eitaa logo
دروس الشباب
393 دنبال‌کننده
122 عکس
25 ویدیو
53 فایل
محور مباحث این کانال، علوم اسلامی و دروس حوزوی است. باز ارسال مطالب با ذکر آدرس کانال، مجاز است. ارتباط با ادمین: @Ebn_Ahmad
مشاهده در ایتا
دانلود
👓 نظر آیت‌الله خویی؛ تشکیل جمهوری اسلامی 📝 دستخط مهم آیت‌الله خویی (ره) 🔹 رأی اینجانب این است که همگی نسبت به تشکیل حکومت جدید، را انتخاب نمایید. شکر و سپاس بی حد خداوند متعال را که ملت مسلمان غیور ایران در اثر مجاهدات و فداکاری‌های خود توانستند آزادانه و بدون هیچ تحمیلی رأی خود را اظهار دارند و در این زمینه رأی اینجانب این است که همگی نسبت به تشکیل حکومت جدید جمهوریت اسلامی را انتخاب نمایند. و از آنجایی که اکثریت ساحقه این ملت شیعه اثنی‌عشری می‌باشند لازم است برای مراعات حقوقشان قوانین مجعوله نسبت به این اکثریت موافق مذهب آنها گردد. توفیقات همه برادران ایمانی را از درگاه خداوند متعال خواستارم.» 99/4/28 ابوالقاسم موسوی خوئی 🕌گفتمان فقه مضاف حوزه خراسان 🆔 @feqhemozaf_khorasan
گرفتاری ملت مسلمان فلسطین و ابتلای آنها به مصائب عظیم و در به دری و آوارکی این ملت شریف و شجاع و جانباز و قتل عام آنان با ایادب استعمار بی رحم و معرا از عواطف انسانی و غصب وطن مادری آنان از ناحیه صهاینه و کشتار دسته جمعی زنان و کودکان توسط ارهابی های جهود غوطه ور در افکار ارتجاعی و خالی از سجایای خاص انسان، مورد تنفر شدید ملت مسلمان ایران میباشد ولی عمال استعمار مانع شدند که ملت ما به یاری خلق فلسطین بشتابد. باید با یک انقلاب عظیم اسلامی خاک پاک فلسطین به خصوص ارض مقدس قدس را از لوث وجود صهاینه پاک نمود ملت اسلام باید توجه داشته باشد که حفظ هر وجب ار اراضی کشور اسلامی از فرائض دینی هر مسلمان است. حقیر با جرئت و با صراحت اظهار میدارد که ملت مسلمان ایران در مساله فلسطین بسیار حساس تر از کثیری از کشورهای اسلامی است. ظهور دولت به تمام عیار یهودی در ارض فلسطین معلول بی کفایتی دول عربی و ناشی از سلطه استعمار بر زمامداران کشور های اسلامی است. استاد سید جلال الدین آشتیانی منتخباتی از آثار حکمای الهی ایران، جلد چهارم، صفحه ۲۰ و ۲۱ 🇵🇸 🇵🇸 ایتا تلگرام
هدایت شده از تأملات | تولايى
عرفان و تشیّع (1).mp3
6.48M
▫️وقتی مبانی عرفانی، زمینه باور اهل‌سنت به مسأله مهدویت می‌شود... سخنان مهم استاد حاج شیخ جواد مروی از تجربه‌های عینی نقش عرفان و حکمت متعالیه در جذب نخبگان به باور‌های شیعی 🆔eitaa.com/m_a_tavallaie
31.92M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 کسانی که در این چهل روز سکوت کردند، امر به منکر می‌کنند. 🔹حجت الاسلام و المسلمین سید محمد موسوی بایگی، دانشیار گروه فلسفه دانشگاه رضوی در جلسه شرح زیارت جامعه کبیره: یکی از منکرات این است که انسان‌های بی‌گناه کشته بشوند. وظیفه انسان‌ها این است که این قضیه را انکار کنند‌. 🔹نباید فراموش کرد که چه کسانی در این چهل روز نزدیک به دو ماه سکوت کردند. اینها با همین سکوتشان دارند امر به منکر می‌کنند. ۱۴۰۲/۰۸/۳۰ 🔴 قسمت دوم ایتا تلگرام
دروس الشباب
🎥 کسانی که در این چهل روز سکوت کردند، امر به منکر می‌کنند. 🔹حجت الاسلام و المسلمین سید محمد موسوی ب
استاد سید محمد موسوی بایگی استاد فلسفه و عرفان بنده و شاگرد استاد سید جلال الدین آشتیانی هستند.
سرف و تبذیر «سَرَف» یعنی: تجاوز از حدّ. جوهری آن را ضد «قصد» یعنی اعتدال و میانه روی دانسته است. نکته: اسراف و سَرَف هر دو به يك معنى است ولى به عقيده طبرسى: اگر تجاوز در جانب افراط باشد اسراف گفته ميشود و اگر در جانب تقصير باشد سرف (ذيل آيه 6 سوره نساء). در قرآن: استعمال آن در قرآن همه جا از باب افعال است‏. (زمر: 53.) إِنَّهُ لا يُحِبُ‏ ‏ (اعراف: 31) (نساء: 6) ‏_يُسْرِفُوا (فرقان:67) بَذر: پاشيدن تخم به اسراف كار مبذّر مي گويند زیرا مال را مي پاشد و متفرّق مي كند. راغب می گويد: تبذير به معنى تفريق است و اصل آن بذر پاشيدن است بعدا به طور به کسی که مال خويش را ضايع مي كند مبذّر گفتند «إِنَ‏ الْمُبَذِّرِينَ‏ كانُوا إِخْوانَ الشَّياطِينِ» اسراء: 27 ابن مسکویه در بين «سرف» و «تبذير» می گوید: سرف عبارت است از جهل به اندازۀ حقوق مثلا كسى كه حقش هزار تومان به وى دو هزار تومان بدهند ولى تبذير عبارت است از جهل به مواقع و مواضع حقوق مثلا مالى را كه مستحقش زيد است بواسطه نادانى و جهل به عمرو دهند. https://eitaa.com/DUROUS_ALSHABAB
فرق (به فتح ضاد) و (به ضم ضاد) ابوالبقاء در کتاب کلیات و نیز زمخشری در کشاف گفته اند: ضَرّ (به فتح): به معنای مطلق ضرر است. (بر هر ضرری اطلاق می شود) اما ضُرّ (به ضم): فقط بر ضررهای جسم و نفس، مثل لاغری و مریضی و بدحالی؛ اطلاق می شود. در قرآن: ضَرّ به فتح پيوسته در مقابل نفع آمده است، مثل «لا يَمْلِكُ لَكُمْ ضَرًّا وَ لا نَفْعاً» (مائده: 76) و «يَدْعُوا لَمَنْ ضَرُّهُ أَقْرَبُ مِنْ نَفْعِهِ» (حج: 13) اما ضرّ به ضم هيچ وقت در مقابل نفع به کار نرفته است. گاهی به معنای بدحالی و مریضی «يا أَيُّهَا الْعَزِيزُ مَسَّنا وَ أَهْلَنَا الضُّرُّ ...» (يوسف: 88) و «وَ أَيُّوبَ إِذْ نادى‏ رَبَّهُ أَنِّي مَسَّنِيَ الضُّرُّ وَ أَنْتَ أَرْحَمُ الرَّاحِمِينَ. فَاسْتَجَبْنا لَهُ فَكَشَفْنا ما بِهِ مِنْ ضُرٍّ» (انبيا: 83 و 84) و گاهی در مقابل رحمت: «وَ إِذا مَسَّ النَّاسَ ضُرٌّ دَعَوْا رَبَّهُمْ مُنِيبِينَ إِلَيْهِ ثُمَّ إِذا أَذاقَهُمْ مِنْهُ رَحْمَةً إِذا فَرِيقٌ مِنْهُمْ بِرَبِّهِمْ يُشْرِكُونَ» (روم: 33) و گاهی در مقابل خير به کار رفته است مثل: «وَ إِنْ يَمْسَسْكَ اللَّهُ بِضُرٍّ فَلا كاشِفَ لَهُ إِلَّا هُوَ وَ إِنْ يَمْسَسْكَ بِخَيْرٍ فَهُوَ عَلى‏ كُلِّ شَيْ‏ءٍ قَدِيرٌ» (انعام: 17) https://eitaa.com/DUROUS_ALSHABAB
() اثر سید علی خان کبیر و از منابع تالیف مفاتیح الجنان در زمانی که کتاب به سختی پیدا می شد و گوشی هوشمند و بلکه گوشی موبایل ساده (گوشی های گوشت کوبی😄)، و طبیعتا اینترنت و پی دی اف هم نبود، در یک فرصت مناسب این کتاب را رو نویسی کردم. دیروز که آن را مرور می کردم گفتم بد نیست بخشی از آن را برای شما به اشتراک بگذارم. سید به نقل از برخی شاهدان گزارش عجیبی را درباره یک حرز نقل کرده و می گوید این ماجرا در زمان ما شهرت فراوان دارد. او سپس متن آن را نیز می نویسد. خلاصه گزارش سید: از چیزهایی که در زمان ما مشهور شده است، این داستان است در سال 1708 هجری قمری، شاه سلیمان صفوی فرمان زدن گردن جمشید خان _یکی از امیران لشکر صفوی_ را صادر کرد. پس در ملأ عام، هر چند با شمشیر بر گردنش زدند، شمشیر در او اثر نکرد. تا اینکه خودش گفت: بر بازویش حرزی بسته است. پس چون حرز را از بازویش باز کردند، شمشیر در او اثر کرد و گردنش را قطع نمود. این داستان را یکی از شاهدان ماجرا نیز برایم تعریف نمود. و آن حرز بر طبق آنچه از مقربان دربان سلطان به من رسیده این است افوض امری.... https://eitaa.com/DUROUS_ALSHABAB
امروز سرم شلوغه التماس دعا دارم.
علٺ اخٺلاف درٺاریخ شهادٺ حضرٺ زهرا "سلام اللّه علیها" 🚩 چرا دو فاطمیّه می‌گیریم؟ در نقل تاریخ شهادت سلام‌الله‌علیها در اسناد روایی کهن شیعه به خط کوفی صدر اسلام که بدون نقطه است، عبارتی آمده به این مضمون «عاشت بعد أبيها خمسة و سبعین (تسعين) يوما» که در این عبارت بین «خمسة و سبعین» [۱] (هفتاد‌وپنج روز) و «خمسة و تسعین» [۲] (نودوپنج روز) قابل تشخیص نیست و به همین خاطر محدّثین شیعه هر دو برداشت را نقل کرده‌اند؛ لذا این ماهیت تاریخ است که باعث اختلاف در نقل قول و برگزاری دو فاطمیّه توسط شیعیان شده است. 📚 منابع: [۱] کافی (شیخ‌کلینی)، ج۱، ص۴۵۸ [۲] کفایة الأثر (خزّازقمی)، ص۶۵ «الهی بحقّ فاطمة عجّل لولیّک الفرج»