نگاهي گذرا به عصمت در تفسير الميزان.pdf
60.3K
#عصمت
#المیزان
#علامه_طباطبایی
#کلام_قرآنی
#یادداشت_های_کلامی
عنوان:
نگاهی گذرا به عصمت در تفسیر المیزان
محمد علی جوان
سال 1399
#شامل:
الف- ذکر یک شاهد قرآنی بر اینکه عصمت با اختیار منافات ندارد.
ب- تعریف و توضیح «عصمت» در جلد 5 و 17 تفسیر المیزان
ج- ذکر یک مثال محسوس برای توضیح اینکه عصمت با اختیار منافاتی ندارد.
د- مدرک قرآنی تعریف علامه از عصمت
هـ - اگر منشأ عصمت، علم است چرا علماء معصوم نیستند؟
و- ماهیت علمی که باعث عصمت است، چیست؟
@DUROUS_ALSHABAB
#قرآن
#نقش_صرف در #ترجمۀ_قرآن
#نقش_بلاغت #باب_قصر #قصر_به_أل
#اسم_مفعول (#خلط اسم فاعل و اسم مفعول در ترجمه #المستعان )
#نقد_ترجمه_های_مشهور
ب. سوره #یوسف، آیه 18:
وَ جاؤُ عَلى قَميصِهِ بِدَمٍ كَذِبٍ قالَ بَلْ سَوَّلَتْ لَكُمْ أَنْفُسُكُمْ أَمْراً فَصَبْرٌ جَميلٌ وَ اللَّهُ الْمُسْتَعانُ عَلى ما تَصِفُونَ
#نقد_ترجمۀ «اللَّهُ الْمُسْتَعانُ عَلى ما تَصِفُونَ »
#مقدمه:
1- واژۀ #مستعان اسم مفعول است و اسم فاعلش #مستعِین می باشد.
2- این واژه با #علی و #من و #لام متعدی می شود و در اصطلاح بین #مستعان_منه و #مستعان_علیه و #مستعان_له فرق است.
3- خداوند #مستعان_منه است یعنی کسی که از او درخواست یاری شده است.
#فولادوند : «و بر آنچه توصيف مى كنيد، خدا يارى ده است» (ترجمۀ #اسم فاعل در حالی که #مستعان اسم مفعول است.)
#الهی_قمشه : « بر رفع اين بليّه كه شما اظهار مىداريد بس خداست كه مرا يارى تواند كرد.» (#مستعان به عنوان اسم فاعل ترجمه شده است ضمن اینکه عبارت (رفع این بلیه) ترجمۀ #ما موصوله دانسته شده و درست نیست.)
#مکارم : « و در برابر آنچه مى گوييد، از خداوند يارى مى طلبم!» (یاری می طلبم ترجمۀ #أستَعِینُ (مضارع متکلم وحده) است!)
#مشکینی : «و خداست كه بايد بر آنچه توصيف مىكنيد از او يارى جست.» (#المستعان را فعل امر به لام و مجهول ترجمه نموده است : #لِیُستَعَن مِن اللهِ . ضمنا جمله موجود در آیه یک #جملۀ_خبری است.)
#آیتی : « و خداست كه در اين باره از او يارى بايد خواست.» (همانند مشکینی)
#رضایی : « و در برابر آنچه وصف مى كنيد، تنها خداست كه (از او) يارى خواسته مى شود.» (#ترجمۀ_صحیح_تر)
#بلاغت:
برخی همانند آقای رضایی آیه را به گونۀ #حصر معنا نموده اند (تنها خدا - فقط خدا)،
#دلیل این ترجمه:
#ال در #المستعان برای دلالت بر #کمال یا استغراق است و لذا دلالت می کند بر حصر خبر در مبتدا (یعنی: حصر یاری خواستن در اینکه فقط از خدا باشد.)
@DUROUS_ALSHABAB
به فروش می رسد
حاشیة الصبان علی شرح الاشمونی
با شرح شواهد عینی
@DUROUS_ALSHABAB
#سبّ_صحابه
#قتل_حسین_بن_علی علیهما السلام
#فتاوای_بزرگان #اهل_سنت (#عامة)
گناه چیست؟
آیا امام حسین علیه السلام از صحابه نبود؟
آنچه در این پیام می خوانید فتوای برخی از بزرگان عامه دربارۀ #سب_صحابه است.
هدف از نقل این پیام دو چیز است:
1- برخی فتاوای اهل سنت مصداق مثل معروف #یک_بام_و_دو_هوا است. مثل فتاوای ایشان در گناه سب صحابه و حرمت لعن قاتلان فرزندان رسول خدا حتی کسانی مثل امام حسن و امام حسین که از شحص پیامبر حدیث شنیده و از صحابی به شمار می روند.
2- شاهدی بر تاثیر برخی مجالس بر امنیت شیعیان در مناطق ترکیبی که با اهل سنت همجوارند.
#منبع : #قصة_الفتنة از دکتر راغب السرجانی:
أما علماء السنة فيقول أحمد بن حنبل رحمه الله:
إذا رأيت أحدا يذكر أصحاب رسول الله صلى الله عليه وسلم بسوء، فاتهمه على الإسلام.
#ترجمه:
به فتوای #احمد_بن_حنبل : کسی که از اصحاب رسول خدا صلی الله علیه و آله به بدی یاد می کند؛ در اسلامش شک کن.
وقال إسحاق بن راهويه:
من شتم أصحاب النبي صلى الله عليه وسلم يعاقب ويحبس.
#ترجمه:
به فتوای #اسحاق_بن_راهویه (یکی از راویان صحیح بخاری): کسی که به اصحاب پیامبر دشنام دهد، عقاب شده و زندانی می شود.
ويقول الإمام مالك:
من شتم النبي صلى الله عليه وسلم قتل بكفره، ومن سب أصحابه أُدّب.
#ترجمه:
به فتوای #امام_مالک: کسی که به پیامبر دشنام دهد به خاطر کفرش کشته می شود و کسی که اصحاب آن حضرت را دشنام دهد ، تأدیب می شود.
وقال القاضي أبو يعلى:
الذي عليه الفقهاء في سب الصحابة؛ إن كان مستحلا لذلك كفر، وإن لم يكن مستحلا لذلك فسق.
#ترجمه
#قاضی_ابویعلی: نظر فقها در بارۀ دشنام دادن به اصحاب پیامبر چنین است: الف- اگر دشنام دادن به آنان را جایز و روا بداند، کافر است. ب- اگر معتقد به مشروع بودن دشنام نباشد، فاسق است.
ويقول ابن تيمية:
من زعم أن الصحابة ارتدوا بعد رسول الله صلى الله عليه وسلم إلا نفرا قليلا لا يبلغون بضعة عشر نفسا، أو أنهم فسقوا عامة الصحابة، فلا ريب في كفره.
#ترجمه
فتوای #ابن_تیمیه (مبدع وهابیت): هر کس معتقد است که اصحاب پیامبر جز عدۀ قلیلی که به 19نفر نمی رسند، همگی مرتد شده اند، و نیز هر کس که اصحاب آن حضرت را فاسق بداند؛ هیچ شکی در کفر او نیست.
ويقول أبو زرعة الرازي:
إذا رأيت الرجل ينتقص أحدا من أصحاب النبي صلى الله عليه وسلم فاعلم أنه زنديق.
#ترجمه
فتوای #ابو_زراعة_رازی: هرگاه دیدی شخصی به یکی از اصحاب پیامبر #خرده_می گیرد (و از درجات آنان می کاهد) پس بدان که او زندیق است. #زندیق: خارج از دین یا دگراندیش
@DUROUS_ALSHABAB
یاد آوری می کنم در تعریف صحابی بین اهل سنت اختلاف است، ان شاءالله بیان خواهم کرد.
VTS_01_1.mp3
29.38M
فال حافظ1 / دکتر میر جلال الدین کزازی
نسبت به این فایل داوری نمی کنم، خودتان بشنوید و قضاوت کنید.
این چیزیست که خیلی ها گرفتار آن هستند.
هزار نکتهٔ باریکتر ز مو این جاست *** نه هر که سر بتراشد قلندری داند
آدمها وقتی از چیزی بدشان بیاید، دنبال اشکال و جواب و دلیل هستند
و وقتی از چیزی خوششان بیاید، صحت آن را بدیهی می بینند و از منکران تعجب می کنند که چرا نمی فهمند.
@DUROUS_ALSHABAB
نقد بداءة النحو.pdf
620.5K
#بدایة_النحو (صفایی بوشهری) #معجم_نحوی برای #نوآموزان
#نقد_بدایة النحو
چند سال قبل، نقدی بر کتاب بدایة النحو نوشتم و پیشنهاداتی برای بهتر شدن کتاب خدمت مدیریت وقت مرکز تدوین عرضه داشتم.
پس از انتقال نقد به مؤلف عزیز کتاب حضرت استاد آقای صفایی بوشهری، تغییرات محتوایی جدی در کتاب صورت گرفت، که از مقایسۀ چاپ سابق و چاپ جدید هویدا می شود.
البته هنوز هم اشکالات جدی بر این #معجم_نحوی که برای #نوآموزان نوشته شده وجود دارد.
امروز برخی از دوستان خواهان بارگذار آن نقد شدند.
@DUROUS_ALSHABAB
اسب نامه.pdf
220.2K
#اسب_نامه
#تکلیف_دانش_آموزی
#ارزش_نوشتن
#نوآوری_درـتحقیق
این نمونه ای از کار یک دانش آموز است، که با استفاده از جستجوهای اینترنتی این نوشته را گرد آورده است.
#نوآوری:
گاهی نوآوری در ارائۀ مطلب است.
یعنی روش بیان یا شکل ظاهری نوشته یا ارائۀ مثال های کاربردی هم نوآوری است.
بنابراین
نوشته های همگی #شما که در هنگام نوشتن یا نسبت به ظاهر تحقیق خود یا نسبت به مثال ها یا دلیل های جدید دقت می کنید، قابل تقدیر است.
@DUROUS_ALSHABAB
أسلوب حذف.pdf
667.5K
#بلاغت
#اسلوب_حذف
نوشتۀ طلبۀ پایه3 #امیرحسین_قناد
مدرسه #الإمام_علی_بن_أبی_طالب علیهما السلام
#سال1389 #مشهد
اگر از دوستان مشهد ایشان را می شناسند، برای خود ایشان هم ارسال کنند شاید خودش هم نوشته اش را نداشته باشد.
#بایگانی و #حفظ_آثار
@DUROUS_ALSHABAB
معنا و استعمالات #عهد در #قرآن
#لغت
واژۀ #عهد
واژۀ عهد دو کاربرد دارد:
کاربرد نخست: #مصدر به معنای نگهدارى کردن و مراعات کردن پى در پى یک چیز. در اقرب الموارد گويد: «عَهِدَ فُلَانٌ الشَّيْءَ» يعنى آنرا پى در پى نگهدارى و مراعات كرد.
کاردبرد دوم: #اسم_مصدر به معنای پیمان
نکته:
وجه تسمیۀ #پیمان:
پيمان را از آن جهت عهد می نامند كه مراعات آن لازم است (مفردات راغب). وَ أَوْفُوا بِالْعَهْدِ اسراء: 34.
#تعدیۀ عهد با واژۀ #إلی:
اگر #عهد به معنى امر و توصيه ای که حفظ و مراعاتش لازم است به کار رود با #إلی می آید. مانند:
وَ عَهِدْنا إِلى إِبْراهِيمَ وَ إِسْماعِيلَ أَنْ طَهِّرا بَيْتِيَ ... (بقره: 125). عَهِدْنا بمعنى دستور داديم و امر كرديم است ولى چون دستور اكيد و لازم المراعاة است لذا با عَهِدْنا تعبير آورده شده
أَ لَمْ أَعْهَدْ إِلَيْكُمْ يا بَنِي آدَمَ أَنْ لا تَعْبُدُوا الشَّيْطانَ (يس: 60)
#معاهده:
از باب مفاعله؛ و در اصل، نوعی رابطۀ دو طرفه است. (عَاهَدَ یُعَاهِدُ مُعَاهَدَةً)
بنابر این #معاهده یعنی: با همديگر پيمان بستن پيماني كه لازم الاجرا است و باید مراعات شود. مانند: إِلَّا الَّذِينَ عاهَدْتُمْ عِنْدَ الْمَسْجِدِ الْحَرامِ فَمَا اسْتَقامُوا لَكُمْ فَاسْتَقِيمُوا لَهُمْ (توبه: 7)
#معاهدة و #مبالغه
البته گاهی واژۀ #معاهده برای #مبالغه به کار می رود، زیرا پیمان و قراری یک طرفه است. مثل: وَ مِنْهُمْ مَنْ عاهَدَ اللَّهَ لَئِنْ آتانا مِنْ فَضْلِهِ لَنَصَّدَّقَنَ (توبه: 75). پيداست كه عاهَدَ در آيه پيمان شديد را ميرساند زيرا عهد يكطرفى و فقط از جانب بنده است.
#نقد_ترجمه_های_مشهور
اکنون نادرستی برخی از ترجمه ها از آیۀ «قالُوا إِنَّ اللَّهَ عَهِدَ إِلَيْنا» (آل عمران : 183) را ببینید.
دوستان نقد خود بر ترجمه های موجود از این آیه بنویسید و برایم ارسال کنید.
@DUROUS_ALSHABAB
#قرآن
#نقد_ترجمه_های_مشهور
#نقش_جار_و_مجرور در معنای فعل
برخی از ترجمه ها از آیۀ «قالُوا إِنَّ اللَّهَ عَهِدَ إِلَيْنا» (آل عمران : 183)
#آدینه_وند و #مکارم : گفتند: «خداوند از ما پيمان گرفته» (نقد: #إلی به معنای #مِن، در حالی که #عهد_إلی به معنای أوصَی (العین، خلیل - اساس البلاغة، زمخشری) یا أمَرَ (مجمع البحرین، طریحی) است.
#الهی_قمشه_ای : « گفتند: خدا از ما پيمان گرفته» (#نقد: همانند ترجمۀ قبل)
#فولادوند : « گفتند: «خدا با ما پيمان بسته» (#نقد: مثل قبلی. با این تفاوت که #إلی را به معنای #مع دانسته است.)
#مشکینی : « گفتند: همانا خداوند (در كتابهاى آسمانى) به ما سفارش كرده» (#نقد: ترجمه اش #صحیح است جز اینکه مطلب داخل () اضافه است و نیازی به آن نیست.)
#انصاریان : «گفتند: خدا به ما سفارش كرده است» (#ترجمۀ_صحیح )
@DUROUS_ALSHABAB
بخشی از آنچه در این کتاب می خوانیم:
1. #ادله قرآنی و روایی امر به معروف و نهی از منکر.
2. #دلالت ادلهٔ فوق.
3. #آراء فقهای امامیه از سده های نخستین تا عصر صاحب جواهر.
4. تعریف معروف و منکر و محدوده و شرایط امر و نهی.
5. #ولایت فقیه و ریشه های روایی و تاریخی آن در فقه امامیه و بررسی آراء مرتبط با آن.
6. #حکومت و قضاوت.
7. امر به معروف و نهی از منکر در #مسائل_فردی.
8. امر به معروف و نهی از منکر و تعامل با #خانواده.
9. امر به معروف و نهی از منکر و #رفتار_زوجین.
10- کارمندی در حکومت #غیر_ولی_فقیه
و..... .
قیمت با #تخفیف : 80 تومان
@DUROUS_ALSHABAB
#ولایت_فقیه
#اجرای_حدود در #عصر_غیبت
#جواهر_الکلام
برشی از کتاب امر به معروف و نهی از منکر جواهر الکلام
اجرای حدود و قضاوت توسط فقهاء عصر غیبت:
و در هر حال، برخی - بنا به آنچه از بعضی از آنان نقل شده - گفته اند:
برای فقهائی که با تمسک به ادله تفصیلی و استدلالیِ، به احکام شرعی آگاهند، جایز است که در حال غیبت امام علیه السلام، حدود شرعی را اجرا نمایند،
همان طور که در صورت ایمنی از ضررِ سلطان و حاکم وقت، برای آنان حکم کردن(قضاوت) بین مردم، جایز است.
و نیز بر مردم واجب است که آنان را بر اجرای حدود، یاری نمایند، همان طور که یاری امام بر آنان واجب است.
و قائلین این فتوا عبارتند از:
#إسکافی ، #شیخ_مفید و #شیخ_طوسی ، #سلار_دیلمی ، #علامه_حلی ، #شهید_اول و #شهید_دوم ، #مقداد ، #ابن_فهد_حلّی ، #محقق_کرکی ، #سبزواری ، #کاشانی ، و ... . بلکه این فتوا بین فقهاء مشهور است،
و بلکه – بالاتر از این –،
من نسبت به این فتوا مخالفتی نیافتم، جز آنچه که از ظاهر عبارات ابن زهره و ابن ادریس نقل شده؛
ولی من خودم این مسأله را در آثار این دو نفر بررسی ننموده ام، و ممکن است که بررسی آراء این دو، خلافِ این نقل را ثابت کند –،
یعنی آنان هم همین فتوا را قبول داشته باشند –
زیرا سابقاً شنیدی که
این دو، بر جواز اجرای حدود توسط حاکم منصوب از جانب امام ادعای اجماع نموده اند،
و فقیه نیز در ضمن حاکمِ منصوب از ناحیه امام، داخل است .
پس بنابر این توضیحات، و با توجه به عبارتی که سابقاً از ابن زهره و ابن ادریس نقل کردیم،
بر جواز اجرای حدود توسط فقیه اجماع است،
نه بر عدم جواز .
.....
او در ادامه به بررسی تفصیلی روایات و اقوال فقها می پردازد و در نهایت از منکرین ولایت فقیه در اجرای حدود، تعجب می کند و می گوید:
گویا این عده، طعم فقه را نچشیده اند. و گویا از لحن و سبک و رموز اقوال ائمه هیچ چیزی را نفهمیده اند، و در منظور امام از این سخن:« من او را حاکم بر شما و قاضی و حجت و خلیفه و... قرار دادم »، درنگ ننموده اند، در حالی که ظاهر است که مراد از این عبارات، نظم بخشیدن به شیعه است، نسبت به بسیاری از اموری که به ائمه مربوط می شود.
و به خاطر همین است که سلار در کتاب مراسم – در همان عبارتی که چند صفحه قبل نقل کردیم – معتقد است که ائمه امور مربوط به منصب امامت را به فقهاء تفویض نموده اند .
@DUROUS_ALSHABAB
🌺 فرا رسیدن سالروز ولادت باسعادت اشرف کائنات، خاتم الانبیاء، حضرت محمّد مصطفی صلّیاللهعلیهوآله و همچنین ولادت فرخندۀ بزرگ پرچمدار شاهراه ولایت علوی، حضرت امام جعفر صادق صلواتاللهعلیه را به محضر مقدّس حضرت ولیّعصر عجّلاللهفرجهالشریف و همۀ شیعیان و منتظران تبریک و تهنیت عرض می نمائیم.
از حضرت #امام_صادق علیهالسلام روایت شده است که فرمودند:
🌸 «با غير از زبانتان، دعوتكنندۀ مردم به دین باشيد؛ بايد مردم از شما پرهيزگارى، تلاش و جدیّت، برپاداشتن نماز و خیرات را ببينند؛ كه همين، دعوت صحیح است.»
🌼 «قال أبوعبدالله عليهالسلام: كونوا دعاة للناس بغير ألسنتكم، ليروا منكم الورع والاجتهاد والصلاة والخير، فإن ذلك داعية.»
📚 كافی (شیخکلینی)، ج۲، ص۷۸، ح۱۴
وسائل الشیعة (شیخحرعاملی)، ج۱، ص۵۶
🍀 بنابر روایت مشهور امام صادق علیهالسلام:
"هر کس روز هفدهم ربیعالاول را روزه بگیرد، خداوند ثواب روزۀ شصت سال را برایش بنویسد."
خوش به حال کسی که همچو من محروم نباشد.
#میلاد_پیامبر_اکرم
@DUROUS_ALSHABAB
#آداب #سیرۀ_طلبگی
#عمل_استاد
#عمل_طلاب
در محیطی که بیشتر طلاب رفت و آمد می کنند، حضور داشتم.
رفتم سرویس بهداشتی، منظره ای تعجب آور دیدم،
نه یک یا دو نفر، بلکه بیشتر از آقایان را دیدم که پس از خروج از سرویس بهداشتی، حتی برای شستن دست هم سراغ شیر آب نرفتند.
این در حالی است که 25 سال قبل،
همۀ اساتید پس از خروج از سرویس بهداشتی وضو می گرفتند.
می گفتند: روایت است که وضو نور است. حیف است انسان خودش را از این نور محروم کند.
ما هم که گهگاهی وضو نمی گرفتیم، از وضو نگرفتن خودمان خجالت می کشیدیم.
کسی ما را مجبور نمی کرد.
ولی 1- این روایات به گوشمان خورده بود، 2- اهل عمل به این روایات را هر روز و هر لحظه می دیدیم.
این روایات چنان در جان طلاب آن روزگار نشسته بود که الآن هم اگر بدون وضو از سرویس ها خارج شویم، گویا چیزی کم داریم.
بیچاره طلاب الآن که از دیدن منظره هایی مثل آنچه ذیلا می گویم، محروم اند:
الف- اذان گفتن اساتید با صدای بلند در حیاط یا نمازخانه مدرسه.
ب- اذان دسته جمعی
ج- نماز شب اساتید در مدرسه
د- وضو گرفتن اساتید برای غیر نماز (البته هنوز برخی اساتید که مثل بنده بی حال نیستند، وجود دارند. کونوا دُعاة الناس بأعمالکم و لا تکونوا دعادة الناس بألسنتکم)
ه_ پیاده روی با اساتید در مسیر مدرسه تا حرم یا مثل آن
و- خاطره گویی اساتید
ز- دیدار اساتید در منزل و دیدن کتابخانه و سیرۀ عملی و زاهدانه و فقیرانۀ علمای حوزه که هنوز هم در میان اساتید گم نام حوزه وجود دارد.
ح- برگزاری دروسی اضافه بر دروس رایج در علوم مختلف اسلامی (سراغ هیئت یا نجوم و ریاضی نروید، حداقل در اخلاق و فقه و ادبیات و فلسفه و عرفان و کلام و تفسیر هم نداریم #چون #طلاب #نمی_خواهند.)
ط-...
@DUROUS_ALSHABAB
اسم مصدر حاصل مصدر.PDF
2.4M
#کتاب_شناسی
#ادبیات
#اسم_مصدر #حاصل_مصدر
کتاب حاضر که در سال 1332 توسط دکتر #معین به زبان فارسی نوشته شده است با استفاده از کتب چون المعجم فی معاییر اشعار العجم و تفسیر ابوالفتوح و نهج الأدب و صرف و نحو زبان فارسی و مثنوی و آثار نظامی و آثار زبان شناسانی که در حوزۀ زبان های #سامی تحقیق داشته اند نوشته شده است.
@DUROUS_ALSHABAB
#حدیث
#آداب_نقل_حدیث ( #سلوک_عملی )
#آداب_ترجمۀ_روایت
#تصحیف ( #آرایه_های_بدیع )
اختلاف در #تفسیر_روایت
#المحاسن
کسانی که روایات را به راحتی و با #جرأت فراوان #ترجمه_می_کنند و بر اساس #فهم_خودشان #به_نام_دین #فتوا می دهند، توصیه می کنم با صبر و حوصله این پیام را بخوانند.
برقی در کتاب المحاسن روایتی دارد که در ترجمۀ آن حداقل 5 نظریه وجود دارد و بازگشت همگی آنها به ادعای #تصحیف در کتابت حدیث است. (از راه برون رفت از این اختلاف بگذریم که نه بنده در سطح آن هستم و نه مخاطبین حوصلۀ آن را دارند)
متن حدیث:
المحاسن ؛ ج2 ؛ ص612
33 عَنْهُ عَنْ أَبِيهِ عَنِ ابْنِ سِنَانٍ عَنْ أَبِي الْجَارُودِ عَنِ الْأَصْبَغِ بْنِ نُبَاتَةَ قَالَ قَالَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ ع :
مَنْ #جَدَّدَ قَبْراً أَوْ مَثَّلَ مِثَالًا فَقَدْ خَرَجَ مِنَ الْإِسْلَامِ.
#ترجمۀ اجمالی روایت: «حضرت امير المؤمنين صلوات اللَّه عليه فرمودند:
هر كس قبری را تجديد كند يا مثالى بكشد پس از آیین اسلام خارج شده است.
یاد آوری کنید دربارۀ #مثّل_مثالا هم توضیحی گفته شود.
#اعتبار_حدیث
بر مبنای متأخرین که وثوق صدوری را کنار گذاشته اند، این حدیث ضعیف است.
ولی این حدیث نزد قدمای امامیه صحیح و معتبر بوده زیرا آنان یکی از راه های علم به صدور روایت از معصوم را وثوق به کتاب می دانستند،
و كتاب اصبغ بن نباته که منبع این حدیث است، #اولین كتابى بود كه شيعه تصنيف كرده است. و از جمله اصول است.
#معنای_تجدید_قبر:
مشایخ و بزرگان حدیث در لفظ و معنای این حدیث اختلاف دارند، آنچه می خوانید مختصری از نظریات آنان پیرامون این حدیث است:
1- #صفار (محمد بن حسن صفار) معتقد بود لفظ ین روایت با #جیم ( #جدّد ) است.
#ابن_ولید كه شاگرد صفار و استاد شیخ صدوق است به نقل از استادش روایت را چنین معنی می کند: «جايز نيست تجديد و تازه كردن قبر و نه گل ماليدن بر آن بعد از آن كه مدتها گذشته باشد و در اول آن را گل ماليده باشند چون در عرف مى گويند كه تازه كرده است قبر را و ليكن اگر شخصى بميرد و قبر او را گل بمالند جايز است كه قبرهاى ديگر را مرمت كنند بى آن كه تجديد كنند و از نو بسازند و حكمتش آنست كه اندراس قبور سبب رقت زايران است و آن سبب مرحمت صاحبان قبور.»
2- همین #ابن_وليد از استاد ديگرش #سعد_بن_عبد اللَّه اشعری قمی نقل كرده است كه او روایت را به #حاء ( #حدَّدَ) مى خواند. بدان خاطر که در #نسخه او از #كتاب_اصبغ نقطه نداشته است؛ يا اگر نقطه می داشت، از استادان شنيده و نقطه كتاب را تجويز مى كرد و سهو نسخه نویسان را تذکر می داد.
بنابر اين #تحديد بمعنى #تيز_كردن است يعنى (خر پشته ساختن و گنبدی کردن روی قبر) در مقابل مسطح بودن و صاف بودن روی قبر.
3- #ابن_وليد از #برقى نیز نقل كرده است كه او #جدّث مى خوانده است.
و شیخ صدوق در ادامۀ این نقل می گوید: او برای ما توضیح نداد که مراد از #تجدیث_قبر چيست؟
سپس شیخ صدوق در ادامه می گوید ممکن است مراد از #جدّث این باشد که قبری را که در او میتی دفن کرده اند، برای دفن میت دیگری به کار برند، زیرا واژۀ #جَدَث به معنای #قبر است.
#مجلسی_اول (محمد تقی پدر علامه مجلسی صاحب بحار الأنوار) در نقد این احتمال شیخ صدوق می گوید:
قانون قدما نبوده است كه بدون اینکه از كسى مرادش را بشنوند، بگويند كه مراد او اينست. (به حدث خود به او چیزی را نسبت دهند).
4- خود #ابن_وليد می گويد: آنچه اعتقاد من است این است كه ( #جدّد ) به جيم درست است.
پس معناى روایت اينست: هر كس قبرى را نبش كند، زيرا كسى كه قبرى را نبش كند آن را تجديد قبر كرده است زیرا ما را به تجديد و بازسازى آن نيازمند ساخته است،
پس ابن وليد #لفظ_صفّار ( #جدّد) و معنایی نزدیک #معنى_برقى (کندن_قبر_و_تجدید_بنای_آن) را اختيار كرده است.
5- #شیخ_صدوق در نهایت می گوید:
تجديد به آن معنى كه محمّد بن حسن صفّار بدان قائل است
و تحديد با حاء بى نقطه كه اعتقاد سعد بن عبد اللَّه است
و آن كلمه «جدث» كه برقى گفته
همگى داخل در معنى حديث است و هيچ كدام بيرون از معنى آن نيست
و هر كس با امام عليه السّلام مخالفت كند در بازسازى و تازه كردن قبر و خر پشته ساختن بر آن و نبش كردن قبر و از روى عناد يكى از اينها را حلال شمارد از اسلام بيرون رفته است.
#منبع:
#من_لا_یحضر (فقیه من لا یحضره الفقیه) / شیخ صدوق
#لوامع_صاحبقرانی / مجلسی اول
@DUROUS_ALSHABAB
هدایت شده از شرح قصیدهی بانَت سُعاد
این کانال جهت بارگذاری صوت تدریس کتاب "شرح قصیدهی بانَت سُعاد" نوشته جمال الدین ابن هشام الانصاری (م ۷۶۱ق و مولف مغنی اللبیب) تاسیس شده است.
مدرس: استاد عزیز حجة الاسلام و المسلمین شیخ سجاد قربانی
مکان تدریس: مدرسه مبارکه معصومیه در شهر قم
زمان: روزهای شنبه، یکشنبه و دوشنبه هر هفته، از ساعت ۹ تا ۱۰.
جلسه به صورت آنلاین برگزار نمی شود ولی در انتهای هر هفته صوت جلسات در همین کانال بارگزاری می شود.
این کانال رو به همه دوستان علاقهمند به مباحث ادبی معرفی کنید.
هدایت شده از شرح قصیدهی بانَت سُعاد
1 - 02.7.12.mp3
41.4M
صوت اولین جلسه 12مهر1402
این جلسه، اولین جلسه از مقدمات شرح قصیدۀ بانَت سُعاد است.
برخی از موضوعات مطرح در جلسه:
1- دو رویکرد کلان در ضرورت تعلم زبان عربی
2- بازشناسی هندسۀ حاکم بر علوم ادبی از جهت توانمندی در رفع نیاز ما به تعلم زبان عربی
3- تقریری جدید از اعجاز ادبی قرآن
4- بیان حلقۀ مفقودۀ تعلم ادبیات عرب: فقه ادبی یا ادبیات تلفیقی
دروس الشباب
این کانال جهت بارگذاری صوت تدریس کتاب "شرح قصیدهی بانَت سُعاد" نوشته جمال الدین ابن هشام الانصاری (
برای دوست داران مباحث عمیق ادبی خوب است مباحث این کانال را ببینند.