تفسیر 30.MP3
23.21M
✍️5شنبه 16/1/1403-24رمضان 1445- 4آوریل 2024-درس30تفسیر ترتیبی مدیریتی قرآن کریم [سوره المائدة (5): آيات 67 تا 68]- وجوب معرفی بهنگام جانشین اصلح
يا أَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ ما أُنْزِلَ إِلَيْكَ مِنْ رَبِّكَ وَ إِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَما بَلَّغْتَ رِسالَتَهُ وَ اللَّهُ يَعْصِمُكَ مِنَ النَّاسِ إِنَّ اللَّهَ لا يَهْدِي الْقَوْمَ الْكافِرِينَ (67) قُلْ يا أَهْلَ الْكِتابِ لَسْتُمْ عَلى شَيْءٍ حَتَّى تُقِيمُوا التَّوْراةَ وَ الْإِنْجِيلَ وَ ما أُنْزِلَ إِلَيْكُمْ مِنْ رَبِّكُمْ وَ لَيَزِيدَنَّ كَثِيراً مِنْهُمْ ما أُنْزِلَ إِلَيْكَ مِنْ رَبِّكَ طُغْياناً وَ كُفْراً فَلا تَأْسَ عَلَى الْقَوْمِ الْكافِرِينَ (68)
ا
تفسیر مدیریتی
معرفی جانشین اصلح اصلی ترین وظیفه یک مدیر و مدیریت عواقب آن
اصلی ترین وظیفه رهبران جانشین پروری بر اساس شایستگی و اهلیت است و نیز معرفی به هنگام او به جامعه و مجموعه و نباید نگران بحرانهای ناشی از آن شد بحران امنیتی یکی از آنها ست ولی نباید از ترس این عواقب از این اقدام خطیر غفلت کرد . البته جامعه طبیعتا اصلح را می شناسد ولی منفعت جویی و قدرت طلبی و انحصار طلبی مانع از اعتراف است لذا با وجود شناخت اصلح با او مخالفت میشود نباید ترسید و باید او را معرفی کرد و الا تمامی کار ها ابتر می ماند و رشته ها پنبه میشود و انحراف و انحطاط اغاز میشود . معرفی اصلح باعث ازدیاد کفر وطغیان ناصالحان میشود ولی نباد مراعات حال آنها را کرد و نباید به بهانه دلسوزی به آنها بها داد . اینقدر معرفی اصلح مهم است یک فریضه عینی و تعیینی است . البته زمان معرفی......
#تفسیر
@qavami
هدایت شده از صبح صادق
برنامه حضرت آیت الله قوامی
شنبه 18فروردین از ساعت هفت و نیم تا هشت و نیم سپاه کربلا
یکشنبه 19فروردین صبح از ساعت هفت و نیم تا هشت و نیم سپاه و بعد از نماز و ظهر و عصر دفتر آیتالله لائینی
دو شنبه 20 فروردین صبح از ساعت هفت و نیم تا هشت و نیم سپاه و بعد نماز ظهر و عصر دفتر آیتالله لائینی
سه شنبه 21فروردین صبح از ساعت هفت و نیم تا هشت و نیم سپاه و بعد از نماز ظهر و عصر دفتر آیتالله لائینی
هدایت شده از سید صمصام الدین قوامی
در این ایام دروس فقه الا داره بلافاصله بعد از نماز صبح برخط از ساری برگزار میشود.انشالله.
@qavami
اصول45.docx
21.4K
شنبه 17/1/1403—25رمضان1445-5آوریل 2024-درس 45اصول فقه الاداره – اصول نظریه پردازی – ارکان پردازش نظریه – رکن اول، پدیده – پدیدار شناسی - پدیده از منظر قرآن کریم –
پدیده در قرآن
در 7 طائفه از آیات قرآن به 7 پدیده مورد نظر متفقه و متفطن گشتیم یعنی پدیده "عاقبة الامور" ، پدیده " کیفیت تبیین و تصریف آیات خدا " ، پدیده "آسمان" وپدیده" زمین" و پدیده " رویش ثمره شجره" و پدیده "طعام انسان"و پدیده نطفه (منشاء خلقت)وپدیده کیفیت خلقت شتر،وپدیده کیفیت تفضیل آدمیان بر یکدیگر .اکنون ادامه تفقه در طوائف آیات ناظر به پدیده ها:
طائفه نهم:پدیده استحکام کوه ها [ الميزان في تفسير القرآن ج20 275
قوله تعالى: «وَ إِلَى الْجِبالِ كَيْفَ نُصِبَتْ» و هي أوتاد الأرض المانعة من مورها و مخازن الماء التي تتفجر منها العيون و الأنهار و محافظ للمعادن.],[ مكارم شيرازى، ناصر، تفسير نمونه، 28جلد، دار الكتب الإسلامية - ايران - تهران، چاپ: 10، 1371 ه.ش. كوههايى كه ريشههاى آن به يكديگر متصل است، و همچون حلقههاى زره گرداگرد زمين را فرا گرفته، و لرزشهاى ناشى از مواد مذاب درونى، و جزر و مد ناشى از جاذبههاى ماه و خورشيد را به حد اقل مىرساند.
كوههايى كه پناهگاه مطمئن است و سپرى است در مقابل طوفانها كه اگر نبودند كره زمين تبديل به بيابانى مىشد غير قابل زندگى.
و بالآخره كوههايى كه آبها را در خود حفظ مىكند و تدريجا به سوى سرزمينهاى تشنه روان مىسازد، و در دامنههاى خود نشاط حيات و سرسبزى و خرمى و طراوت مىآفريند و شايد به خاطر همين جهات است كه در آيات ديگر قرآن كوهها به عنوان ميخها و اوتاد زمين معرفى ...
👆این درس برای شنبه فردا بعد از نماز صبح است .به شکل برخط و غیر حضوری .
اصول45.docx
21.4K
شنبه 17/1/1403—25رمضان1445-5آوریل 2024-درس 45اصول فقه الاداره – اصول نظریه پردازی – ارکان پردازش نظریه – رکن اول، پدیده – پدیدار شناسی - پدیده از منظر قرآن کریم –
پدیده در قرآن
در 7 طائفه از آیات قرآن به 7 پدیده مورد نظر متفقه و متفطن گشتیم یعنی پدیده "عاقبة الامور" ، پدیده " کیفیت تبیین و تصریف آیات خدا " ، پدیده "آسمان" وپدیده" زمین" و پدیده " رویش ثمره شجره" و پدیده "طعام انسان"و پدیده نطفه (منشاء خلقت)وپدیده کیفیت خلقت شتر،وپدیده کیفیت تفضیل آدمیان بر یکدیگر .اکنون ادامه تفقه در طوائف آیات ناظر به پدیده ها:
طائفه نهم:پدیده استحکام کوه ها [ الميزان في تفسير القرآن ج20 275
قوله تعالى: «وَ إِلَى الْجِبالِ كَيْفَ نُصِبَتْ» و هي أوتاد الأرض المانعة من مورها و مخازن الماء التي تتفجر منها العيون و الأنهار و محافظ للمعادن.],[ مكارم شيرازى، ناصر، تفسير نمونه، 28جلد، دار الكتب الإسلامية - ايران - تهران، چاپ: 10، 1371 ه.ش. كوههايى كه ريشههاى آن به يكديگر متصل است، و همچون حلقههاى زره گرداگرد زمين را فرا گرفته، و لرزشهاى ناشى از مواد مذاب درونى، و جزر و مد ناشى از جاذبههاى ماه و خورشيد را به حد اقل مىرساند.
كوههايى كه پناهگاه مطمئن است و سپرى است در مقابل طوفانها كه اگر نبودند كره زمين تبديل به بيابانى مىشد غير قابل زندگى.
و بالآخره كوههايى كه آبها را در خود حفظ مىكند و تدريجا به سوى سرزمينهاى تشنه روان مىسازد، و در دامنههاى خود نشاط حيات و سرسبزى و خرمى و طراوت مىآفريند و شايد به خاطر همين جهات است كه در آيات ديگر قرآن كوهها به عنوان ميخها و اوتاد زمين معرفى ...
توانمندسازی121.docx
14.1K
یکشنبه 19/1/1403-27رمضان 1445-7آوریل 2024- درس 121 فقه توانمندسازی – توان عزم (تصمیم گیری)
مساله:در توان بخشی عزم وتصمیم باید قدرت فسخ را از حین عزم و توان تدبیر عواقب چنین عزمی را به توان پذیر تمکین نمود .
شرح مساله:معلوم شد که توان بر عزم و تصمیم گیری عمده ترین توان مدیران است و توانمندی به این مکنت در راس همه توانها است و در قرآن کریم به پیامبر اعظم ص میفرماید که :" اذا عزمت فتوکل علی الله" یعنی توان بر عزم داشته باشد و لی این توان را با توکل تضمین و تقویت کن . با این مکنت پیامبر ص لباس رزم پوشید مشاوران نظر متفاوتی از قبل دادند تا عزم پیامبر را فسخ کنند فرمود وقتی پیامبری زره پوشید در
توانمندسازی122.docx
24.8K
دوشنبه 20/1/1403-توان حل مساله
مساله :توان حل مساله مبتنی بر اصولی است که حاکم بر روش ها هستند و باید به توان جویان تفهیم و تمکین گردد .
شرح مساله : توان حل مساله از توان های مهم است. هر روز مساله ای پیش می آید. سازمان مثل ماشین یا انسان است که دچار بیماری وصحت میشود. مدیران باید توان حل مساله را از خود بروز دهند گره گشا باشند . محلول مساله نباشند حلال مساله باشند . حل مساله متوقف بر شناخت مساله است .مساله ناشی از یک مشکل است لابد . هیچ مشکلی لاینحل نیست .باید خبرویت نشان داد . ریشه یابی مشکل یعنی علت پدید آمدن آن چه بوده است . آن علت را باید برطرف کرد .نباید از مشکل ترسید (.......
توانمند سازی123.docx
20.8K
3شنبه21/1/1403-29رمضان1445-9آوریل2024-درس123فقه توانمندسازی – توان حل مساله – اصول وحیانی حاکم بر روش حل مساله-حل مساله قحطی مصر توسط حضرت یوسف ع
مساله:برای تمکین مکنت حل مساله به توان پذیران باید اصول متلقآة از معصومین حاکم بر روش حل مساله را به کارگزاران القاء نمود .
شرح مساله : معلوم شد توان حل مساله مبتنی بر اصولی است که در هر نوبت باید با لحاظ حل مساله یکی از پیامبران به استنباط این اصل تفقه نماییم :
فقه القران
اصول راه حل مساله قحطی
[سوره يوسف (12): آيات 43 تا 57]
وَ
▪️اطلاعیه زمان برگزاری دروس مدرسه فقهی
🔸دروس خارج حضرت استاد پس از ماه مبارک هر روز پس از اذان صبح برگزار میشود.
📎 لینک شرکت در کلاسها به شکل غیرحضوری از طریق اسکای روم:
👇👇👇
https://www.skyroom.online/ch/a32616797/feghh
جهت ورود از طریق اسکای روم:
۱. وارد لینک بالا شوید.
۲. گزینۀ میهمان را انتخاب بفرمایید.
۳. حتما نام و نام خانوادگی خود را درج کنید.
📆 برنامه هفتگی درسی به شرح ذیل میباشد:
۱. شنبه ها: خارج اصول فقه الاداره
۲. یکشنبه تا چهارشنبه: خارج فقه الاداره (فقه توانمندسازی)
۳. پنجشنبهها: تفسیر ترتیبی مدیریتی قرآن کریم
⏰زمان برگزاری کلیه دروس یک ربع پس از اذان صبح میباشد. محل برگزاری دروس، مدرسه فقهی واقع در پردیسان، خیابان آقایوسفی، کوچه ۲۴ میباشد.
صوت دروس در کانال مدرسه فقهی مدیریت اسلامی قابل استماع است:
https://eitaa.com/D_bonyadfeghhi1386
#فقه_الاداره #فقه_معاصر
#فقه_توانمندسازی #فقه_التمکین #تفسیر #اصول
@D_bonyadfeghhi1386
@madineyefazele
🎧#فقه_توانمندسازی ١٢٤
#فقه_التمکین #فقه_معاصر #فقه_الاداره
@d_bonyadfeghhi1386
توانمندسازی 124.docx
97.4K
[ Audio file : My Recording – فقه الاداره -فقه التمکین ]
چهارشنبه 22/1/1403-1 شوال المکرم 1445-(عید سعید فطر) 10 آوریل 2024 – درس124 فقه توانمندسازی – توان حل مساله – فقه القرآن – حل مساله مراوده زن عزیز مصر/
مساله : مساله افتراء اجتماعی و توان حل آن و شروط صحت راه حل
شرح مساله : معلوم شد حل مساله اصولی دارد که شرط صحت هر راه حل برای هر مساله هستند . بعد از توان عزم و تصمیم، مهم ترین توان توان حل مساله است که اصول آن قابل استنباط از شریعت مقدسه است در نوبت قبل با شمه ای از این اصول در حل مساله قحطی مصر آشنا شدیم که توسط کارگزاری معصوم یعنی حضرت یوسف ع حل شد که معلوم گردید توان حل مساله یکی از عوامل شایستگی است که یوسف را به عزت تامه رساند . که خود حاوی حل مسائل جانبی دیگری هم شد من جمله مساله مرتبط به همسر عزیز مصر بود که باعث رفع اتهام از حضرت یوسف ع و تثبیت عزت اجتماعی او تبرئه اش شد که با صبر و تقوی بدست آمد در ادامه همین مساله و اصول حاکم بر آن را دنبال میکنیم تا حکام وضعی و تکلیفی آن را استنباط نماییم :
تفسیر 31.docx
23.9K
5شنبه 23/1/1403-2شوال 1445-11آوریل 2024-درس31تفسیر ترتیبی مدیریتی قرآن کریم –میثاق سازمانی بهبود مستمر
[سوره المائدة (5): آيات 69 تا 71]
إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَ الَّذِينَ هادُوا وَ الصَّابِئُونَ وَ النَّصارى مَنْ آمَنَ بِاللَّهِ وَ الْيَوْمِ الْآخِرِ وَ عَمِلَ صالِحاً فَلا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَ لا هُمْ يَحْزَنُونَ (69) لَقَدْ أَخَذْنا مِيثاقَ بَنِي إِسْرائِيلَ وَ أَرْسَلْنا إِلَيْهِمْ رُسُلاً كُلَّما جاءَهُمْ رَسُولٌ بِما لا تَهْوى أَنْفُسُهُمْ فَرِيقاً كَذَّبُوا وَ فَرِيقاً يَقْتُلُونَ (70) وَ حَسِبُوا أَلاَّ تَكُونَ فِتْنَةٌ فَعَمُوا وَ صَمُّوا ثُمَّ تابَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ ثُمَّ عَمُوا وَ صَمُّوا كَثِيرٌ مِنْهُمْ وَ اللَّهُ بَصِيرٌ بِما يَعْمَلُونَ (71)
آنان........
میثاق سازمانی هم همین طور است یعنی هر نسل و دوره ای به قانون و رهبر دوره خود ملتزم باید باشد و اگر عقبگردی مثلا بوده به اقتضای شرائط آن موقع و ودروه ضعف و ناشایستگی حساب نمیشود و لی به محض قانون و ودوره و ابزار نرم وسخت زمان جدید باید به مکتب و رهبری جدید سازمانی متعهد شوند و الا از دور خارج میشوند و نا صالح حساب میشوند . و نباید در دور جدید مقاومت نشان دهند وبه تروز شخص و شخصیت بپردازند .
این میثاق البته طبیعی است مطابق قاعده بهبود مستمر است و مخالف محافظه کاری و رکود است . باید میدان را به جدیدتر ها داد و تسلیم شد چون در اصول کلی در یک راستا هستند با قدیمی ها .(والله العالم)
تفسیر31.MP3
15.77M
✍️5شنبه 23/1/1403-2شوال 1445-11آوریل 2024-درس31تفسیر ترتیبی مدیریتی قرآن کریم –میثاق سازمانی بهبود مستمر
[سوره المائدة (5): آيات 69 تا 71]
إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَ الَّذِينَ هادُوا وَ الصَّابِئُونَ وَ النَّصارى مَنْ آمَنَ بِاللَّهِ وَ الْيَوْمِ الْآخِرِ وَ عَمِلَ صالِحاً فَلا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَ لا هُمْ يَحْزَنُونَ (69) لَقَدْ أَخَذْنا مِيثاقَ بَنِي إِسْرائِيلَ وَ أَرْسَلْنا إِلَيْهِمْ رُسُلاً كُلَّما جاءَهُمْ رَسُولٌ بِما لا تَهْوى أَنْفُسُهُمْ فَرِيقاً كَذَّبُوا وَ فَرِيقاً يَقْتُلُونَ (70) وَ حَسِبُوا أَلاَّ تَكُونَ فِتْنَةٌ فَعَمُوا وَ صَمُّوا ثُمَّ تابَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ ثُمَّ عَمُوا وَ صَمُّوا كَثِيرٌ مِنْهُمْ وَ اللَّهُ بَصِيرٌ بِما يَعْمَلُونَ (71)
آنان........
میثاق سازمانی هم همین طور است یعنی هر نسل و دوره ای به قانون و رهبر دوره خود ملتزم باید باشد و اگر عقبگردی مثلا بوده به اقتضای شرائط آن موقع ودوره ضعف و ناشایستگی حساب نمیشود و لی به محض قانون ودوره و ابزار نرم وسخت زمان جدید باید به مکتب و رهبری جدید سازمانی متعهد شوند و الا از دور خارج میشوند و نا صالح حساب میشوند . و نباید در دور جدید مقاومت نشان دهند وبه تروز شخص و شخصیت بپردازند .
این میثاق البته طبیعی است مطابق قاعده بهبود مستمر است و مخالف محافظه کاری و رکود است . باید میدان را به جدیدتر ها داد و تسلیم شد چون در اصول کلی در یک راستا هستند با قدیمی ها .(والله العالم)
@qavami