eitaa logo
دروس الشباب
400 دنبال‌کننده
121 عکس
25 ویدیو
53 فایل
محور مباحث این کانال، علوم اسلامی و دروس حوزوی است. باز ارسال مطالب با ذکر آدرس کانال، مجاز است. ارتباط با ادمین: @Ebn_Ahmad
مشاهده در ایتا
دانلود
سیاق از دیدگاه علم اصول.pdf
500.5K
سیاق از دیدگاه علم اصول چکیده اگرچه حجیت سیاق از مباحث مهم اصول فقه است ولی اصولیون کمتر به آن پرداخته و گاهی فقط به ذکر جمله ای در این باره بسنده کرده اند. ایراد برخی اصولی ها و اجمال و ابهام در تعریف شرایط و جزئیات بحث سیاق نگارنده را بر آن داشته تا نگاه مستقلی به این بحث داشته باشد و به نقش سیاق و حجیت آن در استنباط گزاره های دینی و ضرورت بحث از آن در علم اصول بپردازد. تحقیق و بررسی درباره این موضوع این نکته را به دست میدهد که سیاق یکی از مهمترین ابزار فهم مراد متکلم است و نه فقط برای مفسران قرآن کریم بلکه در نظر اصولیون و فقها نیز اهمیت بسزایی دارد بدین روی شایسته است در علم اصول باب مستقلی به این بخش اختصاص یابد تا اصولیون تفصیلاً به بحث «سیاق» بپردازند. واژه های کلیدی سياق، حجيت، وحدت سیاق سیره عقلا، سيرة اصحاب و فقها. https://eitaa.com/DUROUS_ALSHABAB
چرا یا یا یا یا ... ؟ پس از مصیبت انفجار بمب در مزار شهید حاج ، دوستی که خاطرش برایم خیلی عزیز است -از شدت گفت: «اگر ما هم چونان کشورهای عربی با آنها کنار می آمدیم، الآن ترور و انفجار نداشتیم و دنیایمان آباد بود» می شناختمش، شدت اندوهش بر شهدای عزیز این حاثه، باعث شد چنین بگوید و گرنه خودش مردی جنگی بوده و هست. گفتم: چرا امام حسین علیه السلام کنار نیامد تا دنیایش آباد باشد؟! می دانم که برخی مذهبی نمایان خواهند گفت: کار شیران را قیاس از خود مگیر ولی «هیهات منا الذلة» آیین نامۀ عملی هر کسی است که سید شهیدان عالم الگوی اوست. بعد از این گفتگو خودم به فکر فرو رفتم که چرا برخی می گویند: نه نه جانم فدای با خود گفتم: آیا قرآن و روایات هم بین سرزمین های اسلامی، مرزبندی کرده اند؟ آیا معنای خویش را از دست داده است؟ مرزبندی بین مسلمانان (افغانستان، کشمیر، پاکستان، ایران، عراق، بحرین (به قول آن ملعون دختر ایران که شوهرش دادند)، لبنان، فلسطین، عربستان، اردن، مصر....) این مرزیندی کار که بود؟ روایاتی که مضمونی شبیه (من أصبح و لم یهتمّ بأمور المسلمین) دارند، چه می شوند؟ اساسا ( ) چه می شود؟ و وظیفۀ کیست؟ بله ممکن است برای مردم برخی مناطق، اولویت داشته باشد ولی تکلیف همگانی را از دوش ما بر نمی دارد. خلاصه آنکه: اگر غزه یا هر جای دیگری از سرزمین های اسلامی به دست کفار بیافتد به حکم آیۀ (َ لَنْ يَجْعَلَ اللَّهُ لِلْكافِرينَ عَلَى الْمُؤْمِنينَ سَبيلاً ) همگی ما در محضر الهی سرافکنده ایم (وَ تَرى‏ كُلَّ أُمَّةٍ جاثِيَةً كُلُّ أُمَّةٍ تُدْعى‏ إِلى‏ كِتابِهَا) . محمد علی جوان (فاش می گویم و از گفتۀ خود دل شادم * بندۀ عشقم از هر دو جهان آزادم) https://eitaa.com/DUROUS_ALSHABAB
و مجموعه آثار شهید مطهری . ج17، ص: 263 اصطلاحی طلاّب علوم دینیه دارند، می گویند: مقام ثبوت و مقام اثبات. مقام ثبوت یعنی مقام واقع. در مقام واقع و نفس الامر، هر چیزی در یك حد و درجه ای است. به قول فلاسفه ی جدید، شی ء فی نفسه و شی ء برای ما. مقام ثبوت، مقام شی ء فی نفسه است و مقام اثبات، مقام شی ء برای ماست. توضیح مطلب این است: فرض كنید یك عده پزشك قلب در یك شهر وجود دارند. در مقام واقع و نفس الامر ممكن است همه ی اینها در یك درجه باشند و ممكن است آقای «الف» درجه اش در حد اعلا باشد یعنی بهترین و متخصص ترین و عالمترین طبیب قلب باشد، آقای «ب» درجه ی دوم، آقای «ج» درجه ی سوم و آقای «د» درجه ی چهارم باشد. اما مردم چگونه می شناسند؟ آنها در نزد مردم چه ارزش و اعتباری دارند؟ آیا ارزش و اعتباری كه اجتماع برای آنها قائل است، با ارزش و اعتباری كه در واقع و نفس الامر دارند یكی است؟ آقای «الف» كه پزشك درجه ی اول قلب است، جامعه هم او را به عنوان پزشك درجه ی اول می شناسد؟ آقای «ب» كه پزشك درجه ی دوم این شهر است، جامعه هم او را پزشك درجه ی دوم می شناسد؟ گاهی همین طور است. ولی ممكن است عكس مطلب باشد؛ یعنی اجتماع در اثر عواملی، تبلیغاتی، اشتباهاتی، جریاناتی، در مقام اثبات و در مقام شی ء برای ما، درست بر خلاف واقع قضاوت كند: پزشك درجه ی چهارم را اول بداند، سوم را درجه ی دوم و دوم را درجه ی سوم بداند و آن را كه در واقع درجه ی اول است، درجه ی چهارم به شمار آورد. پس در اینجا مقام اثبات با مقام ثبوت فرق می كند، شی ء برای ما با شی ء فی نفسه فرق می كند. https://eitaa.com/DUROUS_ALSHABAB
اسماء الله و وضع: برخی گفته اند: 1. برای وضع علم، ابتدا باید خود آن شیئ را تعقل و ادراک کرد. 2. خداوندی که تعقل ذاتش ممکن نیست و ادراک او از عهده عقل بیرونست چگونه برایش اسم علم وضع شده است؟ پاسخ: اولا: این تسمیه از جانب خود اوست یا بلا واسطه یا باواسطه ، و او ذات خود را خوب می شناسد. ثانیا: از او در جهان وجودی ظاهر تر و هویداتر چیزی نیست و از کثرت ظهور مخفی شده و در حق او گفته شده:(یا من هو اختفی لفرط نوره). المفصل فی شرح المطول ج۱ ص ۱۱۲. https://eitaa.com/DUROUS_ALSHABAB
صلّى اللّه عليه و آله: احکام ویژۀ پیامبر گرامی اسلام براى رسول خدا احكام ويژه‌اى تشريع شده كه ديگران مشمول آن‌ها نيستند. بیشتر اين احكام - كه شمار آن‌ها بين پانزده تا هفتاد، بلكه بيشتر مى‌باشد- در باب‌هاى مختلف از جمله باب نكاح آمده است. بعضى نيز در اين باره كتاب مستقلى نوشته‌اند. نمونه‌هاى اين احكام عبارتند از: 1. وجوب صلوات بر آن حضرت و آل او در نماز. 2. وجوب نماز شب، مسواك زدن و قربانى كردن در عيد قربان. 3. جواز ورود به مكّه بدون احرام. 4. حرمت بلند كردن صدا بر صداى آن حضرت به هنگام سخن گفتن با ايشان. 5. حرمت صدا زدن آن گرامى از پشت حجره‌ها. 6. حرمت زنان آن حضرت بر ديگران پس از رحلت آن حضرت. 7. عنوان «امّ المؤمنين» داشتن همسران ايشان. 8. جواز ازدواج با بيش از چهار زن به عقد دائم. 9. جواز اجراى صيغۀ عقد ازدواج به لفظ هبه. منبع: فرهنگ فقه مطابق مذهب اهل بيت عليهم السلام؛ ج‌1، ص: 306 جمعى از پژوهشگران زير نظر شاهرودى، سيد محمود هاشمى، فرهنگ فقه مطابق مذهب اهل بيت عليهم السلام، 3 جلد، مؤسسه دائرة المعارف فقه اسلامى بر مذهب اهل بيت عليهم السلام، قم - ايران، اول، 1426 ه‍ ق https://eitaa.com/DUROUS_ALSHABAB
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ارتباط ولایت با نبوت از کتاب مظهر العجائب.pdf
97.6K
فایل فوق، شعری است که مصرع اول سی بیت آن با و مصرع دومش با شروع می شود. این اشعار از کتاب مظهر العجائب می باشد. معرفی کتاب فوق: «مظهر العجایب» مثنوی فارسی از آثار عطار نیشابوری است که در ذکر فضایل علی (ع) و کرامات آن حضرت سروده شده است. در انتهای کتاب نیز یکی دیگر از آثار عطار به نام «مظهر الاسرار» به چاپ رسیده است. برخی با تأکید بر سنی بودن عطار، انتساب این کتاب را به عطار انکار می کنند. https://eitaa.com/DUROUS_ALSHABAB
چند نکته که خوب است طلاب و دانشجویان در فراگیری هر علمی به آن توجه کنند تا به تحصیل هدفمند علوم بپردازند. الف- آگاهی از رؤوس ثمانیۀ پیرامون هر علمی که می آموزند. ب- آگاهی از سير تطوّر و تحوّل آن علم تا زمان کتابی که قصد خواندن آن را دارد. در این صورت خواهد دانست که نویسنده از کسانی متأثر است یا نقد او ناظر به چه کسانی است. خصوصا مشایخ و جوّ علمی زمان مؤلف، در این صورت خواهد دانست که نقدهای کتاب، ناظر به چه کسی است؟ ج- جايگاه علم مورد بحث در بين علوم اسلامي و نقش آن در فهم متون ديني د- معرفي كتاب و مؤلف آن از زبان علماء تا ارزش آراء او بر انگیزه اش بیافزاید. ه- معرفي روش مؤلف (منهج دراسي مؤلّف) و- اهميت و فايده آشنايي با آراء منقوله در كتاب https://eitaa.com/DUROUS_ALSHABAB
هدایت شده از بینش ولایی
سالروز شهادت 💔 شهید 🔻رهبر انقلاب امام خامنه ای: جرقه‌های انگیزش انقلاب اسلامی ‌به وسیله‌ی نواب صفوی در من به وجود آمده و هیچ شکی ندارم که اولین آتش را مرحوم نواب در دل ما روشن کرد. شهید نواب صفوی: آرزو دارم که حکومت اسلامی تشکیل شود، و آن زمان بزرگترین افتخارم این است که رفتگر خیابانهایش باشم هدیه نثار ارواح مطهر همه شهدا صلوات ❣ ┏━━ °•🔸💎🔸•°━━┓          @binesh_vela ┗━━ °•🔸💎🔸•°━━┛
تبلیغ و هجمه رسانه‌ای و تحریف یعنی همین که روز فرار شاه نجس هم خیلی از رفقای انقلابی، آنچنان که شایسته است واکنشی نمی بینی.
مقالۀ یکی از محصلین قم را می خواندم که خود را اهل تحقیق و اکثر علما را مقلد معرفی کرده و شیعه را متأثّر از می داند. ای کاش المعالم الجدیدة اثر شهید صدر (رحمة الله علیه) یا معالم المدرستین که قبل از شهید صدر به قلم علامه سید مرتضی عسکری نوشته شده یا اعیان الشیعة سید محین امین یا الفصول المهمة فی اصول الأئمة اثر شیخ حر عاملی یا اصول آل الرسول الأصلیة به قلم هاشم بن زین العابدن خوانساری و الأصول الأصلیة فیض کاشانی را می خواند. برخی از آقایان فوق االذکر، که اخباری هم هستند چنین ادعایی ندارند که این آقا مطرح کرده است. آه از طلمی که بر عالمان می رود. سید محسن امین در این زمینه تأکید میکند که اکثر مباحث اصولی از زمان امام باقر تا امام حسن عسکری مطرح شده است. وی در پاسخ به سخن سیوطی در کتاب اوائل که گفته است اولین شخصی که در اصول فقه کتاب نوشت امام شافعی بود می نویسد: نخستین کسانی که باب اصول فقه را پیش از شافعی گشوده و اصول و مباحث آن را مطرح نمودند امام باقر و فرزند ایشان امام صادق بودند. آنان مهم ترین مباحث اصول فقه را برای اصحاب خویش بیان نمودند و پس از آنان امام کاظم و فرزندش امام رضا و در نهایت امام هادی و امام حسن عسکری مباحث اصولی را گسترش دادند. آیا روایاتی که در کتاب های اصولی برای اثبات برخی قواعد اصول به کار گرفته می شود برای بطلان ادعاها کافی نیست. https://eitaa.com/DUROUS_ALSHABAB
لفظ « أَوْ » معانی حرفی از مباحث مهم اصولی است و بحث های مفصلی درباره آن صورت گرفته است. یکی از این حروف، حرف «أو» است که اساس است. در روایات نیز به این حرف توجه شده است، چنان که امام صادق (علیه السلام) در روایتی می فرماید: «كل شيء في القرآن «أو» فصاحبه بالخيار يختار ما شاء» یعنی: هرچه در قرآن لفظ «او» دارد، پس صاحب آن مختار است، می تواند هر کدام را که بخواهد انتخاب کند. https://eitaa.com/DUROUS_ALSHABAB
شخصی که بحث را در فقه مطرح کرده است، ابن ادریس حلی در کتاب ج2 ص126 می باشد. و کتاب اصولی که به پرداخته است، مبادی الوصول ص72 می باشد، علامه حلی در این کتاب، تعریف و شرایط و حکم آن از جهت حقیقت و مجاز را توضیح داده است. علامه معتقد است برای صدق مشتق، بقای تلبّس به مبدأ نیاز نیست و در نتیجه استعمال مشتق در موردی که مبدأ از آن منقضی شده است، حقیقت می باشد. بر پایۀ نظر فوق، اطلاق «ظالم» بر کسی که قبلا کافر بوده و سپس مسلمان شده است، حقیقت است و چنین شخصی نمی تواند مقام خلافت و امامت را به عهده بگیرد. https://eitaa.com/DUROUS_ALSHABAB
هدایت شده از نویسندگان حوزوی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 سرود پرواز یکی از اتفاقات نادر دوران دفاع مقدس شهادت مربی و اعضای گروه سرود مدرسۀ قطب راوندی قم 🌷 شهادت در یکم بهمن‌ماه ۱۳۶۵ 💥 در حملۀ هوایی رژیم بعثی 🌸 حضرت امام خامنه‌ای روحی‌فداه: شهدای گروه سرود که جزو اتفاقات نادر در دوران دفاع مقدس است؛ یک تعدادی نوجوانِ مثلاً دوازده‌ساله، سیزده‌ساله، چهارده‌ساله، سرود می‌خوانند، بعد هواپیما می‌آید همین گروه را هدف قرار می‌دهد، شلیک می‌کند؛ همۀ آنها ــ همه‌ یا نزدیک به همه ــ شهید می‌شوند. کو سرودشان؟ چه خواندند؟ چه گفتند؟ چه کردند؟ پدرمادرهایشان چه کار کردند؟ اینها احتیاج به تبیین دارد، اینها پیام دارد. 🔹بیانات در دیدار دست‌اندرکاران کنگرۀ شهدای استان قم، ۱۴۰۱/۰۸/۰۸ @HOWZAVIAN
آیا رسم الخط (سبک نوشتاری) قرآن توقیفی است؟ بیشتر عامه و برخی از امامیه معتقدند باید قرآن را به همان سبکی که مسلمانان اولیه نوشته اند بنویسیم، مثلا (رحمن) را بدون الف (رحمان) بنویسیم. عامه می گویند: مصحف عثمانی که به امر سومی نوشته شده است معیار است. نتیجهٔ این عقیده در نسخه های قرآن معاصر ما (چاپ عثمان طه): َبرخی حروف کلمه به صورت کوچک و بالای کلمه نوشته شده مثلا در (رَزَقۡنَٰهُمۡ) الف را بالای حرف نون نوشته است زیرا خوانده می شود ولی در مصحف عثمانی ننوشته اند. و مثل ( ذَلِكَ الْكِتَابُ ) به جای «ذالک» ، یا کلمه های ( دَاوُودَ ) ، ( يَلْوُونَ أَلْسِنَتَهُم ) که واو دوم آنها در مصحف سومی نوشته نشده و لذا در قرآن عثمان طه به صورت کوچک ثبت شده است. نیز ( يُحْيِی ) که یاء دومش کوچک نوشته شده https://eitaa.com/DUROUS_ALSHABAB
هفت بند ملا حسن کاشی.pdf
121.9K
علیه السلام شاهکار شعر فارسی در مدح امیر المؤمنین علی علیه السلام معرفی: هفت‌بند کاشی مجموعه اشعاری مشهور در مدح امام علی(ع) از حسن کاشی آملی (درگذشت ۷۳۸ق). شاعران متعددی در ایران و شبه‌قاره هند از هفت‌بند کاشی تقلید کرده‌اند. کاشی آملی در این مجموعه از آیات، روایات و رخدادهای تاریخی استفاده کرده و آرایه‌های گوناگون ادبی را در اشعار خود به‌کار برده است. این اثر در سده‌های گذشته، بارها در ایران و شبه‌قاره هند به دست افراد هنرمند نوشته شده است. دو شرح بر منظومه هفت‌بند وجود دارد: یکی «معادن‌الرضا» متعلق به اصغرحسین از فارسی‌زبانان شبه‌قاره هند که در سال ۱۱۹۶ق نوشته شد؛ شرح دیگر، هشت بهشت (قنبرنامه) است که توسط شاعر و عارف آذربایجان ملا ادهم خلخالی متخلص به عزلتی (درگذشته ۱۰۵۲) نوشته شده است. هفت‌بندِ حسنِ کاشی همواره مورد تقلید و تَتَبُّعِ ادیبان دوره تیموری و صفوی قرار گرفته است و به ادعای برخی محققان، نوعی طرازِ ادبی را در تاریخ ادب فارسی به وجود آورده است. تبعیت و تقلید از هفت‌بند کاشی مختص ایرانیان نبوده و سرایندگان شیعی در شبه قاره در تبعیت از آن نیز شعر سروده‌اند. برای معرفی بیشتر با جستجوی هفت بند ملا حسن کاشی در اینترنت به سایت ویکی شیعه مراجعه کنید. https://eitaa.com/DUROUS_ALSHABAB
معادن_الرضا شرح هفت بند کاشي.pdf
11.29M
شرح نام کتاب معادن الرضا = شرح هفت‌بند کاشی مولی حسن آملی کاشی مشهور به (سده‌ی ۸هـ) ناشر: مجمع مطبع العلوم، به دستیاری سیّد سخاوت حسین تاریخ چاپ: ماده تاریخ تألیف = ۱۱۹۷هـ محل چاپ: لکهنو تعداد صفحات (تصویربرداری شده): 192 https://eitaa.com/DUROUS_ALSHABAB
کلمات قصار امیر المؤمنین.docx
13.5K
علیه السلام اگر پیامبر پسر می داشت مردم بعد از پیامبر با او چه می کردند؟ امنیت حسنین بعد از پیامبر چکونه بود؟ وضعیت قریش و اسلام بعد از پیامبر چگونه بود؟ حضرت امیر المؤمنین علی علیه السلام پاسخ می دهند. منبع: کلمات قصار منسوب به حضرت علی که ابن ابی الحدید در جلد آخر شرح نهج البلاغه اش جمع آوری نموده است. کلمه قصار 414 شرح نهج البلاغة لابن أبي الحديد ؛ ج‏20 ؛ ص298 https://eitaa.com/DUROUS_ALSHABAB
http://mb-110.blogfa.com/post/8 و در نهج البلاغه از کتاب 👆عجایب نهج البلاغه👆 برای مطالعه به لینک فوق مراجعه کنید. https://eitaa.com/DUROUS_ALSHABAB
💐 امیر المومنین امام علی (علیه السلام): 🔸 للْمُتَّقِي ثَلاَثُ عَلاَمَاتٍ إِخْلاَصُ اَلْعَمَلِ وَ قَصْرُ اَلْأَمَلِ وَ اِغْتِنَامُ اَلْمُهَلِ . 🔹 فرد با تقوا سه نشانه دارد: اخلاص عمل، کوتاه بودن آرزو و غنیمت شمردن فرصت ها. [منبع : غررالحکم]
فايده صلوات ما بر اهل بیت مرحوم علامه طباطبایی در پاسخ به افرادی که از ایشان پرسیده بود صلوات بر اهل بیت پیامبر صلى الله علیه و آله و سلم چه فایده ای دارد آنها به درود و صلوات ما نیازی ندارند با بيان لطيفي فرمودند: نخست اینکه ما با صلوات چيزي از خود اهدا نمی کنیم بلکه به خدا عرض می کنیم و از او مي خواهیم که بر پیامبر و خاندانش رحمت ویژه بفرستد. دوم اینکه گرچه این خاندان به صلوات ما احتیاجی ندارند؛ ولی به خدای سبحان نیازمند هستند و فیض الهی باید به صورت دائم بر آنها نازل شود. ما با این صلوات در واقع خود را به این خاندان نزدیک کرده ایم؛ برای مثال اگر باغبانی در باغی که همه گلها و میوه هایش ملک صاحب باغ است، کار می کند و از صاحب باغ حقوق می گیرد روز عید دسته ای از گلهای باغ تهیه کند و به حضور صاحب باغ ببرد، ايا عمل او موجب نزدیکی به صاحب باغ نمی شود؟ این عمل نشانه ادب باغبان است. صلوات هم ادب ما را ثابت میکند در غیر این صورت ما از خود چيزي نداریم، بلکه از خداي سبحان مسئلت می کنیم که بر مراتب و درجات این بزرگواران بیفزاید که همین عرض ادب موجب تقرب ما مي شود. منبع: نسیم اندیشه، دفتر اول، صفحه 96 https://eitaa.com/DUROUS_ALSHABAB
یکی از دوستان پرسید در عبارت نهج البلاغه (کُن فی الفتنه کابن اللبون) آیا می توان (کن) را تامه و (کابن اللبون) را حال گرفت؟ پاسخ: معنای تامه این است: امر به فرو رفتن در فتنه، مقید به حالت ابن اللبون (بچه شتر) یعنی تو وظیفه داری با این حالت، خود را در دل فتنه ها بیاندازی. معنای ناقصه: در فتنه ها که قرار گرفتی، همانند ابن لبون( بچه شتر) باش. حضرت علی علیه السلام می فرماید در فتنه ها بسان بچه شتر باش که نه پشتی دارد که سواری دهد و نه شیری که بدوشند. https://eitaa.com/DUROUS_ALSHABAB
و برخی مدعیان اجتهاد می گویند: معلوم نیست که فقهای امامیه در طول تاریخ فقه، اقامه‌ی حکومت را از وظایف دانسته باشند. اینکه همین ها به سبکی اجتهادی مدرسه قم چنین خورده می گیرند که بیشتر به دنبال جمع آوری اقوال و آرای مجتهدین هستند و کمتر سعی می کنند خودشان چیزی بفهمند. این جماعت استفتای آیت الله خوئی (رحمة الله علیه) را ندیده اند که در جریان رفراندوم گفت به جمهوری اسلامی رای بدهید. یا از نظرات شهید صدر درباره حکومت غافل اند. اصلا نمی دانم چرا درباره‌ی حکومت و بانک و مسائل حکومتی درس برگزار می کنند در حالی که اجرای آن ها قدرت می خواهد و اگر مشروعیت حکومت را قبول ندارند چرا اعوان و انصار حکومت می شوند؟ و اگر برای دفع افسد چنین می کنند، چرا با اقامه حکومت یا کمک به اصلاح آن به فکر دفع افسد نیستند؟ https://eitaa.com/DUROUS_ALSHABAB