eitaa logo
حکمرانی فرهنگی
4.4هزار دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
205 ویدیو
357 فایل
📚اولین میکرورسانه حکمرانی و سیاستگذاری فرهنگی 🗂مرکز گفتمان سازی و تسهیل گری مسائل فرهنگی 👤روابط عمومی: @admin_activism ۴۴۸۸ گروه اندیشه ورزی حکمرانی فرهنگی👇 https://eitaa.com/joinchat/683213486Ce83398f890
مشاهده در ایتا
دانلود
📝 چرا شبکه‌های برون‌مرزی صداوسیما تعطیل می‌شوند؟! ✍️ عضو هیئت علمی 🔻شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی معاونت برون مرزی صداوسیما با 30 زبان زنده با مردم دنیا ارتباط دارند و طبق پیوست قانون بودجه سال 1398، تعداد 66 شبکه رادیویی و تلویزیونی را شامل می‌شود. ارتباطی که علاوه بر انتقال رویکرد اسلامی نظام، به تعامل فرهنگی و سیاسی نیز می‌بایست کمک کند. 🔻معاون برون مرزی سازمان صداوسیما پس از اعلام تعطیلی سه شبکه رادیویی و تلویزیونی از مجموعه تحت مدیریت‌ خود، به‌تازگی گفته «پرس‌تی‌وی، العالم، آی فیلم انگلیسی و عربی نیز از روی ماهواره حذف خواهند شد» که دلیل این مسئله را دریافت نکردن «حتی یک دلار از سهمیه ارزی» دانسته است. 🔻اگر همین امروز تمامی رادیوها و تلویزیون‌های برون مرزی خاموش شوند و سیگنال‌دهی آنها قطع شود، چه لطمه‌ای به پوشش اخبار ایران در بیرون از مرزها وارد می‌شود؟ آیا زبان نظام قاصر است از اینکه در شبکه‌های اجتماعی و سایت‌ها و خبرگزاری‌ها نگاه خود را مطرح کند یا اینکه صرفا این شبکه‌ها ویترینی هستند برای اعلام حضور در بین شبکه‌های ماهواره‌ای و لزوم روشن ماندن آنها نه از روی تاثیرگذاری و جذب مخاطب که از روی تکرارپذیری و الزام تداوم این روند، ادامه می‌یابد؟ 🔻گزارش‌های سالانه و دوره‌ای مبنی بر تعداد و رضایت مخاطبان شبکه‌های برون مرزی (آنطور که مرتبط با شبکه‌های رادیو و تلویزیونی سراسری و استانی منتشر می‌شود) وجود ندارد یا در دسترس نیست. به عبارت دیگر نمی‌توان تخمین زد که شبکه‌های برون مرزی برای چه کسی پخش می‌شوند و آیا مخاطبان‌شان آنها را می‌بینند؟ 🔻بخشی از وظایف صداوسیما به عنوان یک رسانه حاکمیتی، تبلیغ و ترویج خدمات و رویکرد نظام در حوزه‌های مختلف برای ملت‌هاست. از این جهت می‌توان وجود معاونت برون‌مرزی را توجیه کرد، اما صرفا وجود آن اهمیت ندارد. آنچه که مهم است، عملکرد این رسانه‌هاست. ارائه‌ی گزارش‌های دقیق به دولت و نهادهای نظارتی و انتشار گزارش‌های ارزیابی عملکرد، مخاطب‌پژوهی و برنامه‌ریزی جهت‌مند برای این رسانه‌ها اهمیت بسزایی دارد. 📝متن کامل یادداشت را در بخوانید: 🌐 https://www.alef.ir/news/3990329023.html 📢 ایتا | تلگرام | بله 🆔@cultural_governance
🔺تکرار قصه پرحاشیه بودجه حوزه های علمیه و سکوت مسئولین حوزوی! 🔸با تقدیم لایحه بودجه به مجلس هر ساله شاهد انواع تخریب های رسانه ای علیه نهادهای دینی و حوزوی هستیم و جالب اینست که پاسخ روشن بر پایه آمار و ارقام آشکار به این دعاوی داده نمی شود، مثلا هر بار می شنویم که بودجه کل حوزه های علمیه برابر بودجه یک دانشگاه دولتی هم نیست و اما آنچه در ظاهر آمار و ارقام بودجه می آید چیز دیگری است، براستی مشکل کجاست؟ بودجه حوزه های علمیه در مقایسه با بودجه سایر نهادهای فرهنگی، آموزشی و علمی چگونه است؟ ➖آیا الان نباید موسم روشنگری امثال حجت الاسلام حاج ابوالقاسمی به عنوان رابط رئیس جمهور با حوزه های علمیه و یا حجت الاسلام ملکی به عنوان قائم مقام حوزه های علمیه باشد؟! 🔺مرور چند اظهار نظر : حجت الاسلام محمدتقی نقدعلی، نماینده مردم شهرستان خمینی شهر در مجلس شورای اسلامی: ▫️سالیان طولانی است که برخی از منافذ مختلف بودجه بهره‌های رانتی می برند و بیشتر بودجه کشور به بخش ها و نهادهایی اختصاص می یابد که هیچ ثمره‌ای برای کشور ندارد و اختصاص بودجه برای این نهادها تنها اسراف بیت‌المال است. 🔹 برخی برای اینکه مردم از ارقام بودجه اختصاص یافته به نهادهای مربوط به آنها اطلاع و آگاهی پیدا نکنند، تا مورد مطالبه گری و پرسش قرار نگیرند؛ هجمه‌ و تخریب‌های رسانه‌ای به بودجه بخش فرهنگ و نهادهای دینی و حوزوی وارد می‌کنند. حجت الاسلام والمسلمین حسن آقا نظری شاهرودی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه و از اقتصاد دانان حوزوی: ▫️حوزه باید در برابر این هجمه ها به صورت فنی وارد عمل شود و با مقایسه بودجه نهادهای حوزوی با سایر نهادها می تواند به صورت مستدل به این هجمه ها پاسخ دهد. 🔹علاوه بر این، بودجه ای هم که به برخی نهادهای حوزوی تعلق می گیرد صرف امور اداری می شود و اینجا هم طلاب از این بودجه طرفی نمی بندند و شاید تنها نصیب طلاب از بودجه دولت، بودجه ای است که به مرکز خدمات تخصیص داده می شود. ▫️مشکل دیگری که در بحث بودجه وجود دارد عدم تخصیص واقعی بودجه است و هیچگاه مبالغ بودجه در عمل محقق نمی شود و همیشه شاهد کسری بودجه هستیم. حجت الاسلام والمسلمین علی محبی اشنی عضو مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم: ▫️ این نکته را باید پذیرفت که کار فرهنگی مستلزم هزینه است؛ بنابراین بی توجهی به فرهنگ و عدم تخصیص بودجه نتایج مخربی را به همراه خواهد داشت. حجت الاسلام حسن شجاعی نماینده مجلش شورای اسلامی: باید بودجه کل مجموعه نهادهای فرهنگی و آموزشی با بودجه حوزه های علمیه مقایسه شود؛ در حالی که درصد بودجه اختصاص یافته برای کل حوزه های علمیه سراسر کشور، در حد و اندازه یکی از دانشگاه‌های متوسط کشور است. 🔹هجمه دیگر دشمنان این است که بودجه های اختصاص داده شده به نهادهای دینی و حوزوی، چه تأثیری در ارتقای فرهنگ جامعه داشته است./رسا ⬅️ تحلیل صوتی کوتاه از وضعیت بودجه ای نهادهای فرهنگی به ویژه حوزه های علمیه 📢 ایتا | تلگرام | بله 🆔@cultural_governance
کوتاهی حوزویان در فرهنگ! در گوش چپ و راست فرزندان ایرانی مسلمان، غالبا توسطه یک حوزوی اذان و اقامه گفته میشود. قبل از آن هم غالبا پدر و مادرش توسط یک حوزوی به عقد هم درآمده اند. اما حوزویان در دوران نونهالی فرزند، دوران کودکی و نوجوانی فرزندان چقدر نقش داشته اند؟ اگر فرزندمان را به مهد قرآنی یا مهدهای اسلامی که مدیریتش غالبا توسط یک حوزوی صورت میگیرد، برده باشیم، در پایه های شخصیتی فرزند سهیم بوده است و الا فلا. در دوران مدرسه ابتدایی و بالاتر نیز همین قانون جاری است با این تفاوت که حوزویان با ورود به و ها و ها به وظیفه خود جامه عمل پوشانده اند. اما در این روزها شاهد جمعیت جوانی هستیم که تحمل مخالف را ندارند، و کلمات رکیک و دور از اخلاق، نقل و نبات کلامشان و بی احترامی و عدم تمکین به قانون و حدود شرعی جزو برنامه های روتین زندگیشان شده است. نقطه شروع را که بنگریم، غالبا خوب آغاز میشود، بجز معدود کسانی که نتیجه رابطه نامشروع یا فرزند و و مثل آن هستند. مشکل را باید در دوره ابتدایی تا دوره آمادگی برای ورود به بررسی کرد. اگر در گذشته کسی چوب اتهام را سمت و میگرفت، امروز همان چوب تبدیل شده است به چوب انتقام و نفرت که بر سر همین حوزویان دلسوز فرود آمده است. یعنی این و و ، مقصر بدبختی یا عدم آزادی خود را وجود این حوزویان می دانند، اما آیا واقعا چنین است؟ مگر حضور متخصصان حوزوی در تمام عرصه های مورد نیاز شما غیر قابل انکار است؟ گروهی که غالبا دلسوزانه و پا به گذاشته اند، گرچه حکم نمودن یک مهره آلوده به تمامی عنصرها، ظلم و غلط مشهوری است که باید اصلاح گردد. سخن گفتن از حقایق، تقویت باورهای دینی، تشویق به تقویت روحیه جهادی و در یک کلام دعوت به توحیدی بودن تا شیطانی شدن، شعار، هدف، برنامه، آرمان و وظیفه این حوزویان بوده و اگر مثال نقضی در ذهن دارید، گروه کمی هستند که نباید به غالب حمل شود (که غالب این افراد تنها لباس حوزویان را دارند و از اساس، از نقش حوزوی خود خارج و در نقش دیگری مشغول به خدمت است). آیا براستی امروز وقت آن نشده است که مطالبه عمومی از طرف مردم صورت گیرد و ، ها، تولید کنندگان و بسته های سرگرمی، ای ها و ها را به میز بکشانند که در این دوران ۷ تا ۱۷ سال، در این ده سال کودکی و نوجوانی چه بر سر فرزند ما آورده اید که اکنون در بدو ورود به جوانی او چنین و بی حوصله و بی اعصاب و شده است؟ باید این دسته از مسئولین و نهادها و ارگان هایی که چهل سال است توپ تقصیرات را به گردن نهاد حوزه می انداختند و تمام مشکلات را از کم کاری حوزویان می دانستند، امروز به میز پاسخگویی بکشانیم. کسانی که بی برنامه، فضای مجازی را در اختیار این نسل قرار دادند. کسانی که برنامه پر محتوای انسانی با معرفت اسلامی در صدا و سیما، بصورت جذاب تولید نکردند. کسانی که بازی های رایانه ای خشن با محتواهای ضد دینی در اختیار این نسل قرار دادند. و البته ناگفته نماند این فرزندان خشن بد دهن، بزرگ شده در دوران گروهی بودند که اعتقاد قلبی به داشتند. کسانی که اعتقاد داشتند متمدن بود به تقلید تمام از آمریکا و غرب است. کسانی که تا توانستند در هشت سال بودجه های فرهنگی و حوزوی را کاستند و تا توانستند چوب لای چرخ حوزویان دغدغه مند در فرهنگ کردند. ولی سخن آخرم با تمام خانواده های ایرانی است. پدر و مادر عزیز ایرانی! فرزند شما یک ایرانی است و اگر شما به فرهنگ ایران و ایرانی علاقه مند باشید، به ایرانی بودن خود افتخار می کنید، تنها راه پایمندی به ایران و ایرانی، به فرهنگ ایرانی، توجه به توصیه پایانی است؛ یعنی توجه به که حرف های بسیار در آن است. ✍️مجتبی میرزایی 📢 ایتا | تلگرام | بله 🆔@cultural_governance
ایده‌های خود را می‌توانید در صفحه زیر ثبت کنید: 🌐 Jamkaran.ir/idea 📢 ایتا | تلگرام | بله 🆔@cultural_governance
🔰برداشت‌های انحرافی از مردمی سازی 🖊مردمی سازی در آن دولت سازی و جامعه پردازی بر چه وجه معقولی قابل حمل خواهد بود؟ 🔸یکی از جدی‌ترین انگاره‌های رایج، طرح مردمی سازی به عنوان ایده‌ای است که بنا دارد کاستی‌های دولت را جبران کند، مرز‌های آن را کوچک کرده و زمام أمور را در دست بگیرد و به نحوی مدیریت از پایین! را ایجاد نماید. 🔸طرح مردمی سازی را باید به عنوان خالق عرصه‌های جدید قدرت طرح نمود. در توضیح «عرصه جدید از قدرت» باید گفت که تمدن از اساس با ایجاد عرصه‌های جدید قدرت به وجود آمده و بسط می‌یابد، اگر تمدنی ناتوان از خلق عرصه‌های جدید قدرت گردد، به طور حتم زائل خواهد شد. 🔸وجه معقول مردمی سازی، قرار دادن مردم، بر ریل خلق عرصه‌های جدید قدرت است، موضوعی که در صورت تحقق می‌تواند تمدن نوین اسلامی را رقم زند. به عبارت دیگر اگر عنصر پیشتاز تمدن غربی، سرمایه داری بود که مدام عرصه‌های جدید قدرت را خلق می‌کرد، نیروی پیشتار تمدن اسلامی، باید مردم باشند که مدام عرصه‌های جدید قدرت را خلق می‌کنند. 📎https://farhangesadid.com/0001do 🆔@cultural_governene
⁉️ چرا فلسفه ما ادامه سیاسی اجتماعی نداشته است 💠 رهبر انقلاب خطاب به استاد پارسانیا: کتاب نوشته شماست؟ کتاب بسیار خوبی است. مدتها پیش به دوستان فیلسوفمان در قم، از کمبودی گله می کردم و می گفتم: «فرق فلسفه ی ما با فلسفه ی غرب (از زمان ارسطو و افلاطون تا کنون) این است که فلسفه غرب، همیشه یک دنباله وادامه ی اجتماعی و سیاسی و مردمی داشته است، اما فلسفه ی ما ادامه اجتماعی و سیاسی نداشته است» حداکثرش به ادامه ی تربیت فردی رسیده؛ و الا اینکه فلسفه ی ما بگوید: «شکل حکومت، چگونه باید باشد، حقوق مردم چیست و ارتباطات آنها با یکدیگر چگونه است»، چنین ادامه ای ندارد، در حالی که همه ی این مبانی می تواند مبنای فلسه اجتماعی و سیاسی قرار بگیرد. 🔸وقتی من ترتیب و فصل بندی کتاب شما را (البته همه اش را نخوانده ام) نگاه کردم، دیدم این کار، شده است. از مبانی فکری و فلسفی شروع کرده اید و به جمهوری اسلامی و مسائل آن رسیده اید. این چیز است. الحمدلله این طور فکرها در امعه ی ما حضور دارد، از اینها باید حداکثر استفاده بشود. این سبک کار، است، باید متمسّک به مبانی بود. 📢 بیانات در دیدار هیأت مدیره دفتر تبلیغات اسلامی حوزه ی علمیه قم 29/10/1380. 🔅کانال حکمرانی فرهنگی🔅 🆔 @Cultural_governance
📖معرفی کتاب های مناسبت برای مجموعه های تربیتی 🔸کتاب های مناسب برای نیازمندی های تربیتی پدران و مادران، مربیان 🔸معرفی جذاب ترین رمان های دارای پیام تربیتی برای نوجوانان جهت خرید محصولات👇 🌐https://b2n.ir/p33180 | | 🔅کانال حکمرانی فرهنگی🔅 🆔 @Cultural_governance
💵نهاد های انقلابی بودجه کشور را می خورند!! 📌هر ساله همزمان با بررسی بودجه در مجلس، سهم نهادهای فرهنگی و انقلابی از منابع دولت، مورد توجه رسانه های مخالف قرار می گیرد. 🔹این رسانه ها که برای خاموشی چراغ فرهنگ تاکنون از هیچ اقدامی فروگذار نکردند در تلاشند تا با سیاه نمایی این گونه القا کنند که چه نشسته اید، بیایید و ببینید که بیت المال را بردند و خوردند، اما نگاهی به بودجه کمتر از 3 درصدی نهادهای فرهنگی خود پاسخی جامع به دشمنان ایران و بهانه های آنها است و نشان می دهد اگر هم قرار است نگرانی وجود داشته باشد باید از بابت محرومیت و مهجوریت فرهنگ باشد 🔖در شرایطی که به گفته معاون وزیر امور خارجه انگلیس سالانه ۹۴.۴ میلیون پوند (چهار بیلیون و هفتصد و پنجاه میلیارد تومان) بودجه به سرویس جهانی بی‌بی‌سی اختصاص داده می شود، رقم بودجه صدا و سیما در سال 1402 با حدود 150 شبکه حدود هشت هزار میلیارد تومان درنظر گرفته شده است. 🎥همچنین مقایسه بودجه فرهنگی کشورمان با سایر کشورها حاوی نکات قابل توجهی است. آخرین آمارها که مربوط به سال 2019 است نشان می‌دهد رقم بودجه فرهنگی کشور در این سال با لحاظ شاخص برابری قدرت خرید معادل ۳.۹ میلیارد دلار بوده است. همین شاخص برای روسیه ۷.۳، ترکیه ۱۵.۴، ژاپن ۲۲.۷، کره جنوبی ۲۲.۸، آلمان ۴۸.۵، امریکا ۵۹ و چین ۸۴.۱ میلیارد دلار بوده است. در نتیجه طبق این شاخص، ایران در مقایسه با این کشورها، کمترین میزان هزینه کرد در موضوعات فرهنگی را دارد. 📢 ایتا | تلگرام | بله 🆔@cultural_governance
🔰 عماریار برگزار می‌کند: 📣 قابل توجه پدرومادرها، مربیان و دغدغه‌مندان حوزه تربیت 🔸مجموعه «رواق آرامش» - سبک‌های فرزندپروری، رشد روانی، رشد اجتماعی، تربیت جنسی و نقش بازی در تربیت فرزند 🔹مجموعه «هم بازی» - بررسی رازها و تأثیرات شگفت‌انگیز «بازی» بر هویت، تربیت، آموش و سلامت کودکان 🔸مجموعه «روانشناسی رشد» - واکاوی ابعاد درونی و روانی کودک و تأثیر آن در رشد وی 🔹مجموعه «باغبان» - پاسخ‌های کوتاه و روشن درمورد مسائل دینی، مسائل عفاف و استفاده صحیح از تلویزیون، موبایل و رایانه 🔸مجموعه «فردا رو ما می‌سازیم» - بررسی تاثیر قصه و قصه‌گویی در تربیت 🔹مجموعه «۴۸ بازی در هم بازی» - ایده‌های جذاب برای بازی فرزندان ⬅️ برای تهیه کارگاه‌ها وارد لینک زیر شوید 🌐 Ammaryar.ir/amoozesh/ | 🆔@Cultural_governance
✅ معرفی گروه «رگا»2؛ 💢 اخراجی‌های تکفیر شده را بیشتر بشناسید / رگا ثابت می‌کند خدا بندگان گناه‌کارتر را هم پذیرفته است 📌 الهام صفالو: کار ما یک کار انگیزشی است. سوالاتی که در دل و ذهن مخاطبان رسوب کرده، بیرون می‌کشیم. در دل افراد شور بازگشت ایجاد می‌کنیم؛ برخی فکر می‌کنند، با گناه هایی که کرده‌اند دیگر امکان بازگشت ندارند ولی رگا ثابت می‌کند که خدا بندگان گناه‌کارتر را هم پذیرفته است. پس امکان بازگشت همیشه وجود دارد http://hvasl.ir/news/505921 🆔 @Cultural_governance
📌 ایلان ماسک و آینده فرهنگ ✍️ محمد صدرا مازنی 🔸ایلان ماسک ادعا می‌کند پروژه‌ای را در دست بررسی دارد که در صورت موفقیت نیازی به یادگیری زبان یا مترجم و مانند آن برای فهم زبان‌های غیر مادری نیست! 🔸 به گفته او با ادامه توسعه تراشه مغزی نورالینک تا ۱٠ سال دیگر یادگیری زبان منسوخ می‌شود. این یعنی اتفاقاتی بزرگ در راه آینده! یعنی احتمالا ورشکست شدن بازارهای ترجمه، مترجمان آثار مکتوب، مترجمان مجالس، لیدرهای تورهای گردش‌گری، یعنی به جهانی شدن نزدیک‌تر شدن! اگر این پرژه موفق شود_که می‌شود_، تفاوت فرهنگی و زبان و بوم با تهدید جدی مواجه خواهند شد، فرهنگ‌ها واسطه‌ها را حذف می‌کنند و این نه به معنی حفظ فرهنگ‌ها بلکه به‌منزلۀ ادغام فرهنگ‌ها است. 🔸چالش جدید خطر التقاط فرهنگی است. بازار علم مطمئن‌تر ، فهم متن نیز برای اندیشمندان ساده‌تر و صرفه‌جویی در حوزه نشر و مانند آن بیشتر خواهد شد. نخبگانی که اصالت فرهنگی خویش را حفظ می‌کنند ساده‌تر می‌توانند به‌فهم و تحلیل و تفسیر و ارزیابی دیدگاه‌ها و نظریه‌های رقیب بپردازند، اما مسئله‌هایشان بیشتر و دشوارتر می‌شود. 🔸چرا که عامۀ مردم از نخبگان پیروی نمی‌کنند، نخبگان و صاحب‌نظران برای آنها ناآشنایند! و این عجیب نیست. اینک نیز جوانان ما سلبریتی‌ها و شاخ‌های فضای مجازی را بهتر از بزرگان علم و ادب می‌شناسند، آن‌زمان شرایط بدترخواهد شد. بجای مطالعۀ کتاب با ابزارهای نوین فناوری مأنوسند. فرصتی برای خواندن کتاب ندارند، حتی احساس نیاز به خواندنش نمی‌کنند. همه چیز با یک جستجوی ساده فراهم است و همه آن‌چیزهایی که فراهم است در بازارهای روزانه و شبانه‌ای یافت می‌شود که کالایش را دانشمند و نخبۀ بومی که برخاسته از فرهنگ و جغرافیای فرهنگی کشورمان باشد، فراهم نکرده است. 🔸 این چالش که فرهنگ‌های اصیل و خرده‌فرهنگ‌ها تبدیل به یک یا چندابرفرهنگ شوند تهدیدی جدی است. 🆔@Cultural_governance
🔸 چگونه چیزی خواهد بود؟ 🔰نوشته هال کاس 🔻 هیچ تعریف جهان‌شمول و توصیف مورد توافقی درمورد متاورس وجود ندارد، اما برخی از ویژگی‌های آن مورد توافق همگانی‌اند: - متاورس همیشه فعال است -به‌صورت زنده و هم‌زمان قابل‌تجربه است - می‌تواند میزبان هر اندازه مخاطب باشد -از اقتصادی کارآمد برخوردار است - تمامی پلتفرم‌ها و همچنین حوزه‌های دیجیتال و فیزیکی (واقعیت افزوده) را پوشش می‌دهد - این اجازه را می‌دهد که دارایی‌های دیجیتال به تمامی سیستم‌عامل‌ها منتقل شوند - کاربران و شرکت‌های بزرگ، به‌طور یکسان تجربیات و محتوای آن را ایجاد می‌کنند. 🔻 «روبلاکس»، یک پلتفرم بازی با ۱۲۰ میلیون کاربر، نمونۀ اعلای بلندپروازی‌های متاورس است و به‌خوبی ویژگی‌های آن را منعکس می‌کند: چند‌رسانه‌ای و همه‌جانبه، شناور، پایدار (حتی زمانی که کسی با آن تعامل نداشته باشد، به توسعۀ درونی‌اش ادامه می‌دهد)، گسترده و متنوع است، کاربر را قادر می‌سازد در سراسر تجربیات خود از یک هویت اصلی برخوردار باشد، با شبکه‌های اجتماعی ارتباطی پویا دارد، امکان دسترسی یکپارچه را از طریق هر دستگاهی امکان‌پذیر می‌‌سازد، صاحب اقتصادی بهره‌ور است، و سرانجام، بر اساس قوانین و نظم اداره می‌شود. 🔻 پس برای درک متاورس به یک قلمرو مجازی عظیم فکر کنید. در واقع، جایی که مردم می‌توانند هر زمان که بخواهند به آنجا بروند و هر کاری که می‌خواهند انجام دهند. آن‌ها می‌توانند از راه دور با دوستان‌شان معاشرت کنند، آثار هنری پدید بیاورند، آثار هنری را بخرند و بازی کنند و به خرید بپردارند. آن‌ها می‌توانند از قلمروهای دیگر نیز بازدید کنند و هویت‌شان در طول سفر حفظ شود. ▫️اقتصاد متاورس چگونه عمل می‌کند؟ اقتصاد متاورس فقط شامل شرکت‌هایی نیست که کالاهای دیجیتالی به کاربران می‌فروشند، بلکه در درجۀ اول شامل فروش همتایان به همتایان است. به‌عنوان مثال، روبلاکس را در نظر بگیرید، پلتفرم بازی‌ای که به‌ویژه بین کودکان و نوجوانان محبوب است. در این پلتفرم، کاربران از توانایی ایجاد بازی‌های موردعلاقۀ خود با استفاده از ابزارهای توسعه‌دهندۀ روبلاکس برخوردارند. سپس آن‌ها می‌توانند از ساخته‌های‌شان پول دربیاورند، البته درصدی از آن به روبلاکس می‌رسد. در واقع این یک اقتصاد مبتنی بر بازار آزاد و کاربرمحور است و فقط درمورد خارج کردن پول از اکوسیستم نیست، بلکه درمورد استفاده از همان ارز مجازی و خرج کردن آن در سراسر اکوسیستم است. ▫️چه کسی متاورس را خواهد ساخت؟ اگر روبلاکس و ماینکرافت را به‌عنوان شاخص در نظر بگیریم، کاربران تجربیات زیادی را در متاورس ایجاد می‌کنند که سازندگان و اپراتورهای تجاری تا حد زیادی به آن‌ها متکی‌اند. پیش‌بینی‌ها خبر از این می‌دهند که یادگیری ماشینی (machine learning) نقش مهمی در توسعۀ متاورس ایفا خواهد کرد. نرم‌افزارهای مبتنی بر هوش مصنوعی، موانع ابداع و خلاقیت را کاهش می‌دهند و مشارکت افراد عادی در متاورس را آسان‌تر می‌کنند. در حقیقت، به‌مرور زمان، «ایجاد یک تجربه در متاورس مانند ایجاد یک ویدئو در یوتیوب خواهد بود.» ▫️ چه کسی مالک آن خواهد شد؟ با گذشت زمان، پلتفرم‌های فناوری ممکن است سهل‌تر و راحت‌تر شوند و به کاربران اجازه دهند از طریق آن‌ها به پلتفرم‌های دیگر وارد شوند، مانند گردشگرانی که از کشورهای دارای گذرنامۀ جهانی عبور می‌کنند. با این حال، بعید است که یک شرکت به‌تنهایی تسلط پیدا کند یا به‌طور کامل کنترل یک «هاب اصلی» که بخش‌های مختلف متاورس را به هم متصل می‌کنند، به دست گیرد. درست مانند جنگلِ انیمیشن «کابوس قبل از کریسمس» «تیم برتون»، با درهای جادویی که به هرکسی اجازه می‌دهد بی‌وقفه به داخل و خارج از جهان‌های مجزا حرکت کند. 🆔@Cultural_governance
💢 سبک زندگی توریستی و ؛ 💠 خیلی از مردم در اثر تصویر سازی رسانه ها علاقه ی زیادی برای تجربه یک زندگی جدید دارند( که عمدتا عدم رضایت از شرایط موجود را به دنبال دارد که محل بحث بنده نیست) 🌀 یکی از این نوع زندگی ها, سبک زندگی ون لایفی است. افرادی که زندگی شان خلاصه در گردشگری و مسافرت ها شده است. استایل ون لایف همان خانه به دوشی خودمان است که در شبکه اجتماعی اینستاگرام و صفحات شخصی شان گزارش لحظه به لحظه از زندگی شان را شاهدیم. 🔵 ون لایف را می توان از جدیدترین سبک های زندگی دانست که با یک خانه در جاده ها سفر می کنند. همراه با ون های مجهزی که آماده هستند تا افراد در آن زندگی کنند و دور دنیا بگردند. و مهم تر این که زمان و مکان دیگر برایشان مهم نیست و در هر جایی که جاده دارد میتوانند زندگی کنند. ✅ مقصودم از بیان سبک زندگی ون لایفی پرداختن به جاری مردم است؛ در سبک زیست مردم در عصر ما پدیده ای چون زیست توریستی پدید آمده است؛ اصل گردشگری را به جهت توصیه آیاتی چون سیروا فی الارض... و نیز تأکید عقلا...خدشه نمی کنیم ولی آنچه موجب نقد می شود این است که اکثریت مردم کار می کنند تا در برهه ای از سال توریست باشند و در آن مقطعی که توریست اند شکنجه می شوند به جهت این که دوران توریستی گذراست و باید برگردند بر روال سابق و کار و دوباره چرخه کار... پس چه خوب است از تمام زندگی لذت برد نه این که لذت را خلاصه در زمان زیست توریستی خود کنیم و این همان پدیده ای است که بشر امروزی آن را با عنوان لذت و معنای زندگی طرح می کند💯 ✍️ ابراهیم شریفی پژوهشگر اخلاق و رسانه 🆔 @Cultural_governance
🔴 مطالبۀ «امام خامنه‌ای» از خبرگان و متفکّران حوزه برای 《استنباط مفاهیم جدیدِ قرآنی و دینی، متناسب با وضعیت‌های جدید و چالش‌های جدید》 💥 مفاهیم معرفتی اسلام باید جنبه‌ی عملیّاتی و ترجمه‌ی عملیّاتی پیدا کند. 💥 هر چه نظام اسلامی گسترش پیدا کند و جلو برود، با مسائل جدید داخلی و بین‌المللی مواجه خواهد شد، با چالشهای جدید مواجه خواهد شد، با وضعیّتهای جدید مواجه خواهد شد و این او را نیازمند میکند به اینکه عقبه‌ی فکریِ تغذیه‌کننده‌ی نظام هم گسترش پیدا کند. آن عقبه‌ی فکری‌ای که نظام را دارد جلو میبرد و تغذیه میکند و از انحرافش جلوگیری میکند، باید تقویت بشود، باید مفاهیم جدید مطرح بشود. این مفاهیم جدید از بیرون نمی‌آید، از داخل خود مفاهیم اسلامی است، از متن قرآن و سنّت است که مطرح میشود. البتّه این کار -پیدا کردن مفاهیم جدید و بحث‌ کردن درباره‌ی اینها- کار همه کس نیست؛ فضلا و متفکّرینی بایستی دنبال این کار بروند که با مبانی اسلامی کاملاً آشنا باشند، قرآن را با دقّت مطالعه کرده باشند و تلاوت کرده باشند، تدبّر کرده باشند و از جمود و تحجّر فکری دور باشند. ۱۳‌۹۹/۱۲/۴ | 🔅کانال حکمرانی فرهنگی🔅 🆔 @Cultural_governance
⛔️⛔️ آینده سیاه مسیحیت با گسترش همجنسگرایی 🔻 یکی از معضلات فزاینده جهان مسیحیت، مسئله فرهنگ همجنسگرایی در کشورهای غربی است. امروز طرفداران همجنسگرایی سعی می‌کنند تمامی امتیازات و منافع بیش‌ازحد لازم خود را از طریق مساعدت‌های سیاستمداران غربی تأمین کنند. ▪️ بسیاری از رهبران و کشیشان کلیسایی از ترویج بی‌حدوحصر باورها و رفتارهای همجنسگرایی در جوامع مسیحی به‌شدت ابراز تأسف کرده و آینده سیاه و نافرجامی را برای کلیسا پیش‌بینی می‌کنند و کشیشان آمادگی لازم را ندارند. 🔻 مسئولان آموزشی و تربیتی مدارس جوامع پیشرفته غربی راه علاج مقابله با همجنسگرایی را ازدست‌داده و به خانواده‌های مسیحی هشدار داده‌اند که به فکر آینده فرزندانشان باشند. سیستم آموزشی در نظر گرفته‌شده توسط مقامات دولتی، کاملاً همسو بافرهنگ همجنسگرایی تدوین‌شده است. ⚠️ اخیراً یکی از خبرگزاری‌های مسیحی در یک تیتر درشت اعلام کرد، کلیسا برای رهایی فرزندانمان از همجنسگرایی دست به دعا برداشته تا بتواند با کمک عیسی مسیح راه علاج این معضل غیراخلاقی شوم را پیدا کند. در همین مطلب یکی از روسای مؤسسات مسیحی در آمریکا، اعلام کرد که فرزندان ما در آینده مبهم و پر چالشی مواجه خواهند شد که جز گمراهی مسیری برای انتخاب آنان باقی نخواهد ماند. ▪️ امروز مسئله همجنسگرایی بیش از آنکه پیش‌بینی‌شده بود در جوامع غربی به‌شدت افزایش‌یافته و بسیاری از سیاستمداران غربی، ضمن قبح زدایی از این معضل غیراخلاقی، سعی می‌کنند سایر جوامع مسیحی در اقصی نقاط جهان را گرفتار این پدیده شوم غیراخلاقی بکنند. 🆔@Cultural_governance
📚 منتشر شد | کتاب جبهه‌سازی 🔺 از منظر تعدادی از فعالان جبهه فرهنگی مردمی انقلاب اسلامی ➕ [تحلیل محتوای نظرات] ⬇️ دانلود نسخه الکترونیکی: 🔗 https://b2n.ir/jebhesazi 🔅کانال حکمرانی فرهنگی🔅 🆔 @Cultural_governance
📚معرفی کتاب فلسفه فرهنگ 📖کتاب فلسفه فرهنگ از هردر تا نیچه ✍️محمدمهدی اردبیلی 📌کتاب فلسفه فرهنگ از هردر تا نیچه اثری از محمدمهدی اردبیلی است. این کتاب نگاهی به فرهنگ و فلسفه آن به خصوص در دوران مدرن می‌اندازد و آن را که تحت تاثیر اندیشه‌های هردر و نیچه است، بررسی می‌کند. 📭لینک خرید 🔅کانال حکمرانی فرهنگی🔅 🆔 @Cultural_governance
📖فلسفه فرهنگ ✍️علی‌اصغر مصلح 📌این کتاب دارای هفت فصل با عناوین «مباحث نظری فرهنگ»، «فیلسوفان فرهنگ»، «فلسفه فرهنگ در تمدن اسلامی»، «فرهنگ و دیگر حوزه ها»، «مسایل فرهنگی عالم معاصر»، «آینده فرهنگ» و «چشم انداز هایی برای تفکر درباره فرهنگ» است. 📭لینک خرید 🔅کانال حکمرانی فرهنگی🔅 🆔 @Cultural_governance
📖ادراکات اعتباری علامه طباطبایی (ره) و فلسفه فرهنگ ✍️علی‌اصغر مصلح 🖇در این رساله پس از طرح مسئله و اشاره به اهمیت و لزوم پرداختن به آن، ابتدا به زمینه های تاریخی و فلسفی طرح فلسفه فرهنگ در تفکر اروپایی اشاره شده است. پس از آن، نظریه ادراکات اعتباری مبتنی بر آثار خود علامه طباطبایی توضیح داده می شود. دکتر مصلح نه فقط به مقاله ادراکات اعتباری در کتاب اصول فلسفه و روش رئالیسم توجه کرده، بلکه تفسیر المیزان و رسالة الولایة مرحوم علامه را نیز از نظر دور نداشته است. 📭لینک خرید 🔅کانال حکمرانی فرهنگی🔅 🆔 @Cultural_governance
📖چیستی و نحوه وجود فرهنگ ✍️سید یدالله یزدان پناه 🖇این اثر تلاشی فلسفی برای دست یابی به حقیقت فرهنگ و نحوه تقرر آن از منظر فلسفه اسلامی با رویکرد کشف واقع است.این اثر در حقیقت مربوط به حوزه فلسفه فرهنگ و نگاه های کلان و فلسفی به حقیقت فرهنگ است، بی آنکه فرهنگ خاصی مدنظر بوده باشد.این کتاب می خواهد به همان پدیده ای ناظر باشد که هم اکنون همگان از فرهنگ مراد می کنند، اما پایگاه سخنش، تراث معقول اسلامی است. 📭لینک خرید 🔅کانال حکمرانی فرهنگی🔅 🆔 @Cultural_governance
📖فلسفه فرهنگ و هنر ✍️علامه محمدتقی جعفری 🖇شماره مجموعه آثار، شامل سه اثر از آثار استاد فقيد محمدتقى جعفرى است كه سه مجلد آن، يعنى «فرهنگ پيرو فرهنگ پيشرو»، «زيبايى و هنر از ديدگاه اسلام»، «موسيقى از ديدگاه فلسفى و روانى» در سالهاى پيشين به صورت كتابهاى مستقل در چندين نوبت چاپ و... 📭لینک خرید 🔅کانال حکمرانی فرهنگی🔅 🆔 @Cultural_governance
🔴گفتمان «با مردم» باید جایگزین مدل حکمرانی «برای مردم» شود 🖊بررسی ادبیات گفتمانی گروه‌های جهادی در گفتگو با مصطفی یخچالی/ بخش اول؛ 🔹منطق کار جهادی با منطق مادی تفاوت‌هایی اساسی دارد. در واقع تعریف جهاد این است که تلاش مستمری در راه خدا و در مقابل یک دشمن و یک جبهه باطلی صورت گیرد و به تعبیری مبارزه است. در فضای خلاء ما جهاد نداریم و حتما یک دشمنی باید باشد که در حال مبارزه با آن است؛ لذا ماهیت حرکت جهادی مبتنی بر مبارزه بوده که وجه تمایز کار جهادی با غیر جهادی محسوب می‌شود. 🔹متأسفانه ما طی سال‌های اخیر نقش مردم را فقط به انتخابات تقلیل دادیم. به‌گونه‌ای که چند سال یک‌بار در انتخابات مختلف از آن‌ها دعوت می‌کنیم برای رأی دادن در صحنه حاضر شوند و بعد از انتخابات آن‌ها را کنار می‌گذاریم و به آن‌ها می‌گوییم ما می‌خواهیم برای شما آزادی و عدالت و رفاه ایجاد کنیم و همیشه می‌گوییم برای مردم، اما هیچ‌وقت نمی‌گوییم با مردم. می‌گوییم رفاه برای مردم، عدالت برای مردم و آزادی برای مردم، اما نمی‌گوییم که با مردم می‌خواهیم این فاکتور‌ها را ایجاد کنیم. 📎farhangesadid.com/00021q 🆔 @Cultural_governance
📌علی دارابی، قائم‌مقام وزارت میراث فرهنگی، در صفحه مجازی خود از بودجه ۱۴۰۲ این وزارتخانه گلایه کرد. 🔹به گفته او، از کل بودجه ۱۴۰۱ وزارت میراث فرهنگی تنها ۳۵ درصد تخصیص یافته است؛ این یعنی حدود ۷۰ درصد از سهم این وزارتخانه از بودجه ۱۴۰۱ محقق نشده است. معاون میراث فرهنگی کشور همچنین نوشته است: «لایحه بودجه ۵۲۶۱ هزار میلیارد تومانی دولت که نسبت به سال گذشته حدود ۴۰ درصد افزایش دارد، تقدیم مجلس شورای اسلامی شده است. سهم دستگاه‌های فرهنگی، رسانه‌ای، ارتباطی چون ارشاد، تربیت‌بدنی، میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ۳۱ هزار و ۲۹۱ میلیارد تومان برآورد شده است که سرجمع ۱۳ درصد رشد را نشان می‌دهد.» 🔺 وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مورد توجه ویژه قرار گیرد، می‌تواند هزینه اداره کشور را به جای نفت بر عهده گیرد اما به شرط آنکه یک‌بار همه امکانات، ظرفیت‌ها، زیرساخت‌ها و اعتبارات و بودجه لازم را به آن اختصاص دهند، افزود: «در برنامه توسعه هفتم در سیاست‌های کلی نظام، بند ۱۷ آن از توسعه صنعت گردشگری و ترویج صنایع دستی، سخن به میان آمده است. دولت و مجلس چگونه می‌خواهند این سیاست‌های بالا دستی را عملی کنند؟ جایگاه آن در نظام برنامه‌ریزی و تخصیص اعتبارات کجاست؟» 🔹به‌گفته دارابی، با بودجه‌ای که برای وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در نظر گرفته‌ شده، حتی در صورت تخصیص ۱۰۰ درصد آن، که در سال ۱۴۰۱ فقط ۳۵ درصد تخصیص داده شده است، از عهده معاونت میراث چه کاری ساخته است؟ قائم مقام وزارت میراث فرهنگی، از دولت و مجلس شورای اسلامی خواسته تا بودجه و اعتبارات ویژه‌ای را برای میراث فرهنگی در نظر بگیرند و در انتها افزوده است: «ما امانت دار و حافظ میراث فرهنگی ایران بزرگ هستیم. این اعتبارات بیانگر مهجوریت میراث فرهنگی است و این در شان، جایگاه و تاریخ و تمدن کهن ایران نیست.» | 🆔 @Cultural_governance
🔹تحولات دین داری در جامعه ایران🔹 ✍️ سینا کلهر _ آیا بنیان های ارزشی جمهوری اسلامی به دلیل تحولات دین داری در جامعه دچار خدشه شده است؟ در حال حاضر و برای این نوشتار، بررسی تحولات دین داری تنها از این جهت و برای پاسخ به این پرسش اهمیت دارد. _ "تضعیف" یا " تقویت" دین داری دو رویکردی است که در پاسخ به پرسش فوق و البته با مقاصد سیاسی از سوی موافقان و مخالفان نظام مورد استفاده قرار گرفته و برای اثبات خود به شواهدی از وضعیت دین داری در جامعه استناد می کنند. در این میان پرسش این است که وضعیت دین داری جامعه چگونه است که هر دو سوی طیف می توانند به آن استناد کنند و این وضعیت چه معنایی دارد؟ _ نیازی به هیچ عدد و رقم و آمار و اطلاعاتی نیست. چشمان هر ناظری تایید خواهد کرد که محرم امسال همچون سال های گذشته پر شور و با حضور انبوه عزادارن در کشور برگزار شد تا معلوم شود "عزاداری محرم" همچون "خدا باوری" و "محبت اهل بیت" ایرانیان نه تنها از گزند افت و خیزهای ارزش ها در جامعه در امان مانده است، بلکه در مقایسه با سال های قبل هم از نظر شرکت کنندگان و هم از نظر آیین ها و نذرها نیز متنوع تر و گسترده تر شده است. (تثبیت اعتقادات و باورها) _ ظهر عاشورا هنگامه وقت نماز نسبت افرادی که فریضه نماز را چه به جماعت و چه فرادا اقامه می کنند، به آنهایی که به عزاداری(حرکت در دسته یا تماشای آن)ادامه می دهند، نسبت اندکی است. در این جا هم نیاز به آمار و ارقام نیست هر چند نتایج اکثر پیمایش های ملی نیز موید این نکته است که در انجام برخی اعمال دینی همچون نماز و روزه داری و همچنین مناسکی چون نماز جماعت و جمعه تحولات زیادی صورت گرفته است و کاهش قابل توجهی در انجام این اعمال در جامعه به چشم می خورد. (تضعیف اعمال و رفتارها) _ اربعین، شب های قدر، اعتکاف و حتی راهیان نور هر ساله شاهد انبوه مردمی است با طیف های متفاوت که در مراسم مذهبی شرکت می کنند و از میان این خیل مشتاقان نمونه های از جوانان مخلصی تربیت شده اند که اسوه اخلاق و ایثار و پاک دامنی هستند و به عنوان یکی از شواهد رشد معنوی جامعه مورد استناد قرار می گیرند.(رشد بعد مناسک آیینی) _ در همان حال درک روزمره و تجربه زیسته بسیاری به همراه داده ها و آمار تحقیقات نشان می دهد که وضعیت رعایت اخلاق عمومی، احترام به حقوق یکدیگر، رعایت حجاب، راست گویی، وفای به عهد، عدم خیانت و... شیب نزولی دارند و تقریبا کمتر کسی در جامعه پیدا می شود که در میان مردم زندگی کند و نسبت به گذشته به خصوص اوایل انقلاب احساس تضعیف اخلاق را نداشته باشد.(تضعیف بعد اخلاقی) _ در کنار این موارد از یک سو وجود موارد هر چند اندک اما مهم از تعرض به روحانیون، هتاکی علنی نسبت به عقاید بنیادی جامعه و از سوی دیگر وجود برخی موارد ایجاد تحول در افراد به سمت باورهای مذهبی و ... را نیز باید برای درک تحولات دین دارانه جامعه در نظر قرار داد تا بتوان معنای این تحولات و دلالت های آن برای آینده جامعه به خصوص جمهوری اسلامی را مورد کنکاش قرار داد. _در یک جمع بندی می توان گفت وضعیت جامعه ایران از حیث دین داری به شکل زیر است: _ اعتقادات و باورهای قوی و قدرتمند: چه از حیث خدا باوری و ارزش های دینی و چه حتی باورهای عامیانه. سطح بسیار بالای اعتقادی در جامعه وجود دارد که تغییر عمده ای را نسبت به گذشته نشان نمی دهد. _ ضعف قابل توجه اعمال عبادی و اخلاقی: زیاد شدن درصد افراد تارک الصلاه، روزه خوار، بی اعتنا به حدود محرم و نامحرم، ربا خوار، دروغ گو، کلاهبردار، بی اعتنا به خمس و زکات و... _ گسترش آیین ها و مناسک جمعی دینی: افزایش معنا دار عزادارن حسینی، زائران اربعین، اعتکاف، شب های قدر و.... _ از این وضعیت چه نتیجه ای می توان استنتاج کرد؟ و معنای آن چیست؟ قدر مسلم آن است که مفاهیمی چون " تضعیف" دین داری یا " تقویت" معنویت و دین داری نمی تواند توضیح دهنده این وضعیت باشد و استفاده از آنها همان طور که گفته شد بیش از آن که دغدغه علم داشته باشد سودای سیاست دارد. چرا که وضعیت دین داری در ایران به نوعی دچار "تحول نامتوازن" است. از یک سو شاهد تثبیت نظام باورها و رشد مناسک جمعی آیینی بوده و از سوی دیگر با افول اعمال عبادی و اخلاق عمومی همراه است. تثبیت عنصر بسیار مهم اعتقادات و رشد مناسک آیینی در کنار افول اعمال عبادی و رفتارهای اخلاقی می تواند شواهدی به نفع هر دو مفهوم تقویت و تضعیف ارایه کند اما کمکی به درک معنای این وضعیت و به خصوص دلالت ها و پیامدهای آن نمی کند و به پرسش نخستین پاسخ نمی دهد که آیا می توان مدعی شد که در بنیان های ارزشی جمهوری اسلامی به دلیل تحولات دین دارانه جامعه خللی ایجاد شده است؟ 🆔 @Cultural_governance
👤سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس 📌سهم فرهنگ از بودجه‌های عمومی کشور ۲,۵ درصد است، درحالی‌که در بسیاری از کشورها این رقم بیش از این‌هاست. 🔸بودجه‌ای که دولت برای بخش فرهنگ در نظر گرفته هیچ تطابقی با تورم ندارد و دوم اینکه سهم فرهنگ از بودجه‌های عمومی کشور ۲,۵ درصد است؛ درحالی‌که در بسیاری از کشورها این رقم بیش از این است. 🔺به عنوان مثال در کشورهای توسعه‌یافته ۱۰ تا ۱۱ درصد و در خود آمریکا این رقم ۱۱ درصد، در روسیه بیش از ۶ درصد و در نهایت در کشورهای آسیای شرقی بیش از ۸ درصد است. 🆔 @Cultural_governance