#وزن واژۀ #أمیر
#صرف
#لغت
▫️سؤال:
چرا به حضرت #علی علیه السلام، « #أمیر_المؤمنین» می گویند؟
🟢پاسخ روایی:
الف- معاني الأخبار ؛ النص ؛ ص63
... عَنْ جَابِرِ بْنِ يَزِيدَ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ ع قَالَ: قُلْتُ لَهُ جُعِلْتُ فِدَاكَ لِمَ سُمِّيَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ ع أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ
قَالَ: لِأَنَّهُ يَمِيرُهُمُ الْعِلْمَ أَ مَا سَمِعْتَ كِتَابَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَ وَ نَمِيرُ أَهْلَنا .
ب- كافي (ط - دار الحديث) ؛ ج2 ؛ ص361
و فِي رِوَايَةٍ أُخْرى، قَالَ: «لِأَنَّ مِيرَةَ الْمُؤْمِنِينَ مِنْ عِنْدِهِ يَمِيرُهُمُ الْعِلْمَ».
🔵ترجمه:
چرا آن حضرت «امير المؤمنين» ناميده شد؟
امام فرمود: زيرا او مؤمنين را طعام علمى ميدهد. مگر نشنيده اى كه خدا در كتابش ميفرمايد: «و ما خانواده خود را طعام ميدهيم- 64 سوره یوسف».
و در روايت ديگر است كه فرمود: زيرا خوراك مؤمنين از جانب اوست، او بآنها خوراك دانش ميدهد.
⚫️ #ریشه #أمیر
در نگاه اول چنین به نظر می رسد که أمیر از ریشۀ «أمر» و بر وزن «فَعیل» و به معنای (فرمانروا) است. بنابر این حرف همزه اصلی و یاء زائده است.
اما مطابق روایات فوق و نظیر آنها ممکن است ریشۀ أمیر مادۀ « #مَارَ_یَمِیرُ» باشد. و بنابر این همزه زائده است و حرف یاء اصلی می باشد. و اما وزن آن .... .
#أمیر_المؤمنین
#وجه_تسمیه
#نقش_لغت و صرف در فهم معارف دینی
#بارگذاری مطالب، با ذکر #آدرس_کانال، مانعی ندارد.
#دروس_الشباب
https://eitaa.com/DUROUS_ALSHABAB
#صرف واژۀ #أمیر
#نظر_علامه_مجلسی:
مرآة العقول في شرح أخبار آل الرسول، ج4، ص: 370
«الميرة» بالكسر طيب الطعام،
يقال: مار عياله يمير ميرا و أمارهم و امتار لهم.
و يرد عليه: أن الأمير «فعيل» من «الأمر» لا من الأجوف،
و يمكن التفصي عنه بوجوه:
الأول: أن يكون على القلب و فيه بعد من وجوه لا تخفى،
الثاني: أن يكون عليه السلام قد قال ذلك ثم اشتهر به كما في تأبط شرا،
الثالث: أن يكون المعنى أن أمراء الدنيا إنما يسمون أميرا لكونهم متكلفين لميرة الخلق و ما يحتاجون إليه في معاشهم بزعمهم، و أما أمير المؤمنين عليه السلام فإمارته لأمر أعظم من ذلك لأنه يميرهم ما هو سبب لحياتهم الأبدية، و قوتهم الروحانية و إن شارك سائر الأمراء في الميرة الجسمانية فعبر عليه السلام عن هذا المعنى بلفظ مناسب في الحرف للفظ الأمير و هذا أظهر الوجوه.
#أمیر_المؤمنین
#وجه_تسمیه
#نقش_لغت و صرف در فهم معارف دینی
#بارگذاری مطالب، با ذکر #آدرس_کانال، مانعی ندارد.
#دروس_الشباب
https://eitaa.com/DUROUS_ALSHABAB
دروس الشباب
#صرف واژۀ #أمیر #نظر_علامه_مجلسی: مرآة العقول في شرح أخبار آل الرسول، ج4، ص: 370 «الميرة» بالكسر ط
#اشتقاق
#اشتقاق_کبیر
توضیح عبارت #علامه_مجلسی
در روایت است چرا به حضرت علی علیه السلام امیر المومنین گفته اند؟
ائمه (امام باقر، امام صادق، امام رضا) (علیهم السلام) فرموند:
«لانه یمیر المومنین بالعلم»
✅یعنی: زیرا ایشان مؤمنین را با علم، اطعام می کند.
❓سؤال: که بین واژۀ #یمیر که از #مور است، و واژۀ #أمیر که از ریشۀ #أمر است، چه ارتباطی وجود دارد؟!
#علامه_مجلسی در #مرآة العقول می فرماید:
در این مسأله سه احتمال متصوَّر است:
۱. #قلب_مکانی و #ابدال . یعنی (مار یمیر) در اصل (أمر یأمر) بوده ولی همزه به عین الفعل منتقل شده و تبدیل به یاء شده است.
البته علامه خودشان این احتمال را بر خلاف قواعد صرفی و واضح البطلان می داند.
۲. #علم_منقول از #جمله . یعنی: در اصل #أمیر فعل #مضارع صیغه ۱۳ بوده و #المؤمنین مفعول به است. (یعنی: مؤمنین را طعام می دهم.)
پس بنابر این احتمال، جملۀ فعلیه مضارعیۀ «أمیرُ المؤمنینَ» #علم شده است همان طور که «تأبّط شرّاً» علم گردیده است.
❌اشکال این وجه:
در جملاتی که علم می شوند، اعراب اجزای جمله ثابت می ماند. (مراجعه کنید به #باب_الحکایة). در حالی که اعراب «أمیر» به حسب عوامل مختلف تغییر می کند.
۳. #اشتقاق_کبیر
مقدمه:
♻️ مور: موج خروشان را گویند.
♻️راهی که رفت و آمد زیادی در آن صورت می گیرد نیز #مور نامیده می شود.
♻️أمیر (از ریشۀ أمر) کسی است که سرکشی دائم دارد
♻️مار زیدٌ فلاناً. یعنی عهده دار تأمین غذای فلانی شد. و لذا امام فرمود مگر ندیده ای که در سوره یوسف می فرماید «نمیر أهلَنا».
🔅اشتقاق کبیر شامل دو نوع است:
الف- کلماتی که حروف اصلی آنها متحد است ولی ترتیبش فرق می کند مانند: سلم، لمس، ملس، .... .
ب- کلماتی که اکثر حروف اصلی آنها متحد و برخی قریب المخرج است مانند: أمر و مور.
***چون بین کلماتی که از دو گونۀ فوق باشند، قرابت معنایی وجود دارد. نامش را #اشتقاق_کبیر نهادند.
پس:
🔆امیر المومنین یعنی کسی که دائما متکفل علم و معرفت مؤمنین است.
#أمیر_المؤمنین
#وجه_تسمیه
#نقش_لغت و #صرف و #اشتقاق_کبیر در فهم معارف دینی
#بارگذاری مطالب، با ذکر #آدرس_کانال، مانعی ندارد.
#دروس_الشباب
https://eitaa.com/DUROUS_ALSHABAB
#تشبیه_مرکب:
به درس تشبیه مفرد و مرکب رسیدیم، گفتم:
نقاشی و نگارگری بر دو گونه است:
1- تصویرگری های بسیط، همانند نقاشی با رنگ
2- تصویر گری های مرکب، مثل تصویر فوق که نقش «پدر» را با جوراب طراحی نموده است که علاوه بر انتقال معنای «پدر»، می فهماند تنها هدیه ای که در این روز دریافت می کند «جوراب» است .
از آنجا که تشبیه نیز نوعی تصویر گری با الفاظ و عبارات است،
در این بخش می خواهیم ببینیم آیا نگارگری بیانی هم می تواند بسیط (مفرد) یا مرکب باشد؟ تشبیه از جهت مفرد و مرکب بودن بر چند گونه است؟
#بارگذاری مطالب، با ذکر #آدرس_کانال، مانعی ندارد.
#دروس_الشباب
https://eitaa.com/DUROUS_ALSHABAB
تصمیم گرفتم مدتی به حدیث و رجال بپردازم.
البته مراعات اکثریت اعضای محترم کانال (سطح یک حوزه) را خواهم کرد.
#دعا_خواندن_غلط
#ائمه و #لحن_در_دعا
#قسمت_اول (متن عربی)
▫️ ابن فهد حلی در کتاب عدة الداعي و نجاح الساعي، ص: 23
قَدْ وَرَدَ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ الْجَوَادِ ع أَنَّهُ قَالَ:
🟢«مَا اسْتَوَي رَجُلَانِ فِي حَسَبٍ وَ دِينٍ قَطُّ إِلَّا كَانَ أَفْضَلُهُمَا عِنْدَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ آدَبَهُمَا».
🔵قالَ قُلْتُ: جُعِلْتُ فِدَاكَ قَدْ عَلِمْتُ فَضْلَهُ عِنْدَ النَّاسِ فِي النَّادِي وَ الْمَجَالِسِ فَمَا فَضْلُهُ عِنْدَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ؟
🟢قالَ علیه السلام: «بِقِرَاءَةِ الْقُرْآنِ كَمَا أُنْزِلَ وَ دُعَائِهِ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ مِنْ حَيْثُ لَا يَلْحَنُ؛ وَ ذَلِكَ أَنَّ الدُّعَاءَ الْمَلْحُونَ لَا يَصْعَدُ إِلَي اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَ».
▫️و يقرب منه؛
🟢قول الصادق علیه السلام: «نَحْنُ قَوْمٌ فُصَحَاءُ إِذَا رَوَيْتُمْ عَنَّا فَأَعْرِبُوهَا».
#جایگاه_ادبیات در #دعا_خواندن
#بارگذاری مطالب، با ذکر #آدرس_کانال، مانعی ندارد.
#دروس_الشباب
https://eitaa.com/DUROUS_ALSHABAB
#دعا_خواندن_غلط
#ائمه و #لحن_در_دعا
#قسمت_دوم (ترجمه فارسی)
▫️ابن فهد حلی در کتاب عدة الداعي و نجاح الساعي، ص: 23
🟢از امام ابي جعفر جواد عليه السلام روايت شده كه فرمود: «اگر دو نفر در حسب و تديّن با همديگر برابر باشند، اما يكي در ادبيات بالاتر باشد در نزد خدا بهتر از ديگري است»
🔵راوي گفت: خدمت امام عرضه داشتم: فدايت شوم برتري (اديب) را در نزد مردم در مجالس و محافلشان فهميدم اما فضيلت او در نزد خدا براي چيست؟
🟢امام عليه السلام جواب فرمود: برتري او در نزد خدا به خاطر قرائت قرآن به همان نحوه كه نازل شده و به خاطر دعاي غير مغلوط است، زيرا دعاي مغلوط، به طرف خداي عز و جل، صعود نميكند.
▫️شبيه اين گفتار سخن امام صادق عليه السلام است كه فرمود:
🟢«ما مردمي فصيح و زبان آوريم، وقتي سخن ما را نقل ميكنيد، آنها را درست نقل (و آشكار) كنيد».
#جایگاه_ادبیات در #دعا_خواندن
#بارگذاری مطالب، با ذکر #آدرس_کانال، مانعی ندارد.
#دروس_الشباب
https://eitaa.com/DUROUS_ALSHABAB
شرح احادیث فوق را در کتاب عدة الداعی بخوانید.
ابن فهد روایات فوق را دربارۀ غلط خواندن از جهت صرف و نحو و لغت (ادبیات عرب) می داند.
و توجیهات دیگر را بر خلاف ظهور و صدر و ذیل روایات دانسته و رد می کند.
هدایت شده از مربی یار
50.64M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
خواهشا این فیلم رو ببینید...
خیلی خیلی عجیبه
خاطره حاج اصغر خدادادی خادم #فیضیه قم در اتاق اساتید...
#کانال_مربی_یار
💯 مبلّغ || معلم || سرگروه || مربی 👇
🆔 http://eitaa.com/joinchat/2642477059C7af752f8f9
#اسم_اعظم
نام #علی
کتاب مآثر آثار.استاد حسن حسن زاده آملی.ج1ص379:
▫️عدد إسم جمله موجودات
▫️ ضرب در شش نمای ای استاد
▫️یک بیفزای و جمله را در ده
▫️ ضرب کن حاصل آنچه روی بداد
▫️تا توانی از آن بیفکن بیست
▫️هین ببین تا از او چه می ماناد
▫️آن عدد را به یازده ضرب کن
▫️ این به نام علی درست افتاد
🟢استاد حسن زاده می فرمایند:
این اختصاص به عدد 6 ندارد،....
اینگونه امور استحسانی دلیل بر حجیت قول امامیه نیست؛آنان در امامت براهین قاطعه قرآنی و برهانی و عرفانی دارند.
و این دو بیت در تعمیم قاعده فوق بهتر گفته شده است:
▫️علی بینی بهر اسمی معین
▫️ بکن همچند اعدادش در این فن
▫️بیفزا یک بکن در عشر مضروب
▫️بطرح بیست بر،بر یازده زن
🔵إبن أحمد:
به جای عدد شش هر عدد زوجی را می توان گذاشت.
ولی عدد فرد در همه موارد جور در نمی آید.
میلاد #امیر_المؤمنین_علی علیه السلام مبارک.
#بارگذاری مطالب، با ذکر #آدرس_کانال، مانعی ندارد.
#دروس_الشباب
https://eitaa.com/DUROUS_ALSHABAB