9.38M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬 #کلیپ
⭕️ دروغ شنیدی قطع رابطه کن!
🔻 خصوصیات بارز یک رفیق خوب از زبان اميرالمؤمنين عليه السلام
🔹
🔹
🔹
@QuranAnjoman_ESF
▫️دشمنان اهل بیت در قرآن
گفتن ندارد که معانی آیات قرآنی سطوح فراوانی دارد .فهم لایه های درونی از دریافت بشری خارج است. فهم تفسیر قرآن فقط و فقط بعهده حضرات معصومین است. این معنا به صراحت و آشکارا در خطبه غدیر آمده است. لذا بر اساس فرمایشات حضرات معصومین ، نواصب و مخالفان اهل بیت علیهم السلام در قرآن طبق یک قاعده کلی در تمام آیات وعید و عذاب آمده اند. هرجا از دوزخ و دوزخیان سخن رفته باشد بی تردید معنای دیگرشان نواصب و مخالفان اهل بیت است. این حدیث در این معنا صریح است:
🔹قال الامام الصادق__علیه السلام__:
... ما من آية تسوق إلى النار إلا وهي في عدونا ومن خالفنا...
یعنی: تمام آیاتی که به سوی آتش سوق میدهد،دربارهء دشمنان ومخالفان ماست
[أعلام الدین ص۴۵۴ ؛بحارالانوار ج۲۷ص۱۲۵]
فرعون و نمرود و قابیل و سامری ومانند اینها ،در امت اسلام همانند دارند.
شبیه ترن امت به امت اسلام ،بنی اسرائیل اند. پس از پیامبر صلی الله علیه وآله امت به عقب برمیگردند و جز سه یا چهارنفر ، همه روی میگردانند آن سان که هارون میگوید که ضعیفم یافتند و خواستند بکشندم. همین کار را با جانشین رسول الله صلی الله علیه وآله کردند به گونه ای که بارها این آیه و سخن هارون را به زبان آورد. آتش به دست به خانه اش حمله ها کردند و فرزند نازاده اش را و سپس همسرش را به شهادت رساندند.این کشتار ادامه یافت تا آنکه همین امت، خود او را در مسجد به شهادت رساندند. پس از آن فرزندش را و سپس به بدترین شکل ممکن آخرین بازمدنده را در کربلا شهید کردند. این کشتار ادامه یافت تا آنکه تمام معصومان را یک یک کشتند. خداوند آخرین حجت خود را در پرده غیب فرو برد تا آن دم که این امت واقعا او را بخواهند.
لعنت خدا بر فرعون امت باد.
لعنت خدا بر جبت و طاغوت و بر تمام غاصبان خلافت باد...
🔹
🔹
🔹
@QuranAnjoman_ESF
#امام_حسین #عزاداری #شرح_حدیث #شعائر
▫️حکایت مردم وامانده
▫️چه زمانهء وانفسایی شده است!
مسخره مان میکنند همیشه... قهقاه مستانه میزنند بر ما... نگاهشان آمیزه ای است از سخرگی ودلسوزی وتحقیر؛ نابخرد و واپسگرای خشکسر می شمارند ما را... میگویند: چه تان شده که تا فرصتی می یابید، ولو اندک، راهی کربلا میشوید؟ از گلوی زن و بچه می برید و کم میخورید و گرد میخوابید تا چندرغازی انباشته کنید و کربلا بروید؟ آنجا هم پس از خستگی راه، خوابتان بین الحرمین است با پتوهای خاکی پر از میکروب و ویروس! خوراکتان احسان و صدقات کنار خیابان است. حسرت یک استحمام و خوابی شیرین به دلتان می ماند و البته شکمی سیر. شب و روزتان درحرم میگذرد. طول سالتان در غم و سیاهپوشی هستید ...
همهء زندگی تان شده ممنوع(؟!) : مستی ممنوع! پایكوبی ممنوع! ساحل دریا ممنوع! دوستی ممنوع ! موسیقی و شطرنج و ... این چه زندگی است که دارید! اه، اه، اه، .... بابا، قرن بیست و یک است و جهان یکسره شادخواری و لذت شده است. خواب قرنها را بس کنید...
ما البته پاسخی نداریم. این گله گویی ها را می شنويم و دم بر نمی آوریم. دلمان خوش است که خدا سمیع و بصیر است. این را هم یواشکی بگویم که اصلا خوشحال هم می شویم که چنینمان می بینند و این گونه مان می خوانند. حسی نوستالژیک با هاله ای از مهرطلبی داریم که امام حسین عليه السلام و مادرش هم این گلایه ها را می بینند و می شنوند. حس میکنیم که در این زمانهء قحطی احساس، زمانهء خشکسالی عاطفه و دوستی، زمانهء حاکمیت آهن و فولاد، و روزگار دلهای اسیر لذت و ذلت، و پرستندگان نام و نان _که در دامها و دامچاله های شادخواری و فراموشی اسیرند_ ما گروه واپس زدهء عقب ماندهء گرفتار غلو را، حسین پرست وکربلازده بخوانند!
ما پیمان خویشی بسته ایم با کفتران سینه سرخ بین الحرمین... عهدبسته ایم با نوحه گران و مویه گران و موی کنان ولایت خون... ما مشهدی زده ایم. نجفى هستيم و اسیر حسرت بقیع. کربلائی هستیم مثل آن فرشتگان عقده ای سال شصت و یک قمری که ارباب رخصت جنگشان نداد و خدا هم امرشان فرمود که بمانید در کربلا تا دم ظهور... و چه افتخاریست ! (و شما بخوانیدمان: از خود راضی)، رضامندیم... شکر
▫️شخصی نزد امام صادق _علیه السلام_زبان به شکوه گشود و گفت: چون به خویشان و فرزندانم از پاداش زیارت قبر حسین_ علیه السلام _ میگویم، تکذیبم میکنند ومیگویند: تو داری به جعفربن محمدالصادق_ علیه السلام_ دروغ می بندی.
امام فرمود: "مردم را به حال خود وا گذار تا هر جا که میخواهند بروند. به خدا سوگند، خداوند به زائران جدم حسین _علیه السلام _مباهات میکند و میفرماید: آیا زائران قبرحسین _علیه السلام_ را نمی بینید که به شوق او وبه شوق[رضایت] فاطمه دخترپیامبر خدا _علیهم السلام_نزد او آمده اند؟ به عزت و عظمتم سوگند، بزرگداشت آنان را بر خود، واجب کرده ام.
▫️ما را اگر دست کم اقلیتی مذهبی بخوانند، همین بس است. اقلیتی که در باورمان اهل البیت واسطه فيض الهي و رحمت الله الواسعه هستند، و بوده ها و هست ها و خواهد بودها را می دانند، و چنان معصوم اند که از نسیان هم مبرایند، و نه فقط بر این کرهء خاک امامت می کنند بل بر تمام هستی ولایت دارند ؛ وجهان هستی همان است که منظومهء شمسی و کهکشان راه شیری در میان آن به مانند حلقهء انگشتری ماننده است در میان فلاتی پهناور و فراگسترده. آری، آری، ما اقلیتی مذهبی با باورهایی چنین شاذ. نیز باور داریم که آن دشمنان غاصب چنان پلیدند که مثلا اگر روزی جوانکی در کوچه ای در دربند تهران یا لاله زار پایش به سنگی گیر کند و سکندری بخورد، یا چک او برگشت زده شود، یا موتورسیکلت همسایه اش پنچر شود، یا چرخهای یک هواپیما در آسمان فرودگاه مشهد قفل بمانند و علت های ناخواستهء دیگر، باز علت همهء آن رویدادها همان غاصبان است. همان ها که برخی موجودات دیگر در جهانهای دیگر،[مثلا در جابلقا] مکلف اند که عبادتشان لعن آن غاصبان باشد، اگر چه ندیده اند آنها را، آن سان که ما ندیده ایم ابلیس را و دمادم لعنش می کنیم. اقلیتی هستیم به سان پلاس افتاده در گوشه ای [کونوا احلاس بیوتکم] که دستانمان را سایبان چشمانمان کرده ایم و چشم دوخته ایم به افق تا طلوع خورشید را از مغرب ببینیم. اقلیتی کینه ای که تا انتقام سقیفه و کوچه و عاشورا آرام نمی نشینیم. تا مولامان نیاید، همینیم. تحمل کنید این اقلیت خشکسر واپسمانده را... به مقدسات این اقلیت توهین نکنید. آن جنین مقدس به دنیا نیامده که به چشمتان نمی آید _در باور ما_ اولین پرونده ای است که در میزان عدل الهی گشوده می شود... و مقدساتی دیگر که می دانید چیستند... والسلام.
اول محرم الحرام ١٤٤١
🔹
🔹
🔹
@QuranAnjoman_ESF
❇️ #امام_باقر علیهالسلام میفرماید:
«إِنَّمَا شِيعَةُ عَلِيٍّ علیهالسلام الْمُتَبَاذِلُونَ فِي وَلَايَتِنَا، الْمُتَحَابُّونَ فِي مَوَدَّتِنَا، الْمُتَزَاوِرُونَ لِإِحْيَاءِ أَمْرِنَا، الَّذِينَ إِذَا غَضِبُوا لَمْ يَظْلِمُوا وَ إِذَا رَضُوا لَمْ يُسْرِفُوا، بَرَكَةٌ عَلَى مَنْ جَاوَرُوا، سِلْمٌ لِمَنْ خَالَطُوا.»
💖 همانا #شيعهی_علی علیهالسلام آن كسانند كه در راه #دوستی ما #میبخشند و به خاطر #محبت ما نسبت به همديگر #محبت میورزند و برای زنده كردن امر ما (روش و سنت ما) به #ديدار يكديگر میروند.
😌 وقتی كه #خشم گيرند، #ستم نكنند و چون #خشنود شوند، #اسراف نورزند.
💞 برای #همسايگان #بركت و برای #معاشران خود مایهی #صلح و آسايش هستند.
📚 تحف العقول، ص۳۰۰
◻️ #روایت #اخلاق
🔹
🔹
🔹
@QuranAnjoman_ESF
▪️ همراهان كاروان حسينى ...
➖سیدالشهدا(عليه السلام) وقتی میخواستند در روز هشتم ذیالحجه ( روز ترویه) از مکه بیرون بیایند، یک خطبهای دارند که ظاهرِ آن، خطاب به کسانی است که در سال ۶۰ هجری در مکه هستند و حضرت دارند آنها را دعوت میکنند، ولی خطابِ ایشان عام است و همۀ ما هم گویا مخاطبِ این خطابِ حضرت هستیم.
➖اگر اجابت کنیم حضرت از ما هم دستگیری میکنند و ما را هم به کاروان خودشان ملحق میکنند؛ حضرت میفرمایند:
... مَنْ كَانَ بَاذِلًا فِينَا مُهْجَتَهُ وَ مُوَطِّناً عَلَى لِقَاءِ اللَّهِ نَفْسَهُ فَلْيَرْحَلْ مَعَنَا...
در همین فراز کوتاه، چهار شرطِ همراهی با کاروان عاشورا ذکر شده است:
▫️ شرط اول: از جان گذشتن
«بَاذِلًا فِينَا مُهْجَتَه». این مسیر، مسیری است که انسان باید از جان خودش عبور کرده باشد. اگر کسی میخواهد با امام حسین حرکت کند، باید جانش را در کفِ دست بگیرد و همه سرمایهاش را بیاورد. کسی که به تعلقات خودش چسبیده، و به مالش، به زندگیاش، به جانش علاقمند هست و میخواهد اینها را حفظ کند، نمیتواند به این کاروان راه پیدا کند.
امام حسین(عليه السلام) با همه سرمایۀ ما کار دارند. با خودِ ما کار دارند؛ میخواهند این جان را از ما بگیرند و به خدا برسانند؛ کسانی پا به این میدان میگذارند که میدانند جان دادن در رکاب سیدالشهداء «غرامت» نیست، بلکه «غنیمت» است.
▫️ شرط دوم: آمادگی لقاء
اگر کسی خودش را آمادۀ لقاءالله کرده و مشغول به دنیا نیست، بلکه از دنیا بزرگتر شده و دلش از دنیا بیرون رفته است، میتواند با سیدالشهدا(عليه السلام) حرکت کند.
کسانی که هنوز از دنیا بزرگتر نشدهاند و تمام هَمّشان این است که به چربوشیرین دنیا برسند، با امام همراه نمیشوند.
▫️ شرط سوم: کوچ از دنیا
طالبان همراهی با امام حسین(عليه السلام) باید از دنیا کوچ کنند. «فَلْيَرْحَل». کوچ بهمعنی مسافرت نیست. «مسافر» غیر از «راحل» است. وطنِ مسافر در پشتسرش قرار دارد؛ میرود و برمیگردد! اما راحلْ آن کسی است که دل از وطن شسته، چشم از وطن برداشته و وطنش پیشِ روی اوست؛ لذا به فکر برگشتن نیست. اگر کسی مشتاق لقاء خدا شده، همه سرمایهاش را در دست گرفته که این سرمایه را ببرد و به لقاء خدا برساند، او باید از دار دنیا کوچ کند و دیگرْ دنیا را وطنش قرار ندهد و به هیچ وجه قصد برگشت نداشته باشد.
▫️ شرط چهارم: معیت با امام
شرط چهارم که مهمترین شرط است این است: فَلْيَرْحَلْ «مَعَنَا». باید خودش را به امام برساند. مهمترین نکته در سفر الی الله همین است: راهی به سوی خدا نیست الا با امام. این راه با پای ما رفتنی نیست؛ نه با پای دل، نه با پای عقل.
آنهاییکه با امام حرکت نمیکنند طعمۀ شیطان میشوند؛ گاهی اشتیاق و بیقراری هم دارد، شوری هم در دلش میافتد، دلش گرم میشود، میخواهد به سمت خدا حرکت کند، ولی اگر با امام حرکت نکند به مقصد نمیرسد.
الان هم مسئله همین است، الان هم اگر کسی میخواهد به خدا برسد، باید خود را بسازد و با کاروان امام حسین(عليه السلام) حرکت کند.
▪️گزيده اى از بيانات استاد ميرباقرى
🔹
🔹
🔹
@QuranAnjoman_ESF
🔻شایسته است عزیزان به اهلبیت(علیهمالسلام) تأسی کنند و حُزن و اندوه خود را با حفظ شعائر دینی نشان دهند؛ مثل پوشیدن لباس مشکی و حضور در جلسات و...؛ منتهی در این ایام سعی کنید از معارف اهلبیت(علیهالسلام) بیشتر بهرهمند شوید تا اگر گریهای هم میکنید، گریهای عارفانه باشد.
🔹اصلا هدف شهادت امام حسین(علیهالسلام) این بود که دین برای ما باقی بماند. ما نیز باید امام(علیهالسلام) را بشناسیم و در مصیبت و فقدان امام(علیهالسلام) گریه کنیم.
🔸دین ما دین عقلانی است؛ بنابراین باید خوب توجه کنیم تا هم خوب بفهمیم، هم بشناسیم و هم خوب عزاداری کنیم.
آيةالله سيدابوالحسن مهدوى
🔹
🔹
🔹
@QuranAnjoman_ESF
‼️تلاش های دشمنان برای فراموشی واقعه کربلا :
📌دشمنان همواره براى فراموشى اين حادثه عظيم تاريخى كوشيده اند.علماى عامّه در كتاب ها و نوشته هايشان، شيوه هاى گوناگونى به كار مى برند تا مانع حيات و جاودانى واقعه عاشورا و عزادارى سيّدالشهداء عليه السلام شوند:
❌۱.شیوه عرفان و تصوّف:
بنا بر آن سيّدالشهداء عليه السلام را شهيد و داراى كمال و درجه والايى مى دانند كه در روز عاشورا بدان دست يافته است و از اين رو، عاشورا را روز فرح و شادى بايد ناميد!
❌۲.شیوه تکذیب :
ابن تيميّه مبارزه خود را با اين شيوه سر گرفته است و مى گويد يزيد، هرگز قاتل امام حسين عليه السلام نبوده و او هيچ گاه همسران و وابستگان امام را اسير نكرده و اين حرف ها دروغ است ( العیاذ بالله)
❌۳.شیوه تقدس و پرهیزکاری:
در این شيوه با ايجاد ترديد درباره قاتل امام حسين عليه السلام با اين راه به مبارزه برمى خيزند و سعی در کمرنگ کردن این واقعه و آثار آن دارند ....
📚برگرفته از کتاب ناگفته هایی از حقائق عاشورا
✒️نگاشته حضرت آیةالله سید علی حسینی میلانی مدظله العالی
🔹
🔹
🔹
@QuranAnjoman_ESF
ناگهان در همین دهه!
🖋نوشتارى خواندنى از دکترمحمدعلی فیاضبخش كه ديروز در روزنامه اطلاعات شماره ٢٧٣٧٦ به تاريخ پنجشنبه ۲۱ شهریورماه ۱۳۹۸ درج شده بود ...
▫️دههی محرم امسال هم گذشت. من به سهم خود در این دهه بمبارانی را تجربه کردم از اظهارنظرهای نوروشنفکرانه؛ ...که الحق اُوِردوز شدم!
▪یک جامعهشناس، یادش افتاد که باید دقیقاً در همین دهه، به تحلیل زیرساختها(!) در واقعهی عاشورا بپردازد؛
▪دیگری از جایگاه معلم روانشناسی، ناگهان به صرافت آمد که باید به تحلیل روانشناختی و زیباییشناختی رنگ مشکی بپردازد و از قضا مضرّات و پیامدهای سوء این رنگ را یادآور شود؛
▪سومی از همه جالبتر، فیلسوفانه و منصفانه(!) یادش افتاد که در کنار بعضی پلیدیها و پلشتیهای روز عاشورا، باید نقاط روشن و نسبتاً تابناک زندگی جنایتکاران این واقعه را نیز دید و واقعبینانه هردوسوی ماجرا را واکاوی کرد...!
میزها ناگهان گرد شد در تحلیل و نقد و بررسی آسیبهای عاشورازدگی؛ ...و همه هم از قضا در یک توافق نانوشته، در همین ده روز!
تحلیل زیرساختها، رفت به سمت و سوی اختلافات تاریخی و دیرینهی دو قبیله، یکی بنیهاشم و دیگری بنیامیهی منشعب از قریش؛ ...و حرکت امام حسین علیهالسّلام فروکاسته شد به یک رقابت و حسادت تاریخی ناشی از اختلافات خودبرتربینی قبیلگی؛
تحلیل روانشناختی، رفت به سراغ افسردگیهای ناشی از رنگ مشکی، دقیقاً در همین دهه و یادشان رفت که هر از گاهی، همین روانشناسها(!) رنگ مشکی را نماد عشق نامیدهاند و مینامند؛
رهنمودهای تربیتی متمرکز شد بر دورکردن کودکان از دستههای سینه و زنجیرزنی و نیالودن روح لطیفشان به نقلهای تاریخیِ تداعی خشونت و صلاحدید حذف حرمله از تاریخ.
میزگردنشینان، هزارویک معضل ناشی از کمکاریها و بیفکریهای طول سال و سالیان خود را فراموش کردند و ناگهان یادشان افتاد، که رسیدگی به تحریفات و آسیبشناسی مراسم و شعائر عاشورا، دقیقاً در همین دهه از اوجب واجبات است و در این شرایط تحریم، حتی واجبتر از نان شب مردم.
«عوامْروشنفکران» کوچهبازاری هم در کلاسهای واتساپی و اینستاگرامی، ناگهان و دوباره نگران و دغدغهمند هزارچیز شدند؛ ...که از قضا فقط در همیندهه ظهور میکند؛ از محیط زیست و مضرّات ظروف یکبارمصرف و آلودگی صوتی و ریختوپاش اسرافگونهی نذری و طبق معمول، غصهی فقرا؛ تا تأکید فراوان بر تمرکز بر پیام عاشورا! ...و البته همهی این نگرانیها در همین دهه!
نه اینکه با سبک و سیاق عزاداریهای سالهای اخیر مشکل ندارم؛ امّا سخنم در شکایت از روشنفکرزدگیهای عوامانه است که آسیبش کمتر از رفتارهای آسیبزا به نام دین نیست.
در جامعهای که آنومیزدهاست، همهچیز یا از این سوی بام میافتد یا از آن سوی. حد وسط نایاب است. «شعائری»ها تا حد شعار «حسیناللهی» و «زینباللهی» به قیادت چند مدّاح کمسواد ومعرکهگردان پیش میروند و از این سوی بام میافتند؛ ...و برخی متفکران و استاددانشگاهها تا سرحد فروکاستن واقعهی عاشورا به اتفاقی تاریخی و ناشی از جبر تاریخ فرو میآیند و در ژستهای اداآمیز و اطوارگونه، بیسوادی و یا بیمعرفتیشان را در بازی کلمات، لفافهپیچ میکنند و از آن سوی بام میغلتند. اولی، ریتم و آهنگ و عادیسازی سماع و ترقّص در مجلس عزای حسین علیهالسلام را در یک جمله مباح میسازد که : «أنا مجنون الحسین»؛ ...و دومی، یکسره از همهی ترقّصهای سال، والنتاین و آنتالیا و جشن جوانهی دندان نوزادش در هتل حیات(!) و خرج عمل دماغ و دندهاش فارغ میشود و یادش میرود که کجاها اُوِردوز کرده؛ دفعتاً دلنگران آن میشود که مبادا در طبخ چندخروار برنج، پیام امام حسین علیهالسّلام مخفی بمانَد!
گروه اول که عجالتاً گوش به حرف احدی از عالمان واقعی نمیدهد و کار خود میکند و بازارش به حمایتهای آشکار و نهان گرم است.
...امّا گروه دوم؛ یعنی اندیشمندان و متفکران و جامعهشناسان و روانشناسان و همهی دلنگرانهای پیام امام حسین علیهالسلام را به امام حسین قسم میدهم، از بعد از ماه صفر امسال، بحثهای کارشناسیشان را شروع کنند و تا ابتدای ماه محرّم سال آینده به یک جایی برسانند؛ دههی اول ماه محرّم آینده از اعصاب و روان ما فاصله بگیرند و ما را بگذارند و یک دهه عزاداریمان! دست همهشان درد نکند!
🔹
🔹
🔹
@QuranAnjoman_ESF
#امام_سجاد #ابن_الخیرتین
▫️ ابن الخِیَرَتَین
(=زادهء برگزیدگان)
علامه مجلسی چنین مینویسد:
« از پیامبر گرامی روایت شده است که فرمود خداوند از میان بندگانش دو برگزیده دارد ، برگزیده او از عرب قریش و از عجم ایرانیان می باشد و علی بن الحسین پیوسته می گفت من فرزند دو برگزیده هستم زیرا جد او رسول خدا بود و مادرش دختر یزگرد پادشاه ایران بود »
[بحار الانوار ج46 ص4]
❕شیخ عباس قمی ویژگیهای امام سجاد علیه السلام را چنین بر می شمارد ؛
یک.تالیف صحیفه کامله است که مصحف اهل بیت و عروه الوثقی شیعیان است .
دو. جمع شدن نجابت عرب و عجم هر دو در او به به اعتبار سخن پیامبر که خدا در میان بندگان دو برگزیده دارد ، برگزیده او از عرب قریش و از عجم فارس می باشد لذا او ملقب به ابن الخیرتین می باشد .
سه. انتشار اولاد رسول خدا از آن حضرت لذا او را آدم بنی الحسین می گویند .
[منتهی الامال ج2 ص1175]
🔹
🔹
🔹
@QuranAnjoman_ESF