تشیع در دوره نادرشاه افشار.pdf
739K
#تشیع در دوران نادر شاه
https://eitaa.com/DUROUS_ALSHABAB
اندیشه تقریب شیعه و سنی؛ سیاست سنی گرایی نادرشاه.pdf
270.8K
اندیشه تقریب شیعه و سنی؛ سیاست سنی گرایی نادرشاه
https://eitaa.com/DUROUS_ALSHABAB
رویکرد دینی نادر شاه و تأثیر آن بر شیعیان و عالمان شیعه.pdf
4.14M
رویکرد دینی نادر شاه و تأثیر آن بر شیعیان و عالمان شیعه
https://eitaa.com/DUROUS_ALSHABAB
#ممکن
#نیازمندی_به_علت
#شعر
#محمود_شبستری
#سعادت_نامه
چرا عالم آفریننده می خواهد؟
آنچه می خوانید، از کتاب سعادت نامه شیخ محمود شبستری است. که بعد از 20 سال امروز مجددا به آن رجوع کردم، و قسمتی را برای شما عزیزان به اشتراک می گذارم.
هیچ ممکن به خویش هست نشد
شیب و بالا، بلند و پست نشد
دور باطل، تسلسل است محال
اوست پس مبدء و بدوست مآل
زانکه بر بود ذات خود موقوف
نشود کس چو وصف بر موصوف
نرسد جملۀ دوم به نخست
هر دو گردند منتهی به درست
ممکنیّت ز ممکنی منفک
نشود بی خلاف و شبهه و شک
هرگز او واجب الوجود نشد
منبع فضل و فیض و جود نشد
واجب آنگه نمی شود ممکن
گردش ذات کی بود ممکن
زانکه قلب حقایق است محال
حاش للّه ز ایزد متعال
خود گرفتم که می بگشت صفات
منقلب کی شود حقیقت ذات
صفت ذات هم نمی گردد
هیچ هستی عدم نمی گردد
صفت او چو اوست پاینده
هم نمود است و هم نماینده
https://eitaa.com/DUROUS_ALSHABAB
بسم الله در سلسلة الذهب جامی.pdf
210.6K
نور الدین عبدالرحمن جامی متوفای 898
دربارۀ
علت شروع قرآن با حرف #باء
و
علت حذف #الف از #بسم
در دفتر نخست از #سلسلة_الذهب از کتاب مثنوی هفت اورنگ مطلبی دارد که تقدیم شما می گردد.
او در همین کتاب، قصیدۀ میمیه فرزدق (در مدح امام سجاد علیه السلام) را نیز به نظم ترجمه نموده است.
https://eitaa.com/DUROUS_ALSHABAB
#ابوبکر
#حدیث
#جامی
فضیلت یا فضیحت؟
عامیان حدیثی از پیامبر گرامی اسلام دربارۀ ابوبکر نقل نموده اند:
هر کس می خواهد به مرده ای که روی زمین راه می رود، بنگرد؛ پس به پسر ابوقحافه (یعنی به ابوبکر) بنگرد.
علمای آنان برای اینکه معنای این حدیث را از فضیحت به فضیلت بگردانند، به تأویل آن دست زده اند،
از جمله جامی در سلسلة الذهب چنین می گوید:
اشارة الی قوله علیه السلام من اراد ان ینظر الی میت یمشی علی وجه الارض فلینظر الی ابن ابی قحافه
بود ازین گونه مرده بوبکر * رسته از کید زرق و حیله و مکر
زان چو دیدش نبی که می پیمود * ره درین تیره خاکدان فرمود
هر که خواهد ز خلق کهنه و نو * نگرد مرده روان گو رو
آهوی مشک نافه را بنگر * پسر بو قحافه را بنگر
او چنین مرده و گروه شقاق * می زنندش ز جهل طعن نفاق
کان صدق و نفاق یعنی چه * غرق وصل و فراق یعنی چه
بود آیینه تمام صفا * عکس بینندگان در او پیدا
هر که سویش ز نیک و بد می دید * اندر او عکس روی خود می دید
طعنه بر وی ز جان پر کینه * طعن زشتان بود بر آیینه
زشت ننهد ز بد سرشتی خویش * جز بر آیینه عیب زشتی خویش
#حمله_به_خانۀ_دختر_پیامبر (صلی الله علیه و آله)
#حدیث_غدیر
#غصب_فدک
https://eitaa.com/DUROUS_ALSHABAB
#قبله_هفتم
#امام_رضا علیه السلام
محمد رضا امامی خاتونآبادی اصفهانی از علمای برجسته عصر صفوی و
مؤلف کتاب «جنات الخلود» در صفحه 32 این کتاب مینویسد: حضرت علیبن موسی الرضا(ع) ردر میان عجم ملقّب به #قبله_هفتم است زیرا
مردم در روی زمین به هفت موضع توجه دارند یا هفت موضع از زمین، قبلهگاه مسلمانان است: 1. مکه معظمه 2. مدینه منوره 3. نجف اشرف 4. کربلای معلی 5. مقابر قریش یعنی قبور کاظمین علیهما السلام 6. سامرا و 7. مشهدالرضا(ع).
بدین جهت آن بزرگوار را قبله هفتم مینامند.
https://eitaa.com/DUROUS_ALSHABAB
#اذان
#اقامه
#تکرار تکبیر شهادت های سه گانه در اذان
#معنا
الله اکبر، الله اکبر
اشهد ان لا اله الا الله، اشهد ان لا اله الا الله
....
غرض تکرار تکبیر و شهادت های اذان و اقامه چیست؟
آیا جمله دوم، مؤَکِّد جملهٔ اول است؟
در نگاه اول چنین می نماید که جمله دوم برای تأکید جمله نخست تکرار شده است (نظر برخی از ادباء)
اما
حق _همان طور که برخی دیگر گفته اند_ آن است که جملهٔ دوم نیز تأسیسی است نه تأکیدی
زیرا
این جملات انشائی می باشند نه خبری
پس هر جمله اش انشائی جدید و غیر از انشای سابق است.
https://eitaa.com/DUROUS_ALSHABAB
#واحد
#اسماء_الحسنی
#الواحد
سه معنی دارد:
1- یگانۀ متفرّد بالذات که وی را اجزا و اعضا نباشد.
2- یکتایی که مانند ندارد. در وحدانیت و مُلک شریکی مر او را نیست.
3- از جواد علیه السلام منقول است که مراد از وحدانیت او سبحانه، اجماع زبان هاست از هر طایفه در توحید او. کقوله تعالی: «وَ لَئِنْ سَأَلْتَهُمْ مَنْ خَلَقَهُمْ لَيَقُولُنَّ اللَّهُ».
به هر تقدیر
برای الفت و انس در غربت و امتیاز بین الأقران خواندنش فایده عظیم دارد.
عدد کبیرش نوزده
وسطش یک
و صغیرش نیز یکست.
منبع
#جنات_الخلود
https://eitaa.com/DUROUS_ALSHABAB
#لغت
#قرآن
#أحد
«قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ» (توحيد: 1)
واژۀ أحد از ریشۀ (وحد) دو استعمال دارد:
1- #اسم، به معنای يكى و يك نفر؛
«إِذا حَضَرَ أَحَدَكُمُ الْمَوْتُ» (بقره: 180) یعنی: آن گاه كه مرگ يكى از شما رسيد.
اگر این #أحد در سياق نفى و شبه نفی واقع شود، افاده عموم می كند، «وَ ما هُمْ بِضارِّينَ بِهِ مِنْ أَحَدٍ إِلَّا بِإِذْنِ اللَّهِ» (بقره: 102) آنان (ساحران) به هيچ كس به و سیلۀ سحر ضرر نمی زدند جز به اذن خدا.
#مؤنّث أحد، إحْدَى است: «هَلْ تَرَبَّصُونَ بِنا إِلَّا إِحْدَى الْحُسْنَيَيْنِ» (توبه: 52)
2- #وصف (صفت مشبهه) به معنى يكتا و بىهمتا
این واژۀ در اين استعمال فقط بر خدای تعالى اطلاق می شود.
https://eitaa.com/DUROUS_ALSHABAB