#ملا_صالح_مازندرانی
🔶 کان رحمه الله یقول: أنا حجّة على الطلاب من جانب ربّ الأرباب، لأنه لم يكن في الفقر أحد أفقر منّى، و قد مضى علىّ برهة لم أقدر على ضوء غير ضوء المستراح.
و أمّا فی الحافظة و الذهن فلم يكن أسوأ منى، إذا خرجت من الدار كنت أضلّ عنها و أنسى أسامى ولدي و ابتدأت بتعلّم حروف التهجي بعد الثلاثين من عمري فبذلت مجهودي حتى منّ الله تعالی علیّ بما قسمه لی.
🔷 مرحوم #محدث_نوری در #خاتمه_مستدرک_الوسائل به نقل از #ملا_صالح_مازندرانی میفرماید: من حجّت بر طالبان علم هستم از جانب خداوند، زیرا کسی در فقر از من فقیرتر نبود و قطعا اوقاتی بر من گذشت که جز نور مستراح نوری [برای مطالعه] نداشتم.
و اما در حافظه و ذهن کسی بدتر از من نبود، هنگامی که که از خانه خارج میشدم خانهام را گم میکردم و نام فرزندانم را فراموش میکردم. سی سال از عمرم گذشته بود که به آموختن الفبا شروع کردم! آن قدر کوشش کردم تا خدا آن چه را دارم به من تفضّل فرمود.
📚 خاتمة المستدرک: ج۲، ص۱۹۷.
🆔 @Dar_Masire_Feghahat
#صحیفه_سجادیه
🔶 مرحوم آیت الله #بروجردی (رحمه الله) #صحیفه_سجادیه را از باب فصاحت و بلاغت و محتوای پربار آن، منتسب به امام معصوم میدانند:
🔷 و لا يَخفى أنّ كون الصَحيفة مِن الإمام عليه السلام من البديهيّات، و هي زبور آل محمد (صلّى الله عليه و آله) يشهد بذلك أسلوبها و نظمها و مضامينها التي يلوح منها آثار الإعجاز.
📚 بروجردی طباطبایی، سید حسین، البدر الزاهر فی صلاة الجمعه المسافر: ص۴۰
#حدیث
🆔 @Dar_Masire_Feghahat
#حدیث_مسلسل
حدیث مسلسل:
💠 حدیثی است که یک واژه یا اصطلاح در آن تکرار شده باشد. نمونه زیر مصداق یک حدیث #مسلسل است:
🔶 حَدَّثَنَا أَبُو اَلْحَسَنِ عَلِيُّ بْنُ عَبْدِ اَللَّهِ بْنِ أَحْمَدَ اَلْأَسْوَارِيُّ قَالَ حَدَّثَنَا أَبُو يُوسُفَ أَحْمَدُ بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ قَيْسٍ اَلسِّجْزِيُّ اَلْمُذَكِّرُ قَالَ حَدَّثَنِي أَبُو مُحَمَّدٍ عَبْدُ اَلْعَزِيزِ بْنُ عَلِيٍّ اَلسَّرَخْسِيُّ بِمَرْوَ اَلرُّوذَ قَالَ حَدَّثَنِي أَبُو بَكْرٍ أَحْمَدُ بْنُ عِمْرَانَ اَلْبَغْدَادِيُّ قَالَ حَدَّثَنَا أَبُو اَلْحَسَنِ قَالَ حَدَّثَنَا أَبُو اَلْحَسَنِ قَالَ حَدَّثَنَا أَبُو اَلْحَسَنِ قَالَ حَدَّثَنَا اَلْحَسَنُ عَنِ اَلْحَسَنِ عَنِ اَلْحَسَنِ: إِنْ أَحْسَنَ اَلْحَسَنِ اَلْخُلُقُ اَلْحَسَنُ.
🔷 امام حسن بن علی (سلام الله علیهما): نیکوترین نیکویی، خُلق و خوی نیکو است.
📚 الخصال: ج۱، ص۲۹.
#حدیث
🆔 @Dar_Masire_Feghahat
#شیخ_انصاری
💠 حضرت آیت الله #شبیری_زنجانی (مدّ ظله العالی) :
🔶 سوال: در میان شاگردان شیخ (انصاری) کدام یک از همه مهم تر بودهاند؟
🔷 جواب: آن گونه که مجموعا استفاده میشود، شاگردان درجه اول شیخ چهار نفر بودهاند:
۱. میرزای شیرازی
۲. میرزای رشتی
۳. آقا حسن نجم آبادی
۴. آقا سید حسین کوه کمری
📚 شبیری زنجانی، سید موسی، جرعهای از دریا: ج۱، ص۱۴۶.
#اصول
🆔 @Dar_Masire_Feghahat
💠 توصیف امام صادق (سلام الله علیه) در مورد ۴ نفر از یاران به نقل از #رجال_کشی:
🔶 حَدَّثَنَی حمدویه: قال حَدَّثَنَی يَعْقُوب بْن يَزِيد عَنْ ابْنِ أَبِي عُمَيْرٍ عَنْ هِشَامِ بْنِ سَالِمٍ عَنْ سُلَيْمَانَ بْنِ خَالِدٍ اَلْأَقْطَعِ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ يَقُولُ: مَا أَجِدُ أَحَداً أَحْيَا ذِكْرَنَا وَ أَحَادِيثَ أَبِي عَلَيْهِ السَّلاَمُ إِلاَّ زُرَارَةُ وَ أَبُو بَصِير لیث اَلْمُرَادِيّ وَ مُحَمَّدُ بْنُ مُسْلِمٍ وَ بُرَيْدُ بْنُ مُعَاوِيَةَ العجلی وَ لَوْ لاَ هَؤُلاَءِ مَا كَانَ أَحَدٌ يَسْتَنْبِطُ هُذا.
🔷 هَؤُلاَءِ حُفَّاظُ اَلدِّينِ وَ أُمَنَاءُ أَبِي عَلَيْهِ السَّلاَمُ عَلَى حَلاَلِ اَللَّهِ وَ حَرَامِهِ وَ هُمُ اَلسَّابِقُونَ إِلَيْنَا فِي اَلدُّنْيَا وَ اَلسَّابِقُونَ إِلَيْنَا فِي اَلْآخِرَةِ.
📚 کشی، محمد بن عمر، اختیار معرفة الرجال (رجال الکشی): ج۱، ص۳۴۸
#رجال
🆔 @Dar_Masire_Feghahat
#الاصول_الستّة_عشر
🔶 مجموعهای با نام «الاصول الستّة عشر» در دست است که میتوان آن را تنها اثر باقی مانده از دوران اولیهی تدوین حدیث شیعه تلقّی کرد.
🔷 این مجموعه از زمان #علامه_مجلسی در اختیار عالمان قرار گرفته است. خود علامه تمامی آن را در کتاب #بحار_الانوار آورده است.
🔶 صاحب وسائل (#شیخ_حر_عاملی) با وجود آن که کتاب را در اختیار داشته هیچ حدیثی از آن در کتاب خود نقل نکرده است.
🔷 در عوض مرحوم #میرزا_حسین_نوری تمامی آن را در کتاب #مستدرک_الوسائل آورده است.
📚 طباطبایی یزدی، سید محمد کاظم، تاریخ حدیث شیعه: ج۱، ص۲۱۳.
#حدیث
🆔 @Dar_Masire_Feghahat
#زراره
💠 گزارش رجوع #زراره به امام باقر (سلام الله علیه) در ساعتی خاص و در جلساتی اختصاصی:
🔶 فَأَتَيْتُهُ مِنَ اَلْغَدِ بَعْدَ اَلظُّهْرِ وَ كَانَتْ سَاعَتِيَ اَلَّتِي كُنْتُ أَخْلُو بِهِ فِيهَا بَيْنَ اَلظُّهْرِ وَ اَلْعَصْرِ وَ كُنْتُ أَكْرَهُ أَنْ أَسْأَلَهُ إِلاَّ خَالِياً خَشْيَةَ أَنْ يُفْتِيَنِي مِنْ أَجْلِ مَنْ يَحْضُرُهُ بِالتَّقِيَّةِ.
🔷 همچنین گزارشهایی وجود دارد از جلسات اختصاصی با اصحاب در طول موسم حج و یا در ساعات ابتدایی شب که اصحاب به محضر معصوم شرفیاب میشدهاند.
📚 کلینی، محمد بن یعقوب، الکافی، ج۷، ص۹۴.
#حدیث
#رجال
🆔 @Dar_Masire_Feghahat
#مسند_نویسی
💠 مسند نویسی در میان شیعیان و عامه:
🔰 #مسند_نویسی در بین شیعیان که در گردآوری روایات موضوع محور بودند و به موضوع آنها اهمیت میدادند جایگاه چندانی نیافت، برخلاف عامه که این شیوه را بیشتر میپسندیدند.
📚 طباطبایی یزدی، سیدمحمد کاظم، تاریخ حدیث شیعه: ج۲، ص۳۵.
#حدیث
🆔 @Dar_Masire_Feghahat
#در_محضر_معصوم
🔶 عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ عَنْ أَبِيهِ عَنْ حَمَّادِ بْنِ عِيسَى عَنْ حَرِيزٍ عَنْ زُرَارَةَ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ قَالَ: أَحَبُّ اَلْأَعْمَالِ إِلَى اَللَّهِ عَزَّوَجَلَّ مَا دَاوَمَ عَلَيْهِ اَلْعَبْدُ وَ إِنْ قَلَّ.
🔷 حضرت امام باقر (سلام الله علیه):
محبوبترين اعمال نزد خداوند عزوجل آن عمل است كه بنده آن را ادامه دهد، اگرچه كم باشد.
📚 الکافی ج۲، ص۸۲.
🏴 عرض تسلیت به محضر امام زمان (عج الله تعالی فرجه الشریف) در شهادت حضرت باقر العلوم (سلام الله علیه)
#حدیث
🆔 @Dar_Masire_Feghahat
26.31M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 تحلیل سیره و زندگانی حضرت امام محمد باقر (سلام الله علیه) در بیان حضرت آیة الله #سید_احمد_مددی
🔸وجود نورانی و شخصی امام و معرفت نورانیه و شخصیه امام
🔹بعد از امام باقر (سلام الله علیه) تمام امامان و امامزادگان از این سلسله، حسنی و حسینی هستند
🔸وجه تسمیه آن حضرت به باقر
🔹معنای پیامبر و امام و خلیفه
🆔 @Dar_Masire_Feghahat
#تفسیر_مأثور
💠 تفسیر مأثور در میان شیعیان و عامه:
🔰 #تفسیر_مأثور از همان ابتدا مورد توجه سنیان قرار گرفت، با این تفاوت که آنان اقوال صحابه و تابعین را نیز در شرح و تفسیر آیات بسان قول معصوم میآوردند. از این رو چنانچه اقوال صحابه و تابعین را از تفاسیر نقلی بزرگ ایشان، مانند تفسیر طبری و الدر المنثور سیوطی حذف کنیم، بخش ناچیزی باقی خواهد ماند.
📚 طباطبایی یزدی، سید محمد کاظم، تاریخ حدیث شیعه: ج۲، ص۳۷.
#قرآن
#حدیث
🆔 @Dar_Masire_Feghahat
#شیخ_کلینی
💠 کتب شیخ کلینی، صاحب کتاب کافی:
🔰 پنج کتابی که به #شیخ_کلینی منتسباند، ولی هم اکنون در دسترس ما نیستند:
۱. الرد علی القرامطة
۲. رسائل الأئمة
۳. تعبیر الرؤیا
۴. کتاب الرجال
۵. ما قیل فی الأئمة من الشعر
📚 احمد بن علی، نجاشی، رجال النجاشی: ص۳۷۷.
#رجال
🆔 @Dar_Masire_Feghahat
#در_محضر_معصوم
💠 محبت حضرت #مسلم_بن_عقیل (سلام الله علیه):
🔷 حَدَّثَنَا اَلْحُسَيْنُ بْنُ أَحْمَدَ بْنِ إِدْرِيسَ رَحِمَهُ اَللَّهُ قَالَ حَدَّثَنَا أَبِي عَنْ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ مَالِكٍ قَالَ حَدَّثَنِي مُحَمَّدُ بْنُ اَلْحُسَيْنِ بْنِ زَيْدٍ قَالَ حَدَّثَنَا أَبُو أَحْمَدَ مُحَمَّدُ بْنُ زِيَادٍ قَالَ حَدَّثَنَا زِيَادُ بْنُ اَلْمُنْذِرِ عَنْ سَعِيدِ بْنِ جُبَيْرٍ عَنِ اِبْنِ عَبَّاسٍ قَالَ: قَالَ عَلِيٌّ عَلَيْهِ السَّلاَمُ لِرَسُولِ اَللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ يَا رَسُولَ اَللَّهِ إِنَّكَ لَتُحِبُّ عَقِيلاً قَالَ إِي وَ اَللَّهِ إِنِّي لَأُحِبُّهُ حُبَّيْنِ حُبّاً لَهُ وَ حُبّاً لِحُبِّ أَبِي طَالِبٍ لَهُ وَ إِنَّ وَلَدَهُ لَمَقْتُولٌ فِي مَحَبَّةِ وَلَدِكَ فَتَدْمَعُ عَلَيْهِ عُيُونُ اَلْمُؤْمِنِينَ وَ تُصَلِّي عَلَيْهِ اَلْمَلاَئِكَةُ اَلْمُقَرَّبُونَ ثُمَّ بَكَى رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ حَتَّى جَرَتْ دُمُوعُهُ عَلَى صَدْرِهِ ثُمَّ قَالَ إِلَى اَللَّهِ أَشْكُو مَا تَلْقَى عِتْرَتِي مِنْ بَعْدِي.
📚 الأمالی (للصدوق): ج۱، ص۱۲۸.
🏴 آجرک الله یا صاحب الزمان (عج الله تعالی فرجک)
#حدیث
🆔 @Dar_Masire_Feghahat
#امین_الاسلام_طبرسی
#مجمع_البیان
💠 حضرت آیت الله #شبیری_زنجانی (مدّ ظله العالی):
🔶 نویسنده #تاریخ_بیهق همان شارح #نهج_البلاغه است به نام بیهقی فرید خراسان (م۵۶۵) از علمای مهم و معاصر #امین_الاسلام_طبرسی صاحب تفسیر #مجمع_البیان (م۵۴۸).
🔷 در تاریخ بیهق ذکر شده است که امین الاسلام طبرسی در آن وقت ساکن سبزوار بود و این قدیمترین مصدری است که از امین الاسلام نام برده است. در آن کتاب آمده است که امین الاسلام اهل روستایی بین قم و اصفهان یعنی #تفرش بود. طبق این گزارش باید ضبط صحیح، «طَبرِسی» باشد، نه «طَبَرسی»؛ چون این منطقه مکانی به نام «طَبَرس» ندارد. البته صاحب #احتجاج از طبرستان مازندران است.
🔶 اصل واژه تفرش، «تپرش» است که در عربی به «طَبرِس» تبدیل شده است؛ نظیر «تشت» که به «طست» تعریب میشود.
📚 شبیری زنجانی، سید موسی، جرعهای از دریا: ج۴، ص۳۶۱.
🆔 @Dar_Masire_Feghahat
#امین_الاسلام_طبرسی
#مجمع_البیان
💠 حضرت آیت الله #شبیری_زنجانی (مدّ ظله العالی):
🔶 مرحوم آیت الله زاده مازندرانی، اصرار داشت که صاحب #مجمع_البیان اهل مازندران بوده و «طَبَرسی» صحیح است و اگر کسی خلاف این مطلب را میگفت، ناراحت میشد.
🔷 وی چون با مرحوم والد رفیق بود، نامهای به ایشان نوشت و نظر ایشان و مرا درباره این موضوع پرسید. مرحوم والد با من صحبت کرد و به این نتیجه رسیدیم که وی اهل تفرش و «طَبرِسی» صحیح است. ایشان برای اینکه مرحوم آیت الله زاده ناراحت نشود، خیلی ادیبانه و ظریف خطاب به وی نوشتند:
«ما هرچه کردیم که تمیمه او را از چوبهای جنگل مازندران تهیه کنیم، فراهم نشد!»
تمیمه به چوبهایی میگویند که به عنوان حرز برای بچهها استفاده میشود.
📚 شبیری زنجانی، سید موسی، جرعهای از دریا: ج۴، ص۳۶۳.
🆔 @Dar_Masire_Feghahat
#در_محضر_معصوم
💠 من كلام الإمام محمّد الباقر (سلام الله علیه):
🔶 وَ قِيلَ لَهُ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ: مَنْ أَعْظَمُ اَلنَّاسِ قَدْراً؟ فَقَالَ: مَنْ لاَ يَرَى اَلدُّنْيَا لِنَفْسِهِ قَدْراً.
🔷 به امام باقر (سلام الله علیه) گفته شد: گران قدرترين مردم كيست؟ فرمود: آن كه دنيا را بهاى خود نبيند.
📚 الدرة الباهرة من الأصداف الطاهرة: ج۱، ص۲۸.
#حدیث
🆔 @Dar_Masire_Feghahat
#سید_ابوالقاسم_خوئی
💠 دیدگاه حضرت آیة الله سید ابوالقاسم خوئی (رحمه الله) در رابطه با نسخ آیات قرآن:
🔶 جز آيۀ نجوى، در هيچ آيۀ ديگرى نسخ ثابت نشده است. و اين بر خلاف نظر اهل سنت و بسيارى از شيعه است.
📚 تاریخ فقه و فقها: ص۲۹۷.
#قرآن
🆔 @Dar_Masire_Feghahat
#سید_ابوالقاسم_خوئی
💠 دیدگاه حضرت آیة الله سید ابوالقاسم خوئی در مورد تحریف قرآن:
🔶 چنانكه قرآن مجيد به زياده تحريف نشده، بر خلاف نظر گروهى از اهل سنت و شيعه، به نقيصه هم در آن تحريفى به وقوع نپيوسته است.
📚 تاریخ فقه و فقها: ص۲۹۷.
#قرآن
🆔 @Dar_Masire_Feghahat
💠 سؤال از حضرت آیة الله #سید_احمد_مددی در رابطه با نجاشی:
سؤال:
🔸 السلام عليكم و رحمة الله
أنا طالب في الحوزة العلمية في قم و مهتم بعلم الرجال، أحببت أن أعرف هل الشيخ النجاشي يحتاج الى توثيق، لأن بعض الوهابيين أشكلوا بأنه لم يوثق
جزاكم الله خير الجزاء
جواب:
🔹 بسم الله الرحمن الرحیم
المشایخ الأجلّا مستغنون عن التوثیق، و الشیخ النجاشي قدّس الله نفسه الزکیّة فوق الأجلاء.
#رجال
🆔 @Dar_Masire_Feghahat
#اخباری_گری
💠 عدم ترتیب اثر اخباریان به مطلق روایات:
🔸 گفتنى است كه در بسيارى از تعاريفی که از اخباریگری شده است، «عمل به خبر» بدون قيد است؛ حالْ آن كه اخباريان به مطلق اخبار تكيه نمىكنند؛ بلكه با قيود و شرايطى خاصّ، تنها به اخبارى عمل مىكنند كه از ناحيۀ اهل بيت (سلام الله علیهم) رسيده باشد. بنابراين، به همۀ اخبار نبوى نيز عمل نمىكنند؛ بلكه از آن ميان، فقط اخبارى مورد تأييد آنان است كه اهل بيت (سلام الله علیهم) از پيامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) نقل كرده باشند.
📚 اخباریگری: ص۲۹.
🆔 @Dar_Masire_Feghahat
22.02M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 نقد حضرت آیة الله #شبیری_زنجانی (حفظه الله) بر منهج رجالی حضرت آیة الله العظمی #خوئی (رحمه الله)
#رجال
🆔 @Dar_Masire_Feghahat
#اخباری_گری
#اخبار_گرایی
💠 تفاوت اخباری گری و اخبار گرایی:
🔶 میان #اخبار_گرایی و #اخباری_گری تفاوت اساسی وجود دارد. اخبار گرایی یعنی گرایش به روایات به عنوان یک منبع معرفتی میتواند با منابع معرفتی دیگر همچون قرآن، اجماع و عقل جمع شود، در حالی که اخباری گری در حالت شدید خود، تمام منابع معرفتی دیگر را کنار مینهد و تنها منبع معرفتی شایسته را روایات اهل بیت (سلام الله علیهم) میشمرد.
📚 طباطبایی یزدی، سید محمد کاظم، تاریخ حدیث شیعه: ج۲، ص۲۳۲.
#اصول
🆔 @Dar_Masire_Feghahat
#اخباری_گری
💠 عوامل پیدایش اخباری گری
🔰 حضرت آیت الله #بروجردی (رحمة الله علیه):
🔶 و لعل هذا الطرز من التفكر يعد نتيجة طبيعيّة و منطقيّة لردة الفعل التي كانت في الصدر الأوّل و إلى زمانهم في التفكر الأصولي لفقهاء الإماميّة، الّذين -كما سلف- جعلوا الأساس هو الاستناد على البراهين العقلية و الأدلة المنطقية و لم يكن للاخبار الخاصّة دورا في أصولهم، و لا طريقا لها في مباحثهم، و قد قلنا ان هذا النوع من التفكر عنه قدماء علمائنا -رضوان اللّه عليهم- كان محصورا بفترة زمنية خاصة، و تحت ظروف سياسيّة معيّنة، تابع اللاحق منهم السابق.
📚 بروجردى طباطبایی، سید حسين، الحاشية على كفاية الأصول: المدخل، ص۳۶.
پ.ن: هر افراطگرایی، یک تفریطگرایی را در پی خواهد داشت.
#اصول
🆔 @Dar_Masire_Feghahat
#شیخ_انصاری
💠 جایگاه علمی ویژه شیخ انصاری (رحمه الله)
🔰 حضرت آیة الله سید موسی #شبیری_زنجانی (حفظه الله):
🔶 از وفات شیخ انصاری (رضوان الله علیه) تا کنون حدود ۱۶۰ سال میگذرد. اگر فرض کنیم که شیخ از سی سال قبل از وفاتش مدرّس عالی مقامی بوده است، اکنون تقریباً ۱۹۰ سال از آن زمان میگذرد. در طول این مدت تمام افکاری که در مجامع علمی و حوزه های شیعه مطرح و مدار بحث بوده، یا سخنان شیخ بوده و یا از سخنان ایشان الهام گرفته است. این مطلبی است که قابل انکار نیست و هر شخصی وارد حوزهها بشود، آن را میفهمد.
🔷 در این مدت، افکار علما و فقها روی هم آمده، تبادل فکری شده، آرا نضج یافته، در مطالب علمی حک و اصلاح شده، ولی با این همه با گذشت ۱۹۰ سال، هنوز آرا و نظریات فقهی و اصولی شیخ انصاری مقام اول را داراست. این جهتی است که برای ما ملموس است.
#اصول
#فقه
🆔 @Dar_Masire_Feghahat
#سید_مرتضی
💠 سیره علمی سید مرتضی:
🔶 روش او در اصول پيروى از دليل عقل بود و از اين رو نه تنها با اشاعره بلكه حتّى با ظاهريان از اماميّه نيز مخالفت مىكرد.
🔷 در فقه به خبر واحد عمل نمىكرد و در استنباط احكام از ادلۀ اصوليۀ لفظيه و عقليه استفاده مىكرد و لذا با محدّثين و اخباريين از اماميّه نيز موافقت نداشت.
📚 تاریخ فقه و فقها: ص۱۴۹.
#فقه
#اصول
🆔 @Dar_Masire_Feghahat
#عید_غدیر
💠 حضرت آیة الله سید موسی #شبیری_زنجانی (حفظه الله):
🔶 اسلام بدون ولایت امیرالمومنین (سلام الله علیه) قالبی تهی از معناست.
🔷 اسلام واقعی اسلام ولایی است. ظاهر آیه قرآن هم این مطلب را اثبات می کند. این آیه که بر اساس روایات شیعه و سنی در روز #غدیر نازل شده است، میفرماید: «الْیَوْمَ أَکْمَلْتُ لَکُمْ دِینَکُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَیْکُمْ نِعْمَتِی وَ رَضِیتُ لَکُمُ الْإِسْلامَ دِینا». با این همه روایات و آیاتی که نازل شده هنوز دین کامل نشده است و با مساله ولایت امیرالمومنین (سلام الله علیه) است که میفرماید “اکملت لکم دینکم” یعنی ولایت، اکمال دین است، حالا که دین به کمال رسید نعمت تمام شد.
🔶 در این روز اسلام واقعی قرار پیدا کرد. قبلا این قضیه مساله امامت مطرح بود اما نه به صورت عمومی، عده ای در جلسات خاص این مطلب را شنیده بودند اما در غدیر برنامهای ریخته شد که این مطلب به گوش همه برسد. در این روز مساله امامت حضرت امیرالمومنین علی (سلام الله علیه) به صورت عمومی بیان می شود.
🆔 @Dar_Masire_Feghahat
#در_محضر_معصوم
#عید_غدیر
فضیلت روز غدیر در بیان امام رضا (سلام الله علیه):
🔸 اَلدِّرْهَمُ فِيهِ بِأَلْفِ دِرْهَمٍ لِإِخْوَانِكَ اَلْعَارِفِينَ
🔹 فَأَفْضِلْ عَلَى إِخْوَانِكَ فِي هَذَا اَلْيَوْمِ
🔸 وَ سُرَّ فِيهِ كُلَّ مُؤْمِنٍ وَ مُؤْمِنَةٍ
📚 تهذيب الأحکام ج ۶، ص ۲۴.
#حدیث
🆔 @Dar_Masire_Feghahat
#سید_مرتضی
💠 تألیفات سيد مرتضی:
🔶 سيد مرتضى كتابى را كه تأليف مىكرد هنوز پايان نيافته بود بين مردم منتشر مىشد به طورى كه گاه از دست او خارج مىشد و ديگر نمىتوانست در آن تجديد نظر كند.
🔷 عنايت مردم به مؤلفات سيد به حدى بود كه در ايام حيات وى كتبى از ناحيۀ مخالفان در نقض و از ناحيۀ موافقان در تأييد و شرح آنها تأليف مىشد و گاه كتابى كه در نقض كتاب سيد نوشته شده بود، در همان زمان حيات وى به كتاب ديگر نقض مىشد.
📚 تاریخ فقه و فقها: ص۱۵۰.
🆔 @Dar_Masire_Feghahat
#شیخ_انصاری
💠 جایگاه علمی ویژه شیخ انصاری (رحمه الله)
🔰 حضرت آیة الله سید موسی #شبیری_زنجانی (حفظه الله):
🔶 ما مباحثهای در مبحث تعادل و تراجیح داشتیم. به نظر می رسید که مطالب متأخرین در سطح پایین تری از مطالب شیخ است با آنکه متأخرین حرفهای شیخ را دیدهاند.
🔷 در حال حاضر، تحقیقات شیخ در هر مسألهای جزء تحقیقات درجه اول است و این گونه نیست که بگوییم نظریات اصولی و فقهی شیخ، دیگر کهنه شده است، بلکه درست بر عکس است و چنین به نظر می رسد که آرای شیخ مرحله نهایی را طی کرده و پس از وی تنزّل آغاز شده است.
#اصول
#فقه
🆔 @Dar_Masire_Feghahat
💠 سؤال از محضر آیة الله #سید_احمد_مددی (حفظه الله) در مورد مراجعه به کتب فقهی
🔸 سؤال:
با عرض سلام
پيشنهاد حضرتعالی براي كسي كه تنها فرصت مراجعه به يك كتاب فقهی را دارد، از جهات مختلف، مراجعه به كدام يک از موسوعات فقهی است؟
🔹 جواب:
بسم الله الرحمن الرحیم
هنوز کتاب «جواهر الکلام» ارزشهای عالی علمی خود را حفظ کرده است.
#فقه
🆔 @Dar_Masire_Feghahat