اگر دوستانی که مشغول تحصیل بلاغت هستد
آرایه های ادبی (بیان و بدیع) متن فوق را استخراج کنند.
برای همگی ما قابل استفاده خواهد بود.
دروس الشباب
#مناجات #امام_زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف #موسیقی_آوازی به سبک #مداحی ( #بدون_ساز ) #دستگاه شور
#آواز
#گوشه
#دستگاه
با تشکر از زحمت برادر عزیزم آقا #مجتبی ابراهیمی که مت زیر را ارسال فرمودند:
گوشه، قطعه و قسمتی است از کل لحن ها (ملودی ها)یی که با روند خاص تشکیل زنجیره ی ردیف را داده اند و خصیصه های خاص خود را دارند.
ردیف که در لغت به معنی پشت سر هم قرار گرفتن است در موسیقی متشکل است از روند و ترتیب منطقی و اساسی گوشه ها.
آهنگ ها به ترتیب از پایین (بم) به بالا (زیر) پشت سر هم چیده میشوند.
آهنگی که وسعت صوتی اش از همه پایین تر است معمولا به عنوان اولین آهنگ قرار میگیرد و درآمد نامیده میشود و آهنگ ها یا گوشه های دیگر به دنبال درآمدها قرار گرفته و به ترتیب ردیف میشوند و دستگاه یا مقام را به وجود میآورند.
دستگاه از دو واژه دست و گاه ترکیب یافته است. در موسیقی قدیم ایران، گاه به معنی پرده ساز بوده است. بنابراین دستگاه یعنی چگونگی قرارگرفتن انگشتان دست بر روی پرده های ساز که در هر مقامی شکل خاص خود را پیدا میکند. مقام هم به معنی مرتبه، جا و مکان است. یعنی جا و محل صداها یا پرده های ساز را در هر آهنگ مشخص میکند. بنابراین مقام و دستگاه تقریبا دو کلمه مترادف هستند.
برای مطالعه بیشتر:
-تجزیه و تحلیل و شرح ردیف موسیقی ایرانی، فرهاد فخرالدینی
-راه و رسم منزلها (شرحی بر شیوه های علمی هنر آوازخوانی)، منصور اعظمی کیا
https://eitaa.com/DUROUS_ALSHABAB
نسب معاویه و بعضى از اخبار او.pdf
213.5K
#تاریخ
#نسب_معاویه
#ابن_ابی_الحدید
آیا می دانید #اعیاص و #عنابس کیانند؟
از #خانواده و پدر و مادر معاویه و #بنی_امیه چه می دانید؟
آنچه می خوانید بر گرفته از شرح ابن ابی الحدید بر خطبه های 25 و 60 نهج البلاغه است.
https://eitaa.com/DUROUS_ALSHABAB
22.66M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#شعر
#دیدار_رهبری
خدا لعنت کند ناهمرهان سست عنصر را، فقط ارشاد مال مردم بدبخت پایین نیست، فقط ارشاد را محدود در پوشش نباید دید، فقط منکر که موی لخت یا پوشیدن جین نیست.
https://eitaa.com/DUROUS_ALSHABAB
إنا لله و انا الیه راجعون
درگذشت ابوی عزیز برادرمان آقا شیخ میثم منتظری را خدمت ایشان تسلیت عرض نموده و از خداوند می خواهیم که آن عزیز سفر کرده را همنشین پیامبر و اهل بیت طاهرش قرار دهد.
#کلام
#نحو
#بدل
نقش پیش فرض های کلامی در علم نحو
کدام اصطلاح دقیق تر است؟ بدل کل از کل؟ یا بدل مطابق؟
اگر چه اصطلاح بدل کل از کل قدیمی تر و رایجتر است
ولی
اطلاق (بدل کل از کل) بر (الله) در آیه زیر و نظیر آن، صحیح نیست :
الٓرۚ كِتَٰبٌ أَنزَلۡنَٰهُ إِلَيۡكَ لِتُخۡرِجَ ٱلنَّاسَ مِنَ ٱلظُّلُمَٰتِ إِلَى ٱلنُّورِ بِإِذۡنِ رَبِّهِمۡ إِلَىٰ صِرَٰطِ ٱلۡعَزِيزِ ٱلۡحَمِيدِ * ٱللَّهِ ٱلَّذِي... (سوره ابراهیم، آیات1و2)
دلیل:
کل در برابر جزء است
و کاربردش تنها برای چیزهایی صحیح است که دارای اجزاء حقیقی یا فرضی باشند.
و تعالی الله عن ذلک.
نتیجه:
اصطلاح (بدل مطابق) دقیق تر است.
https://eitaa.com/DUROUS_ALSHABAB
پیرو سؤآلات مکرر برخی طلاب و اساتید دربارۀ تذکیر و تأنیث #دستوری (صرفی و نحو)
مطالب ذیل خدمت تان تقدیم می گردد:
#علائم_تانيث
علامت های تانيت کلمه:
يا در خود كلمه است، که عبارتند از (تاء، الف مقصور و الف ممدود)
يا خارج از كلمه، که عبارتند از:
1 و 2-اسناد فعل و ضمير مؤنث مانند: إِذا زُلْزِلَتِ الْأَرْضُ زِلْزالَها وَ أَخْرَجَتِ الْأَرْضُ أَثْقالَها
(اسناد فعل دارای علامت تأنیث به أرض، و عود ضمیر مؤنث به #أرض)
3-صفت مؤنث مانند" فِيها عَيْنٌ جارِيَةٌ (تأنیث جارية به عنوان صفت #عين)
4- تصغير، مانند: نُعَيلَة: نعل كوچك (تصغير #نعل با تاء تانيث)
5- اسم اشاره مؤنث مانند: هذِهِ جَهَنَّمُ الَّتِي يُكَذِّبُ بِهَا الْمُجْرِمُونَ (استفاده از هذه برای اشاره به #جهنم)
6-خبر دارای علامت تأنیث مانند: كُلُّ نَفْسٍ ذائِقَةُ الْمَوْتِ (ذائقة خبر #کل_نفس می فهماند که #نفس مؤنث است)
7-حال مؤنث مانند: وَ لِسُلَيْمانَ الرِّيحَ عاصِفَةً (عاصفة حال از #ریح)
8-عددی که برای مؤنث به کار می رود مانند: فَقُلْنَا اضْرِبْ بِعَصاكَ الْحَجَرَ فَانْفَجَرَتْ مِنْهُ اثْنَتا عَشْرَةَ عَيْناً (اگر #عين (چشمه) مذكر بود #اثنا_عشر می گفت)
https://eitaa.com/DUROUS_ALSHABAB