🔸کودکی ما دهه شصتی ها هم از دوران تلویزیون سیاه و سفید در دهه شصت، تا تلویزیون رنگی و ویدئوهای وی اچ اس در دهه هفتاد تا میکرو و سگا و بعد کامپیوترهایی با سیستم عامل ام اس داس امتداد داشته است. اما از ۲۰۱۰ که گوشی های هوشمند به جهان اضافه شدند، سرعت تغییرات بسیار بیشتر شد.
🔹تازه داشتیم به پیام رسان ها و شبکه های اجتماعی عادت می کردیم که زاکربرگ نسبت به رقبا و همراهان خود پیش دستی کرد و در اوایل آبان ۱۴۰۰، از دورانی جدید و یک ابرپروژه پرده برداری کرد. پروژه ای که از سالها قبل درباره آن فیلم ساخته شده بود، داستان نوشته شده بود و برای طراحی وسایل مورد نیازش، وقت و پول صرف شده بود. سالها قبل درباره زندگی دوم خوانده بودم و اینکه می شود یک هویت مجازی داشت که آن هویت می تواند برتر و بهتر از هویت واقعی افراد باشد. در زندگی دوم بسیاری از محدودیت ها وجود ندارد. می شود شما آنطور که می خواهید خلق شوید.
⭕️در کتاب موج سوم تافلر هم در اوایل دهه ۸۰ و کتاب های نیل پستمن و مک لوهان درباره کلبه الکترونیک و کوچک شدن جهان در بیست سال پیش چیزهایی می خواندیم. اما امروز و در ابتدای دهه سوم قرن بیست و یک، متاورس متولد شد.
چقدر آن را می شناسیم؟ چقدر اثرات را می دانیم؟ چقدر متوجه عمق تغییرات پس از آن هستیم؟
💠جهان جدید از سینما به سریال و بعد گیم رسیده بود و جذابیت به این سمت رشد یافته بود. از سوی دیگر شبکه های اجتماعی مفهوم ارتباط و در ارتباط بودن و برخط بودن را تغییر داده بود و با رونق گرفتن رمزارزها، امکان جدیدی برای مبادله و خلق ثروت شکل گرفت و حالا در متاورس تمام این عناصر در کنار هم قرار گرفته و ترکیب شده است.
♻️تا پیش از این، شما از طريق اپ ها و وب سایت ها از مواهب این جهان نوپدید با گوشی های هوشمند بهره می بردید، اما از این به بعد، شما در جهان این خدمات و سرویس ها و اساسا در جهان دیگری زیست می کنید که همه خدمات به نحو متفاوتی ارائه می شود و بسیاری از مفاهیم بنیادین در زندگی بشر امکان دگرگونی دارد. به عنوان مثال هوایپما سرعت انتقال ما را دگرگون کرد و متاورس ضرورت انتقال با هواپیما را دگرگون خواهد کرد.
🎛هر چند با متاورس ضریب ارتباطی انسان دهها و صدها برابر خواهد شد و مشغولیت ظاهری انسان ها در این جهان جدید بسیار بیشتر خواهد شد، اما در حقیقت هستی، انسان تنهاتر و معنای زندگی بیش از گذشته، به مسئله اول بشریت تبدیل خواهد شد و توسعه تکنولوژی پاسخی برای آن ندارد.
✍️محسن دنیوی
#نسل_زد
#حکمرانی_مجازی
🆔 @cultural_governance
🔻تزهایی درباره نوجوانی
به بهانه گفتگوها درباره "دهه هشتادیها"
✍️سیدحسین شهرستانی
🔸نوجوانی نقطه عطف در چرخه حیات آدمی است که ویژگی اساسی آن "کشف و بازیابی خود" است. این امر هم نیرو و هم بحران نوجوانی است.
در قرآن کریم، نوجوانی با #بلوغ و #استواء طرح میشود، که این دو شرط امکان شکوفایی علمی و عملی انسان است:
و لمّا بلغ اشدّه و استوی آتیناه حکما و علما
این "استواء ثانی" است پس از استواء اولی که تسویهی خلقت است. (خلق فسوّی)
بلوغ و استواء همزمان در ساحت غریزه و فطرت به بار مینشیند و بدین ترتیب آدمی همچون سروِ آزاد، برپا شده و راست و استوار به نیروی خود قیام میکند.
🔸بلوغ بهمثابه آزادی، جوهری است که بهسبب آن آدمی - که راستقامت ایستاده است- شایسته حمل بار امانت الهی در متن هستی میشود. پس نوجوانی، لحظهی خطیری است که آدمی در آن زیر بار امانتی میرود که آسمانها و کوهها از تحمل آن عاجزاند. بار مسئولیت "ساختن خود" و بهعهده گرفتن سرنوشت خویش. پس جشن بلوغ یا جشن "تکلیف" بزرگترین جشن آدمی در چرخه زندگانی است. چون آیین ازدواج جشن بهعهده گرفتن مسئولیت در قبال دیگری است و جشن تکلیف جشن عهدهدار شدن مسئولیت خود.
🔸نوجوانی بهوجهی کشف و بلکه اختراع عصر جدید است.
بحران نوجوانی بحران "گذار" است از کودکی به بزرگسالی. در عصر سرمایهداری صنعتی، این دوره دورهی تبدیل کودک مصرفکننده به نیروی کار ارزان است. در عصر سرمایهداری مصرفی اما، نوجوان مادهی خامی است که اشکال متنوع #مصرف، او را صورت میبخشد.
🔸در دوره اخیر، نوجوانی ایماژی نمایشی و متعلق به جهان بازی و فانتزی و فراغت است. فراغت از هر نوع مسئولیت. ایدهای که در تقابل با معیارهای بزرگسالی و عصیان علیه آن شکوفا میشود. سکسوآلیته، شعله این عصیان را در تمامیتاش فروزان میکند. پس ما در وضع تجدد متاخر با ایده نوجوانی سکچوآل روبروییم.
🔸در ایران ما اما، نوجوانی نه با بلوغ و استواء و مسئولیت و نه با تولید و سکسوآلیته و غیره که عمدتا با مقولهی تهی و پوک #کنکور معنی [بیمعنی] میشود. کنکور، این بلیط بخت و گارانتی موفقیتی نرمال که در آن، پیروزی نه دستآوردی بیهمتا که تقلیدی ناگزیر از حرکتی تودهوار است.
🔸ما بیش از هر زمان به طرح مجدد نوجوانی محتاجیم. اما در این مقام، نوجوان موجود غریبی است: نه چون کودک ابژهی مفهومسازی است و نه چون بزرگسال خود مستقلا سوژهی خودآگاهی است که طرحی از خود درمیافکند.
قطعا ما بزرگسالان هستیم که به نوجوانی به مثابه ایده میاندیشیم اما باید دانست که نوجوان برخلاف کودک، مستعد شورش بر طرحی است که در غیاب او درافکنده باشند. بهویژه در عصر نوجوانان مسلح به سلاح رسانههای نوظهور.
پس بخشی از این طرح، تدبیر برای تمهید امکان مشارکت نوجوان است در طرح مجدد مفهوم نوجوانی و بازتعریف آن متناسب با شرایط عصر...
#فرهنگ | #نوجوانان | #نسل_زد
🆔@cultural_governance
📌 چالش نقد یادداشت
🖌 در این چالش بایستی نظرات خود را نسبت به یادداشت زیر برامون ارسال کنید
🔸«سونامی سمیه»
🔸امروز جمعیت بزرگی از ایرانیان، از پیر و جوان و نوجوان و کودک، دختر و پسر، از تهران و شهرستان، داخل و بیرون مرزها، لبیکگویان با دابسمشهایشان به استقبال آهنگ جدید ساسی مانکن و الکسیس تگزاس میروند. بعید میدانم در هیچ کجای دنیا یا حتی هیچ کجای تاریخ، قبح پورنوگرافی و فحشا اینچنین برای ملتی ریخته باشد و مرزهای عرفی و اخلاقی و دینی و قانونی چنان بیاعتبار شود که عامهپسندترین موسیقی شبه فولکلوریک ملتی که در هر کوی و برزن و ماشین و کافه و آرایشگاه و تالار و جشن تولد و حتی مدرسهای بهانه شادیبخش مردمان است، رسما از محتوای پورن برخوردار باشد.
🔸سونامی سمیه یک جنبش پورنوگرافیک است. امروز قطعا رکورد جدیدی در تاریخ ثبت خواهیم کرد و از همه جالبتر اینکه این رکورد در قبحزدایی و عادیسازی پورنوگرافی و استقبال عمومی در آن در سرمشق تام و تمام دولت اسلامی نه در جهان معاصر بلکه به ادعای مبلغان آن از صدر اسلام تا امروز در حال رخ دادن است. اینک تمام جهانیان در حال دیدن این صحنه کمیک هستند که در کشوری که آخرین دغدغه مقامات رسمی، سیاستگذاران و مبلغان آن اینست که بیحجابی مادر خانهدار داخل انیمیشن و دوچرخهسواری دختران و به اسم صدازدن همسران در خانه تحت تأثیر فرهنگ غرب، عرش الهی را به لرزه درآورده، چگونه جامعه قدمبهقدم با تتلو و ساسی مانکن واکنش سراسر وارونه خود را به حاکمان و همه جهان اعلام میکند.
🔸سادهلوحانی که تصور میکنند در هشدارهای اساسی دلسوزان در چند سال اخیر بحث درباره یک دادسرا یا یک قانون یا یک قوه قضاییه یا یک شورای نگهبان، یا یک انتخابات مجلس یا چند دولت پیاپی یا نابودی اقتصادی یا حتی مشروعیت نظام سیاسی است سخت در اشتباهند. مساله امروز ایران موتور مخربی از سیاستهای نادرست است که اینک نه تنها کل سازمان رسمی و نه تنها اساس دینداری، بلکه کل نظام اجتماعی و تاریخی و اخلاقی ما را دچار بحران کرده است. سونامی سمیه نشانه آشکار شکست مطلق سیاستهای فرهنگی در چهل سال اخیر است که پیامدهای مخرب آن بنیانهای فرهنگی حیات ایرانی را چنان متزلزل کرده که معلوم نیست تا سالها و دهههای آینده چگونه امکان ترمیم آن وجود داشته باشد. قشریگری امنیتی و انضباط خشن پدرسالارانه و مردسالارانه در انقیاد زنان و سازماندهی تمامیتخواهانه روابط جنسی در ایران که با بحران در خانواده پدرسالار و ممتنع شدن اقتصادی ازدواج همراه شده، انفجاری اجتماعی و فرهنگی در ایران را طراحی کرده که سونامی سمیه تنها طلیعه آن باید به حساب آید.
در چنین شرایطی با توجه به پنبههای سربی مقدس و کرکنندهای که در گوش حضرات است، مخاطب این نوشته تنها خود ما پدران و مادرانیم که به چشم خود میبینیم سونامی عظیمی را که در حال بلعیدن آینده فرزندان ماست و در این وادی بلازده تا فرسنگها نه کشتی نجات که حتی تختهپارهای فرهنگی، الهیاتی و اخلاقی نیست که با چنگ زدن به آن نه خودمان که فرزندانمان را نجات دهیم
🔖گقتمان بالا از طرف مجموعه مرتبط با جریان بهار می باشد.
📬منتظر ارسال نظرات شما هستیم
#چالش_حکمرانی
#نقد_یادداشت
#نسل_زد
🆔@cultural_governance
📌 رویداد گرا - سیاستگذاری
🔅گزینش راه انقلاب
▫️یک تجربهورزی کوتاه در دنیای سیاستگذاری▫️
👨🏻🎓این دوره مناسب دانشجویانی است که:
دغدغه حل مسائل کشور را دارند
در برهه حساس انتخاب رشته هستند
از بحران های اجتماعی به سادگی عبور نمی کنند
🕰 ۴،۵ و ۱۱،۱۲ آبان ۱۴۰۱ | بهصورت حضوری
هزینه ثبت نام: ۳۰۰ هزارتومان
تخفیف ویژه فعالین تشکلهای دانشجویی
هزینه رویداد پس از پیش ثبت نام و تایید افراد دریافت خواهد شد.
📝 ثبت نام از طریق :
https://evnd.co/yFG9P
🔴 مهلت ثبت نام تا ۱ آبان
ارتباط با ما:
@Geraadmin
اطلاعات تکمیلی در:
🆔 @Gera_policy
#رویداد
#مسئله_شناسی
💠خانه مدرسه مبتدا با همکاری ستاد راهبری نوآوری اجتماعی و دفتر امور نخبگان و استعدادهای برتر حوزههای علمیه برگزار میکند:
✳️طرح آموزشی «بینا»
"شناخت و مواجهه عالمانه با مسائل اجتماعی"
✅مزایا:
🔸آموزشهای تخصصی ارتقاء مهارت و دانشهای شناخت و تحلیل مسئله
🔹جایزه نقدی سه تا نه میلیونی به سه گروه برتر
🔸کارورزی و تعریف پروژه شناخت مسئله مبتنی بر علاقهمندی
🔹آشنایی و تعامل با شبکه کنشگران همافزا
استفاده از خدمات راهبری و فضای اشتراکی خانه مدرسه مبتدا
🔸استفاده از تسهیلات دفتر حمایت از جامعه نخبگانی مرکز خدمات حوزههای علمیه
🔹راهیابی مستقیم به دوره مهارتافزایی «حل مسئله اجتماعی»
🔸گواهی رسمی ستاد نوآوریهای اجتماعی حوزههای علمیه
🔹اولویت معرفی به طرح "شهید بیاضیزاده" دفتر امور نخبگان حوزه
◀️ویژه طلاب برادر پایه پنجم و بالاتر
◀️ مهلت ثبتنام: 23 مهر تا 2 آبان
◀️ توضیحات تکمیلی و ثبتنام از طریق:
www.mobtada.org
🔅مرکز نوآوریهای اجتماعی مبتدا
@mobtada_org
📣فراخوان ارسال ایده های کنشگری در مساجد
🕌ایده مغز هر عملیات است که مولفه های دیگر هر عملیات، به وسیله آن راهبری می شود.شما می توانید ایده های خود را درباره ی مسجد تراز انقلاب به ادمین کانال زیر ارسال نمایید.
📭@idea_3mim
📌همچنین در طول مسیر فراخوان، سامانه سه میم ایده های دریافتی را درشبکه خود منتشرخواهد.
💡مجموعه ایده و تجربیات
📦معرفی بانک های محتوایی
🎥کلیپ و مستند
🖼سیر نمایشگاهی و پوستر
🔹امید است که به حول الهی این فراخوان مورد استفاده، خادمین بقیه الله اعظم قرار گیرد
#مسجد
🆔@idea_3mim
🔴مصرف موسیقی دختران نوجوان متأثر از خانواده است
🔸براساس پژوهش انجامشده، مصرف موسیقی دختران نوجوان با ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ زﻣﯿﻨﻪهای ﻓﺮهنگی- دﯾﻨﯽ ﮐﻪ در آن زﯾﺴﺖ ﻣﯽﮐﻨﻨﺪ، متأثر از خانواده، جامعه و نگاه آنها به دین است.
🌐www.ricac.ac.ir/news/4167
#نسل_زد
🆔@Cultural_governance
🚨 دهه هفتادی ها چگونه اند؟
🖋میلاد دخانچی
🔺🔺هفتادیها همانگونه اند که دهه هفتاد بود. دهه هفتاد دهه تجلی نیولیبرالیسم ایرانی است. در نیولیبرالیسم بازار به دولت میگوید من برای تو تعیین تکلیف میکنم نه تو برای من. هفتادی همین است. هفتادی متولد دهه #نیولیبرالیسم_ایرانی است. او میخواهد برای همه چی تعیین تکلیف کند. همانند بازار اقا بالاسر و ناظر نمی خواهد. هفتادی میخواهد ازاد باشد، به حال خود رها شود، از ازادی اش هم انتظار زیادی ندارد.
🔻هفتادی پالادیوم و مصرف را دوست دارد. هفتادی اصولا ایدیوژیک نیست، نه اهل مطالعه های عمیق سیاسی و اجتماعی است نه اهل مبارزه و انقلاب. هفتادی اهل کافی شاپ است و هری پاتر. هفتادی نه مذهبی است نه ضد مذهب است. هفتادی به دنبال "حال خوش" است. هفتادی به معنویت علاقمند است اما گزینش میکند. هم به رائفی پور و حسن عباسی گوش میدهد و هم "منو تو" تماشا میکند و کنسرت راک مجوز دار میرود.
🔻هفتادی نسل سوشیال مدیا است. او دراینستاگرام است. هم عکس مدونا میبیند همه بچه های راهیان نور را. هم عکس حاج قاسم را لایک میکند و هم خواننده استیج را. او با تلگرام و ایسکایپ زمان و مکان های سنتی را درهم میشکند. هفتادی میتواند هم در خانه باشد و هم نباشد. هم مقید باشد و هم نباشد.
🔻هفتادی سکس را از امر اخلاقی متمایز کرده است. با نگاه او میتوان دوست دختر یا پسر داشت و عاشق هلالی بود. میشه اهل هیات بود و وسط روضه احوالش را پرسید. خلاصه اینکه از ظاهر هفتادی نمیتوان رفتار جنسی خصوصی او را حدس زد.
🔻هفتادی کمتر در خیابان ابراز علاقه میکند. ترجیح میدهد از بین شبکه دوستان معشوق خود را انتخاب کند. هفتادی چادری دوست دارد خوش تیپ باشد. هفتادی بی حجاب، دوست ندارد به خاطر نوع لباس پوشیدنش کسی فکر بدی درباره او بکنند. پسر هفتادی مذهبی دوست دارد کول باشد، پسر هفتادی غیر مذهبی برایش چادری و غیر چادری ندارد. هفتادی یاد گرفته است که چگونه با همه باشد و باهیچکس نباشد. هفتادی در کات کردن استاد است. هفتادی نسبت به ازدواج له و علیه نیست. عجله ای برای ازدواج ندارد ولی پایش هم بیفتد ازدواج میکند.
🔻هفتادی نسبی گراست. او هم به قباد حق میدهد هم به شهرزاد. هفتادی هم با امریکا بد است هم خوب. با نظام سیاسی هم بد است هم خوب. از نظر او نسل قبلی ها علافند و وقت تلف کن. هفتادی پاراگماتیسم است. واقعیت گراست. لذت جو نیز هست. لذت و واقعیت رفتار اجتماعی او را سامان میدهند.
🔻هفتادی متولد سیاست های اقتصاد باز هاشمی، فضای ازاد سیاسی خاتمی، بی چارچوب بودن احمدی نژاد و پاراگماتیسم روحانی است. هفتادی پست مدرنی است که مدرن نشده است.
هفتادی یعنی ما
محصول ما
و
آینده ما
[ بهار۱۳۹۵ ]
#نسل_زد
🆔@Cultural_governance
دهههشتادیها صفحه بندی شده.pdf
1.14M
صد نظریات ارائه شده دربارۀ نماهنگ "دهه هشتادی ها"
سرکار خانم ملک محمدی این موضوع را مورد بررسی قرار داده اند ونظرات منتقدان و موافقان را به تصویر کشیدن و در انتها به تحلیل و ارائه راهبرد پرداخته اند.
#نسل_زد
#دهه_هشتادی
#نماهنگ_دهه_هشتادی_ها
🆔@Cultural_governance
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
روضه دهه هشتادی ها
📌پیوست
سخن مقام معظم رهبری در مورد دهه هشتادی
«جوان دهه_هشتادی که نه جنگ را،نه امام را،نه انقلاب را دیده اما همان مفاهیم را با همان روشن بینی، با همان اقتدار که در ابتدای انقلاب یک جوان فهمیده ای دنبال میکرد،امروز این نوجوان ما دارد دنبال میکند»۱۱ آبان ۱۳۹۶
🖊نمیدونم چرا هر نسل، به جای رشد دادن، انتقال تجربیات و ورزیده ساختن نسل جدید ، انها را سرکوب میکند؟؟!!
#دهه_هشتادی | #نسل_زد
🆔 @Cultural_governance
☀️ ترمیدور و داستان شکاف نسلی در ایران
📌هشتادیها موضوع تازهای نیست. در دهه هشتاد همین موضوع تحت عنوان #نسل_سوم با توجه به مخاطب دهه شصتی مطرح میشد. کتابهایی مثل فرهنگ لغات زبان مخفی منتشر شد که میگفت ادبیات نسل سوم چنان است که نسل اول و دوم انقلاب متوجه زبانشان هم حتی نمیشوند. میگفتند این #شکاف_نسلی چنان است که دیگر امام را باید به موزه تاریخ سپرد و آرمانهای انقلاب را نسل سوم از بین میبرد.
🖌واقعیتش اینکه پشت سر این حرفها نظریهای از آقای برینتون در کتاب کالبدشکافی چهار انقلاب بود. اسم این نظریه #ترمیدور بود. ترمیدور ماه یازدهم از انقلاب 1789م فرانسه بود. در سال 1794در این ماه عملا آرمان انقلاب فرانسه با تحولاتی که رخداد از بین رفت. برینتون این را یک قاعده کرد که نسل سوم انقلابها چون فاصلهیشان با انقلاب زیاد میشود لذا نسبتی با آن آرمانها ندارند و موجب از بین رفتن انقلابها میشوند.
🖌اواخر دهه هفتاد و دهه هشتاد به این روایت گذشت. هرچند برخلاف ادعاهای ترمیدوری و شکاف نسلی، پیمایشهایی در همان سالها مثل بررسی گروههای مرجع جوانان یا بررسی ایسپا در سال 82 و... نشان میداد که خانواده مرکز توجه نسل جوان است و مشورتها و امور زندگی در این نهاد صورت میگیرد.
✍️اما #انتخابات سال 84 مانند یک بمب عمل کرد و جریانی با اقبال مردم رای آورد که در فعالیتهای تبلیغاتیاش شعارها و نمادهای انقلابی را در دست گرفته بود. آن اقبال و اتفاقات دیگر اجتماعی نشان میداد که نظریه ترمیدور برای نسل سوم انقلاب اسلامی ایران ابطال شده است.
🖊موضوع شکاف و امتداد نسلی هم مهم و هم قابل ارزیابی است. مهم است چون همانطور که ذات انسان دنبال زندگی جاوید است و جاودانگیش را در تولد فرزند میبیند. جامعه هم به عنوان یک موجود زنده جاودانگیش را در امتداد نسل میبیند. در نگاه ترمیدور این اتفاق زمانی میافتد که نسل بعدی به آرمانها و اصول نسل قبلیاش وفادار باشد. از طرف دیگر رفتارهایی که در جامعه بروز پیدا میکند نمادهایی میسازد که موجب میشود تا هویت اجتماعی نسل که معرف همان امتداد و شکاف نسلی است به نمایش گذاشته شود.
حالا هشتادیها را به چه بشناسیم؟
🖍 اینها که در نسل های قبلی هم بود و حالا نهایتش اسامیش تغییر کرده است. اینها وجه نمادین هویتی نمی سازد. نمادهای اجتماعی که طبیعی در جامعه شکل می گیرد عناصر مهمی برای کشف هویت اجتماعی نسل است. هفتادی ها را به چه شناخته شدند؟ حججی نماد هفتادی ها شد. جریانی که طبیعی جامعه با آن مواجه شد و تشییع بزرگی برایش برگزار کرد. هفتادی های مدافع حرم بزرگترین نمادی بود که در این سال های دفاع از حرم تحت فرماندهی حاج قاسم در جامعه ساخته شد.و نسل چهارم جامعه ما یا هشتادی ها چه هویتی دارند؟
🔺 اقدام فداکارانه على لندی و شهادتش، پیاده روی اربعینی نوجوانان و... طبیعی ترین نمادهایی است که در این روزها در سطح جامعه دیده می شود. البته این نمادها حتما وجود و اثرات نمادهای دیگری مثل ارتش بی تی اس و طرفداران انیمه و... نفی نمی کند. اما نمادهای پررنگ هویتی در ایران نشان می دهد که در این کارزار فرهنگی بزرگ شکاف نسلی در جامعه ایران فعلا جایی ندارد.
کما اینکه خبر بد برای طرفداران نظریه ترمیدور درایران یادآوری داستان روز قبل از شهادت شهید طاها اقدامی کودک دهه نودی و نسل پنجمی در ماجرای تروریستی اهواز بود که چگونه در هیئت، این کودک نسل پنجم انقلاب لبیک یا حسین میگفته است و اینگونه تربیت می شده است.
✍کمیل خجسته
#دهه_هشتادی
🔅حکمرانی فرهنگی 🔅
🆔 @Cultural_governance
🔹آیتاللهخامنهای :
جوان دهه هشتادی نه جنگ نه امام و نه انقلاب را دیده اما همان مفاهیم را همان روشنبینی با همان اقتدار آن روز یک جوان فهمید دنبال میکرد امروز نوجوان دارد دنبال میکند شما
می توانید.
#دهه_هشتادی
🆔@Cultural_governance
🔸سخن حاج حسین یکتا در دیدار با رهبری
🔸امروز احساس ما این است که #دهه_ شصتایی فرمانده میدان اند، #هفتادیا میدان داراند، #هشتادیا پیاده نظام اند، #نودیا نیرو احتیاط اند که دارند میان....
🔸برای این سازماندهی بین نسلی در بسترجهادی قطعا و حتما به یک نقشه پیچیده ی حرفه ای آحادی توده ای نیازمندیم که بتواند ان پیشرانی و پیش قراولی در عرصه بین المللی و داخلی داشته باشد
#دهه_هشتادی
🆔@Cultural_governance
🖍 دهه هشتادی
📌اسلام برای شما مسن تر های انقلاب, تبدیل شده است به یک سنت و برای ما جوان ترها اما به شکل یک مکتب است.
🖊سنت یعنی آن که کارهایی به مانند نماز را انجام می دهند اما به حساب آنکه پدرش هم انجام میداد!
اما جوان, به دنبال یک ایدئولوژی است به دنبال یک راه نجات! آن کس که اسلام سنتی دارد با آن بازی میکند! معامله می کند! یعنی:حالا که ایرادی نداره, یه اشتباهی کردن, یه سکوتی کردن, یه ظلمی کردن, یه وامی یه ربایی,,بزرگ ترا ببخشن, جوانی کردن...
اما ما مکتبی ها, اهل هرچه باشیم, اهل سکوت نیستیم!
✍پ. ن
برداشت، از سخنرانی شهید مفتح
#دهه_هشتادی
🆔 @cultural_governance
🔰 #اطلاع_نگاشت | نسلِ تمدنساز
👈🏻 ۱۰ خصوصیتِ نسلی که میخواهیم تربیت کنیم
🔺 رهبرانقلاب اسلامی در دیدار جمعی از معلمان (۱۴۰۱/۲/۲۱)، زیرساخت هر تمدنی را «نیروی انسانی» آن دانستند و برخی خصوصیات نسلی که میتواند تمدن نوین اسلامی را بسازد برشمردند که در این اطلاعنگاشت مرور میشود.
#نسل_زد
🆔@Cultural_governance
#پرونده |مروری برنسل جدید در ایران
📺یکی بود یکی نبود....
1️⃣کرونا بهم ریختگیهای هویتی «جوانان» را تشدید کرد
🧷https://farhangesadid.com/0001QQ
2️⃣کودک و نوجوان؛ مهمترین مخاطب فرهنگی
📎https://farhangesadid.com/0001ZL
3️⃣ادبیات کودک در سیطره سبک زندگی غربی
📎https://farhangesadid.com/0001s6
4️⃣ابراز هیجانات کاذب مجازی در دنیای واقعی، توسط نسل جدید
📎http://farhangesadid.ir/fa/news/1174
5️⃣برنامه بهاییت برای نسلهای جدید چیست؟ قسمت 1
📎https://farhangesadid.ir/00011h
6️⃣برنامه بهاییت برای نسلهای جدید چیست؟ قسمت 2
📎https://farhangesadid.ir/00011O
#نسل_زد
🆔@Cultural_governance
#پرونده |مروری برنسل جدید در ایران [2]
1️⃣کنش نسل جدید نتیجه ناهماهنگی نظر و عمل نسل قدیم است
📎https://farhangesadid.com/0001lw
2️⃣برای درک نسل جدید، فهممان از دین و معارف دینی را بهروز کنیم
📎https://farhangesadid.com/0001mA
3️⃣نسل جدید بیش از هر چیزی به نشاط منطقی و مجاز احتیاج دارد
📎https://farhangesadid.com/0001mb
4️⃣مسئولیتپذیری را باید به نسل جدید آموخت
📎https://farhangesadid.com/0001nC
5️⃣شناخت و معرفی انگیزههای رفتاری نسل دهه هشتاد و نود
📎https://farhangesadid.com/0001oB
6️⃣چه شد که جامعه ایرانی مستعد تولید ناهنجاری شد؟
📎https://farhangesadid.com/0001op
7️⃣آرام آرام دچار انقطاع فرهنگی شدهایم
📎https://farhangesadid.com/0001rb
9️⃣نسل جدید گرفتار نگاه سلبریتیساز به عرصه هنر شده است
📎https://farhangesadid.com/0001sE
#نسل_زد
🆔@Cultural_governance
🔰 #سرخط_دیدار | مروری بر بیانات رهبر انقلاب در دیدار جمعی از نخبگان و استعدادهای برتر علمی ۱۴۰۱/۰۷/۲۷
💠درباره نخبگان
💎نخبه یکی از مهمترین ثروتهای انسانی کشور است.
📊یک رکنِ مهمّ پیشرفتِ کشور، دانشگاه و در دانشگاه هم عمدتاً نخبگان علمی هستند.
📌دانشگاه یکی از بزرگترین موانع در مقابل سلطهی استکبار است.
👨🎓عناصر ایجاد نخبگی:
📍استعداد و فکر خدادادی
📍همّت و تلاش
📍هدایت و توفیق الهی
📚زمینههای نخبهپروری پس از پیروزی انقلاب اسلامی:
👈توسعهی دانشگاهها
👈گسترش دامنهی دانشگاهی؛ چه دانشجو، چه استاد
👈توسعهی علم و پژوهش
💪در هر مسئلهای که دانشمندان ما ورود کردند و متمرکز شدند، کاری کردند که در محافل علمیِ جهان مورد تحسین واقع شد [مانند]:
🔸تحقیقات و دستاوردهای پژوهشگاه رویان
🔹پیشرفت در بیوشیمی و دست یافتن به کرسی یونسکو در این رشته
🔸پرتاب ماهواره به فضا
🔹ساخت رباتهای انساننما در دانشگاه تهران
🔸دستاوردهای بنیادین در صنعت هستهای
🔹ساخت تجهیزات پیشرفتهی موشکی و پهپادی
🔸ساخت واکسنهای پیچیده، بخصوص واکسن کرونا
❇️نخبه به عنوان یک توصیف ارزشی، آن انسانِ صاحب استعدادِ پُرکارِ پُرتلاشی است که از هدایت الهی بهره گرفته باشد.
💠انتظارات از نخبگان
♦️بهکارگیری توانایی و ظرفیّت شخصی برای حلّ مشکلات کشور
♦️عدم غفلت از تواناییهای خود و ظرفیّتهای کشور
♦️عدم غفلت در برابر دشمن
💠انتظارات از دستگاهها در قبال نخبگان
✅در یک کلمه: از دستگاهها توقّع داریم که از نخبگان حمایت کنند.
✖️حمایت همیشه به معنای پول دادن نیست.
⭕️حمایت [باید]:
📌عاقلانه
📌بخردانه
📌با توجّه به جوانب گوناگون باشد.
1️⃣این دو توقّع را برآورده کنیم برای [نخبگان]:
⭕️[ایجاد] اشتغالِ مناسب با دانش[آنها]
⭕️[ایجاد] امکان ادامهی تحقیقات [و] ارتباط با مراکز علمی دنیا
♻️در این زمینه هر چه خرج کنیم، این هزینه نیست، سرمایهگذاری است.
🔍در مورد ارتباط با مراکز علمی دنیا هم وزارت خارجه میتواند فعّال باشد.
2️⃣تغییر شاخص ارزیابی نخبگی از مقالات به حلّ مسئله برای دستگاههای ذیربط
3️⃣ نشان دادن افق روشن به نخبگان
🔻هم استاد،
🔻هم مدیران آموزش عالی،
🔻هم فعّالانی که در رسانهها کار میکنند،
🔻چه صاحبان صنایع و شرکتهای دانشبنیان،
👈فضا را فضای شوقانگیزی برای نخبهها قرار بدهند.
🚨امروز ناامید کردن نخبهها و بیآینده نشان دادن نخبهها به نظر من بخشی از جنگ نرم دشمن است.
🏷درباره تصحیح افق دید
📡از اوایل انقلاب اسلامی، غربیها در تبلیغاتشان این جور وانمود میکردند که نظام جمهوری اسلامیِ بر اثر انقلاب بهوجودآمده، رو به زوال است.
🗣یک عدّهای هم متأسّفانه در داخل ــ حالا یا از روی غفلت، بعضیها هم از روی بدخواهی ــ همین را ترویج میکردند.
☝️آنچه به نظر من در این زمینه ما بایستی نگاه کنیم، این است که ببینیم تحلیلمان از اوضاع چیست؟
🔻دو نظامِ تحلیلی از اوضاع کشور:
1️⃣همراهی با هنجارهای همهگیر و سلطهگر جهانی
👈آن کسانی که این تحلیل را میکنند، دیگران را متوهّم تصوّر میکنند!
2️⃣تحلیل انقلاب
👈این تحلیل، واقعیّات را میبیند؛
🔺نه فقط واقعیّات خوب را، [بلکه] واقعیّات بد را هم میبیند.
⏫با گذشت چهار دهه میتوان فهمید که کدام یک از این دو تحلیل، واقعبینانه است؛
✖️تحلیل غربگراها و غربیها واقعبینانه است، و ما متوهّمیم؛
✅یا نه، تحلیل انقلاب واقعبینانه است، آنها متوهّمند.
👌نخبههای بزرگ، معتقد به انقلاب، معتقد به این راه، در حال تلاش و جدّیّت،
🔻بعد از گذشت چهار دهه و بعد از این همه دشمنی و بعد از این همه تبلیغات؛
✔️دلیل بهتری از این وجود دارد برای اینکه نشان بدهد آن تحلیل، تحلیل غلطی است و تحلیل درست، تحلیل انقلاب است؟
🍀پروردگارا! ما را در راه خودت ثابتقدم بدار. پروردگارا! ما را با هدایت خودت و با توفیق خودت به راه راست، در حرکت کامل دربیاور. پروردگارا! دشمنان ملّت ایران را منکوب و مغلوب ملّت ایران کن.
#نسل_زد
🆔@Cultural_governance
📌بررسی یافتههای نسلشناختی در جوامع بزرگ صنعتی و سیاستگذاریهای کلان تربیت فرهنگی در این کشورها
✅روشهای تربیت فرهنگی برای نسلی که روزگار قبل از اینترنت را ندیده است
🔸اولین نکتهای که با توجه به ورود نسلهای پسادیجیتال به جامعه، توجه پژوهشگران و جامعهشناسان را در سراسر دنیا به خودش جلب کرده، بحث عدالت آموزشی است. اینکه فرارسیدن زمانه دیجیتال، چرا لزوم برقرار شدن عدالت آموزشی را اینقدر بیشتر از قبل مطرح کرده است، نکته ریشهای و دارای شرحی مفصل است که از گنجایش این مقال خارج به نظر میرسد اما یافتههای جدید واکنشهای یکسانی را در دولتهای مختلف دنیا ایجاد نکردهاند.
🌐https://b2n.ir/p74078
#دهه_هشتادی | #نسل_زد
🆔 @Cultural_governance
💠 پدیدار شناسی لایک
#لطفا_تأمل
🌐 شبکه های اجتماعی بلاشک تغییراتی اساسی در #سبک زندگی جامعه ما به دنبال داشته است؛ لایک کردن یکی از رفتارهای متعارف در عمده شبکه هاست که به صورت های مختلف در تایید پیام های دیگران رخ می دهد ولی همین کنش ساده، آثاری فردی و اجتماعی به دنبال دارد که پدیدار شناسی آن را دوچندان مهم می کند.
✳️ به قول دکتر منتظر قائم که از اساتید برتر ارتباطات دانشگاه تهران است؛ آن چیزی که ما از شبکههای اجتماعی حداقل در افکار عمومی ایران شاهدیم، فقط لایک بوده است. خیلی ساده یک آیکون تأیید مطلبی مفهومیترین و مرکزیترین مولفه در تعامل جامعه ما با شبکههای اجتماعی شده است.
🌀حال این #لایک مرتبط با محتوای مطالب صورت میگیرد یا صرفا روابط شخصی اینجاست که علاقه، عاطفیگری و روابط بستهی درون شبکههای پیشین باعث میشود کلام بیش از آنکه معنای مشارکت دستهجمعی را برای کشف حقیقت داشته باشد، فقط یک نفر حرف میزند و دیگران لایک میکنند.
❎ افراسیابی پژوهشگر فضای مجازی درباره لایک چنین می گوید: مردم در شبکه های اجتماعی لایک را گدایی می کنند. به عبارت دیگر افراد در شبکههای اجتماعی دوست دارند خودشان را آن طوری نشان دهند که دیگران دوست دارند یعنی «گدایی لایک».
👍 این شکل افراد از خود واقعی خودشان فاصله میگیرند و به همین دلیل روابط شاید گسترده شود اما بسیار سطحی میگردد و دوستیها تبدیل به دوستیهای لایکی میشود. یعنی پاداشهای زیاد ولی کوچک و این یعنی افراد از نخبه پروری فاصله میگیرند. اگر در این #شبکههای_اجتماعی, فردی بیاید کار علمی را نشان دهد، با بیاستقبالی روبرو میشود و کارها هر چه سطحیتر باشد، با اقبال بیشتری روبرو میشود. در این میان باید توجه کنیم که کشور ما نمیتواند با کارهای عامهپسند، به پیشرفت برسد.
📣 و اما نکته آخر چه زیبا در روایات ما در مورد مواردی متناظر با لایک و تایید کار و رفتار دیگران گوشزد شده است. امام جواد (ع) می فرمایند : منِ اسْتَحْسَنَ قَبیحاً کانَ شَریکاً فیهِ(بحارالانوار، ج75، ص 82)
👌یعنی هر که کار زشتى را تحسین و تأیید کند، در عِقاب آن شریک است. به عبارت دیگر شریک جرم هستی اگر رفتار و فعل منکر مرتکب شده اگر آن را تایید کنید. این بیان یعنی باید خود کنترلی را تقویت کرد یعنی باید مسئولیت اخلاقی در قبال چنین رفتارهایی در شبکه های اجتماعی را تقویت نمود.
✍️ ابراهیم شریفی
پژوهشگر اخلاق و رسانه
🔰با ما همراه باشید ...
#حکمرانی_مجازی
#نسل_زد
🆔 @Cultural_governance
🔺بیم و امیدِ دهه هشتادیها
🖊بررسی ابعاد بازنمایی رسانهای سبک زندگی متولدین دههی هشتاد خورشیدی؛
🔸اگرچه صورتبندی تولد بر اساس دهه موضوعی علمی نیست، اما دستکم موضوعی تجربی است و میتوان آن را قابل توجه و قابل مطالعه دانست. این موضوع برساخت رسانهای هم دارد و میتوان گفت که متولدین هر دهه معمولا از تصویری که از آنها در رسانهها بازنمایی میشود به عنوان یک موضوع هویتی تاثیر میپذیرند
🔸یکی از مسائل مهمی که در متولدان این دهه مشاهده میشود، چالشها و تنشهای شدید با والدین است؛ بنابراین زمانی که از تربیت خانوادگی در نسبت با دهه هشتاد و صحبت میشود این موضوع کاملاً متفاوت است.
🔸برخی سیاستهای حاکمیت نظیر سیاستهای خانواده، سیاستهای فرهنگی، سیاستهای رسانهای و سیاستهای جمعیتی نیز جامعه هدف مشخصی ندارند و عمدتاً مخاطبان گستردهای را در بر میگیرند؛ به همین خاطر نسبت این سیاستها با متولدین دهه هشتاد نامشخص و مبهم است. در نتیجه متولدین این دهه در مجموعهای از تناقض ها، تضادها، تشویشها و نگرانیها به سر میبرند.
📎https://farhangesadid.com/0001ZR
#دهه_هشتادی
🔅کانال حکمرانی فرهنگی 🔅
🆔 @Cultural_governance
فایده تاسیس شبکه امید، پنهان شدن مدیران تلویزیون پشت آن بود/ صداوسیما برنامهای برای نوجوانان ندارد
نگاهی به برنامهسازیهای تلویزیون در یکدهه اخیر نشان میدهد که نوجوانها در اولویت نیستند. از طرف دیگر نبود نیروی کاربلد و متخصص برنامهساز برای نوجوانان از دیگر خلأهای بزرگ است.
اگر زمانی و در دهه 70 برنامههایی مانند «اکسیژن» و «نیمرخ» برجسته و دیده میشوند، بهدلیل جسارت و اعتماد مدیران وقت سازمان و شبکه بود. جسارت دیگر در بین مدیران وجود ندارد یا خلاقیت، حلقه مفقوده برنامهسازی است؟
حاضریخوری و پرهیز از ریسک و همچنین سپردن کارها به سازندگانی که تخصصشان چیز دیگری بوده و بهدلیل ارتباطات وارد این حوزه شدهاند دلایل وضعیت فعلی برنامههای نوجوانها نیست؟ فهم اینکه نوجوانان حالحاضر جامعه ما دیگر حوصله شنیدن مونولوگها و پلاتوهای طولانی را ندارند و دلشان میخواهند حرف بزنند، خیلی سخت نیست.
نوجوانان دهه هشتادی دلشان میخواهد چیدمان استودیو و نحوه نشستن مجریان را خودشان انتخاب کنند. آنها بهواسطه دسترسی به انواع گوشیها و تبلتها و همچنین افزایش تواناییهای فردی و گروهی، تسلط بیشتری بر موضوعات مختلف روز و قدرت تحلیل بالایی دارند.
یک دهه هشتادی برای خودش بهواسطه فضای مجازی یا گیمها درآمدزایی میکند و حتی به استقلال مالی هم رسیده است. وجود بیش از هفتمیلیون گیمر دهه هشتادی عدد قابلاعتنایی است؛ آنها مسابقه میدهند، پول درمیآورند، دل میبندند و دل میکنند و چرا در چنین موقعیتی باید پای تلویزیون و شبکهای بنشینند که به آنها توصیه میکند مسواک بزنند و دروغ نگویند و دغدغههایشان را تا حد خرید کفش و شلوار پایین میآورد.
فایده تاسیس شبکه امید، انگار پنهان شدن مدیران تلویزیون پشت آن بود. صداوسیما آشکارا برنامهای برای نوجوانان ندارد.
تقلیل یک شبکه به یک فرهنگسرای بزرگ و دلخوش بودن به پیامکهای 10هزارتایی یک برنامه چه چشماندازی خواهد داشت؟ آنچه در وضعیت فعلی با آن مواجهیم عدم توجه و برنامهریزی صحیح نسبت به نوجوانان است. این را نهفقط در شبکه امید که در سایر برنامههای تلویزیونی نیز شاهدیم.
وجود یک نگاه از بالا به پایین نمیتواند نوجوانی را که رابطه نزدیکی با گوشی یا تبلتش دارد بهسمت تلویزیون بکشاند. اصرار برای ساختن برنامههایی مانند نیمرخ، بدون کمترین خلاقیت در فرم و محتوا چه اهدافی را دنبال میکند؟ استفاده از عروسکهای بدونهویت یا اتکای بیش از حد به بداههگویی و شوخیهای دمدستی در برنامهها با هدف جذب مخاطب، توجیهات فرهنگی دارد؟
هنوز هم برای اصلاح رویه برنامهسازی برای کودکان و نوجوانان وقت و امید هست. ساختن برنامههایی که در آنها اعتماد به نفس، عزت فردی و جمعی، ارائه یک بینش عمیق و صحیح بهجای تکرار طوطیوار، ایجاد حس شجاعت و... تقویت میشود، بخشی از برنامه جامع برای کودکان و نوجوانان است.
ساختن برنامههای گفتوگومحور و چالشی با جوانان بدون تعیین پایان مشخص و دادن اجازه به آنها برای صحبت بدون قصد و هدف قانع شدنشان از دیگر مطالبات نوجوانان این دهه است. آنها حرف دارند و اتفاقا معتقدند که حرفشان صحیح است و ممکن است بزرگترها اشتباه کنند. آنها دیالوگ میخواهند، دیالوگی بدون پایانبندی مشخص و از پیش تعیینشده. آنها ذرهای اعتماد میخواهند و سرشارند از ایدههای پویا و خلاقانه بدون تکیه بر بزرگترها. ساختن برخی برنامهها توسط نوجوانان چه ایرادی دارد که یکبار امتحان نمیشود؟
کارگردان و نویسندهای که بیش از 30سال است در تلویزیون حضور دارد، چه شناختی از این طبقه سنی دارد؟ سیاستگذاری برای این رده سنی توسط افرادی که میانگین سنی آنها بالای 50 سال است نمیتواند راهگشای مشکلات فعلی باشد. درهای اتاقهای سیاستگذاری باید روی نوجوانان و جوانان باز شود. آنها باید برای برنامههای خودشان تصمیم بگیرند. مسائل جنسی، مسائل اقتصادی، ازدواج، وطن دوستی، سواد رسانهای و اعتماد به حاکمیت و رسانه ملی باید از اولویتهای برنامهسازان نوجوان قرار بگیرد.
#دهه_هشتادی
#سینما
🆔@Cultural_governance
✅خصوصیات نسل ضد(هشتادیا)
📌خیلیها معتقدند دهه هشتادیها بر خلاف سایر نسلهای اخیر چندان سیاستزده نیستند و بیشتر به دنبال تغییر در سبک زندگی خود هستن
داشتیم آماده میشدیم برای نوشتن یک سریِ متن برای سررسیدی جهتِ سنِ راهنمایی، تیم تحریریه متشکل از دهه هفتادی ها و دهه شصتی ها توی سر و کله ی هم میزد که مخاطبِ دهه هفتادی خیلی سرطق است و دهه هفتادی ها دفاع میکردند که اینجوری نیست فقط نگاهشان با هم فرق میکند، هر کس چیزی میگفت، یکی معتقد بود دهه هفتادی ها هنوز مثلِ کوچولوها دوستِ درونی و مخفی دارند و یکی دیگر میگفت دهه هفتادی ها فلسفی تر از این حرفها فکر میکنند. خلاصه غوغایی برپا بود تا یک نفر بلند شد گفت که: اصلا مخاطبِ پایه ی راهنمایی که میخوایم براش بنویسیم دیگه دهه هفتادی محسوب نمیشه و تقریبا دهه هشتادی.
راست میگفت. دهه هشتادی ها به راهنمایی رسیده اند، و شاید بعضی هاشان دارند راهنمایی را تمام میکنند و آماده ی ورود به دبیرستان میشوند. ما ولی هنوز سرِ جنگِ دهه شصتی های سوخته و دهه هفتادی های بی عار و درد مانده ایم و جبهه مان را حفظ کرده ایم که آن که سوخت ما بودیم و آن که از این سوختن بهره ها برد شما بودید، غافل از دهه هشتادی ها که حالا دارند کم کم قد علم میکنند.به موازاتِ فکر کردن به این جمله که "دارند قد عَلَم میکنند" فکر میکنم که واقعا؟؟؟؟ دهه هشتادی ها دارند بزرگ میشوند یا کوچک؟ آنها سوختند یا مرفه بی درد بودند؟ کودکی شان چطور گذشت؟ نوجوانی شان چگونه میگذرد؟ با این نسلِ خاموشِ ساکتِ مرموز چطور میشود ارتباط برقرار کرد؟
🔸نسلی که تا چشم باز کرده کامپیوتر بوده و وبلاگ نویسی و اینترنت پر سرعت، نسلی که تا چشم باز کرده موبایل بوده و پیامک و بولوتوث، نسلی که تا خواسته بپر بپر کند اسیرِ آپارتمان نشینی بوده، نسلی که به جایِ بازی با هم سن و سالانش کلش آف کلنز بازی کرده، نسلی که ارتباطات با دوستانِ هم سنش بعد از مدرسه تلفنی که نه، وایبری بوده، نسلی که تا بوده فیلترینگ هم بوده، نسلی که تویِ کوچه بازی کردن را حتی تصور هم نکرده، نسلی که حنا و هایدی و آنی شرلی و جودی آبوت هم نداشته و نسلی که تقریبا اسیرِ تکنولوژی فقط و فقط قد کشیده، چگونه میتواند باشد؟ نسلی که همه ی کتاب هایش را ترجمه های غربی تشکیل داده، نسلِ موسیقیِ رپ، نسلِ سریال های آب دوغ خیاری، نسلِ فیلم های نه چندان فاخر، نسلِ تحریم و شاید گاهی تسلیم، دهه هشتادی ها چه میشوند؟
🔹عجیب و پیچیده به نظر میرسند در همه امور. از سبک و سیاق لباس پوشیدنشان گرفته تا ادبیات روزمرهشان. به آنها انتقاد میشود:: که درس نمیخوانند، لذتجو و خوشگذرانند، وقت خود را صرف امور بیهوده میکنند و از همه مهمتر اینکه مانند نوجوانان نسل قبل اغلب آرمان و اهداف بزرگی ندارند.علاوه بر این هر از گاهی هم دست به اقدامات گروهی عجیب و غریبی میزنند که نهتنها موجب شوک و نگرانی مسوولان سیاسی و تحلیلگران اجتماعی میشوند.
#دهه_هشتادی
🆔@Cultural_governance
👈 اگر انحرافی در نسل های بعدی رخ دهد حوزه علمیه مسئول است
علامه مصباح یزدی در آئین افتتاحیه سال جدید تحصیلی حوزه های علمیه در مدرسه معصومیه قم:
🔹اولین مسئول در برابر بایسته های اسلامی که باید در جامعه جاری و ساری باشد، حوزه علمیه است. خط مقدم مبارزه با دشمنان اعتقادات مردم، روحانیت است. تامین این نیازمندی در درجه اول از اهمیت بالایی برخوردار است که اگر چنین نباشد، خدایی ناکرده اسلام از جامعه رخت برخواهد بست.
🔹کسانی که می خواهند در خط مقدم مبارزه فعال باشند، هیچ جایی نمی توانند تربیت شوند مگر حوزه علمیه. حال سوال این است که چطور می توان حوزه تراز انقلاب اسلامی داشت؟ متاسفانه به جایی رسیده ایم که هیچ نهاد اقتصادی وجود ندارد که از ربا مصون مانده باشد. این اتفاق به دلیل همان نگاهی است که حوزه علمیه تنها باید به مسائل معنوی و آخرتی مردم برسد.
🔹سه رکن مهم در رابطه با حوزه تراز انقلاب اسلامی وجود دارد. اولین رکن، شناخت صحیح نسبت به اسلام است. هم اینکه چه موضوعاتی را باید دانست و هم اینکه چطور باید آنها را فراگرفت. امروز سوالات در جامعه فراوان است اما پاسخ ها به اندازه کافی نیست. همه ما نیز می دانیم که با چنین وضعی جامعه اصلاح نخواهد شد.
🔹دومین رکن، عامل درونی برای عمل است. صرف دانستن، دردی را دوا نمی کند بلکه باید آنچه را آموخته ایم به کار گیریم و سومین رکن، بصریت اجتماعی است. اگر درک اجتماعی و شناخت مسائل روز و حیله های دشمنان را به خوبی بشناسیم و هر سه رکن را در حوزه علمیه پیاده کنیم، در برابر خداوند متعال رو سفید خواهیم بود وگرنه به هیچ وجه نخواهیم توانست پاسخگوی خون هایی باشیم که در راه این هدف ریخته شده است.
🔹بدون اصلاح جامعه نمی شود با هیچ برنامه ای نسل های بعدی را مسلمان نگاه داشت و اگر انحرافی در نسل های بعدی رخ دهد، حوزه علمیه مسئول است. اولین وظیفه ما نیز این است که در مقابل انحرافات سکوت نکنیم.
#نسل_زد
🆔 @Cultural_governance
📌 چالش نقد یادداشت
🖌 در این چالش بایستی نظرات خود را نسبت به یادداشت زیر برامون ارسال کنید
🔰بی شک مجموعه نسبت به یادداشت مذکور، دیدگاه انتقادی دارد
♦️سیندرلا در مسجد، یوگا در کلیسا♦️
(تأملی در منطق بهکارگیری رپر/اینفلوئنسر دهه هشتادی در مراسم عزاداری)
▪️دختر جوان ِ همکارم کیفش را روی دوشش انداخته و عرقریزان برگشته.
میگویم: کجا بودی؟
میگوید: "کلیسا. برای یوگا."
+ کلیسا؟! برای یوگا؟!
_ بله. مدتی است که کلیسا خلوت شده. پدر روحانی برای اینکه مراجعین به کلیسا را بیشتر کند، یک سری کارهای جالبی میکند.
+ مثلا چه کاری؟
- مثلاً نمایشگاه آثار هنری در کلیسا برگزار میکند. عین یک گالری هنری. کلاسهای آموزش زبانش هم مشهور است و ارزان. حالا هم تصمیم گرفته کلاس یوگا را در داخل کلیسا برگزار کند. امروز جلسه اولش بود. خیلی جالب بود. هم رقص صوفیانه داشتیم و چرخیدیم. هم یوگا کردیم. آخرش هم پدر روحانی گفت: ما در کلیسا بودجهای نداریم. با همین پولهای شما میچرخد. اما هر کس هرچقدر دلش میخواهد بدهد. اگر هم ندارید، ندهید.
▪️برادر پژوهشگرم محسن حسام مظاهری، در مطلب اخیرش، متن و تصویری را منتشر کرده که حسابی ذهنم را مشغول کردهبود: به کارگیری یک رپر دهه هشتادی در مراسم سینهزنی (اینجا). از یک زاویه، میدانم که پشت این کار، اتاق فکرهایی هست که برای جذب نوجوانها به هیأتها و فضاهای مشابه، برنامهریزی میکند. حالا نسل جدیدتر افراد موسوم به حزباللهی و هیأتی هم به میدان آمده که ذائقهی خاص خود را دارد و با ابزارهای تکنولوژیک و فضای مجازی هم آشناست. سرمایهگذاری چشمگیر دستگاههای رسمی هم در قالب سازمانهایی چون اوج و ... هم حمایتش میکند. از دل چنین ترکیبی است که این کلیپها و عادتزداییها متولد میشود.
▪️اما جدا از این وجه بومی، این اتفاق، یک وجود جهانی هم داشته و دارد: نهاد دین، به خصوص در دورهی معاصر، غالباً برای جذب مخاطب، از توان حوزههای دیگر هم استفاده کردهاست: مگر نه اینکه در مسیحیت، بزرگترین نقاشان و مجسمهسازان، از میکلآنژ تا داوینچی، بخشی از بزرگترین و مهمترین آثارشان را در کلیساها و به سفارش نهاد دین خلق کردند؟ مگر نه اینکه بخشی از مهمترین آهنگسازیهای هنرمندانی چون سباستین باخ، به سفارش و برای مصرف در نهاد دین ساخته شد؟ مگر نه اینکه معمار سِنان و بسیاری دیگر از معماران و هنرمندان در دوران خلافت عثمانی، بناهای با شکوهی چون مسجد سلیمانیه را در استانبول و نقاط دیگر خلافت عثمانی بنا کردند؟ مگر نه اینکه در ایران، مسجد شیخ لطفالله و مسجد شاه/امام به دستور و سفارش سلاطین و نهاد دین ساخته میشد؟
▪️نهاد دین و اهالی دینداری، هر گاه احساس کردهاند که نیاز به جذب مخاطبی فراتر از مخاطبین موجود خود دارند، دست به دامان میدانهای دیگر شدهاند. گویی که در دورههایی، جذابیت خود نهاد دین برای افزایش مخاطب کفایت نمیکند. در همین دهههای اخیر هم پایگاههای تابستانی در مساجد و پایگاههای بسیج با برنامههای پخش فیلم و مسابقات ورزشی در جوار یا فضای مساجد برای نوجوانان، همین کارکرد را داشتهاند. (یادم هست که اولین بار، انیمشینهای خارجی مثل سیندرلا را در دهه شصت، در کانون فرهنگی یک مسجد با نوار ویدئو در شبستان مسجد بعد از کلاس آموزش باز و بسته کردن کلاشنیکف! برایمان پخش کردند).
▪️منطق استفادهی نهاد دین و دینداران از جذابیتهای سایر حوزههای غیردینی برای افزایش مخاطب، پدیدهی جدیدی نیست. اما شرایط ایران، به دلیل حاکم شدن بخشی از روحانیون و پیوند جدی نهاد سیاست، نهاد دین و نهاد اقتصاد از جنبههایی هم خاص است؛ همانطور که محسن حسام مظاهری به درستی تشخیص دادهاست، "شتاب" و برآمدن "صورتها"ی جدید این وامگیریهای نهاد دین از سایر حوزهها، در ایران، در کنار روندی جهانی، جنبههایی منحصر به فرد و خاص نیز پیدا کردهاست. این جنبهها، نیازمند شناخت ِ روشمندی است که از علوم اجتماعی مدرن ساختهاست.
#نسل_زد
🆔 @Cultural_governance