eitaa logo
مدرسه فقهی مدیریت اسلامی
980 دنبال‌کننده
881 عکس
9 ویدیو
2.2هزار فایل
کانال مدرسه فقهی مدیریت اسلامی تابع بنیاد فقهی مدیریت اسلامی-حوزه علمیه قم ارائه دروس خارج: فقه الادارة اصول فقه الادارة تفسیر مدیریتی قرآن کریم انعکاس اخبار کرسی‌های نظریه‌پردازی و رسالات اجتهادی وب سایت مدرسه: https://fiim.ir/feqhi-school/
مشاهده در ایتا
دانلود
توانمندسازی 136.docx
26K
4شنبه 12/2/1403-22شوال 1445-2مه2024-درس136فقه توانمندسازی – توان حل مساله – مساله افک –فقه الحدیث مساله:باید جامعه و مجموعه را به توان مقابله با اشاعه و اذاعه فحشاء و «افک» مجهز نمود .5 شرح مساله :15آیه و یک حدیث بلند از عامه به گزارش همسر پیامبر ص در مساله مشهور افک را تفقه کردیم به حدیث اشکالاتی از سه جهت گرفته شده است که در نوبت قبل پاسخ دادیم در این نوبت به اخبار امامیه در مساله افک می پردازیم : درس 136 [رواياتى از طرق شيعه كه بنا بر آنها داستان افك در باره ....... فقه الاداره : اگر از سند بگذریم در اخبار فریقین و از اینکه روایت اهل سنت همسر پیامبر را تبرئه میکند و روایات شیعه اورا منشاء افک میداند نه مورد افک . کاملا با یکدیگر متهافت هستند و هیچ کدام هم خالی از اشکال متنی ودلالی نیستند . اما در مباحث مدیریت میتوان از اشتراکات آنها فارغ از مباحث کلامی و اعتقادی و تاریخی و اسباب نزول در خصوص حل مساله افک هماهنگ با قرآن کریم به ملاکاتی دست یافت که در نوبت بعد به آنها اشاره خواهیم کرد انشا الله .
هدایت شده از مدیریت در اسلام
🌺به نمایندگی از اعضاء بنیاد فقهی مدیریت اسلامی و طلاب مدرسه فقهی، روز بزرگداشت مقام معلم را به استاد گرانقدر، حضرت آیت الله قوامی تبریک عرض می‌کنیم و از خداوند متعال می‌خواهیم توفیقات روزافزون را در جهت گسترش نهضت مدیریت اسلامی نصیب این استاد مجاهد و شاگردان ایشان کند. @madineyefazele @d_bonyadfeghhi1386
سلام علیکم و رحمت الله
تفسیر 34.docx
21.4K
5شنبه 13/2/1403- 22شوال 1445- 2مه 2024-درس 34تفسیر ترتیبی مدیریتی قرآن کریم – گرایش به مدیریت دینی و عدم گرایش به مدیریت غیر دینی مبنای اصلاح رفتار های ناصحیح سازمانی [سوره المائدة (5): آيات 78 تا 80] لُعِنَ الَّذِينَ كَفَرُوا مِنْ بَنِي إِسْرائِيلَ عَلى‏ لِسانِ داوُدَ وَ عِيسَى ابْنِ مَرْيَمَ ذلِكَ بِما عَصَوْا وَ كانُوا يَعْتَدُونَ (78) كانُوا لا يَتَناهَوْنَ عَنْ مُنكَرٍ فَعَلُوهُ لَبِئْسَ ما كانُوا يَفْعَلُونَ (79) تَرى‏ كَثِيراً مِنْهُمْ يَتَوَلَّوْنَ الَّذِينَ كَفَرُوا لَبِئْسَ ما قَدَّمَتْ لَهُمْ أَنْفُسُهُمْ أَنْ سَخِطَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ وَ فِي الْعَذابِ هُمْ خالِدُونَ (80)وَ لَوْ كانُوا يُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَ النَّبِيِّ وَ ما أُنْزِلَ إِلَيْهِ مَا اتَّخَذُوهُمْ أَوْلِياءَ وَ لكِنَّ كَثِيراً مِنْهُمْ فاسِقُونَ (81) نتیجه : علت اصلی تغییر رفتار بهنجار به نابهنجار مجذوب شدن مطلق به سبک مدیریت غربی و بیگانه از حق است . و علاج و اصلاح این رفتار منکر و کبیر و پلید اولا نهی و نقد دائمی این گرایش و ثانیا امر به ایمان سه بعدی است ( به خدا و رهبری مشروع و برنامه صحیح این رهبر که از خدایش گرفته است یعنی رهبری مشروع و برنامه مشروع از سوی شرع مقدس ) یعنی گرایش به مدیریت اسلامی و دوری از مدیریت غیر اسلامی راه اصلاح این رفتار ها ست . (والله العالم)
تفسیر 34.MP3
16.69M
5شنبه 13/2/1403- 22شوال 1445- 2مه 2024-درس 34تفسیر ترتیبی مدیریتی قرآن کریم – گرایش به مدیریت دینی و عدم گرایش به مدیریت غیر دینی مبنای اصلاح رفتار های ناصحیح سازمانی [سوره المائدة (5): آيات 78 تا 80] لُعِنَ الَّذِينَ كَفَرُوا مِنْ بَنِي إِسْرائِيلَ عَلى‏ لِسانِ داوُدَ وَ عِيسَى ابْنِ مَرْيَمَ ذلِكَ بِما عَصَوْا وَ كانُوا يَعْتَدُونَ (78) كانُوا لا يَتَناهَوْنَ عَنْ مُنكَرٍ فَعَلُوهُ لَبِئْسَ ما كانُوا يَفْعَلُونَ (79) تَرى‏ كَثِيراً مِنْهُمْ يَتَوَلَّوْنَ الَّذِينَ كَفَرُوا لَبِئْسَ ما قَدَّمَتْ لَهُمْ أَنْفُسُهُمْ أَنْ سَخِطَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ وَ فِي الْعَذابِ هُمْ خالِدُونَ (80)وَ لَوْ كانُوا يُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَ النَّبِيِّ وَ ما أُنْزِلَ إِلَيْهِ مَا اتَّخَذُوهُمْ أَوْلِياءَ وَ لكِنَّ كَثِيراً مِنْهُمْ فاسِقُونَ (81) نتیجه : علت اصلی تغییر رفتار بهنجار به نابهنجار مجذوب شدن مطلق به سبک مدیریت غربی و بیگانه از حق است . و علاج و اصلاح این رفتار منکر و کبیر و پلید اولا نهی و نقد دائمی این گرایش و ثانیا امر به ایمان سه بعدی است ( به خدا و رهبری مشروع و برنامه صحیح این رهبر که از خدایش گرفته است یعنی رهبری مشروع و برنامه مشروع از سوی شرع مقدس ) یعنی گرایش به مدیریت اسلامی و دوری از مدیریت غیر اسلامی راه اصلاح این رفتار ها ست . (والله العالم) @qavami
سلام علیکم و رحمت الله
اصول 50.docx
25.5K
یک شنبه 16/2/1403-26شوال 1445-5مه 2024-درس 50 اصول فقه الاداره – اصول نظریه پردازی – رکن دوم – سوال پردازی – سوالات با ادات هل در قرآن کریم شرح : با توجه به اهمیت پردازش سوال حول پدیده مورد نظر واینکه نظریه پردازی بدون سوال پردازی امکان ندارد و اصولا سوال است که میتواند پرده های ابهام را کنار بزند و البته نوع پردازش سوال بسیار مهم است . در این زمینه با ادات استفهام عموما وبا ادات سه گانه "ما ،هل و لم" خصوصابه شکل مشروح آشنا شدیم .حال با کارکرد قرآنی هل آشنا میشویم تا خوب سوال کردن را از قرآن با ادات هل بیاموزیم که آیا کارکرد هل ادبی و منطقی را دارد یا متفاوت است در نتیجه در نظریه پردازی با مهارت کامل قرانی وارد شویم (زیرا قرآن مبنای نظریه پردازی ماست) در این جا اولا با آیات 68 گانه "هل" به طور کلی آشنا میشویم تا آنها را در نوبت بعد دسته بندی و تحلیل نماییم : 1-ق : 30 يَوْمَ نَقُولُ لِجَهَنَّمَ هَلِ امْتَلَأْتِ وَ تَقُولُ هَلْ مِنْ مَزيدٍ 2-البقرة : 210 هَلْ يَنْظُرُونَ إِلاَّ أَنْ يَأْتِيَهُمُ اللَّهُ في‏ ظُلَلٍ مِنَ الْغَمامِ وَ الْمَلائِكَةُ وَ قُضِيَ الْأَمْرُ وَ إِلَى اللَّهِ تُرْجَعُ الْأُمُورُ 3-البقرة : 246 أَ لَمْ تَرَ إِلَى الْمَلَإِ مِنْ بَني‏ إِسْرائيلَ مِنْ بَعْدِ مُوسى‏ إِذْ قالُوا لِنَبِيٍّ لَهُمُ ابْعَثْ لَنا مَلِكاً نُقاتِلْ في‏ سَبيلِ اللَّهِ قالَ هَلْ عَسَيْتُمْ إِنْ كُتِبَ عَلَيْكُمُ الْقِتالُ أَلاَّ تُقاتِلُوا قالُوا وَ ما لَنا أَلاَّ نُقاتِلَ في‏ سَبيلِ اللَّهِ وَ قَدْ أُخْرِجْنا مِنْ دِيارِنا وَ أَبْنائِنا فَلَمَّا كُتِبَ عَلَيْهِمُ الْقِتالُ .......
سلام علیکم و رحمت الله
توانمندسازی 137.docx
23.3K
2شنبه 17/2/1403-27شوال 1445-6مه2024-درس137فقه توانمندسازی – توان حل مساله – مساله افک –فقه الحدیث مساله:باید جامعه و مجموعه را به توان مقابله با اشاعه و اذاعه فحشاء و «افک» مجهز نمود .6 شرح مساله :15آیه و یک حدیث بلند از عامه به گزارش همسر پیامبر ص در مساله مشهور افک را تفقه کردیم به حدیث اشکالاتی از سه جهت گرفته شده است که در دونوبت قبل پاسخ دادیم از نوبت قبل به اخبار امامیه متفقه شدیم و تحلیل اولیه فقه الاداره را حول اخبار مزبورعرضه کردیم: " اگر از سند بگذریم در اخبار فریقین و از اینکه روایت اهل سنت همسر پیامبر را تبرئه میکند و روایات شیعه اورا منشاء افک میداند نه مورد افک . کاملا با یکدیگر متهافت هستند و هیچ کدام هم خالی از اشکال متنی و ودلالی نیستند . اما در مباحث مدیریت میتوان از اشتراکات آنها فارغ از مباحث کلامی و اعتقادی و تاریخی و اسباب نزول در خصوص حل مساله افک هماهنگ با قرآن کریم به ملاکاتی دست یافت که در نوبت بعد به آنها اشاره خواهیم کرد انشا الله ." در این نوبت به دیگر اخبار امامیه در مساله افک می پردازیم تا به ملاکات و اصول جامع تری در حل مساله مشابه افک در زمانها وسازمانها به استنباط برسیم بعون الله : در كافى از على بن ابراهيم از پدرش از ابن ابى عمير از بعضى ا
سلام علیکم و رحمت الله
توانمندسازی 138.docx
33.7K
3شنبه 18/2/1403-28شوال 1445-7مه2024-درس138فقه توانمندسازی – توان حل مساله – مساله افک –استنباط اصول حاکم بر روش راه حل مساله از آیات وروایات باب(جمع بندی نهایی) مساله:باید جامعه و مجموعه را به توان مقابله با اشاعه و اذاعه فحشاء و «افک» مجهز نمود .7 شرح مساله : در مساله مشهور افک 15آیه و یک حدیث بلند از عامه به گزارش همسر پیامبر ص 2 دسته اخبار امامیه بلند و کوتاه متفقه شدیم برای استنباط اصول حاکم بر راه حل مساله افک و مسائل مشابه آن در زمانها و سازمانها آنچه کشف شد از اصول به نحو ذیل تقسیم میشوند: الف – اصول مستنبط از آیات : 1- سازماندهی شدن افک 2- جرم اصلی متوجه رییس سازمان افاک 3- مساله افک خیر است نه شر (آموزنده وبازدارنده ) 4- اصل حسن ظن متقابل اجتماعی 5- رسانه ای نکردن و نشدن افک 6- قانونمندی مجازات افاکین (مطابق حد قذف و رمی که قبل از افک نازل شده است ) 7- اصل فضل ورحمت خداوندی که عمل تزکیه آحاد جامعه است ) 8- اصل لعنت و دوری از رحمت نسبت به اشاعه دهندگان افک (غیر از افاکین ) .......
سلام علیکم و رحمت الله
توانمندسازی 139.docx
31.6K
4شنبه 19/2/1403-29شوال 1445-8مه2024-درس139فقه توانمندسازی – توان حل مساله – مساله افک –فقه الحدیث(شهداد کرمان) مساله:باید جامعه و مجموعه را به توان مقابله با اشاعه و اذاعه فحشاء و «افک» مجهز نمود .8
سلام علیکم و رحمت الله
تفسیر 35.docx
34K
پنچ شنبه 20/2/ 1403- 30 شوال 1445 – درس 35 تفسیر ترتیبی مدیریتی قرآن کریم [سوره المائدة (5): آيات 82 تا 86] مدیریت عداوت و مودت ( مدیریت دوستی و دشمنی ) لَتَجِدَنَّ أَشَدَّ النَّاسِ عَداوَةً لِلَّذِينَ آمَنُوا الْيَهُودَ وَ الَّذِينَ أَشْرَكُوا وَ لَتَجِدَنَّ أَقْرَبَهُمْ مَوَدَّةً لِلَّذِينَ آمَنُوا الَّذِينَ قالُوا إِنَّا نَصارى‏ ذلِكَ بِأَنَّ مِنْهُمْ قِسِّيسِينَ وَ رُهْباناً وَ أَنَّهُمْ لا يَسْتَكْبِرُونَ (82) وَ إِذا سَمِعُوا ما أُنْزِلَ إِلَى الرَّسُولِ تَرى‏ أَعْيُنَهُمْ تَفِيضُ مِنَ الدَّمْعِ مِمَّا عَرَفُوا مِنَ الْحَقِّ يَقُولُونَ رَبَّنا آمَنَّا فَاكْتُبْنا مَعَ الشَّاهِدِينَ (83) وَ ما لَنا لا نُؤْمِنُ بِاللَّهِ وَ ما جاءَنا مِنَ الْحَقِّ وَ نَطْمَعُ أَنْ يُدْخِلَنا رَبُّنا مَعَ الْقَوْمِ الصَّالِحِينَ (84) جمع بندی ملاکات دوستی و دشمنی و درجات شدید و ضعیف آن روشن شد باید مدیریت شود این دوستی و دشمنی یعنی تهدید عداوت به فرصت برای پیشرفت تبدیل شود چون دشمن ضعف ها را میشناسد و میشمارد شناخت ضعف ها آسیب شناسی است که دشمن هدیه میکند و باید برطرف شود وبه قوت بدل گردد. مدیریت دوستی یک فرصت است که باید مغتنم شمرده شود و از دست نرود و نقاط قوت را از دوست باید شنید و مغرور نشد بلکه مورد تداوم و تقویت قرار داد . و از نخبگان دوستان به عنوان همکار ، مشاور ، همراه و.. استفاده کرد وسعی در حفظ دوستی آنان نمود .(والله العالم)
تفسیر35.MP3
23.17M
✍️پنچ شنبه 20/2/ 1403- 30 شوال 1445 – 20می 2024-درس 35 تفسیر ترتیبی مدیریتی قرآن کریم [سوره المائدة (5): آيات 82 تا 86] مدیریت عداوت و مودت ( مدیریت دوستی و دشمنی ) لَتَجِدَنَّ أَشَدَّ النَّاسِ عَداوَةً لِلَّذِينَ آمَنُوا الْيَهُودَ وَ الَّذِينَ أَشْرَكُوا وَ لَتَجِدَنَّ أَقْرَبَهُمْ مَوَدَّةً لِلَّذِينَ آمَنُوا الَّذِينَ قالُوا إِنَّا نَصارى‏ ذلِكَ بِأَنَّ مِنْهُمْ قِسِّيسِينَ وَ رُهْباناً وَ أَنَّهُمْ لا يَسْتَكْبِرُونَ (82) وَ إِذا سَمِعُوا ما أُنْزِلَ إِلَى الرَّسُولِ تَرى‏ أَعْيُنَهُمْ تَفِيضُ مِنَ الدَّمْعِ مِمَّا عَرَفُوا مِنَ الْحَقِّ يَقُولُونَ رَبَّنا آمَنَّا فَاكْتُبْنا مَعَ الشَّاهِدِينَ (83) وَ ما لَنا لا نُؤْمِنُ بِاللَّهِ وَ ما جاءَنا مِنَ الْحَقِّ وَ نَطْمَعُ أَنْ يُدْخِلَنا رَبُّنا مَعَ الْقَوْمِ الصَّالِحِينَ (84) جمع بندی ملاکات دوستی و دشمنی و درجات شدید و ضعیف آن روشن شد باید مدیریت شود این دوستی و دشمنی یعنی تهدید عداوت به فرصت برای پیشرفت تبدیل شود چون دشمن ضعف ها را میشناسد و میشمارد شناخت ضعف ها آسیب شناسی است که دشمن هدیه میکند و باید برطرف شود وبه قوت بدل گردد. مدیریت دوستی یک فرصت است که باید مغتنم شمرده شود و از دست نرود و نقاط قوت را از دوست باید شنید و مغرور نشد بلکه مورد تداوم و تقویت قرار داد . و از نخبگان دوستان به عنوان همکار ، مشاور ، همراه و.. استفاده کرد وسعی در حفظ دوستی آنان نمود .(والله العالم) @qavami
سلام علیکم و رحمت الله