eitaa logo
دروس الشباب
398 دنبال‌کننده
122 عکس
25 ویدیو
53 فایل
محور مباحث این کانال، علوم اسلامی و دروس حوزوی است. باز ارسال مطالب با ذکر آدرس کانال، مجاز است. ارتباط با ادمین: @Ebn_Ahmad
مشاهده در ایتا
دانلود
معاصر عنوان پیام: همراهی مردم با روحانیت، اهرم فشاری بر دولت فاسد 1 با تقدیم صلوات و سلام الهی به پیشگاه شهید نواب صفوی و همرزمان شهیدش از جمله حرکتهای ارشادی - تبلیغی فدائیان اسلام، مبارزه با مفاسد فرهنگی-اجتماعی مغایر با احکام و مبانی اسلامی، در سطح جامعه و نهادهای وابسته به دستگاه حکومتی بود. بنا بر خاطرات نواب صفوی که به فلم سید محمد واحدی تقریر و در سال ۱۳۳۴ ش در مجله «خواندنیها» منتشر شده است. در پاییز سال ۱۳۲۶، که برخی از وکلای مجلس، درصدد ایجاد تغییراتی در قانون اساسی بودند و تصمیم داشتند مواد قانونی مربوط به «رسمیت اسلام» در کشور را تغییر دهند و فساد نیز در جامعه فزونی یافته بود، فدائیان اسلام مبارزات گسترده ای را با ترویج فساد در جامعه و مبارزه با مظاهر آن آغاز کردند؛ برای نمونه: از جمله اقدامات آنها در تهران مبارزه با بی حجابی زنان بود. از آنجا که در این زمان عمده فعالیت آنها در محدوده بازار تهران و مساجد مهم منطقه بازار صورت میگرفت توسط اعضای این جمعیت پرده ای بزرگ در جلوی خان مسجد سلطانی نصب گردید که بر روی آن نوشته شده بود: «ورود زنان بی حجاب به مسجد سلطانی اکیداً ممنوع است.» (سیدهادی خسروشاهی؛ فدائیان اسلام، تاریخ، عملکرد، اندیشه ص ۶۰-۶۱) https://eitaa.com/DUROUS_ALSHABAB
معاصر عنوان پیام: همراهی مردم با روحانیت، اهرم فشاری بر دولت فاسد 2 در همین رابطه اعلامیه هایی نیز از سوی فدائیان اسلام منتشر گردید که در صدر آن نوشته بودند: «آتش شهوت از بدنهای عریان زنان بی عفت شعله کشیده، خانمان ایران را می سوزاند»، «نوامیس اسلام را بنام تمدن به بازار شهوت روز و شب کشیده اند. کجاست روح غیرتی که به درد آید؟» فدائیان اسلام با دعوت نویسندگان و روزنامه نگاران کشور به سوی حق اعلام کردند: «نویسندگان و جریده نگاران بایستی مرکب نگارش را با حق بیامیزند و سخن به حق گویند تا مگر کشتی سرگردان را به ساحل نجاتی رسانیده به جهل و بدبختی کنونی خاتمه دهند.» (همان منبع، ص62-63) https://eitaa.com/DUROUS_ALSHABAB
معاصر عنوان پیام: همراهی مردم با روحانیت، اهرم فشاری بر دولت فاسد 3 با نصب پارچه مزبور بر سر در مسجد سلطانی اعضای این جمعیت، خود در جلوی مسجد پاس می دادند و از ورود زنان بی حجاب ممانعت می کردند. این حرکت دینی و تبلیغی آنها تأثیر شدیدی بر بازار نهاد؛ به طوری که نیز پارچه ای بر سردر بازار کشانده و از ورود زنان بی حجاب به محوطه بازار ممانعت می کردند و به زنان با حجاب ده درصد در فروش اجناس تخفیف میدادند. بالاخره شهربانی با مشاهده چنین وضعیتی در جلسه ای آیت الله ، حجت الاسلام ، سرتیپ و قول داد که چنین امری را خودش توسط مأمورین انتظامی عهده دار گردد. از این رو با تأکید و نظر آیت الله بهبهانی در انجام این کار توسط شهربانی، فدائیان اسلام این وظیفه را به شهربانی واگذار کردند. لیکن شهربانی مدت کوتاهی به این اقدام دست زد و به آن پایان داد نواب صفوی با مشاهده چنین حرکتی از سوی شهربانی طی اعلامیه ای نوشت: «دولت ایران قانون اساسی را شمرده و با توامیس اسلام و حقوق مسلمین می جنگد و پایه های دادگاه خونین اسلامی را برای انقراض خود استوار می کند.» نواب در پایان اعلامیه اش پس از امضا نوشته بود: «سندی است سترگ و تاریخی بیادگار بدست ایرانیان سپرده می شود تا روزی ارزش عملی آن هویدا گردد» (همان منبع، ص62-63) https://eitaa.com/DUROUS_ALSHABAB
(1) علت به معنی اعم و اقسام و انواع آن علت: آنست که چیزی به او محتاج است. معلول: آنست که به چیز دیگر محتاج است. علت به معنی فوق قسم است: زیرا علت شیء، یا داخل در آن شی است یا خارج از آن شیء. و بر دو قسم است: زیرا علت داخلی یا چیزی است که با وجود او، آن شی بالقوه است (یعنی: جهت قوه و ابهام آن شی است) یا چیزی است که با وجود او، آن شيء بالفعل است (یعنی: جهت فعلیت و تحصّل آن شی است). به عبارت دیگر: جزء شی یا در آن، قوه بودن و استعداد ماخوذ است که به آن می گویند. یا در آن، فعلیت و تحصل معتبر است ، که به آن می گویند. علت مادي وعلت صوری را می گویند. https://eitaa.com/DUROUS_ALSHABAB
(2) علت به تامه و ناقصه : علتی که معلول به چیز دیگری غیر از او احتیاج ندارد. (به عبارت دیگر علت تامه همه آن چیزیست که معلول به آن محتاج است، و محتاج الیه معمول از آن بیرون نیست ، یعنی با وجود آن ، چیزی دیگر در تحقق معلول مدخلیت ندارد. علت تامه ممکن است یا باشد. بسیط بودن علت تامه، در صورتیست که معلول مرکب از ماده و صورت نباشد، و غایتی زاید بر ذات فاعل نداشته باشد ، مثل واجب الوجود نسبت به صادر اول، زیرا که صادر اول مرکب از ماده و صورت نیست و غایتش نیز فاعل است. مرکب بودن علت تامه، ترکیب علت تامه از (فاعل و غایت) در صورتیست که غایت زاید بر ذات فاعل باشد، مثل تمامی افعالی که توسط فاعل حیوانی یا طبیعت انجام می شود. گاهی علت تامه مرکب از چهار علت است و آن در صورتیست که معلول مرکب از ماده و صورت بوده، و غایت تیز زائد بر ذات فاعل باشد، و گاهی مرکب از سه علت است، و آن در صورتی است که معلول مرکب از ماده و صورت بوده و غایت زائد بر ذات فاعل نباشد. https://eitaa.com/DUROUS_ALSHABAB
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
چیست؟ یکی از راه های تملّک، تبعیّت است. تعریف مالکیت یعنی: رابطه ای شرعی یا قانونی که میان شخص و اشیاء منقول و غیر منقول وجود دارد و با تکیه و با استناد بر آن، شخص به خود، اجازه دخل و تصرف در یک مال منقول یا غیر منقول را می‌دهد. ملکیّت تبعی: مالکیت بر اموال منقول یا غیر منقول، می‌تواند مستقیم و بی‌واسطه یا با واسطه و به تبع مالکیت اصلی، محقق شود که در این شرایط، به آن، مالکیت تبعی می‌گویند. و : یکی از قاعدۀ فقهی مربوط به مالکیت این است: «مَن مَلَکَ شیئا، مَلَکَ ما هو مِن ضروراته» یعنی: کسی که مالک چیزی شد، آنچه را که از ضروریاتش باشد نیز مالک می‌شود. بنابراین اگر شخصی به موجب بیع، هبه، صلح و ... بر مال منقول یا غیر منقولی، مالکیت یافت، مالک ضروریات (لوازم عقلی و عرفی) آن مال منقول یا غیر منقول نیز می‌شود. به عنوان مثال، در صورتی که شخصی، به موجب عقد بیع، خانه‌‌ای را خریداری نماید، به تبع مالکیت خانه، مالک درختان موجود در حیاط خانه نیز می‌شود و لازم به عقد جدید و پرداخت مبلغی جداگانه نمی باشد. انواع مالکیت تبعی مالکیت تبعی نسبت به زمین و محصول این نوع از مالکیت تبعی، در ماده ۳۳ قانون مدنی، مورد اشاره قرار گرفته است. ماده ۳۳ قانون مدنی، مقرر می‌دارد: «نما و محصولی که از زمین حاصل می‌شود، مال مالک زمین است؛ چه به خودی خود روییده باشد یا به واسطه عملیات مالک، مگر اینکه نما یا حاصل، از اصله یا حبه غیر حاصل شده باشد که در این صورت، درخت و محصول، مال صاحب اصله یا حبه خواهد بود، اگر چه بدون رضای صاحب زمین کاشته شده باشد.» مالکیت تبعی نسبت به نتایج حیوان این نوع از انواع مالکیت تبعی، در ماده ۳۴ قانون مدنی، مورد پیش بینی قانون گذار، قرار گرفته است. این ماده مقرر می‌دارد نتایج حیوانات در ملکیت، تابع مادر است و هر کس مالک مادر شد، مالک نتایج آن هم خواهد شد. " آثار مالکیت تبعی حق تصرف در آنچه به واسطه مالکیت تبعی، شخص مالک آن است؛ تا مادامی که این تصرف، خلاف شرع و قانون نبوده و مخالف حقوق دیگران نباشد. حق نقل و انتقال آنچه به واسطه مالکیت تبعی، شخص مالک آن، است؛ نظیر انتقال به واسطه بیع یا هبه یا صلح و… حق هرگونه انتفاع و بهره برداری از چیزی که شخص، به واسطه مالکیت تبعی، مالک آن است؛ البته به شرطی که خلاف شرع و قانون نباشد. https://eitaa.com/DUROUS_ALSHABAB
بررسی فقهی انتخاب اصلح و صالح مقبول.pdf
331.6K
تطبیق قاعدۀ اصولی «دفع افسد به فاسد» که در باب تزاحم می خوانیم بر مسأله انتخابات: امروزه مسئله «انتخاب اصلح»، یکی از پرچالش ترین مسائل سیاسی بین گروه های مرجع سیاسی است. این مقاله می کوشد با بررسی تطبیق دو قاعده فقهی «میسور» و «مقیس» این چالش پیچیده را طرح و نشان دهد که تنازل از فرد اصلح به صالح مقبول، با موازین فقهی مغایر است. همچنین مشروعیت انتخاب اصلح و عدم مشروعیت انتخاب صالح مقبول، ارتباط مستقیمی با بحث کارامدی دارد. بنابراین، باید برای برچیده شدن موانع کاذب مقبولیت نامزد اصلح، به عنوان مقدمه واجب عمل کرد. در پایان نیز، مبانی فقهی حرمت کناره گیری فرد اصلح از انتخابات، بررسی شده است. https://eitaa.com/DUROUS_ALSHABAB
واکاوی قاعده دفع افسد به فاسد از دیدگاه مذاهب فقهی.pdf
861.5K
واکاوی قاعده دفع افسد به فاسد از دیدگاه مذاهب فقهی https://eitaa.com/DUROUS_ALSHABAB
سؤال اول: آیا با وجود کاندیدای اصلح ،برای ما جایز است که به خاطر جهاتی ، به کاندیدای صالح رای بدهیم؟ مقالات فوق را بخوانید. حداقل ورق بزنید.
نیز مقاله: بررسی فقهی و حقوقی کارآمدی قاعده دفع افسد به فاسد نویسندگان:  گل محمدی هوشنگ | آیتی سیدمحمدرضا | رحمان ستایش محمدکاظم | رحمان ستایش محمدکاظم نشریه:  پژوهش های فقه و حقوق اسلامی (فقه و مبانی حقوق اسلامی) اطلاعات دوره:  سال: 1401 دوره: 18 شماره: 67 صفحات: 176-198
ـ﷽ فقط انتخاب اصلح حجت‌الاسلام و المسلمین شیخ مهدی مروارید: ” نظام جمهوری اسلامی مبنایش اجرای احکام اسلامی و تکیه‌‌‌گاه او اسلام است، و مردم نباید اجازه بدهند این نظام تضعیف شود. • همگان وظیفه دارند، در جهت شناخت افراد اصلح تلاش کنند تا فردی مناسب و دارای صلاحیت واقعی انتخاب شود. 🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺 📚 معاونت علمی حوزه علمیه خراسان 🌐http://eitaa.com/joinchat/1842216994C8e88b82cfe حداکثری اصلح