eitaa logo
مدرسه فقهی مدیریت اسلامی
980 دنبال‌کننده
881 عکس
9 ویدیو
2.2هزار فایل
کانال مدرسه فقهی مدیریت اسلامی تابع بنیاد فقهی مدیریت اسلامی-حوزه علمیه قم ارائه دروس خارج: فقه الادارة اصول فقه الادارة تفسیر مدیریتی قرآن کریم انعکاس اخبار کرسی‌های نظریه‌پردازی و رسالات اجتهادی وب سایت مدرسه: https://fiim.ir/feqhi-school/
مشاهده در ایتا
دانلود
توانمندسازی121.docx
14.1K
یکشنبه 19/1/1403-27رمضان 1445-7آوریل 2024- درس 121 فقه توانمندسازی – توان عزم (تصمیم گیری) مساله:در توان بخشی عزم وتصمیم باید قدرت فسخ را از حین عزم و توان تدبیر عواقب چنین عزمی را به توان پذیر تمکین نمود . شرح مساله:معلوم شد که توان بر عزم و تصمیم گیری عمده ترین توان مدیران است و توانمندی به این مکنت در راس همه توانها است و در قرآن کریم به پیامبر اعظم ص میفرماید که :" اذا عزمت فتوکل علی الله" یعنی توان بر عزم داشته باشد و لی این توان را با توکل تضمین و تقویت کن . با این مکنت پیامبر ص لباس رزم پوشید مشاوران نظر متفاوتی از قبل دادند تا عزم پیامبر را فسخ کنند فرمود وقتی پیامبری زره پوشید در
سلام علیکم و رحمت الله
توانمندسازی122.docx
24.8K
دوشنبه 20/1/1403-توان حل مساله مساله :توان حل مساله مبتنی بر اصولی است که حاکم بر روش ها هستند و باید به توان جویان تفهیم و تمکین گردد . شرح مساله : توان حل مساله از توان های مهم است. هر روز مساله ای پیش می آید. سازمان مثل ماشین یا انسان است که دچار بیماری وصحت میشود. مدیران باید توان حل مساله را از خود بروز دهند گره گشا باشند . محلول مساله نباشند حلال مساله باشند . حل مساله متوقف بر شناخت مساله است .مساله ناشی از یک مشکل است لابد . هیچ مشکلی لاینحل نیست .باید خبرویت نشان داد . ریشه یابی مشکل یعنی علت پدید آمدن آن چه بوده است . آن علت را باید برطرف کرد .نباید از مشکل ترسید (.......
سلام علیکم و رحمت الله
توانمند سازی123.docx
20.8K
3شنبه21/1/1403-29رمضان1445-9آوریل2024-درس123فقه توانمندسازی – توان حل مساله – اصول وحیانی حاکم بر روش حل مساله-حل مساله قحطی مصر توسط حضرت یوسف ع مساله:برای تمکین مکنت حل مساله به توان پذیران باید اصول متلقآة از معصومین حاکم بر روش حل مساله را به کارگزاران القاء نمود . شرح مساله : معلوم شد توان حل مساله مبتنی بر اصولی است که در هر نوبت باید با لحاظ حل مساله یکی از پیامبران به استنباط این اصل تفقه نماییم : فقه القران اصول راه حل مساله قحطی [سوره يوسف (12): آيات 43 تا 57] وَ
▪️اطلاعیه زمان برگزاری دروس مدرسه فقهی 🔸دروس خارج حضرت استاد پس از ماه مبارک هر روز پس از اذان صبح برگزار می‌شود. 📎 لینک شرکت در کلاس‌ها به شکل غیرحضوری از طریق اسکای روم: 👇👇👇 https://www.skyroom.online/ch/a32616797/feghh جهت ورود از طریق اسکای روم: ۱. وارد لینک بالا شوید. ۲. گزینۀ میهمان را انتخاب بفرمایید. ۳. حتما نام و نام خانوادگی خود را درج کنید. 📆 برنامه هفتگی درسی به شرح ذیل می‌باشد: ۱. شنبه ها: خارج اصول فقه الاداره ۲. یکشنبه تا چهارشنبه: خارج فقه الاداره (فقه توانمندسازی) ۳. پنجشنبه‌ها: تفسیر ترتیبی مدیریتی قرآن کریم ⏰زمان برگزاری کلیه دروس یک ربع پس از اذان صبح می‌باشد. محل برگزاری دروس، مدرسه فقهی واقع در پردیسان، خیابان آقایوسفی، کوچه ۲۴ می‌باشد. صوت دروس در کانال مدرسه فقهی مدیریت اسلامی قابل استماع است: https://eitaa.com/D_bonyadfeghhi1386 @D_bonyadfeghhi1386 @madineyefazele
توانمندسازی 124.docx
97.4K
[ Audio file : My Recording – فقه الاداره -فقه التمکین ] چهارشنبه 22/1/1403-1 شوال المکرم 1445-(عید سعید فطر) 10 آوریل 2024 – درس124 فقه توانمندسازی – توان حل مساله – فقه القرآن – حل مساله مراوده زن عزیز مصر/ مساله : مساله افتراء اجتماعی و توان حل آن و شروط صحت راه حل شرح مساله : معلوم شد حل مساله اصولی دارد که شرط صحت هر راه حل برای هر مساله هستند . بعد از توان عزم و تصمیم، مهم ترین توان توان حل مساله است که اصول آن قابل استنباط از شریعت مقدسه است در نوبت قبل با شمه ای از این اصول در حل مساله قحطی مصر آشنا شدیم که توسط کارگزاری معصوم یعنی حضرت یوسف ع حل شد که معلوم گردید توان حل مساله یکی از عوامل شایستگی است که یوسف را به عزت تامه رساند . که خود حاوی حل مسائل جانبی دیگری هم شد من جمله مساله مرتبط به همسر عزیز مصر بود که باعث رفع اتهام از حضرت یوسف ع و تثبیت عزت اجتماعی او تبرئه اش شد که با صبر و تقوی بدست آمد در ادامه همین مساله و اصول حاکم بر آن را دنبال میکنیم تا حکام وضعی و تکلیفی آن را استنباط نماییم :
تفسیر 31.docx
23.9K
5شنبه 23/1/1403-2شوال 1445-11آوریل 2024-درس31تفسیر ترتیبی مدیریتی قرآن کریم –میثاق سازمانی بهبود مستمر [سوره المائدة (5): آيات 69 تا 71] إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَ الَّذِينَ هادُوا وَ الصَّابِئُونَ وَ النَّصارى‏ مَنْ آمَنَ بِاللَّهِ وَ الْيَوْمِ الْآخِرِ وَ عَمِلَ صالِحاً فَلا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَ لا هُمْ يَحْزَنُونَ (69) لَقَدْ أَخَذْنا مِيثاقَ بَنِي إِسْرائِيلَ وَ أَرْسَلْنا إِلَيْهِمْ رُسُلاً كُلَّما جاءَهُمْ رَسُولٌ بِما لا تَهْوى‏ أَنْفُسُهُمْ فَرِيقاً كَذَّبُوا وَ فَرِيقاً يَقْتُلُونَ (70) وَ حَسِبُوا أَلاَّ تَكُونَ فِتْنَةٌ فَعَمُوا وَ صَمُّوا ثُمَّ تابَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ ثُمَّ عَمُوا وَ صَمُّوا كَثِيرٌ مِنْهُمْ وَ اللَّهُ بَصِيرٌ بِما يَعْمَلُونَ (71) آنان........ میثاق سازمانی هم همین طور است یعنی هر نسل و دوره ای به قانون و رهبر دوره خود ملتزم باید باشد و اگر عقبگردی مثلا بوده به اقتضای شرائط آن موقع و ودروه ضعف و ناشایستگی حساب نمیشود و لی به محض قانون و ودوره و ابزار نرم وسخت زمان جدید باید به مکتب و رهبری جدید سازمانی متعهد شوند و الا از دور خارج میشوند و نا صالح حساب میشوند . و نباید در دور جدید مقاومت نشان دهند وبه تروز شخص و شخصیت بپردازند . این میثاق البته طبیعی است مطابق قاعده بهبود مستمر است و مخالف محافظه کاری و رکود است . باید میدان را به جدیدتر ها داد و تسلیم شد چون در اصول کلی در یک راستا هستند با قدیمی ها .(والله العالم)
تفسیر31.MP3
15.77M
✍️5شنبه 23/1/1403-2شوال 1445-11آوریل 2024-درس31تفسیر ترتیبی مدیریتی قرآن کریم –میثاق سازمانی بهبود مستمر [سوره المائدة (5): آيات 69 تا 71] إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَ الَّذِينَ هادُوا وَ الصَّابِئُونَ وَ النَّصارى‏ مَنْ آمَنَ بِاللَّهِ وَ الْيَوْمِ الْآخِرِ وَ عَمِلَ صالِحاً فَلا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَ لا هُمْ يَحْزَنُونَ (69) لَقَدْ أَخَذْنا مِيثاقَ بَنِي إِسْرائِيلَ وَ أَرْسَلْنا إِلَيْهِمْ رُسُلاً كُلَّما جاءَهُمْ رَسُولٌ بِما لا تَهْوى‏ أَنْفُسُهُمْ فَرِيقاً كَذَّبُوا وَ فَرِيقاً يَقْتُلُونَ (70) وَ حَسِبُوا أَلاَّ تَكُونَ فِتْنَةٌ فَعَمُوا وَ صَمُّوا ثُمَّ تابَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ ثُمَّ عَمُوا وَ صَمُّوا كَثِيرٌ مِنْهُمْ وَ اللَّهُ بَصِيرٌ بِما يَعْمَلُونَ (71) آنان........ میثاق سازمانی هم همین طور است یعنی هر نسل و دوره ای به قانون و رهبر دوره خود ملتزم باید باشد و اگر عقبگردی مثلا بوده به اقتضای شرائط آن موقع ودوره ضعف و ناشایستگی حساب نمیشود و لی به محض قانون ودوره و ابزار نرم وسخت زمان جدید باید به مکتب و رهبری جدید سازمانی متعهد شوند و الا از دور خارج میشوند و نا صالح حساب میشوند . و نباید در دور جدید مقاومت نشان دهند وبه تروز شخص و شخصیت بپردازند . این میثاق البته طبیعی است مطابق قاعده بهبود مستمر است و مخالف محافظه کاری و رکود است . باید میدان را به جدیدتر ها داد و تسلیم شد چون در اصول کلی در یک راستا هستند با قدیمی ها .(والله العالم) @qavami
اصول 46.docx
28.3K
شنبه 25/1/1403—4شوال 1445-13آوریل 2024-درس 46اصول فقه الاداره – اصول نظریه پردازی – ارکان پردازش نظریه – رکن اول، پدیده – پدیدار شناسی - پدیده از منظر قرآن کریم – پدیده در قرآن در9 طائفه از آیات قرآن به 9 پدیده مورد نظر متفقه و متفطن گشتیم یعنی پدیده "عاقبة الامور" ، پدیده " کیفیت تبیین و تصریف آیات خدا " ، پدیده "آسمان" وپدیده" زمین" و پدیده " رویش ثمره شجره" و پدیده "طعام انسان"و پدیده نطفه (منشاء خلقت)وپدیده کیفیت خلقت شتر،وپدیده کیفیت تفضیل آدمیان بر یکدیگر .اکنون ادامه تفقه در طوائف آیات ناظر به پدیده ها: طائفه دهم:پدیده (عمل تقدیمی ) الحشر : 18 يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَ لْتَنْظُرْ نَفْسٌ ما قَدَّمَتْ لِغَدٍ وَ اتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ خَبيرٌ بِما تَعْمَلُونَ [الميزان في تفسير القرآن ج‏19 216 الذي تتضمنه الآيات الكريمة كالنتيجة المأخوذة مما تقدم من آيات السورة فقد أشير فيها إلى مشاقة بني النضير من اليهود و نقضهم العهد و ذاك الذي أوقعهم في خسران دنياهم و أخراهم، و تحريض المنافقين لهم على مشاقة الله و رسوله و هو الذي أهلكهم، و حقيقة السبب في ذلك أنهم لم يراقبوا الله في أعمالهم و نسوه فأنساهم أنفسهم فلم يختاروا ما فيه خير أنفسهم و صلاح عاجلهم و آجلهم فتاهوا و هلكوا. فعلى من آمن بالله و رسوله و اليوم الآخر أن يذكر ربه و لا ينساه و ينظر فيما يقدمه من العمل ليوم الرجوع إلى ربه فإن ما عمله محفوظ عليه يحاسبه به الله يومئذ فيجازيه عليه جزاء لازما لا يفارقه. و هذا هو الذي يرومه قوله: «يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَ لْتَنْظُرْ نَ
آینده نگری آینده نگاری آینده اداری
سلام استاد عزیز عرض ادب و احترام بنده ۷ جلسه هست که تو دروس صبح شرکت میکنم، نشاط فوق العاده ای رو احساس میکنم ممنون از زحمات شما سیدناالاستاذ
هدایت شده از مدیریت در اسلام
▪️مفاد توانمندسازی کارکنان: ابتلاء به کلمات 🔸کلمات ده‌گانه‌ای که خداوند ابراهیم نبی علیه السلام را با آنها امتحان نمود از مقدمات حکمت هستند که باید تعلیم داده شوند. 📒خلاصه درس ۴۶ فقه توانمندسازی، استاد آیت الله قوامی @madineyefazele