eitaa logo
حکمرانی فرهنگی
4.5هزار دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
205 ویدیو
358 فایل
📚اولین میکرورسانه حکمرانی و سیاستگذاری فرهنگی 🗂مرکز گفتمان سازی و تسهیل گری مسائل فرهنگی 👤روابط عمومی: @admin_activism ۴۴۸۸ گروه اندیشه ورزی حکمرانی فرهنگی👇 https://eitaa.com/joinchat/683213486Ce83398f890
مشاهده در ایتا
دانلود
🔺متن انتقاد دانشجویانی که دردوره شرکت میکنندمتاسفانه بعدازدوره به فراموشی سپرده میشوندوارتباط وتعامل باآن هاقطع میشودو ازظرفیت آن هاچندان استفاده ای نمیشودواین افرادممکن هست واردساختارهایی شوندکه تاثیرگذاری وظرفیت تشکیلاتی،معرفتی وتربیتی آن هابه هدررود!/ ✔️راهکار بایدسعی کننددانشجوهاروبعدازدوره شبکه سازی ومنسجم کنندوازظرفیت این افراددرتشکیلات های مختلف استفاده کنند 🆔@cultural_governance
💢متن انتقاد ۲۶ دوره طرح ولایت در حال برگزاری است و اگر میانگین در هر دوره دوهزار نفرشرکت کرده باشند، حدود ۵۰ هزار نفر در این چندسال در طرح ولایت شرکت کرده اند. خوب است یک کارپژوهشی از این افراد شود که در چه جایگاهی قراردارند و یک تناسب سنجی با اهداف دوره صورت گیرد ☑️راهکار ارزیابی از خروجی های انسانی و بررسی میزان تحقق اهداف 🆔@cultural_governance
🔺متن انتقاد در جریان هستم در مورد نحوه اجرای طرح ولایت مدیریت دانش و تجربه نگاری رخ نداده است. انجام این پروژه و طراحی action plan دوره میتواند دوره را با کیفیت تر اجرا کند ☑️راهکار مدیریت دانش دوره و تجربه نگاری دوره 🆔@cultural_governance
💢متن انتقاد من این مطلب را از ارتباط با سه دوره طرح ولایت بیان میکنم. بیاد دارم زمانی که کادر اجرایی دوره طرح ولایت از دانشجویان نباشد و فضای کارمندی سپاه و موسسه در اجرا دخیل میشوند، برنامه با کیفیت بالا اجرا نمیشود.قصد جسارت ندارم ولی دانشجو از دل و جان مایه میگذارد مخصوصا کسانی که در دورهای قبل بوده اند ☑️راهکار سپردن اجرائیات دوره به دانشجویان 🆔@cultural_governance
💢متن انتقاد ذائقه مخاطبین و جوان ایرانی در حال تغییرات بسیار است.خواهشا متولیان دوره هم در قالب و هم در محتوا خودشان را بروز کنند وگرنه این حجم زیاد خرج کردن فایده ای نخواهد داشت ☑️راهکار ذائقه شناسی نسل جدید و تغییر در فرم و محتوا 🆔@cultural_governance
🌹کدام دوره معرفتی را شرکت کنیم؟ 🍃 حدود دوسال پیش با بعضی از دوستان مباحثه ای میکردم. 🍃 موضوع بحث این بود که طرح ولایت علی رغم همه خوبی هایش، نیاز به تکمیل های محتوایی دارد. مهمتر از همه اینکه جوان انقلابی امروز نیاز جدی دارد که علاوه بر اندیشه های مرحوم علامه مصباح (ره)، اندیشه های مرحوم امام (ره) و رهبر انقلاب هم برایش تبیین شود و نکاتی شبیه به آن. مضافا بر اینکه طرح ولایت با همه ذائقه ها همخوان نیست و ... خلاصه نیاز است که در کنار طرح ولایت در کشور دوره های معرفتی متقن دیگری هم جریان داشته باشد تا هم فضای مباحث معرفتی گرم شود و هم این طرح ها در کنار هم، گستره بیشتری از مباحث و اندیشه های مهم را در برگیرند و یکدیگر را تکمیل کنند و بعلاوه بتوانند افراد با روحیات و ذائقه های مختلف را تحت پوشش فراگیر مباحث معرفتی ناظر به فضای انقلاب قرار دهند و ... 🍃 اما متاسفانه آن دوستان ذهنشان درگیر حواشی بود و هیچ زیر بار نمی رفتند. حواشی ای که گاهی وسعت نظر را از انسان می گیرد و او را در قفسی خودساخته محصور می کند. از آن موقع به بعد هم هر وقت حضرت آقا درباره مرحوم آیت الله مصباح (ره) نکته ای جدید می فرمایند، آن عزیزان از طریقی مثل گروه های مشترک و ... آن نکته را برای من می فرستند، بلکه ان شاء الله خدا بنده را هدایت کند... نمی دانند که تربیت نا اهل را چون گردکان بر گنبد است... 😉 🍃 جالب است بدانید که مدیر دوره های طرح ولایت طلاب در سال های اخیر، از رفقای صمیمی بنده است و وقتی همین نکات را اخیرا با ایشان در میان گذاشتم، پاسخ جالبی شنیدم: «خودمان هم این نکات را قبول داریم و در سالهای گذشته در همکاری با موسسه انقلاب اسلامی و چندین استاد و لجنه خوب و خوشفکر حوزوی دیگر تلاش هایی را برای تکمیل، ارتقاء و به روز رسانی طرح ولایت و هم افزایی گروه های مختلف با آن داشته ایم که البته به دلایلی متاسفانه چندان نتیجه بخش نبوده است...» 🍃 علی ای حال، اگر عزیزی سوال دارد که کدام طرح معرفتی را شرکت کنم، همانطور که قبلا هم در سنوات پیش همین پاسخ را به رفقا دادم، خواهم گفت: «حتما اولا درباره اتقان و پشتوانه های مستحکم فکری و معرفتی دوره مدنظر تحقیق بفرمایید و ثانیا ذائقه و روحیات خودتان را بسنجید. اما اگر اهل کار جدی هستید، پیشنهاد من این است یک سال دوره طرح ولایت را با جدیت و قوت شرکت کنید و سال بعدش دوره اسلام ناب یا نظام اندیشه دینی حوزه را (البته این آخری مخصوص طلاب است).» 🍃 دوره اسلام ناب بسیاری از تکمیل های مورد نیاز طرح ولایت را در خود دارد، مثل - پرداختن قوی به مولفه های اساسی در هندسه مکتب امام قدّس سرّه و بررسی نظام مند اندیشه های رهبر فرزانه انقلاب مدظله، به عنوان *«فصل اخیر حکمت نظری انقلاب اسلامی»* - و نیز بررسی اندیشه اقدام انقلابی و امتدادهای عملیاتی آن، به عنوان *«حکمت عملی کنشگری تراز در انقلاب اسلامی».* پ ن: تصویر بالا را هم گذاشتم تا اشاره ای باشد برای آن رفقای قدیمی، که هم خیالشان کمی از سوی بنده راحت شود و هم یادآوری شود که ارادت ما به مرحوم علامه مصباح قدّس الله نفسه الزکیة احتمالا خیلی قدیمی تر و تفصیلی تر است. 🆔 @cultural_governance
📌در فضای اردو های دانشجویی که به صورت کشوری در حال برگزاری است شاهد دوره هایی با اهدافی همچون: دوره ولایت👈ایدئولوژی سازی اسلامی اسلام ناب👈آشنایی با مکتب امام و اسلام حقیقی جهتگیری تخصصی👈 پیدا کردن عرصه خدمت متناسب با نیاز خود و انقلاب خط امام👈کنش گری سیاسی احمدی روشن👈کنش گری اقتصادی رویداد پیشگام👈ایجاد هسته های مساله محور ضیافت رضوی👈توامند سازی جریان حزب اللهی دانشجو هستیم. به عبارتی یک دانشجو خروجی گرفته شده ی از این دوره ها، دارای ایدئولوژی ، مکتب امام ، اشنا با مساله و ابزار کنشگری و جهت شناسی نیازهای انقلاب است. اما به راستی چرا وضعیت دانشجویی در هر دهه سست تر می شود در حالی که دوره های کشوری پرحجیم تر برگزار می شود؟ 🆔@cultural_governance
📌اگر واقعیت موجود را بخواهیم ببینیم، حجم اکثریت دوره های کشوری در لایه معرفتی و مهارتی است. تنها دوره رفتار سازی به صورت کشوری، دوره میقات است ودر لایه گرایشات و معنویت هیچ دوره یا برنامه ملی برای دانشگاهیان وجود ندارد. 📌شبکه سازی های عرفان محور و گسترده افرادی همچون محمدعلی طاهری، اقای غفار عباسی در دانشگاه ها با جمعیت ده ها هزار نفری در بین اساتید نخبه و دانشجویان به عنوان جریانات نا هم سو درس عبرتی است که باید در لایه های مختلف ابعاد وجودی دانشجو و دانشگاه ورود پیدا کنیم. 📌امر رفتارسازی و معنویت گرایی دو ساحت مغفول در ستادهایی است که در اقلیم و اقمار دانشگاهیان در حال فعالیت هستند. پ.ن:از طرف دیگر شاهد جریاناتی مانند طیف بعضی از شاگردان حاج اقای سعادت پرور(رض) هستیم که به محض ورود به تشکل های دانشجویی، کنشگری و پرداخت های اجتماعی را به واسطه تقدم خودسازی کلا می خوابانند 🆔@cultural_governance
سلام واقعیت اینه که همین گفت و گوها و همین زیرساخت های معرفتی و اندیشه‌ای، و جریان انسانی فعال و پای کار، بسیار متاثر از همین دوره‌ها و جمع‌هاست. یعنی حتی اگر ضرورتی ایجاب کنه، که این روش رو تغییر بدیم، به معنی توبه از این راه طی شده نیست، بلکه ارتقایی بر مبنای تجربیات قبلی هستش. با همین نگاه، چند پرسش اساسی وجود داره، که چندتاش رو عرض می‌کنم: آیا در قالب و فرمِ کلاس و منبر، و به عنوان یک عنصر معرفت افزا و اندیشه گستر، می‌شه منادی دین تفصیل‌یافته و امتدادیافته در تمامی شئون زندگی بود؟ ایا این فرم کشش این محتوا رو داره؟ - ایا متربی در بستری منقطع از احاد جامعه و مسائل اون جامعه، امکان درک جامعیت دین و مفاهیم عمیق اجتماعی‌ش رو داره؟ - ایا این مدل در راستای ایجاد حرکت مردمی، آگاهی بخشی عمومی، کاهش اعمال قدرت حاکمیت بدون نظارت و مشارکت مردم، دوری از قبیله‌گرایی، تکیه بر ارزش افزوده‌های حقیقی افراد و گروه‌ها برای پیشرفت و توسعه و بهره برداری از بیت‌المال عمل کرده؟ - ایا حذف مردم و توده‌ی جامعه، از چرخه‌ی تربیتی جریان انقلابی، از دوران دانشجویی در نسبت با دانشگاه، نقشی در جدایی حکم‌رانان امروز و فردا از مردم نداره؟ آیا کسی که در دانشگاه، به همه‌ی دانشگاه فکر نمی‌کنه، می‌تونه به واسطه‌ی دریافت یک جایگاه، عینک محفلی و بومی خودش رو تغییر بده؟ چه آفاتی گریبان گیر این چرخه‌ی کامل از تربیت در گلخانه‌های دانشگاه و وارد شدن به عرصه‌ی تخصصی و بعضا حکمرانی در میان نیروهای انقلابی هست؟ 🆔@cultural_governance
🔸چرخ دنده های کهنه اردوهای دانشجویی 📌بالغ بر 108 قالب اموزشی در دنیا وجود دارد که مراجع اموزشی مختلف از این قالب ها برای بیان و انتقال محتوا(کاربرد قالب) استفاده می کنند. در آمریکا وقتی که هنوز گرمای داوری اسکار خاموش نشده است ، فیلم نامه (دوازده سال بردگی) را کتاب درسی می‌کنند و در کره جنوبی بازی کامپیوتری سیمز را جز برنامه روزانه مدارس قرار می‌دهند ، ما در تنوع قالب های آموزشی مختلف دچار یک حالت ایستایی شده ایم و به طور معمول از قالب های سوخته که هیچ جذابیتی برای نسل جدید ندارند هنوز که هنوز است ، استفاده میکنیم . در حالیکه در کشورهای غربی از قالب های مختلفی همچون (کمیک استریپ) که تا به حال به گوش ما نرسیده است ، در حال استفاده میباشند. 🔹 در کشورهای غربی چرخه تولید محتوا یک چرخه تولید کامل می باشد ولی در دوره های آموزشی ما این چرخه ناقص و کهنه بوده و می باشد در آن کشورها اگر شخصیت سفیدبرفی را طراحی می کنند از کمیک استریپ و انیمیشن و استیکر و دفتر خاطرات تا مجله و کیف و غیره نسخه ایرانی و خارجی آن را عرضه می کند. شاید این یاداشت تاکید کمتری بر ایجاد محتوای جدیددداشته باشد اما ببینید غرب برای انتقال ارزشهای خود چگونه از دوران کودکی برنامه ریزی می کند. کودکی که در تخت سفید برفی یا باربی خوابیده ، با شیشه باربی شیر خورده با کیف باربی به مدرسه رفته ، در دفتر باربی مشق نوشته ، لباس باربی و سفیدبرفی بزرگ شده ، حالا برای عروسیش هم در درشکه سفیدبرفی می‌نشیند. 📌چقدر برای برنامه‌ریزی برای راهبردهای جدید آموزشی متناسب باذائقه نسل جدید خودمان را آماده کرده ایم ؟ این بار قرار نیست به جای تخته سیاه ، وایت برد بگذاریم و فقط به جای گچ از ماژیک استفاده کنیم. دنیای فناوری دیجیتال که نسل دهه هشتادی با آن بزرگ شده اند با دنیا و فضای آموزشی ما که به صورت مستقیم و شنودی بوده ، کاملاً فرق می‌کند. در اینجا اساساً ماهیت آموزش دیگر به صورت فرایند خطی نمی باشد بلکه جریانی گسترده و غیرمستقیم و به تعبیری پروسه‌ای[ نه پروژه‌ای ]خواهد بود . 🆔@cultural_governance
سلام و خداقوت 🔸مطالب کانال را مطالعه کردم و نظرات دوستان در خصوص خلاء جدی آشنا نبودن نیروهای انقلابی با مبانی فکری انقلاب جای تامل دارد. یکی از ضروریات جامعه امروز برای تمدن سازی شناخت نقشه راه انقلاب است 🔸یکی از ضروریات این راه، شناخت اندیشه های امامین انقلاب است. انقلاب اسلامی یک منظومه فکری است که منطبق بر منظومه فکری اسلام است. 🔸طرحی کشوری و مردمی باعنوان دوره جامع آموزش منظومه فکری رهبر انقلاب در حال برگزاری است.در سه بخش منظومه معرفتی،منظومه ارزشی و منظومه کنشی که به خیلی از شبهات پاسخ میدهد و در صدد این است که حلقات میانی تبیین گر تربیت کند.👇 @t_manzome_f_r 🆔@cultural_governance
... 🔰 فقدان روایت تجربه های چهل سال گذشته 💠 فقدان تجربه نگاری دوره های تشکیلاتی معرفتی یا من جرّب المجرّب حلّت به الندامة یکی از دردهای چندین سال اخیر این بوده است که مکرر مشاهده کرده ام هر گاه خیزی جهت ارتقایی میخواهد برداشته شود به علت فقدان مستندنگاری و تجربه نگاری این امکان وجود ندارد تا بر دوش تجربه های سالیان گذشته و با بصیرتی کامل نسبت به ضعفها و قوتها، کاستی ها و نقصان و فقدانها بر طرف گشته و اقدام متکاملی را شاهد باشیم. یکی از مصادیق این مسئله، دوره های معرفتی - تشکیلاتی - مهارتی است که در تابستانها پرشور و پر شمار برگزار می گردد. هر چند تلاشهایی شده است که قدری از تجارب سالیان گذشته اسنادی پدید بیاید اما آنقدر این عرصه کم رمق است که مشاهده می کنیم دوره های گوناگون با ضعف های متنوع و بعضا آشکار هر سال بازتکرار می شود. مطالبات رهبری عوض شده است؛ اهداف مان عوض شده اند؛ زمانه مان عوض شده است؛ نوع و جنس شبهات بعضا عوض شده است و ... مضافا بر همه اینها مخاطب ما عوض شده است: ما در ابتدای گام دوم انقلاب با نسلی کاملا متفاوت از نسل های گذشته مواجه هستیم. نسلی که در فتنه 88 دبستانی بوده و در سالهای دولت برجام دوران راهنمایی و دبیرستان خویش را در حال طی کرده بوده است. نسل بومیان دیجیتال که تا چشم باز کرده اند اینترنت و شبکه های اجتماعی را در اختیار خود دیده اند. اما متاسفانه... تو گویی زمان در ایران ایستاده است و هیچ تکانی نمی خورد! طوفان و تندباد حوادث ذهن و قلب جوانان ما را در حال در نوردیدن می باشد و ما همچنان با الگوهای دو سه دهه گذشته در حال تجربه کردن تجربه شده ها هستیم! به هر حال... یکی از فقدانها این می باشد که توصیف شفاف، سه بعدی و رنگی از مختصات فکری اندیشمندان انقلاب اسلامی (خاصتا متقدمین) نداریم. سالهاست دغدغه نظام اندیشه در اتسمفر حوزوی خاصتا شکل گرفته است اما ما آنقدر زبانمان الکن می باشد که نمیتوانیم توصیف کنیم مختصات جهان بینی توحیدی شهید مطهری چیست، مختصات طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن مقام معظم رهبری چیست. هر کدام از این ها چه مزیتی دارند. چه نقصان و کاستی ای دارند. چه دغدغه جوهری ای را دنبال می کنند. چه توجیهی این حجم از بی اعتنایی به سرمایه های فکری انقلاب اسلامی را میتواند پاسخگو باشد؟!! ما به های تولید شده از صدر انقلاب تا کنون نیاز داریم تا با چشمانی باز و بصیرتی ویژه به طراحی دوره های مد نظرمان بپردازیم. با فقدان توصیفات لازم و کافی و به صرف اکتفا به تبیین های دو سه خطی نمیتواند حرکتی در خور و شایسته این مختصات زمانی مکانی عرضه کرد. بعد مشاهده میکنیم ساعتها و روزها زحمت می کشیم اما با کمترین بهره ها و فایده ها و آورده ها! چرا؟! چون ما عقل و خرد را عملا انکار میکنیم با رویه ها و سازوکارهایی که تعریف کرده ایم یا به ما تحمیل شده و بدان تن داده ایم! اگر حوزه با همه تنوعات ش چهار نعل شبانه روز کار بکند باز هم معلوم نیست بتوانیم بر این محاصره شوم تبلیغاتی و فکری فائق آییم و بتوانیم طعام معرفتی و عقیدتی مناسبی برای آنچه ایران امروز بدان نیازمند است فراهم سازیم. اگر تدوین تجربه های چهاردهه گذشته صورت نگیرد؛ اگر تجمیع سرمایه های موجود کنونی صورت نگیرد؛ اگر تشخیص دقیق نیاز امروز صورت نگیرد؛ فردایی خواهد آمد که معلوم نیست آن فردا چگونه و چطور باشد... 🆔@cultural_governance
💠 درس حکمرانی مقام معظم رهبری در هفته دولت 👈 در دیدار رئیس محترم جمهور و اعضای هیات دولت، نکات و محورهای حکمرانی مهمی در قالب توفیقات و دستاوردها از سوی معظم‌له مطرح شد که می‌تواند راهنمای مدیران، پژوهشگران و نخبگان در راستای *کمک به کارآمدی نظام اسلامی* باشد. از جمله این محورها: 🔸ارتقاء سرمایه اجتماعی 🔸مردم گرایی 🔸واکنش سریع 🔸جوان‌گرایی و گردش مدیران 🔸مسئولیت‌پذیری 🔸انقلابی‌گری 🔸بازگشت به درون 🔸خداگرایی 🔸مشارکت‌پذیری 🔸 راهبردگرایی 🔸اولویت‌بندی 🔸 شاخص‌گرایی 🔸تولید‌گرایی 🔸انسجام‌بخشی به نهادها 🔸اقناع افکار عمومی 🆔@cultural_governance
🔰 از فرهنگ تعبّد تا سازمان تفقّه؛ تأملی در چالش محوری حکمرانی اسلامی آنان که دغدغه‌مند حل مسائل کشور هستند و ابتلاي دستگاه اداره و حکمراني کشور به روزمرگي و سياست‌زدگي آزارشان مي‌دهد، اما راه‌حل را فقط در تغيير افراد مي‌جويند، خود هنوز درگير همان چالش روزمرگي و سياست‌زدگي هستند. ◀️ برای مطالعه ادامه یادداشت به پیوند مراجعه کنید. https://b2n.ir/f20978 🗂هسته ✒️نویسنده 🆔 @cultural_governance
🌀به مناسبت هفته دولت هفتمین شماره نشریه حکمرانی متعالی با موضوع حکمرانی تحول منتشر می گردد. 🌐hm.sndu.ac.ir/ 🆔@cultural_governance
📣 نخستین شماره بخش «حوزه و حکمرانی» فصلنامه پیام مروی، بهار ۱۴۰۱ شامل دو بخش «رساله علمیه فقاهت و سیاست» و «رساله عملیه فقاهت و سیاست» منتشر گردید. 🖌 منتخب مطالب این شماره: ▫️اقامه دین؛فلسفه تشریع ▫️تلاش انبیاء برای اقامه دین ▫️گسترش قلمرو دین و مسئله اقامه ▫️قم اندیشی یا قوم اندیشی ▫️جریان شناسی فکری جهان اسلام ▫️مسئله اتحاد امت اسلامی و حفظ هویت تشیع 👈جهت ذخیره کلیک نمایید. 🔹کسب اطلاعات بیشتر و ذخیره کامل فصلنامه پیام مروی: http://h-marvi.ir/hk1 📉 کاری از مرکز مطالعات و توسعه فعالیت های حوزوی حکمرانی مروی (عزم): 🆔 @cultural_governance
◽️گذار از «تکثّر بینشی» در عرصۀ حکمرانی 🔸 یادداشت عضو هیات علمی گروه پژوهشگاه: ▪️جریان لیبرالِ وطنی که تجربۀ طولانی در روایت‌پردازیِ وارونه از انقلاب و مسائل انقلاب دارد، سال‌هاست که دست تعدّی و تحریف به سوی شهید آیت‌الله بهشتی نیز دراز کرده و می‌کوشد چهره‌ای از وی بسازد که با انگارۀ «اسلام رحمانی»، سازگار باشد، حال‌آن‌که واقعیّت این‌چنین نیست. ▪️از جمله باید به نامۀ محرمانه‌ای اشاره کرد که شهید بهشتی آن را در تاریخ 1359/12/22 خطاب به امام خمینی نوشت و در این نامه، ذهنیّت خود را از منطق و سبکِ حاکمیّت در نظام جمهوری اسلامی، به‌صورتی شفاف بیان کرد. 🔻مشاهده متن کامل یادداشت: 🌐iict.ac.ir/2022/06/tbinshi/ 🆔 @cultural_governance
☑️دیده بان‌ها و نهاد‌های مردمی، بازیگر مغفول حوزه فرهنگ 🔸اتفاقی که در عرصه جهانی افتاده آن است که دولت‌ها به سمت خصوصی شدن رفته‌اند، یعنی شما مدل‌های حکمرانی را که نگاه می‌کنید، از ایده‌های دولت رفاه به سمت دولت‌های کوچک‌تر رفته‌ایم که در آن بسیاری از خدمات را بخش خصوصی متکفل شده و دولت نقش تنظیم گری و رگولیشن را بر عهده دارد. 🔹در نظامی مانند جمهوری اسلامی که از بیخ و بن فرهنگی است و بقای آن در گرو همین ارزش‌های فرهنگ آن است به نظر نمی‌توان به ایده دولت‌های رگلاتور صرف تکیه کرد. 🔸نکته بسیار مهم دیگر آن است که ما بازیگر سومی را در عرصه فرهنگ و رسانه نیاز داریم و آن هم مردم هستند یعنی ما مردم را چه در عرصه نظارت و چه در عرصه تولید نمی‌بینیم. ما نتوانستیم در عرصه فرهنگ، از ظرفیت و دغدغه فرهنگی مردم قدرت فرهنگی تولید کنیم 🔹در بخش تولید ادبیات فرهنگی رسانه‌ای با چالش مواجه هستیم درواقع نهادهای حاکمیتی عرصه تولید به لحاظ سازمانی به‌شدت دچار عدم بهره‌وری هستند ساختار فربه و ناکارآمد فقدان کارایی بخش تولید حاکمیتی شده است 🧷farhangesadid.ir/0001EE 🆔 @cultural_governance
💠 ایده های کنشگری اربعین 🌿 امتداد دارد 🌷 نسل به نسل در پناهت هستیم 💡بسته ایده و محتوایی 🔺پکیج زیر مجموعه ای از ایده های عملیاتی برای کنشگران بین الملل می باشد. | | 🔅تمُد🔅 🆔 @Temod_uni
معنا_و_مسیرِ_بازسازی_انقلابی_در_ساختار_فرهنگی.pdf
209.5K
متن پیاده‌شدۀ دو درس‌گفتار با عنوان: 🔻 معنا و مسیرِ بازسازی انقلابی در ساختار فرهنگی 🆔@cultural_governance
📚 کتاب سیاست‌پژوهی عفاف و حجاب در ایران منتشر شد 📌 کتاب سیاست‌پژوهی عفاف و حجاب در ایران به قلم حجت‌الاسلام والمسلمین حسین بستان و با همراهی جبهه فرهنگی حجاب و عفاف، در 229 صفحه و به قیمت 28 هزار تومان از سوی انتشارات پژوهشگاه حوزه و دانشگاه روانه بازار نشر شد. 📕 در این کتاب با بررسی تحلیلی راهبردها و سیاست‌های مورد انتظار از نظام اسلامی در زمینه تحکیم عفاف جنسی، بسته‌ای شامل ۴۵ راهکار در چهار محور تعلیم و تربیت، حمایت، قانون‌گذاری و نظارت به دست آمده و به عنوان توصیه‌های سیاستی به سیاست‌گذاران پیشنهاد شده است. 📕 این تحقیق الگویی برای ابتنای مطالعات سیاست پژوهانه بر مبانی دینی و فقهی را به نمایش می‌گذارد. 📖 اطلاعات بیشتر: 🌐 http://meftaah.com/?p=21031 🆔@cultural_governance
📚 پنجمین شماره نشریه حکمرانی متعالی | ویژه‌نامه دولت‌پژوهی 🔹 فصلنامه تخصصی مدرسۀ حکمرانی شهید بهشتی ➕ عنوان مقالات: 🔺 ارائه الگوی حکمرانی متعالی اسلامی- ایرانی بر اساس اندیشه‌های حضرت امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی) 🔺 مبانی دولت اسلامی - ایرانی در اندیشه امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی) 🔺 ارکان دولت اسلامی در منظومه فکری مقام معظم رهبری(حفظه‌الله) 🔺 ویژگی‌های حکمرا تراز دولت اسلامی از منظر امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی) 🔺 ارائه مؤلفه‌های راهبردی حکمرانی محلی فرهنگی بر اساس بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی 🔺 حکمرانی فرهنگی در نظام اسلامی 🔸 لینک مشاهده و دانلود مقالات: 🔗 https://b2n.ir/d33791 🆔@cultural_governance
🔘 کارکردهای مهم حکمرانی تأمین اجتماعی 🔖 حکمرانی سه کارکرد مهم دارد که هم‌زمان باید به هرسه توجه شود. یکی موضوع تنظیم‌گری است که آن نهاد ناظر یا تنظیم‌گری که باید بر صندوق‌ها اشراف عملکردی داشته باشد، الآن وجود ندارد. شاید بسیاری از نقایصی که در صندوق‌ها وجود دارد، به‌خاطر آن نهاد تنظیم‌گر و بالادستی است که باید وجود داشته باشد؛ یعنی هماهنگی و نظارت انجام دهد. 🔖 کارکرد دوم حکمرانی موضوع خط‌مشی‌گذاری است که تأمین اجتماعی در این حوزه نیز خلأ و مشکل دارد؛ چراکه خط‌مشی‌گذاری عالمانه صورت نمی‌گیرد و مبتنی‌بر آزمون و خطاست. این حوزه بسیار مهم و تأثیرگذار است و تقریباً حدود 42میلیون نفر از خدمات سازمان تأمین اجتماعی استفاده می‌کنند. 🔖 کارکرد سوم حکمرانی تسهیل‌گری است. این موضوع هم بسیار مهم است و خلأیی که در اینجا داریم، توجه‌نکردن به اصل سه‌جانبه‌گرایی است که شامل دولت، کارفرما و کارگران است. ما به‌جای اصل سه‌جانبه‌گرایی، اصل یک‌جانبه‌گرایی را از طرف دولت پیش می‌بریم که این کاملاً مخالف موضوعات تسهیل‌گری است. 🌐 @cultural_governance
🔴تأخر فرهنگی چگونه اتفاق می‌افتد؟ 📎علل ضعف سیاستگذاری‌های فرهنگی در گفتگو با دکتر سیدمجید امامی، دبیر شورای فرهنگ عمومی؛ 🔸حکمرانی نوین اساساً دو بازوی اصلی دارد؛ نخست، بانک‌ها یا کانون‌های جامع داده، آمار، اطلاعات و رصد است و دوم، توانمندی و کارآمدی در تنظیم‌گری و قواعدگذاری است. این دو بازو، ماهیت حکمرانی در دنیای امروز را شکل می‌دهند. در این میان، اهمیت «رصد فرهنگی» برای جوامع بسیار پیچیده‌ای همچون جامعه ما به مراتب ضروری‌تر به نظر می‌رسد. 🔸وقتی از «فرهنگ عمومی» حرف می‌زنیم بدین معنا است که در جمهوری اسلامی ایران پذیرفته‌ایم که افکارعمومی و «ارصاد الناس» و عرف عام جامعه اساساً سطح تحلیل و سکوی پرش ما به سوی تعالی فرهنگی است و به عبارت دقیق‌تر، ما با اوهام و خیال، فرهنگ را نگاه نمی‌کنیم. در آن شرایط اگر کانون، فرایند و مراکز مشروع رصد فرهنگی در جامعه سر جای خودشان باشند، دیگر شاهد تأخر فرهنگی و عقب‌ماندگی نظام حکمرانی فرهنگی و تأثیرپذیری صرف از فناوری و الگوهای توسعه‌ای نیستیم. 📎https://farhangesadid.com/0001rc 🆔 @cultural_governance
🔴آرام آرام دچار انقطاع فرهنگی شده‌ایم 🖊در گفتگو با علیرضا قاسم‌خان، نویسنده و کارگردان عنوان شد؛ 🔹شناخت من از تکیه دولت از سال‌ها پیش شروع شد هنگامی‌که درباره این بنا تحقیق و پژوهش می‌کردم متوجه شدم این بنا چه نقش وسیعی در حیات تاریخی و اجتماعی ایران به‌خصوص شهر تهران داشته است 🔹باید تکیه دولت را از زوایای مختلف و با زبانی دراماتیک به نسل امروز بشناسانم. پژوهش و تحقیق درباره کتاب و ساخت فیلمی‌درباره تکیه دولت حدودا ۱۰سال طول کشید که زمان زیادی است 🔹سه واقعه مهم تاریخی در این تکیه اتفاق افتاده. نخست این‌که مجلس مؤسسان در تکیه دولت تشکیل شده که طی آن سلسله قاجار به پهلوی تغییر کرده است. دیگر آن‌که اولین مجلس سربازگیری در تکیه دولت تشکیل شده. یعنی روش جدید سربازگیری یا «بنیچه» در این تکیه شکل گرفته و دیگر آن‌که در دوره ناصری سکه‌های واقعی را از تقلبی جدا می‌کردند که مجلس آن در تکیه دولت برگزار می‌شده است 🔹در دوران پس از مشروطه آرام آرام دچار یک انقطاع فرهنگی هنری شده‌ایم‌. یکی از بنیان‌های هنر ایران در همه ابعاد آن قصه‌گویی و نمایش است 📎farhangesadid.com/0001rb 🆔 @cultural_governance