حضور یک سوژه در قلب اتفاقات روزمره‌ی زندگی یک انسان را ذکر می‌کند. ❓در مرحله بعد مساله دشوار را بیان می‌کند: از ۲۰ سال پیش که و عنوان کردند که اکنون زمان آن است که علم به حمله کند، مطالعات متعددی در این زمینه انجام شده است. اما این مطالعات بیشتر درباره ارتباط‌های رخ دادن یک تجربه آگاهانه با فعالیت مغزی بوده اند. اینها علم ارتباط دادن است و علم توضیحی و چرایی نیست. این علم نمی تواند بگوید چرا این ارتباط وجود دارد. به اعتقاد چالمرز عصب شناسان نهایتاً می‌توانند به که مربوط به ارتباط دادن و یافتن جایگاه فرایند‌هاست، پاسخ دهند. و سوال دشوار این است که "چرا همه‌ی این فرایند های فیزیکی درون مغز باید با تجربه آگاهانه همراه باشند؟". ما هیچ سرنخی برای پاسخ به این سوال نداریم.... ✳️چالمرز، که یک فیلسوف ذهن فیزیکالیست می باشد، آگاهی را یک امر غیر فیزیکی می داند، وی بر این باور است آگاهی یک امر بنیادین است که درون همه اشیای مادی نهفته است... ‼️تذکر: در ترجمه زیر نویس را به ترجمه می کند، اما ترجمه دقیق آن می باشد. 🆔 @Brain_Mind
سلام علیکم، چند روزی است که درگیر بیماری منحوس هستم، از این رو،از بارگزاری مطالب معذورم. در ایام محرم و عزای عبدالله الحسین علیه السلام همه ی مریضان را دعا بفرمایید...
⬆️⬆️⬆️همانطور که گفته شد یکی از و های که می گویند «ذهن یا انسان همان مغز است»، مسئله است که مطالب مختصری در این باره ارائه شد، و بعدا به تناسب بحث دوباره به این مسئله بر می گردیم. ✅همچنین چالش مهم دیگر، مسئله است، از این رو، مطالبی را در ادامه به طور مختصر اشاره می کنیم... 🔰🔰🔰🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❇️گزارش خانمی از به مرگ خود از در برنامه زندگی پس از زندگی، ❇️این برنامه توسط آقای تهیه شده است، وی مجری برنامه بوده، و در ایران یکی از شاخص ترین افرادی است که در حوزه تحقیق می کند. این برنامه در ماه های رمضان از پخش می شود. 🆔Brain_Mind
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💡 گزارشگر: 📝او یکی از نویسندگان کتاب ذهن غیرقابل تقلیل (۲۰۰۷) و هندبوک «» (۲۰۰۹) است. 📚 گریسون مقالات علمی زیادی در این باره نوشته است...🔰🔰🔰 🆔@Brain_Mind
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💡 گزارشگر: 🎥وی اذعان میکند بیش از 40 سال است که بر روی هزاران مورد از تجربه گران مطالعه کرده است....🔰🔰🔰 🆔@Brain_Mind
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
‏ 💡 گزارشگر: ❇️وی در این مدت به حقایقی حیرت انگیزی دست یافته اینکه انسان نمی تواند همین بدن باشد... ❇️بلکه انسان علاوه بر بدن دارای حقیقت دیگری است... 🆔@Brain_Mind
📣 انجمن مغز و فلسفه ذهن دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی برگزار می‌کند: 📚"تاریخچه اجمالی فلسفه ذهن (قسمت اول)" 🔈 با ارائه دکتر امیر احسان کرباسی زاده - دکتری فلسفه از دانشگاه بریستول - هیات علمی گروه فلسفه دانشگاه اصفهان - مدیر انتشارات دانشگاه اصفهان 🗓تاریخ و زمان جلسه: چهارشنبه، ۳ شهریور، ساعت ۱۶:۳۰🕟 📍 جلسه در بستر اسکای‌روم برگزار می‌شود و ثبت نام رایگان است «تامل درباب ماهیت روح و امکان زندگی پس از مرگ از مباحث بسیار قدیمی فلسفه است. در داستان تاجر ونیزی از زبان شایلاک نقل شده است که میگوید ناچار به پذیرش عقیده فیثاغورث است که ارواح حیوانات در بدن آدمیان حلول می کند. امپدوکلس که در قرن پنجم پیش از میلاد می‌زیست مدعی بود که قبلاً یک بار پسر بوده است یک بار دختر، یکبار درخت ...» ⚜ عناوین اصلی: مهمترین عقاید یونانیان، رواقیان و فیلسوفان مشایی جهان اسلام درباره نفس و ارتباط آن با بدن و جاودانگی آن 📝لینک ثبت‌ نام ( لینک اسکای‌روم در پیام تاییدیه‌ بعد از پر کردن فرم، قرار داده شده است و آن را ذخیره فرمایید)👇👇👇 https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSfScE6CqyV1Z0X8D8y3ZXpw8-iaMzrs35OsRjMOZee1y2ABfg/viewform?usp=sf_link 🆔@Brain_Mind
❌❌❌اطلاعیه فوری... جلسه ⬆️⬆️⬆️برای امروز بعدازظهر است.
⬆️⬆️⬆️ ✅ دومین مدرسه فلسفه و علوم شناختی: رویکرد‌های 4E(بدنمندانه) برگزار می‌کند 🔰 کارگاه الهیات و علوم شناختی 👤 ارائه‌کننده: دکتر جواد درویش(دکتری فلسفه علم دانشگاه صنعتی شریف) 🗓 سوم الی پنجم شهریور 1400؛ ساعت 18 الی 19:30 🌐 ثبت‌نام در: 📎 b2n.ir/4ecog-2 ❗️ به همراه تخفیف دانشجویی ‼️ جلسه روز چهارشنبه به طور میهمان رایگان بود... آدرس🔰🔰🔰 https://vc.sharif.edu/ch/phil-scicom ———————— 🆔: @Brain_Mind
⬆️⬆️⬆️ ✅ دومین مدرسه فلسفه و علوم شناختی: رویکرد‌های 4E(بدنمندانه) برگزار می‌کند 🔰 کارگاه الهیات و علوم شناختی 👤 ارائه‌کننده: دکتر جواد درویش(دکتری فلسفه علم دانشگاه صنعتی شریف) 🗓 سوم الی پنجم شهریور 1400؛ ساعت 18 الی 19:30 🌐 ثبت‌نام در: 📎 b2n.ir/4ecog-2 ❗️ به همراه تخفیف دانشجویی ‼️ امروز به طور میهمان رایگان وارد شدم... ———————— 🆔: @Brain_Mind
استاد فیاضی 1.mp3
4.74M
🔰 تفاوت مرگ با تجربه های نزدیک به مرگ ( NDE) 🎙 🆔Brain_Mind
📣 توجه: دوره فلسفه ذهن که قرار بود از ۱۶ مردادماه برگزار شود به دلیل کسالت استاد، عقب افتاد. ✅ از این رو، این دوره از فردا شنبه ۶ شهریور برگزار می شود. ✅به دوستانی که تازه وارد مباحث فلسفه ذهن می شوند، توصیه می شود حتی المقدور در این دوره شرکت کنند.
✅ دومین مدرسه فلسفه و علوم شناختی: رویکرد‌های 4E(بدنمندانه) برگزار می‌کند 🔰 از فراروانشناسی برودی تا RECS چیمرو 👤 ارائه‌کننده: دکتر محمدحسن مرصعی(دکتری فلسفه علم دانشگاه صنعتی شریف) 🗓 10 شهریور 1400؛ ساعت 18 الی 19:30 🌐 شرکت در این ارائه برای عموم آزاد است. جهت شرکت به لینک زیر مراجعه نمایید: 📎 b2n.ir/4E-Pre ———————— 🆔: @philsharif کانال نوروساینس و فلسفه ذهن 🆔@Brain_Mind
📣 انجمن مغز و فلسفه ذهن دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی برگزار می‌کند: 📚"تاریخچه اجمالی فلسفه ذهن (قسمت دوم)" "بررسی دوگانه انگاری دکارتی و آرای مخالفین آن" 🔈 با ارائه دکتر امیر احسان کرباسی زاده - دکتری فلسفه از دانشگاه بریستول انگلستان - هیات علمی گروه فلسفه دانشگاه اصفهان 🗓تاریخ و زمان جلسه: چهارشنبه، ۱۰ شهریور، ساعت ۱۶:۳۰🕟 📍 جلسه در بستر اسکای‌روم برگزار می‌شود و ثبت نام رایگان است ⚜ دیدگاه‌ها‌ی دکارت در مورد نفس، در اندیشه کسانی که حتی آثار وی را نخوانده یا با آن مخالفند تاثیری عمیق داشته است و پایه‌ اصلی در بحث مسئله ذهن-بدن(mind-body problem) می‌باشد. در این جلسه به بررسی دیدگاه دوگانه انگاری وی و منتقدان تجربه گرایش می‌پردازیم. 📝لینک ثبت‌ نام https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSf0qOXs2-L-1O1ABNTBEA9FysIrcLhIVtjJwKIzW1GSCANNKQ/viewform ( لینک اسکای‌روم در پیام تاییدیه‌ بعد از پر کردن فرم، قرار داده شده است و آن را برای خود کپی و ذخیره فرمایید) 🆔@Mindphilosa کانال نوروساینس و فلسفه ذهن 🆔@Brain_Mind
صوت و پاورپوینت جلسه تاریخچه فلسفه ذهن 1🔰🔰🔰
🖌 چرا مهم است؟ (از ، استاد فلسفه دانشگاه برکلی کالیفرنیا) ⏰ زمان حدودی مطالعه: ۴ دقیقه 💡سؤال اصلی دوران ما این است که چگونه می‌توانیم خود را به عنوان موجوداتی خودآگاه، دارای ذهن، دارای عقل و آزاد بفهمیم و بدین وسیله جهانی مملو از ذره های فیزیکی، بی معنا و بدون ذهن را بفهمیم. چگونه می توانیم آنچه درباره خود می دانیم را با آنچه که درباره جهان می دانیم به صورت منسجم در کنار هم قرار دهیم؟ این افق فکری ای بود که دکارت برای ما گشود. ❓چرا دکارت این قدر مهم است؟ ما همچنان با دوگانه‌ای که دکارت مطرح کرد (دوگانه ذهن و بدن) سر و کار داریم. ما خود را متشکل از دو بخش ذهنی و جسمانی می دانیم. این ایده() که انسان جسم و ذهن دارد ابداع دکارت نبود و از زمان یونان باستان بدان باور داشته اند. نوع و نحوه مطرح کردن پرسش دکارت در سده هفدهم درباره رابطه ذهن و جسم، این مسئله را به مسئله ای بنیادین تبدیل کرد که سده های بعدی تا زمان حال بدان مشغول هستیم. اگر آنچه ما امروز در فلسفه ذهن می خوانیم و می نویسیم را به دکارت سده هفدهمی ارائه می کردیم کاملا برایش قابل فهم بود. چرا که ما در افق فکری ای که او تعیین کرده است در حال فلسفه ورزی هستیم. ⚜دکارت بر این باور بود که جهان را می توان به دو مقوله تقسیم کرد: مقوله های ذهنی و مقوله های فیزیکی. دکارت با وجود رویکرد انقلابی اش به فلسفه ایده مبنی بر اینکه جهان از جوهرهایی تشکیل شده است را پذیرفت. برای دکارت جهان از دو نوع جوهر تشکیل شده است: جوهر(substance) و جوهر . ماهیت جوهر فیزیکی بسط یافتگی است، همه بدنها و اجرام فیزیکی در فضا بسط یافته اند ولی علاوه بر واقعیت فیزیکی، نوع دیگری از واقعیت ـ وجود دارد ـ که شامل ما می شود و آن واقعیت ذهنی است. ماهیت ذهن از نظر دکارت فکر کردن است. منظور او از فکر کردن هر گونه حالتی از آکاهی است، نه صرفا تفکر انتزاعی. بنابراین جهان برای دکارت از دو مقوله کاملا متفاوت متافیزیکی تشکیل شده است. ما انسان ها ماهیتا در مقوله ذهنی قرار می گیرم. ما موجوداتی آگاه هستیم و فکر می کنیم. علاوه بر این بدن هم داریم که در فضا بسط یافته است. سؤال دکارت این است که این دو چگونه به یکدیگر مرتبط می شوند.   ❗️به واسطه اینکه داریم، آزاد هستیم. در واقع ذهن ما آزاد است در حالی که بدن ما مانند دیگر اجسام در جهان فیزیکی از قوانین فیزیکی پیروی می کند و آزاد نیست. تا جایی که به ذهن ما مرتبط می شود ما اراده آزاد داریم. علاوه بر این ذهن ها غیرقابل تقسیم هستند. در حالی که بدن های ما مانند دیگر اجسام فیزیکی قابل تجزیه نامحدود هستند. یکی از نتایج این سخن دکارت این است که ذهن ها جاودان هستند و نه نابود شدنی، برعکس بدن های ما و دیگر اجسام فیزیکی. نوع دانشی که میتوانیم نسبت به ذهن خود داشته باشیم با نوع دانشی که میتوانیم از جسم خود یا دنیای فیزیکی داشته باشیم تفاوت دارند. ما با نوعی آگاهی درونی نسبت به ذهن خود معرفت داریم و دکارت این نکته را در معروف ترین گفته خود «می اندیشم پس هستم»(cogito, ergo sum) مطرح کرد. ⬅️ دکارت این جمله را به عنوان اثبات وجود خود که غیرقابل شک است مطرح کرد. شک کردن خود نوعی فکر کردن است و برای اثبات وجود خودش کافی بود. بنابراین انسان نمی تواند در وجود داشتن خود شک کند. پس هر انسانی میتواند (با توجه به اینکه موجودی دارای فکر است) خود را برای خود اثبات کند. برای اثبات این که هر یک از ما وجود داریم تنها کافی است به وجود خود شک کنیم. هر یک از ما بدون هیچ واسطه ای به محتویات ذهن خود که همان افکار ما هستند دسترسی دارد. 📌 این متن برشی از درسگفتاری از جان سِرل که توسط زهیرباقری نوع پرست ترجمه شده است. 📚 مطالعه بیشتر: کتاب" درآمدی کوتاه به ذهن" از جان سِرل که نشر نی با ترجمه محمد یوسفی منتشر کرده است. 🆔 @Mindphilosa کانال نوروساینس و فلسفه ذهن 🆔@Brain_Mind