به برخی از دوستان قول داده بودم که فهرست منظوم شرح لمعه را برایشان ارسال کنم.👆
در چاپ های سابق از ابتدای طهارت تا انتهای کتاب المساقات در جلد 1 و از ابتدای کتاب الاجاره تا انتهای کتاب الدیات در جلد دوم قرار داشت.
با خط عبدالرحیم و حاشیه های بزرگانی مثل نراقی و آقاجمال و شیخ علی نوۀ شهید ثانی
نسخه نهایی شفاعت.pdf
318.7K
#شفاعت
#حضرت_فاطمه سلام الله علیها
#روایات_شفاعت
#قیامت
دیشب توفیق خدمت پسر عمۀ عزیزم را داشتم، رشتۀ سخن به مقامات #صدیقۀ_کبری (سلام الله علیها) رسید، گفتم:
سال 1394 به درخواست #ستاد_فاطمیه، 35 صفحه دربارۀ #شفاعت_حضرت_زهراء_در_قیامت ؛ نوشته ام. بسیار مشتاق و شادمان شده و درخواست مطالعه آن را نمود.
#فهرست این نوشته از این قرار است:
💡مقدمه (شفاعت در لغت و اصطلاح)/ فلسفه شفاعت
💡فصل اول: شفاعت رهبرى (شفاعت عمل):
تبیین روایات شفاعت رهبری (شفاعت عمل)
1. روایاتی که معنای نام مبارک حضرت را بیان می کند
2. روایات کیفیت تشریف فرمایی حضرت به صحرای محشر و ورود به بهشت و آشکار شدن فضیلت آن بانو بر سایرین
3. روایاتی که می گوید آرزوی حضرت فاطمه در روز قیامت شفیع سادات و شیعیان و محبان است
4. روایت عبور سریع شیعیان به همراه بانوی اسلام، از پل صراط
5. روایت راهنمایی مردان مؤمن به سمت بهشت توسط امیر المؤمنین و رهبری بانوان مؤمن این امت توسط حضرت فاطمه
💡فصل دوم: شفاعت مغفرت
مقدمه1: جاذبه رحمت
مقدمه2: اصل تطهير
مقدمه3: عمل و رحمت دو رکن اساسی نجات و آمرزش:
مقدمه4: مغفرت الهى چه ارتباطى با شفاعت دارد؟
تبیین روایات شفاعت مغفرت:
مقدمه: روایات مردم موافق با اهل بیت را سه دسته نموده است
دسته1 (روایت رهایی دوست دار اهل بیت از عذاب، بعد از طی مراحلی از بلاها)
دسته2(روایت علت نام گذاری حضرت به نام مبارک «فاطمه» )
دسته3(روایات شفاعت شیعیان و محبین و پیروان شیعیان
دسته4 ( خبردادن پیامبر از شفاعت دخترش حضرت فاطمه)
خاتمه: آیا وعده شفاعت باعث جرأت مردم بر معصيت نمى شود؟
@DUROUS_ALSHABAB
#فقه
#اجتهاد
#اجتهاد_پویا
#تحول_فتوا_در_گذر_زمان
#نمونه عملی
1- #توقیفی_بودن_یا_نبودن_عقود
2- #مالکیّت_یا_عدم_مالکیت_کلی_و_جهت
بسیار خوانده و شنیده ایم که باب اجتهاد براى شيعه باز است و گاهی در مبانى فقهاء تغيير جهتى و نظرى داده مى شود،
اکنون دو نمونه را ذکر می خوانیم:
1- بسیاری از فقهای گذشته مى گفتندعقود توقيفيّه اند و لذا در تصحیح معاملات مستحدثه باز می ماندند.
ولى متأخرین گفتند دليلى نداريم كه عقود تعبديّه باشد، لذا معاملات مستحدثه و پيچيده زمان ما همه حل شد.
مثلا: مسأله نجاست چاه تا زمان محقق حلی از مسلّمات فقه بود،
ولی بعد از زمان ايشان طهارت چاه از مسلّمات شد.
2- آیا جهت و كلّى و مسجد و مانند آنها مى توانند مالك چیزی باشند؟
مرحوم سید یزدی در عروة الوثقی بنابر اين مبنا که اینها می توانند مالک باشند، فرموده است:
اگر فقيه پول ندارد تا در کاری که لازم می داند خرج کند؛ مى تواند بر عهدۀ زكات قرض بگیرد.
و چنانچه از دنيا برود؛ قرض او بر عهدۀ جهت زكات (بر ذمّه زكات) است.
@DUROUS_ALSHABAB
May 11
#لغت
#وجه_نامگذاری
#شفاعت
#شفع
#وتر
#شفع
شفع و شفاعت هر دو مصدراند به معنى ضمیمه كردن چيزى به چيزى.
راغب گويد «الشَّفْعُ: ضَمُّ شَيْءٍ إِلَى مِثْلِهِ»
در اقرب الموارد گفته «شَفَعَ الْعَدَدَ: صَيَّرَهُ زَوْجاً أَي أَضَافَ إِلَى الْوَاحِدِ ثَانِياً».
کاربرد واژۀ شفع در قرآن:
«وَ الشَّفْعِ وَ الْوَتْرِ. وَ اللَّيْلِ إِذا يَسْرِ» (فجر: 3 و 4).
#شفع در اي آیه اسم است به معنى (جفت) چنانكه #وتر به معنى (تك) است
يعنى: قسم به جفت و تك و قسم به شب آنگاه كه مي رود.
#شفاعت
ظاهرا شفاعت را از آن جهت شفاعت گویند كه شفيع خواهش خويش را به ايمان و عمل ناقص طرف ضمیمه ميكند و هر دو مجموعا پيش خدا اثر ميكنند.
منبع
قاموس قران، ج4، ص: 48 (با اندکی تصرف)
@DUROUS_ALSHABAB
دروس الشباب
#فقه #اجتهاد #اجتهاد_پویا #تحول_فتوا_در_گذر_زمان #نمونه عملی 1- #توقیفی_بودن_یا_نبودن_عقود 2- #م
در توضیح مثال قرض، یک کلمه جا افتاده بود، اصلاح شد. اگر کسی قبل از این ساعت خوانده، دوباره بخواند.
#امام_حسین
#اخلاق
#خانواده
#سلوك_خانوادگي_امام
#اظهار_علاقه به #همسر_و_فرزندان :
أبو الفرج اصفهانی در کتاب الأغانی می گوید: «و عبد الله بن الحسين و أمه الرباب بنت إمرئ القيس و هي التي يقول فيها أبو عبد الله الحسين:
لَعَمرُكَ إِنَّنِي لَأُحِبُّ دَاراً
تَكُونُ بِهَا سُكَينَةُ وَ الرُّبَابُ
أُحِبُّهُمَا وَ أَبذُلُ جُلَّ مَالِي
وَ لَيسَ لِعَاتِبٍ عِندِي عِتَابٌ
یعنی: مادر عبد اللَّه بن الحسين، (رباب) دختر امري القيس است كه امام حسين در باره اش چنین فرموده است:
1- به جان تو قسم من آن خانه ای را دوست دارم كه سكينه و رباب در آن باشند
2- من ايشان را دوست دارم و بيشتر مال خود را براي آنان بذل و بخشش مي كنم و كسي نمي تواند مرا مورد عتاب قرار دهد.
اين سكينه اي كه امام حسين ذكر نموده از رباب است.
نام اين سكينه: امينه بود. كلمه: سكينه كه غالبا به آن بانو گفته ميشد نام او نبوده است.
همین شعر را ابو حنيفه، نعمان بن محمد بن منصور بن احمد بن حَيُّون تميمى مغربى، متولد 259 هجری و متوفای 363 هجری در کتاب:
#شرح الأخبار في فضائل الأئمة الأطهار عليهم السلام ؛ ج3 ؛ ص177
در باب (ذِكرُ مَن قُتِلَ مَعَ الحُسَينِ صلوات اللّه عليه مِن أَهلِ بَيتِهِ) آورده است.
او این جمله را نیز افزوده است که حضرت این بانو را دوست می داشت و درباره اش این شعر را می گفت.
نیز ابن الجوزي این مطلب و شعر را در تذكرة الخواص ص 265 آورده است.
@DUROUS_ALSHABAB
شهادت پیامبر گرامی اسلام (صلی الله علیه و آله)
و امام حسن مجتبی و امام رضا (علیهما السلام) را خدمت شما دوست داران و شیعیان اهل بیت علیهم السلام تسلیت عرض می کنم.
التماس دعا، خصوصا در مجالس روضه و اشک.
فلسفه خلقت در اسلام1.pdf
334.2K
#یادآوری1
#فلسفۀ_خلقت_در_اسلام
#فلسفۀ_زندگی_طلبگی_و_هدف_آن
#یادآوری
نام #اولین نوشته ای است که جدی نوشتم و در مجله فروغ اندیشه با نام #فلسفۀ_خلقت_در_اسلام چاپ شد.
#سبک این نوشته #عرفان_نظری است
و در نهایت به #فلسفۀ_وجود_نبی و #امام و #مبلغان_علوم_دینی پرداخته ام.
یعنی:
دربارۀ
#فلسفۀ_زندگی_طلبگی_و_هدف_آن
نوشته ام.
اولین مخاطب این نوشتار همسرم است که به زندگی طلبگی عشق می ورزد و همواره مشوق من برای استقامت و صبر بر مشکلات زندگی طلبگی بوده است.
خداوند پدر بزرگوارش و محبان و شیعیان امیر المؤمنین علی علیه السلام را رحمت کند و همنشین اهل بیت علیهم السلام قرار دهد.
@DUROUS_ALSHABAB