هدایت شده از قَدَحْ
📝 در عنفوان جوانی، با همه مطالعات و تأملاتی که زیر نظر استادانم در منابع ادبی حوزوی داشتم، باز هم شور و شوق دانستن چنان سراپایم را فراگرفته بود که شیفته مطالعات زبانشناختی نیز شده بودم.
🔷 همین شور و شوق بود که در دهه ۸۰ روزی مرا در یکی از مراکز دانشگاهی به پای سخنرانی دکتر کوروش صفوی کشاند تا شاید در حاشیه سخنرانی آن استاد بزرگوار، مشورتی از او بگیرم.
🔶 اگر از محتوای سخنرانی بگذریم، سه نکته از آن سخنرانی در ذهنم به خاطره تبدیل شده:
1️⃣ اینکه وقتی از تریبون سخنرانیاش پایین آمد، صندلی خاصی را که میزبانان برایش در نظر گرفته بودند و او را به سوی آن دعوت میکردند، رها کرد و به احترام تنها مستمعِ معمّمِ سخنرانی خودش، ترجیح داد خودش را به او برساند و فروتنانه در کنار این بنده خدا بنشیند.
2️⃣ فراموش نمیکنم که در خلال سخنرانیاش به مناسبت، این نکته را بیان کرد که تمدن تکنولوژی بنیادِ غرب وقتی میخواهد «کشور پیشرفته» را تعریف کند، میگوید هر کشوری که بتواند فرودگاهی بسازد که هواپیمای غولپیکر در آن فرود بیاید، از نظر ما کشور پیشرفته است در حالی که برای تعیین و تعریف کشور پیشرفته باید ابتدا مشخص کرد که کدام کشور ادیب هنرمندی به عظمت حافظ دارد؟ (این اعتماد به نفس ملیاش که نگاه تمدنی عمیقی به او داده بود، آن هم از کسی که سالها در غرب زیسته و تحصیل کرده بود، برایم خیلی جذاب بود).
3️⃣ ❓از او پرسیدم من به عنوان طلبه که علوم ادبی حوزه و منابع آن را کار کردهام، برای مطالعات زبانشناختی از کجا شروع کنم؟ چه منبعی را بخوانم؟ آیا در دانشگاه رشته زبانشناسی بخوانم؟
❗️ با مهر و فروتنی و سادگی به یادماندنیاش گفت: شما در زبانشناسی منابع ارزشمندی دارید که در هیچ جای جهان یافت نمیشود.
📚 مختصر، مطول، المزهرِ سیوطی (المزهر را چندبار تکرار کرد) این منابع را کار کنید! دیدگاه هایشان را دستهبندی و منقح کنید و در اختیار زبانشناسان قرار بدهید! همین کار را اگر خوب انجام بدهید، کافی است!
🤲 رحمت و رضوان و الاهی بر آن مرد شریف باد!
✳️ محمد عشایری منفرد
🕌 حوزه علمیه قم
•┈┈••••✾•🍷•✾•••┈┈•
🆔 @ghadah_shd
زبان شناسی - استاد قائمی نیا.mp3
41.99M
مناسبات زبانشناسی با علم اصول
29 آبان ۱۴۰۲
محفل فقاهت - نشست چهارم
با حضور استاد معزز حجتالاسلام والمسلمین دکتر علیرضا قائمینیا زید عزه
#اصول_فقه
#زبانشناسی
•┈┈••••✾• 🧠 •✾•••┈┈•
🆔 @Cognitive_linguistics
#کارگاه_علمی (۱)
🔹 آشنایی با دانشهای زبانی
تدریس کتاب معناشناسی شناختی قرآن
👤 استاد دوره: سید شهابالدین #دعایی
🗓 زمان: روزهای یکشنبه و سه شنبه
شروع دوره از سهشنبه ۵ جمادی الثانیه
🕌 مکان: مدرسه نورالرضا علیهالسلام، سطح یک
🔰 جهت کسب اطلاعات بیشتر و ثبت نام به آیدی زیر پیام دهید:
🆔 @A_mirhoseyni
💢 تذکر:
1⃣ برای شرکت در ادامه دوره نیازی به شرکت در دوره قبلی نمی باشد.
2⃣ صوت جلسات قبل را می توانید از کانال @Cognitive_linguistics دریافت کنید.
•┈┈••••✾• 🧠 •✾•••┈┈•
🆔 @Cognitive_linguistics
🔹 کاربرد زبانشناسی در فهم قرآن
👤 استاد مدعو: حجتالاسلاموالمسلمین #قائمینیا
(مدیر قطب فلسفه دین پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی)
🗓 زمان: پنجشنبه، ۷ جمادی الثانیه، ساعت ۱۲
🕌 مکان: آیتالله شیرازی ۱۰، کوچه مستشاری، کوچه شهید عرفانی، حسینیه مدرسه نورالرضا علیهالسلام، سطح یک
•┈┈••••✾• 🧠 •✾•••┈┈•
🆔 @Cognitive_linguistics
جلسه۱۶معناشناسی شناختی.m4a
49.18M
🔰 معناشناسی شناختی قرآن
⚙️ جلسه 16
🔮 حرکت خیالی (1)
•┈┈••••✾• 🧠 •✾•••┈┈•
🆔 @Cognitive_linguistics
جلسه ۱۷.mp3
47.65M
🔰 معناشناسی شناختی قرآن
⚙️ جلسه 17
🔮 حرکت خیالی (۲)
•┈┈••••✾• 🧠 •✾•••┈┈•
🆔 @Cognitive_linguistics
معناشناسیشناختی.m4a
35.3M
🔰 معناشناسی شناختی قرآن
⚙️ جلسه 18
🔮 فضاهای ذهنی (1)
•┈┈••••✾• 🧠 •✾•••┈┈•
🆔 @Cognitive_linguistics
جلسه ۱۹.mp3
46.49M
🔰 معناشناسی شناختی قرآن
⚙️ جلسه 19
🔮 فضاهای ذهنی (۲)
•┈┈••••✾• 🧠 •✾•••┈┈•
🆔 @Cognitive_linguistics
کاربرد زبانشناسی در فهم قرآن - استاد قائمینیا.mp3
39.02M
🔮 کاربرد زبانشناسی در فهم قرآن
👤 استاد قائمینیا
🕌 مشهد مقدس، مدرسه علمیه نورالرضاء علیهالسلام
📆 ۷ دیماه ۱۴۰۲ ، ۱۴ جمادیالثانیه ۱۴۴۵
🔵 مروری بر مباحث مطرح شده در این جلسه:
🔸 ادبیات مرسوم در حوزه، با مباحث زبانشناسی گره خوردهاست.
🔸 بحثهای زبانشناسی در فقه و سایر علوم نیز کاربرد دارد. به تعبیری زبانشناسی مادر تمام علوم است.
🔸 در زبانشناسی فرهنگی به نسبت به سایر شاخهها، خیلی کم کار شدهاست.
🔸 تمام مطالب زبانشناسی، قابل پذیرش نیست؛ اما باید با دیدگاه انتقادی به آنها نگاه کرد. این لازمه اجتهاد است.
🔸 معناشناسی شناختی: بررسی چگونگی پردازش اطلاعات زبانی
🔸 مثلث معناشناسی: مدلول جملات + پردازش زبانی جمله + ذهن
🔸 در تعبیر قرآنی، اصل بر حفظ تعابیر است؛ حتی الامکان نباید معنای کلمات را به معنای دیگری برگرداند.
🔻 خیلی از تفاسیر این اصل را رعایت نکردند!
🔸 ادبیات در حوزه مغفول ماندهاست؛ کسی که خوب ادبیات بخواند، تا اجتهاد راحت میرود.
🔸 اعجاز شناختی قرآن از اعجاز ادبیاش، بالاتر است.
🔸 [طبق نظر استاد ارائه دهنده:] نظریه روح معنا از نظر زبانشناسی قابل دفاع نیست.
🔸 کلیدیترین کلمه توحیدی قرآن «وجه» است. وجه یعنی «کانون توجه»
🔻 پایینترین مرتبه توحید = توحید توجهی
🔻 بالاترین مرتبه توحید = توحید وجهی
🔸 بحثهای زبانشناسی میتواند انسداد روایی را برطرف سازد.
🔸 در بین تفاسیر موجود، المیزان بالاترین تفسیر قرآن است.
•┈┈••••✾• 🧠 •✾•••┈┈•
🆔 @Cognitive_linguistics
🎨 تلفیق مفهومی
نظریه «تلفیق مفهومی» را برای نخستینبار فوکونیه و ترنر در سال 1998 در مقالهای با عنوان «فضاهای ذهنی؛ شبکه مفهومی تلفیق» مطرح کردند.
نظریه «تلفیق مفهومی»، ساز و کار جدیدی را در عرض نظریه «استعاره مفهومی» (متعلق به لیکاف و جانسون) برای فهم تعبیرهای زبانی ارائه میکند.
مثالی که میتوان برای توضیح تلفیق ارائه کرد، تبلیغات تلویزیونی چای «دو غزال» است که شخصی دوستان خود را که در حال مطالعه هستند به خوردن چای دعوت میکند. به محض خوردن چای، یک جسم کدر (که همان خستگی است) از بدن یکی از آنها خارج میشود و چنان سریع از آن جا در میرود که دیوار میشکند و شخص میگوید: «خستگیم در رفت!»
(ر.ک: مقاله «تلفیق مفهومی؛ پیشینه و ساز و کار آن»، دوماهنامه جستارهای زبانی، شماره 52)
•┈┈••••✾• 🧠 •✾•••┈┈•
🆔 @Cognitive_linguistics
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📺 تیزر تبلیغاتی «چای دو غزال»
🖼 نمونه قابل توجهی از «تلفیق مفهومی»
•┈┈••••✾• 🧠 •✾•••┈┈•
🆔 @Cognitive_linguistics
🔖 مدل «شبکه تلفیقی» در تیزر تبلیغاتی «چای دوغزال»
❇️ در این نمونه، معنای «شادابی آنی» یک معنای نوظهور (emergent meaning) است که در فضای تلفیق (blended space) متولد شده و در هیچ یک از دو ورودی (input space) به چشم نمیخورد.
(منبع: مقاله «تلفیق مفهومی؛ پیشینه و ساز و کار آن»)
•┈┈••••✾• 🧠 •✾•••┈┈•
🆔 @Cognitive_linguistics
تلفیق مفهومی؛ پیشینه و سازوکار آن.pdf
468.1K
📙 مقاله «تلفیق مفهومی؛ پیشینه و ساز و کار آن»
👤 پریناز دادرس؛
👤 سحر بهرامی خورشید؛
👤 ارسلان گلفام؛
👤 حیات عامری؛
✴️ دوماهنامه علمی-پژوهشی جستارهای زبانی؛ شماره پیاپی 52
•┈┈••••✾• 🧠 •✾•••┈┈•
🆔 @Cognitive_linguistics
انشاءالله در جلسات پیش رو، به تبیین دقیقتر نظریه «تلفیق مفهومی» و کاربرد آن در فهم آیات قرآن خواهیم پرداخت.
•┈┈••••✾• 🧠 •✾•••┈┈•
🆔 @Cognitive_linguistics
جلسه ۲۰.mp3
30.57M
🔰 معناشناسی شناختی قرآن
⚙️ جلسه ۲۰
🔮 تلفیق مفهومی (۱)
•┈┈••••✾• 🧠 •✾•••┈┈•
🆔 @Cognitive_linguistics
monk1AgainWebsiteSmall_HTML5_Canvas.gif
1.61M
معمای «راهب بودایی»
(مبدع: آرنولد کستلر)
🧘🏼♂️ راهبی بودایی قبل از طلوع خورشید از کوهی بالا میرود. در هنگام طلوع آفتاب به قله کوه میرسد.
بعد از طی چند روز مراقبه، قبل از طلوع آفتاب یکی از روزها از همان قله به سمت پایین حرکت کرده و هنگام طلوع آفتاب به پایین قله میرسد.
توقفهای بین راهی و نحوه حرکت او در طول مسیر را در نظر نگیرید.
نقطهای از مسیر کوه که راهب در طی بالارفتن و پایینآمدن، در یک زمان معین در آنجا قرار داشته است کجاست؟!
♨️ فوکونیه و ترنر معتقدند برای حل این معما، باید راهب بودایی را به طور همزمان در بالارفتن و پایینآمدن از کوه تصور کنیم.
🛑 معمای «راهب بودایی»، ایده آغازین تولید نظریه «تلفیق مفهومی» در معناشناسی شناختی به شمار میآید.
•┈┈••••✾• 🧠 •✾•••┈┈•
🆔 @Cognitive_linguistics
21.mp3
25.93M
🔰 معناشناسی شناختی قرآن
⚙️ جلسه 21
🔮 تلفیق مفهومی (2)
•┈┈••••✾• 🧠 •✾•••┈┈•
🆔 @Cognitive_linguistics
🔹 مزیت رقابتی نظریه «تلفیق مفهومی» در مقایسه با نظریه «استعاره مفهومی» چیست؟
تأمل در مثال زیر به حل این مسأله کمک میکند:
✅ «آن جراح یک قصاب است.»
🔸 این مثال، حاوی یک نگرش منفی و ارزیابی سلبی از شخص جراح است؛ اما این نگرش و معنا، از حوزه مبدأ (یعنی قصاب) به دست نمیآید؛ زیرا قصاب در عملکرد خود مهارت دارد.
🔹 مسأله اصلی این است که: اگر بخواهیم استعارهها را صرفا بر اساس نگاشتهای موجود میان حوزه مبدأ و مقصد مورد تحلیل قرار دهیم (آنگونه که در نظریه «استعاره مفهومی» ادعا میشود)، منشأ تولد معنای جدید مذکور (عدم صلاحیت و بیعرضگی جراح) دقیقا چیست؟
🔸 مبدعان نظریه تلفیق مفهومی معتقدند حل این مسأله، فقط و فقط با ساز و کار شبکه تلفیق مفهومی ممکن است.
🛑 در جدول فوق، اجزاء شبکه تلفیق مربوط به این مثال را در قالب یک جدول ملاحظه میفرمایید.
•┈┈••••✾• 🧠 •✾•••┈┈•
🆔 @Cognitive_linguistics
از قضا
در همین ایام که مشغول سر و کله زدن با مسأله «تلفیق مفهومی» بودم،
در کانال یکی از دوستان عزیز طلبه که برای سفر تبلیغی در ایام اعتکاف به قم رفته بود، با یک «تلفیق مفهومی شگفتانگیز» مواجه شدم.
نوشته بود:
«فکرشم نمیکردم
یه روزی تو قم
مرجعیت رو دور بزنم
و از خروجی سوم خارج بشم 😁»
💣 به نظر شما:
1- ورودی اول و دوم در شبکه تلفیق فوق دقیقا چه اجزائی دارد؟
2- کدام یک از این اجزاء به فضای تلفیق راه پیدا کردهاند؟
3- غرض از این تلفیق مفهومی چیست؟
4- نوع شبکه تلفیق کدام است؟
فتأمل 🌹
•┈┈••••✾• 🧠 •✾•••┈┈•
🆔 @Cognitive_linguistics
22.mp3
36.97M
🔰 معناشناسی شناختی قرآن
⚙️ جلسه 22
🔮 تلفیق مفهومی (3)
•┈┈••••✾• 🧠 •✾•••┈┈•
🆔 @Cognitive_linguistics
23.mp3
34.02M
🔰 معناشناسی شناختی قرآن
⚙️ جلسه 23
🔮 تلفیق مفهومی (4)
•┈┈••••✾• 🧠 •✾•••┈┈•
🆔 @Cognitive_linguistics
ضرورت کاربست زبانشناسی شناختی.pdf
1M
🔸مقالة «ضرورت کاربست زبانشناسی شناختی در فهم قرآن و دستاوردهای آن»
در پاسخ به برخی انتقادات به کاربست زبانشناسی شناختی در حوزة مطالعات قرآنی به رشته تحریر درآمده است.
🔺مهمترین نقدهای وارد بر دکتر سعیدی روشن که در این مقاله آمده عبارتند از:
1. خلط تجربهگرایی منبعی با تجربهگرایی تعبیری
2. عدم توجه به تقریرهای مختلف از بدنمندی
3. عدم توجه به دیدگاههای مختلف در فلسفة ذهن و امکان قرائت غیرفیزیکالیستی از بدنمندی
4. خلط استعاره مفهومی با استعاره ادبی و مجاز عقلی
5. یکی دانستن زبانشناسی شناختی با نظریة استعاره مفهومی و با نظریة بدنمندی
6. برخورد کلیشهای و غیرعلمی با مسألة معنا
7. عدم دقت در دستاوردهای تحلیل شناختی
🔺مقاله مغالطات متعددی را در بردارد که نگارنده به تناسب آنها را بیان کرده است. نگارنده امید دارد که مراکز علمی در ایران با پرهیز از هر گونه شتابزدگی و با روحیة علمی نقدها را عیاری گیرد.
مجله ذهن / پاييز ١٣٩٧ / شماره ٧٥ / عليرضا قائمینيا
•┈┈••••✾• 🧠 •✾•••┈┈•
🆔 @Cognitive_linguistics
💣 علاقهمندان به حوزه مطالعات زبانشناسی شناختی، این کتاب فوقالعاده را از دست ندهند:
📚 زبانشناسی شناختی: نظریهها و کاربردها
🔖 نویسندگان: جنت لیتلمور، جان آر. تیلور
🔖 مترجمان: پارسا بامشادی و شادی انصاریان
📌 سال انتشار: 1402
🎈 تعداد صفحات: 377
🌐 لینک سفارش آنلاین 👈 اینجا
#معرفی_کتاب
•┈┈••••✾• 🧠 •✾•••┈┈•
🆔 @Cognitive_linguistics
زبانشناسی شناختی.pdf
457.3K
میتوانید بخشی از کتاب «زبانشناسی شناختی؛ نظریهها و کاربردها» را اینجا مطالعه کنید ❤️
•┈┈••••✾• 🧠 •✾•••┈┈•
🆔 @Cognitive_linguistics