eitaa logo
حکمرانی فرهنگی
4.5هزار دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
205 ویدیو
358 فایل
📚اولین میکرورسانه حکمرانی و سیاستگذاری فرهنگی 🗂مرکز گفتمان سازی و تسهیل گری مسائل فرهنگی 👤روابط عمومی: @admin_activism ۴۴۸۸ گروه اندیشه ورزی حکمرانی فرهنگی👇 https://eitaa.com/joinchat/683213486Ce83398f890
مشاهده در ایتا
دانلود
🖋۴۴ سال از تشکیل مجلس شورای اسلامی می‌گذرد و در طول تمام این سال ها، فقط ۲۷ پژوهش اثرسنجی و ارزیابی فرهنگی توسط مرکز پژوهش های مجلس انجام شده است!سیاست گذاری فرهنگی در کشور آیا دیگر معنایی دارد؟ https://virasty.com/Mogtaba_farhang 🆔@cultural_governance
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
این روزها دغدغه‌ی ذهنی من شده مراسمات دخترانه با حضور مداحان و بلاگران جوان مرد، مسیری انحرافی که باز شده و توسط مسؤولان و فعالان فرهنگی شهر به شهر داره جلو می‌ره و قطعا آسیب‌های هویتی به دنبال داره، این چند استوری رو حول همین دغدغه در اینستاگرام منتشر کردم اینجا هم با شما به اشتراک می‌ذارم، بدونیم این مسیر به ترکستانه ✍مریم اردویی @zananegiii
تاملی در باب نقش کافه ایسم در پیشرفت کشور 🔹فرقی نمیکند دختران بزک کرده حوزه استارتاپی باشی که با آقایانی با لباس های مدرن رنگ های خنثی در حال ایده زدن و تیم ورکینگ! هستندیا تعدادی ریشو که تیمی هم جنس زده ای که ایده هایت را عملیاتی کنی... وگاها کارت به یک خانم کمی تا قسمتی مدرن ولی مذهبی برسد. 🔹فرقی نمیکند در باکس شریف هستی، یا ساختمان نوآوری دانشگاه آزاد، پارادایس هاب فلان نهاد نظامی و یا پارک فناوری ایکس، حتی فرقی نمیکند در خانه اندیشه ورزان هستی یا هرجای دیگر. 〽️نورپردازی مشخص، صدای موسیقی ملایم، معماری مدرن و ترکیبی از چوب و پارچه و آهن. 🍹بالاخره باید چیزی سفارش بدهی... لاته باشد یا دمنوش چای کوهی، در ظرف‌های مدرنی جلویت سبز می شود. 🔸و تو در این محیط لابد با نیتی متفاوت مشغول شبکه سازی غربی یا اسلامی اش هستی!!! 🗣🗣از ساعات بالای زیاد بحث کردن از شیر مرغ تا جان آدمیزاد و صمیمیت فضا و هیجان موسیقی و محیط به وجد میایی و منتظر نتیجه ای... ❌و نتیجه چیست؟ نتیجه لابد اگر یک کمپین تجاری فروش روی سکوی فلان نیست و نیت خدایی تر است، فکر کردن به داشتن یک واتساپ بومی است، یک آمازون داخلی و قص علی هذا... 🔰 درست وسط همین گیرکردن بین سنت و مدرنیته طرف یادداشت می‌نویسد و میگوید اروپا یعنی کافه، و شبکه اجتماعی بازنمایی همان کارکرد است در همان فرهنگ 🔸این کافه است که بازنمایی فیزیکی آن قلب زیست بوم نوآوری ماست چنانکه گویا بدون محیط های آن چندانی مردم نوآوری شأن نمی‌آید... 🔹روزگاری دوستانی به اعتکاف علمی در مسجد فکر میکردند و امروز همانها ناچار یا ارادی در حال شیک زدن با محرم و نامحرم برای چاره سازی پیشرفت کشورند... 🔸این کافه است که باز نمایی مجازی آن شده است سکوهای فعلی که پدر فرهنگ و سبک زندگی ما را داورده... -مرگ بر کافه ایسم پوچ -مرگ بر زیست بوم نوآوری که چهارخط کد زدن را در یک محیط سالم تاب نمی‌آورد و اولین کارش شیشه های بزرگ ساختن و محیط های فلت و صمیمانه ساختن است.. و آخرش چون چیز خاصی بدست نمی‌آورد به سمت اغراق در دستاوردها می رود... - مرگ بر توسعه غربی در شریف ترین محیط های علمی فناوری کشور...گرچه شبکه های هم بسازد . مرگ بر هضم شدن فرهنگ مان به بهای کافه ایسم 🆔@cultural_governance
📄 حکمرانی پژوهش و جوانه های تغییر ✴️ «تغییر» و «فرهنگ» دو واژه هستند که هم‌نشینی عملی آن‌ها در فضای واقعی جامعه به‌ندرت قابل مشاهده است؛ و سلوک حکومت در این عرصه، یکی از تسهیل گران اصلی این هم‌نشینی عملی محسوب می‌شود. نیز به‌عنوان یک تحول بنیادین بر اساس سلسله ارزش‌های اسلامی، داعیه‌دار اصلی تغییر در اکنونی تاریخ ما محسوب می‌شود؛ و نوعی سلوک حکومتی و عالَمی را به ارمغان آورده است که نیازمند اصول، فرهنگ، ساختارها، نهادها و روابط منحصربه‌فرد خویش است. میزان تحقق انقلاب اسلامی به میزان و سرعت حرکت انقلابگران در تحقق این عالَم جدید بستگی دارد. 🔹یکی از مسائل بنیادین در مسیر فعلیّت یافتن انقلاب اسلامی که حل شدن آن مساوق حل اکثر مسائل جامعه خواهد شد، مسئله پژوهش و علم و مخصوصاً مسئله راهبری و جهت‌دهی آن است. 🔹امروزه کنشگران عرصه در چه موقعیتی نسبت به همدیگر و نسبت به مسائل واقعی جامعه عمل می‌کنند؟ آیا مسائلی که در دانشگاه‌ها روی آن‌ها کار می‌شود و مقاله‌ها و پایان‌نامه‌هایی که نوشته می‌شود، در پی حل مسائل واقعی کشور هستند؟ و سرمنشأ آن‌ها، یک درد اجتماعی است یا انگیزه‌های دیگر؟ نتایج پژوهش‌های انجام‌شده تا چه حدی به کار گرفته می‌شوند؟ تأمین مالی پژوهش‌ها چگونه اداره می‌شوند؟ 🔹پاسخ‌های بسیاری از این سؤالات ریشه در فهم حکمرانی پژوهش دارند؛ و برای حل مسائل موجود در نظام پژوهش، «باید تحقیقات را جهت‌دهی کرد. مطلق تحقیقات به هر شکلی مطلوب نیست. تحقیقات باید بتواند در جهت مشخصی به کار افتد؛ یعنی آن مواردی مورد تحقیق قرار گیرد که چرخه تحقیقاتی و فنی و علمی کشور را کامل کند. پراکندگی در کار تحقیقات، شاید موجب شود که برخی از این کارها، بی‌فایده و یا حداقل کم‌فایده شود.» 🔹وضعیت پیچیده معضله راهبری پژوهش در ایران با شواهد فراوانی نیز تأیید می‌شود. یکی از این شواهد واضح در خط‌مشی‌های موجود، خط‌مشی مقاله شماری است. 🔹دکتر به خط‌مشی در نظام ارتقای علمی ایران اشاره می‌کنند و منشأ این سیاست را در تقلید از خط‌مشی‌های علمی ملل غربی می‌دانند. دنیای غرب وقتی دید که روند پژوهش‌ها به سمت پژوهش‌های کاربردی است و پژوهش‌های بنیادین مغفول واقع‌شده‌اند، سیاست مذکور را در پیش گرفت تا از آن طریق جامعه علمی را به انجام پژوهش‌های بنیادین سوق دهد؛ زیرا انجام، عرضه و انتشار این نوع پژوهش‌ها آسان‌تر از پژوهش‌های کاربردی بود؛ بنابراین نظام ارتقایشان را بر اساس خط‌مشی مقاله شماری قرار دادند. ولی می‌توان این سؤال را پرسید که دلیل اتخاذ این تصمیم حاکمیتی در ایران چیزی جز تقلید کورکورانه بوده است؟ 🔹یکی از ویژگی‌های اقدام برای حل مسئله در وادی انقلاب اسلامی، داشتن حالت و مخصوصاً صورت جمعی آن است. قیام به حل یک مسئله، همه شئون زندگی فردی و اجتماعی یک شخص را درگیر می‌کند؛ و رشد وی به کیفیت این قیام وابسته است. یکی از جنبه‌های اصلی قیام به حل مسئله راهبری پژوهش در ایران، توجه به حوزه نظری شکل‌گرفته حول این مسئله در جهان است. 🔹پایگاه‌های نظری مختلف اعم از خط‌مشی گذاری علم، مطالعات علم، جامعه‌شناسی علم و معرفت، فلسفه علم، روانشناسی علم و ...، با اینکه هر کدام یک کارویژه و مقوله محوری خاصی دارند، می‌توانند دلالت‌های فراوانی برای راهبری پژوهش داشته باشند. یکی از حوزه‌های نظری که به‌صورت مستقیم مرتبط به مسئله کنونی کشور در عرصه پژوهش است، ادبیات علمی مربوط به «» می‌باشد؛ که تقریباً همه حوزه رشته‌های نامبرده فوق را در بردارد. 👇👇 👇👇 🆔@cultural_governance
👆👆 👇👇 🔹، عبارت است از ساخت و اِعمال اقتدار (و نه قدرت) بر روی مجموعه پیچیده و ناهمگنی از کنشگران عرصه پژوهش در کشور که به همدیگر وابستگی متقابل دارند. حکمرانی پژوهش شامل حیطه‌های وسیعی مانند تأمین مالی پژوهش، توانمندسازی، اولویت‌گذاری، ارزشیابی نهادها و کنشگران در رابطه با سهم آن‌ها در تولید دانش، رشد اقتصادی و حل نیازهای اجتماعی، یک سری ترتیبات نهادی و ساختارهای انگیزشی برای راهبری کنشگران در جهت نیل به اهداف خواسته شده است. حکمرانی پژوهش به دنبال فهم و شکل‌دهی رابطه تبعیت و اطاعت است؛ یعنی فهم اینکه کنشگران عرصه چه نسبتی به همدیگر دارند؟ و چگونه باید باشند؟ و به‌طور خلاصه اینکه جریان ولایت (به معنی رابطه ولی و مولی) در امر پژوهش از چه سمتی بوده، چگونه ممکن می‌شود و چگونه باید باشد؟ 🔹امروزه این حوزه نظری با توجه به اقتضائات حکمرانی جهانی، به‌شدت در جهان در حال گسترش است و حل مسائل داخلی در گرو فهم عمیق آن است. لازم به ذکر است که منابع اسلامی نیز غنی از مفاهیم راهبری، هدایت و جهت‌دهی است که علاوه بر جنبه‌های هستی شناختی و معرفت‌شناختی آن، در عرصه معرفی ابزار و ... نیز پرمحتوا هستند؛ و می‌توان از آن‌ها پاسخ‌های اسلامی و بومی برای مسئله مذکور استخراج کرد. 🔹یکی دیگر از ویژگی‌های قیام به حل مسئله راهبری پژوهش در ایران، کشف و نیل به نقطه اثر است. ممکن است که اشکال مختلفی اعم از حضور فعال در تصمیم سازی حوزه پژوهش، ایجاد اجتماعات علمی نمونه، تغییر رفتارهای پژوهشگران خاص یا ... داشته باشد. استفاده از ابزارهای ارتباطاتی و رسانه‌ای برای ترویج و فرهنگ‌سازی در زمینه حل این مسئله، قطعاً مسیر را هموار خواهد کرد. 🔹به نظر می‌رسد اصلی‌ترین گام در این خیزش برای حل مسئله، حرکت به سمت ایجاد یک و عملی رشید یا طالب رشد است. این مسئله مانند همه مسائل اجتماعی دیگر نیز نیازمند حرکت جمعی است؛ و مثل علوم پایه یا مهندسی و پزشکی نیست که امکان داشته باشد در کنج خلوت یا در لابه‌لای ابزارها در آزمایشگاه به یافتن پاسخ‌ها پرداخت. این اجتماع علمی که همه اعضای آن چشم در یک هدف و آرمان واحد دوخته‌اند؛ همگی رشد انسانی و اسلامی خویش را در نسبت با این مسئله به خوبی تعریف کرده و در جهت حل آن قیام کرده‌اند. 🔹امید آن می‌رود که جوانه‌های تغییر در جهت حل مسائل راهبری پژوهش در ایران و جهان، در این مسیر شکوفا گردند؛ و پیرو وعده هدایت الهی در آیه مبارکه «وَ الَّذِينَ جَاهَدُواْ فِينَا لَنهَْدِيَنهَّمْ سُبُلَنَا وَ إِنَّ اللَّهَ لَمَعَ الْمُحْسِنِينَ» احسان خدا نازل شود. ✍️ مجتبی جوادی 🆔@cultural_governance
نگاهی به کتاب «از سیاست‌گذاری تا سنجش فرهنگی» دغدغه‌های سیاست‌گذاران و کارگزاران فرهنگی در ایران چیست؟👇 🌐www.ibna.ir/fa/doc/book/266348/ 🆔@cultural_governance
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹سؤال حمید رسایی از هیأت رییسه مجلس و سازمان بازرسی: چرا تحقیق و تفحص و بازرسی از  سازمان اوقاف و عملکرد آقای خاموشی را از دستور کارتان خارج کرده‌اید؟ چرا فرمان صریح و علنی امام و رهبر جامعه در خصوص لزوم بازرسی از زیرمجموعه‌های دفتر رهبری را زمین گذاشته‌اید؟ آیا جز این است که بازرسی از این سازمان، فرصتی برای دفاع از عملکرد آن است؟ 🆔@cultural_governance
🔻ضرورت انجام پژوهش‌ های روشمند اثرسنجی و مخاطب‌ پژوهی 🔹چهاردهمین نشست از سلسله نشست‌­های سیاستی و راهبردی اداره کل مطالعات رسانه و ارتباطات مرکز تحقیقات با عنوان «تأملی در تأثیرگذاری برنامه زندگی پس از زندگی بر مخاطبان» در تاریخ 21 خردادماه با حضور دکتر عباس موزون، پژوهشگر، تهیه­‌کننده و کارگردان برنامه زندگی پس از زندگی، سرکار خانم سرور توتونچی، مدیر تولید این برنامه و مدیران، پژوهشگران و کارشناسان بخش­‌های مختلف سازمان، برگزار شد. 🔴 ادامه خبر را اینجا بخوانید http://hvasl.ir/news/596197 🆔 @cultural_governance
صداوسیما؛ بازنده‌ی نظرسنجی، ناتوان در اثرسنجی سها صالح:« اگر صداسیما نتواند راه مناسبی برای چالش‌های اثرسنجی پیدا کند بهتر است همان نظرسنجی را با دقت بیشتر و علمی‌تر پیش ببرد تا به نتایج بهتری دست پیدا کند. ادامه مطلب👇 🌐https://vrgl.ir/Edair 🆔@cultural_governance
🔶نهاد فرهنگ به عنوان منبع ایجاد اطلاعات و دانش و نگهداشت ارزشی و هنجاری که ریشه در عرف و مردم دارد، همواره عامل رشد انسان، جامعه و تغییرات آن بوده است. حل مسائل فرهنگی که به دلیل ماهیت آن گاه از طریق تغییر دوباره آن یا به عبارتی فرهنگ سازی صورت می گیرد، هم نقش حاکمیت به ویژه نظام اسلامی که فرهنگ اساسا جزء ماهوی و جان مایه آن است را پررنگ نموده و هم نقش مردم را که فرهنگ حاصل کنش های جمعی و زندگی آنان است. از این رو مرکز بررسی مسائل فرهنگی به‌منظور بررسی و تحلیل مولفه ها و رویکردهای موجود اقدام به برگزاری نشست هایی با فعالین و متخصصین حوزه فرهنگ نموده است. ✳️باحضور: ✓آقای دکتر علیرضا نفیسی دبیر کمیتۀ تحول ساختار کارگروه تحول شورای عالی انقلاب فرهنگی. ✓آقای سیدمحمد میری پژوهشگر حوزه سیاست‌‌‏‌گذاری فرهنگی. ✓آقای دکتر محمدحسن نیلی دبیر شورای بررسی متون و کتب علوم انسانی. ✓آقای سجاد عبداللهی مدیر اندیشکده عصرپیشرفت. ⏰ ۱٠الی ۱۳ تیرماه ۱۴٠۲ 🆔@cultural_governance
14_واکاوی_سیاست_گذاری_فرهنگی_درجمهوری_اسلامی_ایرانآسیب_ها_و_راهبردها.pdf
347.4K
🔺واکاوی سیاستگذاری فرهنگی در جمهوری اسلامی ایران به قلم: سیدعلیرضا و عبدالرضا 🆔@cultural_governance
noormags_بررسی_میزان_اثربخشی_اقدام_های_پلیس_امنیت_اخلاقی_در_مقابله.pdf
550.4K
📚 بررسی میزان اثربخشی اقدامات پلیس امنیت اخلاقی در مقابله با بدحجابی ✍ محمدعلی یاری و اصحاب حببیب‌زاده | فصلنامه پژوهش‌های دانش انتظامی 🆔@cultural_governance
4_5875208647507706002.pdf
2.03M
📙 | «۱۳ نکته در باب مردمی‌کردن فعالیت‌ها» 🔸چگونه باید با مردم ارتباط بگیریم؟ 🔸چگونه این ارتباط اثر می‌کند؟ 🆔@cultural_governance
🗂پرونده ویژه 🔰فراخوان ارسال ایده های کنشگری 📌حجاب از ایده پردازی تا حکمرانی 🔸همه چیز از فوت دختری به نام مهسا شروع شد. جمهوری اسلامی بار دیگر باچالش‌ جدیدی از پوشش وحجاب مواجه می شود. 🔸بهار امسال،سرمای زمستان پارسال را نداشت و در خوابی آرام از نوروز، تغییراتی در ظاهر شهر ایجاد شد. 🔸گویا دیگر ایده های "حکمرانی و عملیاتی" در مسئله حجاب، در این ایام، باید دچار تغییراتی شود. "حاکمیت و مردم غیور" بدنبال ایده های تحول آفرینی در این چالش می باشند و سهم نخبگان بسیار پررنگ می باشد. 🔸شما علاقه‌مندان می‌توانید ایده های کنشگری با موضوع حجاب (در لایه مردمی یا فضای حاکمیتی) را به ادمین کانال ارسال نمایید. تلگرام | ایتا | بله 🆔@activism_ideas
🔸مدیر و عقلانیت شهودی ✍️سیدحامدصدر یادداشت با موضوع 🔸مدیران فرهنگی بر اساس عقلانیت شهودی و بی‌توجه به راه‌های پیموده شده گذشتگان، در پیچ خم سازمان خود فرسوده و روزمره می‌شوند، از طرفی آشنایی لازم به محیط کلان و خرد حوزه تخصصی تحت مدیریت‌شان را هم ندارند، برای همین کمتر شاهد پیشرفت خاصی در حوزه فرهنگی هستیم و با کلاف سردرگمی روبرو شده‌ایم که مسیرهای کوتاهِ درست یا غلط چندین بار پیموده می‌شود و کمتر نتیجه‌ای هم به دست می‌آید، برای مثال نحوه مواجهه سازمان‌های فرهنگی با مسئله بی‌حجابی شاهد ماست. ✅جهت مطالعه این یادداشت کلیک نمایید👇 🌐https://vrgl.ir/c7NGE 🆔@cultural_governance
🔸اثرسنجی رسانه؛ یافتن سوزن در انبار کاه ✍️محمدرضا رضایی بایندر، مدیرکل افکارسنجی مرکز تحقیقات صداوسیما یادداشت با موضوع 📌درباره اثرسنجی، ملاحظات جدی در حوزه‌های «معرفت شناختی»، «نظری» و «روش شناختی» وجود دارد که تحقق آن را با محدودیت‌ها و دشواری‌های عدیده‌ای مواجه کرده است. به گونه‌ای که گاه دستیابی به نتایج دقیق و دارای اعتبار علمی را در عمل ناممکن جلوه می‌کند ✅جهت مطالعه این یادداشت کلیک نمایید👇 🌐https://vrgl.ir/o6AOD 🆔@cultural_governance
🔍 بنیادهای فلسفی علم فرهنگ ✅ کاوش ریشه‌های فلسفی دانش فرهنگ به روایت محمد علی مرادی ▪️کتاب«بنیادهای فلسفی علم فرهنگ» نوشته محمدعلی مرادی، به تعریف و تشریح فرهنگ و شکل‌گیری بنیان‌های نظری و فلسفی علم فرهنگ می‌پردازد. ▪️مرادی می‌گوید این دانش به مثابه رشته دانشگاهی، در کشورهای مختلف، نام‌های متنوعی دارد که ناشی از روش‌های متعددی است که از سنت‌های گوناگون آکادمیک برگرفته شده است. «در انگلستان به مطالعات فرهنگی، در هلند به تحلیل فرهنگ و در آلمان به علم فرهنگ موسوم است.» 🆔@cultural_governance
کم‌کار ترین مراکز حاکمیتی مراکز افکارسنجی هستند 🔰نشست بررسی «جنبه های فردی و اجتماعی حجاب در جامعه» با حضور ابراهیم فیاض، استاد دانشگاه تهران و جامعه شناس و حجت الاسلام جلیل محبی، با اجرای محمدحسین بدری به میزبانی خبرگزاری مهر برگزار شد. 🔸استاد جامعه شناسی دانشگاه تهران عنوان کرد: اگر تقوا باشد کار جامعه به چنین شرایطی نمی‌کشد. تقوای بدون قسط یک تخیل سوسیالیستی است. در کشوری که بحث علمی نمی‌گذارند انجام شود خیلی ذهن نوجوانان را روشن نمی‌توان کرد. 🔸حجت الاسلام جلیل محبی به نقش حاکمیت و دستگاه مجری و تصمیم گیر در این مسائل پرداخت و گفت: ما قانون اساسی ای داریم که مبنایش پیش نویسی بوده که از سمت حقوقدانان تهیه شده است. این پیش نویس در دستور کار قرار گرفت و با تغییراتی که در آن اعمال گشت تصویب شد. یکی از این تغییرات امر ولایت فقیه و تئوری نحوه مدیریت جامعه بود. 💢مطالعه متن نشست در خبرگزاری مهر 🆔 @cultural_governance